Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 02:00

hhhm ja, ik vind het lastig om zo te stellen. Aan de ene kant zeg ik: ja, alle hulpen zijn aangeleerd met druk en loslaten en als ik vraag, wil ik ook antwoord. Anders vraag ik niet :D Dus ik hou lichte druk totdat er een reactie de juiste kant op komt en laat dan los. Dat is puur het conditionerende deel op de hulpen.

Alleen als je er dan vanuit gaat dat een paard die die hulp netjes heeft aangeleerd, dat altijd zal doen als jij het netjes vraagt, niet tegenwerkt in de zit en je paard eerst in de juiste balans hebt gebracht voordat je überhaupt stelling vraagt, dan zou ik dat uiteindelijk 99% van de keren niet op die manier oplossen.

Misschien is een beter vraag: moet je überhaupt stelling vragen op dat moment? Als je zeker weet dat je paard "nee" gaat antwoorden op een vraag, moet je misschien die vraag helemaal niet stellen :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 02:18

wanneer leer ik hiermee omgaan ?
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 15-12-16 02:24, in het totaal 2 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 02:19

Dat is juist het trainingsproces, in dat leerproces zal een paard nooit altijd alles netjes doen wat je vraagt (theorie misschien wel, praktijk is toch anders en volgens mij weten we dat allemaal ook heel goed) In dit geval zijn de voorwaarden vanuit de ruiter verder netjes en correct en is dat beetje stelling wat de ruiter vraagt ook helemaal niet iets wat onredelijk is. Paard kan het lichamelijk ook prima aan, geen medische klachten. Aan de ruiter zelf ligt het dus zeer waarschijnlijk niet dat het paard tegenwerkt. En toch werkt het paard tegen. Kom je dus uit dat het een dingetje is wat nog beter bevestigd moet worden, die gehoorzaamheid is dus nog niet in alle situaties voor 100% bevestigd ondanks dat het paard de hulp(en) verder prima kent en begrijpt. Tja hoe los je dat op zo'n moment dan op?

En weet je echt altijd zeker dat je paard "nee" gaat antwoorden? Soms weet je dat gewoonweg niet en krijg je toch een nee. Je moet dan vlug reageren en kunt dus niet eerst 3 minuten gaan nadenken wat en waarom er eigenlijk mis ging (mede daarom heb je ook instructeurs die dan de juiste aanwijzingen kan geven op momenten dat de ruiter het zelf even niet weet), voor de ruiter komt dan het overdenken achteraf waarna de ruiter er weer van geleerd heeft. Kijk als je iets vraagt waarbij je vervolgens zelf steken laat vallen, tja, dan is het natuurlijk niet gek als een paard dan "nee" zegt. :Y) Maar we gaan er nu vanuit dat ruiter voor 100% zeker weet dat ie hetgeen netjes en correct van het paard vraagt, zoals geleerd is én de instructeur ziet zelf ook geen gekke dingen gebeuren.

Kadankovitch

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 02:29

Wat ik zei sloeg op mijn ergernis over mijn computer, programma's en de fouten die ik alsmaar maak hierbij, sorry

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 07:51

:# Ik ben al een tijdje in meeleesmodus. Heb het momenteel best wel druk. Bijna een weekje vakantie :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 08:31

Hier ook al een tijd in de meeleesstand. Niet omdat ik niet mee wil kletsen maar vanwege internet problemen met mijn laaptop en reageren vanaf de tel niet fijn is. Volg de discissie verder trouw...hopelijk kan ik laptop vandaag ophalen.

Waar ik wel een beetje verbaasd overben is dat simpelman kadankovitsch nu wil dwingen tot het antwoord geven op een vraag. In een van de dressuurtopics waarbij ik met simpelman in discussie was en hem een hele specifieke vraag stelde waar geen antwoord op kwam, kreeg ik na herinnering aan de vraag het antwoord dat u zelf wel uitmaakte welke vragen u wel en niet wenste te beantwoorden. Als u zich dit recht voorhoudt....snap ik uw reactie niet. Overigens was mijn vraag gewoon een uit interesse en nergens persoonlijk aanvallend indertijd...als simpelman van mening is verandert en elke vraag beantwoord zou moeten worden, stel ik hem met alle plezier hier nogmaals aangezien ik nog steeds oprecht geinteresseerd ben in het antwoord.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 08:33

sanne83 schreef:
Ik snap het gewoon echt niet. Je plaatst zelf vaak hard commentaar op foto's en filmpjes van mensen die een andere mening dan jijzelf zijn toegedaan. Precies hetzelfde als wat je nu anderen verwijt, in een post die je trouwens net zelf plaatst.
Terwijl het in jou geval ook nog gaat over een niet zo lekker uitziend filmpje en drie vrij normale, prima onderbouwde commentaren die daarop kwamen. Absoluut geen afzeik-reltopic, waarin je helemaal afgemaakt wordt. (ik denk even aan de topics van Murosch...)

Ik wil over de topics van Murosch niet al te veel uitweiden, maar ik ben wel vrij direct. Als ik zie dat een paard kreupel is, dan geef ik het advies om naar de veearts te gaan. Dat wordt niet altijd in dank afgenomen.

sanne83 schreef:
Ik ben nu eigenlijk inhoudelijk wel heel benieuwd, vind je de filmpjes die je geplaatst hebt zelf wél fijn? Of vind je gewoon dat het nog een work-in-progress is en dat het commentaar te hard is voor een zich ontwikkelend duo?

Ik vond het commentaar grofheid voor een correctie "niet door de hand heen lopen" (zoals in het filmpje) inderdaad misplaatst. Het advies "negatief gedrag moet je negeren net als bij kinderen" vind ik er niet een om op te volgen. Bij een dergelijk commentaar denk ik dan: luister naar de instructrice op het filmpje dan leer je er mogelijk nog wat van.
De rest van het commentaar is idd work in progress. Spanning en nog wat vluchterig. Mee eens. Nog niet op het achterbeen. Inderdaad, stukjes wel en stukjes nog niet.

sanne83 schreef:
Als je het tweede vind, dan zou ik dat in gedachten houden bij andere mensen waarop je commentaar geeft. Om heel eerlijk te zijn, heb je (voor bokt :D ) ontzettend aardig commentaar gekregen.
Dit is een weg die jij ok vind (met alle potentieel negatieve effecten die dat heeft) en anderen proberen liever een andere weg (met alle potentieel negatieve effecten die die weg weer heeft ;) ). Je zal altijd commentaar krijgen uit het andere kamp, soms is dat nuttig, soms niet. Je weet dat als je wat plaatst.

Het gaat mij niet om het negatieve commentaar. Als je denkt dat ik dat daarom hier aanhaalde dan mis je geheel het punt dat ik probeerde te maken. Ik sta open voor alle vormen van kritiek en waardeer goed onderbouwde feedback in hoge mate. Maar daar schort het vaak aan. Een goede en concrete en vooral praktische onderbouwing van hoe het dan wel zou moeten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:17

oji schreef:
Hier ook al een tijd in de meeleesstand. Niet omdat ik niet mee wil kletsen maar vanwege internet problemen met mijn laaptop en reageren vanaf de tel niet fijn is. Volg de discissie verder trouw...hopelijk kan ik laptop vandaag ophalen.

Waar ik wel een beetje verbaasd overben is dat simpelman kadankovitsch nu wil dwingen tot het antwoord geven op een vraag. In een van de dressuurtopics waarbij ik met simpelman in discussie was en hem een hele specifieke vraag stelde waar geen antwoord op kwam, kreeg ik na herinnering aan de vraag het antwoord dat u zelf wel uitmaakte welke vragen u wel en niet wenste te beantwoorden. Als u zich dit recht voorhoudt....snap ik uw reactie niet. Overigens was mijn vraag gewoon een uit interesse en nergens persoonlijk aanvallend indertijd...als simpelman van mening is verandert en elke vraag beantwoord zou moeten worden, stel ik hem met alle plezier hier nogmaals aangezien ik nog steeds oprecht geinteresseerd ben in het antwoord.

Dat kan ik mij ook nog wel herinneren :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:13

_Marinke_ schreef:
Dat is juist het trainingsproces, in dat leerproces zal een paard nooit altijd alles netjes doen wat je vraagt (theorie misschien wel, praktijk is toch anders en volgens mij weten we dat allemaal ook heel goed) In dit geval zijn de voorwaarden vanuit de ruiter verder netjes en correct en is dat beetje stelling wat de ruiter vraagt ook helemaal niet iets wat onredelijk is. Paard kan het lichamelijk ook prima aan, geen medische klachten. Aan de ruiter zelf ligt het dus zeer waarschijnlijk niet dat het paard tegenwerkt. En toch werkt het paard tegen. Kom je dus uit dat het een dingetje is wat nog beter bevestigd moet worden, die gehoorzaamheid is dus nog niet in alle situaties voor 100% bevestigd ondanks dat het paard de hulp(en) verder prima kent en begrijpt. Tja hoe los je dat op zo'n moment dan op?

En weet je echt altijd zeker dat je paard "nee" gaat antwoorden? Soms weet je dat gewoonweg niet en krijg je toch een nee. Je moet dan vlug reageren en kunt dus niet eerst 3 minuten gaan nadenken wat en waarom er eigenlijk mis ging (mede daarom heb je ook instructeurs die dan de juiste aanwijzingen kan geven op momenten dat de ruiter het zelf even niet weet), voor de ruiter komt dan het overdenken achteraf waarna de ruiter er weer van geleerd heeft. Kijk als je iets vraagt waarbij je vervolgens zelf steken laat vallen, tja, dan is het natuurlijk niet gek als een paard dan "nee" zegt. :Y) Maar we gaan er nu vanuit dat ruiter voor 100% zeker weet dat ie hetgeen netjes en correct van het paard vraagt, zoals geleerd is én de instructeur ziet zelf ook geen gekke dingen gebeuren.

Het enige wat je kunt doen als je echt zeker weet dat het alleen om die hulp gaat, is druk gelijk houden tot het paard meegeeft en dan loslaten. Dat is ook iets wat ik in de praktijk zeker doe. Prima als het om een keertje hulpen negeren etc gaat, waarbij je paard gewoon even afgeleid was.
Als het structureel probleem is, is er vaak een andere oplossing. Die weet je alleen vaak niet.

Volgens mij is dat gewoon het hele proces waar je doorheen gaat als je rijdt: je denkt alles op orde te hebben (ben ik zacht, check! Stel ik een redelijke vraag, check!), dus je vraagt gewoon die stelling even door.

Dan kom je de volgende dag in de les en je instructeur zegt dat je op dat bepaalde moment constant stelling moet vragen omdat je precies op dat moment altijd je linkerheup optrekt (ik noem maar wat).

Je trekt je linkerheup niet meer op, en voilà: je hoeft ook geen stelling meer te vragen, die krijg je gewoon cadeau. Voortaan zal je dus bij dat probleem eerst denken: Trek ik m'n heup weer op? Check! en zo komen er steeds meer checkpunten die je kan doorgaan.

Dit zijn hele specifieke checkpunten voor jezelf (waar je instructeur je mee kan helpen), maar er zijn natuurlijk ook grotere overdenkingen waar je soms pas jaren later achterkomt, zoals dat stelling vragen pas komt op het moment dat je paard ontspannen is, de rest van het lijf in een bepaalde verticale balans is en je contact op twee teugels hebt. Als je het daarvoor vraagt, krijg je sowieso een "nee" en moet je gaan wringen.

Soms moet je vlug reageren (als het om alleen om gehoorzaamheid gaat), maar over structurele problemen heb je gewoon tijd om na te denken, toch?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:30

Ik had niet anders dan een vaag antwoord op mijn facebook vraag verwacht Jammer mijn intresse is oprecht om te leren en te zien

Als we het allemaal met elkaar eens zouden zijn zou het ook een saai topic zijn De 1 heeft de wens hoger op te komen in de sport de ander wil graag hobby matig rijden ik vind dit voor iedereen zijn eigen keus Maar wel interessant hoe iedereen het weer anders op lost

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:38

Babootje schreef:
Ik vond het commentaar grofheid voor een correctie "niet door de hand heen lopen" (zoals in het filmpje) inderdaad misplaatst. Het advies "negatief gedrag moet je negeren net als bij kinderen" vind ik er niet een om op te volgen. Bij een dergelijk commentaar denk ik dan: luister naar de instructrice op het filmpje dan leer je er mogelijk nog wat van.
De rest van het commentaar is idd work in progress. Spanning en nog wat vluchterig. Mee eens. Nog niet op het achterbeen. Inderdaad, stukjes wel en stukjes nog niet.

Maar daar schort het vaak aan. Een goede en concrete en vooral praktische onderbouwing van hoe het dan wel zou moeten.

Inhoudelijk ben ik het soms best met je eens, maar het is de toon die de muziek maakt (geldt net zo hard voor andere mensen trouwens, ik irriteer me ook soms aan de (belerende) toon van Simpelman en ben het vaak eens, maar ook wel oneens met hem).

Volgens mij zijn we al twee topics bezig met proberen concreet en praktisch te onderbouwen hoe het dan wel moet? :D :D

Als je nog meer praktisch wil weten hoe het anders kan, misschien moet je dan er dan gewoon even naar vragen?
Als je gelijk afkapt van: belachelijk advies, ga ik toch niet naar luisteren, waarom plaats je dan een filmpje? (en dat is letterlijk bedoeld, ik zou gewoon geen filmpje plaatsen dan)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:39

dresjoepie schreef:
Ik had niet anders dan een vaag antwoord op mijn facebook vraag verwacht Jammer mijn intresse is oprecht om te leren en te zien

Als we het allemaal met elkaar eens zouden zijn zou het ook een saai topic zijn De 1 heeft de wens hoger op te komen in de sport de ander wil graag hobby matig rijden ik vind dit voor iedereen zijn eigen keus Maar wel interessant hoe iedereen het weer anders op lost

Ik heb meerdere bokkers als fb vriend, leuk om mensen achter een naam te zien. Simpelman zou een interessante aanvulling zijn. Maar ik had t wel verwacht dat er niet meteen een uitnodiging kwam

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:46

Ik zou nu eerlijk gezegd ook niet zitten wachten op een hoop bokkers die ineens m'n FB willen. :=
Zeker als het op deze manier gaat.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:34

Simpelman schreef:
Het antwoord kan echt heel bondig zijn, probeer het maar uit.

Simpelman, voor u is het antwoord misschien bondig, maar sommige mensen hebben andere ervaringen dan u.

U denkt volgens het principe: "er bestaan geen witte raven omdat ik er nog nooit 1 gezien heb", terwijl u enkel met zekerheid kan zeggen: "er bestaan witte raven omdat ik er al gezien heb".

Even vertaald: Fijn dat voor de loodlijn blijven werkt voor u en jammer dat u bij het achter de loodlijn lopen negatieve gevolgen ervaart, niemand spreekt UW ervaring tegen, doe dat dan alsjeblieft niet bij die van anderen, want dat KAN u niet weten, tenzij u werkelijk god bent.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:39

U raakt hier inderdaad de kern van mijn gedachte

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:47

Ayasha schreef:
Ik zou nu eerlijk gezegd ook niet zitten wachten op een hoop bokkers die ineens m'n FB willen. :=
Zeker als het op deze manier gaat.

Maar men moet niet uitnodigen het te volgen als het niet te volgen is. Dat is het dubbele eraan. Beweren dat het te zien is op Facebook, terwijl het niet mogelijk is om het vinden , is op z'n minst vreemd. De meeste mensen, als ze zoiets uiten, leveren dan een link erbij. Verstoppertje spelen heb ik als klein kind altijd heel erg leuk gevonden, misschien komt dat genoegen in de toekomst weer terug.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:00

Sanne83, stel je voor het verschil in hoeveel je 10 jaar geleden gezien en begrepen hebt van je paarden en hoeveel vandaag.
Voeg daar dan nu nog eens 15.000 uur gepassioneerd rijden aan toe, de ervaring van het werken met grote aantallen "probleempaarden" en met een hele reeks paardenmensen.
Je begrijpt, er ontstaat dan een zeker inzicht, een inzicht dat zich verdiept in de tijd.

Nu hebben we op Bokt een hele rij paardenmensen waarvan een aanzienlijk deel net komt kijken en een ander deel nog nooit iets anders gezien heeft dan de combinaties in de GP ring.
Heel vaak gaat het theoretisch inzicht niet verder dan Bokt waar de toon gezet wordt door mensen die bijvoorbeeld "al in de M zitten", terwijl er ook Orun experts meepraten.

Het zijn nu typisch deze mensen die soms moeite hebben met de "belerende toon" van Simpelman, ze weten het zelf namelijk allemaal al beter dan.
In de afgelopen jaren heb ik nog niet de degens hoeven kruisen met doorwrocht paardenmensen met intelligentie, ervaring en inzicht, dat is logisch want we komen op den duur namelijk allemaal tot hetzelfde algemene inzicht, we zijn het eens, we kunnen nog slechts over details discussieren.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:01

sanne83 schreef:
Ik denk dat er een hele hoop mensen nog meelezen in de hoop dat dit topic weer een leuke wending gaat nemen ;) en die dit soort hypocrisie gelijk opvalt.

Of het er een hele hoop zijn weet ik niet, maar er zijn absoluut meer meelezers. Ikzelf lees al het hele topic mee en ook het vorige heb ik van begin tot eind gevolgd.

De reden dat ik meelees is simpel, ik wil graag leren en dit is toch nog steeds (op de goede momenten) een van de meest leerzame topics van Bokt. Wat ik wil leren kan ik ook uitleggen (en heb ik al een keer uitgelegd, maar dat is al een tijdje terug). Ik wil graag leren zien wat goed en fout is en waarom. En na al die tijd meelezen durf ik te stellen dat ik niet de enige ben die moeite heeft met zien wat goed en fout is. Uiteraard wil ik ook graag beter leren rijden, maar dat leer ik sneller door te gaan rijden (en voelen) dan door op internet teksten te lezen en te typen.

De reden dat ik niet meeschrijf is ook simpel, ik heb geen jarenlange staat van dienst in de (wedstrijd)dressuur en kan dus maar zelden iets zinnigs zeggen over beeldmateriaal van een ander. En dat beetje zinnigs dat ik weet te zeggen is tegen die tijd al vijf keer door een ander opgemerkt.

De reden dat ik nu wel reageer is dat ik denk dat ik, omdat ik alles meelees, iets zinnigs kan zeggen over dit topic. Met enige regelmaat gaat het mis en dan is er gedoe. Daarna kalmeert het weer en vermijdt iedereen zorgvuldig de interessante onderwerpen, namelijk de onderwerpen waarover de meningen uiteenlopen en die toch op iedereen een enorme aantrekkingskracht hebben omdat juist daar de eigen kennis gescherpt kan worden. In zo'n rustige periode komt het topic bijna stil te liggen, maar dan komt er weer iemand een vraag stellen of een filmpje plaatsen en dan komt het topic weer op gang en komen alle posters terug en is het wachten op het moment dat het weer uit de hand loopt. Vanaf dat moment posten mensen vanuit hun ego venijnige spitsvondigheden die door anderen niet zo herkend worden omdat er weinig spitsvondig is en veel gekrenkt ego. Het merkwaardige daaraan vind ik, dat iedereen die met paarden omgaat en ze dingen weet aan te leren, volgens mij ervaren moet hebben dat je met ego geen zak bereikt. Ik had daarom verwacht dat mensen in dit topic, die vrijwel zonder uitzondering veel meer ervaring met paarden hebben dan ik en ook veel beter kunnen rijden, in staat zijn hun ego naast zich neer te leggen en inhoudelijk te reageren in plaats van toch steeds weer op de man te spelen en niet op de bal.

Desondanks zijn er wel degelijk mensen die wel op de bal spelen en daarom blijft het topic toch doorlopen. Er zijn een paar mensen die de verleiding kunnen weerstaan om vanuit ego te reageren, die rustig blijven en vriendelijk en inhoudelijk blijven reageren. Er zijn ook mensen die van zichzelf lijken te denken dat ze dat doen, maar zichzelf daarbij voor de gek houden. Daar reageren anderen dan weer geïrriteerd op en dan is de cirkel weer rond. Eigenlijk precies zoals dat met paarden werkt (althans in mijn ervaring). Blijf je echt kalm en vriendelijk vragen wat je wilt, dan ontspant je paard en doet het zijn best je vraag te beantwoorden, maar ben je stiekem zwaar gefrustreerd en doe je alleen maar alsof, dan bokt hij je eraf (mocht ik hier teveel mijn eigen ervaring projecteren, mijn excuses).

En dan nu mijn eigenbelang, want door alle gedoe is de inhoudelijk interessante aanleiding ondergesneeuwd. Het begon met een filmpje dat Kadankovitch plaatste en waar DarkoFoitzik tamelijk ongenuanceerd van zei dat hij het niet goed vond. Ik denk dat de hevigheid waarmee Kadankovitch het filmpje verdedigde te maken had met de toon van DarkoFoitzik (en ik denk ook dat dat is wat hem tegenstond, niet het verschil van mening an sich), maar als ik de toon van beide kampen wegdenk dan vind ik dit een ontzettend interessant filmpje. Want blijkbaar zien mensen in dit ene filmpje geheel verschillende dingen. Het kan niet tegelijkertijd goed en slecht zijn en ik wil nog steeds ontzettend graag leren zien wat er te zien is. De een vindt de bewegingen van het paard in het filmpje heel mooi vloeiend, de ander vind het strak. Het kan eenvoudigweg niet allebei waar zijn. Ik heb zelf het gevoel (en dat schrijf ik bewust, ik kan niet echt benoemen wat ik zie waardoor ik dat gevoel krijg) dat het paard te hoog wordt opgericht en dat het ruimer en lichter zou bewegen als het wat lager zou lopen (niet vwnw, maar een stukje lager, 10 cm ofzo).

Iemand (ik geloof Babootje) merkte op dat veel oprichting door ongeoefende kijkers wel wordt verward met een weggedrukte rug. Dat vind ik superinteressant, want hoe zie je dan het verschil? Zijn er foto's/filmpjes te vinden die dat illustreren?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:10

Simpelman schreef:
Sanne83, stel je voor het verschil in hoeveel je 10 jaar geleden gezien en begrepen hebt van je paarden en hoeveel vandaag.
Voeg daar dan nu nog eens 15.000 uur gepassioneerd rijden aan toe, de ervaring van het werken met grote aantallen "probleempaarden" en met een hele reeks paardenmensen.
Je begrijpt, er ontstaat dan een zeker inzicht, een inzicht dat zich verdiept in de tijd.

Nu hebben we op Bokt een hele rij paardenmensen waarvan een aanzienlijk deel net komt kijken en een ander deel nog nooit iets anders gezien heeft dan de combinaties in de GP ring.
Heel vaak gaat het theoretisch inzicht niet verder dan Bokt waar de toon gezet wordt door mensen die bijvoorbeeld "al in de M zitten", terwijl er ook Orun experts meepraten.

Het zijn nu typisch deze mensen die soms moeite hebben met de "belerende toon" van Simpelman, ze weten het zelf namelijk allemaal al beter dan.
In de afgelopen jaren heb ik nog niet de degens hoeven kruisen met doorwrocht paardenmensen met intelligentie, ervaring en inzicht, dat is logisch want we komen op den duur namelijk allemaal tot hetzelfde algemene inzicht, we zijn het eens, we kunnen nog slechts over details discussieren.

Simpelman, wat een arrogantie gaat er uit van uw spreken, ziet u dat zelf nu niet?

Wat voor u details zijn, kan voor de ander de essentie van zijn rijden zijn.

Als u gehoorzame volgelingen wilt, start dan een sekte, hier gaat u er weinig vinden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:49

maura schreef:
*knip*

De reden dat ik nu wel reageer is dat ik denk dat ik, omdat ik alles meelees, iets zinnigs kan zeggen over dit topic. Met enige regelmaat gaat het mis en dan is er gedoe. Daarna kalmeert het weer en vermijdt iedereen zorgvuldig de interessante onderwerpen, namelijk de onderwerpen waarover de meningen uiteenlopen en die toch op iedereen een enorme aantrekkingskracht hebben omdat juist daar de eigen kennis gescherpt kan worden. In zo'n rustige periode komt het topic bijna stil te liggen, maar dan komt er weer iemand een vraag stellen of een filmpje plaatsen en dan komt het topic weer op gang en komen alle posters terug en is het wachten op het moment dat het weer uit de hand loopt. Vanaf dat moment posten mensen vanuit hun ego venijnige spitsvondigheden die door anderen niet zo herkend worden omdat er weinig spitsvondig is en veel gekrenkt ego. Het merkwaardige daaraan vind ik, dat iedereen die met paarden omgaat en ze dingen weet aan te leren, volgens mij ervaren moet hebben dat je met ego geen zak bereikt. Ik had daarom verwacht dat mensen in dit topic, die vrijwel zonder uitzondering veel meer ervaring met paarden hebben dan ik en ook veel beter kunnen rijden, in staat zijn hun ego naast zich neer te leggen en inhoudelijk te reageren in plaats van toch steeds weer op de man te spelen en niet op de bal.

Desondanks zijn er wel degelijk mensen die wel op de bal spelen en daarom blijft het topic toch doorlopen. Er zijn een paar mensen die de verleiding kunnen weerstaan om vanuit ego te reageren, die rustig blijven en vriendelijk en inhoudelijk blijven reageren. Er zijn ook mensen die van zichzelf lijken te denken dat ze dat doen, maar zichzelf daarbij voor de gek houden. Daar reageren anderen dan weer geïrriteerd op en dan is de cirkel weer rond. Eigenlijk precies zoals dat met paarden werkt (althans in mijn ervaring). Blijf je echt kalm en vriendelijk vragen wat je wilt, dan ontspant je paard en doet het zijn best je vraag te beantwoorden, maar ben je stiekem zwaar gefrustreerd en doe je alleen maar alsof, dan bokt hij je eraf (mocht ik hier teveel mijn eigen ervaring projecteren, mijn excuses).

En dan nu mijn eigenbelang, want door alle gedoe is de inhoudelijk interessante aanleiding ondergesneeuwd. Het begon met een filmpje dat Kadankovitch plaatste en waar DarkoFoitzik tamelijk ongenuanceerd van zei dat hij het niet goed vond. Ik denk dat de hevigheid waarmee Kadankovitch het filmpje verdedigde te maken had met de toon van DarkoFoitzik (en ik denk ook dat dat is wat hem tegenstond, niet het verschil van mening an sich), maar als ik de toon van beide kampen wegdenk dan vind ik dit een ontzettend interessant filmpje. Want blijkbaar zien mensen in dit ene filmpje geheel verschillende dingen. Het kan niet tegelijkertijd goed en slecht zijn en ik wil nog steeds ontzettend graag leren zien wat er te zien is. De een vindt de bewegingen van het paard in het filmpje heel mooi vloeiend, de ander vind het strak. Het kan eenvoudigweg niet allebei waar zijn. Ik heb zelf het gevoel (en dat schrijf ik bewust, ik kan niet echt benoemen wat ik zie waardoor ik dat gevoel krijg) dat het paard te hoog wordt opgericht en dat het ruimer en lichter zou bewegen als het wat lager zou lopen (niet vwnw, maar een stukje lager, 10 cm ofzo).

Iemand (ik geloof Babootje) merkte op dat veel oprichting door ongeoefende kijkers wel wordt verward met een weggedrukte rug. Dat vind ik superinteressant, want hoe zie je dan het verschil? Zijn er foto's/filmpjes te vinden die dat illustreren?

Ik wil nog even op Maura reageren, want eigenlijk heeft ze wel gelijk hoor. Het is gewoon heel moeilijk alles naast je neer te leggen. Ik ben het er mee eens en geef ook toe dat ik bijdraag aan het 'kippenkot' gedrag hier :o .

Ik wil daarom toch inpikken op je laatste deel dat ik in vet heb gezet.

Ik denk dat het inderdaad iets heel moeilijk is om te zien voor een ongeoefend oog (en dat is het mijne zeker ook!). Echter begin ik wel steeds vaker te zien wat een stabiele en vooral lichte verbinding is tussen paard en ruiter. Dat en de rug wegdrukken hangen enorm samen.

Ik ben nu dus op het punt gekomen dat ik vaak wel zie of de rug weggedrukt is. Op dit moment staat het filmpje open zodat ik daar hopelijk iets zinnigs over kan zeggen:
Ik kijk naar de manier waarop het paard de aanleuning neemt. Het valt meteen op dat die zeer stabiel is (het paard friemelt wel wat met de mond, maar daar moet je niets achter zoeken in deze). In de boog van de hals (de bovenste spieren zijn duidelijk afgetekend) is er veel 'ruimte' zoals men zegt, zie je dat? De hals schuift als het ware zo ver uit naar voor dat er daaronder veel ruimte ontstaat: dat is de voorwaartse neiging zoals met zegt.
De neerwaartse neiging in dit geval beschrijf ik als "het paard valt mooi in de hand van de ruiter". Dat zorgt voor die stabiliteit. Dat vallen is natuurlijk duidelijk te zien bij een paard dat minder opgericht is, want dan laat die letterlijk de hals vanuit de schoft ietwat vallen. In dit geval is die neiging subtieler door de oprichting dus.
In werkelijkheid hangt die VW en NWse neiging erg samen, maar ik heb het even opgesplitst voor de duidelijkheid.

Wat ook opvallend is, is dat die stabiliteit en verbinding eigenlijk op geen enkel moment verloren gaat. Dat is bij veel ruiters wel zo nl. vooral in overgangen van de ene naar de andere beweging.

Wat veel mensen verwart is dat de achterhand te hoog lijkt te komen en dat spreekt voor hen dan het beeld van oprichting tegen. Dat is echter niet per se waar, want ook paarden die bv overbouwd zijn (ik zeg niet dat dat zo is bij het paard van Karen Tebar) kunnen vaak tot oprichting gebracht worden. Je moet dus naar meer kijken dan de lijn die je trekt van de schoft naar de achterhand. Don Luis zijn piaffe is prima voor zover ik dat kan beoordelen.

Ik was laatst op een clinic van Jan Nivelle en die zei iets wat hier heel goed past: Het is eigenlijk heel simpel te zien of een paard zijn rug goed gebruikt. Als de ruiter goed kan zitten is dat meestal de garantie daarvoor.

Kanttekening: Een paard té extreem het gewicht laten verschuiven naar de achterhand (in bv de piaffe) kent ook nadelen. Soms kantelen ze de bekken wel en nemen ze de voorhand omhoog, maar missen ze de kracht waardoor het paard de achtervoetjes zelfs amper van de grond krijgt. Daar tegenover staat de zogezegde 'handstand' waarbij het paard gewoon wat trappelt met de achterbenen en de achterhand wat begint te wippen. Het gezonde evenwicht tussen die twee is wat de mooiste piaffe geeft voor desbetreffende paard.

Sommige paarden zullen nooit sterk scoren op de piaffe, maar halen hun punten dan op andere onderdelen. Mogen die paarden dan niet uitgebracht worden in de grand-prix? Ik vind dat combinaties te vaak uitgemaakt worden voor incapabel op basis van 1 onderdeel. Sommige bewegingen zijn gewoon moeilijk te vatten en bij de ene knol zijn dat de wissels en bij de andere de piaffe.

Dat is een greep van wat ik zie, hoeft niet allemaal juist te zijn. Hopelijk pakt iemand die meer praktisch inzicht heeft hierna dit onderwerp op om mij aan te vullen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:59

Ik denk dat je je vergist SinneJ, jij bent een van degenen die vaak in hoge mate storend zijn op het topic door zonder ophouden niet inhoudelijk op de man te spelen en door te reageren voordat je de moeite genomen hebt te begrijpen wat er gezegd werd.
Wanneer je een post niet begrijpt kun je om verduidelijkiung vragen.
Verder is het niet beleefd om je te mengen in op de man gestelde vragen en of antwoorden tussen posters.

Ik doe al twee jaar echt mijn best om een zinnige discussie overeind te houden maar dit wordt vrijwel onmogelijk gemaakt door mensen als jij.

Wanneer iemand het niet eens is met mijn stellingname dan lijkt het mij noodzakelijk om die dan te bediscussieren maar dan wel met argumenten, dan kan iemand anders ik of daar met argumenten op reageren.

Wat betreft het door Kadankovitch geplaatste filmpje met de wat ongenuanceerde intuitieve reactie van DarkoFoitzik:
Mijn mening is dat deze gereden proef een positieve uitschieter is vergeleken met dat wat we doorgaans bij dit soort wedstrijden te zien krijgen.
Alleen, men is zo gewend om dit soort op elkaar gelijkende GP beelden te zien dat door gewenning men niet meer ziet dat het getoonde niet meer overeenstemt met het oorspronkelijke doel van de dressuur namelijk het sublimeren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Vrijwel alle bewegingen zijn kunstmatig/onnatuurlijk, paarden zullen van nature nooit in dit soort van houding dit soort bewegingen vertonen.
Precies om deze reden heeft het FEI zijn reglementen al vele malen moeten aanpassen.
We kunnen natuurlijk zeggen dat is de vooruitgang, we moeten ons aanpassen maar, dit soort van aanpassing gaaat steeds verder tegen de oorspronkelijke ethiek in namelijk die van het een paard in zijn waarde te laten als wezen met zijn natuurlijke eigenschappen.

Er zijn nu grosso modo twee kampen, de mensen die zich vasthouden aan de oorspronkelijke ethiek van de rijkunst, het een paard zodanig te beleren/trainen dat het onder het zadel op even schone wijze kan bewegen als dat een individueel paard in perfecte gezondheid en conditie het in vrijheid kan, het sublimeren van het wezen paard. Opvallend hierbij is dat zodanig ontwikkelde paarden kalm, zelfverzekerd en hoog in rangorde worden.

En er zijn mensen die een paard zo optimaal mogelijk willen laten voldoen aan bewegingen zoals die opgeschreven staan in de huidige FEI reglementen.
Het probleem dat zich hierbij voor (kan) doen is dat de gevraagde optimale bewegingen niet bij voorbaat aanwezig zijn in het paard en dat leidt onherroepelijk tot een scale van forceringen van dat individuele paard.

De in de GP getoonde verzamelende bewegingen zijn volstrekt onnatuurlijk, ze zijn getruct, dat is waarschijnlijk wat DarkoFoitzik intuitief waarnam.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:09

Simpelman schreef:
Ik denk dat je je vergist SinneJ, jij bent een van degenen die vaak in hoge mate storend zijn op het topic door zonder ophouden niet inhoudelijk op de man te spelen en door te reageren voordat je de moeite genomen hebt te begrijpen wat er gezegd werd.
Wanneer je een post niet begrijpt kun je om verduidelijkiung vragen.
Verder is het niet beleefd om je te mengen in op de man gestelde vragen en of antwoorden tussen posters.

Ik doe al twee jaar echt mijn best om een zinnige discussie overeind te houden maar dit wordt vrijwel onmogelijk gemaakt door mensen als jij.

*knip*

Simpelman, ik wil u helemaal niets onmogelijk maken.
Beleefdheid houdt meer in dan met twee woorden spreken. Beleefdheid is toekennen dat er een andere mening bestaat dan de uwe en dat doet u in essentie niet. U dwingt me om na te denken over uw standpunt, terwijl ik dat al gedaan had en geconcludeerd had dat ik het daarmee niet eens was maar ik zal het dan maar duiden.

Ik heb zelf al ervaren dat in bepaalde trainingsfases een paard gerust even achter de loodlijn kan gaan zonder dat het plots anders gaat lopen. Die loodlijn is geen abstract gegeven; het is geen landsgrens waarover je passeert en plots veranderen alle regels, nee bij spiermassa werkt dat niet zo en zal dat punt van 'afbreuk aan de beweging' bij het ene paard verder liggen dan het andere + dat het nog eens verschuift doorheen de trainingsfases.

Die ervaringen KAN u in principe niet tegenspreken, maar ik weet dat u dat wel gaat doen, start!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:32

SinneJ schreef:
maura schreef:
*knip*

Ik wil nog even op Maura reageren, want eigenlijk heeft ze wel gelijk hoor. Het is gewoon heel moeilijk alles naast je neer te leggen. Ik ben het er mee eens en geef ook toe dat ik bijdraag aan het 'kippenkot' gedrag hier :o .

Ik wil daarom toch inpikken op je laatste deel dat ik in vet heb gezet.

Ik denk dat het inderdaad iets heel moeilijk is om te zien voor een ongeoefend oog (en dat is het mijne zeker ook!). Echter begin ik wel steeds vaker te zien wat een stabiele en vooral lichte verbinding is tussen paard en ruiter. Dat en de rug wegdrukken hangen enorm samen.

Ik ben nu dus op het punt gekomen dat ik vaak wel zie of de rug weggedrukt is. Op dit moment staat het filmpje open zodat ik daar hopelijk iets zinnigs over kan zeggen:
Ik kijk naar de manier waarop het paard de aanleuning neemt. Het valt meteen op dat die zeer stabiel is (het paard friemelt wel wat met de mond, maar daar moet je niets achter zoeken in deze). In de boog van de hals (de bovenste spieren zijn duidelijk afgetekend) is er veel 'ruimte' is zoals men zegt, zie je dat? De hals schuift als het ware zo ver uit naar voor dat er daaronder veel ruimte ontstaat: dat is de voorwaartse neiging zoals met zegt.
De neerwaartse neiging in dit geval beschrijf ik als "het paard valt mooi in de hand van de ruiter". Dat zorgt voor die stabiliteit. Dat vallen is natuurlijk duidelijk te zien bij een paard dat minder opgericht is, want dan laat die letterlijk de hals vanuit de schoft ietwat vallen. In dit geval is die neiging subtieler door de oprichting dus.
In werkelijkheid hangt die VW en NWse neiging erg samen, maar ik heb het even opgesplitst voor de duidelijkheid.

Wat ook opvallend is, is dat die stabiliteit en verbinding eigenlijk op geen enkel moment verloren gaat. Dat is bij veel ruiters wel zo nl. vooral in overgangen van de ene naar de andere beweging.

Wat veel mensen verwart is dat de achterhand te hoog lijkt te komen en dat spreekt voor hen dan het beeld van oprichting tegen. Dat is echter niet per se waar, want ook paarden die bv overbouwd zijn (ik zeg niet dat dat zo is bij het paard van Karen Tebar) kunnen vaak tot oprichting gebracht worden. Je moet dus naar meer kijken dan de lijn die je trekt van de schoft naar de achterhand. Don Luis zijn piaffe is prima voor zover ik dat kan beoordelen.

Ik was laatst op een clinic van Jan Nivelle en die zei iets wat hier heel goed past: Het is eigenlijk heel simpel te zien of een paard zijn rug goed gebruikt. Als de ruiter goed kan zitten is dat meestal de garantie daarvoor.

Kanttekening: Een paard té extreem het gewicht laten verschuiven naar de achterhand (in bv de piaffe) kent ook nadelen. Soms kantelen ze de bekken wel en nemen ze de voorhand omhoog, maar missen ze de kracht waardoor het paard de achtervoetjes zelfs amper van de grond krijgt. Daar tegenover staat de zogezegde 'handstand' waarbij het paard gewoon wat trappelt met de achterbenen en de achterhand wat begint te wippen. Het gezonde evenwicht tussen die twee is wat de mooiste piaffe geeft voor desbetreffende paard.

Sommige paarden zullen nooit sterk scoren op de piaffe, maar halen hun punten dan op andere onderdelen. Mogen die paarden dan niet uitgebracht worden in de grand-prix? Ik vind dat combinaties te vaak uitgemaakt worden voor incapabel op basis van 1 onderdeel. Sommige bewegingen zijn gewoon moeilijk te vatten en bij de ene knol zijn dat de wissels en bij de andere de piaffe.

Dat is een greep van wat ik zie, hoeft niet allemaal juist te zijn. Hopelijk pakt iemand die meer praktisch inzicht heeft hierna dit onderwerp op op mij aan te vullen.

Antwoord op Maura en SimnneJ
@Maura: u geeft een heel mooie en juiste analyse van het proces dat in dit topic functioneert. Natuurlijk wenst iedereen zich te verontschuldigen, ik ook. Ik ben verre van perfect dus ik zalzeker wel de een of ander onnodig prikkelen, daarvoor mijn excuus. Maar ik meen dat ik in de regel de mening verkondig dat men de andere opvattingen over rijden niet moet demoniseren, de andersdenkende niet voor paard onvriendelijk moet uitmaken omdat zoiets juist een bloeiende discussie doet afsterven. Ik reageer inderdaad zeer beslist indien iemand raakt aan mij dierbaren. Dat was inderdaad het geval bij mijn reactie op Darkofiotzik, waar mijn inderdaad alleen de toon helemaal in het verkeerde keelgat schoot. En ook kan ik het niet appreciëren indien iemand meneer van Loon misbruikt voor zijn eigen ideeën. Die ideeën storen mij niet, maar vertel geen aperte onwaarheden.

Over u vraag, denk ik dat Sinne het al heel aardig raakt. Een paard met een weke rug lijkt de rug weg te drukken zelf als het deze optimaal gebruikt. Aan de vorm zien of een dier de rug wegdrukt is een risicorijke bezigheid. Veel beter is een aantal factoren in beschouwing te nemen. Een paard met verkeerd ruggebruik kan heel moeilijk vloeiende piaffe- passage[en terug] overgangen uitvoeren omdat de dynamiek van het ruggebruik tussen die van piaffe en die van de passage nogal verschillen. Ook is het gemak waarmee een ruiter kan zitten een sterke indicator [dat is wel weer een beetje afhankelijk van de souplesse van de individuele mens]. De harmonie van de beweging telt natuurlijk mee. Er zijn nog tal van kleinere factoren ÈN !!! ik zal er ook wel vergeten bij deze opsomming.
ik hoop dat iets in de richting komt van een antwoord.

@ SinneJ: Wel potverbliksem, u was daar ook?????? Dat waren 2 fijne dagen. Ik had Jan nog zaterdagmiddag voor de lezing ontmoet,om bij te kletsen. we hebben daar niet altijd de mogelijkheid voor.
Uw laatste opmerkingen over met de relativiteit van het onderbrengen van de achterhand vind ik zeer juist opgemerkt. En inderdaad, niet ieder paard kan uitmunten op alle vlakken, dat mag volgens mij niet betekenen dat zij uitgesloten moeten worden van wedstrijden,of al te negatief te moeten worden beoordeeld. Niet elk probleem is op te lossen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:36

Ik vind dat je het wel goed hebt omschreven Sinne.
Ik ben wat korter. Ik neem trouwens ook dat filmpje want het is recent en leidde tot verschillende waarnemingen voor wat betreft het rug gebruik.
Je noemde al de stabiliteit, (luchtige) verbinding en vloeiende overgangen. Ik voeg er nog aan toe, het deinen van de rug en de swung die je ziet. Een paard met een weggedrukte rug zie je dat niet doen.
Het is inderdaad meer dan de lijn die je trekt van de schoft naar achterhand. Dat werkt goed voor paarden met een wat meer barokke bouw. Bij de wat langer gelijnde modern gefokte rijpaarden oogt dat anders.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:55

Een andere mening hebben is prima!
We zitten op een discussieforum, niet op Meetic, we kunnen dus discussieren over het verschil van mening, de beste argumenten winnen.
Wanneer er argumenten aangevoerd worden die geen steek houden dan kunnen we die onderuit proberen te halen met argumenten.
Gewoon onder vrienden....

In dit geval: we hebben het al een keer of tig aangegeven, een paard kan tijdens het werk achter de loodlijn vallen, dat is voornamelijk een kwestie van kracht/impuls.
Dat is niet erg, het gebeurt iedereen.

Het rijden van een paard achter de loodlijn echter is gemakszucht of onkunde, het is een dealtje met het paard.
Het geeft de ruiter een goed gevoel van controle en stabiliteit en, voor velen van belang, het ziet er quasi goed uit, net of je een goede ruiter bent.
Het paard drukt zich. Alle jonge paarden proberen het.
Het paard op deze manier rijden maakt dat het een verkeerde bewegingsafloop ontwikkelt.
Hoe langer je het doet hoe meer de verkeerde bewegingsafloop wordt bevestigd.
Het paard wordt sterk in verkeerd bewegen en het wordt steeds zwakker in het mogelijk juiste bewegen.

Kijk nu om je heen en zoek iemand die niet vrijwel voortdurend (ver) achter de loodlijn rijdt.
Dit is het algemene beeld geworden in de rijscholen.

Een paard dat achter de loodlijn gaat kan zich niet meer oprichten, het spant zich namelijk op zodanige wijze aan dat het niet meer in staat is tot oprichting.
We hebben het nu over oprichting vanuit de achterhand.
Dat niet meer in staat zijn tot oprichting wordt door het paard in hoge mate gewaardeerd, het zal er volop in meewerken.
Oprichting is namelijk zwaar werken voor een paard.
Het ontwikkelen van het gaan achter de loodlijn is een doodlopende weg.

Het voor de loodlijn gaan bij het losgelaten paard wil zeggen dat het in aanleuning komt.
Aanleuning is essentieel voor een juiste bewegingsafloop, het paard waaiert de schoft uit, het maakt zich lang over de bovenlijn, het gaat buigen in sprongen en bekken, het spant zich in de beweging aan in buik en rugspieren, het paard gaat nu veren door het hele lichaam, het wordt nu door nageeflijkheid Durchlassig.

Zolang het paard nageeflijk is is de voorzijde open dat wil zeggen de hand volgt de mond in de beweging, hij begrenst slechts de houding.
Een paard is nageeflijk wanneer het in losgelatenheid voorwaarts gaat.
Het is die losgelatenheid met al zijn aspecten waar men aan voorbij gaat.