Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 09:24

Voor degene die foto's willen:

Hier was ik een jaar of 15 á 16 oud, ik was toen al 1,74 en woog 76 kilo, ik besefte maar al te goed dat deze combi zo niet verder kon (pony is 1.43).
Afbeelding

Nu is die pony inmiddels alweer 3 jaar van mijn nichtje van +- 1.54 groot...
Afbeelding

En ben ik 10 kilo afgevallen en heb een paard van 1.74...
Afbeelding

Het heeft me vooral veel tranen gekost, maar ik weet nu dat ik de goede beslissing genomen heb voor het welzijn van mijn paarden...

Ik vind dat meer mensen daarin kritisch zouden moeten zijn ipv eeuwig zichzelf te blijven verdedigen en hun eigen dingen goedpraten door te blijven roepen ja maar jantje of pietje is veel erger...

1 tip voor iedereen: blijf te allen tijde eerlijk naar jezelf en naar je paard, dan weet je denk zelf wel diep van binnen wat het beste is voor je dier!!

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:18

mirgino, ik vind jou niet echt dik ofzo hoor...
jarrah: heeft respect voor jou Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:27

@jarrah: waarom mag overgewicht niet verdedigd worden?het zou niet mogen als het voor iemand geldt die echt te zwaar voor zijn paard is!dan geef ik je 100% gelijk.

nou ik heb afgelopen donderdag een priveles gereden,en op het paard waar ik op zit ben ik door mijn instructrice op gezet(nu weet ik dat het niet alles zegt,maar ik probeer wel af te gaan op het oordeel van een ander,een buitenstaander ziet het toch anders dan jij,en sorry het is niet zo'n duidelijke foto):
Afbeelding

*edit: die trui oogt wel wat lomp Tong uitsteken zo dik ben ik ook weer niet

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:35

Wees eens kritisch.... wat vind jij er dan zelf van?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:38

nouja deze foto is inderdaad niet zo florissant,geef ik toe.
de instructrice vond dat het kon,vind jij dat ik er niet op had moeten stappen,dat ik om een ander paard had moeten vragen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:42

was trouwens een serieuze vraag,ik wil niet het paard aan gort rijden.
maar op wiens advies moet ik dan afgaan?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:46

ik kan tegen kritiek,als het maar normaal gebracht word.
anders had ik die foto niet neergezet.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:49

Ik wil anderen geen oordelen vellen over wat wel en wat niet kan... Lachen
Daarom ben ik zo benieuwd wat je er dan zelf, kritisch bekeken, van vind (ongeacht wat je instructrice, jantje en pietje ervan vinden) Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:57

oke,dan zal ik je ook vertellen dat ik zelf twijfelde,toen ik er voor het eerst op ging.
omdat ik niet wil dat dat paard last van me heeft(logisch toch?ik ben geen steek-je-kop-in-het-zand type en wil er goed mee omgaan)
maargoed,ik ben er dus wel even op gaan zitten en degene van wie ik les heb op de manege,vond dat het goed kon,omdat ik wel goed met zijn bewegingen meezit.
nu denk ik snel dat ik te zwaar voor een paard ben,terwijl dat nog best meevalt......ik kan ook niet op ieder paard op de manege ingedeeld worden,en dat is ook logisch want die paarden werken al zo hard en ze willen niet de ruggen aan gort hebben.
dat telegraaf artikel heeft de eigenaresse van de manege opgehangen op stal,want het behoeft natuurlijk wel aandacht.

ik wil overgewicht ook helemaal niet goedpraten,maar ik wil alleen zeggen dat je ook met overgewicht(zoals ik)goed kan meezitten met een passend paard.
het is weer een ander verhaal als je beginner bent en je bent te zwaar voor het desbetreffende paard.
maar zo zie ik nu ook een meisje op een kleine B pony rijden,die er gewoon te zwaar en lang voor is,zij is hartstikke slank,maar in mijn ogen toch niet passend voor de pony........

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:01

Snoevie schreef:
was trouwens een serieuze vraag,ik wil niet het paard aan gort rijden.
maar op wiens advies moet ik dan afgaan?

Zo op deze foto kan ik er weinig van zeggen.
Op het eerste gezicht denk ik er niet slecht over.
Het is een commbinatie van dingen.(spieren paard, rijkunst, gewicht, goed zadel)

Zelf hou ik de 15% aan bij warmbloeden, denk niet dat jij boven die 15 % zit.

Laat meer foto's maken en beslis voor jezelf.
Afgaan op wat andere zeggen is moeilijk, omdat er mensen zijn die je niet willen kwetsen en mensen zijn die
vinden dat een paard veel kan hebben...
Maar ook mensen die vinden dat wanneer je wat zwaarder bent, je eigenlijk niet op een paard moet zitten.

Je moet er zelf zeker van zijn, dan rij je ook beter Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:04

ja daar heb je gelijk in..........ik ben slecht in het schatten van gewicht,maar als ik een globale gok maak dan zit ik er nog een stuk onder.

en je hoeft iemand niet te kwetsen,maar als je gewoon met respect je mening plaatst dan kan ik dat heel goed hebben,omdat ik óók geef om de rug en de gezondheid van een paard.
als ik ergens niet op kan,jammer dan.
paard gaat voor

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:06

Snoevie schreef:
ja daar heb je gelijk in..........ik ben slecht in het schatten van gewicht,maar als ik een globale gok maak dan zit ik er nog een stuk onder.

en je hoeft iemand niet te kwetsen,maar als je gewoon met respect je mening plaatst dan kan ik dat heel goed hebben,omdat ik óók geef om de rug en de gezondheid van een paard.
als ik ergens niet op kan,jammer dan.
paard gaat voor

Das heel lief en correct.
Cijfer jezelf niet weg op meningen van anderen.
Kijk zelf en oordeel daar eerlijk over. Je moet zeker op je paard zitten, das ook beter voor het paard Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:14

nee,maar stel nu dat iemand naar je toe komt,en zegt: ja niet banketstaaf bedoeld,maar ik vind je toch te zwaar voor je paard(weet je nog wel dat er hier gezegd werd dat je daar gewoon iets van moest zeggen)
dan ben ik geneigd om daar op af te gaan,want waarom zou iemand liegen,en niemand wil toch zijn paard aan gort hebben.
ik weet wel dat dit heel.........hoe zal ik het zeggen....naief overkomt,maar soms is dat moeilijk.

goed laat ik het er op houden dat ik in overleg met degene die mij les geeft,paarden kies waar ik goed bij pas

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:22

Mijn persoonlijke mening is:
Dat als ik een ruiter met overgewicht (bedoel hierbij echt overgewicht, dus niet een paar kilo`s teveel) op een paard zie rijden dan denk ik, hoe kun je?? Het is gewoon wel zo dat als je dan op een paard gaat rijden je niet goed mee kunt komen in de beweging door je eigen beperking, gevolg: je komt vaak in de rug van het paard en dat lijkt me nooit goed.. Mensen met overgewicht zijn dus beperkt in de dingen die ze kunnen, daarbij moetten ze dan dus ook goed op de keuze letten op wat voor paard ze gaan(nu zul je me nooit horen zeggen dat een iemand met een normaal porstuur dat altijd goed doet en op de juiste manier!! en dat vind ik net zo slecht!! en NEE ik ben ook geen anky en doe ook dingen fout!!)

Maar zolang je je doelstelling bijsteld en nagaat van wat het paard kan met jou als ruiter, iedereen veel plezier! Want daar gaat het toch het meeste om met het rijden lijkt me zo..

Het is niet mijn bedoeling hier gene mee te kwetsen, dit is nogmaals mijn eigen persoonlijke mening..

** op de eerste pagina stond dat iemand van 130kg toch niet zou rijden?? Dus wel (kent namelijk iemand die zo zwaar is en die dat doet) overigens is dit geen vriendin anders had ik dat wel aan diegene verteld dat dit echt niet kon want ik vind dit (ten gunste van het paard, een tuiger)echt in en in triest **

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:28

je mag ook je persoonlijke mening hebben hoor,ik ben wel benieuwd wat jij écht overgewicht vind,en dus niet een paar kilootjes te veel

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:43

echt overgewicht is ook weer persoonsgebonden,(voorbeeld!) je hebt mensen die 15kg te zwaar zijn, waarvan je denkt, valt wel mee, maar je hebt daarintegen ook mensen waarvan je denkt, oei! daar mag well wat vanaf!

Ik moet zeggen dat ik veel respect voor je hebt Snoevie en dat ik het knap vind van je dat je ze open en eerlijk bent..
Je hebt idd gelijk dat je zegt dat je, als je een goed passend zadel hebt, voor ruiter en paard, je daarin beter mee kan zitten..
Ook heb je helemaal gelijk dat, ook al ben je "dun" je ook moet opletten op wat voor dier je stapt.. (doelde hierop dat je zei een groot slank meisje op een kleine b-pony)..

Maar ben toch van mening dat je je doelstelling over het haalbare hoe dan ook aan moet blijven aanpassen en je altijd in het belang van je paard moet denken. Wat jij ook zeker doet!! (dit geld overigens voor iedereen!)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 17:58

bedankt!
het belang van het paard hoort ten alle tijde voor te gaan.......in elk opzicht....

en ja wat je zegt over die 15 mg klopt,als een flinke kerel van 1m90 15 kg te zwaar is valt het minder op dan bij een kleinere vrouw van 1m65(het is dan minder verdeeld zegmaar)terwijl ze alsnog hetzelfde kunnen wegen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:40

Yamcha schreef:
Wist je al dat ik 48 kilo weeg en 1,60 lang ben, en dus niet mijzelf zit te verdedigen? Mss belangrijke informatie voor je. Het zet mijn reactie ook in een ander daglicht. Het punt is dat hier voornamelijk (o.a. door Harm) onverantwoordelijke ruiters die te zwaar zijn voor hun paard worden aangevallen, terwijl juist mensen als Snoevie, of Amanda, of Anoukie, of Qimm er aardig bewust mee omgaan. Maar dat zijn wel de mensen die door dat soort opmerkingen gekwetst worden. Ik heb niks tegen discussie, wel tegen kwetsende opmerkingen die kant nog wal raken.

Ik dacht al dat niemand mijn post gelezen had, maar schijnbaar dus wel Haha!.

En eerlijk gezegd kan ik me niet eens zo heel erg druk maken om domme mensen met domme vooroordelen zoals Harm Knipoog. Dat komt omdat ik vrij stevig in mijn schoenen sta Clown. Maar er worden hier door sommigen bepaalde uitspraken gedaan die écht te erg voor woorden zijn...

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:51

Verdorie :S ik wil ook een foto plaats van het paard waar ik vaak op rij maar ik kan geen foto's maken in de bak :S
Zodra het lukt zal ik ze plaatsen ik wil wel heel graag weten wat jullie dr van vinden.
Het paard in kwestie is namelijk al 15 maar niemand mag dr op hij is namelijk euhhh nogal apart.
Zodra ik een beetje een normaal zichtbare foto heb zal ik hem plaatsen ik wil heel graag weten wat jullie dr van vinden namelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:04

Snoevie schreef:
nee,maar stel nu dat iemand naar je toe komt,en zegt: ja niet banketstaaf bedoeld,maar ik vind je toch te zwaar voor je paard(weet je nog wel dat er hier gezegd werd dat je daar gewoon iets van moest zeggen)
dan ben ik geneigd om daar op af te gaan,want waarom zou iemand liegen,en niemand wil toch zijn paard aan gort hebben.
ik weet wel dat dit heel.........hoe zal ik het zeggen....naief overkomt,maar soms is dat moeilijk.

goed laat ik het er op houden dat ik in overleg met degene die mij les geeft,paarden kies waar ik goed bij pas

Je bent nu toch aardig op de hoogte met "gewicht op het paard".
Ik denk dat jij er nu ontzettend veel over weet. Onderschat dat niet.
Als je iig die 15 % aanhoud, dan zit je wel veilig.
Kijk eens bij jezelf, 15 % is goed te dragen, mits je een goede rugzak hebt Knipoog

Er zijn gewoon mensen die anders aan kijken tegen "dikkers".
Zij kunnen het niet voorstellen en denken er te makkelijk over na.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:52

ik vind het trouwens heel leuk om foto's te zien van de dikkere mensen in het zadel.
dan vind ik dat het uiteindelijk nog allemaal meevalt,want die paarden zien er niet naar uit dat ze rug problemen hebben.
en ik zie mezelf ook wel terug, alleen dan op een groter paard hihi.

nee, ik zie dat er veele zijn die er mee kunnen omgaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:23

superwoman schreef:
Snoevie schreef:

Je bent nu toch aardig op de hoogte met "gewicht op het paard".
Ik denk dat jij er nu ontzettend veel over weet. Onderschat dat niet.
Als je iig die 15 % aanhoud, dan zit je wel veilig.
Kijk eens bij jezelf, 15 % is goed te dragen, mits je een goede rugzak hebt Knipoog

Er zijn gewoon mensen die anders aan kijken tegen "dikkers".
Zij kunnen het niet voorstellen en denken er te makkelijk over na.

Dikkers - bedoel ik dus, wanneer ze zwaarder zijn dan zichzelf.
In die ogen is alles dik als iemand geen platte buik heeft.

Ik las dat terug en zag dat het er anders stond dan ik bedoelde. Hopelijk begrijp je me Tong uitsteken

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:23

Oh ik kan dat best laten zien hoor Lachen.

Vorig jaar, - 10 kilo:
Afbeelding

2 maanden geleden, zoals ik nu ben:
Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:26

Paardje is lekker bespierd Kwijl

Denk wel dat je zadel nu aan de kleine kant is, er moet en hand tussen je kont en je lepel kunnen.
Verder vind ik het netjes staan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:35

vind ik ook,wat is trouwens de maat van je zadel?