tamary schreef:Danique_G schreef:U heeft trouwens een hele discussie ontketend bij mij thuis. Uw zin: 'je weegt twee keer zoveel in draf'. Uiteindelijk zijn mijn vader en ik (na een lange discussie) dat deze zin niet klopt. Wij denken namelijk dat de druk twee zo groot wordt waardoor het gewicht twee zo groot lijkt. Zo ik heb ook weer even genoeg gemierenn*ukt voor vandaag.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm Hier staat uitleg over hoe dat zit, al gaat dit stukje alleen over lichtrijden in draf.
Dankuwel voor de duidelijke site, ik ben echter nog niet volledig overtuigd. Heb even voor het gemak alles in de post geplaatst:
Citaat:
(..)
Hoeveel wordt een voorwerp zwaarder tijdens het neerkomen of tijdens het opgooien? Dat hangt af van de tijdsduur die het voorwerp blijft zweven! Het gemiddelde gewicht blijft namelijk gelijk. Een kegel van één kilo weegt "één kilo per seconde". Gooi je de kegel omhoog zodat hij 4 seconden in de lucht blijft en heb je één seconde nodig om de kegel te vangen en weer weg te gooien, dan moet de kegel in die ene seconde 5 kilo wegen. Gedurende die vijf seconden blijft de kegel dan gemiddeld keurig "één kilo per seconde" wegen.
nger de kegel in de lucht zweeft, hoe meer hij weegt tijdens het neerkomen? Inderdaad. Als je dat niet gelooft spring je maar eens vanaf een stoel op de weegschaal. Je zweeft maar heel eventjes, maar de weegschaal zal wel even fors uitslaan. Spring nu vanaf de 2e verdieping op de weegschaal. Je bent nu iets langer zwevend, dus je weegt tijdens het neerkomen ook iets meer. Waarschijnlijk weeg je tijdens het neerkomen al zoveel dat de weegschaal het begeeft... Don't try this at home, maar als je uit een vliegtuig springt weeg je tijdens het neerkomen zoveel dat je er een aardige krater mee kan slaan. Je zweeft wel lekker lang in een staat van gewichtsloosheid, maar betaalt je gewicht terug tijdens het neerkomen...
(..)
De praktijk
Wat dit nu betekent voor het lichtrijden? Simpel. Hoe langer jij in de lucht zweeft, hoe meer jij zult wegen tijdens het opveren en neerkomen. Gemiddeld blijf jij even veel wegen, maar de ene pas hoeft het paard jou niet te dragen, maar de andere pas... jouw dubbele gewicht!
(..)
Ik heb alles even in stukjes geknipt, wat zij dus willen zeggen is dat als je een bal gooit je een omhoogverende beweging maakt met je arm. Toch zal er een soort 'zuigende' kracht zijn waardoor er tegenwerking is en waardoor je 'zwaarder' bent. Even mijn creativiteit op de vrije loop laten gaan in paint:

Maar zodra het balletje weer terug komt in de hand van het persoon (laten we zeggen van 3 kilo) zal er dus ook drie kilo in de hand komen van het persoon:

Zij gaan uit van een sta moment van 1 seconde, maar de enige kracht die zij meetellen is het gewicht van de ruiter. Zoals iedereen zelf wel weet is paardrijden lastig als je net begint, kijk maar na het doorzitten als je net kan rijden, je wordt steeds omhoog gestuiterd. Je wordt dus al met een bepaalde kracht omhoog geveerd, daar hoef je zelf weinig voor te doen dus daar heeft een paard inprincipe geen last van. Nu kan er iemand zijn die zegt dat het niet uitmaakt omdat met een extra kracht omhoog wordt geveerd waardoor het ook weer harder in het zadel zal komen. Maar ik denk dat die kracht in het omhoog gaan al verloren is waardoor je inprincipe geen extra krachten erbij komen (naast die ene seconde) doordat het eigenlijk een soort exotherme reactie is. Tenzij je extreem omhoog wordt geveerd dan zal het wel zo zijn dat je harder in het zadel komt, maargoed een beetje spieren kweken in de beentjes kan geen kwaad.
Ik zou deze getallen het liefste zien in Newton's. Als we de formule van potentiele krachten er even bij halen: m*g*h=ekin. Nou ik weeg dus 52 kilo en laten we zeggen dat je op het sta moment zo'n.... 15 cm uit het zadel komt. (52*9,81*0,15=76,5 Newton) Wanneer ik gewoon in het zadel zit druk ik een kracht uit van 520 Newton. Dit zou dus beteken dat het niet voor niets lichtrijden heet en dat ik in het zadel zo'n 83% lichter ben(!) Of moest het nou in de formule als centimeter? Ik dacht van niet, mijn antwoord zou anders zijn 7651.8 Newton, dit lijkt mij echter niet aangezien je dan 14 keer zo hard in het zadel komt en ik dus een gewicht zou uitdrukken van 765.18 kilo. Zoveel weegt mijn paard niet eens, dus dat zal allemaal wel meevallen.
Correct me if I'm wrong.
Waar ik mijn grootste vraag teken bij heb is dat zij uitgaan van gewichtsloosheid, maar dat is echter niet zo aangezien de ruiter nog met de voeten in de beugels staat.
Ik denk zelf dat 2 keer zo veel een extreem hoog getal is.