[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:31

Nee heb ik niet liggen..
Gas staat op een klein privestalletje, met nog 1 ander paard dus lenen is ook geen optie..

@joolien, even over dat tussen de benen door.. Bedoel je dan dat ik hem eerst door het ringetje doe, dan door de bitring, en dan de gesp onder de buik aan de ringetjes bevestigen? Zo zie ik het nu voor me in elk geval..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:37

LoveUggs schreef:
Nee heb ik niet liggen..
Gas staat op een klein privestalletje, met nog 1 ander paard dus lenen is ook geen optie..

@joolien, even over dat tussen de benen door.. Bedoel je dan dat ik hem eerst door het ringetje doe, dan door de bitring, en dan de gesp onder de buik aan de ringetjes bevestigen? Zo zie ik het nu voor me in elk geval..

Eerst door de ring aan de singel, dan door het bit en dan tussen de voorbenen vast aan de singel. :)
Ik gebruik ook een oude slofteugel :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:44

Oke! Dan gaat ie toch zoals ik dacht!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:03

En mijn eerste koop op de boktmarkt is ook gedaan! *\o/*
Een hoofdstelletje om dalijk mee te longeren. Zondag ophalen, en dan ga ik hem daarna gelijk maar even testen, samen met jou tip van longeren Joolien!
Ik ben benieuwd hoe hij daarmee loopt. Ik hoop fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:20

Succes :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:28

Bedankt! We vinden vast wel iets dat voor ons bijden fijn is met longeren, en uiteraard het gewenste resultaat opleverd. Een ontspannen paard, dat lekker zakt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:48

Joolien schreef:
Oh ja, ik heb vandaag ook weer BLIJ gereden op mijn 'wilde' penny hengst :D
Ik heb 3 maanden niet op hem gereden vanwege de slechte bak, en hij is nog niet zo lang onder het zadel.
Hij was dan ook even in de war toen ik op wilde stappen, toen sprong ie er even vandoor. En ik maar vasthouden :+ toch maar losgelaten want hij wilde echt weg.
Maar goed, toen opnieuw opgestapt en dat ging met vasthouden van de baas wel goed. Hij was hartstikke braaf! Ik heb hem goed aan het been gezet en ben met rechtrichten bezig gegaan, hij gooit steeds zijn hals en hoofd opzij om maar niet recht te hoeven zijn en van het contact af te komen dus ik ben op de 2e hoefslag gaan rijden en goed met mijn been naar mijn hand toe gaan rijden. Dat ging al heel snel goed en al snel begin hij de hals te laten vallen eik kon zelfs al richting het nageven. Al krijgt hij daar nog veel spanning. Hij gooit wat met het hoofd omdat hij het nog moeilijk en spannend vind.
Ik heb me voordat ik stopte laten verleiden om hem op veel druk met de hand een keer door te pakken, dat ging ook wel maar daarbij had ik niet been genoeg. Nu kon ik hem veel makkelijker met been doordrukken en zo veel luchtiger houden aan de voorkant. Wel begrenzen maar niet teveel druk zetten. Het voelde ook al niet zo goed.

Maar ik heb super gereden, morgen weer :D

Fijn Joolien en goed dat je inhoudelijk post hoe je zaken doet.
Neftarie ziet er beter uit. Paard mag nog meer loslaten in de nek (wending om de voorhand en wijken hé) maar allé Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.

Hier fijne leerzame les gehad van de week. Paardje wat minder gespierd en wat te vet na een maand niets doen. Was dus weer een stuk schever en onttrok zich graag aan rechter hand verbinding. Dus wat er ook gebeurde met mijn rechter hand zacht gebleven maar wel opzij gedaan en soms omhoog zodat verbinding niet verbroken kon worden. Veel schouder voor gereden, geweken, wending om de voorhand totdat verbinding goed was en "brug gesloten". Dit tezamen met overgangen rijden en in de stap, draf of galop tempo wisselingen waardoor ze fijn actief werd (soms te en haar dan stil gezet).
Ze ging zeker niet verkeerd dus ook nog draf oefening gereden als volgt: in de bocht paardje schouder voor gereden, van hand veranderen bij de letter na de hoek en paardje schouder voor houden tot 1/4 van de diagonaal dan recht stellen paar stapjes verruimen en 1/4 voor hoefslag andere kant paardje mooi omstellen en schouder voor door de bocht. Hierdoor spoorde ze goed en verbeterde ze zichtbaar. Nu werd dus in elke pas de puntjes op de "i" gezet. Goed voor mij en voor paardje.
Viel zeker niet tegen na weken niets doen en geen les hebben.
Verder erg streng geweest in niet onder me uit mogen stappen en of rennen en dat accepteerde ze goed. Ook na galopperen paardje rustig actief verder laten draven iets dat ze niet gemakkelijk vond ( gaat graag rennerig worden) maar goed deed.
Fijn om te voelen dat paardje weer beter in de hand gesteld werd en op twee teugels was mooi door de nek met knabbelend mondje.
Dus gisteren in buiten rit oefeningen herhaald en vandaag weer super dressuur gereden in de buiten bak.
Morgen weer les. (Ik heb nog maar twee weken na deze week dat ik les kan hebben en vanwege slecht weer dat er aan komt dus maar wat intensiever gaan lessen zodat ik dat nog even mee kan pikken).
Heerlijk om zo te kunnen paardrijden. De les zal ik wel missen in Frankrijk.

Ik post dit in het kader van leren van elkaar.

Bertie ik weet niet waarom maar ik denk vandaag veel aan je en doe "croix les doits". Hopelijk valt het allemaal mee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-03-13 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:04

Fijn zeg pien_2010!
Je hebt veel toegepast dat de laatste tijd aan bod is gekomen in dit topic!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:11

LoveUggs schreef:
Fijn zeg pien_2010!
Je hebt veel toegepast dat de laatste tijd aan bod is gekomen in dit topic!

Ja na rust moet alles weer helemaal terug naar de basis worden gebracht en ik kon dat goed accepteren want verwachtte echt niet dat ze was zoals twee maanden geleden, dus heb ook nog erg genoten van haar deze week.

Ik merk dat meer en meer, dat als ik alles aan ideeën wat ik wil rijden los laat en gewoon aansluit daar waar paardje is, dat het dan altijd beter gaat dan toen ik begon en ik daar dan weer erg van kan genieten.
Wel blijft staan: dat ik wil hebben aanleuning op twee teugels, gesloten brug zodat de hulpen en halve ophoudingen goed kan door komen, en dus ook door de nek. Dat lukte dus heel goed en de rest komt morgen of overmorgen of volgende week, maand of jaar.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:29

En... We kunnen WEER voor een onbepaalde tijd niet trainen...

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 20:39

Oei dat klinkt niet leuk Fry.. Loopt ze terug niet correct?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:45

Fry schreef:
En... We kunnen WEER voor een onbepaalde tijd niet trainen...

Whats keburt?! Y;( :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:49

Balen Fry, waarom?

Ik heb vandaag weer goed gereden, paard had iets meer moeite met rechtrichten dan gister. Waarschijnlijk wat last van de spieren. Hij gooide zich helemaal scheef om maar niet het achterbeen er onder te hoeven plaatsen. Maar toch liet hij al snel zijn hals vallen zonder dat ik daar eigenlijk echt mee bezig was, dus dat was wel prettig.
Hij vind het nog wel heel moeilijk allemaal en uit dat door met zijn hoofd te gooien. Ik dacht eerst dat het aan het enkel gebroken bit lag om dat ik eerst wat meer druk had maar nu merk ik dat hij het meer doet op mijn been dus komt het uit het lijf weg. Hij werd zelfs wat stakerig dus ik moet goed in de gaten houden dat ik hem niet overvraag. Hij gaat zijn lijf nu heel anders gebruiken en dat is best pittig blijkbaar :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:07

Fijn dat je lekker gereden hebt Joolien.
Toch altijd leuk om zo'n groentje steeds verder te zien komen!
Misschien is het leuk als je zo nu en dan eens laat zien hoe je er voor staat met dit paard?
Of kan dit niet?

Ik mag helaas zondag pas weer naar paardlief, maar morgen weer gewoon les op de manege. (rij in principe elke week op dezelfde merrie)
Dus ga eens aan de slag met wat er in dit topic geschreven word!
Paard is erg (En dan ook echt heel erg) lang. Aangezien ik van dit paard geen foto heb even een klein filmpje waar ze nog niet lekker loopt (filmpje is mobielqualiteit en op zijn kant...)

Ik wist trouwens niet dat mijn vriendin een filmpje van me had gemaakt xD ja achteraf, en er was even geen fijn plekje op de hoefslag dus ik was lekker aan het oefenen met de bochten dat ze haar achterhand wat mee zou nemen.
Doordat ze zo lang is, vind ze het heel fijn om zodra ze de kans krijgt over de buitenschouder weg te lopen.
Dat is toch wel een probleempje waar we steeds tegenaan lopen. Ik weet dan dat ik weer eens echt met mijn binnen teugel stuur.. Ik heb voordat ik op deze stal reed nooit geleerd dat mijn buitenteugel eigenlijk mijn stuur is, samen met mijn binnen been. Dus op zo'n moment doe ik dan mijn buiten teugel eraan, en meer binnen been, en zo af en toe waar nodig een klein tikje achter mijn kuit. Toch ben ik haar kwijt als ze de kans krijgt. Maar wat ik ook merk is zodra ze die achterhand eronder heeft en er lekker bij heeft, gaat ze heerlijk lopen en nageven, dus ik ga eens wat meer proberen te schakelen om haar wat meer wakker te krijgen en wat meer bij de les. Iemand nog wat tips?

Ik vind het filmpje zelf trouwens afschuwelijk om aan te zien.. Als ik mezelf zo zie rij ik ineens heel slordig. Kan door het mobiele filmpje komen, of dat ik net even niet lekker reed... Dit filmpje is denk ik al 3 weken geleden gemaakt maar was vooral om te laten zien hoe lang ze is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:14

Mijn wilde pennyhengst wilt ook constant naar buiten weg vallen. wat in dan doe is contra stelling nemen, dus je buitenbeen eraan, buitenteugel wat van de hand en met je binnteugel naar binnen sturen. Dan moet hij wel rechter blijven.

De eigenaar van het paard zit op bokt en heeft liever geen foto's erop helaas :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:17

Daarom vroeg ik of het kon haha. Helaaas!

Ik ga morgen eens kijken!
Zul je maar net zien dat ik morgen op stal op een ander paard word ingedeeld xD

Maar wat ik aan haar merk, is zodra ze die achterhand meeneemt, ze wel zelf mijn hand op gaat zoeken en gaat ontspannen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:30

Ik heb vandaag (na een week) ook BLIJ gereden! :D Ik heb heel erg voorwaarts gereden, af en toe sprong hij zelf aan in galop (is dat erg trouwens?) heb een klein stukje doorgereden en daarna weer terug genomen. Toen ik hem zelf vroeg aan te galopperen ging het heel rustig en fijn en bleef hij ook super bij me in de galop!! Hij was niet meteen ontspannen, maar heb er echt naar toe gereden, veel overgangen gereden ook veel van hand veranderd en dan versnellen, en van af draf halthouden en weer weg draven. Hij deed het allemaal keurig en aan het eind was hij ook nog is super ontspannen!! Hij liet zich heerlijk vallen en bleef mooi door draven! Hier gaan we mee verder dus!! (Bedankt jullie allen voor de tips!!! *\o/* +:)+ ) En nu nog het leukste... Ik heb voor het eerst buiten gereden! :D :D ook daar was hij heerlijk ontspannen! BLIJ BLIJ BLIJ *\%/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:40

LoveUggs als je goed naar het filmpje kijkt dan zie je soms dat de buiten teugel een beetje los hangt. Van mij zou je beiden teugels wat korter mogen maken zodat je ook daadwerkelijk met de teugel kunt begrenzen. Je ziet ook soms op het filmje (je hebt er niet altijd heel goed zicht op) dat je buitenbeen niet aan het paard is. Dus je paard loopt over de buitenschouder weg iets wat je eigenlijk ook van hem vraagt op die manier.
Dus been en hand er aan. Niet te bang zijn hoor. Hij hoeft zich zelf niet zo lang te maken en hij mag ook wat actiever (= niet sneller).
Succes ermee je bent een vriendelijke ruiter.

Succes Joolien. Ik dacht fry dat je het over het slechte weer had dat er aan het komen is waardoor we weer niet kunnen rijden. En fijn dat meer mensen met plezier rijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:43

@Pien, bedankt voor de tips! =D Ga eens kijken vanavond. Met lang, bedoel ik ook echt dat ze heel lang is. Ik heb regelmatig met mijn 12 jaar ervaring gehad dat ik bij haar het zadel te veel naar voren had liggen.. :o Ik vind het wel een heel fijn paard, en kan veel van dr leren dus ik ga vanavond aan de slag!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:01

pien_2010 schreef:
LoveUggs als je goed naar het filmpje kijkt dan zie je soms dat de buiten teugel een beetje los hangt. Van mij zou je beiden teugels wat korter mogen maken zodat je ook daadwerkelijk met de teugel kunt begrenzen. Je ziet ook soms op het filmje (je hebt er niet altijd heel goed zicht op) dat je buitenbeen niet aan het paard is. Dus je paard loopt over de buitenschouder weg iets wat je eigenlijk ook van hem vraagt op die manier.
Dus been en hand er aan. Niet te bang zijn hoor. Hij hoeft zich zelf niet zo lang te maken en hij mag ook wat actiever (= niet sneller).
Succes ermee je bent een vriendelijke ruiter.

Succes Joolien. Ik dacht fry dat je het over het slechte weer had dat er aan het komen is waardoor we weer niet kunnen rijden. En fijn dat meer mensen met plezier rijden.

Mee eens, teugels flink stuk korter en hand naar voren. Idd je buitenbeen "eraan" houden en vergeet de knie niet. Door op de volte of in de wending je knie in het zadel te drukken begrens je ook al. Dat gebeurt eigenlijk ook al als je goed kijkt naar het middelpunt van de volte.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:03

Ik hoor idd vaak dat ik mijn been er afhaal, daar probeer ik ook al aan te werken.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:14

gisteren weer heerlijk gereden...maar dan kijk ik filmpjes terug en dan zie ik dat mijn benen alle kanten opzwiepen en ik zie niet stil kan houden...terwijl op het moment dat ze filmpen houd ik ze juist extra stil en denk ik " wow wat hou ik mijn benen mooi stil"
en dan kijk je terug en dan zie je wiebelbenen -O- echt een telleurstelling....
iemand pointers?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:16

Anne_mieke88 schreef:
gisteren weer heerlijk gereden...maar dan kijk ik filmpjes terug en dan zie ik dat mijn benen alle kanten opzwiepen en ik zie niet stil kan houden...terwijl op het moment dat ze filmpen houd ik ze juist extra stil en denk ik " wow wat hou ik mijn benen mooi stil"
en dan kijk je terug en dan zie je wiebelbenen -O- echt een telleurstelling....
iemand pointers?

Heb ik ook! Terwijl op mijn verzorg paard wel mijn benen stil heb.. (ander zadel, ander paard xD)
Steken je knieen niet te veel af van je zadel?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:20

nee vorige week mijn kniewrongen naar achteren gezet en beugels langer en echt denken aan hakken uitdrukken...dan gaat het beter :) het was dus nog erger :P
maarjah dan kijk je terug en dan denk je " wow benen waar ga je heen?"
ik vergeet ook telkens hakken naar buiten dus dan heb ik telkens kapstokjes en als ik kapstokjes heb dan zijn de bungelingen van mn benen het ergst... :(

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:23

Misschien is het gewoon even een kwestie van wennen en tijd?