Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:12

Die eerste foto is op het NK in de kür op muziek gemaakt.
Foto's waar de croupe (naar mijn mening) te hoog is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=G_FDK04v ... re=related)

1:04
1:08
1:10
1:32

Zijn hele korte momenten dat hij het probeert, maar je kan het ook heel goed zien aan de handen van Edward op dat moment. Heb trouwens niet verder gekeken dat het laatste moment, want daar had ik geen zin in.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:15

Ik vind ook dat hij de tijd had moeten krijgen om jong te zijn! Op zon jonge leeftijd op zon niveau kan niet goed zijn lijkt mij ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:38

Ik zie op de foto's die je hebt geplaatst de croupe niet één keer te hoog (dan zou hij hoger dan de schoft moeten zijn en dat is op geen enkele foto het geval). Wat me op deze foto's opvalt is dat het beeld wat raar is doordat Totilas iets weke lendenen heeft waardoor hij iets naar beneden gaat achter het zadel en dan terug omhoog gaat. Maar dat heeft met zijn bouw te maken en is niet een "rijtechnische fout" waardoor hij geen tien zou mogen krijgen. Ook kan zo'n bouw juist voordelig zijn voor de souplesse van een paard.

Ik begrijp nu ook wat je bedoelt met "hij probeert zich op te drukken", dit zijn telkens momenten in de piaffe waar hij iets te veel naar voren wil en Edward dan een ophouding maakt om hem op de plaats te houden. Dat is iets anders dan zich opdrukken maar nu begrijp ik tenminste welk beeld ik erbij moet zien als je het hier over hebt.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:40

Wauw je hebt het wederom klaargespeeld. Je hebt voor ieder dingetje wat hier over Totilas wordt gezegd wel een weerwoord. Ik blijf absoluut bij m'n eigen standpunt, want de croupe is wel degelijk te hoog. Wat betreft het op drukken, dat is niet omdat hij wat naar voren wil.
Maar maakt toch niet uit wat ik zeg, jij moet en zal toch altijd proberen om je gelijk krijgen.

Dus jij je zin, zijn we van dat gezeur af: Ik vind Totilas een fantastisch paard met een buitengewoon voorbeen, een perfecte verbinding en aanleuning. Hij is mooi, doet alles geweldig en eigenlijk was die 90% nog te laag. Hij is absoluut niet gespannen en kijkt altijd heel vrolijk en is in de aanleuning heel mooi op lengte. :)

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:48

Vind hem overigens helemaal niet zulke weke lendenen hebben...

Afbeelding

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:53

ligt t nou aan mij of liggen die zweetbladen schuiner dan anders?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:03

Saskia505 schreef:
Wauw je hebt het wederom klaargespeeld. Je hebt voor ieder dingetje wat hier over Totilas wordt gezegd wel een weerwoord. Ik blijf absoluut bij m'n eigen standpunt, want de croupe is wel degelijk te hoog. Wat betreft het op drukken, dat is niet omdat hij wat naar voren wil.
Maar maakt toch niet uit wat ik zeg, jij moet en zal toch altijd proberen om je gelijk krijgen.

Dus jij je zin, zijn we van dat gezeur af: Ik vind Totilas een fantastisch paard met een buitengewoon voorbeen, een perfecte verbinding en aanleuning. Hij is mooi, doet alles geweldig en eigenlijk was die 90% nog te laag. Hij is absoluut niet gespannen en kijkt altijd heel vrolijk en is in de aanleuning heel mooi op lengte. :)

Waarom moet ik jou persé gelijk geven als ik dat anders zie? Kun je niet normaal blijven discussiëren als iemand je een netjes antwoord geeft?
Op welke foto die jij geplaatst hebt kun jij een lijn trekken die horizontaal door de schoft loopt en waar dan toch het kruis boven komt?
Want als je bij je standpunt blijft, moeten alle foto's daaraan voldoen.

Voor wat betreft de lendenen, een foto kan aardig vertekenen. Niet voor niets leert elke beoordelingscursus je dat je de lendenen schuin van voren moet beoordelen, en voor het gebruik dan ook nog liefst de beweging meenemen ook.
Op deze foto krijg je een heel ander beeld van die lendenen:
http://www.horsehero.com/resource/24979 ... 11.400.jpg

Saskia505

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:24

Bijzonder knap als je op die foto de lendenen kan beoordelen...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:39

Juist op die foto kan je dat Saskia. Al ooit een beoordelingscursus gevolgd?

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:44

Daar hoef je niet aan te twijfelen, Jenny. Ik ga mezelf hier niet verdedigen. Wel wil ik nog even melden, dat je je dan maar eens moet gaan afvragen waarom op keuringen de hengsten en merries op lendenen vanaf de zijkant worden beoordeeld, of zouden de KWPN-juryleden daar geen verstand van hebben? 8)7

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:46

Saskia, als je keurde op keuringen wist je dat de jury er ook een keer omheen loopt juist om vanaf de voor/zijkant de lendenen te kunnen overzien. Zo van de zijkant kun je totaal niet de breedte van de lendenen beoordelen.
Welke cursus heb jij geleerd dat je dat van de zijkant moest bekijken dan?

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:51

Wat heeft dat er mee te maken? De lendenen beoordeel je vanaf de zijkant. Misschien dat ze op keuringen bij Friezen wel om het paard heen wandelen, maar als je geregeld naar een KWPN stamboekkeuring gaat zul je zien dat het paard eerst vanaf de zijkant beoordeeld wordt, vervolgens moet hij stappen en draven, en uiteindelijk moet de andere zijkant worden getoond.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:28

ikke129 schreef:

Lijkt ook wel alsof ie zijn beugels steeds op een andere maat heeft, en dan vooral: te kort. M.a.w.: als ie zijn benen zo lang kon houden als ze zijn, staken ze heel wat verder onder Totilas uit.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:58

Algemene vraag (zal wel stomme vraag zijn.) Maar wat is een croupe? :)

Ilzas schreef:
ikke129 schreef:

Lijkt ook wel alsof ie zijn beugels steeds op een andere maat heeft, en dan vooral: te kort. M.a.w.: als ie zijn benen zo lang kon houden als ze zijn, staken ze heel wat verder onder Totilas uit.

Een vraag, mag je als dressuurruiter van kortere beugels houden?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:25

Saskia505 schreef:
Wat heeft dat er mee te maken? De lendenen beoordeel je vanaf de zijkant. Misschien dat ze op keuringen bij Friezen wel om het paard heen wandelen, maar als je geregeld naar een KWPN stamboekkeuring gaat zul je zien dat het paard eerst vanaf de zijkant beoordeeld wordt, vervolgens moet hij stappen en draven, en uiteindelijk moet de andere zijkant worden getoond.

Nee, Saskia, dat doen ze niet alleen bij Friezen, maar bij alle rassen worden de lendenen schuin van voren bekeken. Nogmaals, je kunt de breedte van de lendenen niet beoordelen van de zijkant. Vraag maar eens aan je KWPN juryleden hoe je de lendenen het beste beoordeelt.

equinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:28

Vind het eigenlijk wel mooi, in de dressuur gaat het toch om show!
We leven in 2009 waar de eis voor prof ruiters en amazones heel hoog ligt..... Doe het hen maar eens na :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:12

horseyfries schreef:
Juist op die foto kan je dat Saskia. Al ooit een beoordelingscursus gevolgd?

Als je dus een beoordelings-cursus hebt gevolgd, neem ik aan, dat je dat ook in beweging moet doen?
Als dat zo is, kun je dan nog zeggen dat totilas in tact gaat?
De voorhoef wijst naar voor en de achterhoef naar achter. Dit maar even simpel gezegd, zodat je weet wat ik bedoel.

Van alle bovenstaande foto's is eigenlijk maar één foto een beetje goed.

Maar ook hier op, zal je inderdaad wel een "goed woordje" weten voor een paard wat zo extreem gaat :+ maar dat is gelukkig zoals ik het van je zie en dus mijn persoonlijke mening :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:27

Ik zíe de lendenen niet eens op de foto van jou HF laat staan dat iemand ze kan beoordelen... Foto is erg donker en van rot kwaliteit.. :=

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:32

Modie, over de bewegingsfasen hebben we het al eerder gehad, ik heb zelfs slow motions geplaatst waarop je kan zien dat Totilas wel degelijk mooi in tact gaat en verruimt.

Pharagirlke, ga jij nou eerst die villa kopen!

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:40

Je praat onzin, Jenny. Het is namelijk niet de breedte van de lendenen die beoordeeld wordt, maar het verloop en de lengte ervan. Van de voorkant kun je namelijk erg moeilijk beoordelen of het verloop ervan strak of juist week is. Het gaat namelijk om de verbinding die de lendenen vormen tussen de rug en de achterhand. Als je dat schuin van voren bekijkt, kan het niet goed beoordeeld worden.
Laatst bijgewerkt door Saskia505 op 15-11-09 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:43

Wil jij beweren dat op alle foto's die je hier bovenaan geplaatst hebt te zien is dat Totilas een sterke lendenenpartij heeft die niet week is?

Wie er hier onzin praat is ondertussen wel duidelijk, je hebt me namelijk nog altijd geen enkele foto laten zien waarop de croupe daadwerkelijk hoger is dan de schoft.

Als jij denkt dat de breedte van de lendenen niet belangrijk is, is je cursus ernstig tekort geschoten!

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:47

En nu van het onderwerp afwijken. Het gaat hier om de lendenpartij beoordelen op stand. Dus zoek jij maar eens uit hoe je dat nu daadwerkelijk moet beoordelen, voordat je verder discussieert. Wat betreft de lendenpartij: onder zadel lijkt die inderdaad week. Op de standfoto zie je echter dat dat niet het geval is. Dat houdt al met al in, dat het door de manier van rijden komt waardoor de lendenen zo week lijken en Totilas niet mooi in verbinding gaat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:48

Grappig, ik zou altijd denken dat het GEBRUIK van die lendenen uiteindelijk de doorslag geeft in hoe je ze beoordeelt, omdat dat nu éénmaal de REDEN is WAAROM je ze beoordeelt.
Ik moet dringend mijn geld terug vragen van die cursus, welke raad jij mij aan?

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:53

Je praat jezelf alleen maar in het nauw. Eerst kan je wel de lendenen op stand beoordelen, vervolgens weer niet. Zeg A of B en ga er niet tussenin hangen, daar waar jou het beste uitkomt.

Feit is dat de lendenen op stand niet week zijn. Hoe kunnen ze dan plotseling zomaar opeens als Edward opstapt veranderen in week?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:06

Je moet toch echt mijn berichtjes beter lezen want ik zeg constant hetzelfde....
Mijn allereerste opmerking over de lendenen zei het al:

"Voor wat betreft de lendenen, een foto kan aardig vertekenen. Niet voor niets leert elke beoordelingscursus je dat je de lendenen schuin van voren moet beoordelen, en voor het gebruik dan ook nog liefst de beweging meenemen ook."

Jouw "feit" is alleen jouw feit omdat je de lendenen alleen van opzij bekijkt. Als je nu echt niet alleen tegen wilde praten, maar eens wilde nadenken, dan kon je nog eens naar die foto schuin van voren kijken en beseffen dat er daadwerkelijk een verschil is tussen de lendenen van voren en van opzij bekijken in stand. Soms denk je idd van opzij dat een paard sterke lendenen heeft, om dan vanaf de voorkant te constateren dat ze eigenlijk nogal smal zijn en daardoor in beweging eerder naar week neigen. Maak daar dus de komende tijd een keer een hobby van en probeer met objectieve blik alle paarden die je tegenkomt van opzij en schuin van voren over de lendenen te bekijken. Je zult verbaasd staan van het verschil wat je daarin soms ziet!