quadripes schreef:@HappyH: ok dan nog een voorbeeld: ooit de Indy500 gezien?
om de auto's in de bocht te houden, loopt de baan naar buiten toe op. kortom: alle gewicht wordt naar binnen verplaatst.
en omdat een auto geen paard is, kan een auto niet 'buigen' in de bocht en zelf bedenken dat ie met de buitenwielen grotere slagen moet maken. Daarom is ESP tegenwoordig uitgevonden en andere elektronische besturing, zodat elk wiel apart kan worden aangestuurd.
een paard kan dat wel, die gaat dus stuwen met het buitenbeen/dragen met het binnenbeen. en daarom moet je gymnastiseren, want van nature maakt een paard de bocht liever naar links of naar rechts afhankelijk van zijn favoriete stuw/draag been. en wij willen nou juist graag ook een keertje de andere kant op dus dan is het wel handig dat ie het andersom ook kan.
mbt overgangen: vandaag hoefde ik alleen maar uit te ademen en toen zat ik al in stap. en dat is altijd mijn streven, echter dat lukt de ene keer heel goed, de andere niet en dan moeten er hulpen aan te pas komen. maar da's het proces van dressuur: hulpen om het paard duidelijk te maken wat men wilt en vervolgens deze alleen nog onzichtbaar voor de buitenwereld geven. dat wil niet zeggen, dat de hulpen er dan niet zijn, maar ze zijn dan zo ingebakken geraakt in de communicatie tussen dat paard en die ruiter, dat het 'als vanzelf' lijkt te gaan. = Durchlaessigkeit
denken dat je dus zonder hulpen kunt rijden is in mijn ogen klinkklare onzin. ook op het hoogste niveau heb je hulpen en op het internationale wedstrijdniveau zelfs zeer zichtbare hulpen.
Ik heb nu even geen tijd maar zal later toelichten wat ik bedoel. Ik kwam er tijdens het lezen van het topic pas achter dat de vraag al gesteld/beantwoord was.
Inderdaad de hulpen zo klein mogelijk en dat gaat het best als het paard in balans beweegt. Streven naar perfectie,het voelt geweldig als je er dicht bij in de buurt komt. Dan lijkt alles vanzelf te gaan, maar daar gaat wel het "goede voorwaarden voor goed bewegen scheppen" aan vooraf en dat gaat niet vanzelf. Rijden zonder hulpen kan in mijn ogen niet, zeker als een paard niet in balans beweegt dan heb je meer hulpen nodig om die weer te minimaliseren als het paard goed beweegt.