Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almaz

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:23

Ik denk dat dat komt, omdat je met voltige ook een soort gymnastiekoefening moet uitvoeren en dat een cap erg onhandig is?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:25

Snoevie schreef:
ik snap wel waarom het op maneges moet,maar niet waarom het bij voltige ineens niet hoeft.
zoals hier op onze manege.

Ik begrijp dat wel.
Ik begrijp ook dat je dit niet logisch vindt.
Ik vind het ook niet logisch. Het onlogische voor míj is dat de reden van de verplichting niet anders is bij rijden of voltige.
Over de zin/onzin van het dragen bij beiden heb ik geen mening.

hc

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:25

maatr het is ook wel erg onhandig als je van je paard kletterd en een hoofdbeschadiging oploopt en door geen cap te dragen dan nooit meer kan voltigeren. vindt ik dus ook erg krom Lachen ( sorry dat ik zomaar kom binnen vallen )

ben trouwens een trouwe cap drager Lachen..

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:34

@Tat-jana: Ja, daar heb je gelijk in, maar met voltige moet je toch ook b.v handstand doen op het paard? Lijkt me zeer onhandig met een cap.
Ik ben de ook een trouwe cap drager

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:40

Almaz schreef:
maar met voltige moet je toch ook b.v handstand doen op het paard? Lijkt me zeer onhandig met een cap.

Wel eens skateboarders bezig gezien?

hc

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:06

Wat ik ervan begreep is dat het voor westernruiters het dragen van een cap verplicht is wanneer het niet je eigen paard is. Of wanneer je niet volwassen bent.

Iedereen moet het zelf weten wat ze doen, als ze het gaan verplichten heb ik er geen moeite mee voor mij zal er weinig veranderen Vork

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:06

@HC: Ja, dan lijkt het me dat de caps een beetje moeten worden aangepast voor het voltigeren. Gat in de markt?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:10

Voltige wordt veelal beoefend door jonge kinderen die van,- en op een galopperend paard springen en daarnaast nog allerlei 'stunts' uithalen. Zonder helm. (of bodyprotector Cool ) Wedstrijden onder de vlag van de KNHS. In hallen met veiligheidscertificaat.

Almaz schreef:
T/m een leeftijd van 16 jaar wordt bij het westernrijden ook een cap verplicht. Er zijn idd maatschappijen die niet moeilijk doen over het niet rijden zonder cap, maar je zal het maar treffen dat je net een maatschappij hebt die wel moeilijk doet.

Sómmige verenigingen verplichten het dragen van een cap tijdens wedstrijden aan iedereen, tot een bepaald niveau.
Andere verenigingen verplichten het helemaal niet en organiseren wedstrijden in hallen met veiligheidscertificaat. En de deelnemers zijn nog verzekerd ook! Knipoog

Het is als organisator en/of eigenaar van een accomodatie natuurlijk wel handig om -voordat er een ongeval gebeurd- bij jouw maatschappij te informeren. Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:13

ja het ziet er vast minder elegant uit bij voltige,ik vind het alleen raar waarom in de gewone dressuurlessen wel en bij voltige niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:14

Toen ik van het paard viel wilden ze weten of ik veiligheidmaatregelen getroffen had en of ik een paard van mezelf reed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:16

Snoevie schreef:
ja het ziet er vast minder elegant uit bij voltige,ik vind het alleen raar waarom in de gewone dressuurlessen wel en bij voltige niet.

Bedenk eens wie het paard in handen heeft bij voltigeren en bij de gewone rijlessen..... Wat zou dat voor verschil kunnen maken, denk je? Pling

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:19

MISTRAL94 schreef:
Toen ik van het paard viel wilden ze weten of ik veiligheidmaatregelen getroffen had en of ik een paard van mezelf reed.

Wie wilde dat weten en welke maatregelen bedoelden ze precies?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:20

tja,en dan nog?
risico is wel minder,maar alsnog kan je lelijk vallen,ookal loopt het paard aan de longe,waratje.

ik vind als het bij alle disciplines verplicht is op een manege,je voltige niet zou moeten uitsluiten.
er is nog altijd een paard bij betrokken die onverwacht kan reageren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:21

sflj schreef:
MISTRAL94 schreef:

Wie wilde dat weten en welke maatregelen bedoelden ze precies?

Mijn ziektekostenverzekering om op deze manier proberen te achterhalen of ze de kosten op een ander konden verhalen. Veiligheidsmaatregelen ga ik uit van een cap, schoenen of laarzen die veilig zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:23

op wie zouden ze het anders kunnen verhalen als je wel zelf gereden hebt?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:24

Dan niet maar als je een paard van een ander gereden had zullen ze het denk ik proberen te verhalen op de eigenaar van dat paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:26

nouja echt waar Tong uitsteken
dat is gek.....

gelukkig nog niet meegemaakt dat ik na een val werd gebeld of ik wel maatregelen heb getroffen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:29

Ga je vanuit. En dat ze dat vragen (mijn verzekeraar heeft me nog nooit gevraagd hoe ik aan een verwonding kwam, maar dat terzijde) is misschien ergens wel logisch, als het een paard, manege, les o.i.d van een ander betrof. Dan nóg is het de vraag wat 'voldoende' veiligheidsmaatregelen zijn. Zeker als het iets is wat niet door de wet verplicht is.
Zoek maar eens op het westernforum, zijn lange discussies over geweest en sommigen hebben naar aanleiding daarvan hun verzekeraar gebeld.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 23-09-08 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:29

Vind je dat gek? Het was rond de 40.000 euro al met al kan me er wat bij voorstellen dat ze willen proberen te achterhalen of ze het een ander kunnen laten betalen Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:33

haha ja oke dat is te begrijpen Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:00

Snoevie schreef:
tja,en dan nog?
risico is wel minder,maar alsnog kan je lelijk vallen,ookal loopt het paard aan de longe,waratje.

ik vind als het bij alle disciplines verplicht is op een manege,je voltige niet zou moeten uitsluiten.

Het risico dat je bij voltigeren valt is redelijk vergelijkbaar met het risico dat je loopt bij turnen. Het paard aan de longe is een zwaar geselecteerd paard en de longeur is ook zeker niet de eerste de beste stalhulp, dus de kans dat het vallen ligt aan het paard is maar heel klein. Als je ziet wat voor toeren er uitgehaald worden bij turnen, zou je daar ook heel wat meer beschermende kleding moeten eisen, maar dan wordt het ook moeilijker om de oefeningen nog uit te voeren. Het is en blijft een afweging tussen mogelijkheden en risico's. Goede begeleiding doet veel om de risico's te beperken.

MISTRAL94 schreef:
Mijn ziektekostenverzekering om op deze manier proberen te achterhalen of ze de kosten op een ander konden verhalen. Veiligheidsmaatregelen ga ik uit van een cap, schoenen of laarzen die veilig zijn.

Jouw ziektenkostenverzekering heeft jouw ziektenkosten te vergoeden of jij nou veiligheidsmaatregelen hebt genomen of niet. Veiligheidsmaatregelen spelen uitsluitend een rol als jouw val van andermans paard was en/of onder andermans verantwoordelijkheid, want dan is iemand eventueel aansprakelijk te stellen. Maar als jij van je eigen paard stort terwijl je volstrekt onverantwoordelijk bezig was, dan moeten ze jouw ziektenkosten gewoon betalen. Dat is nou eenmaal een risico van het vak van ziektenkostenverzekeraar Duivel

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:02

Waratje schreef:
Snoevie schreef:
tja,en dan nog?

Het risico dat je bij voltigeren valt is redelijk vergelijkbaar met het risico dat je loopt bij turnen. Het paard aan de longe is een zwaar geselecteerd paard en de longeur is ook zeker niet de eerste de beste stalhulp, dus de kans dat het vallen ligt aan het paard is maar heel klein. Als je ziet wat voor toeren er uitgehaald worden bij turnen, zou je daar ook heel wat meer beschermende kleding moeten eisen, maar dan wordt het ook moeilijker om de oefeningen nog uit te voeren. Het is en blijft een afweging tussen mogelijkheden en risico's. Goede begeleiding doet veel om de risico's te beperken.

MISTRAL94 schreef:

Jouw ziektenkostenverzekering heeft jouw ziektenkosten te vergoeden of jij nou veiligheidsmaatregelen hebt genomen of niet. Veiligheidsmaatregelen spelen uitsluitend een rol als jouw val van andermans paard was en/of onder andermans verantwoordelijkheid, want dan is iemand eventueel aansprakelijk te stellen. Maar als jij van je eigen paard stort terwijl je volstrekt onverantwoordelijk bezig was, dan moeten ze jouw ziektenkosten gewoon betalen. Dat is nou eenmaal een risico van het vak van ziektenkostenverzekeraar Duivel

Maar veiligheidsmaatregelen hebben wel invloed op het feit of je de schade op iemand kan verhalen of niet Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:12

een paard is een levend wezen en een turnapparaat niet.
we hebben hier ook 2 uitstekende voltigepaarden.
maar het zijn geen robots.

ik vind dat ook die lessers een cap zouden moeten dragen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:17

De draag´plicht´ is uitsluitend bedoeld om de aansprakelijkheid van de organisator van de activiteit of eigenaar van de inrichting te beperken.
In die zin is het uitsluiten van voltige vreemd.

De vragen van een verzekreaar na een onegval zijn bedoeld om te bekijken hoe groot hun kans is om hun schade op een ander te verhalen.
Paard van een ander? = aansprakelijk stellen eigenaar. Wel of geen pet, wel of geen manege.

hc

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:33

Waratje schreef:

Dat hebben ze toch ook gedaan? Of zie jij ergens staan dat dit niet het geval is? Ze hebben alleen wel bekeken of ik maatregelen getroffen had (dat had ik dus geen probleem) En of het een paard van een ander was (en dat was het) Als het om zulke bedragen gaat kan ik me voorstellen dat ze dit willen proberen te verhalen op een ander het zijn geen kleine bedragen meer. Maar goed schijnbaar checken ze het dus wel.