Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:lautje76 schreef:14% dan praat je toch over ruim 1200 mensen per jaar minder in het ziekenhuis o.a. door de cap. Overigens staat er ook op die site dat een kwart (!) van de paardrijslachtoffers op de 1e hulp tussen de 10-14 jaar zijn! Dus zeker voor jongeren een goede reden om een cap te dragen.
Kortom prima reden om.... geen paard te rijden.
Er is simpelweg geen rationele reden om paard te rijden.
De motivatie is de beleving. Die beleving is persoonlijk.
´Veiligheid´ is hoe je het ook bekijkt relatief en niet rijden het verstandigste.
Wat het met ´natural´ van doen heeft is me niet duidelijk. Hooguit een illustratie van springen naar conclusies door aannames op basis van een beperkt referentiekader.
hc
MISTRAL94 schreef:Het kwartje is bij mij gevallen, de naturals zal niets overkomen omdat zij goed kunnen rijden en alles goed in kunnen schatten of er gevaar dreigt ja of nee.
MISTRAL94 schreef:Het kwartje is bij mij gevallen, de naturals zal niets overkomen omdat zij goed kunnen rijden en alles goed in kunnen schatten of er gevaar dreigt ja of nee. Dus daarom is het dragen van een cap overbodig is ook primaIk vind het prima als ze het wel willen verplichten en zal daar ook niet moeilijk over doen. Zijn ergere dingen op de wereld
lautje76 schreef:Een persoonlijke beleving (positief of negatief) biedt wel degelijk een rationeel argument. Het draagt bij aan een lang en tevreden leven om dingen te doen waar je blij van wordt. Als paardrijden je blij maakt is dat dus een goed argument om wel te gaan paardrijden.
Almaz schreef:Omdat het voor de verzekeringsmaatschappijen een dure grap is.
Huertecilla schreef:Waarbij ´lang´ en ´tevreden´ los van elkaar staan.
De keuze om paard te gaan rijden is een kwalitatieve invulling waarbij de verhouding tot de risicos ervan een persoonlijk perceptie is en de afgeleide keuze eveneens.
Omdat ook de ervaring van het paardrijden op zich werelden verschilt tussen verschillende personen is er geen mening mogelijk over de verhouding zoals die door een ander ervaren wordt.
Voor de één is een cap een bijdrage aan een veilige en dus positieve ervaring. Hele volksstammen nemen voor de perceptie van veiligheid een mobieltje mee.
Voor een ander geeft een helm hetzelfde gevoel als een optoming voor een paard moet geven en is de mobiel een castratie van onafhankelijkheid.
Beide percepties zijn realiteit. Een realiteit welke kwalitatieve invloed heeft op de perceptie van het paardrijden.
hc
Huertecilla schreef:Voorbeeld: van wie van de lezers loopt het paard naar huis als je valt?
Dat paard is dan wel een ongeleid projectiel van 500 kilo. Veilig hoor dat jij met je helm op niet mankeert.....
hc
lautje76 schreef:Lang en tevreden staat niet zo los van elkaar. kort door de bocht tevreden=minder stress, stress is aantoonbaar oorzaak van aandoeningen die het leven verkorten.
lautje76 schreef:[Dat iemand anders hier geen mening over kan hebben is niet correct. Een mening daarover kan je altijd vormen maar je bedoelt waarschijnlijk dat jij vindt dat iemand niet het recht heeft die te uiten.
Huertecilla schreef:Iemand kan alleen op basis van informatie een mening vormen. Over mijn beleving heeft een ander geen informatie en dús kan die daar geen mening over vormen, niet hebben.
hc
Almaz schreef:@HC: De vraag in dit topic was:"Rijden jullie met of zonder cap en waarom?" Daarom probeer ik uiteen te zetten waarom ik met cap rij, met alle respect voor de niet cap dragers, dat moet ieder voor zich weten. Een logisch gevolg van zo'n discussie is dan, dat men zich gaat bemoeien met de wel/niet cap dragers.
lautje76 schreef:Lang en tevreden staat niet zo los van elkaar. kort door de bocht tevreden=minder stress, stress is aantoonbaar oorzaak van aandoeningen die het leven verkorten.
lautje76 schreef:Iemand kan besluiten dat jouw beleving niet overeenkomt met zijn beleving en dan heb je dus een andere mening. Dat is dé manier waarop een mening wordt gevormd. In elk aspect van het leven. Het gaat namelijk altijd over belevingen, feiten zijn nooit objectief.
lautje76 schreef:Dat jij vindt dat iemand jouw beleving moet respecteren is een ander verhaal. Dat kan je vinden. Dat is jouw mening. Degene die jouw mening niet respecteert denkt daar waarschijnlijk anders over