Wat je met je laatste zin bedoelt komt ook niet echt over?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tyrza schreef:Daarom zei ik: TECHNISCHE uitvoering door computer laten beoordelen - heeft de jury alle ogen vrij om het algehele beeld en de harmonie en de muziek te beoordelenIn de dressuur KUN je gewoon niet zeggen: dit is goed en dit is fout. Een computer kan geen harmonie beoordelen, om maar eens wat te noemen.
Don_Marcello schreef:Beide momenten laten geen mooie piaffe zien, dus wat dat betreft zijn ze wel vergelijkbaarHier zie je maar hoe een verkeerde indruk je kunt krijgen van een foto!
bij het inrijden van de piaffe..
enkele seconden later, bij het uitrijden van de piaffe..
Dus een foto van een piaffe zegt maar heel weinig.
Tyrza schreef:Klopt, maar je kunt wel foto's plaatsen/aanhalen die overeenkomen met het beeld dat je van de oefening had toen je 'm "live" zagEn dus is een foto als momentopname niet geschikt om de gehele oefening te beoordelen.
horseyfries schreef:Misschien mis ik het BBQ weer alweer...Q, had je honger ofzo??
horseyfries schreef:ik ben hongerig genoeg dus dat kan ik bestJe beweert zelf dat LDR training de verkeerde spieren en houding traint omdat het volgens jou de voorhand zou ontwikkelen en niet de achterhand doordat er meer gewicht op de voorhand rust. Als je die lijn doortrekt spreek je jezelf ergens tegen: ofwel traint LDR wel de juiste spieren, doet het LDR getrainde paard wel op de juiste manier piaffe als hij hoog is ingesteld daardoor en is hij dus niet onderstandig, ofwel traint LDR de verkeerde spieren, blijft het paard ook hoog ingesteld met teveel gewicht op de voorhand lopen en zou hij dan daardoor ook hoog ingesteld met een onderstandig voorbeen blijven piafferen.
Je kunt niet van twee walletjes eten hé, nu kiezen!
horseyfries schreef:Eens, maar hebben ze een andere manier van pi en pa, omdat ze deze niet op de juiste manier hebben geleerd, of is er een andere reden? Ritme, tact en tempo moeten behouden blijven, toch?De moeilijkheid van de overgang tussen piaffe en passage zit hem in het feit dat veel paarden een totaal andere techniek hebben voor piafferen en voor passageren. Het is dan moeilijk om naadloos van de ene naar de andere techniek over te schakelen. Welke paarden kunnen dit wel? Paarden die eigenlijk op precies dezelfde manier kunnen piafferen als passageren. De vraag is of dit nou héél goed is of dat het gemakkelijker is, maar daarom niet beter.
Kafue schreef:Als je het jezelf makkelijk maakt, kijk je eerst naar het achterbeen. Klopt dat, dan kijk je naar de rest. Dragend, ondertredend achterbeen lijkt mij belangrijkste eis voor een correcte piaffe. Als dat in orde is, kijk je of de rest ook klopt.Ik denk dat een juist ondertredende achterhand toch heel erg bepalend is voor de verzameling en zonder uiterste verzameling geen juiste correcte piaffe. Ik denk niet perse het achterbeen ik denk meer dat je het plaatje moet zien en die is zo niet compleet. Achterhand uitermate belangrijk. Alle dingen die je noemt oke, die mogen ook niet scoren daarom gaan de punten ook van 0 tot 10/
Goofy44 schreef:Niet eens. Als een paard z'n hoofd helemaal naar de grond toe beweegt om tussen de hoeven te grazen, neemt deze meer gewicht op de voorhand. Vandaar dat in LDR houding, waarbij het hoofd ONDER het zwaartepunt wordt gebracht, het gewicht op de voorhand toeneemt in verhouding met de opgerichte houdingHet is biomechanisch onmogelijk dat het moment van hoofd-hals toeneemt als hoofd of hals dichter bij de romp van het paard komt. Het biomechanisch moment van hoofd-hals blijft gelijk of wordt kleiner. Als men met "force-plates" de gewichtsverandering over de voorbenen van de voorhand meet, en dit constateert, dan betekent dit dat er nog andere factoren meespelen als je deze hoofd-halshouding aanneemt.
Karl66 schreef:Springen maakt veel paarden wat heter. Controle lijkt mij dus weer een logische verklaring.Misschien dat er hier ook mensen verstand van springen hebben? Het lijkt mij dat een paard gemakkelijker springt met z'n gewicht op de achterhand. Waarom zouden zij LDR toepassen?
Karl66 schreef:Misschien dat er hier ook mensen verstand van springen hebben? Het lijkt mij dat een paard gemakkelijker springt met z'n gewicht op de achterhand. Waarom zouden zij LDR toepassen?
QQQQ schreef:Niet eens. Als een paard z'n hoofd helemaal naar de grond toe beweegt om tussen de hoeven te grazen, neemt deze meer gewicht op de voorhand. Vandaar dat in LDR houding, waarbij het hoofd ONDER het zwaartepunt wordt gebracht, het gewicht op de voorhand toeneemt in verhouding met de opgerichte houding
Goofy44 schreef:Ik denk niet dat daar heel veel verschil in zit, maar het kan goed dat het in positie 2 nog iets meer is. Dat is ook waarom we dit VWNW halsstrekken enkel als rustpauze gebruiken en in die houding geen oefeningen (en zeker niet de piaffe) rijden, maar wat ruime figuren en wat overgangen etc.Wat denk je dat meer gewicht op de voorhand brengt:
1/. een paard met het hoofd tussen de voorbenen
2/. een paard met de hals gestrekt (horizontaal) en aan het eind daarvan dragend het hoofd met de neus net voor de loodlijn ?
Als indicatie (maar niet direct van belang): warmbloed: gewicht hoofd 4% van lichaamsgewicht, gewicht hals 6% van het lichaamsgewicht. Bij een paard van 600 kg dus: gewicht hoofd: 24 kg, gewicht hals: 36 kg, gewicht hoofd+hals = 60 kg.
Paardentango schreef:Dat vind ik een wat gevaarlijk punt om op te letten, zeker door het grote verschil van staartinplant tussen barokke en niet-barokke paarden. Een geklemde staart duidt vaker op spanning (of een koude straal water in z'n kontHet liefste, maar dat is weer smaak, dat een paard zijn staart tussen zijn billen a.h.w. propt. Voor mij een teken van volledige verzameling en.. balans.