duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:49

En daarom nogmaals mijn vraag : kan het ook met de bouw te maken hebben dat sommige paarden geen deukje krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:54

Een paard met een weke of holle rug zal idd nog iets een deukje laten zien. Daarom moet je ook kijken of het bekken gekanteld is en of het paard tactmatig correct loopt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:55

Citaat:
Afbeelding

- de paslengte voor en achter zal verschillend worden
- de rechter diagonaal: RV been draagt meeste gewicht, LA is uitgestrekt (koot in verlengde pijp)
- het RA been komt met hoef op kogelhoogte, LV been net onder de voorknie van het RV
- afwikkeling LV been is te controleren aan de stand van de hoef
- hierbij kijken naar RA been, moment van afwikkeling en de plaats van het been (fase) is onjuist, de hoogte van optillen LV en RA is zoals het hoort, de afwikkeling in de beweging van het RA naar voren moet dit compenseren.
- het LA is volledig gestrekt (pijp en kootbeen, einde grond cyclus), het RA been moet nog een heel stuk naar voren ..... Dat buigen is de sprong is fraai.
- de hals van het paard staat op de romp
- de hals van het paard wordt niet gedragen vanuit de achterhand
terwijl daarbij:
- het paard gaat met neus op de loodlijn gaat
- het paard gaat met een gesloten keelgang (onderkaak en onderhals te kleine hoek)
- het paard gaat met de nek op het hoogste punt
- er geen sprake is van horizontaal evenwicht

- dit paard gaat (op dit moment) niet goed over de rug

- een statisch evenwicht van een paard is anders dan een dynamisch evenwicht, een paard wil meestal graag weglopen...
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 25-09-07 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:56

Goof44 zou je misschien naar mijn fotos willen kijken Bloos staan paar pagina's terug.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:04

Yamcha schreef:
Een paard met een weke of holle rug zal idd nog iets een deukje laten zien. Daarom moet je ook kijken of het bekken gekanteld is en of het paard tactmatig correct loopt.

Een paard kan het bekken ook in voldoende mate kantelen, maar toch onvoldoende stuwkracht en draagkracht ontwikkelen. Het paard moet ook naast krachtig, soepel en los ook voldoende elastisch zijn.

De spieren die verantwoordelijk zijn voor de brede rugspier (latissimus dorsi) en achter maar dan aan de andere kant (diagonaal tov voorbeen) de bilspier. (Glut. m.). Die spieren trekken het paard in beweging over de steunende benen over de grond heen....

De stand van het kruis van het paard heeft grote invloed op het stuw- en draagvermogen

De onderlinge verhoudingen van de onderarm, pijp en koot hebben grote invloed op de hefboomwerking van het paard bij stuwen en dragen.

Het exterieur van het paard en dus de anatomische verhoudingen hebben grote impact op het verrichtingsvermogen van een paard. Een paard heeft ook het vermogen om anatomisch minder sterke punten te kunnen compenseren met andere punten. Het is de kunst om dat te herkennen en te kunnen inschatten. Niet een paard is perfect, en het perfect of niet perfect zijn, wordt niet alleen door de "deukjes" bepaald. Het is beter om te zien, waarom de deukjes er zijn en wat de impact op het verrichtingsvermogen van het paard in totaal verband is.

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:07

Yamcha, bedankt voor je commentaar, ik leer er zeer zeker veel van.
helaas heb ik geen recente fotos wat betreft mijn rijden op mijn huidige jonge paard (ik ben de gene van de 1 2.
de 1e is een pony waar ik jaren mee gereden heb, en deze foto is ook weer bijna 2 jaar oud. zo zie je maar, dat iedereen veel moet leren en ik dagleijks veel leer.
dat ik gespannen zit op het 2e paard klopt zeer zeker. kijk maar eens in mijn profiel wat voor acties hij voor die fotos uitspookte Haha! Haha! heel knap dat je dat zo goed kunt lezen uit mijn lichaamstaal!

ik blijf het een heel interessant topic vinden!

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:35

Ik maak binnekort even nieuwe foto's ! Als jullie dan commetaar geven Lachen Alleen de jury's is ook alleen maar dat Knipoog Ik wil jullie mening wel eens horen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:36

haha ik sta ook al te springen hier foto's te kunnen plaatsen, maar mijn paard is jammer genoeg pas net onder het zadel..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:42

Evelijn schreef:
@Safiera Als je verder het topic leest.. zie je dat het juist moeilijk is rug bol en los. De natuurlijke reactie op gewicht is het kuiltje, voordat je dat er echt uitgereden hebt ben je wel paar jaar verder. Daarvoor moet het paard eerst sterker worden in de rug en achterhand. Rustig blijven trainen, mooi voorwaarts en voor de loodlijn en wat oefeningen die in dit topic staan en dan veel geduld.
@ Lauss, Een jong paard direct op de achterhand is ook funest volgens mij. Zeker voor een niet volgroeit paard. Lees verhaal van Goofy maar eens goed. Eerst STUWEN en dan pas DRAGEN.

Het is gewoon een lange weg die moet worden afgelegd bij juiste africhting van een paard. Er is veel geduld voor nodig en in deze tijd van druk en haast is er dus duidelijk te zien wie daar de dupe van zijn geworden.

Ik probeer zoveel mogelijk van dit topic mee te lezen hoor! Ik dacht ook al, het kan toch niet goed zijn om het kuiltje eruit te moeten rijden? Oefeningen heb ik nog niet echt gezien; gaat ook wat snel als je maar 15 min. per dag op bokt zit... Clown

Ik heb trouwens een paar foto's gevonden (wel al heel oud, vorige winter) Ik vind het zelf nog nergens een fijn beeld geven.
Eerste drafje;
Afbeelding
Daarna ging het iets beter (http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... dde104.jpg)
Afbeelding
En op het laatst; vind ik qua hals het best uitzien;
Afbeelding
Foto van laatst;
Afbeelding
Let niet op haar oor;Afbeelding
(schaam me voor die laatste foto Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:06

GillyZidane schreef:
Yamcha, bedankt voor je commentaar, ik leer er zeer zeker veel van.
helaas heb ik geen recente fotos wat betreft mijn rijden op mijn huidige jonge paard (ik ben de gene van de 1 2.
de 1e is een pony waar ik jaren mee gereden heb, en deze foto is ook weer bijna 2 jaar oud. zo zie je maar, dat iedereen veel moet leren en ik dagleijks veel leer.
dat ik gespannen zit op het 2e paard klopt zeer zeker. kijk maar eens in mijn profiel wat voor acties hij voor die fotos uitspookte Haha! Haha! heel knap dat je dat zo goed kunt lezen uit mijn lichaamstaal!

ik blijf het een heel interessant topic vinden!

Ik heb het idd gezien ja... Clown heb je hem nog?
Het verklaart een hoop...
Als jij probeert ontspannen te zitten kun je een hoop ellende voorkomen trouwens.. (en ja, ik weet hoe moeilijk dat is, en hoe tegenstrijdig het klinkt...)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:29

Sall schreef:
Bij het paard moeten bepaalde spiergroepen zich nog harmonisch verder ontwikkelen. Het paard kan dan alleen harmonisch en zuiver bewegen en dus alleen dan zuiver los, soepel en ontspannen zijn. Verkeerde instelling, verkeerd longeren, afdwingen van verkeerde houdingen, al jong in de training kan een jong paard bederven.

duidelijk! Lachen
heb jij eventueel advies hoe zo'n paard correct te trainen?

Allereerst bedankt Goofy44 voor je uitleg! Heb je een tip hoe je haar zou longeren a.d.h.v. onderstaand verhaal?

Dit paard was (en nog steeds wel wat probleempjes) echter een "probleem" paard. Ze is in die jaren verkeerd aangereden. Ik heb haar nu een maand, en ze kwam aan met een erge onderhals, alleen maar staken in het rijden en aan de longe. Nu rijd ik haar alleen maar voorwaarts voorwaarts en nog eens voorwaarts omdat ze op alles heel erg terug kwam. Ik rijd haar voornamelijk zo lang en laag mogelijk zodat ze inderdaad leert te ontspannen. Ze is in alles erg gespannen (al gaat de afgelopen week al veel beter!), behalve in omgang. Wat er precies gebeurd is bij de vorige eigenaar weet ik niet. (ik heb haar via tussenhandel gekocht)
Ze is super sensibel en gevoelig in haar mond. In omgang is het zo'n super lief dier zo één die ik nog niet eerder ben tegen gekomen. Ze heeft geweldige bewegingen alleen in het rijden wil ze niet op het binnenachterbeen komen en als je dat vraagt staakt ze weer. Maar ik geef haar de tijd, want een kans verdient ze! Allereerst staat bij mij voorop dat ze de spanning kwijt raakt en vertrouwen krijgt in mij.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:02

Citaat:
Afbeelding
- linker diagonaal is dragende diagonaal, diagonaal is verbroken
- LV draagt, RA is vanaf de grond, bewegingen benenpaar niet volledig synchroon
- de passen ogen even groot
- paard kan de hals en het hoofd niet optimaal gebruiken, het paard kan (nog) beter gaan
- de keelgang is gesloten (onderkaakrand dicht scherpe hoek onderhals), geen losse onderkaak, geen losse nek
- de verbinding van je schouders, via bovenarm, elleboog, polsen, en piano handen is niet optimaal
- de nek van het paard zou wat hoger kunnen en het neusje iets meer naar voren
- je zit wat naar achteren
-> de gangen en bewegingen zullen beter gaan

Afbeelding
- de linker diagonaal is de steunende diagonaal, welke verbroken is, RA is op de grond en draagt een deel van het gewicht van het paard
- het paard komt met de benen iets van de grond (dus geen vol gewicht op RA)
- de beweging LV-RA gaat synchroon
- de beweging LA-RV gaat synchroon
- de hals en het hoofd kunnen niet optimaal gebruikt worden, het paard zou (nog) beter gaan
- de nek kan wat hoger, de neus kan wat naar voren, de teugelspanning kan minder
-> de gangen en bewegingen zullen beter gaan

Afbeelding

- het LV strekt volledig, zie de zool van LV tov de been RA dat ook van de grond is
- linker diagonaal: LV-RA synchroon
- RA been verjaagt het LV been, echter RA mag verder ondertreden (dus dichter bij LV komen en meer onder de massa komen)
- de paslengte achter en voor is verschillend, achter grotere paslengte
- de hals en het hoofd kunnen niet optimaal gebruikt worden, dan werkt door op de gangen en bewegingen
- neusje meer net voor de loodlijn, nek iets hoger, teugelspanning minder
-> gangen en bewegingen zullen beter gaan

De bewegingsafwikkeling van de benen is synchroon.
Het natuurlijke evenwicht van het paard ligt op de voorhand.
Het horizontale evenwicht van het paard kan je met dit paard bereiken.
Als het een jong paard is: kracht, losheid en soepelheid trainen, takt vasthouden (kan dit paard), longeer en rijdt ook over balkjes. Doe kalm aan, gebruik geen kracht op de teugels, laat het paard de hoofd en de hals in een proef of gewenste beweging / figuur gebruiken. Blokkeer dat niet in de bewegingsafwikkeling. Als je die ruimte in de juiste mate geeft, dan maakt dit paard zichzelf optimaal los en soepel, en wel harmonisch het lijf wordt optimaal gebruikt. Het paard gymnastiseert met de eigen bewegingen in de juiste oefeningen zichzelf beter, dan bij het toepassen van rek- en strekoefeningen op het verkeerde moment. Bovendien kunnen de gangen en bewegingen daardoor nadelig beinvloed worden.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:34

goofy44: kun jij ook wat met foto's van net ingereden paarden?

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:51

Yamcha schreef:
Ik heb het idd gezien ja... Clown heb je hem nog?
Het verklaart een hoop...
Als jij probeert ontspannen te zitten kun je een hoop ellende voorkomen trouwens.. (en ja, ik weet hoe moeilijk dat is, en hoe tegenstrijdig het klinkt...)

nee, heb hem ik niet meer..
(ene kant gelukkig Clown )
in dat paard zat een hoop werk. en hij is medisch afgekeurd. hij miste wat spier waardoor hij linksachter niet (goed meer) kon ondertreden. dit is na een klap op de spiergroep gebeurd.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:03

ditchie schreef:
Nu rijd ik haar alleen maar voorwaarts voorwaarts en nog eens voorwaarts
omdat ze op alles heel erg terug kwam. Ik rijd haar voornamelijk zo lang en
laag mogelijk zodat ze inderdaad leert te ontspannen. Ze is in alles erg
gespannen (al gaat de afgelopen week al veel beter!), behalve in omgang.
Wat er precies gebeurd is bij de vorige eigenaar weet ik niet. (ik heb haar
via tussenhandel gekocht)

Ze is super sensibel en gevoelig in haar mond. In omgang is het zo'n super
lief dier zo één die ik nog niet eerder ben tegen gekomen. Ze heeft geweldige
bewegingen alleen in het rijden wil ze niet op het binnenachterbeen komen
en als je dat vraagt staakt ze weer.

Maar ik geef haar de tijd, want een kans verdient ze! Allereerst staat bij mij
voorop dat ze de spanning kwijt raakt en vertrouwen krijgt in mij.

De belasting van een paard bij longeren en rijden is verschillend. Dat wil niet zeggen
dat longeerwerk voor het paard gemakkelijker of lichter zou zijn.....

Voorwaarts is niet te snel naar voren bewegen. Dus voorwaarts betekent dat het
paard in alle gangen aktief en energiek voorwaarts gaat.

Ik zou het paard op een grote volte zetten en op beide handen willen zien wat het paard
in stap, draf en galop doet. Meestal zegt dat al voldoende.

Als er geen medische beperkingen of bezwaren zijn kan je met het paard naar een tempo in gang zoeken die bij het paard past. Dus niet te lui, net een fraktie sneller dan het paard wil. Dat belonen als het paard daar gehoor aan geeft. Daar niet te lang achtereen mee doorgaan, het paard niet moe laten worden. Het paard moet ontspannener de bak uitkomen dan het erin gaat en beslist niet moe.
De bak uit moet voor het paard beloning, dus ontspanning zijn. Niet overvragen, dat gebeurt te snel.
Doe stap en voornamelijk draf, met geringe stelling op de grote volte. Dus bij longeren netjes stelling vragen en kijken hoe het paard reageert. Op beide handen. Een paard dat de nek loslaat en stelling geeft, wil over het algemeen ook de hals en het hoofd laten zakken. Dit moet niet door moeheid of inspanning gebeuren, maar door mentale en fysieke ontspanning van je paard.

Het uitstrekken van de hals moet vanuit de schoft gebeuren, in stapjes alsof je een telescoop uitschuift. Komt het paard te snel omlaag dan wat meer drijven en aktiever maken. Houdt het tempo constant. Halsstrekken tussen de hoogte van de schoft en de neus op de hoogte van de voorknie.
Als draf goed gaat, overgangen naar stap, netjes ontspannen en aktief laten stappen, daarna weer in draf en dat herhalen (niet te lang en niet te vaak). Een galopje mag wel maar is nog niet belangrijk, het werkt soms wel losmakend en een paard kan even dartel zijn....

Als het paard goed in stap en draf gaat op een grote volte, dan kan je als dit geen problemen geeft proberen de grote volte in gang proberen te verkleinen, maar niet te veel in een keer. Het binnenbeen komt er dan wat beter onder en je kan zien en inschatten hoe het gaat. Niet teveel in een keer, devolgende dag kijken hoe paard reageert. Niet hetzelfde vragen als het wat moeilijker gaat, dan terug naar grote volte.

Dit spel kan je met tempowisselingen binnen de draf en de stap herhalen, daarbij kijken wat het paard doet met het lijf bij overgangen maken. Dus van stap naar draf, binnen draf spelen met het tempo (sneller, langzamer, arbeid) binnen de draf. Als de draf goed gaat, het paard stelling geeft en de hals wil strekken en het hoofd laat zakken en het tempo daarbij constant houdt (op beide handen) dan ben je heel goed opweg.

Als dit goed gaat zou ik een bijzetteugel gebruiken met rubber ringen. Op een zodanige manier vastzetten dat de mond van het paard met volledige gebruikmaking van hoofd en hals op de hoogte van het zitbeen kan komen. Op de bijzetteugels niet teveel spanning zetten. Zelfde verhaal proberen,
gaat dat goed, dan de bijzet iets strakker zetten en aan beide kanten in stilstand even strak. Dezelfde handelingen herhalen. Het paard moet absoluut vertrouwen in de bijzetteugel krijgen en volledig kunnen ontspannen. Het paard moet het bit, de teugel en de kunstmatige hand die de bijzetteugel vormt, volledig accepteren en vertrouwen. Het paard zal ontspannen, loslaten en wat soepeler worden. Het paard moet ervaren en beseffen dat er geen pijn komt na bepaalde aktiviteiten.

Als dit goed gaat, kan je hetzelfde op de grote volte herhalen en balkjes op de grond leggen, eerst 1, dan 2, dan 3, dan 4 enz. De paslengte kan je daarmee beinvloeden, het paard wordt genoopt zijn benen goed te gebruiken en neer te zetten, het paard gaat de rug in de lengte richting meer gebruiken. Als het paard sneller wil dan jij wilt, tempo omlaag met halve ophoudingen en/of ho. Dat op beide handen. Je gymnastiseert het paard nu in de lengte en zijkant van het paard. Het paard wordt losser, soepeler, ontspannener en krijgt meer vertrouwen. Je overvraagt en jaagt niet.

Het voordeel van longeerwerk is dat je zelf alles van het paard ziet. Als je erop zit, kan je dan combineren met je gevoel. Je hebt in principe een ontspannen, los en soepel paard dat het bit en de teugel met de ruiterhand (bijzet teugel) volledig accepteert.

In het hele spel is voorwaarts = voorwaarts, been / zweep / commando mond is onmiddelijk reactie naar voren en naar achteren, halt = halt geen enkele concessie doen. De geschiedenis van het paard is onbekend, is ook vaak beter. Door kleine stapjes te doen, zie je aan de reacties steeds beter, hoe en waardoor het paard op een bepaalde manier reageert. Het verhaal van hoe het was wordt er niet anders door, wel hoe jij met het paard omgaat en verder kan.

Ik hoop dat je veel plezier van je nieuwe paard hebt. Je leert hier enorm veel van en het kan enorm veel voldoening geven. Suc6.

De oplossing van een probleem is meestal relatief simpel als je doorgrond wat er aan de hand is en daarop aktie neemt.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:21

Ik vind het een leuk topic. Ik denk dat voor een boel mensen hier een wereld opengaat.
Ikzelf ben er ook nog niet hoor.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:23

WoW ik ben onder de indruk van je verhaal Goofy! Knap hoe je het kan beschrijven en het mij duidelijk kan maken Lachen
Heel erg bedankt!!! Ik vind het heel fijn klinken en die manier waarop je het verteld past echt bij me en op de manier waarop ik dingen wil bereiken. Dankje Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:24

Om nog even terug te komen op dat deukje in de hals.

Dit is mijns inziens ook afhankelijk van de vorm v/d hals, hals-schoft verbinding en bespiering van de hals.
Op de vorige pagina wordt bijvoorbeeld een foto van een haflinger gebruikt die volgens de schrijver goed loopt omdat hij geen deukje heeft. Ik denk dat diegene er geen rekening mee houdt dat een haflinger over het algemeen weinig schoft heeft en een wat ronde hals met veel bespiering. Die factoren kunnen er ook voor zorgen dat het deukje niet zichtbaar is en hoeft dus niet perse te betekenen dat het paard goed over de rug loopt.
Andersom zijn er nogal wat rassen, waaronder de KWPN'er, waarbij er veel paarden zijn die juist een rechte hals hebben(bovenlijn), weinig bespiering en weinig vloeiende hals-schoft verbinding. Ik kan me voorstellen dat deze factoren ervoor kunnen zorgen dat er toch een deukje zichtbaar is terwijl het paard wel goed zijn rug gebruikt.

Voorbeeldfoto's:
Afbeelding
Afbeelding

@ Goofy; misschien kun jij hier nog iets over zeggen?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:27

Ik stelde die vraag inderdaad pagina hiervoor ook..
Ik vraag mij ook af of het deukje niet bepalend is door de bovenlijn van het paard. En inderdaad het type front.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:39

Paard 1 heeft een verticale gewelfde hals. Makkelijk te rijden

Paard 2 heeft een horizontale hals *met deuk meestal afkomstig van een volbloed* Lastiger te rijden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:46

Ja dat zie ik ook, maar in hoeverre heeft dat invloed op het wel of niet zichtbaar zijn van het deukje?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:47

Even een losse flodder, maar zo'n 'deuk' wordt ook wel een bijlslag genoemd.

Je ziet het veel bij paarden met veel engels volbloed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:01

weer wat geleerd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:10

BBreedveld schreef:
Even een losse flodder, maar zo'n 'deuk' wordt ook wel een bijlslag genoemd.

Je ziet het veel bij paarden met veel engels volbloed.

Ja klopt. Die paarden zijn idd veel moeilijker te rijden, omdat ze door de plaatsing van de hals, meestal in combinatie met een beetje over bouwd op de voorhand vallen.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 06:39

Misschien is deze een leuke filmpje voor deze topic. Hier zie je een deuk zowel voor als achter. Maar ik weet zeker dat dit paard wel goed over de rug loopt, en met oprichting. Hij is alleen een arabier, dus het kan wel iets met de bouw te maken hebben.

http://nl.youtube.com/watch?v=z_R-ngL-wtA