[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 12:20

Marocje schreef:
Oké, fijn om te horen! En nek hoogste punt heb ik van hier, dus gelukkig niet tijdens de les met dit beestje: weet ik dat we op de goede weg zitten!
KT: volgens mij heb ik voor dit moment de teugels nog wel goed, maar als ik wat meer ga vragen (aandraven, actiever maken) dan zijn ze al te lang. Ik heb nu pas begrepen wat ik 'verkeerd' doe. Ik denk vriendelijk te rijden met open hand (gaat onbewust), maar ik zet mijn armen dus wel vast dan. Zeker in draf.. Mijn instructeur legde me uit dat ik mijn hand gesloten moet houden (kan ook nog gevaarlijk zijn zo, als paard schrikt klapt je vinger zo de verkeerde kant op..) maar mijn armen zijn van het paard: die gaan mee met de beweging van het paard.. die moeten dus helemaal los zijn.. Dat was dus echt een hele omschakeling, en daar heb ik de dag erna met Maroc mee geoefend: en wat een verschil in voelen!

Bedankt voor jullie reacties!

Laat je ajb niet gek maken door mijn "gezeur" wbt "nek hoogste punt" Dat is niet iets dat je zo even voor elkaar krijgt.. dat is waar je uiteindelijk naar STREEFT. Een paard die nog niet sterk genoeg is in zijn lijfje en niet genoeg op het achterbeen komt kruipt er achter ipv dat de nek het hoogste punt is als je hier teveel focus op legt.

Zoeken naar de hand en neusje naar de loodlijn, van daaruit schakelen en naarmate het paardje sterker wordt zal hij zelf meer zijn hoofd heffen en op de loodlijn blijven waardoor de nek vaker en vaker het hoogste punt wordt. Dan gaat hij van achteruit naar voren. (uiteraard kan hij ook zijn hoofd heffen als hij niet op het achterbeen is.. maar dan loopt hij met spanning op de onderhals en dat is ook niet wat je wilt.) Vertrouwen vinden in de ruiter en de ruiterhand is vele malen belangrijker dan direct in de juiste houding lopen.

Ik vind de foto er heel erg fijn uitzien. Je bent goed bezig. Lekker zo doorgaan!

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:27

Afbeelding

Is dit een goed beeld? :)
Laatst bijgewerkt door femkesofie op 14-04-12 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 12:36

Foto 1 is slecht te beoordelen, hij lijkt erg opgekropt in de hals.

Foto 2 drukt hij zich duidelijk op in zijn onderhals.. over het algemeen vind ik hem absoluut niet ontspannen.. loopt hij altijd zo met zijn staart?

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:40

S_en_Z schreef:
Foto 1 is slecht te beoordelen, hij lijkt erg opgekropt in de hals.

Foto 2 drukt hij zich duidelijk op in zijn onderhals.. over het algemeen vind ik hem absoluut niet ontspannen.. loopt hij altijd zo met zijn staart?

Het is een kruising Arabier/Haflinger, meestal loopt hij zo hoog met zijn staart ja..
Zakken doet hij vrijwel nooit, hij is te vroeg aan de teugel gereden en ook op een verkeerde manier, we proberen nu de ontspanning te vinden! :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:56

S_en_Z schreef:
Laat je ajb niet gek maken door mijn "gezeur" wbt "nek hoogste punt" Dat is niet iets dat je zo even voor elkaar krijgt.. dat is waar je uiteindelijk naar STREEFT. Een paard die nog niet sterk genoeg is in zijn lijfje en niet genoeg op het achterbeen komt kruipt er achter ipv dat de nek het hoogste punt is als je hier teveel focus op legt.

Zoeken naar de hand en neusje naar de loodlijn, van daaruit schakelen en naarmate het paardje sterker wordt zal hij zelf meer zijn hoofd heffen en op de loodlijn blijven waardoor de nek vaker en vaker het hoogste punt wordt. Dan gaat hij van achteruit naar voren. (uiteraard kan hij ook zijn hoofd heffen als hij niet op het achterbeen is.. maar dan loopt hij met spanning op de onderhals en dat is ook niet wat je wilt.) Vertrouwen vinden in de ruiter en de ruiterhand is vele malen belangrijker dan direct in de juiste houding lopen.

Ik vind de foto er heel erg fijn uitzien. Je bent goed bezig. Lekker zo doorgaan!

Super bedankt voor je reactie! En ik zie het echt niet als 'gezeur' hoor, wb nek hoogste punt. Ik wist serieus niet dat dit een streven is, en wat je niet meteen bereikt als je op de goede manier rijdt. Zelf ben ik altijd wat voorzichtig, dus nam eigelijk aan dat als er een 'goede' ruiter opzit, dat die hem wel zo zou rijden. Nu begrijp ik dat dit dus juist niet gewenst is, maar lekker jouw hand laten opzoeken, achterhand activeren en sterker maken. En van daaruit zal hij dus op/voor de loodlijn blijven, en zijn hoofd meer opheffen?

Nu begrijp ik ook dat wanneer ik net teveel doe met mijn hand, hij er meteen achter kruipt. Ik voel hem dan ook struikelen achter, of inzakken maar dus op de verkeerde manier: ik zit dan teveel aan de teugel, en moet hem echt helemaal loslaten, en naar voren rijden.

Mijn instructeur had dit laatst ook uitgelegd: Vooral in de hoeken zakte hij ineens door een achterbeen, en dat was zo raar? Ik moest dus ff bij hem komen, en hij wees aan hoe de spieren lopen, en wat er gebeurt als ik dus aan de teugel zit: ik blokkeer dat achterbeen, hij kan zijn achterbeen er niet goed onder zetten, en maakt zijn pas dus niet goed af. Dus loslaten, en vooruit rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:17

Marocje schreef:
S_en_Z schreef:

Super bedankt voor je reactie! En ik zie het echt niet als 'gezeur' hoor, wb nek hoogste punt. Ik wist serieus niet dat dit een streven is, en wat je niet meteen bereikt als je op de goede manier rijdt. Zelf ben ik altijd wat voorzichtig, dus nam eigelijk aan dat als er een 'goede' ruiter opzit, dat die hem wel zo zou rijden. Nu begrijp ik dat dit dus juist niet gewenst is, maar lekker jouw hand laten opzoeken, achterhand activeren en sterker maken. En van daaruit zal hij dus op/voor de loodlijn blijven, en zijn hoofd meer opheffen?

Nu begrijp ik ook dat wanneer ik net teveel doe met mijn hand, hij er meteen achter kruipt. Ik voel hem dan ook struikelen achter, of inzakken maar dus op de verkeerde manier: ik zit dan teveel aan de teugel, en moet hem echt helemaal loslaten, en naar voren rijden.

Mijn instructeur had dit laatst ook uitgelegd: Vooral in de hoeken zakte hij ineens door een achterbeen, en dat was zo raar? Ik moest dus ff bij hem komen, en hij wees aan hoe de spieren lopen, en wat er gebeurt als ik dus aan de teugel zit: ik blokkeer dat achterbeen, hij kan zijn achterbeen er niet goed onder zetten, en maakt zijn pas dus niet goed af. Dus loslaten, en vooruit rijden.

Helemaal correct :j Eerst de motor aan het werk zetten.. de rest volgt vanzelf.

En dat laatste stukje dat je schrijft klinkt me heel bekend :j Die van mij was vorig jaar ook "slap" achter. Als ik teveel bezig was met "contact" houden in de hoeken viel ze terug in tempo en had ze exact hetzelfde. En de oplossing daarvoor was hetzelfde als jij schreef in je laatste woorden. Loslaten en vooruit rijden.

Dan gaat het koppie maar even omhoog.. ze zakken vanzelf weer naar je hand. Hoe meer ze in balans komen des te fijner gaat het voelen.

Het duurt best wel lang voor alle spieren zich op de juiste manier hebben ontwikkeld.. je moet kleine doelen stellen en met kleine stukjes blij zijn.

Maar daarom wordt er ook vaak genoeg in het topic geroepen: De enige die je kan leren rijden is een goede instructeur. Ik beoordeel alleen op wat ik graag zou willen zien.. uiteindelijk.

Het allerliefst kijk ik naar een ontspannen paard.. en op jouw foto had je die :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:09

Femkesofie, is dit zijn makkelijkere kant? Vind de foto moeilijk te beoordelen omdat het niet vanuit een goede hoek is genomen en veel dingen niet te zien zijn. Dit gaat dus een beetje een schatting worden. Maar wat ik zie is dat jij je tenen naar buiten steekt waardoor je knieën niet meer aan het zadel zijn (hé dat kan ik dan wel weer goed zien  ) hierdoor bouw jij spanning op in je zit daardoor is zijn rug veel te hol. Omdat je niet soepel kan meebewegen. Probeer maar eens te verbeelden dat jij het paard bent, als de massa op je niet lekker meebeweegt is het moeilijk om je rug los te kunnen bewegen. hij krult onwijs op en zijn achterhand stuwt te veel. Vind dat jij in ieder geval je linker hand te ver naar achteren hebt. Daardoor heb je automatisch te veel spanning in je armen. Je ziet die spanning heel duidelijk terug op de foto. Wat bij dit paard misschien goed zijn is longeren met een bijzet zodat hij voelt hoe het moet en jij kan zien hoe het moet. Natuurlijk zal een deel oorzaak zijn dat hij arabier is, maar dat maakt de extra uitdaging, maak daar gebruik van. Ieder paard kan ontspannen lopen.

Change, heb je foto gezien en ga mee in het commentaar. Wat ik nog wel wilde opmerken, kijk uit met lang en laag rijden bij dit paard. Hij loopt al redelijk op de voorhand, door lang een laag rijden kan je dit versterken. Persoonlijk zou ik hem eerst actief en op achter krijgen in deze aanleuning en dan pas langer laten worden. Je maakt het met lang en laag extra moeilijk om op achter te komen. Ik zie hem liever eerst actief voor de ontspanning, hoewel, de meningen nog wel kunnen verschillen, maat dit is alleen mijn mening en gebaseerd op mijn ervaringen.
Ik longeer meestal alleen lang en laag aan een bijzet zodat ik op de voorhand vallen meteen kan corrigeren. Dat gevoel probeer je dan langzaam over te brengen naar het rijden. Wat natuurlijk je streven is.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:16

Heel erg bedankt! :)
Hier heb ik zeker iets aan!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:01

Hallo! Tijdje geleden alweer dat ik hier mee gekletst heb, maar trouw meegelezen.

Ik heb vandaag voor het eerst sinds tijden weer wedstrijd gehad. Op trailerladen en knotten maken na, ging het erg goed: 198 punten en een derde prijs (we rijden in de B). Echter, ben ik me er natuurlijk van bewust dat zoals gejureerd wordt lang niet altijd overeenkomt met het echt gewenste beeld. Dus plaats ik mn proef nog even hier, om ook van jullie te horen wat jullie ervan vinden.

Ik vind het zelf op een aantal stukken te gehaast, hij loopt echt wat boven zijn tempo. Verder een grote galop-flater, volgens mij wilde ik de hoek te scherp doorrijden? Het halsstrekken is ook niet echt een succes, dat kon hij eerder veel beter. De laatste wending, A-C, wijkt hij enorm uit. Ik had hem beter moeten begrenzen. Soms komt hij ook nog wat te diep met z'n neusje, mag er wel wat meer uit. Merkte dat hij dat tijdens de proef meer deed dan met losrijden. Toch wat moe geworden denk ik. Over het algemeen vind ik het wel een fijn beeld en ben er best een beetje trots op. Vooral omdat hij zich ook zo goed gedroeg in een afgeladen inrij-bak...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:19

Dit was een van de eerste keren weer op dit merrietje. We rijden op Z niveau. (: . Ik vind zelf dat het echt heerlijk ontspannen ging, maar wat vinden jullie?
Afbeelding

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:33

Lastig hoor, dat beoordelen... Ik probeer het maar gewoon... :P

Change; Ik zou zeggen dat ze achter er iets meer onder mag komen. Misschien wat meer lengte in de hals om te zorgen dat ze niet achter de loodlijn komt. Zijn je armen/handen hier redelijk gespannen, of ligt dat aan mij?

Even een 'Blij-foto'. Ik geniet ervan dat ik/we nu zo op wedstrijd kan gaan en net voor mijn proef nog zo'n lol kan hebben <3
http://i1179.photobucket.com/albums/x38 ... CN5125.jpg

Afbeelding

Afgelopen weekend; middenstap
Afbeelding
En tijdens een clinic. Helaas bagger kwaliteit, maar madame gaat eindelijk op haar achterhand zitten en ik kan toch voldoende lengte houden
http://i1179.photobucket.com/albums/x38 ... linic2.jpg

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:49

Roxxxhorses . Die zijn juist ontspannen, hihi. =3. Ik vond dat haar achterhandje er al wel mooi onder zat, maar dat kan aan mijn ogen liggen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:06

Change3x schreef:
Roxxxhorses . Die zijn juist ontspannen, hihi. =3. Ik vond dat haar achterhandje er al wel mooi onder zat, maar dat kan aan mijn ogen liggen.

Je kan zien dat RA al helemaal los is van de grond, terwijl ze LV nog steunt. Ze tilt het achterbeen dus eerder op, wat wil zeggen dat ze nog steeds stuwt en niet draagt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:26

Change, vind de ruiter erg gespannen overkomen in houding, daardoor kan een paard nooit 100% ontspannen, vind ook een rare knik in de hals zitten, niet echt iets dat hij je hand volgt ofzo....

Weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen....achterhand zit er mooi onder, dat is wel goed.

Denk dat als de ruiter zich ontspant, in zijn lichaam, dus en in de hand, elleboog schouder rug, billen. Dat het paard daardoor nog lekkerder gaat lopen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:39

Ik vind het wel een nette proef Lon83, inderdaad wel wat hoog in tempo af en toe, maar dat zie ik liever dan die trage proeven. :)

Je paard zou meer op het achterbeen mogen, Change, meer gaan zitten, meer gewicht opnemen en dan meer gaan rijzen in de voorhand zodat je meer oprichting krijgt. Ik vind het beeld nu wat lang.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:26

Af en toe lees is weer even bij...

Lon83:
Als ik jouw paard zo zie lopen, dan lijkt hij nog wat slap en slungelig, heb je profiel niet bekeken, maar is hij nog jong? Je aanleuning is nog niet zo stabiel en hij moet zijn balans nog wat vinden/sterker worden. (dat merk je ook met dat te snel gaan en dan van het achterbeen aflopen)

Verder vroeg ik me af of hij misschien rechtsgebogen is. Vooral in het begin van de proef, maar ook op andere momenten lijkt hij wat door je linkerbeen te lopen/bol te worden en op de andere hand wordt hij juist makkelijk hol. Zie ik dat goed? Of is het anders?
Je paard lijkt lekker te kunnen lopen, denk dat het er over een tijdje, als hij sterker is, meer aan elkaar uit gaat zien. Vast een paard waar je goed mee voor de dag kunt komen! (zie je nu al aan je punten ;) )

Change: ik vind je aanleuning er niet uit zien alsof je paard van achter (vanuit dalende, meer dragende) achterhand naar voren over de rug naar oprichting is gereden.
De reden waarom ik dat er niet zo uit vind zien is dat ze wat hol lijkt in haar rug en dat ik haar hals er uit vind zien alsof die "afbuigt" voor teugeldruk, in plaats van dat ze haar hals zelf opbolt en mooi draagt. Dan krijg je vaak een mooie ronde, brede halsspier die begint vanuit het gebied ergens tussen de boeg, schouder en de schoft en van daaruit in 1 stuk doorloopt. Bij jouw paard zie je dat die spier pas veel hoger in de hals zichtbaar wordt en ook daar vrij recht loopt. Voor mijn gevoel loopt jouw paard dus op het moment van de foto meer opgericht in de hals, dan ze aan kan, waardoor je die totale aanspanning vanuit de gehele bovenlijn kwijt raakt. Het is niet meer 1 geheel, als het ware...
Bij jouw paard zou ik liever zien dat het paard iets lager in de hals gereden wordt totdat je die hele spier ziet opbollen en "deinen", en vanuit die lagere houding, met behoudt van ruggebruik proberen door het meer dragend laten worden/maken van de achterhand je paard zichzelf op te laten richten.

Ziet je paard er qua spiergebruik en beeld van halsspieren bij oprichting altijd zo uit? of is ze een tijd uit training geweest en pak je haar nu weer op?

Misschien kijk ik wel anders tegen dingen aan dan anderen hier hoor, maar dit is mijn gevoel en mijn beeld er bij...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 16-04-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:28

Joyce, daar ben ik het helemaal mee eens, jij hebt het kunnen beschrijven zoals ik dacht maar niet heb kunnen beschrijven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:36

@Roxxxhorses:
Jouw galopfoto ziet er best goed uit. In mijn ogen lijkt ze goed te gaan zitten in de galop en je aanleuning lijkt ook fijn.

Bij de foto van de middenstap, heb ik het gevoel dat ze er net iets meer doorheen moet zakken (niet dieper qua loodlijn, maar meer zakken met de hals en meer lengte moet nemen in de hals) nu breekt ze net wat af in de spieren.

Bij die laatste foto in de link, vind ik haar juist niet fijn. Daar drukt ze haar onderhals er uit. als een paard zich op de juiste wijze op lengte houdt, doet ie dat niet met zijn onderhals opgespannen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:51

Oh ja, @ Change: met meer dragend laten worden, bedoel ik dat je je paard van achter uit moet actieven en met meer impuls/swung moet laten lopen. Niet harder, maar meer elastisch swingend. Als een paard de juiste spieren gaat gebruiken bij het actiever, krijg je een meer "springveergevoel" in het lopen, het lijkt alsof je paard zich krachtiger van de grond af zet omhoog en in het lijf en de aanleuning voelt het paard als een elastiekje. Het ene paard zijn elastiekje is wat dikker en "strakken" opgespannen dan bij een ander paard, maar het voelt alsof er vanuit de achterhand, onder je billen door/via je been en dan via de hals en je teugel naar de mond een mooi rond geheel is. Door het spelen met de activiteit/impuls kun je spelen met de mate van opspannen van dat elastiekje. Wordt de spanning te veel dan "knapt" het elastiekje (breekt je paard uit, komt boven de teugel etc), wordt de spanning te laag, dan gaat het elastiekje lubberen, en mis je de verbinding...

Mijn instructrice liet ons bijvoorbeeld spelen met hele kleine tempowisselingen op hele kleine stukjes, waarbij het niet ging om "sneller" maar om activeren van de achterhand. Dus juist de aanzet maakt dat je paard kracht zet, sterker wordt en activer en sneller in het achterbeen. Het over de rug houden van je paard en blijven behouden van fijne aanleuning is daarbij heel belangrijk en vandaaruit kon je die kleine stukjes dan steeds meer uitbreiden.
Andere manier die ze ons leerde was het inrijden van de hoeken met de achterhand (ook extra activeren en ondertreden van het binnenachterbeen) schouder voor en schouderbinnenwaarts rijden, rijden van tempowisselingen in de schouderbinnenwaarts, overgangen rijden en schijnovergangen rijden, het rijden van schouder binnenwaarts op de volte, afgewisseld met travers, halthouden, enkele pasjes achterwaarts en weer wegrijden en zo waren er vast nog meer dingen, maar het begint wat weg te zakken nu ik vanwege gebrek aan gezond en geschikt paard niet meer kan lessen...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:24

Bedankt voor de tips iedereen! :D. Lang en laag rijden doe ik nu ook iets minder, en ik probeer haar ook iets 'korter' in te stellen, net zoals in een proef, maar dan wel met het neusje eruit. Maar dat doe ik pas als we dan losgereden hebben. Ik rijd haar nu ook met stang en trens, dan heb ik iets meer te vertellen, omdat ze heel heet kan worden en met s&t heb ik net iets minder gewicht in mijn handen & dus meer te zeggen .

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:37

Dank voor de tips :) (en complimentjes, uiteraard ;) )
Duncan is niet erg jong meer, bijna 8 nu. Maar hij heeft een slechte start gehad, waarin hij veel van eigenaar is gewisseld, en uiteindelijk eigenlijk bestempeld als ongeschikt voor de sport (niet om fysiek, maar om die eigenwijze kop die er op zit). Ik heb hem, eigenlijk op de gok, gekocht, nu twee jaar geleden. Toen deed hij niet anders dan uitbreken en verzet tonen.
Hij miste toen ook echt alle kracht en balans, liep als een paard dat net onder het zadel was. Ben dus eigenlijk zo'n beetje helemaal opnieuw met hem begonnen.
Ik heb het idee dat hij thuis al wel beter op eigen benen loopt en constanter in de aanleuning, hij leek in de proef inderdaad wat zoekend. Ik moet hem denk ik iets meer bij me gaan houden. Voor mijn gevoel was hij traag, dus waarschijnlijk heb ik hem zelf te snel naar voren gereden, waardoor hij boven zijn tempo is gaan lopen, en daarmee onder mij uit. En dan kan een paard natuurlijk nooit rustig in de aanleuning zijn. Maar goed, dit was de eerste wedstrijd sinds vier maanden, en pas de 6e keer dat ik gestart ben (nu 8 winstpunten). Dik tevreden dus :)

Ow ja, even teruggelezen :) het holle en bolle van Duncan. Het lijkt met periodes te veranderen... Soms denk ik dat hij linksgebogen is, en twee maanden later weer juist rechtsgebogen. Hij is wel erg goed in het negeren van binnenbeen, terwijl hij wel goed aan het been lijkt te zijn. Op de kleinste hulpen reageert hij al. Hoe zou het dan kunnen komen dat hij soms wel zo door het binnenbeen heen drukt? Iemand ideeën?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:51

vluchtgedrag ;)
Meer buigen is moeilijker dan harder lopen, als hij harder wn onder je uit gaat lopen, kun jij hem moeilijker gecontroleerd laten buigen om je been, tenminste, dat merk ik met de scheve pony die ik rijd en probeer recht te richten :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:57

@change: misschien kun je beter trainen op controle en wachten op je hulpen en een fijne aanleuning dan een sterkere rem monteren zodat je minder kracht hoeft te gebruiken? Ook een heet paard kun je prima op je zit rijden. die van mij tenminste wel, die kan ook erg heet worden, maar ze worden vooral sterk als je ze door laat denderen in te hoog tempo waardoor ze van het achterbeen af lopen en/of zich te lang maken in het lijf... En veel werken aan de ontspanning, belonen en zelf kleine hulpen geven en heel rustig en stil zitten.

Een stang is geen hulpmiddel om een te zwaar en strak paard toch in de houding een proef door te loodsen... Dan is er in de basis nog iets niet helemaal fijn voor elkaar toch?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:58

joyce B schreef:
@change: misschien kun je beter trainen op controle en wachten op je hulpen en een fijne aanleuning dan een sterkere rem monteren zodat je minder kracht hoeft te gebruiken? Ook een heet paard kun je prima op je zit rijden. die van mij tenminste wel, die kan ook erg heet worden, maar ze worden vooral sterk als je ze door laat denderen in te hoog tempo waardoor ze van het achterbeen af lopen en/of zich te lang maken in het lijf... En veel werken aan de ontspanning, belonen en zelf kleine hulpen geven en heel rustig en stil zitten.

Een stang is geen hulpmiddel om een te zwaar en strak paard toch in de houding een proef door te loodsen... Dan is er in de basis nog iets niet helemaal fijn voor elkaar toch?

S&T vind ik zelf ook fijner. En op concour kan ik haar anders helemaal niet aan. Ze kruipt zelf helemaal omhoog, spant zich dan aan, drukt haar rug weg en dan is ook niet fijn. De stang gebruik ik niet of nauwelijks, maar ik heb hier een beter gevoel bij en Niranda loopt er ook beter op.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:01

Ik heb weer wat nieuwe rijfotos ter beschikking om te beoordelen :D
Dit was tijdens een clinic van Peter Spahn (grand prix ruiter) Voor meer fotos: [RIJ-ITP] Stoere Haf Beau @Clinic van Grand Prix Ruiter Peter Spahn!

Afbeelding
Opzich vind ik dit wel een fijn beeld geven. Ik zit rechtop maar mag mijn handen nog wel iets meer naar beneden plaatsen.
Beau loopt fijn opgericht met het punt achter de oren hoogste punt. Verder is ie achter goed actief.

SBW
Afbeelding
Weer mogen mijn handen hier lager, verder mag ie wel iets meer op 3 sporen ipv 4.

Afbeelding
Tja, wel redelijke stapfoto toch? Misschien neusje er iets meer uit.

Afbeelding
Oke en hier is mijn houding dus echt bagger. Ik zit weer te veel achterover. :)

Wat vinden jullie ? :)