Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:08

Ligt ook wel een beetje aan het paard of het kan of niet. En het lijkt me niet verstandig dat een heel zwaar persoon een jong dier zadelmak gaat maken. Maar een zwaar persoon kan best op een volwassen flink paard gaan zitten vind ik. Je moet dan dus echt een "passend" paard zien te vinden. Hoe bedoelen jullie dat "verantwoordelijkheid nemen"? Als iemand door een bepaalde aandoening flink is, wil dat dan zeggen dat die persoon maar niet meer moet rijden omdat hij/zij niet af kan vallen? Dat vind ik erg kortzichtig hoor, er is toch altijd een dier te vinden dat wel bij die persoon past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:20

Als er een paard is, wat bij die persoon past, prima. Als je willens en wetens een paard te zwaar belast omdat je een aandoening hebt, vind ik dat erg onverantwoordelijk. En of iemand nou 1.60 is, en 90 kilo door een aandoening, of iemand is 1.80 en heeft niks, ze zijn op het zelfde (grote, sterke) paard aangewezen. Want ook die van 1.60 komt bij mij dan heus niet op een KWPN van 1, 60, met of zonder aandoening, maakt me geen bal uit. Te zwaar is te zwaar.
Een dier zoeken wat bij je past, dat vind ik eerlijk. En dat vind ik ook je verantwoording nemen. Maar er zijn ook mensen die iets hebben aan hun schildklier, en dat als excuus gebruiken als ze te zwaar zijn voor hun paard. Dat vind ik dan weer erg onverantwoordelijk.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:25

Yamcha, je moet als zwaar persoon idd niet op een iel/smal paardje gaan zitten. Ik denk daarbij dat de hoogte van het paard niet zoveel uitmaakt. Je hebt ook flinke KWPN-ers van 1.60. Maar dat iemand op een te klein of smal paardje stapt vind ik ook niet kunnen. Dik of dun, iedereen zoekt toch een dier wat bij 'm past?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:36

Je ziet wel eens te zware en te grote mensen op pony's en dat vind ik ook niet kunnen. Inderdaad, neem je verantwoordelijkheid. Zoek er dan eentje die dat makkelijk aan kan. Dan zie ik het probleem ook niet. Ik zie dat trouwens weinig bij eigen paarden, hoor, wel meer op lespaarden e.d.
Die van mij is niet zo groot en (nog) niet zo breed, dus de meeste van mijn vriendinnen (de meesten zijn veel te lang) mogen er van mij niet een keertje op rijden in de toekomst (helaas voor hun). Ik wil sowieso niet dat jan en alleman op mijn paardje gaat rijden, dus dat scheelt weer. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:40

@ Maikeltje: Dat zou je denken ja. En toch.... het is schrikbarend hoeveel mensen dat niet doen. Het is gewoon eng. En dan komen de excuses van aandoening idd om de hoek zetten.
Of: "Je wilt me mijn plezier toch niet afnemen?" is ook een favoriet. Gelukkig zijn veel volwassenen zo verstandig om een dier te zoeken wat wel bij hen past...

Nadya, heel verstandig. Er zijn er ook genoeg die een keertje op die van mij willen. Maar zij is een Anglo-Arabier/ Kwpn, behoorlijk iel, en ook maar 1.60. Ik vind dat dus niet goed, ik wil niet hebben dat er iemand op zit, die zwaarder is dat 60 kg. Dat kan ze gewoon niet hebben, en als je het 1 keer goed vindt, moet je het alle volgende keren ook maar goed vinden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:44

Yamcha schreef:
Nadya, heel verstandig. Er zijn er ook genoeg die een keertje op die van mij willen. Maar zij is een Anglo-Arabier/ Kwpn, behoorlijk iel, en ook maar 1.60. Ik vind dat dus niet goed, ik wil niet hebben dat er iemand op zit, die zwaarder is dat 60 kg. Dat kan ze gewoon niet hebben, en als je het 1 keer goed vindt, moet je het alle volgende keren ook maar goed vinden...

Dank je. Nee, ik wil dat gewoon niet hebben. Het is mijn pony en ik ga hem ook op een bepaalde manier berijden (bitloos, boomloos en centered riding) en laten we eerlijk zijn; de meeste ruiters rijden niet zo, dus dan houdt het op. Zeker als mijn paardje nog zo jong is, wil ik hem niet in verwarring brengen en al helemaal niet teveel verschillende (te lange en te zware) mensen erop laten. Maar gelukkig zijn mijn vriendinnetjes daar heel reeel in, hoor. Haha! Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:53

@Yamcha, in mijn directe omgeving zie ik het eigenlijk niet zo, er zijn hier sowieso weinig dikke mensen gek genoeg. Haha!

Ik ken wel een wat steviger vrouwtje met een (net zo stevige) fjord. Ze is niet extreem dik ofzo, gewoon stevig. Ze passen wel goed bij elkaar vind ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:02

Ik ken ook geen echt stevige mensen die op te lichte paarden rijden, hoor. Wel zie ik bij ons tijdens lessen en rondhobbelen (onze staleigenaresse geeft les op haar pony's) wel eens van die veel te lange (en ook zware) meisjes op Shetlanders zitten. Daar zeg ik ook wat van op zo'n moment (zijn ze niet blij mee, maar ik vind dat ze maar moeten leren inzien, dat ze er niet meer op kunnen). Knipoog
De meeste ruiters weten hun limiet wel, is mijn idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:05

Ik zie het bij mij toch wel, niet op de pensionstal, waar de mijne staat, maar wel op maneges. Maar het is ook per stal verschillend, op de manege waar ik het wel zie, ziet de manegehouder de paarden ook meer als gebruiksvoorwerpen, die mentaliteit straalt dan ook af op de klanten, vooral de mensen die daar leren rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:34

als het maat tot 80 kg is, denk ik dat veel mannen geen paarden meer mogen rijden.
Laat staan zadelmak maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:35

Yamcha schreef:
Ik zie het bij mij toch wel, niet op de pensionstal, waar de mijne staat, maar wel op maneges. Maar het is ook per stal verschillend, op de manege waar ik het wel zie, ziet de manegehouder de paarden ook meer als gebruiksvoorwerpen, die mentaliteit straalt dan ook af op de klanten, vooral de mensen die daar leren rijden.

Ja, die ervaring heb ik helaas ook. Ik zie dagelijks van die typjes bij ons, die paarden in mijn ogen als gebruiksvoorwerpen gebruiken. Kotsmisselijk word ik ervan. Gelukkig zijn er ook meiden bij met de juiste mentaliteit, maar er lopen er een paar rond..... Hamer
Inmiddels heb ik de vrijheid genomen om daar regelmatig wat van te zeggen, net als mijn andere weide- en stalgenootjes met eigen paarden. Dat scheelt weer, dan ben ik niet de enige. Ik kan niet begrijpen dat kinderen al zo geleerd wordt, om zo met paarden om te gaan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:57

runningkawa schreef:
als het maat tot 80 kg is, denk ik dat veel mannen geen paarden meer mogen rijden.
Laat staan zadelmak maken.

Met zadelmak maken kan een zwaarder persoon z'n gewicht zo verdelen dat hij het paard niet in de weg zit, maar een extreem dik persoon heeft daar denk ik meer moeite mee. (dan heb ik het niet over stevige mensen maar ECHT dikke mensen en die hebben ook meer moeite om zich vrij te bewegen) Een zwaar persoon hoeft weer niet persé dik te zijn en kan met z'n lijf heel handig zijn wat juist weer als voordeel werkt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:00

maikeltje schreef:
Met zadelmak maken kan een zwaarder persoon z'n gewicht zo verdelen dat hij het paard niet in de weg zit, maar een extreem dik persoon heeft daar denk ik meer moeite mee. (dan heb ik het niet over stevige mensen maar ECHT dikke mensen en die hebben ook meer moeite om zich vrij te bewegen) Een zwaar persoon hoeft weer niet persé dik te zijn en kan met z'n lijf heel handig zijn wat juist weer als voordeel werkt.

Nou, dan zal ik wel een probleem met mijn lichtgewicht hebben Verward . En ik ga 'centered riden', dus dan is je gewicht juist heel erg van belang. Maar goed, ik geloof niet dat je als 'zwaarder' persoon handiger met je lijf zal zijn om een paard in te rijden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:15

NAya je begrijpt het niet of leest te snel. Een zwaar persoon betekent niet gelijk dik. Er zijn genoeg mannen die zwaar zijn, maar niet dik en heel handig in hun lijf zijn

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:16

Mede daarom is het ook een gevoelig punt Lachen

Mannen zijn vaak zwaarder dan vrouwen. Dan zit je al gauw boven die 80 kg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:17

Marije1984 schreef:
NAya je begrijpt het niet of leest te snel. Een zwaar persoon betekent niet gelijk dik. Er zijn genoeg mannen die zwaar zijn, maar niet dik en heel handig in hun lijf zijn

Natuurlijk. Ik snap heel goed dat iemand die zwaar is, niet meteen dik hoeft te zijn, hoor. En ja, die kunnen best handig zijn. En gelukkig zijn er ook lichte mensen, die heel handig met hun lijf zijn. Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:18

Ja ik weeg al over 80 kilo. Ben ook 1,80. Er zou best wat vanaf mogen, maar mijn paard heeft er geen last van. Ik zit hem niet in de weg dus zie het probleem niet zo

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:19

Marije1984 schreef:
Ja ik weeg al over 80 kilo. Ben ook 1,80. Er zou best wat vanaf mogen, maar mijn paard heeft er geen last van. Ik zit hem niet in de weg dus zie het probleem niet zo

Het hangt dus ook van het paard af. Die van mij is weer meer gebaat met een lichtgewichtje zoals ik ben.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:27

Dat is een pony? Die van mij is KWPN en oogt veeeeeeeeeeeeeeelste volwassen voor zijn leeftijd. Dus ik doe kalmpjes aan. Hij is 1.66,5 dus niet de meest ideaalste hoogte voor mij, maar het past. Hopelijk gaat hij nog een cm of 2 groeien...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:30

Marije1984 schreef:
Dat is een pony?

Ik geloof dat er hier wel eens mensen zijn, die denken dat ik een groot, wild paard heb ofzo.
Nee hoor, ik heb een pony...... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!
Ben een echt ponymens. Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:28

Nadya schreef:
maikeltje schreef:

Nou, dan zal ik wel een probleem met mijn lichtgewicht hebben Verward . En ik ga 'centered riden', dus dan is je gewicht juist heel erg van belang. Maar goed, ik geloof niet dat je als 'zwaarder' persoon handiger met je lijf zal zijn om een paard in te rijden.

Het gaat niet om het aantal kilo's, maar op hetgeen je ermee doet...

Als een paard een vliegje op zijn schoft voelt zitten, dan voelt ie mijn 56 kg ook wel. Ongeacht of het een pony is of een tank van 1.80m...

Verder ben ik het absoluut eens met het feit dat mensen gewoonweg TE zwaar kunnen zijn voor een paard. Helaas, willen ze dat zelf alleen niet inzien... Net zoals veel mensen niet willen inzien, dat te vroeg inrijden, niet goed is Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:22

Suelza schreef:
Het gaat niet om het aantal kilo's, maar op hetgeen je ermee doet...

Als een paard een vliegje op zijn schoft voelt zitten, dan voelt ie mijn 56 kg ook wel. Ongeacht of het een pony is of een tank van 1.80m...

Verder ben ik het absoluut eens met het feit dat mensen gewoonweg TE zwaar kunnen zijn voor een paard. Helaas, willen ze dat zelf alleen niet inzien... Net zoals veel mensen niet willen inzien, dat te vroeg inrijden, niet goed is Verdrietig

Exact het punt... het gaat erom of mensen eerlijk naar zichzelf durven kijken, kritisch naar zichzelf durven zijn. En dat betekent dat je soms moet toegeven dat je niet goed bezig bent, dat is geen schande. Alleen gaan veel mensen er een heleboel smoezen en excuses bijhalen om iets wat niet goed is, goed te praten, en daar kan ik dan weer slecht tegen.
Het gaat namelijk niet om dat "pleziertje" en het gaat er ook niet om of het wel of niet goed voelt. Het gaat om de geestelijke en lichamelijke conditie van het paard, en omdat de mens ervoor heeft gekozen om op paarden te gaan rijden, is de mens daar ook verantwoordelijk voor, zo simpel is dat.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:57

Nadya schreef:
Marije1984 schreef:

Het hangt dus ook van het paard af. Die van mij is weer meer gebaat met een lichtgewichtje zoals ik ben.

Maar een lichtgewicht kan haar paard ooit meer in de weg zitten als een zwaarder persoon die wat meer handigheid heeft, dus is het niet gezegd dat een paard/pony meer gebaat is bij een lichtgewicht Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:05

Absoluut waar, het hangt ook af van de rijstijl, maar zelfs als iemand fantastisch kan rijden, is 100 kilo voor een KWPN van 1,65 gewoon te zwaar. Er zit een maximum gewicht aan, een bovengrens, en die gaat naar beneden, naarmate de ruiter minder met de beweging meegaat, de belasting voor de paardenrug wordt dan immers zwaarder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:38

maikeltje schreef:
Maar een lichtgewicht kan haar paard ooit meer in de weg zitten als een zwaarder persoon die wat meer handigheid heeft, dus is het niet gezegd dat een paard/pony meer gebaat is bij een lichtgewicht Knipoog

Op mijn pony komt geen zware ruiter, al kan diegene nog zo goed rijden. Tong uitsteken
Dat lijkt mij niet verstandig en is niet nodig. Haha!