DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:31

Ho zeg ik geloof dat je niet goed leest, ik veronderstel niet OF / OF, juist niet Knipoog dat staat er ook niet. Daar zeg ik helemaal niks over? Ik begrijp niet wat je bedoelt en wat je punt is?
Wat je met je laatste zin bedoelt komt ook niet echt over?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:35

je schrijft dat de topruiters voor het wiskundige gaan en de middenmoot voor het gevoel.......... kan je verklappen dat het andersom is. Haha! Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:36

Dat schrijf ik niet, no way, lees het nog maar eens goed door.

Maar interessant wat je verklapt, dank je daarvoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:38

jou post is op 21:30 bewerkt Paardentango..........

geeft niet Haha! Haha! maar je kan een punt willen maken, moet je ook vooral doen........ maar dan niet je oorspronkelijke post veranderen Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:44

Nou ja, dat gebeurt wel vaker lieverd, alleen omdat ik te snel tik en achteraf een tikfout zie staan, ik ben een zeur daarmee.
Maar je denkt maar wat je denken wil... guttegut...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:48

zou ik ook zeggen Haha! Haha!

maargoed lees je post nog maar eens door, en dan begrijp je misschien wat ik bedoel

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:11

De gemiddelde topsporter in de paardersport of in andere sport is over het algemeen niet erg geïnteresseerd in de wiskunde of de biomechanica achter hun sport. Die zijn veel meer geïnteresseerd in trainingsschema's, voedingsschema's etc. zonder de behoefte te hebben zich in de achtergrond te verdiepen van die schema's. Er zijn uitzonderingen, maar die worden niet voor niets uitzonderingen genoemd Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:23

Tyrza schreef:
In de dressuur KUN je gewoon niet zeggen: dit is goed en dit is fout. Een computer kan geen harmonie beoordelen, om maar eens wat te noemen.
Daarom zei ik: TECHNISCHE uitvoering door computer laten beoordelen - heeft de jury alle ogen vrij om het algehele beeld en de harmonie en de muziek te beoordelen Pling
Don_Marcello schreef:
Hier zie je maar hoe een verkeerde indruk je kunt krijgen van een foto!

bij het inrijden van de piaffe..

enkele seconden later, bij het uitrijden van de piaffe..

Dus een foto van een piaffe zegt maar heel weinig.
Beide momenten laten geen mooie piaffe zien, dus wat dat betreft zijn ze wel vergelijkbaar Knipoog
Tyrza schreef:
En dus is een foto als momentopname niet geschikt om de gehele oefening te beoordelen.
Klopt, maar je kunt wel foto's plaatsen/aanhalen die overeenkomen met het beeld dat je van de oefening had toen je 'm "live" zag Pling
horseyfries schreef:
Q, had je honger ofzo?? Knipoog
Misschien mis ik het BBQ weer alweer... Verward
horseyfries schreef:
Je beweert zelf dat LDR training de verkeerde spieren en houding traint omdat het volgens jou de voorhand zou ontwikkelen en niet de achterhand doordat er meer gewicht op de voorhand rust. Als je die lijn doortrekt spreek je jezelf ergens tegen: ofwel traint LDR wel de juiste spieren, doet het LDR getrainde paard wel op de juiste manier piaffe als hij hoog is ingesteld daardoor en is hij dus niet onderstandig, ofwel traint LDR de verkeerde spieren, blijft het paard ook hoog ingesteld met teveel gewicht op de voorhand lopen en zou hij dan daardoor ook hoog ingesteld met een onderstandig voorbeen blijven piafferen.
Je kunt niet van twee walletjes eten hé, nu kiezen!
ik ben hongerig genoeg dus dat kan ik best Vingers aflikken .
Er zijn meer manieren waarop een piaffe fout kan worden uitgevoerd dan met een onderstandig voorbeen. Wat ik heb gezegd is dat er überhaupt weinig goede piaffes te zien zijn, met en zonder LDR.
Verder ontgaat mij het nut van de piaffe in LDR houding, omdat je daarmee juist gewicht van de achterhand àf haalt - wat het paard eerder zal leren om te piafferen zonder de achterbenen te belasten.
horseyfries schreef:
De moeilijkheid van de overgang tussen piaffe en passage zit hem in het feit dat veel paarden een totaal andere techniek hebben voor piafferen en voor passageren. Het is dan moeilijk om naadloos van de ene naar de andere techniek over te schakelen. Welke paarden kunnen dit wel? Paarden die eigenlijk op precies dezelfde manier kunnen piafferen als passageren. De vraag is of dit nou héél goed is of dat het gemakkelijker is, maar daarom niet beter.
Eens, maar hebben ze een andere manier van pi en pa, omdat ze deze niet op de juiste manier hebben geleerd, of is er een andere reden? Ritme, tact en tempo moeten behouden blijven, toch?
Is overigens de overgang piaffe-uitgestrekte draf niet de moeilijkste?
Kafue schreef:
Ik denk dat een juist ondertredende achterhand toch heel erg bepalend is voor de verzameling en zonder uiterste verzameling geen juiste correcte piaffe. Ik denk niet perse het achterbeen ik denk meer dat je het plaatje moet zien en die is zo niet compleet. Achterhand uitermate belangrijk. Alle dingen die je noemt oke, die mogen ook niet scoren daarom gaan de punten ook van 0 tot 10/
Als je het jezelf makkelijk maakt, kijk je eerst naar het achterbeen. Klopt dat, dan kijk je naar de rest. Dragend, ondertredend achterbeen lijkt mij belangrijkste eis voor een correcte piaffe. Als dat in orde is, kijk je of de rest ook klopt.
Goofy44 schreef:
Het is biomechanisch onmogelijk dat het moment van hoofd-hals toeneemt als hoofd of hals dichter bij de romp van het paard komt. Het biomechanisch moment van hoofd-hals blijft gelijk of wordt kleiner. Als men met "force-plates" de gewichtsverandering over de voorbenen van de voorhand meet, en dit constateert, dan betekent dit dat er nog andere factoren meespelen als je deze hoofd-halshouding aanneemt.
Niet eens. Als een paard z'n hoofd helemaal naar de grond toe beweegt om tussen de hoeven te grazen, neemt deze meer gewicht op de voorhand. Vandaar dat in LDR houding, waarbij het hoofd ONDER het zwaartepunt wordt gebracht, het gewicht op de voorhand toeneemt in verhouding met de opgerichte houding Pling

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:03

Dat laatste stukje van QQQ, dat is nou wat ik ook bedoel en wat hij/zij juist verwoordt. Op de Olympische spelen heb ook ik gerust wel genoten van de top, zelfs ontroering, maar dat neemt niet weg dat ik bij de piaffes een beetje minzaam meekijk.
Is dat nou smaak of zie ik een technische verandering in de vertoning en interpretatie van de piaffe.
Wat me ook zo verbaast is de wijziging, niet meer voor of op de loodlijn, maar om en nabij ? Dan krijg je een heel ander beeld te zien.
Dan kom je bijna als vanzelfsprekend uit op een LDR getraind paard, al denk ik wel smaak zijn.

Bewondering voor het dorzettingsvermogen van QQQ, en de moeite...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:30

Paardentango ---- QQQQ is een hij; Goofy44 is ook een hij.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:45

Pardon... had echt géén idee, allemaal Repelsteeltjes voor me. Excusez moi

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:54

Misschien dat er hier ook mensen verstand van springen hebben? Het lijkt mij dat een paard gemakkelijker springt met z'n gewicht op de achterhand. Waarom zouden zij LDR toepassen?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:14

Karl66 schreef:
Misschien dat er hier ook mensen verstand van springen hebben? Het lijkt mij dat een paard gemakkelijker springt met z'n gewicht op de achterhand. Waarom zouden zij LDR toepassen?
Springen maakt veel paarden wat heter. Controle lijkt mij dus weer een logische verklaring.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:29

een paard met een blokkade kan geen 1.40 parcours springen, om dat soort parcoursen te springen moet het paard zo ongelooflijk soepel zijn, pijnloos op een duppie kunnen draaien.......

en als ik kijk naar het verschil in heetheid, is er niet..... ze zijn wel anders heet.... maar dat ligt denk ik meer aan de ruiters Haha! Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:38

Voor wie nog wat piaffes wilt zien.. http://www.dressageworld.de/ en let vooral op het bijgeleverde commentaar...

Onder het 'kopje richten sie mit' ook nog pirouettes.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:48

Karl66 schreef:

Schockemoele was erg LDR achtig bezig in z'n training waar het geen springen betrof. Dressuur noemen we wel de basis van het springen, maar dat is volgens mij eerder gelegen in het gehoorzaam maken en niet zo zeer in het rijden van figuren op een dressuur manier: Een wending hoeft niet met stelling naar binnen, vaak is het sneller met stelling naar buiten (de 'natuurlijke manier'). Of LDR bij het trainen zonder springen helpt is eigenlijk dezelfde discussie voor de dressuur Clown
In de buurt van en tussen de hindernissen heeft het paard al z'n zicht nodig voor het beoordelen van de sprong, verder lijkt het me dat afgezien misschien van het plaatsen bij de afzet er in de lucht weinig valt te doen en is bijna alles wat je doet een belemmering voor je paard, hier zie ik zeker geen nut van LDR.
Springen heeft een soepele goede rug nodig, maar mijn stelling is dat springen de rug ook soepel houd. In de sprong met basculeren is er een maximale bolling en strekking, vadaar dat een dressuurpaard best een paar (gymnastische) sprongetjes mag (moet) maken. Ik ben verder geen springer en heb met name een hekel aan de "ruk en pluk" ruiters in een barrage.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:57

Goh Gerrie, dame?, dank voor de link. Erg leerzaam en erg verschillend. Wat me erg opvalt is het drukke staartgebruik, zie het een beetje als teken van irritatie van het prd. Hoe wordt daarover gedacht?

(Ik blijf in de stijl der barokke paarden: Soto laat m.i. de fraaiste Piaffe zien, en warempel de staart plakt bijna tegen de billen van de verzameling, en hangt ... bijna stil )
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 10-08-06 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:18

Ik denk eerder dat er een wereld van verschil zit tussen "wat men zegt" en "wat men doet". Tegen het volk zeg je wat het wil horen, wat je doet is een ander verhaal.

Die link kun je ook gebruiken om zelf te leren jureren of je kwaliteiten hierop te controleren. Het cijfer wat ze zelf zouden toekennen staat er ook bij. Haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:13

Of om Tineke te citeren: "Het staat niet in m'n boek maar geef er $#@%$ eens een ruk an" ha ha ha

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:22

QQQQ schreef:
Niet eens. Als een paard z'n hoofd helemaal naar de grond toe beweegt om tussen de hoeven te grazen, neemt deze meer gewicht op de voorhand. Vandaar dat in LDR houding, waarbij het hoofd ONDER het zwaartepunt wordt gebracht, het gewicht op de voorhand toeneemt in verhouding met de opgerichte houding Pling

Wat denk je dat meer gewicht op de voorhand brengt:
1/. een paard met het hoofd tussen de voorbenen
2/. een paard met de hals gestrekt (horizontaal) en aan het eind daarvan dragend het hoofd met de neus net voor de loodlijn ?

Als indicatie (maar niet direct van belang): warmbloed: gewicht hoofd 4% van lichaamsgewicht, gewicht hals 6% van het lichaamsgewicht. Bij een paard van 600 kg dus: gewicht hoofd: 24 kg, gewicht hals: 36 kg, gewicht hoofd+hals = 60 kg.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:36

Goofy44 schreef:
Wat denk je dat meer gewicht op de voorhand brengt:
1/. een paard met het hoofd tussen de voorbenen
2/. een paard met de hals gestrekt (horizontaal) en aan het eind daarvan dragend het hoofd met de neus net voor de loodlijn ?

Als indicatie (maar niet direct van belang): warmbloed: gewicht hoofd 4% van lichaamsgewicht, gewicht hals 6% van het lichaamsgewicht. Bij een paard van 600 kg dus: gewicht hoofd: 24 kg, gewicht hals: 36 kg, gewicht hoofd+hals = 60 kg.
Ik denk niet dat daar heel veel verschil in zit, maar het kan goed dat het in positie 2 nog iets meer is. Dat is ook waarom we dit VWNW halsstrekken enkel als rustpauze gebruiken en in die houding geen oefeningen (en zeker niet de piaffe) rijden, maar wat ruime figuren en wat overgangen etc.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:43

Fijn, dank je. Dat wordt weer rekenen, en oiekeren over deze stelling, duurt even bij mij. Wel heb ik iets waarom ik denk dat het niet helemaal juist is.
Een hoofd wat... Jip en Janneke taal...hoger wordt gedragen, kan beter balanceren dan een hoofd wat laag hangt. Het hoge hoofd meer naar achteren geeft een effect in de rug, zakken en het geliefde hurken. Het lage hoofd is voor de richting handig, maar om dan het gewicht te verplaatsen naar de achterhand wordt het m.i. erg moeilijk gemaakt, zowel voor paard als ruiter.
In de oude boeken lees ik steeds 'de oprichting', een graad die behaald wordt nadat het paard een zeker balans heeft gevonden. Door training maar zeker ook door ervaring van het paard, en begeleider. Om me heen zie ik veel trekwerk en geen echte oprichting meer, niet 'gemakkelijk' eigenlijk.
Pas als een paard zowel lichamelijk als geestelijk zijn balans heeft gevonden zijn woorden als cadans (kan ik niet uitleggen) vanzelfspreken gevolg daarvan.
In de LDR methode begrijp ik alleen dat wiskundige formules er toe bijdragen dat een paard (en ruiter) iets doen, het klopt en het resultaat zie je. Dat is ook wat Baucher als levenswerk zag, andere bewijzen. Hij bewees het ook nog in de praktijk, op dat vlak chapeau.
MAAR... maar...het duidelijkste verschil zie ik in de heren met de paarden van de School, zowel Spanje als Wenen, en die laatste wekken geestelijk een betere indruk. Die paarden bewegen zeer geconcentreerd, serieus en niet zozeer geirriteerd. Het liefste, maar dat is weer smaak, dat een paard zijn staart tussen zijn billen a.h.w. propt. Voor mij een teken van volledige verzameling en.. balans.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:59

Paardentango schreef:
Het liefste, maar dat is weer smaak, dat een paard zijn staart tussen zijn billen a.h.w. propt. Voor mij een teken van volledige verzameling en.. balans.
Dat vind ik een wat gevaarlijk punt om op te letten, zeker door het grote verschil van staartinplant tussen barokke en niet-barokke paarden. Een geklemde staart duidt vaker op spanning (of een koude straal water in z'n kont Bloos! Clown ) dan op volledige verzameling, vrees ik. Een ontspannen, licht gedragen staart die rustig meedeint op de bewegingen van het paard heeft mijn voorkeur - maar vlieg-dichtheid en vlieg-gevoeligheid werken niet altijd mee Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:30

Hmm, ja dat is ook zeker waar. Ik drukte me iets te fors uit, inderdaad is de staartaanplant ook iets anders. Dank voor de aanvulling. Wel bedoelde ik een staart die misschien naar beneden wijst, en niet zo een die onrustig (in combinatie met de oortjes en de ogen) wiebelt en venijnig zwiept. Het is altij een reactie en veelal een uiting van een akelig gevoel, hinden kwispelen, paarden in principe niet.

Inderdaad echt geknepen nee, ik doelde op de staart van de link die Gerrie verstuurde waar Soto een keurige, oogstrelende piaffe toont.

Hou op over de vliegen, het is echt een ramp, ze;fs sex op het toetsenbord hier, en kwader kun je me niet maken. Paarden lopen met Kafka.... weet iemand waar je ze in het wit kan krijgen?

Veulen_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:33

En is de dvd wat?