Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:15

Bedankt! Ik ga vandaag rijden met meer constant contact. Ik ben misschien te voorzichtig met haar niet willen forceren, wat nu dan juist averechts werkt. Ik zal binnenkort weer een filmpje laten maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:16

damian23 schreef:
[***], dat zijn de goede berichten! Wat een langer teugeltje wel niet voor verschil kan maken. Voor mij was het ook de oplossing om tot een diepe stretch te komen. Zodra die van mij in de diepe stretch mijn handen/bit tegen kwam, kwam hij weer omhoog naar net voorbij de knie. Maar nu ik lange teugels heb, blijft hij wel daar beneden.

Ja het maakt echt een groot verschil!

Ik heb gewoon een beetje een "ril" merrie en die wordt kriegelig als ik het niet goed doe (logisch), maar dat laat ze dan ook merken door lekker afgeleid in het rond te gaan lopen kijken.
Heb nu al weer zin in morgen. Hoop dat het weer lukt!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:16

Mijn paard heb ik eerst een aantal keren aan de longe laten stretchen en daarna uitvoerig beloond. Binnen de kortste keren snapte ze het en nu doet ze het dus ook prima onder het zadel. Ze moest er echt even aan wennen, maar nu voelt ze hoe prettig het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:18

Moos99 schreef:
Bedankt! Ik ga vandaag rijden met meer constant contact. Ik ben misschien te voorzichtig met haar niet willen forceren, wat nu dan juist averechts werkt. Ik zal binnenkort weer een filmpje laten maken

Dat doe je ook goed (niet willen forceren)! Maar gewoon licht contact proberen te houden, zodat het paard het vertrouwen krijgt in jouw hand en het bit. Ook belangrijk (mijn eigen ervaring) is contact houden als je paard lekker met haar neus naar voren naar het zand wil. Daarom is een langere teugel erg prettig.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:18

[***] schreef:
Moos, mooi paard! Het lijkt er inderdaad op dat jouw paard haar hals niet "durft" te laten vallen.

Super dat je het op de goede manier gaat proberen voor je paard. Dat op de voorhand lopen zou ik mij in eerste instantie nog niet zo druk om maken. Komt vanzelf wel goed. Probeer zoals damian en maralyn ook al zeggen om te kijken of je, je paard kunt uitnodigen om met haar neus naar het zand te gaan. Bij mij hielp het ontzettend om mijn handen wat wijder en hoger te zetten zodat ik makkelijker contact kan houden (zie mijn post over mijn aangepast teugel).

Ik heb heel lang zo met haar gereden, dus echt richting stofzuigen. Daar loopt ze graag zelfs. Alleen ik bleef daar in hangen, als ik haar dan meer wilde oppakken (meer een ronding in de nek, meer van de voorhand af) wilde ze dit dus niet aannemen. Ik zal binnenkort een filmpje laten zien van wanneer ik haar zo ver laat zakken, misschien dat je daarin tips zou kunnen geven hoe ik dat beter kan doen.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:21

Even een vraag, wat deed je als je "meer ronding in de nek wilde?" Meer ronding in de nek betekent niet automatisch dat een paard van de voorhand afkomt.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:25

[***] schreef:
Even een vraag, wat deed je als je "meer ronding in de nek wilde?" Meer ronding in de nek betekent niet automatisch dat een paard van de voorhand afkomt.

Mijn handen meer omhoog brengen en lichtjes vragen. Meestal op de volte door stelling en dat opvangen met de buitenteugel. Ik weet overigens niet hoe ze dat nu zou doen, nu ze meer durft los te laten. Ik ga binnenkort wat meer filmpjes posten van verschillende situaties :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:46

Leuk! Ben benieuwd.....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:51

Moos99 schreef:
[***] schreef:
Moos, mooi paard! Het lijkt er inderdaad op dat jouw paard haar hals niet "durft" te laten vallen.

Super dat je het op de goede manier gaat proberen voor je paard. Dat op de voorhand lopen zou ik mij in eerste instantie nog niet zo druk om maken. Komt vanzelf wel goed. Probeer zoals damian en maralyn ook al zeggen om te kijken of je, je paard kunt uitnodigen om met haar neus naar het zand te gaan. Bij mij hielp het ontzettend om mijn handen wat wijder en hoger te zetten zodat ik makkelijker contact kan houden (zie mijn post over mijn aangepast teugel).

Ik heb heel lang zo met haar gereden, dus echt richting stofzuigen. Daar loopt ze graag zelfs. Alleen ik bleef daar in hangen, als ik haar dan meer wilde oppakken (meer een ronding in de nek, meer van de voorhand af) wilde ze dit dus niet aannemen. Ik zal binnenkort een filmpje laten zien van wanneer ik haar zo ver laat zakken, misschien dat je daarin tips zou kunnen geven hoe ik dat beter kan doen.

Oprichting komt vanuit het voorwaarts;
Je drijft je paard dat de hals strekt voorwaarts( écht voorwaarts), hij komt dan iets tegen de hand, die biedt weerstand (meer niet).
Langzaam aan begrens je meer en meer.
Oprichting gevraagd door de hand leidt altijd tot het aanspannen van de rug.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:42

We zitten nog altijd een beetje vast in het stretchen, er wordt één school nog al belicht. Ben benieuwd of jullie ook nog werken aan laterale posities op de cirkel of het vierkant. Denk hierbij aan schakelingen van schouder binnen op de cirkel links om naar renvers op de cirkel rechtsom etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:04

jannico schreef:
We zitten nog altijd een beetje vast in het stretchen, er wordt één school nog al belicht. Ben benieuwd of jullie ook nog werken aan laterale posities op de cirkel of het vierkant. Denk hierbij aan schakelingen van schouder binnen op de cirkel links om naar renvers op de cirkel rechtsom etc

Ik neem dat zeker ook mee tijdens het rijden. Ik probeer tussendoor of mijn paard mijn hand wil volgen in een diepe stretch. Dit doe ik bijv een halve grote volte en dan drijf ik haar weer iets omhoog.

Wat jij beschrijft heb ik bij Antoine de Bodt geleerd. Ook is het in galop rijden van een vierkant een fijne oefening voor mijn paard.

Ik denk dat het stretchen dat in dit topic veelvuldig belicht wordt gebeurt, omdat het een basisvoorwaarde is voor een ontspannen paard. Het is volgens mij niet de bedoeling om je paard een uur lang in de stretch te rijden. Tenminste dat doe ik in ieder geval niet.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:12

Ik stretch niet meer de hele tijd. Rijd al veel in een werkhouding en rijd id schouder voor, op de volte stelling naar buiten, 8tjes, gebroken lijn 5 meter in galop etc. En dan weer even fijn in de stretch. Ik hoef alleen maar aan stretchen te denken, sta toe en mijn paard loopt in een diepe stretch.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:32

Ik heb gisteren, na 2 maanden enkel weidegang en dan 2 weken af en toe longeren aan enkel een halster in de stretch, voor het eerst weer met Bolero gereden en onder het zadel durft hij met momenten nog dieper te gaan dan aan de longe. Ik kan zo het tempo uiteraard ook veel beter controleren.
Het voelde heel ontspannen, maar we zijn nog wat op de sukkel allebei ;) ik geef soms te weinig teugel en soms te veel en meneer gaat vooral in dat laatste geval uit onzekerheid nog wat zwalpen en versnellen, maar er zaten ook hele mooie stukken tussen en bij het uitstappen aan de lange teugel kwam zijn neusje vanzelf opvallend lager dan bij het instappen. Ik heb in ieder geval enorm veel zin om er morgen weer mee aan de slag te gaan. Het is allemaal heel erg spannend :D hihi.

Mijn teugels zijn (voorlopig) wel vanzelf lang genoeg :o? geen idee hoe lang ze zijn... ik ga ze eens meten en dan concluderen of ik hele lange teugels heb of paardlief gewoon totaal nog niet diep genoeg zit. 8-) Oh well, je moet ergens beginnen...

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:11

@jannico: oefeningen zoals renvers zijn wij echt nog lang niet aan toe. Eerst maar eens ontspannen. En dan zien we wel waar het schip strand. Ik ben al lang blij dat ik die hork (mijn paard) om mijn binnenbeen gebogen krijg in de volte en dan hij op mijn zit kan afwenden en halt houden. Dus vandaar voorlopig eerst maar even loslaten.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:01

Eindelijk iemand mee om oma en mij op de foto te zetten :D
Absoluut nog niet constant in deze houding, maar wel blij met de progressie.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:10

Nog een boeiend filmpje voor mensen die last hebben van schrikachtige paarden :)

Geen nieuwe info maar wie weet maak ik er iemand blij mee.

http://epona.tv/conditioned-fear

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 00:13

Simpelman schreef:
@Tancreda4,
Ik kan alleen afgaan op wat je hier schrijft en de foto's in je profiel.
Je paard is verre van losgelaten, dat wat jij hals strekken noemt is een lange teugel geven, je paard strekt niet.
Dat wil zeggen dat je ook geen aanleuning kunt hebben.

Wanneer je nu dus de aanleuning onrustig noemt dan moet dit een ander soort ervaring zijn.
Werk eerst aan een contactteugel zoals beschreven voor Lollieloes en ga van daar uit je paard leren de hals te strekken.
Hals strekken gebeurt vanuit de schoft, je paard laat de hals dan vallen vanuit de schoft.
Dat komt doordat het de rug dan los laat en daar gaat het om.
Het is net als jij wanneer je je hoofd naar je borst laat vallen, losheid.

Jouw paard laat in de foto's in je profiel geen moment de rug los.

Bedankt voor je berichtje. Het stukje over de contact teugel zitten wel wat dingetjes in die ik kan proberen. Kan mij ook wel vinden in die laatste zin, om die reden lees ik ook mee om te kijken of er tips en tricks zijn om te proberen bij haar :) Maar het is geen makkelijk paard. Ze wordt de laatste jaren steeds ietsje bij beetje soepeler, haar stukjes dat ze gaat verruimen, wat gaat nageven, hand gaat zoeken en rug gaat loslaten zijn er steeds wat vaker en stukjes langer. Maar het is en blijft een heel moeilijk proces. Hier in het topic lijkt het zo simpel, maar vraag mij af of mijn paard ooit zover gaat komen . State of mind is ook apart bij haar, bouw niet mee, scheef... Daar moet je eerst aan werken voor je net contact op 2 teugels kan hebben en ze je hand kán volgen en dan zit je er soms toch al weer lang genoeg op voor je verder kan. Momenteel zijn we weer even een grote stap terug ivm een blessure, maar hopelijk zijn we snel weer terug waar we waren en kan ik vanuit daar meer werken aan nageeflijkheid en dan uiteindelijk wat meer en beter stretchen.

Maar even over mijn Mickelm stukje, mijn gevoel is wat bevestigd door de TA die vond dat het bit veelte los in de mond hangt me dat hoofdstel en daardoor veelte veel rommelt en beweegt. Dan kan ze ook slecht op een aanleuning komen. Het zou kunnen helpen door de riempjes strakker vast te snoeren misschien, maar dat vind ik zelf geen fijn idee. Dus wat bit betreft gaan we weer terug naar mijn gewone hoofdstel, daar hangt het bit mooier in in haar mond.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:26

Ik zag een evenement voorbij komen op facebook: WF komt naar Nederland!
https://www.facebook.com/events/722283491210376/

Wie gaan er nog meer? Ik zou best willen rijden daar maar ik weet niet of ik mijn paard daar een plezier mee doe... Die houdt niet zo van veranderingen en het is bijna 1,5 uur rijden met de trailer. Wil wel graag gaan kijken :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:29

Niemand reactie op mijn foto's.... |(

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:37

Ankum, ik vind het vanaf een foto zo moeilijk te beoordelen, de stretch ziet er goed uit, wellicht kan je paard nog iets actiever, hij mag wat verder doortreden zodat zijn achterbeen nog meer onder de massa komt :) Probeer nu dus voorzichtig je paard wat meer voorwaarts te vragen. De progressie is zeker goed!!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 08:53

@Tancreda4,
Er zijn geen tips en trics voor "jouw" paard.
Er is een opbouwkader om paarden af te richten dat heet Het Scala der Ausbildung.
Alles dat er omschreven staat vloeit in elkaar over maar niets werkt zonder het voorgaande.

Jij hebt het over: de hand volgen, contact op twee teugels, verruimen, wat gaat nageven, de hand gaat zoeken, de rug loslaten, stukjes langer.
In het Scala is de eerste fase: losgelatenheid en tact.
Daarvoor is het nodig dat je paard zich veilig voelt, vertrouwen heeft, het gevraagde begrijpt, het gevraagde kan uitvoeren.
Het heeft geen enkele zin je bezig te houden met de volgende stappen uit het Scala, zoals aanleuning en nageeflijkheid, een beetje uitstrekken, wanneer de voorgaande niet bevestigd is.
Zonder het voorgaande kan je paard namelijk het volgende niet uitvoeren, je paard kan niet en begrijpt niet, dat levert stress op en dat is een ondermijning van de losgelatenheid.

Eerst de losgelatenheid en de daaruit voortkomende tact.
Daarna kijken we verder.

Een hoodstel en een bit moeten goed passen.
Problemen met hoofdstellen en bitten komen altijd voort uit onbevestigde fases.
Een ontspannen paard dat zich loslaat, voor de loodlijn gaat heeft zijn enkelgebroken trens op een plaats in zijn mond, op zijn tong liggen, waar het met gemak op drie vuisten hard hooi kan staan te pruimen.
Dressuurrijden doen we niet met onze handen, maar met onze benen.
Onze handen begrenzen slechts, als het nodig is, het bit bevindt zich 2 cm voor het punt waar het paard zijn hoofd houdt, het moet er naar reiken, het is onmogelijk dat dat hem meer stoort dan zijn pruim hooi.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 08:56

@ankem,

Hals strekken, is prima! én VOORWAARTS.
Maar op een manier dat hij niet uit de stretch vlucht.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:11

Starbreeze schreef:
Ik zag een evenement voorbij komen op facebook: WF komt naar Nederland!
https://www.facebook.com/events/722283491210376/

Wie gaan er nog meer? Ik zou best willen rijden daar maar ik weet niet of ik mijn paard daar een plezier mee doe... Die houdt niet zo van veranderingen en het is bijna 1,5 uur rijden met de trailer. Wil wel graag gaan kijken :)

Voor mij is het 1 uur rijden. Ik ga 1 dag rijden en 1 dag kijken. 2 dagen rijden is voor mij ook een beetje te veel heen en weer gesjees.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:13

Het lijkt me wel een unieke kans, ik denk er even over na nog :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:16

Daar ligt nu de uitdaging Starbreeze en Simpelman. Ze wil dus heel graag heel hard gaan in draf. Dus nu het balans punt zoeken tussen meer voorwaarts gaan, zonder dat ze weer gaat racen. Fijn dat het halsstrekken zo goed is. Ik had zelf geen idee hoe ver ze nu kwam, dus dan zijn foto's echt heel fijn. Ze ging al verder dan ik dacht.

Ik merk dat ze qua rug ook al begint te veranderen. Ze had een stukje in de rug aan het aan einde waar je de ruggengraat bol zag worden en daarna een dip richting de billen. Zal eens kijken of ik straks een voorbeeld foto kan vinden. Die dip begint zich nu steeds meer op te vullen.

Zuid Holland is voor mij wel erg ver rijden, dus ik denk dat ik het aan mij voorbij moet laten gaan :(