duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 06:55

Goof; kun je hier wat over zeggen?
Afbeelding
Afbeelding

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:17

Goof, kan je als je tijd hebt ook even een snelle blik op mijn foto geven ?
Afbeelding

Paardje is net 4 geworden, is toen die 3 en 3 mnd was ingereden, zat stap, draf op. Ik zit er nu sinds 4 mnd op, en hij is onwijs braaf Lachen
Ik ben heel benieuwd! Lachen

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:22

Michelle99 schreef:
Misschien is deze een leuke filmpje voor deze topic. Hier zie je een deuk zowel voor als achter. Maar ik weet zeker dat dit paard wel goed over de rug loopt, en met oprichting. Hij is alleen een arabier, dus het kan wel iets met de bouw te maken hebben.

http://nl.youtube.com/watch?v=z_R-ngL-wtA

mmm ik heb er natuurlijk lange na nog niet zoveel verstand van, maar wat ik zie:
- schouderbinnenwaarts is biet goed, hoofd hoort niet helemaal naar binnen te draaien, maar recht voor de hals te blijven volgens mij....
- oren zijn bijna continue naar achter gedraaid...... is vaak toch geen teken van ontspanning
- vind hem eigenlijk helemaal niet goed zijn achterhand gebruiken, hij loopt ook héél kort achter.... vind ik......
- daarkomtbij vind ik niet echt dat ze goed contact heeft met de mond, maar kan ook door dat bit (of wat is het Haha!) komen... dus dan zou het paard uitzichzelf in deze houding blijven lopen :S

maar misschien dat goofy even kan kijken? ben wel benieuwd namelijk nu ook of mijn gevoel ook klopt.... Haha!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:01

Kan het filmpje niet zien, maar oren naar achter kan ook teken van concentratie en aandacht voor de ruiter zijn, vaak zie je dan oren wat wisselen qua stand.

Als mijn paard wat ziet en totaal niet met zijn aandacht bij mij is staan zijn oortjes vrolijk naar voren. Zodra ik iets vraag gaan zijn oren opzij / naar achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:55

Michelle99 schreef:
Misschien is deze een leuke filmpje voor deze topic. Hier zie je een deuk zowel voor als achter. Maar ik weet zeker dat dit paard wel goed over de rug loopt, en met oprichting. Hij is alleen een arabier, dus het kan wel iets met de bouw te maken hebben.

Paardje loopt keurig Ja
Mooi in balans, geconcentreerd op de ruiter (oortjes naar achteren gedraaid)
Binnenachter wordt iedere keer mooi onder de massa geplaatst...
Die aanleuning is met een stang icm een soort bosal... het is een nette, lichte aanleuning. Ik vind het heel netjes. Paard loopt idd mooi over de rug, hoor, die deukjes hebben te maken met de bouw, niks mis mee. Lachen

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:00

[quote="Goofy44"][quote]
[img]http://www.bokt.nl/verkleind/rijden_30-06-2007_107.jpg[/img]
- linker diagonaal is dragende diagonaal, diagonaal is verbroken
- LV draagt, RA is vanaf de grond, bewegingen benenpaar niet volledig synchroon
- de passen ogen even groot
- paard kan de hals en het hoofd niet optimaal gebruiken, het paard kan (nog) beter gaan
- de keelgang is gesloten (onderkaakrand dicht scherpe hoek onderhals), geen losse onderkaak, geen losse nek
- de verbinding van je schouders, via bovenarm, elleboog, polsen, en piano handen is niet optimaal
- de nek van het paard zou wat hoger kunnen en het neusje iets meer naar voren
- je zit wat naar achteren
-> de gangen en bewegingen zullen beter gaan

[img]http://img182.imageshack.us/img182/7811/0016jg0.jpg[/img]
- de linker diagonaal is de steunende diagonaal, welke verbroken is, RA is op de grond en draagt een deel van het gewicht van het paard
- het paard komt met de benen iets van de grond (dus geen vol gewicht op RA)
- de beweging LV-RA gaat synchroon
- de beweging LA-RV gaat synchroon
- de hals en het hoofd kunnen niet optimaal gebruikt worden, het paard zou (nog) beter gaan
- de nek kan wat hoger, de neus kan wat naar voren, de teugelspanning kan minder
-> de gangen en bewegingen zullen beter gaan

[img]http://img243.imageshack.us/img243/1680/dsc9358yz2.jpg[/img]
[/quote]
- het LV strekt volledig, zie de zool van LV tov de been RA dat ook van de grond is
- linker diagonaal: LV-RA synchroon
- RA been verjaagt het LV been, echter RA mag verder ondertreden (dus dichter bij LV komen en meer onder de massa komen)
- de paslengte achter en voor is verschillend, achter grotere paslengte
- de hals en het hoofd kunnen niet optimaal gebruikt worden, dan werkt door op de gangen en bewegingen
- neusje meer net voor de loodlijn, nek iets hoger, teugelspanning minder
-> gangen en bewegingen zullen beter gaan

De bewegingsafwikkeling van de benen is synchroon.
Het natuurlijke evenwicht van het paard ligt op de voorhand.
Het horizontale evenwicht van het paard kan je met dit paard bereiken.
Als het een jong paard is: kracht, losheid en soepelheid trainen, takt vasthouden (kan dit paard), longeer en rijdt ook over balkjes. Doe kalm aan, gebruik geen kracht op de teugels, laat het paard de hoofd en de hals in een proef of gewenste beweging / figuur gebruiken. Blokkeer dat niet in de bewegingsafwikkeling. Als je die ruimte in de juiste mate geeft, dan maakt dit paard zichzelf optimaal los en soepel, en wel harmonisch het lijf wordt optimaal gebruikt. Het paard gymnastiseert met de eigen bewegingen in de juiste oefeningen zichzelf beter, dan bij het toepassen van rek- en strekoefeningen op het verkeerde moment. Bovendien kunnen de gangen en bewegingen daardoor nadelig beinvloed worden.[/quote]

het is idd een jong paard.
Hoe kan ik oefenen met Takt vasthouden?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:03

Ik vind het nu ingewikkeld worden.. Snap het niet meer zo goed Scheve mond

In het begin word gesproken over deukjes, dan loopt het paard niet over de rug.
En nu heeft het ineens te maken met de bouw? En niet meer met over de rug?

Goofy zei; je meot je niet blindstaren op die deukjes, waar kan je het dan nog meer aan zien dat een paard netjes over de rug loopt?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:16

Nerootjeh schreef:

Goofy zei; je meot je niet blindstaren op die deukjes, waar kan je het dan nog meer aan zien dat een paard netjes over de rug loopt?

Dat begin ik me nou ook af te vragen jah.
Was ik eindelijk blij dat ik het goed dacht te zien en te snappen, worden de basis-dingen om het te zien ineens niet meer standaard...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:18

Er zijn paarden die door de bouw altijd een deukje houden, maar dit zijn uitzonderingen Knipoog

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:28

Er staat bij ons ook een pony'tje op de manege, heel leuk ding, maar heeft sinds 4 jaar ook ineens een enorme deuk (wel een heel andere dan waar jullie het geloof ik over hebben ???) in haar nek, ikzal eens de foto opzoeken!

Hier de foto's, het pony'tje wordt niet nageeflijk gereden, is er gewoon voor de simpele lessen, en de kleinste kindertjes, wordt met een langer teugeltje gereden, omdat ze weinig druk kan hebben, ze is rond de 15 jaartjes oud:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier de deuk wat beter inbeeld.
Heeft iemand hier wat over te zeggen ? Haaf hals is altijd wel wat aangespannen, ook op rust in stal, en erger dan bij een ander paard/pony.
Laatst bijgewerkt door mariellexxx op 26-09-07 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:33

een paard wat niet over de rug loopt laat een deukje zien, een deukje betekent niet dat het paard niet over de rug loopt.
Dus niet blind staren op alleen een deukje

Een koe is een dier, niet ieder dier is een koe

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:49

Poeh.... nog 50 bladzijden te lezen Haha! Maar ik plaats alvast deze foto's, ben erg benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:53

Ik was altijd in de waan dat ieder paard op de achterhand gezet kon worden. Nou heb ik gisteren les gehad & te horen gekregen dat dit soort paarden zeldzaam aan het worden zijn, omdat ze hiervoor qua exterieur echt correct moeten zijn. Bij Boy kan dit dus bijv niet omdat hij lichtjes overbouwd is & zijn voorbeen is er te kort voor.
We gaan dus vrolijk verder met het op 4 benen rijden, zodat de tact goed/beter wordt en het gewicht goed verdeeld wordt.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:11

Yamcha schreef:
BBreedveld schreef:
Even een losse flodder, maar zo'n 'deuk' wordt ook wel een bijlslag genoemd.

Je ziet het veel bij paarden met veel engels volbloed.

Ja klopt. Die paarden zijn idd veel moeilijker te rijden, omdat ze door de plaatsing van de hals, meestal in combinatie met een beetje over bouwd op de voorhand vallen.

maar het is waarsch dus niet zo, als die paarden wel netjes over de rug en opgericht lopen, dat dat deukje dan helemaal niet meer te zien is.
Maw een deukje zien, wil niet zeggen dat iets meteen helemaal fout is

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:23

Yamcha schreef:
Michelle99 schreef:

Paardje loopt keurig Ja
Mooi in balans, geconcentreerd op de ruiter (oortjes naar achteren gedraaid)
Binnenachter wordt iedere keer mooi onder de massa geplaatst...
Die aanleuning is met een stang icm een soort bosal... het is een nette, lichte aanleuning. Ik vind het heel netjes. Paard loopt idd mooi over de rug, hoor, die deukjes hebben te maken met de bouw, niks mis mee. Lachen

huh?
ik vind dit paard ontzettend vasthouden in de rug. het is natuurlijk een arabier, maar ik zou hem direct naar de ostheopaat brengen. hij loopt ontzettend kort achter, houdt zijn kont hoog, en beweegt niks mee in de rug/achterhand. dit noem ik niet over de rug lopen, en dan let ik niet op de kuiltjes.
ja, ik weet dat het een arabier is, maar dan nóg.

edit: hij draagt de staart ook heel hoog.

dit filmpje is misschien ook duidelijk:
http://nl.youtube.com/watch?v=JvexROfuBBU&NR=1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:32

Qimm schreef:
een paard wat niet over de rug loopt laat een deukje zien, een deukje betekent niet dat het paard niet over de rug loopt.
Dus niet blind staren op alleen een deukje

Een koe is een dier, niet ieder dier is een koe

Jij snapt het. Ja
Judje schreef:
Nerootjeh schreef:

Dat begin ik me nou ook af te vragen jah.
Was ik eindelijk blij dat ik het goed dacht te zien en te snappen, worden de basis-dingen om het te zien ineens niet meer standaard...
Waaraan je het nog meer kunt zien? Als het binnenachterbeen onder de massa wordt gezet, en het paard buigt in vanuit de schoft, kun je bijvoorbeeld bij de Arabier in het filmpje nog wel een deukje zien, om dat het paard een puntkontje ( Haha! zo grappig woord vind ik dat) en een vrij hoge schoft heeft.
Maar in het filmpje zie je ook dat het bekken is gekanteld, het binnenachterbeen onder de massa wordt gezet, de gang tactmatig heel correct is, de ruiter met de bewegingen meegaat, en er sprake is van een zéér lichte aanleuning.
Anders gezegd: zou de rug weg worden gedrukt, dan zie je ook een valse knik.
Dan komt het binnenachterbeen niet onder de massa, en zie je geen evenwicht en balans, maar een kont die duidelijk hoger komt dan de schoft.
Die geef ik je trouwens: het paard is overbouwd.
Kijk ook naar de lijn in het paard: horizontaal, aflopend of bergopwaarts. Kijk naar de achterbenen, kijk naar het gebruik van de hals.
Welke spieren zijn aangespannen? Zie je aangespannen buikspieren? Een paard wat lekker aan het sjouwen is? Een paard wat uit de schoft afbuigt en lekker op het bit knabbelt? Zo'n paard loopt echt door de rug. Deukje of niet.
Wat ik soms ook doe: ga eens in gedachten op het paard zitten, en voel hoe het aanvoelt. Voel je stugheid? Reageert het paard wel op het been, of heb je wat "overtuiging" nodig? Laat het paard de kaak los? Dan weet je het ook.
Stugheid = spanning in de rug en onderkaak.
Maar als je het paard moeiteloos kunt instellen waar ja maar wilt, en het "swingt" door de rug... loopt ie echt fijn door de rug.
Waar ik wel bij moet vertellen dat het ene paard het andere niet is. Het ene paard is van nature soepeler en heeft meer Rittigkeit dan het andere... en dan kom je toch weer op een stukje gevoel...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:44

Yamcha schreef:
(...)Welke spieren zijn aangespannen? Zie je aangespannen buikspieren? Een paard wat lekker aan het sjouwen is? Een paard wat uit de schoft afbuigt en lekker op het bit knabbelt? Zo'n paard loopt echt door de rug. Deukje of niet.
Wat ik soms ook doe: ga eens in gedachten op het paard zitten, en voel hoe het aanvoelt. Voel je stugheid? Reageert het paard wel op het been, of heb je wat "overtuiging" nodig? Laat het paard de kaak los? Dan weet je het ook.
Stugheid = spanning in de rug en onderkaak.(...)

Het meeste van deze uitleg snap ik, alleen het aanspannen van de spieren zie ik nog niet, zeker niet bij de 'niet-al-te-dunne' paarden zeg maar en ik weet ook niet welke spieren aangespannen moeten zijn en hoe dit er uit ziet, weet iemand dit dmv foto's duidelijk te maken?
En daarnaast: de voorstelling dat ik op dat paard zit kan ik maken, maar hoe dat aanvoelt? Geen idee, hoe doe je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:54

Ik weet niet hoe ik dat doe, eigenlijk. Bloos
Maar ik geef mijn commentaar altijd op die manier.
En dat aanspannen zie ik ook niet altijd. Maar dan kijk ik naar de losgelateneid in de rug bv (dan heb ik dus wel een filmpje nodig, dat zie ik ook niet altijd) en naar het binnenachterbeen, en of het paard de onderkaak loslaat, en waar de buiging in de hals begint (dat zie ik dan wel weer op een foto).
Een paard met een valse knik, kán de rug helemaal niet loslaten bv, daarvoor is de spanning in de hals te groot. En kan dus nooit ondertreden.
Een paard wat ondertreedt, en geen valse knik toont, heeft omgekeerd de rug altijd los. Een overbouwd paard gaat dan stuwen met het achterbeen (en treedt dus niet onder), maar toont wel een correcte buiging.

Maar paardrijden is best ingewikkeld. BV: rug weggedrukt = hoofd omhoog steken, wat dan weer resulteert in een valse knik.
Maar een hoog hoofd hoeft geen weggedrukte rug te zijn. Maar dat laatste zie je nooit onder de ruiter eigenlijk, wel in vrijheid.

Bij een rug die goed gebruikt wordt, zie je eigenlijk altijd een stuwend of dragend achterbeen. En je zult altijd een correcte afbuiging zien.

Edit: de buikspieren en de broekspier (aan de binnenkant van de dijen) moeten aangespannen zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-07 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:09

Kan een paard wel met losgelatenheid in rug lopen maar nog bij de kaak wat spanning houden? Of is dit altijd gerelateerd aan elkaar Yamcha?

Stuwen heeft bv mijn paard totaal geen probleem mee, alleen hij heeft door zijn bouw daardoor de neiging van het achterbeen af te lopen en op de voorhand te vallen en hierdoor ook de rug niet helemaal los te laten. Dus niet altijd bij stuwende achterhand heb je toch correct ruggebruik?

Ook koe - dier verhaal Lachen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:14

Tja, max houdt ook zijn kaak vast, maar gebruikt zijn rug wel. (Kijk maar naar de foto's Knipoog) Hij is wel makkelijk aan de voorkant maar had zijn kaak net beetje vast.

Zo krijgt hij héél moeilijk een schuimlaagje op zijn lippen alleen als hij echt lekker los is. Is hij niet los, dan krijg je kwijl.. Is die gespannen, dan is zijn mond kurkdroog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:17

Is eigenlijk wel gerelateerd aan elkaar. Het kan zijn dat je nog iets spanning in de kaak voelt. Vaak is dan de onderrug nog net niet helemaal los. (kan net een fractie zijn hoor, maar dat voel je terug in de mond) Als je dan wat meer VW NW gaat rijden, en het paard even goed losrijdt, is de spanning in de kaak ook weg.
En soms moet je even wat overtuigen met je kuit... even dat binnenachterbeen er iets meer bij. Wil ook vaak helpen... Haha!

Maar een paard wat door de bouw makkelijk op de voorhand valt, kan ook netjes de rug gebruiken, maar dan moet je meer aanzetten tot stuwen... Been erbij!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:19

Maar bij ons is het meer een aangeleerd probleem. Toen ik hem net had en alles klakkeloos aan nam, moest ik telkens als hij ging knabbelen, been geven of een tikje als die niet stopte en het dus 'afstraffen'. Terwijl hij niet overdreven kauwde, maar gewoon ontspannen.

Nu zijn we dus weer aan het proberen weer te leren dat hij wel zachtjes mag knabbelen, maar voor paard natuurlijk erg verwarrend Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:21

Dat is het dan ook idd... en dat merk je nu.
Jammer dan dat je dat zo geleerd hebt, beetje domme instructie imo. Knabbelen is goed Ja

Anders wrijf hem eens over de manenkam als hij dat doet (zonder contact te verliezen). Vindt ie fijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-07 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:22

Hij doet het bijvoorbeeld al wel tijdens halthouden en beetje tijdens stappen. Tijdens galop als die loslaat. En op héle goede dagen begint die zelfs een héél klein beetje in draf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:23

Lekker zo doorgaan dan!!! Heel goed Ja