Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:35

cherie78 schreef:
Wat zijn jij en prof toch gek aan het doen, zeg :(
jij? even zo goed, ik neem aan dat u met een bebaald doel het filmpje heb geplaatst? zo niet leuk filmpje :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:35

ART_UMA schreef:
murphy102 schreef:
Art-Uma, je leest weer niet goed. Nergens hoor je mij zeggen dat IK daar voor sta. Ik vertel slechts dat het "moderne" rijden dat omvat. IK ben van mening dat je voortdurend samenwerkt met hand, zit en benen en dat is het grote verschil met de moderne rijderij.
Beste murphy102, ik las het dus precies goed, ik ging er niet vanuit dat je in 1 adem genoemd zou willen worden met Anky en consorten of hun manier van rijden, maar dat je meer tja eh Klassiek bezig bent?

Ik ben zelf ook geen Anky fan, maar dat laat niet af dat er in haar methode van rijden ook goede dingen zitten. Het principe van hand en been gescheiden is daarvan een goed onderdeel. Sterker nog, ik ben van mening als je dat principe niet hanteert, je fout bezig bent. Het is heel simpel in de verschillende systemen te gebruiken en je ziet snel reactie verbeteringen bij je paard en kunt snel naar minder zware hulpen toe. Het is wetenschappelijk goed onderbouwd en het werkt ook nog in de praktijk, wat let je om dat te gebruiken?????

Het verbaast je misschien, maar ook bij die andere systemen zitten ze op dat paard en gebruiken zit, been en hand. We hebben het over de nuances in het gebruik daarvan. Nog een mooi voorbeeld van Andrew McLean, in het begin geen zithulpen gebruiken.

Waarom? Een hulp moet je kunnen verlichten en verzwaren. Dat kan niet met de zit, als je zwaar zit en hij komt niet terug, wat dan??? Anker uitgooien?? Of toch iets als: trekken aan de teugel, druk verhogen tot hij de neiging toont om te vertragen en dan al toestaan. De neiging tot vertragen moet beloond, het eind resultaat is meer shaping van de uitkomst.
Als je paard goed terugkomt op de teugel kun je beginnen met bv zwaarder zitten voor het terug komen, dit is een soort cue waarop de teugel volgt. En net als Pavlov z'n bel voor de stroomstoot kan je paard dan leren dat zwaarder zitten terugkomen betekend (associatie?)
HappyH schreef:
... maar daar gaat wel het "goede voorwaarden voor goed bewegen scheppen" aan vooraf ... als een paard niet in balans beweegt dan heb je meer hulpen nodig om die weer te minimaliseren als het paard goed beweegt.
Interessant, meer hulpen, als zijnde zwaarder inwerken of bedoel je iets anders?

Verschillende systemen hebben zo hun eigen voorbereiding, vrij vertaald en niet compleet:
Baucher / Philipe Karl gaan een beetje uit van het principe dat de houding aan de uitvoering vooraf gaat. Hoog geplaatste hals, bijna los van de hand (geen druk), soepele onderkaak, elektrisch aan het been (hand en been niet tegelijkertijd) en verzameling komt haast vanzelf. Relatief snel zijgangen en niet teveel uitstrekken van de gangen. Goed verhaal, maar gaat denk ik wel een beetje uit van het barokke type. Op z'n DVD is een kort stukje te zien van een amazone met een paard met een wat minder goed gevormde hals en die moest ook eerst "laag" leren.
Egon von Neindorf: gaat er een beetje vanuit dat met voorwaarts-neerwaarts trainen en gymnastiseren de voorbereiding voor verzameling wordt gedaan, na jaren is de rug sterk genoeg waarna je met langzaam hoger in stellen verzameling krijgt. Tempo is ook relatief laag. Ziet er vriendelijk uit, maar ook zonder uitdrukking (dvd bij z'n boek)
KNHS (oude stijl?): voorwaarts-neerwaarts, relatief hoog tempo (want dat is actief???) opvangen en bijdrijven??? Noemt het scala maar gaat volgens mij steeds meer richting "Anky"
Anky: Laag en rond, elektrisch op het been, overgangen en (ver)buigingen. Aanleuning (druk) vindt ik moeilijk te beoordelen, in de proeven licht tijdens training soms (erg) zwaar?
de Bodt: benadrukt rechtrichten, contra stelling, relatief hoog tempo etc heb ik zelf nog nooit een ver geschoold resultaat van gezien.
Anja Beran: Ziet er als plaatje leuk uit, snel zijgangen (overschenkelen) en gedurende de gehele DVD hulp van de grond, viel mij wat rijden betreft erg tegen.
Harry Boldt (voor de fans): In eerste instantie een duitse klassieker bij uitstek. In z'n boek hele begrijpelijke afbeeldingen van alle GP oefeningen met hulpgeving. Gebruikt gewicht bv in een zijgang op de buitenkant om tempo te verlagen en aan de binnenkant om het tempo te verhogen (tempo van zijwaarts gaan). Zegt weinig over de basis, behalve het scala en verwijst naar zo'n ander EUR 200 + boek. Heeft later met Nicole Uphoff toch stiekem LDR gereden. }:0
Zo zijn er generalistisch gezien nog wel meer karikaturen te beschrijven.

edit - naam Bo(l)dt

Lees nu toch eens je eigen woorden terug, Art_Uma, vanaf blz. 75.
Veel boekenwijsheid, maar heb praktisch mijn bedenkingen. Wat is dat toch altijd met "die zware hulpen" moeten geven. Heb wel eens een wat zwaardere aanleuning, maar dat is m.i. toch echt iets anders. Of komt de noodzaak van het geven van die zware hulpen misschien juist wel voort uit het "principe van hand en been gescheiden"...??? Dat is ook een heel modern pobleem, altijd maar "vechten met je paard, gepaard gaand met veel zware hulpen.
Ik pas, als je het niet erg vindt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:44

cherie78 schreef:
Professor schreef:
En????

En?????? wat??????

Waarom en met wat voor doel plaatst u een filmpje ?
Geen opmerking niets helemaal niets, daarom de vraag wat bedoeld u er mee wanneer u mijn woorden quote?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:45

Cherie78, je filmpje gezien. Ik schrok er eigenlijk van, ik kijk echt veel en veel liever naar de huidige dressuur. Was dat je bedoeling?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:46

Even voor alle duidelijkheid: met boekenwijsheid is niets mis! Een mens moet zich blijven ontwikkelen en daar hoort zeker ook de hippische literatuur bij. Het wordt een ander verhaal als men alleen op grond van wijsheid uit boeken en dvd's gaat beleren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:48

Citaat:
Heeft later met Nicole Uphoff toch stiekem LDR gereden

Nee foute informatie, Nicole reed bij de Doctor, en Harry Boldt stelde de equipe te samen, en heeft nooit LDR gereden of onderwezen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:51

setteke schreef:
Cherie78, je filmpje gezien. Ik schrok er eigenlijk van, ik kijk echt veel en veel liever naar de huidige dressuur. Was dat je bedoeling?

U bedoeld de huidige paarden, maar technisch perfekt.
Het achterwaarts gaan doet men tegenwoordig niet meer de schaukel is er ook niet meer alle technische oefeningen zijn uit de GP gehaald.
Dat de paarden van voorheen geen bewegings Künstler waren is duidelijk, maar ze sloegen niet met de staart en waren werkelijk gebogen en hadden niet alleen halsbuiging zoals tegenwoordig maar lengte buiging.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:51

vosroy schreef:
Nombrado, even geheel off topic, heb jij niet die prachtige zwarte PRE hengst Noble te koop staan?

noble? nee, die ken ik niet

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:55

setteke schreef:

Nee, ik kijk niet liever naar de huidige dressuur.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:56

Professor schreef:
En????

Hmmm, lastig om over iconen iets te zeggen. Laat ik alleen de verschillen met hedendaagse toppers aangeven (waar ik ze zie dan) en pogen dat zonder waarde oordeel te doen:

Hoofd is eigenlijk nooit achter de loodlijn (Hoofd is soms duidelijk voor de loodlijn)
Aanleuning is minder constant / gefixeerd.
Huidige sportpaarden in de top hebben expressievere bewegingen.

Achterwaarts in een proef, is dat nog steeds zo???
Professor schreef:
Citaat:
Heeft later met Nicole Uphoff toch stiekem LDR gereden

Nee foute informatie, Nicole reed bij de Doctor, en Harry Boldt stelde de equipe te samen, en heeft nooit LDR gereden of onderwezen.

Zou best kunnen, als chef de equipe moet je soms laveren, maar volgens internet (wat dat dan waard is):
Harry Boldt comments:
"It was an extreme exception. Rembrandt shied for fences erected at the end of the arena. The fact that Nicole curled him down so extremely deep was only for correctional purposes."

Then he adds:
"Any training method that leads to success in the show arena must be correct and therefore classical."
Reiter Revue 02/94, p 56
Professor schreef:
setteke schreef:

U bedoeld de huidige paarden, maar technisch perfekt.
Het achterwaarts gaan doet men tegenwoordig niet meer de schaukel is er ook niet meer alle technische oefeningen zijn uit de GP gehaald.
Dat de paarden van voorheen geen bewegings Künstler waren is duidelijk, maar ze sloegen niet met de staart en waren werkelijk gebogen en hadden niet alleen halsbuiging zoals tegenwoordig maar lengte buiging.

al weer een stukje beantwoord

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:57

Professor schreef:
Waarom en met wat voor doel plaatst u een filmpje ?
Geen opmerking niets helemaal niets, daarom de vraag wat bedoeld u er mee wanneer u mijn woorden quote?

Moet er nog een opmerking bij dan :+
Ik plaatste ook die links van foto's :( maar dat was je zeker nog niet opgevallen.

Wanneer stop je nu eens met dat persoonlijke gesneer :( ga gewoon inhoudelijk in en zeur eens niet zo :(

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:58

Denk dat vele die nu nieuw op het topic komen, geen notie ervan hebben wat en hoe moeilijk rijden is.
En dat rijtechnisch het allemaal niet beter zelfs slechter is dan voorheen, alleen de paarden bewegen zich vele malen beter van natuur uit.
Wanneer men de pirouette ziet precies 6 galop sprongen en dat ook op de middenlijn.
Dat de Passage en Piaffe niet zoveel uitdruk hadden heeft niets met de techniek te doen, maar met het paarden materiaal. Wanneer de zg huidige top op zulke paarden zaten zagen ze eruit als beginnelingen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:59

setteke schreef:

rijtechnish gezien was het velenmalen beter, vandaag de dag is het show,
"Reiten ist was anderes" - ist es schon... dass man für sich und das Pferd reitet - kein Haschen nach Erfolg - kein Druck - Zeit -
alles kann - nichts muss.
(Marc de Broissia)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:03

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:06

nombrado schreef:
ik heb gauw het filmpje weggeklikt ;(
ruiter zit behoorlijk in de mond te snokken

kijk toch liever hiernaar
http://www.youtube.com/watch?v=6q3V3kiWUvQ

Een paard dat niet stil kan staan, en alleen maar show kan maken, geen stap heeft geweldig, en dat noemt u geweldig en ontspannen???
Doet u aub die roza bril af.

Moll

qua paard is het niet te vergelijken zoals professor al eerder aangaf, en het word ook niet op het buitenzitbeen knobel gezten in de wending, en halve ophoudingen zijn in deze ook een feit en oo deze beste man heeft geleerd waar de balanslijn zit en het stuur.

practig paard ovregens
Laatst bijgewerkt door Moll op 21-02-11 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Dus alleen door het betere paardenmateriaal ziet het er nu beter uit? Daar geloof ik helemaal niets van.
Dhr Boldt geeft een paar behoorlijke ophoudingen tijdens zijn proef en het paard van Stuckelberger is nagenoeg constant aan het ja-knikken in de galop. Beide dingen waar technisch toch iets niet goed gaat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:09

setteke schreef:
Dus alleen door het betere paardenmateriaal ziet het er nu beter uit? Daar geloof ik helemaal niets van.
Dhr Boldt geeft een paar behoorlijke ophoudingen tijdens zijn proef en het paard van Stuckelberger is nagenoeg constant aan het ja-knikken in de galop. Beide dingen waar technisch toch iets niet goed gaat.

u moet niet vergeten dat de paarden niet zo waren als de hedentendaagse KWPNR en de duitse rassen, en dat er in diet tijd andere onderdelen in de proef zaten, ik durf wel te zeggen hadden die mensen de zeflde kwaliteid paarden als nu lag de lat vandaag de dag velen malen hoger.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:11

setteke schreef:

Ach Setteke geloof u zelf maar, en zet u zich eens op deze paarden, ik ken die paarden heb ze gereden en ken de huidige paarden en heb ze gereden.
Dag en nacht verschil qua zitten en bewegings potentiaal, daarom kan ik het beoordelen omdat ik de paarden ken en ze gereden heb.
Of u het geloofd of niet Dux van Klimke heb ik ook gereden, en enkele huidige toppers ook, maar rijtechnisch waren Dux, Ahlerich, Amon (zelf aangereden) rijtechnisch veel fijner gereden dan de huidige toppaarden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:16

Wat me opvalt in de proef van meneer Boldt is dat de wissels echt perfect recht gesprongen zijn, en je bij de appuyamenten heel mooi de lengte buiging kan zien.
Vind om eerlijk te wezen wel dat de handen her en der wat sterk lijken in te werken, daar staat dan weer tegenover dat de stang voorzover ik kon zien de hele proef vrijwel los hing. Als alle "rukken" (overdreven gezegt) die ik zag halve ophoudingen waren heb ik een iets te rooskleurig beeld bij halve ophoudingen tbh.

edit, in de proef van, erhmz, Fuego? zie ik echt geen harmonie, vind dat echt geen mooi beeld, en het paard gaat achter heel erg wijd, vooral in de piaffe is dat heel duidelijk te zien.
Laatst bijgewerkt door Airborn op 21-02-11 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:17

Maar Prof en Moll, er is inmiddels wel het een en ander veranderd, misschien is de rijstijl tegenwoordig wat meer aangepast aan het huidige paardenmateriaal.
Net zoals hierboven beschreven werd, hoe Nicole Uphoff haar rijstijl aanpaste aan de bloederige Rembrandt.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:18

Het is niet alleen de paarden, ik ben overtuigd dat door de veel bredere top in dressuur en door een makkelijkere informatie overdracht het nivo stijgt. Wat belangrijk(er) is, is dat er ook een verandering is gekomen in de beoordeling van de uitvoering. Show, presentatie (zeker de kur op muziek) maken dat spektakel wordt beloond. De ruiters leveren wat wordt beloond. Kreeg je voor elke keer dat de neus achter de loodlijn zit punten aftrek, dan is dat zo uit de wereld.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:27

setteke schreef:
Maar Prof en Moll, er is inmiddels wel het een en ander veranderd, misschien is de rijstijl tegenwoordig wat meer aangepast aan het huidige paardenmateriaal.
Net zoals hierboven beschreven werd, hoe Nicole Uphoff haar rijstijl aanpaste aan de bloederige Rembrandt.

de ruiter past zich altijd aan aan het paard het paard nooit aan de ruiter, echter is het niet zo dat de hedentendaagse dressuur een verbetering is op de klassieke scholing in tegendeel zelfs, het is Show.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:30

Professor schreef:
Of u het geloofd of niet Dux van Klimke heb ik ook gereden, en enkele huidige toppers ook, maar rijtechnisch waren Dux, Ahlerich, Amon (zelf aangereden) rijtechnisch veel fijner gereden dan de huidige toppaarden.
Op zich is het interessant om te kijken waar het rijtechnische verschil, maar dan het fundament daarvan, in zit.

Ahlerich en Amon (en rembrandt) komen uit dezelfde moederlijn, dat zou je nauwelijks een representatieve steekproef kunnen noemen :D :
Afbeelding
En ook nog samen op de olympische spelen.

Klimke was een fenomeen, hoe hij dat voor elkaar kreeg en ook nog een zware baan :?
Volgens eigen zeggen was de training van Ahlerich alles behalve standaard, eerst iets aanleren, dan een tijdje vergeten, maar vooral niet te vaak oefenen.
Dat is denk ik wel een rechtvaardige conclusie, alle echte toppers hebben een uitermate goed gevoel voor hun paard. Dat is los van het systeem dat ze volgen (als ze niet zelf het systeem maken). Succes maakt z'n eigen weg.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:31

Airborn schreef:
edit, in de proef van, erhmz, Fuego? zie ik echt geen harmonie, vind dat echt geen mooi beeld, en het paard gaat achter heel erg wijd, vooral in de piaffe is dat heel duidelijk te zien.

houdt u rekening met het feit dat dit paard een zwaare blesure heeft gehad en nog niet zolang weer in de sport me draaie alvoords ze naar Kentucky gingen, ik vind het er tot tegenstelling van de heer gal met totilas er fantasties uitzien, en de piaffe al helemaal