Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:14

Mindim, quote je nou mij of iemand anders?

Vanuit de theorie dat de spieren van paarden dus altijd 'kapot gaan' van paardrijden zouden we dus moeten deduceren dat paardrijden altijd slecht is voor paarden. Tegelijkertijd is het ook de enige reden dat paarden er zijn. Elk voordeel heb zijn nadeel. ;)

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:30

Van meerdere mensen wat geloof ik :D Ik quote bijna nooit met de quote knop, omdat ik dan hele lappen tekst quote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:30

sallandval schreef:
Vanuit de theorie dat de spieren van paarden dus altijd 'kapot gaan' van paardrijden zouden we dus moeten deduceren dat paardrijden altijd slecht is voor paarden. Tegelijkertijd is het ook de enige reden dat paarden er zijn. Elk voordeel heb zijn nadeel. ;)

En dat er paarden zijn maakt dat paard dan weer niks uit. Daar zijn ze zich niet van bewust. Die redenering is dus ook weer puur voor de mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:03

Volgens mij zijn paarden nooit op de wereld gezet met als doel, lastdier voor de mens.

Fijne gedachte dat je een paard alleen als rijmiddel ziet.

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:51

Ja idd wat ik dus ook probeerde uit te leggen ze hebben het over dat je aan een paard moet denken, maar als je er dan echt aan denk moet je dus ook niet gaan rijden omdat ze daar ook niet voor gemaakt zijn.
Maar iedereen vind het leuk om te rijden ook de zwaardere mensen net als ik

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:51

Mindim schreef:
Volgens mij zijn paarden nooit op de wereld gezet met als doel, lastdier voor de mens.

alleen zijn de meeste huisdieren toch echt gefokt vanwege hun nut voor de mens. En zeg nou zelf; hoeveel mensen zouden er paarden hebben als ze niet ingezet konden worden voor sport of recreatie? Zoveel mensen zie je niet met bijvoorbeeld herten in de wei. En mensen die (zoals ik) hun paard aanhouden ondanks dat ze niet te berijden zijn zie ik ook niet zoveel. Sterker nog; als ik alle keren dat ik had gehoord dat ik wel gek moet zijn om geld te besteden aan een paard 'waar je niks aan hebt' een kwartje kreeg had ik nu genoeg geld voor een rijpaard erbij.

Nut hebben voor de mens heeft voor dieren trouwens absoluut zin. Natuurlijk beseffen ze het niet maar het lijkt me dat een paard (koe, schaap, hond) het (vanwege zijn nut) heel wat beter heeft qua voeding, voortplantingsmogelijkheden, voortzetting van het soort en huisvesting dan laten we zeggen de Noord indochinese tijger of reuzepanda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:00

sallandval schreef:
Mindim schreef:

alleen zijn de meeste huisdieren toch echt gefokt vanwege hun nut voor de mens. En zeg nou zelf; hoeveel mensen zouden er paarden hebben als ze niet ingezet konden worden voor sport of recreatie? Zoveel mensen zie je niet met bijvoorbeeld herten in de wei. En mensen die (zoals ik) hun paard aanhouden ondanks dat ze niet te berijden zijn zie ik ook niet zoveel. Sterker nog; als ik alle keren dat ik had gehoord dat ik wel gek moet zijn om geld te besteden aan een paard 'waar je niks aan hebt' een kwartje kreeg had ik nu genoeg geld voor een rijpaard erbij.

Nut hebben voor de mens heeft voor dieren trouwens absoluut zin. Natuurlijk beseffen ze het niet maar het lijkt me dat een paard (koe, schaap, hond) het (vanwege zijn nut) heel wat beter heeft qua voeding, voortplantingsmogelijkheden, voortzetting van het soort en huisvesting dan laten we zeggen de Noord indochinese tijger of reuzepanda.

Maar van oorsprong zijn ze niet met dat doel op de wereld, de mens heeft ze gedomesticeerd en zo zijn ze van nut gaan worden voor de mens. Maar een paard is niet een door de mens gecreerd dier van oorsprong.
Ik ben het ook niet helemaal eens met dat bijvoorbeeld vee en sommige huisdieren het beter hebben dan de sumatraanse tijger bijvoorbeeld. Goed het zijn geen bedreigde diersoorten, maar of ze het nu zo veel beter hebben, daar valt over te twisten.

Ik heb dan wel geen herten, wel een hoop konijnen :D en ook een paard die niet te berijden is :D (oma is 26 en heeft artrose) en eentje van 6 waar ik door omstandigheden iet op rijdt :D Dus ik hoor ook regelmatig dat ik gek ben om zo veel geld te betalen voor mijn luxe gazonmaaier.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:13

Mindim schreef:
Maar van oorsprong zijn ze niet met dat doel op de wereld, de mens heeft ze gedomesticeerd en zo zijn ze van nut gaan worden voor de mens. Maar een paard is niet een door de mens gecreerd dier van oorsprong.
Ik ben het ook niet helemaal eens met dat bijvoorbeeld vee en sommige huisdieren het beter hebben dan de sumatraanse tijger bijvoorbeeld. Goed het zijn geen bedreigde diersoorten, maar of ze het nu zo veel beter hebben, daar valt over te twisten.

Ik heb dan wel geen herten, wel een hoop konijnen :D en ook een paard die niet te berijden is :D (oma is 26 en heeft artrose) en eentje van 6 waar ik door omstandigheden iet op rijdt :D Dus ik hoor ook regelmatig dat ik gek ben om zo veel geld te betalen voor mijn luxe gazonmaaier.

Het is maar net wat je 'beter' vind. Ik denk dat je als je als individu zou moeten kiezen voor voortzetting van de soort daar best wat kwaaltjes voor over zou hebben. Maargoed zo is een situatie nu eenmaal niet. In elk geval lijkt met soortgenoten buiten staan een speciaal gecreëerde omgeving buiten (met vaak zelfs bescherming tegen vliegen als het koud is en 'snachts binnenstaan) en op gezette tijden je natje en droogje een leventje waar ik best een uurtje rugzak dragen per dag voor over zou hebben. In een krimpend oerwoud wonen met weinig kans op voedsel en weinig kans op een seksuele partner (want die zijn er bijna niet) en elke dag op je hoede moeten zijn om doodgeschoten te worden omdat je toevallig een mooi velletje hebt dan weer geen feest.

Overigens is het paard zoals het er nu is wel degelijk gedomesticeerd en dus geselecteerd en doorgefokt door de mens. Als er geen paarden werden bereden of betuigd had het paard zoals we dat nu kennen nooit bestaan, evenmin als alle rashonden van verschillende pluimage. Vandaar dat ik zeg; elk voordeel heeft zijn nadeel :)

TESSMIEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:29

Je zegt dus eigenlijk zoiets van ; Is het niet zzielig voor de paarden dat andere mensen die wat dikker zijn erop rijden ?

Nou om die vraag eens aan te pakken : Hoe zou jij je voelen als je wat meer gezet was en deze topic zou lezen ?
en even 1 ding : paarden hebben ENORM VEEL spieren.. tenminste de meeste

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:52

en wat wil je daar mee zeggen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:18

TESSMIEN schreef:
Je zegt dus eigenlijk zoiets van ; Is het niet zzielig voor de paarden dat andere mensen die wat dikker zijn erop rijden ?

Nou om die vraag eens aan te pakken : Hoe zou jij je voelen als je wat meer gezet was en deze topic zou lezen ?

Zou je zo vriendelijk willen zijn het topic even door te lezen, en iets minder onbehouwen kan ook wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:21

sallandval schreef:
Mindim schreef:

Het is maar net wat je 'beter' vind. Ik denk dat je als je als individu zou moeten kiezen voor voortzetting van de soort daar best wat kwaaltjes voor over zou hebben. Maargoed zo is een situatie nu eenmaal niet. In elk geval lijkt met soortgenoten buiten staan een speciaal gecreëerde omgeving buiten (met vaak zelfs bescherming tegen vliegen als het koud is en 'snachts binnenstaan) en op gezette tijden je natje en droogje een leventje waar ik best een uurtje rugzak dragen per dag voor over zou hebben. In een krimpend oerwoud wonen met weinig kans op voedsel en weinig kans op een seksuele partner (want die zijn er bijna niet) en elke dag op je hoede moeten zijn om doodgeschoten te worden omdat je toevallig een mooi velletje hebt dan weer geen feest.

Overigens is het paard zoals het er nu is wel degelijk gedomesticeerd en dus geselecteerd en doorgefokt door de mens. Als er geen paarden werden bereden of betuigd had het paard zoals we dat nu kennen nooit bestaan, evenmin als alle rashonden van verschillende pluimage. Vandaar dat ik zeg; elk voordeel heeft zijn nadeel :)

Dat zeg ik toch ;)

Verder doel ik niet perse op paarden maar op vee en dat dat echt niet altijd zo'n veel beter leven heeft. Een tijger denkt niet na over zijn mooie velletje en is net zo op zijn hoede als een hert op de veluwe of een konijn in gevangenschap.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:04

Mindim schreef:
TESSMIEN schreef:

Zou je zo vriendelijk willen zijn het topic even door te lezen, en iets minder onbehouwen kan ook wel ;)

Zo onbehouwen vind ik de reactie niet, er staan wel ergere dingen in die echt kwetsend zijn voor dikkere mensen ;).

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:46

Eerlijk gezegd heeft deze jeugdige bokker denk ik het topic totaal niet gelezen gezien haar opmerking over spieren.
Dus zou ik graag willen weten wat ze met "enorm veel spieren" denkt te willen beweren.
Het zal aan mij liggen maar ik word wat geirriteerd van dit soort losse flodders. (nog even 1 ding opmerkingen)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:57

Tja wat is dik?

Iemand van 1.60 met een gewicht van 75, of iemand met van 1.78 met een gewicht van 75.
Die van 1.60 noem je dan "dik", maar kwa gewicht op de paardenrug, word er hetzelfde gewicht gedragen, en evenveel belastend voor het paard.

Enige belangrijke is dat de ruiter -ongeacht dik of niet- kan rijden, en met de beweging meevloeit, ipv zitten honkenbonken.

Charlotte27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:03

ik vind wel dat je een punt hebt, ik ben op zoek naar een verzorgster voor mijn fries, friezen hebben vaak nogal een zwakke rug en wil dus niet een veel te zwaar iemand, maar hoe beoordeel je dat? Iemand die klein en "dik" is hoeft nog niet meteen te zwaar te zijn.

Ik vind dat iedereen mag paardrijden, ongeacht zijn of haar gewicht.. alleen... zoek hier dan wel het juiste paard bij, dus een paard dat dit gewicht aankan. Ik ben altijd best dun geweest en heb gemerkt dat dit ook weleens lastig is, als ik me "zwaar" moet maken nou dan lachte me paard me bijna uit haha dus ook dat heeft zijn nadelen.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:19

Ik heb niet alles gelezen. Iedereen kan toch voor zichzelf besluiten of hij/zij op een paard wil stappen? Verantwoordelijkheid ligt bij de de ruiter. Wat voor de een te dik is is het voor de ander niet. Wat de een geen mooi plaatje vind vindt de ander wel weer prima. Er zijn zoveel factoren waar je naar moet kijken of je wel of niet als (te stevige) ruiter op een paard moet gaan zitten. Zowel voor paard als voor ruiter.
Ken iemand van 1.69cm en die weegt 80kg. Rijd op een D-pony stevig formaat.
Zou die ook niet op haar pony kunnen rijden?

En voor dat je je mening geeft: ruiter heeft een goede conditie, ik doe het haar niet na met het gesport. Er is geen aantoonbare medische oorzaak voor het dik zijn en voedingspatroon is ok. Ze rijd niet veel maar toch 2x per week. Ook is ze vooral bezig om haar paard sterker te maken en uitrusting is ook in orde. Word allemaal gecontroleerd diverse keren paar jaar. Paard is onder behandeling van osteopaat vanwege een blessure. Ja, nu zie ik je denken een blessure. Ja een blessure door de trap van een ander paard en niet omdat zij hem kapot gereden heeft. Ze is er ook niet opgegaan tot akkoord van de dierenarts en was. Toen is eerst een lichtgewicht erop gegaan en zijn ze verder gaan opbouwen. Pony is 23 inmiddels.

Paarden zijn in eerste plaats niet gemaakt om op te gaan zitten. Doen we het wel, zorg dan dat je goed voor uiter en paard zorgt. Al dan niet iets te zwaar. Al dan niet voor het passende plaatje.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:24

Wil sommigen van jullie hier even bedanken, ben tot het inzicht gekomen dat ik echt moet afvallen om door te gaan met paardrijden. Ben dus - mede dankzij dit topic - begonnen met afvallen voor mijn verzorgpaard. Dankjulliewel! :j

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:28

Hilde, een hele goede keuze ;)
Ik zelf heb het ook gedaan, en je voelt je een stuk beter als er een paar kg af is.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:36

zipje71 schreef:
Ik snap eigenlijk gezegd de boze reacties niet helemaal. Er zijn genoeg stallen die een maximum gewicht hebben en eerlijk gezegd zou ik willen dat dit overal zo was, want ik heb wat manegepaarden zien lijden onder kerels van 100+, maar ook dames van dik 90 kilo die het paard vreselijk in de weg zaten.

hoe kan je een paard zien lijden als ze het over het algemeen niet laten merken :P[/quote]
Zoals ik veeeeeeeeel eerder ik dit topic ook al zei... de nicht van mijn zwager (105kg) heeft in het verleden eens mijn Haf uitgestapt en hij liep echt te wankelen. Dacht bij mezelf 'oke, die 5 minuten kunnen geen kwaad' en later vroeg ze mij of ik haar eens in de zoveel tijd les wilde geven op mijn pony, want ze wilde het rijden weer op gaan pakken. Heb er toen nog een topic op bokt over geopend, want ik wist niet zo goed hoe ik op een nette manier 'nee' moest zeggen. Aan mijn pony zag IK het dus wel, zij blijkbaar niet, ondanks dat ie verder vrolijk bleef kijken hoor.[/quote]

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vroeger het zelfde heb meegemaakt.. Ik verzorgde samen met een vriendin een shetlander. Die vriendin was aan de zware kant En als zij op haar rug zat, zag ik het beestje letterlijk wankelen en moeite hebben met stappen. Ik vond het moeilijk en zielig naar die vriendin toe maar heb het wel eerlijk gezegd dat ik haar te zwaar voor de ponie vond..

Hiermee wil ik niet zeggen dat 'dikke' mensen niet op paarden kunnen rijden. Ik denk alleen wel dat er rekening moet worden gehouden van welk ras je het kan vragen. Ik denk namelijk dat de stevigere rassen er minder moeite mee zullen hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:53

Schangah schreef:
Het gaat juist over de druk die het uitoeffend op de spieren. Je kunt net zoveel trainen aan de rugspieren en buikspieren wat je maar wilt maar als de druk (dus het gedeelte dat dus van het zadel op de rug ligt, de kussens) boven de 3N/cm2 komt omgerekend naar gram was dat 190 gr/cm2 (staat hier ook ergens in dit topic) gaan de spierenweefsels eraan.
Daarbij gerekend dus dat je in draf 2 x zo veel weegt en in galop 2,5 x zo veel.

oei! Op de telefoon is het een stuk moeilijker dan het lijkt. Bedankt voor alle info! Ik weet niet of het in het onderzoek staat wat u noemde(mijn excuses anders) over dat je twee keer zo veel weegt in draf maar zou u dat uit kunnen leggen of een site kunnen geven omdat het mij niet erg logisch klinkt.

U heeft trouwens een hele discussie ontketend bij mij thuis. Uw zin: 'je weegt twee keer zoveel in draf'. Uiteindelijk zijn mijn vader en ik (na een lange discussie) dat deze zin niet klopt. Wij denken namelijk dat de druk twee zo groot wordt waardoor het gewicht twee zo groot lijkt. Zo ik heb ook weer even genoeg gemierenn*ukt voor vandaag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:21

Danique_G schreef:
U heeft trouwens een hele discussie ontketend bij mij thuis. Uw zin: 'je weegt twee keer zoveel in draf'. Uiteindelijk zijn mijn vader en ik (na een lange discussie) dat deze zin niet klopt. Wij denken namelijk dat de druk twee zo groot wordt waardoor het gewicht twee zo groot lijkt. Zo ik heb ook weer even genoeg gemierenn*ukt voor vandaag.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm Hier staat uitleg over hoe dat zit, al gaat dit stukje alleen over lichtrijden in draf.

welshcob2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:23

Er moet toch een grens zijn?!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:54

tamary schreef:
Danique_G schreef:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm Hier staat uitleg over hoe dat zit, al gaat dit stukje alleen over lichtrijden in draf.

Dankuwel voor de duidelijke site, ik ben echter nog niet volledig overtuigd. Heb even voor het gemak alles in de post geplaatst:

Citaat:
(..)

Hoeveel wordt een voorwerp zwaarder tijdens het neerkomen of tijdens het opgooien? Dat hangt af van de tijdsduur die het voorwerp blijft zweven! Het gemiddelde gewicht blijft namelijk gelijk. Een kegel van één kilo weegt "één kilo per seconde". Gooi je de kegel omhoog zodat hij 4 seconden in de lucht blijft en heb je één seconde nodig om de kegel te vangen en weer weg te gooien, dan moet de kegel in die ene seconde 5 kilo wegen. Gedurende die vijf seconden blijft de kegel dan gemiddeld keurig "één kilo per seconde" wegen.
nger de kegel in de lucht zweeft, hoe meer hij weegt tijdens het neerkomen? Inderdaad. Als je dat niet gelooft spring je maar eens vanaf een stoel op de weegschaal. Je zweeft maar heel eventjes, maar de weegschaal zal wel even fors uitslaan. Spring nu vanaf de 2e verdieping op de weegschaal. Je bent nu iets langer zwevend, dus je weegt tijdens het neerkomen ook iets meer. Waarschijnlijk weeg je tijdens het neerkomen al zoveel dat de weegschaal het begeeft... Don't try this at home, maar als je uit een vliegtuig springt weeg je tijdens het neerkomen zoveel dat je er een aardige krater mee kan slaan. Je zweeft wel lekker lang in een staat van gewichtsloosheid, maar betaalt je gewicht terug tijdens het neerkomen...

(..)

De praktijk
Wat dit nu betekent voor het lichtrijden? Simpel. Hoe langer jij in de lucht zweeft, hoe meer jij zult wegen tijdens het opveren en neerkomen. Gemiddeld blijf jij even veel wegen, maar de ene pas hoeft het paard jou niet te dragen, maar de andere pas... jouw dubbele gewicht!

(..)

Ik heb alles even in stukjes geknipt, wat zij dus willen zeggen is dat als je een bal gooit je een omhoogverende beweging maakt met je arm. Toch zal er een soort 'zuigende' kracht zijn waardoor er tegenwerking is en waardoor je 'zwaarder' bent. Even mijn creativiteit op de vrije loop laten gaan in paint:

Afbeelding

Maar zodra het balletje weer terug komt in de hand van het persoon (laten we zeggen van 3 kilo) zal er dus ook drie kilo in de hand komen van het persoon:

Afbeelding

Zij gaan uit van een sta moment van 1 seconde, maar de enige kracht die zij meetellen is het gewicht van de ruiter. Zoals iedereen zelf wel weet is paardrijden lastig als je net begint, kijk maar na het doorzitten als je net kan rijden, je wordt steeds omhoog gestuiterd. Je wordt dus al met een bepaalde kracht omhoog geveerd, daar hoef je zelf weinig voor te doen dus daar heeft een paard inprincipe geen last van. Nu kan er iemand zijn die zegt dat het niet uitmaakt omdat met een extra kracht omhoog wordt geveerd waardoor het ook weer harder in het zadel zal komen. Maar ik denk dat die kracht in het omhoog gaan al verloren is waardoor je inprincipe geen extra krachten erbij komen (naast die ene seconde) doordat het eigenlijk een soort exotherme reactie is. Tenzij je extreem omhoog wordt geveerd dan zal het wel zo zijn dat je harder in het zadel komt, maargoed een beetje spieren kweken in de beentjes kan geen kwaad.

Ik zou deze getallen het liefste zien in Newton's. Als we de formule van potentiele krachten er even bij halen: m*g*h=ekin. Nou ik weeg dus 52 kilo en laten we zeggen dat je op het sta moment zo'n.... 15 cm uit het zadel komt. (52*9,81*0,15=76,5 Newton) Wanneer ik gewoon in het zadel zit druk ik een kracht uit van 520 Newton. Dit zou dus beteken dat het niet voor niets lichtrijden heet en dat ik in het zadel zo'n 83% lichter ben(!) Of moest het nou in de formule als centimeter? Ik dacht van niet, mijn antwoord zou anders zijn 7651.8 Newton, dit lijkt mij echter niet aangezien je dan 14 keer zo hard in het zadel komt en ik dus een gewicht zou uitdrukken van 765.18 kilo. Zoveel weegt mijn paard niet eens, dus dat zal allemaal wel meevallen.
Correct me if I'm wrong.

Waar ik mijn grootste vraag teken bij heb is dat zij uitgaan van gewichtsloosheid, maar dat is echter niet zo aangezien de ruiter nog met de voeten in de beugels staat.

Ik denk zelf dat 2 keer zo veel een extreem hoog getal is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:55

Danique_G schreef:
Schangah schreef:
Het gaat juist over de druk die het uitoeffend op de spieren. Je kunt net zoveel trainen aan de rugspieren en buikspieren wat je maar wilt maar als de druk (dus het gedeelte dat dus van het zadel op de rug ligt, de kussens) boven de 3N/cm2 komt omgerekend naar gram was dat 190 gr/cm2 (staat hier ook ergens in dit topic) gaan de spierenweefsels eraan.
Daarbij gerekend dus dat je in draf 2 x zo veel weegt en in galop 2,5 x zo veel.

oei! Op de telefoon is het een stuk moeilijker dan het lijkt. Bedankt voor alle info! Ik weet niet of het in het onderzoek staat wat u noemde(mijn excuses anders) over dat je twee keer zo veel weegt in draf maar zou u dat uit kunnen leggen of een site kunnen geven omdat het mij niet erg logisch klinkt.

Dit onderzoek:

Evaluation of pressure distribution under an English saddleat walk, trot and canter
B. FRUEHWIRTH, C. PEHAM*, M. SCHEIDL and H. SCHOBESBERGER
Movement Science Group, Department V, Clinic of Orthopaedics in Ungulates, University of Veterinary Medicine, Vienna, Austria.

De pdf heb ik niet thuis. Zal volgende week het stuk over het gewicht hier op zetten.

Dit is overigens de samenvatting die te vinden is van het onderzoek op internet

Evaluation of pressure distribution under an English saddle at walk, trot and canter.
Fruehwirth B, Peham C, Scheidl M, Schobesberger H.
SourceMovement Science Group, Department V, Clinic of Orthopaedics in Ungulates, University of Veterinary Medicine, Vienna, Austria.

Abstract
REASONS FOR PERFORMING STUDY: Basic information about the influence of a rider on the equine back is currently lacking.

HYPOTHESIS: That pressure distribution under a saddle is different between the walk, trot and canter.

METHODS: Twelve horses without clinical signs of back pain were ridden. At least 6 motion cycles at walk, trot and canter were measured kinematically. Using a saddle pad, the pressure distribution was recorded. The maximum overall force (MOF) and centre of pressure (COP) were calculated. The range of back movement was determined from a marker placed on the withers.

RESULTS: MOF and COP showed a consistent time pattern in each gait. MOF was 12.1 +/- 1.2 and 243 +/- 4.6 N/kg at walk and trot, respectively, in the ridden horse. In the unridden horse MOF was 172.7 +/- 11.8 N (walk) and 302.4 +/- 33.9 N (trot). At ridden canter, MOF was 27.2 +/- 4.4 N/kg. The range of motion of the back of the ridden horse was significantly lower compared to the unridden, saddled horse.

CONCLUSIONS AND POTENTIAL RELEVANCE: Analyses may help quantitative and objective evaluation of the interaction between rider and horse as mediated through the saddle. The information presented is therefore of importance to riders, saddlers and equine clinicians. With the technique used in this study, style, skill and training level of different riders can be quantified, which would give the opportunity to detect potentially harmful influences and create opportunities for improvement.

PMID: 15656510 [PubMed - indexed for MEDLINE]