Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horseyfries schreef:nombrado schreef:Op deze foto (halfbroertje van mijn Nombrado) zie je dat het paard het achterbeen niet in het spoor kán zetten omdat de ruiter naar binnen en achterhangt wat er voor zorgt dat het paard bijna over de buitenschouder gaat wegvallen. Je ziet ook de achterkant soort van uitzwaaien . Veel ruiters proberen dit dan via de hand weer te herstellen. Paard wordt daardoor (zit ruiter) teveel op de voorhand gereden , dit zie je aan het achterbeen wat al opgetild gaat worden en het voorbeen wat nog draagt.
[ Afbeelding ]
Ook begrijp ik niet hoe je op deze foto zou kunnen concluderen dat het achterbeen niet in het spoor van het voorbeen kan, hier lijkt het mij juist wel dat het paard op twee sporen loopt. Uitzwaaien zie ik niet, zelfs geen "soort van".
Dat het achterbeen al iets verder is dan het voorbeen is nu een typisch voorbeeld van het ongelijk voor en achter zijn, wat al meerdere malen is genoemd, is wetenschappelijk vastgesteld dat dat een normaal natuurlijk bewegingspatroon is, waarbij sommige paarden sneller achter zijn, en sommige sneller voor.
Je kunt niet elke ruiter die zo'n paard heeft daar maar klakkeloos de schuld van geven. Integendeel, ga zelf maar eens op verschillende paarden rijden (jij doet het toch goed vind je zelf?) en video dat, en speel dat dan later echt moment voor moment af. Misschien dat je dan gaat beseffen dat de wijsheid van honderden jaren geleden, ondertussen iets bijgesteld dient te worden.
pien_2010 schreef:Waar het om gaat HF is dat het goede niet meer herkent wordt.
Daar mankeert het aan. Ik denk dat ik een van de weinige ben hier op BOKT die weet hoe Murphy rijdt. Ik vind het super om te zien, dat iemand met zo weinig zo veel voor elkaar krijgt, echt waar, en nee HF Murphy zal ook geen filmpjes plaatsen. Ik begrijp jou wel hoor HF. Je bent zelf ook trots op je eigen prestaties. Maar ik vind jouw paard op het filmpje niet fijn gereden en zich ook niet fijn bewegen. Wat wij goed en slecht vinden daarin verschillen we van mening. Dat is de reden dat jij EG goed vindt en ik mis het fijne "durchlassige".
nombrado schreef:ik redeneer niet met "klakkeloos schuld geven" het is juist een onbewust gegeven die niet onderricht wordt door de huidige instructeurs (hoe vaak hoor je een instructeur iets zeggen over de zit van een ruiter?) Bovendien is dit een kennis van mij, zij weet wel beter en staat er zeker open voor![]()
Je kan in deze beweging zien! Dat het achterbeen NIET in het spoor van het voorbeen volgt, zoals ik omschreven heb hierboven. Dit heeft niets met de snelle bewegingsafloop te maken, maar puur een paard in draf in 2 takt te laten bewegen. Waarbij dus beide benen diagonaal gelijktijdig de grond verlaten.
horseyfries schreef:Hoe mensen die klassiek rijden erbij komen dat wij paarden naar voren zouden "jagen" is me ook een raadsel, als ik zo mijn Fries reed was zijn achterbeen in Timboektoe gebleven en had hij nooit Grand Prix gelopen.
Het is zo duidelijk dat die mensen niet weten waar ze over praten dat ik eigenlijk niet eens behoefte heb om ertegen in te gaan, net als die opmerking over schenkelgangers. Het is toch praten tegen een muur.
horseyfries schreef:nombrado schreef:ik redeneer niet met "klakkeloos schuld geven" het is juist een onbewust gegeven die niet onderricht wordt door de huidige instructeurs (hoe vaak hoor je een instructeur iets zeggen over de zit van een ruiter?) Bovendien is dit een kennis van mij, zij weet wel beter en staat er zeker open voor![]()
Je kan in deze beweging zien! Dat het achterbeen NIET in het spoor van het voorbeen volgt, zoals ik omschreven heb hierboven. Dit heeft niets met de snelle bewegingsafloop te maken, maar puur een paard in draf in 2 takt te laten bewegen. Waarbij dus beide benen diagonaal gelijktijdig de grond verlaten.
Ik heb het niet over een snelle bewegingsafloop, ik heb het over het feit dat een diagonaal bewegingspatroon niet 100 % diagonaal is als je het in stukjes bekijkt. Dat is wetenschappelijk bewezen dus daar kun je lang en kort over praten, het is gewoon zo. Maak voor de aardigheid eens wat filmpjes van een aantal paarden en speel die vertraagd af, dan weet je ineens dat je deze discussie kan staken.
horseyfries schreef:Murphy, het blijft jammer hoe bijzonder denigrerend je praat over andere mensen en tegen andere mensen. "Snappen we het nog"?
Misschien snap je zelf minder dan je denkt en ontwikkel je jezelf daardoor totaal niet, als ik zie hoe Edward Gal binnen een jaar een nieuw paard aan het lopen heeft dan denk ik dat hij heel wat beter weet wat hij doet dan iemand waarvan we nooit enig resultaat gezien hebben.
horseyfries schreef:nombrado schreef:Hier een hele oude foto (8 jaar geleden)
wat je wel kan zien, is dat het paard in de volte goed spoort (rompkanteling goed), buiging is goed, maar meneer piekt met zijn hoofd toch nog even naar buiten om te kijken
[ Afbeelding ]
Ik begrijp je uitleg bij deze foto eerlijk gezegd totaal niet. Je hebt het over een volte, het ziet er eerder uit alsof het paard op de hoefslag(en) loopt, je hebt het over goede buiging, als dit al een volte zou zijn zou er buiging naar rechts te zien moeten zijn en die is nergens te bekennen, en dat het paard het hoofd de andere kant op heeft staan is ook al niet zo'n best teken als dit een volte moet zijn.
Als iemand mij deze foto zou laten zien zonder enige uitleg, zou ik zeggen dat het een matige poging tot renvers is eerlijk gezegd.....
horseyfries schreef:Bedoel je deze? http://www.youtube.com/watch?v=-xlneiCmGnU (deel 2 staat er ook nog naast).
Tsja, jij mag je mening hebben, ik denk daar anders over, mijn resultaten zeggen iets anders, mijn trainers van zowel klassiek als modern zeggen iets anders, dus zeg nu zelf, denk je nu echt dat ik er wakker van lig dat iemand die geen wedstrijden rijdt, niets presteert en geen filmpjes van zichzelf durft te plaatsen denkt dat het niet goed is?
murphy102 schreef:horseyfries schreef:Murphy, het blijft jammer hoe bijzonder denigrerend je praat over andere mensen en tegen andere mensen. "Snappen we het nog"?
Misschien snap je zelf minder dan je denkt en ontwikkel je jezelf daardoor totaal niet, als ik zie hoe Edward Gal binnen een jaar een nieuw paard aan het lopen heeft dan denk ik dat hij heel wat beter weet wat hij doet dan iemand waarvan we nooit enig resultaat gezien hebben.
Goed lezen, HF.
"Snappen we het nog" slaat op het cryptische stukje waarin de één aan de ene kant van de brug staat en de ander aan de andere kant van de brug.
Ik kan me voorstellen dat mensen dat ingewikkled kunnen vinden.
Heeft niets, maar dan ook niets te maken met denigrerend zijn.
Ja, Edward heeft ze "SNEL" aan het lopen, zoals dat gaat in de MR, waar de ruiter het tempo van de opleiding van het paard bepaalt ipv andersom ...!
horseyfries schreef:Bedoel je deze? http://www.youtube.com/watch?v=-xlneiCmGnU (deel 2 staat er ook nog naast).
horseyfries schreef:Ik wacht nog altijd op antwoord op de vraag hoe jij kan denken dat jij NIET bepaald wat het tempo van de opleiding is..... Jouw paard heeft je nog geen dag gevraagd om vandaag eens een schouderbinnenwaarts aan te leren hoor!
nombrado schreef:horseyfries schreef:Bedoel je deze? http://www.youtube.com/watch?v=-xlneiCmGnU (deel 2 staat er ook nog naast).
Tsja, jij mag je mening hebben, ik denk daar anders over, mijn resultaten zeggen iets anders, mijn trainers van zowel klassiek als modern zeggen iets anders, dus zeg nu zelf, denk je nu echt dat ik er wakker van lig dat iemand die geen wedstrijden rijdt, niets presteert en geen filmpjes van zichzelf durft te plaatsen denkt dat het niet goed is?
haha, nou ja![]()
gaat het wel goed met je HF
er was net een heuse leuke discussie , waar inhoudelijk ingegaan werd op de materie
en nu kom jij rellen?![]()
Vraag maar na, aan al die fantastische instructeurs van je, of ze wel eens van rompkanteling gehoord hebben
(kben benieuwd naar het antwoord)
nombrado schreef:horseyfries schreef:Ik wacht nog altijd op antwoord op de vraag hoe jij kan denken dat jij NIET bepaald wat het tempo van de opleiding is..... Jouw paard heeft je nog geen dag gevraagd om vandaag eens een schouderbinnenwaarts aan te leren hoor!
nee logisch...je paard kan het al
nu nog met een ruiter erop
wat is dat toch, dat ruiters denken dat ze een paard dit moeten leren
horseyfries schreef:nombrado schreef:Hier een hele oude foto (8 jaar geleden)
wat je wel kan zien, is dat het paard in de volte goed spoort (rompkanteling goed), buiging is goed, maar meneer piekt met zijn hoofd toch nog even naar buiten om te kijken
[ Afbeelding ]
Ik begrijp je uitleg bij deze foto eerlijk gezegd totaal niet. Je hebt het over een volte, het ziet er eerder uit alsof het paard op de hoefslag(en) loopt, je hebt het over goede buiging, als dit al een volte zou zijn zou er buiging naar rechts te zien moeten zijn en die is nergens te bekennen, en dat het paard het hoofd de andere kant op heeft staan is ook al niet zo'n best teken als dit een volte moet zijn.
Als iemand mij deze foto zou laten zien zonder enige uitleg, zou ik zeggen dat het een matige poging tot renvers is eerlijk gezegd.....
horseyfries schreef:Van wedstrijden heb ik niet zoveel materiaal, maar deze proef van mijn vijfjarige merrie die de FEI test vijfjarigen loopt is wel leuk: http://www.youtube.com/watch?v=InS-6nenOTA
Ze deed het erg goed als enige Fries.
Nu, klaar voor de start, en schieten maar!
horseyfries schreef:Als Arthur Kottas het niet kent is het vast niet klassiek.... heb je het zelf uitgevonden? Wat is het in het Duits? Want anders verstaat hij het niet.