Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:07

Needje schreef:
cherie78 schreef:

Nee, juist met contra-stelling is het meer op de buitenkant zitten.

Die binnen-buitenkant is alleen maar om in evenwicht, dus een gezamelijk zwaartepunt te behouden.

Dat op binnen-buitenkant zitten, heeft te maken met het verplaatsen van het zwaartepunt door de zijdelingse buiging en door de middelpuntvliedende kracht.

Ik doel met op binnen de kant waar het midden van de volte zich bevind.
Als je een volte rechts rijdt moet je dan niet ten alle tijden gewicht op rechts houden, ongeacht de stelling?

Het is juist de zijdelingse buiging die veranderd met contra-stelling.
Zoals al uitgelegd, verandert het zwaartepunt bij een zijdelingse buiging.
En verandert dus weer met contra-stelling

En wat een binnen-of buitenkant is, op een volte snap ik wel hoor :+
En met contra-stelling verandert de binnen-buitenkant :Y)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:09

@HappyH: ok dan nog een voorbeeld: ooit de Indy500 gezien?

om de auto's in de bocht te houden, loopt de baan naar buiten toe op. kortom: alle gewicht wordt naar binnen verplaatst.

en omdat een auto geen paard is, kan een auto niet 'buigen' in de bocht en zelf bedenken dat ie met de buitenwielen grotere slagen moet maken. Daarom is ESP tegenwoordig uitgevonden en andere elektronische besturing, zodat elk wiel apart kan worden aangestuurd.

een paard kan dat wel, die gaat dus stuwen met het buitenbeen/dragen met het binnenbeen. en daarom moet je gymnastiseren, want van nature maakt een paard de bocht liever naar links of naar rechts afhankelijk van zijn favoriete stuw/draag been. en wij willen nou juist graag ook een keertje de andere kant op dus dan is het wel handig dat ie het andersom ook kan.

mbt overgangen: vandaag hoefde ik alleen maar uit te ademen en toen zat ik al in stap. en dat is altijd mijn streven, echter dat lukt de ene keer heel goed, de andere niet en dan moeten er hulpen aan te pas komen. maar da's het proces van dressuur: hulpen om het paard duidelijk te maken wat men wilt en vervolgens deze alleen nog onzichtbaar voor de buitenwereld geven. dat wil niet zeggen, dat de hulpen er dan niet zijn, maar ze zijn dan zo ingebakken geraakt in de communicatie tussen dat paard en die ruiter, dat het 'als vanzelf' lijkt te gaan. = Durchlaessigkeit

denken dat je dus zonder hulpen kunt rijden is in mijn ogen klinkklare onzin. ook op het hoogste niveau heb je hulpen en op het internationale wedstrijdniveau zelfs zeer zichtbare hulpen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:36

quadripes schreef:
@HappyH: ok dan nog een voorbeeld: ooit de Indy500 gezien?

om de auto's in de bocht te houden, loopt de baan naar buiten toe op. kortom: alle gewicht wordt naar binnen verplaatst.

en omdat een auto geen paard is, kan een auto niet 'buigen' in de bocht en zelf bedenken dat ie met de buitenwielen grotere slagen moet maken. Daarom is ESP tegenwoordig uitgevonden en andere elektronische besturing, zodat elk wiel apart kan worden aangestuurd.

een paard kan dat wel, die gaat dus stuwen met het buitenbeen/dragen met het binnenbeen. en daarom moet je gymnastiseren, want van nature maakt een paard de bocht liever naar links of naar rechts afhankelijk van zijn favoriete stuw/draag been. en wij willen nou juist graag ook een keertje de andere kant op dus dan is het wel handig dat ie het andersom ook kan.

mbt overgangen: vandaag hoefde ik alleen maar uit te ademen en toen zat ik al in stap. en dat is altijd mijn streven, echter dat lukt de ene keer heel goed, de andere niet en dan moeten er hulpen aan te pas komen. maar da's het proces van dressuur: hulpen om het paard duidelijk te maken wat men wilt en vervolgens deze alleen nog onzichtbaar voor de buitenwereld geven. dat wil niet zeggen, dat de hulpen er dan niet zijn, maar ze zijn dan zo ingebakken geraakt in de communicatie tussen dat paard en die ruiter, dat het 'als vanzelf' lijkt te gaan. = Durchlaessigkeit

denken dat je dus zonder hulpen kunt rijden is in mijn ogen klinkklare onzin. ook op het hoogste niveau heb je hulpen en op het internationale wedstrijdniveau zelfs zeer zichtbare hulpen.

Ik heb nu even geen tijd maar zal later toelichten wat ik bedoel. Ik kwam er tijdens het lezen van het topic pas achter dat de vraag al gesteld/beantwoord was.

Inderdaad de hulpen zo klein mogelijk en dat gaat het best als het paard in balans beweegt. Streven naar perfectie,het voelt geweldig als je er dicht bij in de buurt komt. Dan lijkt alles vanzelf te gaan, maar daar gaat wel het "goede voorwaarden voor goed bewegen scheppen" aan vooraf en dat gaat niet vanzelf. Rijden zonder hulpen kan in mijn ogen niet, zeker als een paard niet in balans beweegt dan heb je meer hulpen nodig om die weer te minimaliseren als het paard goed beweegt.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:12

murphy102 schreef:
Art-Uma, je leest weer niet goed. Nergens hoor je mij zeggen dat IK daar voor sta. Ik vertel slechts dat het "moderne" rijden dat omvat. IK ben van mening dat je voortdurend samenwerkt met hand, zit en benen en dat is het grote verschil met de moderne rijderij.
Beste murphy102, ik las het dus precies goed, ik ging er niet vanuit dat je in 1 adem genoemd zou willen worden met Anky en consorten of hun manier van rijden, maar dat je meer tja eh Klassiek bezig bent?

Ik ben zelf ook geen Anky fan, maar dat laat niet af dat er in haar methode van rijden ook goede dingen zitten. Het principe van hand en been gescheiden is daarvan een goed onderdeel. Sterker nog, ik ben van mening als je dat principe niet hanteert, je fout bezig bent. Het is heel simpel in de verschillende systemen te gebruiken en je ziet snel reactie verbeteringen bij je paard en kunt snel naar minder zware hulpen toe. Het is wetenschappelijk goed onderbouwd en het werkt ook nog in de praktijk, wat let je om dat te gebruiken?????

Het verbaast je misschien, maar ook bij die andere systemen zitten ze op dat paard en gebruiken zit, been en hand. We hebben het over de nuances in het gebruik daarvan. Nog een mooi voorbeeld van Andrew McLean, in het begin geen zithulpen gebruiken.

Waarom? Een hulp moet je kunnen verlichten en verzwaren. Dat kan niet met de zit, als je zwaar zit en hij komt niet terug, wat dan??? Anker uitgooien?? Of toch iets als: trekken aan de teugel, druk verhogen tot hij de neiging toont om te vertragen en dan al toestaan. De neiging tot vertragen moet beloond, het eind resultaat is meer shaping van de uitkomst.
Als je paard goed terugkomt op de teugel kun je beginnen met bv zwaarder zitten voor het terug komen, dit is een soort cue waarop de teugel volgt. En net als Pavlov z'n bel voor de stroomstoot kan je paard dan leren dat zwaarder zitten terugkomen betekend (associatie?)
HappyH schreef:
... maar daar gaat wel het "goede voorwaarden voor goed bewegen scheppen" aan vooraf ... als een paard niet in balans beweegt dan heb je meer hulpen nodig om die weer te minimaliseren als het paard goed beweegt.
Interessant, meer hulpen, als zijnde zwaarder inwerken of bedoel je iets anders?

Verschillende systemen hebben zo hun eigen voorbereiding, vrij vertaald en niet compleet:
Baucher / Philipe Karl gaan een beetje uit van het principe dat de houding aan de uitvoering vooraf gaat. Hoog geplaatste hals, bijna los van de hand (geen druk), soepele onderkaak, elektrisch aan het been (hand en been niet tegelijkertijd) en verzameling komt haast vanzelf. Relatief snel zijgangen en niet teveel uitstrekken van de gangen. Goed verhaal, maar gaat denk ik wel een beetje uit van het barokke type. Op z'n DVD is een kort stukje te zien van een amazone met een paard met een wat minder goed gevormde hals en die moest ook eerst "laag" leren.
Egon von Neindorf: gaat er een beetje vanuit dat met voorwaarts-neerwaarts trainen en gymnastiseren de voorbereiding voor verzameling wordt gedaan, na jaren is de rug sterk genoeg waarna je met langzaam hoger in stellen verzameling krijgt. Tempo is ook relatief laag. Ziet er vriendelijk uit, maar ook zonder uitdrukking (dvd bij z'n boek)
KNHS (oude stijl?): voorwaarts-neerwaarts, relatief hoog tempo (want dat is actief???) opvangen en bijdrijven??? Noemt het scala maar gaat volgens mij steeds meer richting "Anky"
Anky: Laag en rond, elektrisch op het been, overgangen en (ver)buigingen. Aanleuning (druk) vindt ik moeilijk te beoordelen, in de proeven licht tijdens training soms (erg) zwaar?
de Bodt: benadrukt rechtrichten, contra stelling, relatief hoog tempo etc heb ik zelf nog nooit een ver geschoold resultaat van gezien.
Anja Beran: Ziet er als plaatje leuk uit, snel zijgangen (overschenkelen) en gedurende de gehele DVD hulp van de grond, viel mij wat rijden betreft erg tegen.
Harry Boldt (voor de fans): In eerste instantie een duitse klassieker bij uitstek. In z'n boek hele begrijpelijke afbeeldingen van alle GP oefeningen met hulpgeving. Gebruikt gewicht bv in een zijgang op de buitenkant om tempo te verlagen en aan de binnenkant om het tempo te verhogen (tempo van zijwaarts gaan). Zegt weinig over de basis, behalve het scala en verwijst naar zo'n ander EUR 200 + boek. Heeft later met Nicole Uphoff toch stiekem LDR gereden. }:0
Zo zijn er generalistisch gezien nog wel meer karikaturen te beschrijven.

edit - naam Bo(l)dt
Laatst bijgewerkt door ART_UMA op 20-02-11 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:21

lol, voorzover ik weet het de goede man nogsteeds A. de Bodt, niet de Boldt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:26

Laatst bijgewerkt door cherie78 op 20-02-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:29

En zonder "de" ;) , maar het is al aangepast!

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:32

Voorzover ik kan zien rijd de 2e meneer toch wel anders dan de eerste, gelukkig maar ook anders zou er wel helemaal verwarring optreden, hihi.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:36

Airborn schreef:
Voorzover ik kan zien rijd de 2e meneer toch wel anders dan de eerste, gelukkig maar ook anders zou er wel helemaal verwarring optreden, hihi.

Inderdaad :D

Ik zag net dat zijn dressuurboek te koop was bij Amazon.com voor 499 dollar :roll:

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:45

Maar bij een jong paard word je erg extreem naar de buitenkant geworpen op de volte. Dus dat is toch kennelijk de natuurlijke beweging?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:48

vur schreef:
Maar bij een jong paard word je erg extreem naar de buitenkant geworpen op de volte. Dus dat is toch kennelijk de natuurlijke beweging?

wat gebeurt er met een paard wat u zo naar de buiten kant werp, analiseer dit nu eens stap voor stap.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:51

vur schreef:

Of zijn/haar binnenbeen te ontlasten.

Maar bij mijn jonge paard voel ik dit ook.
Bij de oudere paarden stukken minder en bij de Cob's helemaal niet meer.

Dus waarschijnlijk niveau afhankelijk.

Maar het is volgens mij ook sterk afhankelijk van de mate van beweging/snelheid.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:52

cherie78 schreef:
Ik zag net dat zijn dressuurboek te koop was bij Amazon.com voor 499 dollar :roll:
Jeetje, dat boek wordt nog geld waard :$

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:55

cherie78 schreef:
vur schreef:

Maar het is volgens mij ook sterk afhankelijk van de mate van beweging/snelheid.

dat het eenige, denk u dat werkelijk?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:56

ART_UMA schreef:
cherie78 schreef:

Wórdt?? Dat ís ie toch al :Y)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:58

ART_UMA schreef:
cherie78 schreef:

Het is in ieder geval een smak geld :j :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:04

cherie78 schreef:
vur schreef:

Paard is dan nog niet in balans met ruiter en zal om die reden vermoedelijk iets hoger tempo lopen.
Tevens zal zo'n paard nog niet in staat zijn om met de volte mee te buigen en daardoor zelf zijn zwaartepunt nog niet helemaal
mooi op die volte kunnen houden.
Paard moet ook nog leren zijn binnenachterbeen onder de massa te zetten en niet over schouder volte uit te denderen.
Denk ik? Wie biedt er meer?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:07

Sjolvir schreef:
cherie78 schreef:

Paard is dan nog niet in balans met ruiter en zal om die reden vermoedelijk iets hoger tempo lopen.
Tevens zal zo'n paard nog niet in staat zijn om met de volte mee te buigen en daardoor zelf zijn zwaartepunt nog niet helemaal
mooi op die volte kunnen houden.
Paard moet ook nog leren zijn binnenachterbeen onder de massa te zetten en niet over schouder volte uit te denderen.
Denk ik? Wie biedt er meer?

fijn dat er toch iemand hier na denkt +:)+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:16

Harry Boldt zijn vader Heinrich Boldt daar heb ik nog les van gehad.
Harry Boldt met Remus 3e op de OS in Tokio.
Sein Freund und auch Rivale Dr. Reiner Klimke sagte damals: „So einen brauchen wir.“ Beide kannten sich seit 1953. Reiner Klimke, Deutschlands erfolgreichster Reiter bei Olympia, starb an den Folgen eines Herzinfarkts 1999.
Ben ik gelukkig dat ik van beide les gehad heb en hun toppaarden gereden heb.
En echt niet met het gewicht op de buitenkant, en zonder halve ophoudingen.
Beide sprongen ook met hun dressuur paarden, en reden buitenritten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:20

Professor schreef:
Harry Boldt zijn vader Heinrich Boldt daar heb ik nog les van gehad.
Harry Boldt met Remus 3e op de OS in Tokio.
Sein Freund und auch Rivale Dr. Reiner Klimke sagte damals: „So einen brauchen wir.“ Beide kannten sich seit 1953. Reiner Klimke, Deutschlands erfolgreichster Reiter bei Olympia, starb an den Folgen eines Herzinfarkts 1999.
Ben ik gelukkig dat ik van beide les gehad heb en hun toppaarden gereden heb.

http://www.youtube.com/watch?v=GwXxetVUdxs

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:27

En????

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:28

oke de man kan rijden maar dat wisten we al

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:30

Professor schreef:
En????