cherie78 schreef:jij? even zo goed, ik neem aan dat u met een bebaald doel het filmpje heb geplaatst? zo niet leuk filmpjeWat zijn jij en prof toch gek aan het doen, zeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ART_UMA schreef:murphy102 schreef:Beste murphy102, ik las het dus precies goed, ik ging er niet vanuit dat je in 1 adem genoemd zou willen worden met Anky en consorten of hun manier van rijden, maar dat je meer tja eh Klassiek bezig bent?Art-Uma, je leest weer niet goed. Nergens hoor je mij zeggen dat IK daar voor sta. Ik vertel slechts dat het "moderne" rijden dat omvat. IK ben van mening dat je voortdurend samenwerkt met hand, zit en benen en dat is het grote verschil met de moderne rijderij.
Ik ben zelf ook geen Anky fan, maar dat laat niet af dat er in haar methode van rijden ook goede dingen zitten. Het principe van hand en been gescheiden is daarvan een goed onderdeel. Sterker nog, ik ben van mening als je dat principe niet hanteert, je fout bezig bent. Het is heel simpel in de verschillende systemen te gebruiken en je ziet snel reactie verbeteringen bij je paard en kunt snel naar minder zware hulpen toe. Het is wetenschappelijk goed onderbouwd en het werkt ook nog in de praktijk, wat let je om dat te gebruiken?????
Het verbaast je misschien, maar ook bij die andere systemen zitten ze op dat paard en gebruiken zit, been en hand. We hebben het over de nuances in het gebruik daarvan. Nog een mooi voorbeeld van Andrew McLean, in het begin geen zithulpen gebruiken.
Waarom? Een hulp moet je kunnen verlichten en verzwaren. Dat kan niet met de zit, als je zwaar zit en hij komt niet terug, wat dan??? Anker uitgooien?? Of toch iets als: trekken aan de teugel, druk verhogen tot hij de neiging toont om te vertragen en dan al toestaan. De neiging tot vertragen moet beloond, het eind resultaat is meer shaping van de uitkomst.
Als je paard goed terugkomt op de teugel kun je beginnen met bv zwaarder zitten voor het terug komen, dit is een soort cue waarop de teugel volgt. En net als Pavlov z'n bel voor de stroomstoot kan je paard dan leren dat zwaarder zitten terugkomen betekend (associatie?)HappyH schreef:Interessant, meer hulpen, als zijnde zwaarder inwerken of bedoel je iets anders?... maar daar gaat wel het "goede voorwaarden voor goed bewegen scheppen" aan vooraf ... als een paard niet in balans beweegt dan heb je meer hulpen nodig om die weer te minimaliseren als het paard goed beweegt.
Verschillende systemen hebben zo hun eigen voorbereiding, vrij vertaald en niet compleet:
Baucher / Philipe Karl gaan een beetje uit van het principe dat de houding aan de uitvoering vooraf gaat. Hoog geplaatste hals, bijna los van de hand (geen druk), soepele onderkaak, elektrisch aan het been (hand en been niet tegelijkertijd) en verzameling komt haast vanzelf. Relatief snel zijgangen en niet teveel uitstrekken van de gangen. Goed verhaal, maar gaat denk ik wel een beetje uit van het barokke type. Op z'n DVD is een kort stukje te zien van een amazone met een paard met een wat minder goed gevormde hals en die moest ook eerst "laag" leren.
Egon von Neindorf: gaat er een beetje vanuit dat met voorwaarts-neerwaarts trainen en gymnastiseren de voorbereiding voor verzameling wordt gedaan, na jaren is de rug sterk genoeg waarna je met langzaam hoger in stellen verzameling krijgt. Tempo is ook relatief laag. Ziet er vriendelijk uit, maar ook zonder uitdrukking (dvd bij z'n boek)
KNHS (oude stijl?): voorwaarts-neerwaarts, relatief hoog tempo (want dat is actief???) opvangen en bijdrijven??? Noemt het scala maar gaat volgens mij steeds meer richting "Anky"
Anky: Laag en rond, elektrisch op het been, overgangen en (ver)buigingen. Aanleuning (druk) vindt ik moeilijk te beoordelen, in de proeven licht tijdens training soms (erg) zwaar?
de Bodt: benadrukt rechtrichten, contra stelling, relatief hoog tempo etc heb ik zelf nog nooit een ver geschoold resultaat van gezien.
Anja Beran: Ziet er als plaatje leuk uit, snel zijgangen (overschenkelen) en gedurende de gehele DVD hulp van de grond, viel mij wat rijden betreft erg tegen.
Harry Boldt (voor de fans): In eerste instantie een duitse klassieker bij uitstek. In z'n boek hele begrijpelijke afbeeldingen van alle GP oefeningen met hulpgeving. Gebruikt gewicht bv in een zijgang op de buitenkant om tempo te verlagen en aan de binnenkant om het tempo te verhogen (tempo van zijwaarts gaan). Zegt weinig over de basis, behalve het scala en verwijst naar zo'n ander EUR 200 + boek. Heeft later met Nicole Uphoff toch stiekem LDR gereden.![]()
Zo zijn er generalistisch gezien nog wel meer karikaturen te beschrijven.
edit - naam Bo(l)dt
setteke schreef:Cherie78, je filmpje gezien. Ik schrok er eigenlijk van, ik kijk echt veel en veel liever naar de huidige dressuur. Was dat je bedoeling?
Professor schreef:En????
Professor schreef:Citaat:Heeft later met Nicole Uphoff toch stiekem LDR gereden
Nee foute informatie, Nicole reed bij de Doctor, en Harry Boldt stelde de equipe te samen, en heeft nooit LDR gereden of onderwezen.
Professor schreef:setteke schreef:Cherie78, je filmpje gezien. Ik schrok er eigenlijk van, ik kijk echt veel en veel liever naar de huidige dressuur. Was dat je bedoeling?
U bedoeld de huidige paarden, maar technisch perfekt.
Het achterwaarts gaan doet men tegenwoordig niet meer de schaukel is er ook niet meer alle technische oefeningen zijn uit de GP gehaald.
Dat de paarden van voorheen geen bewegings Künstler waren is duidelijk, maar ze sloegen niet met de staart en waren werkelijk gebogen en hadden niet alleen halsbuiging zoals tegenwoordig maar lengte buiging.
Professor schreef:Waarom en met wat voor doel plaatst u een filmpje ?
Geen opmerking niets helemaal niets, daarom de vraag wat bedoeld u er mee wanneer u mijn woorden quote?
setteke schreef:Cherie78, je filmpje gezien. Ik schrok er eigenlijk van, ik kijk echt veel en veel liever naar de huidige dressuur. Was dat je bedoeling?
nombrado schreef:ik heb gauw het filmpje weggeklikt![]()
ruiter zit behoorlijk in de mond te snokken
kijk toch liever hiernaar
http://www.youtube.com/watch?v=6q3V3kiWUvQ
setteke schreef:Dus alleen door het betere paardenmateriaal ziet het er nu beter uit? Daar geloof ik helemaal niets van.
Dhr Boldt geeft een paar behoorlijke ophoudingen tijdens zijn proef en het paard van Stuckelberger is nagenoeg constant aan het ja-knikken in de galop. Beide dingen waar technisch toch iets niet goed gaat.
setteke schreef:Dus alleen door het betere paardenmateriaal ziet het er nu beter uit? Daar geloof ik helemaal niets van.
Dhr Boldt geeft een paar behoorlijke ophoudingen tijdens zijn proef en het paard van Stuckelberger is nagenoeg constant aan het ja-knikken in de galop. Beide dingen waar technisch toch iets niet goed gaat.
setteke schreef:Maar Prof en Moll, er is inmiddels wel het een en ander veranderd, misschien is de rijstijl tegenwoordig wat meer aangepast aan het huidige paardenmateriaal.
Net zoals hierboven beschreven werd, hoe Nicole Uphoff haar rijstijl aanpaste aan de bloederige Rembrandt.
Professor schreef:Op zich is het interessant om te kijken waar het rijtechnische verschil, maar dan het fundament daarvan, in zit.Of u het geloofd of niet Dux van Klimke heb ik ook gereden, en enkele huidige toppers ook, maar rijtechnisch waren Dux, Ahlerich, Amon (zelf aangereden) rijtechnisch veel fijner gereden dan de huidige toppaarden.
Airborn schreef:edit, in de proef van, erhmz, Fuego? zie ik echt geen harmonie, vind dat echt geen mooi beeld, en het paard gaat achter heel erg wijd, vooral in de piaffe is dat heel duidelijk te zien.