Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:
Yamcha schreef:Een paard met een weke of holle rug zal idd nog iets een deukje laten zien. Daarom moet je ook kijken of het bekken gekanteld is en of het paard tactmatig correct loopt.
Evelijn schreef:@Safiera Als je verder het topic leest.. zie je dat het juist moeilijk is rug bol en los. De natuurlijke reactie op gewicht is het kuiltje, voordat je dat er echt uitgereden hebt ben je wel paar jaar verder. Daarvoor moet het paard eerst sterker worden in de rug en achterhand. Rustig blijven trainen, mooi voorwaarts en voor de loodlijn en wat oefeningen die in dit topic staan en dan veel geduld.
@ Lauss, Een jong paard direct op de achterhand is ook funest volgens mij. Zeker voor een niet volgroeit paard. Lees verhaal van Goofy maar eens goed. Eerst STUWEN en dan pas DRAGEN.
Het is gewoon een lange weg die moet worden afgelegd bij juiste africhting van een paard. Er is veel geduld voor nodig en in deze tijd van druk en haast is er dus duidelijk te zien wie daar de dupe van zijn geworden.
GillyZidane schreef:Yamcha, bedankt voor je commentaar, ik leer er zeer zeker veel van.
helaas heb ik geen recente fotos wat betreft mijn rijden op mijn huidige jonge paard (ik ben de gene van de 1 2.
de 1e is een pony waar ik jaren mee gereden heb, en deze foto is ook weer bijna 2 jaar oud. zo zie je maar, dat iedereen veel moet leren en ik dagleijks veel leer.
dat ik gespannen zit op het 2e paard klopt zeer zeker. kijk maar eens in mijn profiel wat voor acties hij voor die fotos uitspookte![]()
heel knap dat je dat zo goed kunt lezen uit mijn lichaamstaal!
ik blijf het een heel interessant topic vinden!
Sall schreef:Bij het paard moeten bepaalde spiergroepen zich nog harmonisch verder ontwikkelen. Het paard kan dan alleen harmonisch en zuiver bewegen en dus alleen dan zuiver los, soepel en ontspannen zijn. Verkeerde instelling, verkeerd longeren, afdwingen van verkeerde houdingen, al jong in de training kan een jong paard bederven.
duidelijk!
heb jij eventueel advies hoe zo'n paard correct te trainen?
Citaat:
- linker diagonaal is dragende diagonaal, diagonaal is verbroken
- LV draagt, RA is vanaf de grond, bewegingen benenpaar niet volledig synchroon
- de passen ogen even groot
- paard kan de hals en het hoofd niet optimaal gebruiken, het paard kan (nog) beter gaan
- de keelgang is gesloten (onderkaakrand dicht scherpe hoek onderhals), geen losse onderkaak, geen losse nek
- de verbinding van je schouders, via bovenarm, elleboog, polsen, en piano handen is niet optimaal
- de nek van het paard zou wat hoger kunnen en het neusje iets meer naar voren
- je zit wat naar achteren
-> de gangen en bewegingen zullen beter gaan
- de linker diagonaal is de steunende diagonaal, welke verbroken is, RA is op de grond en draagt een deel van het gewicht van het paard
- het paard komt met de benen iets van de grond (dus geen vol gewicht op RA)
- de beweging LV-RA gaat synchroon
- de beweging LA-RV gaat synchroon
- de hals en het hoofd kunnen niet optimaal gebruikt worden, het paard zou (nog) beter gaan
- de nek kan wat hoger, de neus kan wat naar voren, de teugelspanning kan minder
-> de gangen en bewegingen zullen beter gaan
Yamcha schreef:Ik heb het idd gezien ja...heb je hem nog?
Het verklaart een hoop...
Als jij probeert ontspannen te zitten kun je een hoop ellende voorkomen trouwens.. (en ja, ik weet hoe moeilijk dat is, en hoe tegenstrijdig het klinkt...)
ditchie schreef:Nu rijd ik haar alleen maar voorwaarts voorwaarts en nog eens voorwaarts
omdat ze op alles heel erg terug kwam. Ik rijd haar voornamelijk zo lang en
laag mogelijk zodat ze inderdaad leert te ontspannen. Ze is in alles erg
gespannen (al gaat de afgelopen week al veel beter!), behalve in omgang.
Wat er precies gebeurd is bij de vorige eigenaar weet ik niet. (ik heb haar
via tussenhandel gekocht)
Ze is super sensibel en gevoelig in haar mond. In omgang is het zo'n super
lief dier zo één die ik nog niet eerder ben tegen gekomen. Ze heeft geweldige
bewegingen alleen in het rijden wil ze niet op het binnenachterbeen komen
en als je dat vraagt staakt ze weer.
Maar ik geef haar de tijd, want een kans verdient ze! Allereerst staat bij mij
voorop dat ze de spanning kwijt raakt en vertrouwen krijgt in mij.
BBreedveld schreef:Even een losse flodder, maar zo'n 'deuk' wordt ook wel een bijlslag genoemd.
Je ziet het veel bij paarden met veel engels volbloed.