[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:51

FahyaFemke schreef:
Lizzii schreef:
S_en_Z , een dui delijke uitleg :) Alleen als je het met behulp van een zweep wil aanleren , zou ik niet aantikken aan de borst maar eerder aan de zuikant van je paard ter hoogte van de plaats waar je been zou komen te liggen bij het achterwaarts gaan dus als je erop zit. Als je nadien deze oefening doet onder het zadel vervang je gewoon je de zweep door je been.

precies mijn gedachte!

daarom vroeg ik naar een uitleg :j

Ik gebruik weinig tot zelden een zweep. En als ik er voor kies om eens te trainen met zweep zijn het er 2.

Maar ik geef er nooit tikken mee. Ik leg ze alleen aan waar ik ze nodig heb.. dus begrenzen schouder of aanleren zijwaartse gang, iets meer lengtebuiging.. of gewoon om paard te attenderen dat hij niet tegen mijn benen aan moet lopen omdat ik niet onnodig(hard) mijn sporen er in wil moeten zetten om het paard voorwaarts te krijgen (als je dat doet creeer je een trapzak die met ingehouden adem en uitgezette buik op de handrem tegen iedere beenhulp gaat lopen)

Omdat ik veel met linkerbeen en rechterbeen apart van elkaar werk weten paarden al snel wat ik van ze wil. Beiden benen tegelijk is altijd voorwaarts maar soms hebben ze gewoon even een extra hulpje nodig van een AANWIJS-STOKJE

De laatste keer dat ik op een paard echt een zweep als straf heb moeten gebruiken.. is al jaaaren geleden.. Heb vroeger altijd geleerd dat een paard dat niet luistert een flinke klap met de zweep verdient. Later, door logisch denken.. bleek dat ik het paard strafte enkel omdat paard aangaf dat hij niet meer kon/wou geven dan hij al gaf.

En ik dan als ruiter het gek vinden dat hij boos werd en soms flink naar de zweep kon lellen. Ik ben er niet trots op maar ik heb mijn vorige paard soms wel eens onterecht afgebeuld tot flinke striemen aan toe omdat hij bleef bokken als ik de zweep pakte omdat hij "vervelend" was.

Ik ben echt zo blij dat mijn vorige paard me heeft laten inzien dat oefeningen niet af te dwingen zijn.. dat er altijd een logische verklaring zit achter het niet correct tonen van dingen of tegen gaan werken. Toen ik na zovele instructeurs en instructrices iedere dag jankend van mijn paard af kwam omdat ik het serieus gewoon zielig vond dat ik hem zo af MOEST beulen ik stopte met lessen en sporen en zweep weggooide en dan maar 1,5 jaar geen wedstrijden reed.. heb ik zo vreselijk veel meer van mijn paard geleerd..

Na die 1,5 jaar zonder zweep en sporen en zonder dwang-arbeid was hij zoveel leuker en vrolijker en deed veel beter zijn best.

Echt.. ik ben mijn vorige vriendje ZO ontzettend dankbaar.. want ik weet dat hij zo vreselijk veel van mij gepikt heeft en me heeft vergeven en vergeten.. mijn nieuwe paard bijv. had dit niet had gepikt hoor :n Het is een vreselijk eerlijk, werkgewillig en lief paard.. maar als je deze ruw behandeld heb je denk ik binnen 2 maanden een paard dat haar kont naar je toekeert als ze je ziet. Ze is niet om te kopen, je moet haar echt vertrouwen schenken en emotioneel stabiel en realistisch blijven.

Zolang je niet boos wordt op haar gaat het goed en doet ze haar uiterste best. Correcties accepteerd ze.. maar als je boos op haar wordt dan is er geen land mee te bezeilen. Ze keert in zichzelf en durft niet meer.

Dit is echt een paard dat al bang is een klap te krijgen van een hand als je "UUUH" roept. Die al bijna ontploft als ze merkt dat je boos bent en je benen van haar buik wil tillen (en dan trap je nieteens) Als je begint met een zweepje is er heeelemaal niets aan de hand, maar als het even niet lukt en je raakt gefrustreerd en je pakt een zweep zal ze onder je vandaan blijven lopen omdat ze denkt dat ze vooruit gejaagd wordt met tikken.

Ik heb het paard nog NOOIT geslagen of getrapt.. Voor ik haar kocht werd ze met sporen en zweep gereden en reageerde ze er totaal niet op.

Heel bijzonder.. ik snap ook niet waarom ze het nu wel doet.. misschien dat ze ooit wel zo behandeld is.. en dat toen ik haar kocht ze eigenlijk "in zak en as" zat.. en daarom alles maar braaf toestond.. en nu helemaal "bij de tijd" is dat ze zichzelf weer gevonden heeft.. ik weet het niet... maar het is wel enorm leerzaam.

(ik heb afgelopen jaar 3x een zweepje in mijn hand gehad, de een na laatste keer is geweest toen ik haar leerde wijken voor druk in stap... zo'n dik 8 maanden geleden) en gisteren 5 minuutjes omdat ze tegen mijn linkerbeen aan bleef lopen terwijl ik haar vroeg om mijn linkerbeente buigen (ik had geen spoortje om, dus heb zachtjes zweepje aangelegd)

Ze is zowel zonder als met sporen even fijn te rijden (iedereen die ik er tot nu toe op heb gezet rijd zo met haar weg) alleen voor de verfijning of "net" dat beetje meer mis ik ze soms als ik zonder rijd. Maar dat komt ook omdat ze bij mij wat meer moet doen en we elkaar inmiddels al aardig kennen :=

Volgens mij weet ze wel dat ik nooit onredelijk ben. Ernaast heb ik nog niet hard op hoeven treden, ja 1x.. toen ik haar net had. Toen haalde mevrouw naar me uit toen ik haar lies schoon wou borstelen. Toen had ze hem zo snel zitten (mijn reactievermogen was sneller dan die van haar) dat ze er goed van geschrokken was. Ze heeft NOOIT meer een been naar me opgetild. Heb er daarna wel rekening mee gehouden dat ze het misschien niet kende of niet prettig vond. Langzaam opgebouwd zodat ze het uiteindelijk niet vervelend meer vond. Maar uithalen accepteer ik echt niet.

Streng, maar rechtvaardig. :=

Verder is ze overigens echt niet bang voor me.. als ik gewoon sta te zwaaien voor haar hoofd/ogen/op haar neus tikjes geef of hard op haar af loop reageert ze totaal niet :) Als ze haar dag niet heeft hoef ik alleen maar met mijn vingertje te wijzen en "Nee" op een boze manier te zeggen om haar te doen inzien dat ze niet zo boos moet kijken. (als ze haar oren naar achteren legt bij een ander paard en haar lippen krult treed ik wel op om haar op haar "plek" te zetten.. (en dat is onder mij) en dat werkt prima) Maar die dagen heeft ze niet vaak gelukkig :D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-02-12 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:01

Calimero_ schreef:
Agossie schreef:
Owkeeej... :oo

Agossie
(ik gok) S_en_Z
Wendy_Chewie
JoycexLynn12
R_ali_R
FahyaFemke
Yelly
(ik gok) Calimero_

Dat zijn er al 8! Ik denk dat ik Yamcha ook even een pb stuur, want die wil misschien ook wel.

Hoe weet je dat nou? :+

op 10-02-12 om 15:15 schreef je het volgende:
Calimero_ schreef:
Goh Bertie. Ik lees al een hele tijd mee in dit topic. En wat zou ik graag les willen hebben van jou!

Zo weet ik dat dus! :D

Over het achterwaarts gaan. Ik leer me weer te pletter! Heerlijk!
En ik was nog wel zo blij dat ik voor het eerst ècht "voorwaarts" heb haltgehouden vandaag! Man man, wat was mijn meisje op dreef! We hadden er zin in en ze deed weer geweldig haar best voor me. Dat halthouden, dat was echt "icing on the cake"! Met achterwaarts ben ik dus nog even niet helemaal bezig. Ze kent "terug" vanaf de grond, maar ik heb het vroeger wel ook geleerd met gewicht iets naar voren brengen, maar met kuit langzaam naar achter lichte druk geven. Ik weet niet of het bij Vyool zo gaat lukken. Eerst maar gewoon lekker voorwaarts houden en plezier hebben. We zijn nog niet eens B!! Het komt allemaal echt wel. :j

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:07

S_en_Z Heb ik ook gehad! Maar wat wil? Ben als 12 jarige op les gegaan, ook voor mezelf geen pretje, doorzitten zonder stuigbeugels uren aan een stuk tot men billen er blauw van waren, met een stok tussen mijn armen (want dan ga je mooi rechtop zitten), en als hij niet wil springen moet je gewon meppen tot hij wel wil ! Zo werd het ons aangeleerd en heb ik in meer dan 1 manege les gehad. Maar ja, ik hield zoveel van paarden en als 12 jarige denk je ook nog dat het zo dan maar moet en tot overmaat van ramp dacht ik toen ook dat ik het allemaal al wel wist 8)7
Zoveel jaren later pas stilaan ontdekt dat er ook andere methodes bestaan, vriendelijker, doordachter...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:10

Is ook nog helemaal niet nodig Agossie. Maar achterwaarts is een hele mooie oefening (mits goed uitgevoerd) om paarden (nog meer) op het achterbeen te krijgen. Door het zakken in het achterste en het kantelen van het bekken, optillen, naar achteren treden en vloeiend doorstappen.. en van daaruit actief maar ontspannen wegrijden kun je ze mooi vloeiend leren "rijzen" in de schoft (bergopwaarts vertrekken) Omdat het hele lichaam daar sterker van wordt gaan ze meer dragen :)

In het begin maar een paar passen, wellicht zelfs maar 1... maar het kan heel veel baat hebben in training... door de motor sterker te maken en te activeren kun je daarmee voorbereidend werk verrichten aan de verzameling.

Ik ga straks M starten, actief wegdraven vanuit AW zijn we inmiddels wel al aan begonnen. Het zit ook in de proeven. Hoe verder de training (met de jaren) vorderd, hoe meer ze op het achterbeen zal moeten komen..

Maar het is jammer dat ik op wedstrijden (ook in het Z) zoveel terugwerkende handen zie. Niet diagonaalsgewijs achterwaarts.. slepende achterbenen.. het is zo vreselijk zonde.. want het is een oefening die in mijn ogen... best wel belangrijk is om aan de basis te gaan werken wbt oprichting en verzameling.. (is ook gewoon basis.. die pas correct uitgevoerd kan worden wanneer het paard goed in de bespiering zit en sterk genoeg is in zijn lichaam om zichzelf te kunnen dragen.. want de ruiter kan dat niet :+ Wisten veel wedstrijdruiters dat maar...!)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-02-12 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:14

Lizzii schreef:
S_en_Z Heb ik ook gehad! Maar wat wil? Ben als 12 jarige op les gegaan, ook voor mezelf geen pretje, doorzitten zonder stuigbeugels uren aan een stuk tot men billen er blauw van waren, met een stok tussen mijn armen (want dan ga je mooi rechtop zitten), en als hij niet wil springen moet je gewon meppen tot hij wel wil ! Zo werd het ons aangeleerd en heb ik in meer dan 1 manege les gehad. Maar ja, ik hield zoveel van paarden en als 12 jarige denk je ook nog dat het zo dan maar moet en tot overmaat van ramp dacht ik toen ook dat ik het allemaal al wel wist 8)7
Zoveel jaren later pas stilaan ontdekt dat er ook andere methodes bestaan, vriendelijker, doordachter...

Ik heb alleen maar privelessen gehad van min. ZZ tot GP amazones + gediplomeerd instructrices. Heb nooit een manegeles gehad. (ja.. een paar.. toen ik nog geen eigen pony had.. meeste kinderen gingen huilen als ze op een bepaalde pony moesten.. ik gilde en krijste moord en brand als ik na een uur van (maakt niet uit welke) pony af moest.. hehehehe }>

Maar dat kwam denk ik ook wel omdat ik voordat ik uberhaupt ooit les kreeg een paar keer per jaar met mijn ouders samen (ik was een jaar of 7) op bosrit ging (met gehuurde paarden en pony) waarbij we min. 2 tot 3 uur in het zadel zaten.. Dan stelt zo'n uurtje hobbelen niets meer voor :=

Het heeft bij mij wel wat langer geduurd dan mijn 12e.. maar misschien omdat ik op mijn 11e pas echt ben gaan leren rijden met instructrices.. Ik was ong. 17 toen mijn ogen open gingen en toen ik 18 was en alles zelf moest gaan betalen omdat ik wou gaan werken heb ik ipv dat mijn ouders besloten welke instructeur zij goed vonden zelf gezocht naar mensen die bij mij zouden kunnen passen.

Pas 2 jaar geleden heb ik "de juiste" gevonden. Die mij soms te lief vind.. maar ach.. iedere keer dat ik kom (en dat is niet heeeel erg vaak, omdat ik paard de kans wil geven rustig aan ons huiswerk te werken zonder druk) ziet ze veel vooruitgang (en ik heb ook al een hoop geleerd in de jaren qua voelen en hoe en niet te rijden.. dus dat scheelt ook wel)

Daarvoor had ik al jaren geen les meer. Ik had de hoop al bijna opgegeven, tot mijn instructrice op mn pad kwam... we werken vooral aan de basis en pakken afentoe een oefening mee wanneer het goed gaat. Zodat het een correct gereden oefening is en geen truucje.

Maar ik vind het zo ontzettend leuk om mensen aan het denken te zetten, waarom dit.. waarom dat.. wat heeft het voor effect.. of juist NIET.. en waardoor zou het kunnen komen dat het geen effect heeft? Wat gaat er mis? Hoe krijg je een paard dan zover dat ze het met training wel kunnen?

Plezier staat bij mij voorop :j Ik rijd liever een braaf proefje met een bom onder mijn kont van vreugde en energie dan dat ik mijn paard ga pushen in de meest onmogelijke houdingen en het paard tussen haar oortjes "stuk" rijd en die eigenlijk al moe van het werken is nog voor ik er uberhaupt op stap.

Die tussenweg bied het paard vanzelf wel aan, daar ben ik absoluut zeker van.. als ze maar de kans krijgen om zich te ontwikkelen tot een atleet. :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-02-12 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:24

Mijn dochter heeft nadien ook nog les gehad bij grand prix amazone. Ook daar ging het er echt niet vriendelijk aan toe. Toch heb ik het nog steeds moeilijk om dan mijn eigen mening te geven want ja, ik heb natuurlijk geen volle prijzenkast...Na een les of 5 trek en sleurwerk toch maar afgehaakt. Mijn dochter ook compleet het noorden kwijt...het is niet makkelijk een goede instructeur te vinden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:29

Dan heb ik het vroeger dus niet verkeerd geleerd... Maar wat ik mij dus afvraag hoe snapt een paard nou dat een voorwaartse hulp achterwaarts is? Ja door voor dusdanig te begrenzen dat ze die energie die drang naar voren maar na achter werken, vervolgens blijf je controleren en begrenzen dat ze niet scheef gaan. Het lijkt mij daarbij helemaal niet 'natuurlijk' voor een paard dat achterwaarts gaan, en veel word het volgens mij ook vanaf de grond door middel van druk op de borst aangeleerd.. (druk op de borst, stemcommando terug)

Het aanleren op de grond door middel van druk op de plek waar je been ligt lijkt mij eigenlijk helemaal niet logisch, die voorwaartse beenhulp komt voort uit het moment wanneer ze eigenlijk ingereden worden en hun natuurlijke drang voor 'wegvluchten' dus naar voren komt, ze willen als het waren vluchten voor dat been waarnaar ze dus voorwaarts gaan en wij ze daarvoor belonen. Beenhulpen zijn dus imo altijd 'wegvluchten', 2 benen = voorwaarts, 1 been = opzij gaan, wat we gebruiken om b.v. te begrenzen (dan willen ze die kant op, wij geven druk en ze willen weg van die druk dus gaan de andere kant op). Als je dan vervolgens ze het achterwaarts wilt leren en gaat die 'been'hulp (of op de grond de eenzeidige? Of drukken jullie dan wel aan beide kanten en hoe dan?) Geven hoe snapt zon paard dan dat het ipv voorwaarts achterwaarts moet?

Op de grond geef je (de meesten dan, en zoals het mij geleerd is) druk op de borst en geeft het commando terug, je duwt het paard eigenlijk gewoon naar achteren (logisch want als ze met hun borst ergens tegen aan staan bv. een hekje dan voelen ze dat ze niet verder voorwaarts kunnen, ofwel ze kunnen terug en er omheen of terug en er over heen...) Eerste reactie is dan dus altijd terug... Als ze eenmaal snappen dat ze op het stemcommando terug moeten (dat word dan geassocieerd met druk op de borst, 'ik kan niet voorruit en moet terug') dan kun je dit gaan linken met de hulpen ohz, je kan dan imo elke willekeurige hulp daarbij gebruiken bv. diep gaan zitten of verlicht zitten... Of een hand op de kont bij wijze van....

Zomaar even wat mij zo binnen schiet en hoe ik het zie hoor, niks geen aanvallen gewoon wat hersenspinsels... :P

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:29

S_en_Z schreef:
Lizzii schreef:

Het heeft bij mij wel wat langer geduurd dan mijn 12e..

Oh , maar bij mij zijn men ogen pas veel later open gegaan hoor, ik was dan al ruim 20 :o en nu nog leer ik elke dag bij en heb nog regelmatig een "aha, zo zit dat" gevoel. een zoektocht die nu nog steeds verder gaat!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:33

imo zegt niveau niet veel. Ik heb heel bewust gezocht naar een instructrice die zelf wel op niveau rijd.. MAAR die ook zelf meerdere paarden van niets naar dat niveau rijd. Die paarden heeft die fijn aan de hulpen zijn. Die gericht is naar vriendelijk en eerlijk maar consequent rijden. Zij is zelf ook jury op belangrijke evenementen.

Ik betaal er ook vrij veel voor (vergeleken met mensen met dezelfde diploma's die de rest allemaal niet hebben) maar ik leer gewoon veel van haar, we snappen elkaar en ze weet zonder op mijn paard te zitten precies te vertellen welke hulp wanneer effect heeft.

Als ik een Z amazone had tegengekomen die me zo les kon geven was ik daar vast bij beland :j maar ik heb er 1 uit duizenden.. en die wil ik niet kwijt :n Ben erg blij met haar.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:41

_Marinke_ schreef:
Dan heb ik het vroeger dus niet verkeerd geleerd... Maar wat ik mij dus afvraag hoe snapt een paard nou dat een voorwaartse hulp achterwaarts is? Ja door voor dusdanig te begrenzen dat ze die energie die drang naar voren maar na achter werken, vervolgens blijf je controleren en begrenzen dat ze niet scheef gaan. Het lijkt mij daarbij helemaal niet 'natuurlijk' voor een paard dat achterwaarts gaan, en veel word het volgens mij ook vanaf de grond door middel van druk op de borst aangeleerd.. (druk op de borst, stemcommando terug)

Je begrenst niet tijdens het achterwaarts gaan hoor.. het lichte begrenzen vanuit halt is enkel "de hulp" om aan te geven wat je wil. Net zoals je vanuit het halthouden je handen opent/ontspant om aan te geven dat je weg wilt stappen, draven) Vanaf het moment dat je achterwaarts gaat mogen je handen zeker niet vasthouden. Moeten ECHT ontspannen. Paard dient op beenhulp achterwaarts te blijven gaan, niet op de "begrenzende" hand. Dan blokkeer je ten eerste het achterbeen.. en ten tweede beperk je de "voorwaartse drang" (ja.. in je achterwaarts gaan de voorwaartse drang "verpesten" je leest het goed ;) ) In welke oefening of gang het paard zich ook bevind, hij moet altijd "voorwaarts" kunnen blijven denken.. en dat kan enkel wanneer de hand niet belemmert/tegen werkt. Een paard dat in het achterwaarts gaan belemmert wordt door de ruiterhand zal ALTIJD op de handrem/voorhand wegdraven en achter de teugel/te diep gaan.

Achterwaarts gaan is overigens iets dat paarden in de natuur ook gewoon doen, voor te wijken van gevaar zonder het zicht er op te verliezen.

Alleen is achterwaarts gaan onder het zadel het tonen van onderdanigheid (zwakker zijn) Een paard doet dit niet graag omdat hij niet ziet wat er achter zich gebeurd.. er zou wel een vleesetende leeuw achter kunnen zitten.

Scheef gaan moet je niet aan begrenzen (enkel in je proef) maar juist aan werken. Scheef gaan is namelijk het teken dat het paard niet genoeg rechtgericht is en/of los laat in het lichaam om de oefening correct uit te voeren. Het begrenzen wat je doet als je paard in de proef neigt scheef te gaan is dus het verblommen van niet genoeg rechtrichten in de training. Het kan ook zijn dat de ruiter niet juist zit en/of sterker is met 1 been waardoor het paard onbewust "gevraagd" wordt te wijken voor de druk.. want dat leren we onze paarden iedere dag dat we rijden. :)

Als druk op rechterbeen wijken rechts en andersom is...

Als je met rijden tempowisselingen enz rechtop moet zitten zodat gewicht iets op achterhand komt, bekken kantelen en benen aan voorwaarts is. Waarom zou gewicht iets naar voren brengen dan niet achterwaarts zijn? Hij wijkt toch voor de druk? Er is niets anders aan.

Door het verfijnen van de hulpen is uiteindelijk de benen terugleggen al voldoende om het paard achterwaarts te vragen.. waarom?

Als je stoelzit hebt neig je al snel veel gewicht achterin het zadel te leggen ipv in het midden. Met je hak onder je heup is je gewicht verdeeld.. dus met je benen naar achteren geef je eigenlijk dus het tegenovergestelde van stoelzit aan. Het gewicht komt iets meer naar voren in het zadel waardoor het paard achterwaarts zal gaan :)

Je begint met "grote" hulpen om aan te geven wat je verwacht, die maak je steeds kleiner en verfijn je. Zodat ze gevoelig worden op iedere kleine aanzet. Hoe je benen liggen geven in feite al aan wat je verwacht (door het verfijnen van de hulpen) het paard zal wijken voor de druk. Hoe klein die druk ook is.

Dat is juist het mooie aan paardrijden. Paarden zijn zo gevoelig (ze voelen immers een vlieg op hun lijf al) je wil als ruiter zo harmonieus met je paard leren omgaan dat ze al de oefeningen uitvoeren als je er aan denkt (bij wijze van spreken) Dus met minieme hulpen zoveel mogelijk bereiken.. En dat kan.. zolang je maar op de juiste manier traint en met je paard omgaat.

Hopelijk is het zo duidelijker :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-02-12 00:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:46

_Marinke_ schreef:
Het aanleren op de grond door middel van druk op de plek waar je been ligt lijkt mij eigenlijk helemaal niet logisch, die voorwaartse beenhulp komt voort uit het moment wanneer ze eigenlijk ingereden worden en hun natuurlijke drang voor 'wegvluchten' dus naar voren komt, ze willen als het waren vluchten voor dat been waarnaar ze dus voorwaarts gaan en wij ze daarvoor belonen. Beenhulpen zijn dus imo altijd 'wegvluchten', 2 benen = voorwaarts, 1 been = opzij gaan, wat we gebruiken om b.v. te begrenzen (dan willen ze die kant op, wij geven druk en ze willen weg van die druk dus gaan de andere kant op). Als je dan vervolgens ze het achterwaarts wilt leren en gaat die 'been'hulp (of op de grond de eenzeidige? Of drukken jullie dan wel aan beide kanten en hoe dan?) Geven hoe snapt zon paard dan dat het ipv voorwaarts achterwaarts moet?

Op de grond geef je (de meesten dan, en zoals het mij geleerd is) druk op de borst en geeft het commando terug, je duwt het paard eigenlijk gewoon naar achteren (logisch want als ze met hun borst ergens tegen aan staan bv. een hekje dan voelen ze dat ze niet verder voorwaarts kunnen, ofwel ze kunnen terug en er omheen of terug en er over heen...) Eerste reactie is dan dus altijd terug... Als ze eenmaal snappen dat ze op het stemcommando terug moeten (dat word dan geassocieerd met druk op de borst, 'ik kan niet voorruit en moet terug') dan kun je dit gaan linken met de hulpen ohz, je kan dan imo elke willekeurige hulp daarbij gebruiken bv. diep gaan zitten of verlicht zitten... Of een hand op de kont bij wijze van....

Zomaar even wat mij zo binnen schiet en hoe ik het zie hoor, niks geen aanvallen gewoon wat hersenspinsels... :P

Ik zie het dus een beetje anders, ook niet aanvallend hoor gewoon meedenkend :)

Ik leer mijn pony's nooit vanuit druk wegvluchten maar eerder naar iets toe werken. Zodanig uitnodigen dat ze gaan meedenken en dan belonen op het moment dat ze de juiste oplosssing kiezen. Als ik met een jonge pony start met grondwerk dan leer ik hem net voorwaarts te gaan met een aanraking op de borst en dus niet achteraan want dan krijg je inderdaad een vluchtreactie. Na een keer of 3, 4 hebben de meeste paarden al snel door dat dat betekend dat ze voorwaarts moeten gaan. Zo wordt de voorwaartse beweging altijd beloond, ikke blij en paardje ook :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:58

S_en_Z schreef:
Je begrenst niet tijdens het achterwaarts gaan hoor.. het lichte begrenzen vanuit halt is enkel "de hulp" om aan te geven wat je wil. Net zoals je vanuit het halthouden je handen opent/ontspant om aan te geven dat je weg wilt stappen, draven) Vanaf het moment dat je achterwaarts gaat mogen je handen zeker niet vasthouden. Moeten ECHT ontspannen. Paard dient op beenhulp achterwaarts te blijven gaan, niet op de "begrenzende" hand. Dan blokkeer je ten eerste het achterbeen.. en ten tweede beperk je de "voorwaartse drang" (ja.. in je achterwaarts gaan de voorwaartse drang "verpesten" je leest het goed ;) ) In welke oefening of gang het paard zich ook bevind, hij moet altijd "voorwaarts" kunnen blijven denken.. en dat kan enkel wanneer de hand niet belemmert/tegen werkt. Een paard dat in het achterwaarts gaan belemmert wordt door de ruiterhand zal ALTIJD op de handrem/voorhand wegdraven en achter de teugel/te diep gaan.

Achterwaarts gaan is overigens iets dat paarden in de natuur ook gewoon doen, voor te wijken van gevaar zonder het zicht er op te verliezen.

Alleen is achterwaarts gaan onder het zadel het tonen van onderdanigheid (zwakker zijn) Een paard doet dit niet graag omdat hij niet ziet wat er achter zich gebeurd.. er zou wel een vleesetende leeuw achter kunnen zitten.

Scheef gaan moet je niet aan begrenzen (enkel in je proef) maar juist aan werken. Scheef gaan is namelijk het teken dat het paard niet genoeg rechtgericht is en/of los laat in het lichaam om de oefening correct uit te voeren. Het begrenzen wat je doet als je paard in de proef neigt scheef te gaan is dus het verblommen van niet genoeg rechtrichten in de training. Het kan ook zijn dat de ruiter niet juist zit en/of sterker is met 1 been waardoor het paard onbewust "gevraagd" wordt te wijken voor de druk.. want dat leren we onze paarden iedere dag dat we rijden. :)

Dat bedoel ik dus met controleren en begrenzen dat ze niet scheef gaan.... Ik geef je gelijk hoor dat scheef gaan een teken is van niet goed rechtgericht etc. Mij gaat het om de manier waarop je het een paard leert, ben daar zelf heel erg mee bezig met hoe een paard leert enzo, daarbij nog helemaal niet met achterwaarts gaan heb daar ook nog niet bij n.agedacht dus en intepreteer ook vanuit hetgeen mij vroeger op de manege geleerd is. Vind het juist super interessant om hier in dit topic het erover te hebben, begrijp me dus niet verkeerd. :)

Maar daarbij vraag ik mij dus heel erg af hoe je (zonder die druk op de borst in het begin, wat imo heel logisch is maar met druk op plek van been) het paard achterwaarts leer, dat lijkt me heel erg verwarrend voor een paard?

En achterwaarts voor een paard niet natuurlijk? Daar bedoel ik dus mee dat een paard instinctief altijd voorwaarts gaat, achterwaarts lopen zullen ze imo niet snel doen tenzij het niet anders kan dus (vanwege dat hekje bv, of die leeuw die voor ze staat). Je ziet het ook, als er iets engs voor ze is dan lopen ze ook iets een paar passen naar achteren maar draaien zich zo snel mogelijk om om voorwaarts te gaan. Of komen op de achterbenen, van voor omhoog, en draaien vliegensvlug om....

Naar mijn inziens (nu ik er dus echt over aan het nadenken ben) hoor achterwaarts uiteindelijk op een minimale (bijvoorbeeld een zit)hulp te gebeuren waarnaar je met je been en hand de aanleuning bewaart, zoals je ook bij het voorwaarts gaan doet. :j

Edit nadat ik deze reactie op jou reactie had getypt zag ik dat je dit bij jou reactie had toegevoegd:

Citaat:
Als druk op rechterbeen wijken rechts en andersom is...

Als je met rijden tempowisselingen enz rechtop moet zitten zodat gewicht iets op achterhand komt, bekken kantelen en benen aan voorwaarts is. Waarom zou gewicht iets naar voren brengen dan niet achterwaarts zijn? Hij wijkt toch voor de druk? Er is niets anders aan.

Door het verfijnen van de hulpen is uiteindelijk de benen terugleggen al voldoende om het paard achterwaarts te vragen.. waarom?

Als je stoelzit hebt neig je al snel veel gewicht achterin het zadel te leggen ipv in het midden. Met je hak onder je heup is je gewicht verdeeld.. dus met je benen naar achteren geef je eigenlijk dus het tegenovergestelde van stoelzit aan. Het gewicht komt iets meer naar voren in het zadel waardoor het paard achterwaarts zal gaan :)

Je begint met "grote" hulpen om aan te geven wat je verwacht, die maak je steeds kleiner en verfijn je. Zodat ze gevoelig worden op iedere kleine aanzet. Hoe je benen liggen geven in feite al aan wat je verwacht (door het verfijnen van de hulpen) het paard zal wijken voor de druk. Hoe klein die druk ook is.

Dat is juist het mooie aan paardrijden. Paarden zijn zo gevoelig (ze voelen immers een vlieg op hun lijf al) je wil als ruiter zo harmonieus met je paard leren omgaan dat ze al de oefeningen uitvoeren als je er aan denkt (bij wijze van spreken) Dus met minieme hulpen zoveel mogelijk bereiken.. En dat kan.. zolang je maar op de juiste manier traint en met je paard omgaat.

Hopelijk is het zo duidelijker :=

Jij zegt precies (in je eerste zin) wat ik ook al aangeef, voor die edit van jou dus, zie die laatste zin. Daar denken we dus het zelfde over! Fijn! :D

Wat je vervolgens zegt over die stoelzit en gewicht ben ik met je eens, ook het been naar achter leggen waarna je gewicht naar voren komt. Zo gebeurt dat in de dagelijkse praktijk volgens mij, want er zijn volgens mij maar heel heel weinig mensen die dusdanig onafhankelijk zitten dat ze hun benen los van hun romp kunnen bewegen en andersom. Daar denken we wat dat betreft dus ook het zelfde over.. Maar waar je dus naar mijn inziens naar toe werkt is toch wel het ideaalplaatje, in het ideaalplaatje is het dus niet nodig om je been naar achter te leggen maar alleen je gewicht naar voren te verplaatsen. Je behoort dan ook je benen onafhankelijk van je romp te kunnen bewegen en andersom... Toch?

En wat je zegt over je begint met grote hulpen klopt helemaal, dat zie ik zo goed in het inrijden, ze willen 'vluchten' (/wijken zoals jij het beter noemt) voor die druk, daar belonen we ze voor. Waarna je die druk zo miniem maakt (in het begin stadium heb je ook echt geen druk nodig, heel lichtjes aanleggen zorgt er al voor dat ze wijken ervoor... helaas zie je veel ruiters dus in het doorrijden steeds meer druk geven, paarden leren dat er niks engs aan is dus reageren ook minder (iets waar je voor waakt, ze zijn in het begin automatisch eigenlijk al heel goed op de hulpen, dat wil je zo houden, maar dat bereik je dus imo alleen als je hier ook JUIST mee weet om te gaan, en dat is rijden! :) )

Ik vind het zo fijn aan dit topic dat we het er gewoon zo over kunnen hebben, de verschillende invalshoeken bekijken met elkaar en zo van elkaar leren! Ik leer hier echt veel bij overigens! Tnx jullie! :D
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 14-02-12 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:06

_Marinke_ schreef:
Dat bedoel ik dus met controleren en begrenzen dat ze niet scheef gaan.... Ik geef je gelijk hoor dat scheef gaan een teken is van niet goed rechtgericht etc. Mij gaat het om de manier waarop je het een paard leert, ben daar zelf heel erg mee bezig met hoe een paard leert enzo, daarbij nog helemaal niet met achterwaarts gaan heb daar ook nog niet bij n.agedacht dus en intepreteer ook vanuit hetgeen mij vroeger op de manege geleerd is. Vind het juist super interressant om hier in dit topic het erover te hebben, begrijp me dus niet verkeerd. :)

Maar daarbij vraag ik mij dus heel erg af hoe je (zonder die druk op de borst in het begin, wat imo heel logisch is maar met druk op plek van been) het paard achterwaarts leer, dat lijkt me heel erg verwarrend voor een paard?

En achterwaarts voor een paard niet natuurlijk? Daar bedoel ik dus mee dat een paard instinctief altijd voorwaarts gaat, achterwaarts lopen zullen ze imo niet snel doen tenzij het niet anders kan dus (vanwege dat hekje bv, of die leeuw die voor ze staat). Je ziet het ook, als er iets engs voor ze is dan lopen ze ook iets een paar passen naar achteren maar draaien zich zo snel mogelijk om om voorwaarts te gaan. Of komen op de achterbenen, van voor omhoog, en draaien vliegensvlug om....

Naar mijn inziens (nu ik er dus echt over aan het nadenken ben) hoor achterwaarts uiteindelij op een minimale (bijvoorbeeld een zit)hulp te gebeuren waarnaar je met je been en hand de aanleuning bewaart, zoals je ook bij het voorwaarts gaan doet. :j

wbt grondoefeningen.. I don't know. Daarom reageer ik op wat ik wel weet.

wbt je eerste dikgedrukte vraag/opmerking:

Het is een vorm van tonen onderdanig te zijn aan de "leider". Ik zie paarden in de paddock ook maar 2 passen een soort van passage-achtig iets doen.. ik zie ze geen halve proef passageren zonder dat de ruiter het vraagt in de paddock (zonder ruiter dus).. dus die vraag wbt natuurlijk bewegen kun je wel bijna bij iedere oefening stellen... er is maar 1 zin die hierbij gepast is.. als de basis gelegd is hebben de oefeningen die gevraagd worden te maken met de "graad van AFRICHTING" aan de teugel gaan is namelijk OOK niet natuurlijk.

Wij willen van onze paarden atleten maken die sterk zijn in hun hele lichaam om te tonen dat zij op kleine fijne hulpen gangen en oefeningen kunnen uitvoeren die zij in vrijheid niet snel zouden doen. Dit terwijl het paard happy is en graag mee wil werken op de kleine hulpen, ipv dat het wordt afgedwongen (vandaar happy athlete)

En dat dat enkel te bereiken is met de juiste training, rust en harmonie.... dat is wel duidelijk... en dat veel ruiters er geen kaas van gegeten hebben wat happy athlete inhoudt... dat is ook wel duidelijk.. een vervelende ruiter op een braaf paard dat iedere schopt en klap toe staat maakt het absoluut geen happy athlete of goed afgericht paard.. een paard die op weinig hulpen ALLES uit zichzelf wil halen en er HELEMAAL voor gaat om zijn beloning (hetzij een blije ruiter die beloont op stemhulp of schouderklopje.. of in de vorm van snoep/clickertraining) te mogen ontvangen. In de paardenwereld gaat alles om het afgeven van signalen.. dus ben jij blij, paard blij. DAT is een happy athlete.

je 2e: Helemaal correct :j

Enneee.. ik begrijp je niet verkeerd. Ik vind het leuk om uit te leggen hoe ik het zie.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-02-12 01:15, in het totaal 2 keer bewerkt

_Marinke_

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:13

Juist, dat heeft dus met het opleiden van een paard te maken, de graad van africhting. Ze te laten doen wat wij vragen, geef ik je helemaal gelijk in haha! :)

We kunnen ze zo bij wijze van een hele proef achterwaarts laten gaan, als we willen. Een paard wat net onder het zadel is kun je ook geen Z proef mee rijden, dat heeft allemaal te maken met hoe de hulpen verfijnd zijn, hoe de spieren zijn, hoe ver ze in de opleiding zijn, elke keer ga je natuurlijk weer een stapje verder. :j

Ik vind het ook heel leuk om er zo over te hebben hoor! Je leert echt van elkaar volgens mij, althans ik leer er wel echt van.. :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:18

Lizzii schreef:
_Marinke_ schreef:

Ik zie het dus een beetje anders, ook niet aanvallend hoor gewoon meedenkend :)

Ik leer mijn pony's nooit vanuit druk wegvluchten maar eerder naar iets toe werken. Zodanig uitnodigen dat ze gaan meedenken en dan belonen op het moment dat ze de juiste oplosssing kiezen. Als ik met een jonge pony start met grondwerk dan leer ik hem net voorwaarts te gaan met een aanraking op de borst en dus niet achteraan want dan krijg je inderdaad een vluchtreactie. Na een keer of 3, 4 hebben de meeste paarden al snel door dat dat betekend dat ze voorwaarts moeten gaan. Zo wordt de voorwaartse beweging altijd beloond, ikke blij en paardje ook :j

Ik denk dat ik je snap (althans ik snap het nog niet helemaal eigenlijk en vraag eigenlijk om uitleg... :o ), maar dat heeft naar mijn mening te maken met hoe je ze iets aanleert? Jij leert ze dus aan door voorwaarts te gaan door aanraking met de borst? Dit doe je volgens mij (zeg het als ik het fout zie!) door het juiste gedrag te belonen en het verkeerde gedrag te negeren, gaan ze daarop achterwaarts negeer je het dus en gaan ze daarop voorwaarts beloon je het dus? Het paard zoekt naar wat jij wilt krijgt bevestiging bij het juiste en zal dat vervolgens weer doen. Toch?

Volgens mij eigenlijk het zelfde bij druk met het been en ze vanuit hun natuurlijke instinctief voorwaarts gaan ('vluchten') en wij ze daarvoor belonen? Of zie ik dit nu heeeeeel verkeerd?

Ik ben echt nieuwsgierig hoe jij het ze dus precies aanleert, hoe je dat dan doet met grondwerk?? :)

Zoals de foto van FahyaFemke zij loopt ernaast, geeft druk op plek van been en leert ze het achterwaarts gaan op die manier, maar hoe werkt dit? Dat is voor mij echt onbekend terrein en snap het ook niet echt eerlijk gezegd... :o

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:22

mmm....moeilijk...een lichte druk zal waarschijnlijk wel noodzakelijk zijn. Bij clickertraining niet, dan gaat het paard zelf een oplossing zoeken en krijgt hij een beloning als hij de juiste oplossing gevonden heeft.
Bij het achterwaarts gaan aan de hand zonder hulp van de clicker tik je licht aan op de plaaats waar je kuit zou liggen en geef je een lichte druk op het touw. Maakt je paard nog maar een schijnbeweging om achterwaarts te gaan dan laat je die druk op het touw en de zweep direct wegvallen. Van een vluchtreactie is hier denk ik geen sprake.

Ter illustratie mss in het volgende filmpje zie je mijn man aan het werk met een 3 jarige jonge ponyhengst. Mijn man is absoluut geen paardenmens maar heeft deze pony toch helemaal zelf opgeleid. In het filmpje loopt de pony een parcours aan de hand met verschillende hindernissen (ze hebben die dag de hoogste qualificatie behaald, mijn mannetje fier en ikke ook). Voor alle duidelijkheid deze pony was nog niet geleerd onder het zadel dus enkel grondwerk en hier niet met clicker.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:23

Klopt Marinke, alleen kun je een gedwongen oefening/hulp nooit verfijnen..

De enige hulpen die je kunt verfijnen zijn hulpen die vragen en TOESTAAN om te ontspannen.

Een ruiter die verkrampt zit kan geen/niet genoeg ontspanning bieden.. niet in de aanleuning.. en niet in de gangen/oefeningen :)

Zoals Yamcha het zegt.. "de salsa leren dansen met je paard" Jij leid, hij volgt. In harmonie :)

Zet 2 soepele dansers bij elkaar.. je hebt een show.. zet een stijve hark(ruiter) bij iemand die zijn best doet om soepel te dansen... tsja.. die trap je telkens op zijn tenen.. uiteindelijk kan hij de maat niet meer houden.. en dan ziet het er gewoon niet uit... :=

Nu ga ik echt naar bed!

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:33

@_Marinke_ Je kan een paard bijvoorbeeld een trailer opjagen door middel van druk en zo een vluchtreactie uitllokken. Dat hebben we allemaal al wel eens gezien of zelf gedaan voordat we gestresst naar een tornooi wilden vertrekken (pleit schuldig :o) Maar je kan hem ook een trailer op begeleiden zoals in het filmpje. Het paard denkt als het ware mee en het lukt ook duidelijk niet van de eerste keer maar das ook niet erg :) Eens hij de goede weg gevonden heeft valt de druk weg en volgt beloning. VLuchten vind ik mijn inziens altijd een verkeerd uitgangspunt dan is de stress immers al te groot.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:35

S_en_Z schreef:
Klopt Marinke, alleen kun je een gedwongen oefening/hulp nooit verfijnen..

De enige hulpen die je kunt verfijnen zijn hulpen die vragen en TOESTAAN om te ontspannen.

Een ruiter die verkrampt zit kan geen/niet genoeg ontspanning bieden.. niet in de aanleuning.. en niet in de gangen/oefeningen :)

Zoals Yamcha het zegt.. "de salsa leren dansen met je paard" Jij leid, hij volgt. In harmonie :)

Zet 2 soepele dansers bij elkaar.. je hebt een show.. zet een stijve hark(ruiter) bij iemand die zijn best doet om soepel te dansen... tsja.. die trap je telkens op zijn tenen.. uiteindelijk kan hij de maat niet meer houden.. en dan ziet het er gewoon niet uit... :=

Nu ga ik echt naar bed!

Hele mooie afsluiter! Wat kan jij het toch weer mooi verwoorden :j Slaapwel!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:55

Lizzii, als ik het dus goed begrijp openen met het touw (hand vooruit, ruimte geven) en dan de voorwaartse hulp (tikken op de borst in dit geval)? Ik vind het zelf nog erg wazig, doe me best om het te snappen hoor! :) Maar je kan dit bv. dus ook leren door bv op z'n linkervoorbeen te tikken? Of aan het oor te trekken, bij wijze van! (al lijken me dat totaal geen prettige hulpen voor een paard, maar gewoon even een 'voorbeeld' of ik het dus goed snap). Ben echt totaal niet thuis in het grondwerken....

Pleit ook schuldig omtrent het 'de trailer opjagen', al is dit niet mijn manier ik hou niet van die druk die dwang.. Wat ik zelf het liefst met jonge dieren doe die niet fijn de trailer op willen de eerste keren, is rust, heel veel rust... Laat ze maar kijken, het onderzoeken.. Elk stapje de trailer op/in, beloon je dat is natuurlijk wat je uiteindelijk wilt..

Wat ik bedoel met 'vluchten' is dat dat toch een natuurlijke reactie van een paard is voor iets wat het niet fijn of eng vind, druk op teugel of been geeft imo toch een reactie van 'vluchten' maar dit word beloond, ontspanning volgt en het leert vervolgens dat het dus voor die druk moet wijken en het geen stress hoeft te hebben... Toch? Hoe leren jullie ze onder het zadel dan op? Is weer een nieuwsgierig opkomende vraag... Vind het echt interessant hoor die manier van jullie!! Nieuwe inzichten, sta daar altijd wel voor open. :j

S_en_Z ik heb het toch nergens over dwang? Of is het gewoon een stukje extra toelichting? Toen ik bv. die van mij inreed, kende hij al goed de stemhulpen, maar die moesten nog gelinkt worden aan de hulpen (been = voorwaarts etc.), je begint gewoon met heel rustig het aanleggen van het been, het paard gaat hieruit voorwaarts dit beloon je en ontspant direct. Zelfde met de wending, je vraag het paard de wending door te gaan (hand van de hals af, buitenhand tegen de hals aan etc.), paard zet de wending in en wend (maakt niet uit hoe flauw die bocht dan is in het begin!) Dit beloon je ook direct weer en ontspant.... Uiteindelijk werk je naar steeds en steeds meer verfijning toe.. Geen dwang imo....

De uitspraak van Yamcha vind ik inderdaad een hele mooie! Ben ik het ook echt mee eens.. ;)

Enne slaap lekker!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:18

Nou het eerste stukje gebruikt zij vaak wat ik tussen aanhalingstekens heb gezet. De rest is van mij ;)

Marinke nee oke, maar omdat jij het telkens over "begrenzen" had. Je kunt niet alleen maar blijven sluiten en corrigeren.. net als dat je kinderen leert hoe dingen gedaan moeten worden, in welke volgorde.. moet je als ze het proberen er ook niet telkens tussen springen.. je moet ze ook durven "loslaten". Hun eigen fouten laten maken. En als ze dan de fout in gaan, dan begeleid je de goede richting uit en laat je ze los.

(das exact hetzelfde als een kindje voor het eerste langere stukjes loopt. Als je hem altijd vasthoudt zal hij nooit vallen.. maar hij zal ook nooit op eigen benen kunnen lopen omdat hij steun zoekt aan jou :) dit zeg ik niet om paarden te vermenselijken. Maar het is een beetje het idee dat ik erbij heb.)

Je geeft aan wat je wil en wacht op reactie. Afhankelijk van de reactie die jij krijgt reageer jij weer met een specifieke hulp.. en door consequentie maak je die hulp steeds kleiner.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:42

_Marinke_ schreef:

zo wordt een paard door mij niet ingereden hoor :n
bij mij leren ze eerst 'stap' vanaf de grond. en als ik er eens op mag en kan in alle rust, dan zeg ik weer 'stap' en dan zetten we een stapje, of twee en beloon ik het paard. ik heb nog nooit, en dan ook echt nooit eerst benen gegeven. Die geef ik er later pas bij, zodat ze het met het 'stap' gaan associëren.. en later met het 'versnellen' dus.

_Marinke_ schreef:

ik zeg bijna goed, als je met het 'duwen' druk op de borst bedoeld, en dus ook de druk direct loslaat wanneer ze een stap naar achter zetten. Dan sta je niet te duwen, maar raak je je paard vrijwel alleen aan :j

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:04

_Marinke_ schreef:
Ik denk dat ik je snap (althans ik snap het nog niet helemaal eigenlijk en vraag eigenlijk om uitleg... :o ), maar dat heeft naar mijn mening te maken met hoe je ze iets aanleert? Jij leert ze dus aan door voorwaarts te gaan door aanraking met de borst? Dit doe je volgens mij (zeg het als ik het fout zie!) door het juiste gedrag te belonen en het verkeerde gedrag te negeren, gaan ze daarop achterwaarts negeer je het dus en gaan ze daarop voorwaarts beloon je het dus? Het paard zoekt naar wat jij wilt krijgt bevestiging bij het juiste en zal dat vervolgens weer doen. Toch?

Volgens mij eigenlijk het zelfde bij druk met het been en ze vanuit hun natuurlijke instinctief voorwaarts gaan ('vluchten') en wij ze daarvoor belonen? Of zie ik dit nu heeeeeel verkeerd?

Ik ben echt nieuwsgierig hoe jij het ze dus precies aanleert, hoe je dat dan doet met grondwerk?? :)

Zoals de foto van FahyaFemke zij loopt ernaast, geeft druk op plek van been en leert ze het achterwaarts gaan op die manier, maar hoe werkt dit? Dat is voor mij echt onbekend terrein en snap het ook niet echt eerlijk gezegd... :o

mijn foto is een voorbeeld van het paard inrijden. voor dat ik er op ga loop ik zo met het paard mee, om de hulpen aan te geven aan het hoofdstel (sidepull). ik begin dus meer met het hoofd en werk daarna naar de zit.. want ik kan niet verwachten van een groen paard, dat als ik er op ga zitten, hij/zij ook gelijk mijn zithulpen begrijpt. Wat ik wel kan verwachten is dat zij de hulpen aan het halster kent, want aan de hand kennen ze halt (druk op de neus), links en rechts (druk rechts of links van het hoofd). Dit is dus geen foto van het achterwaarts aanleren, paard stapt hier gewoon.
wat ik hierbij wel kan aanleren is de druk van de beenhulpen. dan kan ik mijn hand op de plaats van mijn benen leggen en zeggen 'stap'! en daarbij wat druk geven, probleem is dat dat dan maar aan 1 kant kan ;)
Wel druk ik soms met mijn heup wat in de zij, zodat ze ook al die druk ervaren en daar niet voor vluchten, maar alleen op gaan stappen.

en wat een leuk filmpje lizzi!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:53

Nog even over dat achterwaarts aanleren (van een stukje terug, maar vond dit even leuk als aanvulling)

Ik leer het ze ook eerst wel aan de hand, maar zodra ik er onder het zadel mee begin parkeer ik ze eigenlijk altijd met de neus tegen de wand de eerste keren. Paard gaat dan vanzelf zoeken omdat hij niet voorwaarts kan en eventueel zijwaarts gaan blijf ik dan heel rustig corrigeren. Gewoon paard op de plek houden, heel licht been geven (ik leg ook mijn been iets terug in het achterwaarts gaan trouwens) en dan wachten tot het kwartje valt. En dan heeel enthousiast belonen alsof ze toch wel een enorme prestatie hebben geleverd haha.
Ik heb met mijn eerste pony heel veel moeite gehad met achterwaarts gaan en dat is uiteindelijk op deze manier goed gekomen. Sindsdien eigenlijk nooit meer anders gedaan.

FahyaFemke

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:06

wat zeggen we van deze foto:
Afbeelding