Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:20

Zoewieso schreef:
http://jessevandervelde.com/de-oorzaak- ... ishouding/

Je kunt het hele filmpje kijken van 10 min, maar het gedeelte waar ik het over heb begint op minuut: 06.50

:)

Ik geloof daar wel in Zowieso. Ik ben zelf als gevolg van stress zeker 10 kg aangekomen, zonder dat ik iets veranderde in mijn voedingspatroon. Mijn lichaam ging a.h.w. gewoon op slot.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:55

Hier wordt regelmatig gesproken over een grens van rond de 80 kilo. Maar hoe zit het dan met de mannen?? 80 kilo is voor een man toch een redelijk normaal gewicht? Moeten die dan ook maar stoppen met rijden?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:10

Supervixen schreef:
Hier wordt regelmatig gesproken over een grens van rond de 80 kilo. Maar hoe zit het dan met de mannen?? 80 kilo is voor een man toch een redelijk normaal gewicht? Moeten die dan ook maar stoppen met rijden?

Ja volgens de mensen hier wel. daarmee gaat de paardensport ten onder. Misschien is het een campagne om Rath van tootie te krijgen. Dat arme dier heeft ook zeker meer als 80 kg op zijn rug.

Anoeska

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:30

Ik weet het allemaal niet zo met die grens van 80 kilo. Maar aan de andere kant, als je een grens stelt, dan lijkt het me logisch dat die voor iedereen geldt. Dus ook voor mannen, ook voor mensen die er allemaal niks aan kunnen doen. Als je een grens stelt voor een gezond gewicht (wat die grens ook is), dan geldt die gewoon voor iedereen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:08

Jeetje... 80kilo als grens :') Dan komen er heul veul paardjes stil te staan hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:16

Volgens mij is er nergens genoemd dat er een 80 kilo grens moet komen toch?
Persoonlijk wil ik geen zwaarder gewicht op mijn paard en zo zijn er nog een paar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:19

Ik vind 70kg meer dan genoeg voor mijn paarden.
Als iemand vindt dat zijn paard 80kg kan hebben, prima toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:23

phormicola schreef:
joenohoe schreef:
Tsjongejonge net 14 pagina's doorgelezen en het is nog steeds hetzelfde gezeur, alles wordt er nog steeds bijgehaald. Een laag zelfbeeld heeft de jeugd vaak toch wel, en niet alleen de jeugd, heb inmiddels genoeg profielen gezien van mensen die beweren dat ze overgewicht hebben die dat totaal niet hebben. Daar heeft dit niks mee te maken, ook niet met discriminatie, afzeiken en uitsluiten. Het gaat hier puur om HET WELZIJN VAN HET PAARD, te dikke ruiters moeten gewoon niet gaan paardrijden. Punt. Iemand boven de 80 kilo komt niet op mijn paard, ook al is dat een stevige kruising KWPN x tuiger. Heb in het verleden wel degelijk gemerkt dat zij last kan hebben van gewicht, ook van het mijne, ook al ben ik nooit zwaarder geweest dan 75.

_/-\o_

Ik word echt helemaal gestoord van alle rotsmoesjes hier.
Het gaat er trouwens niet eens echt om of je te dik bent ja of nee. Het gaat erom of je te zwaar bent voor het paard waar je op wil rijden.

Ik ben 1,78m en ik weeg zo'n 69 kg. Ik kan makkelijk op een leuke KWPN'er van 1,65m.
Zet je me op een ranke arabier van 1,53m, dan ben ik vele malen te zwaar voor het dier. Maar waarom zou ik daar in vredesnaam een probleem van maken?

Zeven jaar geleden woog ik 95 kilo. Denk je nou echt dat ik op een paard sprong? Absoluut niet :n
Ik had het echt geweldig leuk gevonden om te rijden, maar ik wilde het die paarden echt niet aan doen.
Het ging niet om mijn plezier, maar om het welzijn van het paard.
Als je dat als ruiter met overgewicht niet inziet, ben je behoorlijk egoistisch bezig.

En daar gaan nu al tig pagina's over, terwijl wat jij zegt alles zou moeten zeggen. Als je paard "oef" zegt als je gaat zitten dan weet je al genoeg. Ben zelf een soort van vriendin kwijtgeraakt omdat ik haar niet op mijn paard wilde hebben omdat ze te zwaar was. Snap wel dat dat niet leuk was, echt wel, maar voor het welzijn van mijn paard kon ik niet anders.

O ja, kijk voor de aardigheid eens op www.fast-5.com. Kost niks :-) maar als deze man gelijk heeft is dat een oplossing voor veel mensen. Geldt ook voor dat stressverhaal en de hormonen disbalans. Zit er zelf sterk over te denken om daar iets mee te gaan doen, ik vergeet toch de helft van de tijd te eten en heb geen last van honger, ja tegen het einde van de middag, maar verder niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:30

JUIST!! wat phormicola zegt!!

Het gaat er niet om dat mensen te zwaar/dik zijn, maar het gaat erom dat mensen nadenken over wat ze met hun/een paard willen etc..

Ik vind niet dat er gewichtslimieten moeten komen of iets dergelijks maar het zou wel prettig zijn als mensen nadenken over zichzelf, hun gewicht en wat ze daarmee kunnen.. (dit geld dus voor alle mensen die iets met paarden willen doen)

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:13

kivas schreef:
JUIST!! wat phormicola zegt!!

Het gaat er niet om dat mensen te zwaar/dik zijn, maar het gaat erom dat mensen nadenken over wat ze met hun/een paard willen etc..

Ik vind niet dat er gewichtslimieten moeten komen of iets dergelijks maar het zou wel prettig zijn als mensen nadenken over zichzelf, hun gewicht en wat ze daarmee kunnen.. (dit geld dus voor alle mensen die iets met paarden willen doen)

En daar ben ikhet helemaal mee eens

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:43

Wat ik zo bijzonder bind aan de redeneringen hier is dat de mensen die te dik zijn geweest het felste zijn tegen de mensen die ze dik noemen en dat mensen die een max gewicht noemen altijd iets nemen dat lager is dan hun huidige gewicht ;)

Natuurlijk moet je naar het paard kijken, ik vind het nogal arrogant om vanaf een forum te bepalen dat bepaalde eigenaren dat niet doen.

Als iemand zich niet lekker voelt bij zijn gewicht zal ik hem niet veroordelen omdat hij tijdelijk niet rijdt, sterker nog; ik vind het een mooi streven om een gewicht te handhaven waarvan je vind dat het bij je paard past!

Maar dat geneuzel over een paar kilo meer of minder vind ik echt larie. Volgens mij maakt de trainingsgraad van de rug en buikspieren van het paard dan veel meer uit dan het gewicht van het paard. Mijn man bijvoorbeeld weegt met zijn 1.90 ongeveer 90 kilo, die heeft niet eens een buikje! Hij heeft ook wel eens 85 gewogen maar toen was hij echt mager, dat zag er niet uit! Als hij zijn schouders zou gaan trainen zou hij zo boven die 100 kilo uitkomen... volgens velen hier mag hij met zijn lengte en bouw dus op geen enkel paard rijden :+

Net als dat een mens kan trainen om wel 2000 kilo te heffen (ja dat kan echt: google maar) kan een paard ook worden getraind om meer gewicht te kunnen dragen. De paarden die een doorgezakte rug hebben hebben echt niet altijd een zware ruiter, ze hebben echter wel allemaal een slecht getrainde rug.

Ik zou het meer bij een paardenforum vinden passen om dit topic dan ook meer tijd te besteden aan 'hoe train ik de rug en buikspieren van mijn paard als ik een paar kilo te veel heb' dan 'dikke mensen mogen niet paardrijden'. Dat is namelijk gewoon discriminatie.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:48

Hoe zou dat 'vroegah' gegaan zijn met de paarden in de tijd van de ridders? Of met de tegenwoordige filmpaarden die ruiters met een harnas op de rug krijgen? Ruiter + harnas weegt denk ik wel meer dan 200 kilo.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:52

200 kilo??? Haha.. ik lees op internet dat een harnas ongeveer 35 tot 40 kilo weegt. Ik neem aan dat een ridder van 160 kilo niet in een harnas past.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:53

Anoukie schreef:
Hoe zou dat 'vroegah' gegaan zijn met de paarden in de tijd van de ridders? Of met de tegenwoordige filmpaarden die ruiters met een harnas op de rug krijgen? Ruiter + harnas weegt denk ik wel meer dan 200 kilo.

Paarden werden in de vroegere ruitertraditie beter getraind, dat werd nog echt als vak gezien... nu doet iedereen maar wat.
En filmpaarden? Tja.... veel filmpaarden hebben het niet geweldig kan ik je zeggen, een hoop dwang en ellende.
Ik ken daarin ook een aantal fijne uitzonderingen......
Maar nee.... ik zou niet naar extremen gaan zoeken om andere 'ongewenste' zaken te verdedigen...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:54

Supervixen schreef:
200 kilo??? Haha.. ik lees op internet dat een harnas ongeveer 35 tot 40 kilo weegt. Ik neem aan dat een ridder van 160 kilo niet in een harnas past.

alleen vergeet je dan dat het paard ook een harnas omhad, die iets groter is dan een mensenharnas :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:55

Anoukie schreef:

Dan was dat waarschijnlijk ook gewoon te zwaar en niet heel gezond voor dat paard. Waar wil je heen met deze stelling? Je kan toch zelf ook wel bedenken dat 200 kilo nooit goed kan zijn, nu niet, en in de middeleeuwen ook niet. Ik kan me voorstellen dat de paarden in de middeleeuwen iets steviger waren dan de herten die we nu fokken. Maar in die tijd waren paarden ook gewoon een middel met een doel. Onderdeel van een oorlogsuitrusting. Dus de ridders zullen niet heel veel hebben nagedacht wel gevolgen het gewicht voor het paard zou kunnen hebben op de lang termijn. Als deze stuk ging, stapten ze op de volgende. Tegenwoordig willen we allemaal graag dat onze paarden gezond oud worden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:55

Ninx schreef:
Anoukie schreef:

Paarden werden in de vroegere ruitertraditie beter getraind, dat werd nog echt als vak gezien... nu doet iedereen maar wat.

volgens mij is dát dan eerder het probleem...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:57

Ik verdedig niets of niemand hoor, maar ik was dit onderwerp met mijn vriend aan het bespreken en toen gaf hij dit voorbeeld en ik vroeg het me gewoon af ;).

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:01

Sterker nog, ik ben een dikker mens te paard (zie topic in onderschrift met rijfoto's van gisteren). Ik vind het alleen enorm moeilijk te bepalen (of door mensen hier te laten bepalen) wanneer je te dik/zwaar bent voor je paard. Niet ieder paard zal dat even duidelijk aangeven en de wetenschap heeft er ook nog geen antwoord op. En om dan maar gewoon een gewichtsgrens in te stellen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:14

Heeft weinig zin om iedereen individueel te gaan bespreken, maar als ik naar de foto's van Anoukie kijk, en hoe ze haar paard aan het lopen heeft, dan denk ik dat ze zich weinig zorgen hoeft te maken. Maar wat kan ik ervan zeggen, van foto's...

Ik denk dat het al goed is als mensen zich ervan bewust zijn dat een paard hun gewicht moet kunnen dragen, op een gezonde manier.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:21

sallandval schreef:
Wat ik zo bijzonder bind aan de redeneringen hier is dat de mensen die te dik zijn geweest het felste zijn tegen de mensen die ze dik noemen en dat mensen die een max gewicht noemen altijd iets nemen dat lager is dan hun huidige gewicht ;)

Natuurlijk moet je naar het paard kijken, ik vind het nogal arrogant om vanaf een forum te bepalen dat bepaalde eigenaren dat niet doen.

Als iemand zich niet lekker voelt bij zijn gewicht zal ik hem niet veroordelen omdat hij tijdelijk niet rijdt, sterker nog; ik vind het een mooi streven om een gewicht te handhaven waarvan je vind dat het bij je paard past!

Maar dat geneuzel over een paar kilo meer of minder vind ik echt larie. Volgens mij maakt de trainingsgraad van de rug en buikspieren van het paard dan veel meer uit dan het gewicht van het paard. Mijn man bijvoorbeeld weegt met zijn 1.90 ongeveer 90 kilo, die heeft niet eens een buikje! Hij heeft ook wel eens 85 gewogen maar toen was hij echt mager, dat zag er niet uit! Als hij zijn schouders zou gaan trainen zou hij zo boven die 100 kilo uitkomen... volgens velen hier mag hij met zijn lengte en bouw dus op geen enkel paard rijden :+

Net als dat een mens kan trainen om wel 2000 kilo te heffen (ja dat kan echt: google maar) kan een paard ook worden getraind om meer gewicht te kunnen dragen. De paarden die een doorgezakte rug hebben hebben echt niet altijd een zware ruiter, ze hebben echter wel allemaal een slecht getrainde rug.

Ik zou het meer bij een paardenforum vinden passen om dit topic dan ook meer tijd te besteden aan 'hoe train ik de rug en buikspieren van mijn paard als ik een paar kilo te veel heb' dan 'dikke mensen mogen niet paardrijden'. Dat is namelijk gewoon discriminatie.

Het gaat juist over de druk die het uitoeffend op de spieren. Je kunt net zoveel trainen aan de rugspieren en buikspieren wat je maar wilt maar als de druk (dus het gedeelte dat dus van het zadel op de rug ligt, de kussens) boven de 3N/cm2 komt omgerekend naar gram was dat 190 gr/cm2 (staat hier ook ergens in dit topic) gaan de spierenweefsels eraan.
Daarbij gerekend dus dat je in draf 2 x zo veel weegt en in galop 2,5 x zo veel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:43

Schangah schreef:
Het gaat juist over de druk die het uitoeffend op de spieren. Je kunt net zoveel trainen aan de rugspieren en buikspieren wat je maar wilt maar als de druk (dus het gedeelte dat dus van het zadel op de rug ligt, de kussens) boven de 3N/cm2 komt omgerekend naar gram was dat 190 gr/cm2 (staat hier ook ergens in dit topic) gaan de spierenweefsels eraan.
Daarbij gerekend dus dat je in draf 2 x zo veel weegt en in galop 2,5 x zo veel.

Wat wil je precies zeggen dan? Dat trainen geen verschil maakt?

Wat ik maar bedoel is dat een paard met een ongetrainde rug ook geen ruiter van 50 kilo aankan... maar een paard met een getrainde rug best een uurtje kan trainen met een percentage van zijn lichaamsgewicht.

Overigens; wat iedereen die zelf traint of zijn paard traint zou moeten weten is dat training juist het beschadigen van spieren is aangevuld met voldoende goede voeding en meer dan genoeg rust. De grap is namelijk dat beschadigde spieren zichzelf sterker herstellen dan hun oorspronkelijke toestand.

Even een quote van een random bodybuildings site
Citaat:
Om te beginnen het trainen zelf, natuurlijk belangrijk, hierdoor ga je spieren bij kweken. Wat je in de fitnesszaal doet is schade aanbrengen aan je spieren dus onthoud dat je dit ook niet te overdreven doet je lichaam moet ook terug kunnen herstellen na de schade die je hebt aangebracht. Als je hierin gaat overdrijven kan het zijn dat je lichaam niet kan volgen met het spierherstel en je dus aan spierafbraak i.p.v. opbouw gaat doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:46

Schangah schreef:

109 gr/cm2 ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:58

tamary schreef:
Schangah schreef:

109 gr/cm2 ;)

oeps Sorry typfout.
Het trainen van de spieren heeft de bedoeling om er voor te zorgen dat de rug die sowieso al doorzakt bij alleen al een zadel op de rug te leggen ooit weer te krijgen onder het zadel op de natuurlijke stand zonder het zadel. bow - string constructie
Hoe zwaarder te ruiter hoe moeilijker voor het paard zijn rug weer in zijn normale stand te krijgen.

Spieren zijn niet te trainen tegen druk. Dus te hoge druk = atrofie van de spier.

Voor de die hards op te zoeken een interessant wetenschappelijk artikel:

Evaluation of pressure distribution under an English saddleat walk, trot and canter
B. FRUEHWIRTH, C. PEHAM*, M. SCHEIDL and H. SCHOBESBERGER
Movement Science Group, Department V, Clinic of Orthopaedics in Ungulates, University of Veterinary Medicine, Vienna, Austria.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:47

Citaat:
Wat ik zo bijzonder bind aan de redeneringen hier is dat de mensen die te dik zijn geweest het felste zijn tegen de mensen die ze dik noemen en dat mensen die een max gewicht noemen altijd iets nemen dat lager is dan hun huidige gewicht

Knap van je dat je van iedereen het gewicht hier weet? Ik ben idd te dik geweest en ik heb helemaal niets tegen dikke mensen, alleen vind ik dat je als erg zware ruiter je wel moet afvragen of het wenselijk is om op een paard te gaan zitten.
Ik heb een max gewicht voor op mijn paard inderdaad, en dat ligt ruim boven mijn eigen gewicht.

Citaat:

Ja en hoe lang achter elkaar heffen ze dat gewicht? Een uur lang onafgebroken en gaan ze er ook mee rennen?

Citaat:

Vroeger liep men ook in een berenvel, droegen een knuppel en leefden in een grot. Gelukkig komt men met de tijd tot betere inzichten.
En misschien hebben de ruiters op de filmpaarden wel geen echt ijzeren harnas meer aan, maar eentje van aluminium of ander licht spul?

Anoukie schreef:
Sterker nog, ik ben een dikker mens te paard (zie topic in onderschrift met rijfoto's van gisteren). Ik vind het alleen enorm moeilijk te bepalen (of door mensen hier te laten bepalen) wanneer je te dik/zwaar bent voor je paard. Niet ieder paard zal dat even duidelijk aangeven en de wetenschap heeft er ook nog geen antwoord op. En om dan maar gewoon een gewichtsgrens in te stellen...

Ik snap nog steeds niet waar het vandaan komt dat je een gewichtsgrens in moet stellen. Sommigen hebben dat voor hun eigen paard en op sommige maneges doen ze het idd ook. Ik denk dat er alleen wel bewuster met zwaar overgewicht en paardrijden omgesprongen moet worden, bijv op maneges. Ik hoop dat iedere ruiter met eigen paard, het welzijn van het paard wel zo hoog in het vaandel heeft staan om er niet met een onverantwoord gewicht op te gaan zitten. En ik snap prima dat het met het ene ras misschien anders is dan met het andere.
Heb jij zelf een grens? Zou je bijv. het oke vinden als iemand met 130 kilo op een paard ging zitten exclusief tuig?