[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:12

Ik vind je haflinger elke keer enorm vooruitgaan bitje!!
Hij wordt echt gaaf, hij lijkt zich steeds heter te ontwikkelen.
Kantelt hij snel? Vind zn houding op de stapfoto keurig, hoeft van mij niet meer voor of op de loodlijn,
hij lijkt voor mn gevoel er wat uit te drukken op de eerste foto, maar kan ik niet zo goed zien.

Nogmaals, ik vind 'm echt superleuk, daar ga je wel ver mee komen.

Had mijn debuut met mn hengstje afgelopen zondag, hij was een beetje opgewonden en daardoor werd hij soms wat drammerig. Door spanning van beide vallen we weer terug in oude en slechte gewoontes haha. Hij kantelt wat en drukt zich op, en ik druk mn hakken niet goed uit. Ik prik hem niet trouwens!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kantelen
http://i514.photobucket.com/albums/t342 ... 40e218.jpg

Hier drukt hij zich op, hij knabbelt trouwens altijd erg op zn bit, zeker als hij heet of fris is.
http://i514.photobucket.com/albums/t342 ... 1f3ab0.jpg

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:24

Change3x schreef:
joyce B schreef:
@change: misschien kun je beter trainen op controle en wachten op je hulpen en een fijne aanleuning dan een sterkere rem monteren zodat je minder kracht hoeft te gebruiken? Ook een heet paard kun je prima op je zit rijden. die van mij tenminste wel, die kan ook erg heet worden, maar ze worden vooral sterk als je ze door laat denderen in te hoog tempo waardoor ze van het achterbeen af lopen en/of zich te lang maken in het lijf... En veel werken aan de ontspanning, belonen en zelf kleine hulpen geven en heel rustig en stil zitten.

Een stang is geen hulpmiddel om een te zwaar en strak paard toch in de houding een proef door te loodsen... Dan is er in de basis nog iets niet helemaal fijn voor elkaar toch?

S&T vind ik zelf ook fijner. En op concour kan ik haar anders helemaal niet aan. Ze kruipt zelf helemaal omhoog, spant zich dan aan, drukt haar rug weg en dan is ook niet fijn. De stang gebruik ik niet of nauwelijks, maar ik heb hier een beter gevoel bij en Niranda loopt er ook beter op.

Ik wil niet vervelend doen, maar je bent 13 jaar volgens je profiel, reed nog niet zo lang geleden met je pony B en L1 dressuur, en nu zou je zonder geschiedenis met dit paard al Z dressuur starten? Tussen de paarden? Terwijl een gemiddelde ervaren ruiter met een goed paard er meestal toch wel een jaar of 3 over doet om vanaf de B of L1 in de Z te komen...

Het is voor mij al weer een redelijk aantal jaar geleden dat ik voor het laatst een startkaart had (2007) maar volgens mij gelden nog steeds de volgende regels:
Op concours mag je pas vanaf de Z-dressuur (bij de paarden, niet bij de pony's) met stang en trens starten. Voor die tijd moet je als je zelf nog niet eerder Z dressuur gestart bent maar je paard wel, in de hoogst gemeenschappelijke klasse starten. Ben je zelf L1 dressuur geweest, moet je met een Z dressuur paard dus L1 starten, of als je vanaf de pony's de overstap maakt naar de paarden mag je ook in de B dressuur beginnen. Vervolgens moet je alle klassen, enkel op trens, tot het minimale aantal winstpunten uitrijden. Hier is het niveau tussen de paarden toch wel zo streng dat je met een paard dat niet fijn in de aanleuning loopt en zich er uit drukt of door je heen dendert, niet een nette winstpuntwaardige proef kunt rijden. Het gaat namelijk niet alleen om het rijden van kunstjes, het gaat om het goed lopen van het paard.

Ik ken je niet persoonlijk, en misschien heb ik het mis, en misschien kan dit beter via pb, maar aangezien het hier gaat om het topic "aan de teugel" kan ik wel mijn mening geven, dat ik de aanleuning zoals te zien op jouw foto's, niet Z waardig vind.
Het is bovendien niet voor niets dat je pas vanaf de Z dressuur mag rijden met stang en trens en er een beperking is op welke bitten je mag gebruiken in de wedstrijdring. De stang en trens is bedoeld ter verfijning van de hulpen, en niet ter verbloeming van een slechte aanleuning, al wordt hij daar helaas al te vaak voor gebruikt... ;(

Mijn eigen merrie was op jonge leeftijd al Z1 dressuur met winstpunten. Daarna leerpaardje voor iemand anders.
Zij was voor mij ook een leerpaard voor de oefeningen, maar aan de aanleuning zat heel veel werk. Zij was ook (met stang en trens) in een houding de proeven door gereden en het kostte heel veel moeite haar goed door haar lijf te laten gaan lopen op een trens, maar als ze ontspande en los liet in haar lijf, dan voelde dat dubbel zo goed!
In de training namen wij, als het goede voelde, de oefeningen van de M en Z dressuur mee, omdat zij er beter van werd, en ik ondertussen kon oefenen en leren, maar dat maakte mij nog geen Z ruiter. Zonder fijne aanleuning zouden we in de L2 ook nog geen winstpunten kunnen rijden, ook al waren de oefeningen een eitje en waren we volgens instructrice klaar voor de M als we tijdens de lessen die fijne aanleuning en ontspanning ook voor elkaar kregen in redelijke tijd.
Omdat die aanleuning nog niet "vanzelf" naar mijn zin ging, heb ik haar nooit officieel uitgebracht op wedstrijden, op wedstrijden heb je namelijk vaak minder tijd en ruimte om los te rijden en spelen zenuwen van ruiter en paard ook een rol. Op wedstrijd. kortom, is het vaak nog net een stukje moeilijker dan thuis.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat het belangrijker is om je te richten op je paard fijn aan het lopen t krijgen, dan op het rijden van oefeningen van een bepaald niveau. En dat je pas weet of je echt op dat niveau rijdt, als je een keer op dat niveau gestart bent op een officiële wedstrijd en een jury je proef beloont heeft met een winstpunt. Want dan is het gemiddeld genomen "voldoende"

Zeker als dat niveau nieuw is voor je, kun je vaak nog niet goed inschatten wat er allemaal nog meer komt kijken bij het rijden van dat niveau qua manier van lopen, de aanleuning, impuls/swung, verzameling en oprichting en het rijtechnisch correct rijden van de oefeningen met behoud van de juiste manier van "lichaamsgebruik" van het paard...

Ik hoop voor je dat je goede begeleiding krijgt en nog veel van je paard mag leren...
En hoe beter je basis, hoe makkelijker en sneller je in de toekomst weer terug zult kunnen komen naar datzelfde niveau.
Succes.

Change3x

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:38

Volgensmij hebben we een misverstand. Ik rijd geen Z2, maar mijn mama. Ze heeft er bij de knhs wel een keer voor kunnen zorgen, dat ik een Z-proefje mocht rijden, maar dat ze dan wel eerlijk jureerden, ookal was het voor 1keer, en toen ja, reed ik met stang en trens in de proef, want Niranda patst haar achterbeen er zo onder, dat je het gevoel hebt dat je armen uit je lichaam gerukt worden door de swong en druk die ze dan aanmaakt. En ook met trainingen rijd ik regelmatig met stang&trens, maar ook gewoon met een trensbitje, heel afwisselend. Dus daar hadden we een misverstand over. :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:52

Change3x schreef:
Volgensmij hebben we een misverstand. Ik rijd geen Z2, maar mijn mama. Ze heeft er bij de knhs wel een keer voor kunnen zorgen, dat ik een Z-proefje mocht rijden, maar dat ze dan wel eerlijk jureerden, ookal was het voor 1keer, en toen ja, reed ik met stang en trens in de proef, want Niranda patst haar achterbeen er zo onder, dat je het gevoel hebt dat je armen uit je lichaam gerukt worden door de swong en druk die ze dan aanmaakt. En ook met trainingen rijd ik regelmatig met stang&trens, maar ook gewoon met een trensbitje, heel afwisselend. Dus daar hadden we een misverstand over. :j

Maar dan is op die momenten, net als op de foto die ik eerder al beschreef, je paard dus stuwend. Alleen paarden die zich wegdrukken van het achterbeen, zichzelf naar voren drukken als het ware, geven zo veel druk in je hand.
Dragen wil namelijk zeggen meer naar boven gaan bewegen, met meer afdruk naar boven, niet naar voren. Een dragend paard wordt echt niet sterker, juist lichter. Ze gaan zichzelf dan liften in de voorhand en het is echt, echt waar fysiek onmogelijk om tegelijkertijd achter te gaan zitten, voor te 'liften' en zo sterk te worden in jouw hand.
Dus sorry, maar er gaat echt iets mis dan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:20

Jij schreef zelf dat jij Z reed en op wedstrijd met stang en trens. Dat is alleen bij de Z paarden mogelijk.
Op een officiele wedstrijd mag er zeer zeker niet in een meerdere klassen hogere klasse gestart worden (ook niet Horse Concours) dan dat je als combinatie startgerechtigd bent. Daar hebben we laatst ivm onze onderlinge wedstrijden nog een mail over gehad. Dat is ter bescherming van de paarden.

Bij onderlinge wedstrijden van maneges of pensionstallen of rijverenigingen gebeurd het wel eens dat je in een andere klasse start dan je startgerechtigd bent (lager of hoger) als trainingsrondje, maar officieel is veel hoger starten ook dan niet toegestaan.

Maar goed, ik had zelf die conclusie dus ook al getrokken dat het paard bij iemand anders Z2 liep.
Het is heel fijn dat je zo'n paard kunt rijden en er veel van kunt leren.
Waar het mij om ging was dat je beseft dat de manier van lopen en de aanleuning het belangrijkst is.
En dat jij zelf met dit paard op trens zult moeten starten als je haar op wedstrijden uit wilt brengen, dus dat je dan beter kunt trainen met trens en op die basis, dan dat stuk overslaan... Of je moet eerst je pony zelf naar de Z rijden, want dan pas! mag je met het paard van je moeder ook gelijk Z starten...

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:08

Ik lees al een tijdje mee en wil toch ook eens een poging wagen met wat foto's, spannend :o :=

Mijn merrie BB is 12 jaar en we starten nu L2. Ze is springen gefokt en een sensibele, vlugge dame die snel gepikeerd is en heet wordt. Nadat we ruim 2 jaar blessures hebben gehad zijn we nu ruim 1,5 jaar weer aan het trainen. Ik krijg minimaal 1x per week les van een gediplomeerd en ervaren instructrice die ook nog een dierfysio is.
We richten ons vooral op basiswerk bijv; luisteren naar mij (rem is rem!!), meer horizontaal in balans komen en niet meer opkrullen. Het liefst loopt ze met haar kin op de borst en gaat ze rennen, springt weg en gaat lopen zoeken naar alles wat eng is. Ze kan kantelen met haar hoofd, de kop in de lucht trekken en rug weg drukken, springen als ze boos wordt en vooral heeeeel hard grommen :+
Ze trekt met haar mond en kan in protest komen als ik letterlijk de teugels max 1 cm meer op maat neem.

We gaan heel erg goed vooruit en het wordt al veel meer ontspannen met rijden en meer in balans. Ik ben veel handiger aan het worden en wordt ook helemaal niet meer boos. Dat scheelt een hoop! :+
Het blijft een uitdaging om haar te rijden want ze is slim, vooral op wedstrijd vind ik het nog lastig om alles vast te houden zoals het thuis gaat.

BB kan mij uit het zadel trekken en dan zet ze het op een lopen. Ik moet heel erg bewust rijden, op het tempo letten (veel tempowisselingen rijden) ophoudingen en vooral weer LOSlaten en flink met been erbij blijven. Soms vergeet ik 1 van deze dingen nog wel eens, vooral been geven op het juiste moment :+
BB moet vooral ook sterker worden in de achterhand, en meer haar buikspieren aanspannen. Dit doet ze nu nog onvoldoende, maar komt vast vanzelf ook. Daarmee zal ze aan de voorkant ook "gemakkelijker" worden. Hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg en jullie een beeld hebben :)

Het is nog lang niet perfect en ik weet dat er nog heel veel werk aan zit. Toch ben ik erg trots op de vooruitgang die we hebben geboekt, het is geen gemakkelijke weg ;)

Losrijden draf, ik ben blij dat ik nu eindelijk mijn handen gelijke hoogte heb. Ik had altijd mijn linkerhand hoger en ben met die hand ook sterker. Verder vind ik het wel een fijn beeld voor wat wij nu "kunnen"
Afbeelding

HH tijdens de proef, eindelijk wilde ze echt stilstaan! Daar hebben we op geoefend want mevrouw heeft weinig geduld :=
Afbeelding

Middendraf:
Afbeelding

Galop; tijdens mijn proef wordt ze heel erg heet nog steeds en wil rennen
Afbeelding

Wijken:
Afbeelding
Afbeelding

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:10

Ik gooi mezelf ook nog een keer "voor de leeuwen", maar het 'commentaar' word hier op een heel vriendelijke manier gegeven, vandaar dat ik beniewd ben naar wat jullie vinden van deze foto.

Omdat er nu wel een fatsoenlijk zadel op zijn rug ligt :)

Afbeelding

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:18

Ik vind het altijd lastig om de foto's goed te beoordelen, vandaar dat ik een meelezer ben :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:29

Vind het verhaal van Change ook een beetje vreemd := Denk niet dat je het voor me kaar krijgt bij de KNHS om een keer Z te starten :n

Vind het plaatje van QueenBeeBee er wel ontspannen uitzien! Voor zover ik kan zien loopt ze op de eerste foto wat stuwend maar in de proef draagt ze wat meer heb ik het idee :)
heb er verder ook geen verstand van ofzo, heb een beetje hier gelezen dus doe ook een poging :')

EnelyaT, ik zie wel wat spanning, maar kan natuurlijk ook aan de foto liggen :) Verder vind ik het er goed uitzien! Paard draagt wat voor zover ik het kan zien en je zit er netjes op :j

Nogmaals, ik doe maar een poging, lees een beetje mee en reageer als ik denk dat ik iets zie :))

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:50

_Amigo schreef:
Vind het verhaal van Change ook een beetje vreemd := Denk niet dat je het voor me kaar krijgt bij de KNHS om een keer Z te starten :n

Vind het plaatje van QueenBeeBee er wel ontspannen uitzien! Voor zover ik kan zien loopt ze op de eerste foto wat stuwend maar in de proef draagt ze wat meer heb ik het idee :)
heb er verder ook geen verstand van ofzo, heb een beetje hier gelezen dus doe ook een poging :')

EnelyaT, ik zie wel wat spanning, maar kan natuurlijk ook aan de foto liggen :) Verder vind ik het er goed uitzien! Paard draagt wat voor zover ik het kan zien en je zit er netjes op :j

Nogmaals, ik doe maar een poging, lees een beetje mee en reageer als ik denk dat ik iets zie :))

Toch is het mn moeder gelukt. :). Kan ik niets aan doen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:14

Change, mensen hier boven bedoelen te zeggen dat je het doet overkomen alsof JIJ met dit paard Z start, wat dus niet zo blijkt te zijn. Je bent daar niet duidelijk in geweest, dan krijg je daar vragen over. Les voor de volgende keer, zet niet neer dat je op Z niveau rijdt als je dat ZELF niet daadwerkelijk start met het paard, dat is duidelijker voor iedereen.

EnelyaT, ik vind het er uit zien alsof je je paard wat tilt aan de voorkant. Je lijkt hem teveel steun te geven, of teveel oprichting te vragen. Over de benen vind ik hem wel fijn gaan, mooi actief en hij lijkt goed in balans. Probeer de oprichting nog meer vanuit achter te laten komen, de houding die je nu aan de voorkant hebt is echt een recept om je paard wat 'vast' te laten worden aan de voorkant en dat is jammer, daar worden ze zwaar van. Handen wat lager dus, paard zelf zijn hoofd laten tillen en iets meer ruimte geven. Achter de kaak zit nu een stuk spanning wat het plaatje voor mij erg verstoord. Als je dat kan oplossen door je paard meer vanuit de schoft zelf de hals omhoog te laten tillen (en dat kost kracht vanachter) krijg je echt een gaaf beeld.
Je zit trouwens wel heel keurig rechtop verder!

QBB; Wat een lekker heet dondertje heb je daar! Echt een leuk dier zeg. Ze krult inderdaad wat op, de halsbespiering is nog niet helemaal in balans zeg maar. Ik denk dat je goed op moet letten dat je deze met been blijft rijden. Juist bij wat hetere paarden zijn we geneigd ons been eraf te houden, terwijl dat helemaal niet handig is. Je moet blijven rijden, activiteit blijven opwekken. Een heet voorwaarts paard, is niet hetzelfde als een paard dat aan de hulpen staat of aan het been is!
Verder zou ik in een situatie zoals op de eerste foto (te rond, te diep, te strak) proberen om je hand naar voren te zetten en haar richting het halsstrekken te rijden. Een rondje of twee, tot ze in ieder geval weer lengte pakt in de hals. Van daaruit weer rustig oppakken en dan proberen die lengte te behouden. Kost veel geduld, maar als je ze op die manier opgepakt krijgt, wordt dat ook beloond door een paard dat wel op lengte blijft in deze houding en daar zal ze beter van gaan bewegen en fijner door te rijden zijn!
Probeer er tot slot goed op te letten dat je paard echt recht is. Zowel op de middendraf foto als op de eerste foto lijkt het achterbeen niet te sporen met het voorbeen. Maar he, het is een foto dus heel lastig te zien hoor.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:51

Dank je Esther voor je reactie. Het is inderdaad heel belangrijk mijn been er aan te houden en nu ze thuis zo lekker ontspannen kan lopen drijf ik mij suf!!! Hahaha dus daar ben ik mij bewust van en we trainen er ook op dat ik altijd gewoon mijn benen kan aanleggen zonder ontploffingsgevaar!

Lengte gaat thuis heel erg goed, het losrijden is altijd lang en laag wat zeer stabiel is en ze ook graag doet. Tussendoor doe ik ook heel veel draven en stappen met lange teugel omdat ze anders te heet wordt. En we draven ook altijd uit lang en laag. Dat zit standaard in onze training ingebakken, dit is echter nog lastig vast te houden op wedstrijd en dan blijft ze inderdaad te weinig mooi op lengte...

Recht houden is idd al een stuk vooruit gegaan maar aangezien ze zo lenig is wiebelt ze iedere stap een andere kant op het liefst. Al dat soort dingen moeten "simpeler" worden :j

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:59

Idd Esther :j Dacht ik dus ook.. Daarbij kan ze op 13 jarige leeftijd toch nog niet tussen de paarden starten? Mag toch pas vanaf 14 jaar?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:07

QBB, echte uitdaging zo'n paard ;) Als je dat voor elkaar krijgt en het opeens vanzelf lijkt te gaan, krijg je daar een super gevoel van...
Wat mij opvalt met die galop en het wijken is dat je te veel met je binnenhand doet (daardoor kantelt je paard mogelijk ook). Je lijkt haar niet recht op 2 teugels te rijden. Probeer je paard meer recht aan je buitenteugel te houden. Als ze daar doorheen is, krijg je ook meer controle.
(zegt iemand die ook makkelijk teveel in laat buigen)
Wat wel wil helpen is voor je gevoel kleine stukjes contrastelling te vragen, zowel in het wijken als op de rechte lijn wanneer je voelt dat ze er niet lekker doorheen is of te hol wordt. Denk daarbij ook aan reactie op je buitenbeen, dat ze daar niet doorheen loopt. Als ze dan nageeft in die (bijna) "contrastelling", kun je met behoud van dat nageven haar weer rechtstellen op 2 teugels.

EnelyaT: hetzelfde als hierboven, de oprichting ziet er wat geforceerd uit (opgetild), niet gedragen vanuit achter (zie vorige verhaaltje van mij over de opwaarts gewelfde halsspier, over de hele hals, bij een correcte oprichtingdie vanuit het paard zelf komt. Op die manier krijg je ook meer lengte in de hals en wordt het beeld vriendelijker.
Ziet er verder wel actief uit.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:22

Het grappig is dat ik juist op mijn wedstrijden altijd te horen (lezen) krijg dat mijn paard te weinig gesteld is naar binnen en teveel in contrastelling loopt. Aangezien ze overal van schrikt rij ik haar dus bewust op vreemd terrein op sommige stukken met meer stelling.

Bedankt voor je tip! Dat doe ik inderdaad thuis ook. Rechts om wil ze teveel verbuigen om mijn binnen been, links om wil ze het liefst NIET buigen om mijn binnen been. Dus daar zit nog genoeg werk inderdaad, maar ze wordt steeds sterker ook linksom! Dus dat klopt zeker dat je dat kunt zien :)

Met wijken moet ik uitkijken dat ik niet richting appuyement ga, dat vindt ze namelijk geen probleem de heks... :+

Maar het klopt helemaal dat ik (nog) meer op mijn buiten teugel moet rijden! :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:11

tip voor dat wijken: binnenbeen minder ver naar achteren zodat ze daar iets meer omheen kan buigen, je haar meer van voor opzij rijdt met de juiste stellinng en je niet de achterhand omdrukt. Hoe verder je been naar achteren ligt, hoe groter de kans dat je richting appuyeren gaat en/of dat je achterhand voor komt.

Ik ging met die binnenhand af op die foto's ;)
een jury ziet een hele proef in beweging, dat geeft een veel completer beeld!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:21

Je kan ook gewoon de schouder meer meenemen met wijken...Ze mag best zoveel scharen namelijk, maar dan moet de voorkant ook meedoen!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:23

Joyce B, wat is de ideale positie van het binnenbeen van de ruiter dan volgens jou? En in hoeverre is er buiging en stelling in het wijken?
Ik heb geleerd namelijk geleerd (van een onwijs leuke jury waar ik ooit heb geschreven, afijn, dat terzijde) dat als je in een schouder binnenwaarts je binnenbeen te ver naar achter doet, je een soort wijken krijgt. Het paard kan niet buigen om het binnenbeen.
En tijdens het wijken lijkt mij, dat je je binnenbeen niet op dezelfde positie kan houden omdat je anders niet echt dat binnenachterbeen laat wegwijken zegmaar (uiteraard begrenzing en alles zodat het niet over de schouder loopt).
Nou zou ik denken, je binnenbeen naar achteren zwaaien tijdens het wijken is onnodig omdat je je paard om zo weinig mogelijk druk opzij wilt laten gaan. Uiteraard is hier in mijn ogen een lichte buiging omdat het anders rechtuit blijft lopen. Ik zie het daarom niet echt als oefening qua rekken van het lichaam, maar meer als gehoorzaamheids oefening.
Ik hoop dat er een touw aan vast te knopen is.. :')

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:23

Hahaha dat roept mijn juf idd ook, minder ver naar achter met mijn been! En schouder ook meer mee idd... Heel herkenbaar! :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:39

Danique_G schreef:
Joyce B, wat is de ideale positie van het binnenbeen van de ruiter dan volgens jou? En in hoeverre is er buiging en stelling in het wijken?
Ik heb geleerd namelijk geleerd (van een onwijs leuke jury waar ik ooit heb geschreven, afijn, dat terzijde) dat als je in een schouder binnenwaarts je binnenbeen te ver naar achter doet, je een soort wijken krijgt. Het paard kan niet buigen om het binnenbeen.
En tijdens het wijken lijkt mij, dat je je binnenbeen niet op dezelfde positie kan houden omdat je anders niet echt dat binnenachterbeen laat wegwijken zegmaar (uiteraard begrenzing en alles zodat het niet over de schouder loopt).
Nou zou ik denken, je binnenbeen naar achteren zwaaien tijdens het wijken is onnodig omdat je je paard om zo weinig mogelijk druk opzij wilt laten gaan. Uiteraard is hier in mijn ogen een lichte buiging omdat het anders rechtuit blijft lopen. Ik zie het daarom niet echt als oefening qua rekken van het lichaam, maar meer als gehoorzaamheids oefening.
Ik hoop dat er een touw aan vast te knopen is.. :')

Je vroeg het niet aan mij maar ik reageer lekker toch even :P

Ik denk dat je het helemaal juist hebt namelijk. Het is in het wijken niet erg om je been wat naar achter te leggen, omdat je juist nauwelijks tot geen buiging vraagt in het lijf...Wijken is de basis van de zijgangen als het ware, het leren om voor het been opzij te gaan. Je paard moet licht gesteld zijn in de tegenovergestelde richting (dus niet kijken waar hij heen gaat) maar mag verder zo goed als recht blijven in het lijf.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:58

_Amigo schreef:

Dank je! Tja, als hij hard moet werken, moet hij wel spieren aanspannen om te kúnnen werken :)
Als ik hem zo rond rijdt als ik hier tegenwoordig op veel foto's zie, kruipt hij achter de loodlijn en wordt er verkeerd spiergebruik gecreërd.

_Esther_87_ schreef:
EnelyaT, ik vind het er uit zien alsof je je paard wat tilt aan de voorkant. Je lijkt hem teveel steun te geven, of teveel oprichting te vragen. Over de benen vind ik hem wel fijn gaan, mooi actief en hij lijkt goed in balans. Probeer de oprichting nog meer vanuit achter te laten komen, de houding die je nu aan de voorkant hebt is echt een recept om je paard wat 'vast' te laten worden aan de voorkant en dat is jammer, daar worden ze zwaar van. Handen wat lager dus, paard zelf zijn hoofd laten tillen en iets meer ruimte geven. Achter de kaak zit nu een stuk spanning wat het plaatje voor mij erg verstoord. Als je dat kan oplossen door je paard meer vanuit de schoft zelf de hals omhoog te laten tillen (en dat kost kracht vanachter) krijg je echt een gaaf beeld.
Je zit trouwens wel heel keurig rechtop verder!

Ook bedankt! Hij zal zomaar niet vast komen te zitten. Mijn instructrice is ook paardenfysio en osteopate, dus ik geloof niet dat ik hem vast kán rijden tijdens de les. Wel heeft hij een pollenallergie, dus de klieren bij zijn kaak zijn sowieso wat opgezet.
Hij was aan het begin van de les vooral te korte passen aan het maken (ik quote: "Hij loopt als een pony"), dus we waren voornamelijk bezig met zijn passen langer en ruimer te maken, terwijl hij zelf correct op 4 benen blijft lopen met het goede evenwicht. Zonder dat ik hem daarin stoor, terwijl de achterhand mee blijft komen en hij blijft dragen.
Het blijft ook training. En we trainen gewoon door. Hij is al zóveel sterker. Maar het kan altijd beter!

En ik moet zelf meer los gaan laten. Ik heb de neiging om zelf nét iets teveel vast te houden. En King is een erg gevoelig paard, waarbij een halve mm al voor heel veel verschil kan zorgen.
Laatst bijgewerkt door EnelyaT op 19-04-12 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:02

Pfoe, ik ben eindelijk bijgelezen :D heb er wel een weekje over gedaan om op rustig tempo dit hele topic door te lezen en te volgen. Ik hoop me hier ook te kunnen gaan melden. Voorlopig eerst met commentaar, omdat ik nooit iemand meeheb om zelf beeldmateriaal te maken :+

EnelyaT: Ik zie een paard dat mooi actief en lichamelijk volgens mij ook vrij horizontaal loopt, dus dat is erg netjes. Waar nog wel iets aan te sleutelen valt is jouw houding; je kijkt naar beneden in plaats van trots vooruit, en je tilt naar mijn idee het hoofd van je paardje iets te veel op aan de teugels. Hierdoor gaat hij iets opgekropt lopen met zijn hoofd achter de loodlijn. Ik denk dat als je je handen iets laat zakken en je paard iets meer ademruimte geeft, dat het gehele plaatje er ineens een stuk netter uit gaat zien; dan komt zijn neusje er iets meer uit.

QBB: Dit vind ik over het algemeen een mooi, vriendelijk beeld geven. Het achterbeen treedt netjes onder. Let er wel op dat je zoals je bijvoorbeeld bij de galopfoto ziet niet te veel gaat terugwerken met je binnenhand om hem ook de ruimte te geven zich goed onder te plaatsen. Hij mag nog iets meer op de buitenteugel gereden worden dus. Nette houding heb je verder! Volgens mij ben je wel op de goede weg.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:06

Trouwens Esther ik zat nog even naar mijn foto's te kijken en je ziet inderdaad dat ze achter niet precies in voor treed, tenminste zo lijkt het met middendraf inderdaad. Leuk om te zien, goed dat je het zegt!

Thx Aleeneh, ik zet op de galopo foto ook de volte 15 meter in dus dat vertekend het beeld iets. Maar dan nog moet ik veel meer op mijn buiten teugel rijden en ook zo'n volte insturen! :j
Dat is mijn valkuil, zeker op wedstrijd... niet meer los durven laten om dat ze dan zeker niet mag gaan rennen in mijn proef. Terwijl ik weet dat het beter gaat als ik meer ontspan, het is een fase waar we doorheen moeten denk ik!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:10

Als je inderdaad een volte rijdt moet je ook niet terugwerken met je hand, maar eerder opzij stelling vragen, zodat je het achterbeen niet blokkeert :) dat is van mensen een hele automatische reactie hoor. Iemand beschreef dat laatst bij mij mooi: we hebben de neiging om te sturen zoals we ook op een fiets zouden doen, maar eigenlijk moet je juist omgekeerd fietsen. Maar zoals ik zei, heel veel mensen doen dat, ook ik, gewoon puur uit automatisme ook al weet je wel beter.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:14

Aleeneh schreef:
EnelyaT: Ik zie een paard dat mooi actief en lichamelijk volgens mij ook vrij horizontaal loopt, dus dat is erg netjes. Waar nog wel iets aan te sleutelen valt is jouw houding; je kijkt naar beneden in plaats van trots vooruit, en je tilt naar mijn idee het hoofd van je paardje iets te veel op aan de teugels. Hierdoor gaat hij iets opgekropt lopen met zijn hoofd achter de loodlijn. Ik denk dat als je je handen iets laat zakken en je paard iets meer ademruimte geeft, dat het gehele plaatje er ineens een stuk netter uit gaat zien; dan komt zijn neusje er iets meer uit.

Dankje!
Ja, dat klopt helemaal! Ik moet meer naar voren blijven kijken. Maar soms heb ik zo'n moeite met het feit dat hij meer beweegt, dat ik dan een beetje als een zoutzak ga zitten, en stop met rijden. Dan zit ik alleen nog maar, om het zo te zeggen.. :+
En mijn handen idd. Maar voor mijn gevoel waren mijn teugels echt al heel kort. Maar dat heb ik die dag ook wel vaak gehoord.
Toch even opnieuw het goede gevoel koppelen aan het goede plaatje! :)