TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JJenniferxxx

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:03

Ik vind het top dat mensen bitloos rijden en dit ook in de sport willen gaan doen, doorzetten zou ik zeggen :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:31

Misschien wat meer uitleg, waarom je dat vind bijvoorbeeld :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:36

Waarom tegen?

wij zijn het ook van plan de de shettie`s
gewo:)on met halster wil voor ons prima:)
wij gaan ook niet echt buiten de we rijden omdat ze dat niet gewent zijn.

maar met mennen gaan we wel bitje in doen want dat vind ik dan toch weer anders:)

niet dat ik er dan ook op tegen ben:)

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:06

Ik ben voor bitloosrijden.
Alleen ik kan het zelf niet want mijn verzorgpaard is daar iets te ondeugend voor... :o
Ik heb anders geen controle meer. Hij sjeest dan de hele bak door :') ( Ik spreek uit ervaring :+ )

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:47

Moderatoropmerking:
enkele berichten verwijderd. Het is niet nodig iemand voor schut te willen zetten. Ook de reacties daarop zijn verwijderd.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:51

Wat ik me een beetje afvraag, hoe scherp werkt een touwhalster nou echt in? Iedereen roept atijd wel dat het zulke dunne snijdende touwtjes zijn, maar ik heb hem eens om mijn scheenbeen gedaan en een paar keer een flinke ruk gegeven, en het lijkt me ontzettend meevallen. Toen ik het met een bit probeerde was dat heel wat pijnlijker, daarbij is de mond natuurlijk gevoeliger dan de neus.

Ik ben natuurlijk niet van plan om dan maar flink aan mijn touwhalster te gaan sjorren als-ie om m'n pony hangt :')

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:44

Hermelientje schreef:
@dolores
Het is tegenwoordig lastiger om een puppycursus te vinden waar men niet met de clicker werkt dan eentje waar men wel op deze wijze traint. Zo revolutionair is dit alles echt niet hoor!

Hermelientje ik snap je wel hoor ;) , maar een hond is geen paard en de training is toch iets anders, niet het clickeren is het doel, maar wel datgene wat ik wil aanleren met de clicker of bridge. Een stappenplan dus om een paard op te leren (zoals Parelli dat ook heeft, alleen vind ik Inge Teblick beter, er wordt aan elk aspect van de training aandacht geschonken zonder touwgeklets).
Ik heb dankzij Dhr Huertecilla nog eens het boek van Inge Teblick in de hand genomen (daarin staat heel duidelijk een stappenplan uitgeschreven) en waarachtig (ik ben de laatste tijd weer tegen problemen aangelopen) ... zag zo de oplossingen staan in het boek _/-\o_ (ik snap trouwens niet waarom deze manier van aanleren niet meer aanhangers heeft dan Parelli, het is toch wel effectiever als je het correct aanpakt).
Ik zou heel graag een keer per week iemand aan m'n zijde hebben die me lesgeeft met deze methode. Misschien niet revolutionair, maar je krijgt er zo'n meewerkende en happy *\o/* paarden van! Dat is toch het bijzonderste?

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:31

Je moet naast de spieren, vooral de hersenen trainen van een paard en daar heb je helemaal geen bit voor nodig ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:00

Appelmoes_11 schreef:
Wat ik me een beetje afvraag, hoe scherp werkt een touwhalster nou echt in? Iedereen roept atijd wel dat het zulke dunne snijdende touwtjes zijn, maar ik heb hem eens om mijn scheenbeen gedaan en een paar keer een flinke ruk gegeven, en het lijkt me ontzettend meevallen. Toen ik het met een bit probeerde was dat heel wat pijnlijker, daarbij is de mond natuurlijk gevoeliger dan de neus.

Ik ben natuurlijk niet van plan om dan maar flink aan mijn touwhalster te gaan sjorren als-ie om m'n pony hangt :')

Grappig. Ik vraag me ook af hoe 'scherp' het nou echt is (al die verhalen op bokt :+ ), aangezien mijn paard er echt niet enorm van onder de indruk is. Het voelt juist heel relaxt, helemaal niet heftig en scherp. Ik vraag me dan maar af wat voor touwhalster je dan hebt? Ze zijn natuurlijk wel sterk, in die zin, dat ze niet breken. Maar hoe scherp is het nou echt???

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:37

Dolores08 schreef:
Je moet naast de spieren, vooral de hersenen trainen van een paard en daar heb je helemaal geen bit voor nodig ;)

Wat wil je trainen dan? Paarden zijn dom!
Ze kunnen niet nadenken over de dingen die gebeuren, ze gebeuren gewoon.
Het zijn geen intelligente wezens, waarmee je aan braintraining kan doen.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:47

Heel heel erg bedankt voor deze opmerking Tendance! Nu begrijp IK beter waarom er zoveel paarden f*cked up zijn. Ze zijn dom, ze moeten gedomineerd ~~}> worden, ingesnoerd, enzoverder.
Doet me beetje denken aan het feit dat men vrouwen 'vroeger' ook niet als volwaardige wezens zag, te dom om hooi te eten (van respect voor dit wezen was er dus weinig sprake). We zijn hierin toch al enigzins geëvolueerd, ttz in bepaalde gebieden op deze aardkloot dan :D
Kijk maar even hier zou ik zeggen, als paarden zo dom zouden zijn als jij zegt (ik neem je deze opmerking niet kwalijk, hoop gewoon voor je paard dat je ooit tot andere inzichten komt ;-), dan zou deze manier van aanleren niet zover doorgedrongen zijn tot de topsport, waar bij sommige ook een :)* is gaan branden:
http://www.examiner.com/animal-training-in-national/steffen-peters-clicked-his-way-to-victory-at-rolex-world-cup-finals
Steffen Peters traint dus de hersenen van het paard, met als doel de spieren te trainen van het paard :)* ,
Laatst bijgewerkt door Dolores08 op 18-03-12 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:49

Tendance, jij als docent, zou toch beter mo :D eten weten

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:03

Met die link te zetten van Steffen Peters en het clickeren, keur ik de moderne dressuur niet goed, ik wou gewoon aantonen dat wie slim is weet dat hij de wil van het paard moet meerkijgen om te leren om iets te bereiken (en willen is iets dat vanuit de hersenen komt veronderstel ik toch :o? )

Ook ik heb een tijdje nodig gehad om te geloven in bepaalde trainingsmethodes, zo ook het clickeren met voedsel waar ik aanvankelijk niet zo voor te vinden was. Ik hoop alleen dat er meer inzicht komt in het wezen van het paard zelf, zodat er minder leed is voor deze prachtige dieren die ons ook zoveel kunnen leren als we ervoor open staan. Er is nog zoveel onwetendheid, niet de schuld van de leerling, maar van de leraar die ze zaken bijbrengt, die op zijn beurt weer zaken opgeraapt heeft van zijn trainer...
Daarom vind ik het zo mooi als bepaalde mensen de moeite doen om onze ogen te openen en die circel te doorbreken van het traditioneel denken, maar we zijn niet altijd klaar om hun informatie ook te willen aannemen. Ik heb er ook een eindje over gedaan om dit alles te willen inzien.
Of het nu bit of bitloos is, als je de moeite en de tijd neemt om dieper op de zaken in te gaan, zou je versteld staan wat je kan zonder dwang (het is echt een zeer lang maar zeer interessant pad die je kiest in je leven, ik ben gisteren ook maar weer eens tegen zaken aangelopen, niets voor niets in dit leven :D ).

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:14

Paarden zijn naar mijn idee absoluut niet dom, ze leren gewoon op een andere manier! Door herhaling.... herhaling van goede ervaringen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:17

Om te kunnen vaststellen of een paard dom is, of een mate van intelligentie heeft, moet je eerst bepalen wat dom of intelligent is. Daar zullen best de meningen over verdeeld zijn, hier op Bokt :D

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:19

sanne_shelly schreef:
Paarden zijn naar mijn idee absoluut niet dom, ze leren gewoon op een andere manier! Door herhaling.... herhaling van goede ervaringen.

Yip! Dat is het inderdaad! Die herhaling schept ook een rust. Ik denk buiten herhaling, ook associatie?

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:29

Tendance schreef:
Dolores08 schreef:

Wat wil je trainen dan? Paarden zijn dom!
Ze kunnen niet nadenken over de dingen die gebeuren, ze gebeuren gewoon.
Het zijn geen intelligente wezens, waarmee je aan braintraining kan doen.

Tendance, Ik begrijp je opmerking nu pas toen ik die opmerking van leren door associatie plaatste hierboven, paarden kunnen inderdaad niet (na)denken zoals wij dat doen, daar heb je gelijk in (dom of niet dom ik kan het verder niet goed verwoorden omdat ik de wetenschappelijke kennis mis), maar ze kunnen wel leren door zaken te associeëren met iets wat leuk is en daardoor iets willen doen ipv dat ze ervoor geforceerd worden. Leren is dus een proces in de hersenen want van daaruit worden alle impulsen doorgegeven (ja ook deze om je een goeie trap te verkopen of je van z'n rug te gooien omdat hij het beu is) en zodus dien je eerst de hersenen te trainen.
Het is JIJ die een beetje dom was ivm die opmerking en het trainen van hersenen enkel en alleen associeert met nadenken , het is dus niet enkel het paard die zich beperkt tot associëring _O-

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:58

Kijk eens aan wat mijnheer Steffens zegt :D :
"When I train, 75 percent of what I'm doing is really training the horse mentally. The other 25 percent - getting the horse fit and developing the muscles, really isn't that complicated.

Continue reading on Examiner.com Steffen Peters clicked his way to victory at Rolex World Cup Finals - National animal training | Examiner.com http://www.examiner.com/animal-training ... z1pTc0FzpN

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:18

Ja inderdaad als ze ervaren, dat iets leuk is, dan zullen ze dat gevoel vaker naar boven willen laten komen.
Oke zo slim zijn ze dan nog net. Maar dat wil niet zeggen, dat ze intelligent zijn. Ze kunnen namelijk niet bedenken, wat er voor zou zorgen, dat het nog fijner wordt, dat zullen ze eerst weer moeten ervaren.

Een vooruitdenkend vermogen zoals mensen hebben ze niet. Daar zijn hun hersenen gewoon niet toe in staat.
Dat is juist de reden, dat wij zo voorzichtig moeten zijn met hoe we met onze paarden omgaan.

Dat iemand hersenen traint wil nog niet zeggen, dat het paard dan ook intelligent wordt... Je leert het paard enkel wat gevolgen zijn van bepaalde situaties.

Maar gelukkig zijn er nog steeds heel veel mensen, die dan gelijk denken, dat als je zegt dat een paard dom/niet intelligent is, je ook negatief met je paard omgaat. Dat ik mijn paarden zou mishandelen en dat ik het meest slechte wezen op deze aardbol ben.
Jammer, dat sommige mensen zo bekrompen zijn. Misschien zijn paarden in vergelijking met die mensen inderdaad intelligent.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:56

Misschien kunnen we paarden dan net als honden gaan inzetten: als hulppaard, blindegeleidenpaard, reddingspaard, drugspaard enz. :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:58

Blindegeleidenpaarden bestaan al! :j in Amerika worden daar soms miniatuurpaardjes voor gebruikt. Lijkt me toch niet zo fijn, een vluchtdier als blindenbegeleider... :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:58

Rennen baas! *gnork* daar staat een paardetende brievenbus!

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:02

Ik heb eens een tv programma gezien van een moslima die een mini begeleider pony had. Aangezien een hond not done is in de moslimwereld... Zo dom zullen ze dus niet zijn denk ik lol

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:10

Zipsy schreef:
Ik heb eens een tv programma gezien van een moslima die een mini begeleider pony had. Aangezien een hond not done is in de moslimwereld... Zo dom zullen ze dus niet zijn denk ik lol

Hier een lijstje met meest intelligente diersoorten, helaas staan daar hond en paard niet op :D
http://www.xead.nl/de-top-10-van-meest- ... nte-dieren

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:29

Hier wat prachtige foto's van "guidehorses"
http://guidehorse.org/photo_page.htm

Electra63 schreef:
Hier een lijstje met meest intelligente diersoorten, helaas staan daar hond en paard niet op :D
http://www.xead.nl/de-top-10-van-meest- ... nte-dieren

Wat daar staat van de eekhoorn en dat goede geheugen klopt echt niet. Ik zie hier uit het keukenraam een doorlopende eekhoorntjesshow. En ze verstoppen hun nootjes heel schattig (kijken even om zich heen en dan stoppen ze ze snel ergens onder). Maar ze hebben echt geen flauw benul waar ze ze verstopt hebben. Ik "verstop" zelf ook noten voor ze en die vinden ze wel en hun eigen noten vinden ze nooit terug. Ze doen maar wat.

Kraaien zijn wel ontzettend slim. Ze houden van pinda's, maar ze zijn te lomp om ze uit zo'n sliert te peuteren. Dus wachten ze totdat de specht dat voor ze heeft gedaan. De specht stopt de pinda in een gat in de boom om hem op te eten en dan komt de kraai en zegt dankjewel. Na een tijdje gaat die specht eerst eens kijken of de kraai in de buurt is voordat hij een pinda uit de dop gaat halen. Maar dan verstopt de kraai zich gewoon achter de taxisstruik en gaat om het hoekje zitten gluren. Geweldige beesten.

Mensapen, dolfijnen, olifanten en eksters hebben net als de mens een vorm van zelfbeeld. Ze zijn geslaagd voor de mirror self recognition test. Ze weten dat ze zichzelf zien in de spiegel en niet een ander dier, net als mensen vanaf een bepaalde leeftijd. Paarden en honden kunnen dat niet, maar in het geval van de hond zou het kunnen dat het komt omdat de hond niet erg op zicht vertrouwd voor herkenning.

Clickertraining werkt bij alle diersoorten volgens mij. Het is gewoon conditioneren, daar hoeft een beest niet bijzonder slim voor te zijn. Een mens moet wel redelijk slim zijn om het goed toe te passen. Voor je het weet heeft het dier jou afgericht in plaats van andersom. ;)