[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:10

Ik vind de foto niet zo. Ik vind het voorbeen teveel naar voren gestoken en een achterbeen dat niet meekomt. Ik zie persoonlijk liever dat het voorbeen en achterbeen (ongeveer) gelijk zijn. Voor mij hoeft zo'n voorbeen niet horizontaal naar voren te steken. :n
Het is wel beter dan wat hij eerder liet zien, maar ik vind het nog steeds geen vriendelijk beel met zijn handen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:16

ja dat dacht ik dus ook. denkende aan die 2 3hoekjes die je dan moet zien. maar dat voorbeen gaat veeeel groter.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:35

Ik ga het gewoon proberen..Video heb ik nog niet, maar al wel een paar foto's.
Als jullie het goed vinden laat ik de foto's een paar dagen staan, daarna verwijder ik ze van internet. Mocht je dit later lezen en de foto's willen zien, pb me dan even.

Afbeelding

Goed: Beweegt weer fijn, oortjes erop, happy. Verder valt er niet zo heel veel te zien van deze foto denk ik.
Minder: Waarom kijk ik nou weer naar beneden/buiten...Geen flauw idee meer. Zou geloof ik ook nog wel fractie meer oprichting mogen hebben.

Afbeelding

Goed: Ruimte in de beweging. Dit is voor hem echt zo'n beetje de max qua bewegen, ben hier dan ook echt al blij mee.
Minder: Blijft onvoldoende bergop. Tot x gaat meestal goed, daarna krijgt ie het echt heel moeilijk. Ook in aanleuning wordt hij dus wat lang. Moet eerlijk zeggen dat ik hem die ruimte ook wel enigzins geef in de proef om de zuiverheid te bewaren en zodat hij de uitgestrekte draf wel tot het einde volhoud.

Afbeelding

Goed: Hij blijft voldoende bewegen. Werd eerder vaak heel krabbelig en klein. Aanleuning blijft wel stabiel en op de juiste hoogte.
Minder: Buiging is ehm, zeer minimaal. Vraag thuis wel meer, moet zeggen dat het tegenwoordig op de hoefslag ook al best netjes gaat maar op de middellijn is wederom heel erg moeilijk voor hem. Mijn linkerhand ~~}> en linkerbeen moet ook langer blijven.
Edit: voor de duidelijkheid, dit moet travers voorstellen. Zet het er nog maar even bij :+

Oja, zal alvast één ding verklappen, ik heb een soort doorlopend aanleuningsprobleem met dit paard. Iets dat niet aan hem of aan mij ligt maar er gewoon is. Uitleg volgt later, ik ben namelijk heel benieuwd of en in hoeverre dit zichtbaar is :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:04

S_en_Z schreef:
Het is erg rustig zeg :)

Is er iemand die kan uitleggen hoe hij zijn paard achterwaarts krijgt/vraagt en hoe hij zijn handen, benen en lichaam houdt voor, tijdens en na het achterwaarts? En belangrijker, waarom op deze manier?

Er wordt weinig over deze oefening nagedacht terwijl hij heel nuttig kan zijn mits op de juiste manier gereden :j aangezien het vaak "mis" gaat met de takt en de AANLEUNING is het misschien wel een leuke nadenkvraag! (en een opstekertje?)

Zal later ook vertellen hoe ik hem doe en waarom :)

Euwm... hoe doe ik dat precies :+
Vooral met zit (bovenbenen), maar onderbenen ook iets naar achteren geplaatst (hoewel ik dat steeds minder wil hebben).
Even een ophouding aan de voorkant en op het moment dat ze naar achteren stapt geef ik wel weer ruimte.

Bij mijn pony deed ik het op een gegeven moment met bovenbenen en ophouding, kon ik mijn onderbenen gewoon laten hangen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:13

_Esther_87_ schreef:
Nog even over dat achterwaarts aanleren (van een stukje terug, maar vond dit even leuk als aanvulling)

Ik leer het ze ook eerst wel aan de hand, maar zodra ik er onder het zadel mee begin parkeer ik ze eigenlijk altijd met de neus tegen de wand de eerste keren. Paard gaat dan vanzelf zoeken omdat hij niet voorwaarts kan en eventueel zijwaarts gaan blijf ik dan heel rustig corrigeren. Gewoon paard op de plek houden, heel licht been geven (ik leg ook mijn been iets terug in het achterwaarts gaan trouwens) en dan wachten tot het kwartje valt. En dan heeel enthousiast belonen alsof ze toch wel een enorme prestatie hebben geleverd haha.
Ik heb met mijn eerste pony heel veel moeite gehad met achterwaarts gaan en dat is uiteindelijk op deze manier goed gekomen. Sindsdien eigenlijk nooit meer anders gedaan.

Ben ik persoonlijk niet weg van omdat je het paard "voorwaarts denken" ontneemt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:16

S_en_Z schreef:
Waarom denk je dat je je zwaar moet maken?

Ik kan je wel vertellen waarom er vaak ietsjes naar voren gezeten wordt: daardoor wordt de druk van de zit opgevangen door de bovenbenen. Dit zorgt ervoor dat de rug ontlast wordt waardoor het paard makkelijker achterwaarts kan gaan.

Ietsjes kantelen en gewicht op je bovenbenen brengen ipv kaarsrecht zitten is overigens niet voorover zitten. Het is gewoon lichtjes je gewicht verplaatsen :)

Ben wel benieuwd naar waarom jij zwaar zit (ik zeg niet dat je het goed of fout doet overigens hoor)

Ik heb zelf juist het gevoel dat als je je bekken naar voren kantelt, dat je dan juist 'voorwaarts' gaat zitten. Als ik naar achteren denk zou ik nooit mijn bekken naar voren kantelen. Volgens mij is het juist andersom, mijn paard denkt als ik mijn bekken naar voren kantel; voorwaarts, en als ik mijn bekken naar achteren kantel; achterwaarts. Maar dat heeft ook met lichaamstaal vanaf de grond te maken, in principe doe ik op het paard hetzelfde als op de grond als ik mijn paard achterwaarts wil hebben (behalve knieën aankijpen dan :Y) )

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:17

Alleen de 2e foto kan ik duidelijk zien.
Ik zie wel waarom je daar de grond in duikt. Voorbeen heeft veel meer ruimte dan dat het achterbeen mee komt.
Welk niveau rijdt je?
Je kunt nl ook een rustig rechtstellen, verruimen (en dat hoeft dan echt niet zoals je dat op de foto ziet) maar op zo'n manier dat de achterhand het nog bij kan houden.
Hij verliest de zuiverheid ook omdat hij zichzelf niet bij elkaar kan houden.
Nu rij je door en laat je hem lang worden, daardoor gaat hij de grond in.

Tot X houdt hij het nog vol, daarna kan hij het niet meer 'dragen'.

Probeer tijdens training:
Korte stukjes, bij elkaar houden, op het achterbeen en wegrijden, valt hij naar voren, wil hij zich langmaken?
Dan terug. Even herstellen en weer opnieuw.

Edit: travers op de middenlijn. Okee, Z niveau dus.
Dan moet je inderdaad de hele lijn gebruiken voor je uitgestrekte draf.
Training om het te verbeteren blijft hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 14-02-12 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:18

Sodeletuut schreef:
S_en_Z schreef:
Waarom denk je dat je je zwaar moet maken?

Ik kan je wel vertellen waarom er vaak ietsjes naar voren gezeten wordt: daardoor wordt de druk van de zit opgevangen door de bovenbenen. Dit zorgt ervoor dat de rug ontlast wordt waardoor het paard makkelijker achterwaarts kan gaan.

Ietsjes kantelen en gewicht op je bovenbenen brengen ipv kaarsrecht zitten is overigens niet voorover zitten. Het is gewoon lichtjes je gewicht verplaatsen :)

Ben wel benieuwd naar waarom jij zwaar zit (ik zeg niet dat je het goed of fout doet overigens hoor)

Ik heb zelf juist het gevoel dat als je je bekken naar voren kantelt, dat je dan juist 'voorwaarts' gaat zitten. Als ik naar achteren denk zou ik nooit mijn bekken naar voren kantelen. Volgens mij is het juist andersom, mijn paard denkt als ik mijn bekken naar voren kantel; voorwaarts, en als ik mijn bekken naar achteren kantel; achterwaarts. Maar dat heeft ook met lichaamstaal vanaf de grond te maken, in principe doe ik op het paard hetzelfde als op de grond als ik mijn paard achterwaarts wil hebben (behalve knieën aankijpen dan :Y) )

Ligt er misschien aan welk stuk van je bekken je bedoelt ;) Ik bedoel met bekken naar voren, dat zitbeenknobbels naar achteren gaan. Met voorwaartse hulp, draai ik zitbeenknobbels naar voren.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:23

@Esther87: voor mij ook de eerste keer dat ik commentaar durf te leveren. Ben zelf een erg beginnende ruiter maar dit topic is zo positief en leerzaam dat ik het toch ga proberen. Dit is wat ik zie: eerste foto kan ik niks van zeggen eerlijk gezegd, leuk hoofdje dat wel. 2e Foto: je paard loopt niet achter de LL, dus dat is positief. Verder zou ik je zadel iets naar achteren willen zien en je been/beugels wat langer. Ik vind dat je op zich wel een mooie houding hebt (alleen nog naar voren kijken) ;) Alhoewel het paard op de voorhand loopt, hoef je je echt niet te schamen voor deze foto’s hoor. Zoals Bertie zegt: plezier hebben met je paard en in het rijden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:25

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:25

MyWishMax schreef:
Ligt er misschien aan welk stuk van je bekken je bedoelt ;) Ik bedoel met bekken naar voren, dat zitbeenknobbels naar achteren gaan. Met voorwaartse hulp, draai ik zitbeenknobbels naar voren.

Dat bedoel ik inderdaad ook. Gaat bij mij echt precies andersom.. Ik snap er niks meer van.. :=

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:28

Dit vind ik veel erger:

Afbeelding

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:29

Ik denk ik ga het gewoon proberen hier, ik heb geen foto's of video maar wel wat vragen.
We hebben een tijdje terug een paard gekocht, ik had zelf een pony maar word ik eigenlijk ook al een
beetje te groot voor en mijn vader wou ook een beetje gaan rijden. Nou in het begin ging het super,
na paar maanden startkaart aangevraagd en gestart in de L1. Maar de laatste paar weken gaat het helemaal
niet goed meer, ik ben eigenlijk het plezier in het rijden een beetje kwijt geraakt en weet niet meer zo
goed wat ik er mee moet. Het paard waar het omgaat is 1.75 en ik heb idee dat hij een beetje doorheeft dat ik
(als in verhouding klein meisje dat maar van de pony's af komt) niet zoveel over hem te zeggen heb over hem.
Tijdens het rijden trekt hij steeds zijn hoofd omlaag zodat ik mee 'vlieg' naar voren, op dat moment houd ik er weinig meer aan.
Hij ziet dan meteen de kans om wat harder te gaan lopen. Van een mooi ontspannend paard ben ik nu dus eigenlijk weer helemaal terug bij af.
Ik weet echt niet meer wat ik mee moet.

Hier zag ik zoveel goede berichtjes dat ik dacht laat ik het eens proberen, kunnen jullie mij misschien tips geven over wat ik het beste kan doen,
lange teugel misschien dat hij me niet naar beneden kan trekken? Of misschien juist de teugel wat korter houden?
Op dit moment probeer ik de teugel wat korter te houden, goed met been eraan te houden, gewoon lekker figuurtjes te rijden
en me geen zorgen te maken over of hij wel 'aan de teugel' loopt.

Ik zal van de week mijn zusje of mijn vader even vragen of ze een filmpje willen maken zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
En ohja, ik heb nu 1 keer priveles gehad en ik rij af en toe mee in de vereniginsles, dus ik hoop dat dit ook zal helpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:30

Pion schreef:
Alleen de 2e foto kan ik duidelijk zien.
Ik zie wel waarom je daar de grond in duikt. Voorbeen heeft veel meer ruimte dan dat het achterbeen mee komt.
Welk niveau rijdt je?
Je kunt nl ook een rustig rechtstellen, verruimen (en dat hoeft dan echt niet zoals je dat op de foto ziet) maar op zo'n manier dat de achterhand het nog bij kan houden.
Hij verliest de zuiverheid ook omdat hij zichzelf niet bij elkaar kan houden.
Nu rij je door en laat je hem lang worden, daardoor gaat hij de grond in.

Tot X houdt hij het nog vol, daarna kan hij het niet meer 'dragen'.

Probeer tijdens training:
Korte stukjes, bij elkaar houden, op het achterbeen en wegrijden, valt hij naar voren, wil hij zich langmaken?
Dan terug. Even herstellen en weer opnieuw.

Edit: travers op de middenlijn. Okee, Z niveau dus.
Dan moet je inderdaad de hele lijn gebruiken voor je uitgestrekte draf.
Training om het te verbeteren blijft hetzelfde.

:j Klopt helemaal, hij vindt het gewoon nog moeilijk. Of nee, het IS heel moeilijk voor hem. Voordeel is dat het laatste stuk na X zo ver en schuin van de jury weg is dat ze minder goed kunnen zien dat hij wat erg lang wordt hihi. Zuiver blijft hij nu wel in de zin dat hij zich wel in balans kan houden en blijft strekken. Als ik hem bijvoorbeeld meer erbij pak voor, hem dus 'forceer' hogerin te blijven dan gaat ie echt haperen en zich verstappen. Dus dat doen we niet. Pak thuis ook vaak nog gewoon de korte diagonaal hoor, en inderdaad die kleine stukjes. Dat helpt ook wel, stukje bij beetje verbetert hij zich nog steeds. Kleine stapjes, maar het zijn stapjes :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:32

Ik heb een filmpje gevonden van achterwaarts. :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:33

Marlyy schreef:
Ik denk ik ga het gewoon proberen hier, ik heb geen foto's of video maar wel wat vragen.
We hebben een tijdje terug een paard gekocht, ik had zelf een pony maar word ik eigenlijk ook al een
beetje te groot voor en mijn vader wou ook een beetje gaan rijden. Nou in het begin ging het super,
na paar maanden startkaart aangevraagd en gestart in de L1. Maar de laatste paar weken gaat het helemaal
niet goed meer, ik ben eigenlijk het plezier in het rijden een beetje kwijt geraakt en weet niet meer zo
goed wat ik er mee moet. Het paard waar het omgaat is 1.75 en ik heb idee dat hij een beetje doorheeft dat ik
(als in verhouding klein meisje dat maar van de pony's af komt) niet zoveel over hem te zeggen heb over hem.
Tijdens het rijden trekt hij steeds zijn hoofd omlaag zodat ik mee 'vlieg' naar voren, op dat moment houd ik er weinig meer aan.
Hij ziet dan meteen de kans om wat harder te gaan lopen. Van een mooi ontspannend paard ben ik nu dus eigenlijk weer helemaal terug bij af.

Hier zag ik zoveel goede berichtjes dat ik dacht laat ik het eens proberen, kunnen jullie mij misschien tips geven over wat ik het beste kan doen,
lange teugel misschien dat hij me niet naar beneden kan trekken? Of misschien juist de teugel wat korter houden?
Op dit moment probeer ik de teugel wat korter te houden, goed met been eraan te houden, gewoon lekker figuurtjes te rijden

Ik zal van de week mijn zusje of mijn vader even vragen of ze een filmpje willen maken zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
En ohja, ik heb nu 1 keer priveles gehad en ik rij af en toe mee in de vereniginsles, dus ik hoop dat dit ook zal helpen.

Je paard trekt je uit het zadel, dat is niet zo fijn. Wat in ieder geval niet helpt is terug trekken, maar dat had je vast al wel gemerkt ;) Je paard blijft altijd sterker. Eigenlijk zou je hem juist voorwaarts moeten rijden op het moment dat hij dit doet. Maar als je er simpelweg de power niet voor hebt, dan vraag ik mij af of dit paard wel zo geschikt is voor je.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:35

Marlyy schreef:

Hoe oud en hoe groot ben je?

Als ik heel eerlijk ben vind ik lang niet alle grote paarden geschikt voor de wat kleinere mensen (en de meiden dan vooral).
Ik heb zelf ook een groot paard staan (niet die van hierboven) en die was eigenlijk voor mijn vader bedoelt, maar door wat rijtechnische mankementjes heb ik die op mijn 17e ook een tijd gereden. Was een ramp. Ik ben vaker met rugpijn van dat paard afgekomen dan zonder. En ik zal daar dus ook nooit meer een jonger iemand op laten rijden, is ie gewoon te lomp voor. Hij deed ook dat naar beneden trekken, rampzalig voor je rug en schouders is dat. En het stomme was, dan reed mijn vader hem en die had nergens last van!

Kijk eens kritisch naar de combinatie van jullie beiden, passen jullie wel echt bij elkaar? Je hoeft namelijk niet alle paarden te kunnen rijden, en er zijn nou eenmaal grotere paarden die wat lomper en sterker zijn, en soms moet je daar gewoon af blijven.

Dan nog wat tips: Maak je paard zo scherp mogelijk op je hulpen. Je moet met heele kleine hulpen, heel veel reactie krijgen. Dat moet je bij ieder paard hoor, daar werk je altijd aan, maar bij zo'n paard heb je daar nog veel meer profijt van. Als je namelijk zodra hij druk in je hand pakt even heel klein en snel naar voren kan schakelen scheelt dat vaak al enorm!

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:42

Ik ben 1.78 en 17 jaar.

Hier een (onduidelijke) foto, maar dan krijgen jullie een beetje een beeld van hoe de verhouding is, dit was in de tijd dat het nog wel aardig ging.
Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie snelle reactie!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:44

Dit lijkt mij zo geen heel verkeerde combinatie :) Je bent niet uitgesproken klein voor dit paard. Heb je ook les?

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:52

Ja ik heb nu 1 keer les gehad, eerder had ik altijd alleen les op de club. Hoop dat dit ook zal helpen, maar heb de moed de laatste week een beetje opgegeven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:01

FahyaFemke schreef:
wat zeggen we van deze foto:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is pas heffen en strekken.. (wel duidelijk te zien waar het aan schort bij Toti wbt actie (gelijk) achterbeen. :) ) Maar ik denk dat bij niet-tuigpaardgefokte paarden deze gangen er uit rijden bijna onmogelijk is hoor :)

Ik vind het stekende voorbeen van Tot ook niet mooi

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:17

Zo, wat gaan jullie hard, ik houd het bijna niet bij, haha :D Zo maar even flink bijlezen.

S_en_Z, ik dacht dat ik je mij bedoelde met Y. ;( Haha ;)

Sodeletuut, ik vind het achterwaarts op deze manier meer een trucje dan een rijtechnische oefening eerlijk gezegd, maar dat kan aan mij liggen :j Misschien moet ik ook maar gewoon niks zeggen, want ik doe deze oefening zelf nog helemaal niet onder het zadel :D Beheersen we nu nog niet en zijn we nog niet aan toe, ik vind dat pas tijdens een later stadium van belang :j Aan de hand heb ik er wel een begin mee gemaakt, ook omdat ik vind dat dat een beetje bij een stukje respect en gehoorzaamheid hoort (en dan niet door te trekken aan het touw, zoals vele mensen doen) :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:27

Yelly schreef:
Zo, wat gaan jullie hard, ik houd het bijna niet bij, haha :D Zo maar even flink bijlezen.

S_en_Z, ik dacht dat ik je mij bedoelde met Y. ;( Haha ;)

Het spijt me meid, het was zo vreselijk druk. Ik was wel al begonnen met kijken maar ik had echt zo vreselijk veel informatie in mijn hoofd die ik je kon geven en was na aan het denken welke oplossingen ik zou weten en waarom en wat je dan zou moeten voelen en wat niet enz... maar ik heb nog geen tijd om het overzichtelijk en duidelijk te typen.

Het komt echt :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:47

Yelly schreef:
Sodeletuut, ik vind het achterwaarts op deze manier meer een trucje dan een rijtechnische oefening eerlijk gezegd, maar dat kan aan mij liggen :j Misschien moet ik ook maar gewoon niks zeggen, want ik doe deze oefening zelf nog helemaal niet onder het zadel :D Beheersen we nu nog niet en zijn we nog niet aan toe, ik vind dat pas tijdens een later stadium van belang :j Aan de hand heb ik er wel een begin mee gemaakt, ook omdat ik vind dat dat een beetje bij een stukje respect en gehoorzaamheid hoort (en dan niet door te trekken aan het touw, zoals vele mensen doen) :D

Je mag dat best zeggen hoor, natuurlijk, maar ik ben heel benieuwd naar een onderbouwing. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:13

Mijn paard zou op jouw manier vertikken achteruit te gaan. :D Hij vindt het lastig en als ik zo 'zwaar' ga zitten, belemmer ik hem in zijn ruggebruik, wat hij wel nodig heeft met achterwaarts gaan. Door 'verlicht' te gaan zitten, geef ik hem de ruimte om zijn rug en bekken te bollen en correct achterwaarts te gaan. Jouw pony bolt niet met achterwaarts. Jouw hulp geef ik eerder met verruimen. Hoewel het veel lichter is, maar de beweging maak ik, plus aanvullen met been.