Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:12

Wat nu? Dat ik maar lekker ga paardrijden en niet motor rijden. Motor is geen dier dus moeilijk te vergelijken.
Vind het jammer dat er met fietsen en motor-rijden vergeleken word.
Ging toch over rechtrichten en klassieke dressuur? Zie mezelf nog geen klassieke dressuur rijden op een fiets/motor.. Kan niet eens motor rijden..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:16

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Er is een uitzondering mogelijk, als de motorrijder een wending op de draaicirkel rijdt. Dus op de grens van zijn profiel rijd, blijft de motorrijder rechtop, motor ligt dan als het ware. In dat geval kan men als motorrijder niet meehangen.

precies , en dit tempo rijd ik ook een paard :D
waarom zou ik dan wel naar binnen gaan hangen?

Dat is dat knap van u, ik heb helemaal geen tempo beschreven? Leest u maar eerst eens wat ik werkelijk geschreven heb.

Het betreft bij alle voorbeelden, wat de invloeden en belemmering van de mens is. Als men met de motor onderuit gaat of de fiets, leert men snel de wijze lessen van de natuurwetten en zijn grenzen kennen. Helaas is bij paardrijden het paard de dupe van de stommiteiten van de mens. Die door ezelgedrag denkt in volle overtuiging zijn paard recht te richten tegen alle regels in?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 28-04-10 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:26

Afbeelding

Inzet pirouette, binnenzitbeenknobbel naar buitenteugel, om de balans te bewaren dus iets meezitten in de wending. Als ik hier kaarsrechtop zou blijven zitten zou mijn rechterzitbeenknobbel te veel doen waardoor ik het paard met zijn centrum naar binnen duw en dus totaal tegenstrijdige hulpen geef waardoor mijn paard door het binnenbeen zal vallen en het achterbeen niks meer kan, plus ik verlies de benodigde buiging.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:39

Afbeelding
Afbeelding

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:42

Doorgaans wens ik niet op deze manier op mijn paard te zitten, dus ik vraag me af wat voor toegevoegde waarde deze foto's hebben?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:54

En wat hebben die foto's met rechtrichten te maken? Plaats nou eens foto's waarop jij laat zien wat volgens jou de bedoeling is. Elke keer dat er over foto's begonnen wordt van jezelf kom je met iets anders aan, of met foto's waarop nog steeds niet iets werkelijk fatsoenlijks getoond wordt. Andermans foto's bekritiseren ben je dan weer wel goed in. Het wordt zo langzamerhand een beetje irritant. Behoorlijk wat mensen ergeren zich aan je posts hier.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:16

Mevrouw U hebt overduidelijk geen greintje verstand van motorrijden. Laat dit vergelijk dan ook achterwegen, U maakt zich belachelijk.
Motoren reageren aan andere wetten dan paarden: de grip van de banden dient permanent te zijn (bij paarden niet), veel hangt af van de bandenspanning en de omvang, dikte, doorsnee van de band en het wiel. Dan komen begrippen als gewichtsverdeling, en naloop ter spraken. Een begrip als Gedragenheid is in het bochtenwerk bij motoren onzin. Daarnaast hebben motoren geen geest waardoor de interactie tussen motorijden en motor, geheel anders is als die van ruiter en paard.
Voor de rest, gun ik het U best dat U een poging wilt doen alle beginselen van rijkunst te betwisten, ik wacht geduldig af wat het resultaat zal zijn. Wellicht hebt U gelijk. Iets wat ik grootmoedig en bewondering zal toegeven, maar ik denk niet dat het er ooit toe zal komen, omdat U volgens mij het 'verbindend princiepe' (gemakkelijk terug te vinden in de literatuur) bent vergeten. Tot nu toe houd ik mij aan de vertrouwde, iets anders dan de Professor, maar voor mij succes verzekerd. Tot die tijd vermaak ik mij met mijn paarden.
Een verdere discussie, lijkt mij zinloos, tenzij U in staat bent een belangwekkend element voor voren te brengen, maar daar ben ik heel gerust in.
Succes gewenst

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:22

ik ben even afwezig geweest ivm een verhuizing (we gaan onze paarden eindelijk dan echt aan huis zetten :D), maar ik vind het wel een hele interessante discussie (met name over het longeren en correcte lengtebuiging). Ik ga het allemaal nog eens een keer goed overdenken en bestuderen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:33

Ben het trouwens eens met de stelling van Mindfields, zie eerder bericht van mij over foto's. U bekritiseerd andere en plaats onzinnige foto's van paarden die geleerd hebben tegen het gewicht van hun hangende ruiters in rechtdoor te gaan en dat heeft niets met rechtrichten te maken. Dat wat die mensen tonen is knap, ik kan het niet (wil het ook niet kunnen) maar is volledig naast de kwestie. U gebruikt inderdaad op irritante wijze non-argumenten.
Hoe hoeft niet foto's te laten zien van de rijkunstige kwaliteit van Mindfields, maar iets waarmee U laat zien dat hetgeen U beweert, wel werkt. Dan is trouwens hooguit bewezen dat het op Uw methode ook lukt, maar niet dat Mindfields, de Proffessor en anderen ongelijk hebben. Nu bewijst U gewoon NIETS. U wekt slechts het vermoeden dat U geen betere argumenten weet te vinden.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:34

Mindfields, mooi voorbeeld!
Ben net zelf aan het proberen geweest en merkte inderdaad dat ik op zulke momenten wel het gewicht verplaatste naar de andere zitbeenknobbel, dus inderdaad niet evenveel "druk" op beide zitbeenknobbels.. Grappig, denk je dat maar is het niet zo eigenlijk ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:54

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:05

nombrado schreef:

nog steeds niet jij, en dan nog, kijk met een kriticsh oog, zoals de galops piroutette en dan de houding van de ruiter, dan kijk naar de teugelvoering en lente van de hals, kijk dan naar achterbeen voor been in de piaffe en kijk dan eens naar de midden en uit gestrekte draf, teugel schouder voor been.

mol

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:07

paard beweegd inderdaad mooi, maar zit geen saamhorigheid in tussen paard en ruiter...
En dan nog het veelal prikken met de spoor..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:24

Nog 1 keer soeske
wil je me met mijn profielnaam aanspreken aub

Een ieder die geinteresseerd is, zal moeten komen kijken ;)
een enkeling hier, is ooit al eens geweest (nog foto's van ;) )
Laatst bijgewerkt door nombrado op 28-04-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:45

Nombrado, kun je mij vertellen hoe er volgens jou opleiding een juiste piaffe word aan geleerd.

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:49

nombrado schreef:
Moll schreef:
Nombrado, kun je mij vertellen hoe er volgens jou opleiding een juiste piaffe word aan geleerd.

mol

als het paard er klaar voor is, komt dat vanzelf

kom kom hier neem ik geen genoege mee, het is namelijk niet van zefsprekend dat een paard zomaar in eens correct gaat staan piafferen, je geeft net aan dat hoe de piaffe word gereden in het filmpje een correcte leer is voor de piaffe, leg mij dan eens uit hoe dit in zijn werk gaat.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:52

Moll schreef:
kom kom hier neem ik geen genoege mee, het is namelijk niet van zefsprekend dat een paard zomaar in eens correct gaat staan piafferen, je geeft net aan dat hoe de piaffe word gereden in het filmpje een correcte leer is voor de piaffe, leg mij dan eens uit hoe dit in zijn werk gaat.

mol

precies zoals ik omschrijf
de basisvoorwaarden van ruiter en paard moeten daarin wel voor elkaar zijn.
balans correct en draagkracht en de bespiering daarvoor in orde.
oh, en niet te vergeten de psyche van de ruiter

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:00

Moll schreef:
kom je draait om de heete brei heen, vertel mij nou gewoon eens hoe ik volgens de jou rijkunst het dier correct stapje voor stapje kan gaan leren piafferen

mol

gewoon zoals ik het zeg
als de kracht vanachter in orde is....is dit nl niet moeilijk
daar heb je geen zweep voor nodig om achter te plagen *D
wel een bewuste ruiter, die goed aanvoeld wat een paard al kan en hoe draagkracht al ontwikkeld is.
dit is een proces van jaren.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:02

Dit topic draait niet meer om rechtrichten, maar het om het gelijk krijgen van nombrado.
Ik snap eigenlijk niet waarom we er nog op reageren.

@ Moll verspilde moeite, het bord is gewoon te groot.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:36

Moll schreef:
je geeft mij nu echt het idee(wat ik al langer had) niet te kunnen vertellen, laat staan uit voeren, hoe ik volgen jou rijwijze een juiste piaffe zou kunnen gaan uit voeren, dat het volgens jou jaren duurd alvoords dit in werking kan worden gezet kan dit toch nog verwoord worden in etapes, en fotos heb je die van je zelf in dit stadium, of filmpje van je zelf, met een paard wat geheel volgens jou methode is opgeleid?

mol

Ik voel helemaal niet de behoefte om dit te bewijzen
iedereen kan toch zelf logisch nadenken?
Mijn motto is
ik ga niet aan een paard iets vragen, die er nog niet klaar voor is.
zo ook niet aan een ruiter/leerling
Ze mogen het zelf gaan ervaren en voelen
kan alleen handvaten aangeven dat ze het zelf nog beter leren te voelen of te zien.

rechtrichten is voor mij nog steeds een paard in evenwicht en balans.
die balans mag je bewaken met rijden, niet verstoren. (zie filmpje met man en stenen op zijn hoofd)
dat is rechtheid en balans en evenwicht
deze beste man heeft geen wasbord buikspieren..., doet het met het fundament waarmee het bedoeld is. enige kracht haalt hij uit zijn beenspieren (bij paarden achterbeenspieren)
als je ziet dat de plaatjes van de kozakken , hoe ze met hun gewicht het evenwicht en balans kunnen bespelen, dat begrijp je hoe het werkt
meer is er niet....dat kan je uitbreiden en uitdiepen , waarin je steeds meer gaat zien.
Je leert voelt het ook met rijden, daarbij is je eigen balans en evenwicht van crusiaal belang voor de inwerking op het paard/ daar maak je gebruik van.. heel simpel eigenlijk.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:43

Nombrado,
Of dat filmpe is een grap (waar ik best om gniffelen kan, meer niet) of U meent dit serieus: DAN IS DAT DE GROOTSTE AANSTELLERIJ DIE IK IN JAREN BEN TEGEN GEKOMEN. Waarom een paard voorwaarts lokken met een wortel (waar het arme dier niet aan kan)en dan ook nog OVERDUIDELIJK met de benen blijven inwerken.
Besiebel andere mensen.

U voelt geen behoefte om iets te bewijzen? Dat komt dan mooi uit, want U kunt waarschjnlijk niets bewijzen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:48

Nou ik kan je wel vertellen dat dat een grapje was hahhaha...
Zoiets kan onmogelijk serieus bedoeld zijn... hihi

@Nombrado, jammer dat je geen foto's of filmpjes kan laten zien.
Misschien toch maar een keer komen kijken...
Het klinkt allemaal zo makkelijk zoals je het omschrijft... te makkelijk eigenlijk. Een enkel paard zal deze aanpak aannemen, maar mijn paard zeker niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:15

nombrado schreef:
Moll schreef:
je geeft mij nu echt het idee(wat ik al langer had) niet te kunnen vertellen, laat staan uit voeren, hoe ik volgen jou rijwijze een juiste piaffe zou kunnen gaan uit voeren, dat het volgens jou jaren duurd alvoords dit in werking kan worden gezet kan dit toch nog verwoord worden in etapes, en fotos heb je die van je zelf in dit stadium, of filmpje van je zelf, met een paard wat geheel volgens jou methode is opgeleid?

mol

Ik voel helemaal niet de behoefte om dit te bewijzen
iedereen kan toch zelf logisch nadenken?
Mijn motto is
ik ga niet aan een paard iets vragen, die er nog niet klaar voor is.
zo ook niet aan een ruiter/leerling
Ze mogen het zelf gaan ervaren en voelen
kan alleen handvaten aangeven dat ze het zelf nog beter leren te voelen of te zien.

rechtrichten is voor mij nog steeds een paard in evenwicht en balans.
die balans mag je bewaken met rijden, niet verstoren. (zie filmpje met man en stenen op zijn hoofd)
dat is rechtheid en balans en evenwicht
deze beste man heeft geen wasbord buikspieren..., doet het met het fundament waarmee het bedoeld is. enige kracht haalt hij uit zijn beenspieren (bij paarden achterbeenspieren)
als je ziet dat de plaatjes van de kozakken , hoe ze met hun gewicht het evenwicht en balans kunnen bespelen, dat begrijp je hoe het werkt
meer is er niet....dat kan je uitbreiden en uitdiepen , waarin je steeds meer gaat zien.
Je leert voelt het ook met rijden, daarbij is je eigen balans en evenwicht van crusiaal belang voor de inwerking op het paard/ daar maak je gebruik van.. heel simpel eigenlijk.

hier bij heb ik een 2e poging begaan om je de gelegenheid te geven mij te overtuigen van je gelijk in deze, heb voor de 2e keer gevraagt welke opleiding je genoten hebt om deze waan ideen tot schrift te brengen, echter tot de dag van vandaag is daar ook geen antwoord op gekomen, vervolgens vraag ik iets vrij simpels naar de omschrijven/beschrijving van het aanleren van de piaffe in de werk wijze die je predekt, ook hier wordt zeer omslachtig met veel woorden eigenlijk lucht verkocht, daad kracht nog theorie ontbreken in de ruimste zin.
hier bij is voor mij weer en nog steeds bevestigd dat je de adem en tijd niet waard bent om deze discussie mee te houden, om de simpele reden dat je het niet kan onder bouwen in theorie nog met eigen beeld matriaal.
ik wens je veel sucses met deze overtuiging die de weg naar pefectie niet gaat vinden.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:21

Heino schreef:
Ik zeg niet dat ik het met alle uitspraken eens ben. Ik krijg overigens ook niet de indruk dat Nombrado dat vindt maargoed. Ik ga hier niet aan mee doen, wilde alleen even kwijt dat ik het jammer vind hoe dit topic nu loopt.

nee precies , dat beweer ik ook niet.
idd jammer dat er maar weinig inhoudelijk wordt ingegaan op de geplaatste foto's wat alles met balans te maken heeft. zowel van het paard als van de ruiter.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:36

Ik kwam even kijken of het inmiddels al weer wat meer on-topic was. En het blijft mij verbazen hoe iedereen nog STEEDS het hele punt van het topic mist. Het blijkt heel (te) moeilijk te zijn om te vatten dat het niet altijd gewenst en ook niet NODIG is om je kritiek naar voren te brengen, ook al is die misschien in je eigen ogen nog zo waar. Niet alles wat waar is hoef je altijd naar voren te brengen. En dat was precies waar ik op hoopte met dit topic. Dat mensen wel hun eigen methode zouden gaan belichten (bij praktijkfoto's), zodat de plaatser van de foto's er wat aan heeft, maar dat men niet elkaars methode gaat bekritiseren. Open daar dan een ander topic voor als je dat zo graag van commentaar wilt voorzien.

Er is ook duidelijk gezegd, dat alle methodes van rechtrichten welkom zijn in dit topic, of je het er nu mee eens bent of niet. Ook die van Nombrado, ook die van de Professor, gewoon allemaal. Maar het lijkt onmogelijk te zijn om de verschillende methodes gewoon naast elkaar te laten staan.

Ondertussen is de sfeer nog steeds K met P. en het valt blijkbaar alleen mij op dat al die mensen die eerder foto's plaatsten nu vertrokken zijn.

Wel jammer hoor, gemiste kans.

:wave: :wave: :wave: