TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:35

MaritAriel schreef:
Ik voel me constant echt heel dom als jij iets zegt Huertecilla , Ik begrijp, op enkele stukjes na helemaal niks van wat er staat :=

Dat doet HC al jaren. We zijn ooit een hk topic begonnen zonder hc omdat we volgens hem de diepgang van een soepbord hadden. Toen waren de silly soup plates geboren :D
Het went uiteindelijk :+.

Maar hc het zou schelen als je in makkelijkere taal dingen uitlegt, dan bereik je er nog wat mee ipv dat iedereen op een gegeven moment je posts overslaat omdat ze toch te ingewikkeld zijn.

Hc probeeeeeer het eens :)

Raineri

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:07

Even off topic... diepgang van een soepbord.... die zijn toch juist diep??

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:13

Dat dacht ik dus ook al... :')

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:19

Arabesk schreef:
MaritAriel schreef:
Ik voel me constant echt heel dom als jij iets zegt Huertecilla , Ik begrijp, op enkele stukjes na helemaal niks van wat er staat :=

Dat doet HC al jaren. We zijn ooit een hk topic begonnen zonder hc omdat we volgens hem de diepgang van een soepbord hadden. Toen waren de silly soup plates geboren :D
Het went uiteindelijk :+.

Maar hc het zou schelen als je in makkelijkere taal dingen uitlegt, dan bereik je er nog wat mee ipv dat iedereen op een gegeven moment je posts overslaat omdat ze toch te ingewikkeld zijn.

Hc probeeeeeer het eens :)

De post's van HC zijn wellicht ingewikkeld omdat er een andere manier van "denken" verwoord wordt(?)
Nu zijn die post's ook nog eens verdeeld over een aantal topic's.
Misschien een nieuw topic erbij opstarten zodat er meer (belangrijke) informatie in één topic komt?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:33

Het zal inderdaad deels daardoor komen, maar de woorden die hij gebruikt vind ik ook wel erg lastig te begrijpen :=

Maar hij verteld zulke intressante dingen, dus ik wil het graag beter begrijpen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:34

MaritAriel schreef:
Het zal inderdaad deels daardoor komen, maar de woorden die hij gebruikt vind ik ook wel erg lastig te begrijpen :=

Maar hij verteld zulke intressante dingen, dus ik wil het graag beter begrijpen!

Hier nog één! :))

Beter Jip en Janneke taal. :P

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:40

Haha inderdaad!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:28

Arabesk schreef:

Beste Arabesk.
Ik heb het brede publiek niet als doelgroep.
Er is al zát op Jip & Janneke niveau en dat gaat nergens heen.
Ik deel belangenloos een stuk kennis met diepgang voor een wellicht kleine doelgroep.
Zie mijn site.
Begrijp je dat niet?
Doe er maar wat meer moeite voor en anders... tant pis.
Ík mis daar niets aan :)*

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:32

Zipsy schreef:
Wat zijn uw ideeën dan? Je maakt me nieuwgierig :)

Min of meer de volgende quote, verder geeoon standaar dingen. Luisteren naar het paard naar het paard, genoegen soms nemen met minder, en vooral, altijd positief blijven!! :)
( quote aan het zoeken, voeg hem zo toe, mobiel last van opvliegers...)

Gevonden!

Danique_G schreef:
Je moet denken aan een half lege tube tandenpasta, dat wil je er uit halen, dus knijp je het richting de dop. Het knijpen moet je zien als de ruiter die aandrijft, de tandenpasta als de activiteit die je er in drijft. En de dop die er op zit kun je zien als een licht weerstand biedende hand (in de zin van contact en hier en daar begrenzen). Als je het dopje er af haalt stroomt alles eruit (paard valt op de voorhand). als het dopje er op blijft, blijft de energie erin waardoor het kan ondertreden met de achterhand, er is dus eigenlijk een constante stimulering.

Heeft iemand mij ooit een keer gezegd, denk ik best vaak aan als ik mijn tanden poets :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:58

cherie78 schreef:
De post's van HC zijn wellicht ingewikkeld omdat er een andere manier van "denken" verwoord wordt(?)

Inderdaad is dat een belangrijk punt.
Het is al lastig genoeg om de gedachtengang correct over te brengen voor mensen met de inhoud/achtergrond/flexibiliteit om het te kunnen volgen, - de denkstappen te kunnen maken.
Niet omdat het ingewíkkeld is, maar omdat het anders is.
Daarom heeft mijn kennisoverdracht als strategie het train de trainer.

Ik leg bijvoorbeeld de leertheorie zo eenvoudig als het corréct kan uit op mijn site. Nóg simpeler slaat essenties over.

Zo ook de inleidende pagina van mijn site.
De kern van de site is een stuk ethiek. Dat is al een woord wat in de Mavo-3 woordenschat niet voorkomt. Niet gebruiken is geen oplossing. Een (on line) woordenboek wel.

Ik streef het príkklen tot meer willen weten na. Waar een wil is, is een weg namelijk. Zonder die wil is een nieuwe stof niet over te brengen.

Kijk Arabesk, wie mij schrijven overslaat omdat het te moeilijk is, tja, die wíl dus blijkbaar niet voldoende. Aanwaaien komt het allemaal niet.
Het is al heel wat dat mijn site belangenloos ter beschikking is :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:58

cherie78 schreef:
Misschien een nieuw topic erbij opstarten zodat er meer (belangrijke) informatie in één topic komt?

www.homocaballus.eu

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:00

MaritAriel schreef:

....en dan lúkt dat gewoon +:)+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:05

Huertecilla schreef:
cherie78 schreef:

http://www.homocaballus.eu

Je site is interessant :j maar ik mis daar de discussie en de uitleg over onbegrepen materie

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:38

Huertecilla schreef:
cherie78 schreef:

Het is al lastig genoeg om de gedachtengang correct over te brengen voor mensen met de inhoud/achtergrond/flexibiliteit om het te kunnen volgen, - de denkstappen te kunnen maken.

Ik leg bijvoorbeeld de leertheorie zo eenvoudig als het corréct kan uit op mijn site. Nóg simpeler slaat essenties over.

De kern van de site is een stuk ethiek. Dat is al een woord wat in de Mavo-3 woordenschat niet voorkomt. Niet gebruiken is geen oplossing. Een (on line) woordenboek wel.

Ik streef het príkklen tot meer willen weten na. Waar een wil is, is een weg namelijk. Zonder die wil is een nieuwe stof niet over te brengen.

Kijk Arabesk, wie mij schrijven overslaat omdat het te moeilijk is, tja, die wíl dus blijkbaar niet voldoende. Aanwaaien komt het allemaal niet.

ik denk dat het belangrijk is om het juist 'simpeler' te verwoorden....dan bereik je juist de doelgroep die het vermoedelijk het hardst nodig heeft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:50

Huertecilla schreef:
cherie78 schreef:

Juist door dit "belangrijke punt" had ik het andere topic gestart.
Om het nog begrijpelijker te maken voor wie dit meer wil doorgronden en er "inzicht' in wil krijgen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:57

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:06

Dat is net zoals die reclame voor die site met het daten voor hoger opgeleiden.
Hoezo discriminatie?
Ik ben hoger opgeleid, maar vind het bull, dat dit voor een relatie/datingbureau zou moeten tellen!

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:24

Huertecilla schreef:
cherie78 schreef:

Meng je dan niet in een discussie voor 'minder hoog opgeleiden' want daar bereiken we in dit topic niet zoveel mee.... ik wil best discusseren maar ik moet wel begrijpen waar het over gaat. Formeel Nederlands is dan niet zozeer het probleem, maar het gebruik van een aantal termen en woorden die niemand gebruikt en begrijpt lijkt me niet zo handig. Het idee van een discussie is toch juist dat je je punt wilt maken tegenover de anderen die mee discusseren, dus lijkt het me wel verstandig om dat dan een beetje begrijpelijk te houden (of dit althans te proberen)

Je post komt nu op mij over alsof mensen met een niveau-3 opleiding niets zouden snappen van het gedrag van paarden omdat ze jouw manier van schrijven 'nog niet eens' kunnen begrijpen. En dat vind ik persoonlijk erg arrogant.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:28

Yamcha schreef:
Als iemand het hele begrip nageeflijkheid niet begrijpt, en het verwart met wijken voor druk, zou die persoon helemaal geen teugels in handen mogen krijgen.

Bitten en welke optoming dan ook, hebben geen bal met controle te maken. De controle zit hem in de goodwill van je paard, en in wat jij doet om die goodwill te verdienen, en in je bewust zijn van wat je beloont :D
Controle is ook het verkooppraatje van LDR........ en wat ben ik blij dat het ook anders kan, want als het zo moet, stop ik accuut met rijden.

Ik ben meer van mening dat deze persoon wel degelijk teugels in handen moet krijgen, maar dan onder goede begeleiding zodat hij of zij léert ermee om te gaan ;)

En inderdaad, controle is slechts een illusie... hoeveel verhalen hoor je wel niet van paarden die 'door het bit heen rennen' of het bit tussen de kiezen nemen? Dit geldt trouwens net zo goed voor bitloos, de rem zit hem niet in de optoming, maar tussen de oren van het paard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:32

Controle... hm.. Denk dat het een beetje te letterlijk en teveel geplaatst word in een bepaalde context. Als ik op mijn paard rijd, heb ik toch ook controle? Als ik drijf en zij loopt heb ik toch ook controle? Wij hebben controle over een paard, maar instinct heeft ook controle op een paard, dat mag een ruiter nooit vergeten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:47

Huertecilla schreef:
cherie78 schreef:

HC, je kunt deze post bijv. ook met ándere woorden schrijven, zonder dat je verhaal verloren gaat, maar het wél leesbaarder wordt voor anderen.

Citaat:

'goed'

Citaat:

'ik leg bijvoorbeeld op mijn site zo simpel mogelijk uit hoe paarden leren, als ik het nog simpeler zou doen zouden de belangrijke dingen wegvallen'

Ik snap je argument wel
Citaat:
maar de realiteit is dat de gemiddelde bokker gewoon écht afhaakt. Ik zie het aan de leerlingen op school, als een stuk tekst minder dan 140 tekens is, haken ze al af. En nee niet alleen mavo-3, ook 6 vwo. Het woordje 'afzonderlijk' kennen ze op de havo niet.

Wil je je boodschap echt overbrengen en niet alleen aan een select groepje, dan moet je toch echt je woordgebruik aanpassen. En dat hoeft helemaal niet te betekenen dat de inhoud dan ook verandert. Het jammere is nl dat mensen je nu misschien (onterecht) als arrogant bestempelen en je posts niet meer lezen omdat ze te ingewikkeld zijn en dat zou zonde zijn :)*

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 02:31

Je hoeft helemaal geen boeken te kunnen lezen om de principes van de leerpsychologie te snappen. Het paard zelf snapt het meestal prima. Vandaar dat veel paarden (en honden) ontzettend goed zijn in het africhten van hun baas. Dus zo moeilijk kan het echt niet zijn. Ik heb mensen de relativiteitstheorie en kwantummechanica veel simpeler en met beter resultaat horen uitleggen aan leken. ;)

Als je wilt weten hoe het zit zonder onnodige dikdoenerij:
http://www.amazon.com/Horses-Dummies-Au ... 0764551388
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 12-03-12 02:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 01:10

Onder het mom van: 'je paard is je beste leermeester', vraag ik me af of je het trainen met R+ zelf kan aanleren met een boek van bvb Inge teblick bij de hand?
Het is een subtiele manier van trainen, het lijkt me echt zinvol om als 'beginner' in paarden trainen, iemand bij de hand te hebben die je corrigeert en verbetert en feedback geeft op momenten dat je zelf eventjes niet door had wat er gebeurt en daardoor de 'jackpot' aan je neus voorbij ziet gaan (gedrag van het paard waarop je niet snel genoeg gereageerd hebt en waardoor je de kans verkeken hebt om te verkrijgen wat je graag van het paard wou, ik las ergens dat dat 1 tot 3 seconden is.) Meer nog, als je het verkeerd doet, het paard jou gaat trainen ipv jij hém (zelfde met R-) met alle gevolgen van dien.
In die zin heb ik m'n visie bijgesteld ivm de Parelli methode, ondanks dat het zo commercieel uitgebuit is. Deze methode heeft veel mensen (dmv leerlingen door Parelli gevalideerd die overal ter wereld les gaan geven) de kans gegeven om stap voor stap ervaring op te doen (van grondwerk zo naar het rijden toe werken), met zelfs de mogelijkheid om examens via een filpmje af te leggen. Dat geeft toch extra stimulans zodat je weet of je goed bezig bent. Als je paarden traint, loop je zo wie zo tegen problemen aan waarmee je in het dagelijkse leven worstelt (bvb je hebt de neiging om stapjes over te slaan omdat je wat ongeduldig van aard bent, maar dat heb je misschien zelf niet door en dan is het heel handig als iemand je daarop wijst, want als je geen ladder gebruikt om je einddoel te bereiken, kan het springen namelijk erg tegenvallen) dan vermoed ik dat als je enkel met een boek bij de hand aan de slag gaat, je gedoemd bent te mislukken, net omdat je op cruciale momenten misschien steeds dezelfde fout maakt en er niet op gewezen wordt.
Bestaat zo iets ook voor het aanleren van clickertraining? Eventueel door begeleiding via internet?
@Huertecilla, heb jij dat volledig op je eentje aangeleerd? Ik neem aan dat hoe intelligenter en secuurder je bent qua karakter, hoe meer kans op slagen je hebt. Ik ben helaas niet gezegend met deze beide eigenschappen ;(, maar zou het wél graag leren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:31

Hermelientje schreef:

Daar moet je dan op zijn minst redelijk Engels voor kennen ;)

Verder, het is gewoon een feit dat mensen niet allemaal de zelfde interesse en capaciteit tot studeren hebben. En het is ook een feit dat rijkunst een 'vak' is dat je op vele niveau's kan aanleren. Dat niet iedereen overal zal mee kunnen in een onderdeel waarvoor je echt zelfstandig moet gaan lezen en studeren is niet discriminerend. Van scholen wordt toch ook niet gezegd dat ze discrimineren omdat hun leerlingen in de beroepsopleiding niet mee kunnen in hun afdeling wetenschappen?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:02

Bandida schreef:
Hermelientje schreef:

Daar moet je dan op zijn minst redelijk Engels voor kennen ;)

Verder, het is gewoon een feit dat mensen niet allemaal de zelfde interesse en capaciteit tot studeren hebben. En het is ook een feit dat rijkunst een 'vak' is dat je op vele niveau's kan aanleren. Dat niet iedereen overal zal mee kunnen in een onderdeel waarvoor je echt zelfstandig moet gaan lezen en studeren is niet discriminerend. Van scholen wordt toch ook niet gezegd dat ze discrimineren omdat hun leerlingen in de beroepsopleiding niet mee kunnen in hun afdeling wetenschappen?

Dat ben ik zeker met je eens. Maar wat je nu zegt vind ik niet helemaal te rijmen met je opmerking van gisteren in dat andere topic over mensen die zeggen dat ze die leertheorie maar moeilijk vinden omdat ze "doe" mensen zijn, dat klonk wel een beetje neerbuigend maar was misschien niet zo bedoeld.
Goed africhten kun je zeker ook in de praktijk leren. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Ik ben trouwens om even terug te keren naar het onderwerp niet tegen bitloos rijden. Vind het zelf niet zo erg veel verschil maken en wat mij betreft moet het bitloos rijden op elk niveau in de wedstrijdsport mogen. Er zijn veel ontwikkelingen. Grand Prix ruiters uit de top honderd die laten zien dat ze ook bitloos prima kunnen rijden, de teamcaptain van de Britten die wil dat men zonder stang mag starten bij de FEI (bij Britse wedstrijden is dit nl. wel toegestaan) , Amerikaanse toppers die clickertraining gebruiken, toptien ruiters die lekker door bos en veld galopperen, een Belgische topper die haar paard aan een zeer losse teugel maar met de juiste aanspanning voorstelt enz. Genoeg goede voorbeelden van mensen die en hun paard een goed leven geven en topsport bedrijven. En als mensen die zelf al vergevorderde dressuurruiters zijn dan liever willen zien hoe die toppers een en ander in de praktijk brengen dan dat ze een stuk achterliggende leertheorie doorwerken dan heb ik daar alle begrip voor.

@dolores
Het is tegenwoordig lastiger om een puppycursus te vinden waar men niet met de clicker werkt dan eentje waar men wel op deze wijze traint. Zo revolutionair is dit alles echt niet hoor!
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 14-03-12 20:12, in het totaal 4 keer bewerkt