Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Michelle99 schreef:Misschien is deze een leuke filmpje voor deze topic. Hier zie je een deuk zowel voor als achter. Maar ik weet zeker dat dit paard wel goed over de rug loopt, en met oprichting. Hij is alleen een arabier, dus het kan wel iets met de bouw te maken hebben.
http://nl.youtube.com/watch?v=z_R-ngL-wtA
Michelle99 schreef:Misschien is deze een leuke filmpje voor deze topic. Hier zie je een deuk zowel voor als achter. Maar ik weet zeker dat dit paard wel goed over de rug loopt, en met oprichting. Hij is alleen een arabier, dus het kan wel iets met de bouw te maken hebben.
Nerootjeh schreef:Ik vind het nu ingewikkeld worden.. Snap het niet meer zo goed
In het begin word gesproken over deukjes, dan loopt het paard niet over de rug.
En nu heeft het ineens te maken met de bouw? En niet meer met over de rug?
Goofy zei; je meot je niet blindstaren op die deukjes, waar kan je het dan nog meer aan zien dat een paard netjes over de rug loopt?
Yamcha schreef:BBreedveld schreef:Even een losse flodder, maar zo'n 'deuk' wordt ook wel een bijlslag genoemd.
Je ziet het veel bij paarden met veel engels volbloed.
Ja klopt. Die paarden zijn idd veel moeilijker te rijden, omdat ze door de plaatsing van de hals, meestal in combinatie met een beetje over bouwd op de voorhand vallen.
Yamcha schreef:Michelle99 schreef:Misschien is deze een leuke filmpje voor deze topic. Hier zie je een deuk zowel voor als achter. Maar ik weet zeker dat dit paard wel goed over de rug loopt, en met oprichting. Hij is alleen een arabier, dus het kan wel iets met de bouw te maken hebben.
Paardje loopt keurig
Mooi in balans, geconcentreerd op de ruiter (oortjes naar achteren gedraaid)
Binnenachter wordt iedere keer mooi onder de massa geplaatst...
Die aanleuning is met een stang icm een soort bosal... het is een nette, lichte aanleuning. Ik vind het heel netjes. Paard loopt idd mooi over de rug, hoor, die deukjes hebben te maken met de bouw, niks mis mee.
Qimm schreef:een paard wat niet over de rug loopt laat een deukje zien, een deukje betekent niet dat het paard niet over de rug loopt.
Dus niet blind staren op alleen een deukje
Een koe is een dier, niet ieder dier is een koe
Judje schreef:Waaraan je het nog meer kunt zien? Als het binnenachterbeen onder de massa wordt gezet, en het paard buigt in vanuit de schoft, kun je bijvoorbeeld bij de Arabier in het filmpje nog wel een deukje zien, om dat het paard een puntkontje (Nerootjeh schreef:Ik vind het nu ingewikkeld worden.. Snap het niet meer zo goed
In het begin word gesproken over deukjes, dan loopt het paard niet over de rug.
En nu heeft het ineens te maken met de bouw? En niet meer met over de rug?
Goofy zei; je meot je niet blindstaren op die deukjes, waar kan je het dan nog meer aan zien dat een paard netjes over de rug loopt?
Dat begin ik me nou ook af te vragen jah.
Was ik eindelijk blij dat ik het goed dacht te zien en te snappen, worden de basis-dingen om het te zien ineens niet meer standaard...
Yamcha schreef:(...)Welke spieren zijn aangespannen? Zie je aangespannen buikspieren? Een paard wat lekker aan het sjouwen is? Een paard wat uit de schoft afbuigt en lekker op het bit knabbelt? Zo'n paard loopt echt door de rug. Deukje of niet.
Wat ik soms ook doe: ga eens in gedachten op het paard zitten, en voel hoe het aanvoelt. Voel je stugheid? Reageert het paard wel op het been, of heb je wat "overtuiging" nodig? Laat het paard de kaak los? Dan weet je het ook.
Stugheid = spanning in de rug en onderkaak.(...)