Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:30

zonder vaardigheid niet paardrijden........iedereen moet het toch de 1e keer leren

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:41

Huertecilla schreef:
lautje76 schreef:
14% dan praat je toch over ruim 1200 mensen per jaar minder in het ziekenhuis o.a. door de cap. Overigens staat er ook op die site dat een kwart (!) van de paardrijslachtoffers op de 1e hulp tussen de 10-14 jaar zijn! Dus zeker voor jongeren een goede reden om een cap te dragen.

Kortom prima reden om.... geen paard te rijden.

Er is simpelweg geen rationele reden om paard te rijden.

De motivatie is de beleving. Die beleving is persoonlijk.

´Veiligheid´ is hoe je het ook bekijkt relatief en niet rijden het verstandigste.

Wat het met ´natural´ van doen heeft is me niet duidelijk. Hooguit een illustratie van springen naar conclusies door aannames op basis van een beperkt referentiekader.

hc

Neuh.. in het artikel staat ook dit: Op 1000 uren paardrijden ontstaan er 1,1 blessures. Dit is in vergelijking met andere sporten relatief laag

Er is dus ook geen rationeel argument (m.b.t. veiligheid) om niet te gaan paardrijden.

Een persoonlijke beleving (positief of negatief) biedt wel degelijk een rationeel argument. Het draagt bij aan een lang en tevreden leven om dingen te doen waar je blij van wordt. Als paardrijden je blij maakt is dat dus een goed argument om wel te gaan paardrijden.

Veiligheid is idd relatief zoals ook de cijfers uit het artikel aangeven. Relatief wil zeggen een kans (groter of kleiner) dat je wat overkomt, afgezet tegen de kans dat je wat overkomt als je wat anders doet (een andere sport of thuis op de bank blijven zitten).

Je kan er voor kiezen de kans op een (ernstige) blessuren te verkleinen door een cap te dragen. Je kan er ook voor kiezen dat niet te doen omdat het niet opweegt tegen het gemis aan "positieve beleving" door een cap.

conclusie: iedereen moet het lekker zelf weten en wie zijn wij om daar commentaar op te geven? Uitzondering daarop zijn kinderen die de gevolgen van hun keuze hierin niet kunnen overzien.
Laatst bijgewerkt door Waves op 23-09-08 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:41

MISTRAL94 schreef:
Het kwartje is bij mij gevallen, de naturals zal niets overkomen omdat zij goed kunnen rijden en alles goed in kunnen schatten of er gevaar dreigt ja of nee.

Waar zie jij in de laatste pagina's van dit topic naturals? Want ik zie ze echt niet......

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:02

Rij altijd met cap, hoe erg ik het paard ook vertrouw... Gebeuren teveel ongelukken om mij heen en ben zelf ook wel goed gestuiterd hehe... Ben dus voor een cap maar dat moet iedereen verder zelf weten natuurlijk Knipoog.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:03

MISTRAL94 schreef:
Het kwartje is bij mij gevallen, de naturals zal niets overkomen omdat zij goed kunnen rijden en alles goed in kunnen schatten of er gevaar dreigt ja of nee. Dus daarom is het dragen van een cap overbodig is ook prima Vork Ik vind het prima als ze het wel willen verplichten en zal daar ook niet moeilijk over doen. Zijn ergere dingen op de wereld

Wat heeft dit te maken met 'natural'/niet-'natural'?

Verder snap ik écht niet waarom het verplicht zou moeten worden om altijd een cap te dragen.
We zijn allemaal volwassen mensen die in staat geacht worden om een parlement te kiezen, kinderen op te voeden, auto's te besturen, etc. Waarom zouden mensen dan niet zelf kunnen bepalen wanneer ze wel of geen cap opzetten?

Diegenen die onder verantwoordelijkheid van een ander vallen (kinderen, lesklanten, bijrijders...) hebben al geen keuzevrijheid, dus voor hen speelt de kwestie wel/geen cap niet.
Of is het met caps net als met het EU-referendum? Dat er wel een keuze is, maar dat je bij het verkeerde antwoord automatisch niet voor vol wordt aangezien en dus massaal handelingsonbekwaam wordt verklaard?

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:15

Omdat het voor de verzekeringsmaatschappijen een dure grap is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:16

lautje76 schreef:
Een persoonlijke beleving (positief of negatief) biedt wel degelijk een rationeel argument. Het draagt bij aan een lang en tevreden leven om dingen te doen waar je blij van wordt. Als paardrijden je blij maakt is dat dus een goed argument om wel te gaan paardrijden.

Waarbij ´lang´ en ´tevreden´ los van elkaar staan.

De keuze om paard te gaan rijden is een kwalitatieve invulling waarbij de verhouding tot de risicos ervan een persoonlijk perceptie is en de afgeleide keuze eveneens.
Omdat ook de ervaring van het paardrijden op zich werelden verschilt tussen verschillende personen is er geen mening mogelijk over de verhouding zoals die door een ander ervaren wordt.

Voor de één is een cap een bijdrage aan een veilige en dus positieve ervaring. Hele volksstammen nemen voor de perceptie van veiligheid een mobieltje mee.
Voor een ander geeft een helm hetzelfde gevoel als een optoming voor een paard moet geven en is de mobiel een castratie van onafhankelijkheid.
Beide percepties zijn realiteit. Een realiteit welke kwalitatieve invloed heeft op de perceptie van het paardrijden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:17

Almaz schreef:
Omdat het voor de verzekeringsmaatschappijen een dure grap is.

Wat? Paardrijden? Ok, verbiedt het dan maar Cool

hc

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:21

en zelfs dát is niet altijd zo. Er zijn maatschappijen die helemaal niet moeilijk doen en organisatoren, manege,- en pensionhouders helemaal niet verplichten om de ruiters een cap te laten dragen. Dát is grotendeels een verzinsel van o.a. de knhs. Kijk bijvoorbeeld eens naar westernwedstrijden, voltige.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:22

Nee hoor, gewoon met cap rijden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:23

En dan vooral voltige is een 'gevarenzone'. Meer risico's dan een ordinaire buitenritje

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:27

Huertecilla schreef:
Waarbij ´lang´ en ´tevreden´ los van elkaar staan.

De keuze om paard te gaan rijden is een kwalitatieve invulling waarbij de verhouding tot de risicos ervan een persoonlijk perceptie is en de afgeleide keuze eveneens.
Omdat ook de ervaring van het paardrijden op zich werelden verschilt tussen verschillende personen is er geen mening mogelijk over de verhouding zoals die door een ander ervaren wordt.

Voor de één is een cap een bijdrage aan een veilige en dus positieve ervaring. Hele volksstammen nemen voor de perceptie van veiligheid een mobieltje mee.
Voor een ander geeft een helm hetzelfde gevoel als een optoming voor een paard moet geven en is de mobiel een castratie van onafhankelijkheid.
Beide percepties zijn realiteit. Een realiteit welke kwalitatieve invloed heeft op de perceptie van het paardrijden.

hc

Lang en tevreden staat niet zo los van elkaar. kort door de bocht tevreden=minder stress, stress is aantoonbaar oorzaak van aandoeningen die het leven verkorten.

Je gebruikt een hoop ingewikkelde woorden om te zeggen dat ieder zijn eigen plezier afweegt tegen zijn eigen idee van de risico´s. Dat iemand anders hier geen mening over kan hebben is niet correct. Een mening daarover kan je altijd vormen maar je bedoelt waarschijnlijk dat jij vindt dat iemand niet het recht heeft die te uiten.

Dit ben ik met je eens en heb ik ook exact zo gezegd in de post waar je een gedeelte van hebt gequote.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:28

Huertecilla schreef:
Voorbeeld: van wie van de lezers loopt het paard naar huis als je valt?
Dat paard is dan wel een ongeleid projectiel van 500 kilo. Veilig hoor dat jij met je helm op niet mankeert.....

hc

Niet, hij blijft naast me staan. Vork

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:29

T/m een leeftijd van 16 jaar wordt bij het westernrijden ook een cap verplicht. Er zijn idd maatschappijen die niet moeilijk doen over het niet rijden zonder cap, maar je zal het maar treffen dat je net een maatschappij hebt die wel moeilijk doet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:31

lautje76 schreef:
Lang en tevreden staat niet zo los van elkaar. kort door de bocht tevreden=minder stress, stress is aantoonbaar oorzaak van aandoeningen die het leven verkorten.

Dat er een verband zou bestaan tussen ontevreden en kort, wil niet zeggen dat tevreden dan ook meteen lang betekent. Of dat een lang leven altijd tevreden zou zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:33

Wat opvallend op dit topic is, is dat Waratje, SFLJ, Oomens, ik, nog een paar, zich niet wensen te bemoeien met de beleving van ruiters die het prettig vinden om een harde pet op te zetten; die ruiters en hun beleving respecteren.

Even opvallend is dat een grote groep ruiters vind dat ze de beleving van de genoemden niet hoeven te respecteren en dat deze verplicht moeten worden óók een cap te dragen.

Dat gaat verder dan een verschil in perceptie van het rijden.
Dat is een verschil in respect voor beslissingsvrijheid.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:36

lautje76 schreef:
[Dat iemand anders hier geen mening over kan hebben is niet correct. Een mening daarover kan je altijd vormen maar je bedoelt waarschijnlijk dat jij vindt dat iemand niet het recht heeft die te uiten.

Iemand kan alleen op basis van informatie een mening vormen. Over mijn beleving heeft een ander geen informatie en dús kan die daar geen mening over vormen, niet hebben.

Wanneer ik aangeef hoe mijn beleving is, is dat voor een ander een gegeven. Respecteer die of niet. In het tweede geval is er een probleem bij die persoon.

hc

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:42

@HC: De vraag in dit topic was:"Rijden jullie met of zonder cap en waarom?" Daarom probeer ik uiteen te zetten waarom ik met cap rij, met alle respect voor de niet cap dragers, dat moet ieder voor zich weten. Een logisch gevolg van zo'n discussie is dan, dat men zich gaat bemoeien met de wel/niet cap dragers.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:43

Mijn hemel HC kan het niet eens wat meer "Jip en Janneke" ik kan er af en toe echt geen touw aan vast knopen.
Het hele onderwerp wordt ook weer verdraaid tot een nodeloze discussie, zonde

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:49

Huertecilla schreef:
Iemand kan alleen op basis van informatie een mening vormen. Over mijn beleving heeft een ander geen informatie en dús kan die daar geen mening over vormen, niet hebben.
hc

Iemand kan besluiten dat jouw beleving niet overeenkomt met zijn beleving en dan heb je dus een andere mening. Dat is dé manier waarop een mening wordt gevormd. In elk aspect van het leven. Het gaat namelijk altijd over belevingen, feiten zijn nooit objectief.

Dat jij vindt dat iemand jouw beleving moet respecteren is een ander verhaal. Dat kan je vinden. Dat is jouw mening. Degene die jouw mening niet respecteert denkt daar waarschijnlijk anders over Haha!

edit: sorry voor de off topic, zal er nu mee ophouden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:55

Almaz schreef:
@HC: De vraag in dit topic was:"Rijden jullie met of zonder cap en waarom?" Daarom probeer ik uiteen te zetten waarom ik met cap rij, met alle respect voor de niet cap dragers, dat moet ieder voor zich weten. Een logisch gevolg van zo'n discussie is dan, dat men zich gaat bemoeien met de wel/niet cap dragers.

Waarom logisch?

Zet een pet of of niet en geef aan waarom. Dat gaat over JOU.

Toch wordt hier continue over verplichten geschreven en dat gaat over.... anderen.

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:55

lautje76 schreef:

Tevreden = minder stress = minder aandoeningen ben ik met je eens. Maar als die tevredenheid voortkomt uit het (bewust) nemen van risico's, kan dat betekenen dat het leven wellicht kort was, maar wel ten volle genoten, het kan ook betekenen dat je genoten hebt van een periode van je leven en daarna met consequenties te leven hebt daarvan.
Wie heeft er meer geleefd, degene die alles op veilig heeft gespeeld, nog nooit op een berg geklommen is, nog nooit een afgrond van dichtbij heeft gezien of degene die op die bergtop heeft genoten van het uitzicht en bij thuiskomst over een losliggende tegel van zijn stoepje is gevallen en zijn nek breekt?
Wie heeft het recht om een ander voor te schrijven hoe hij/zij zijn leven moet inrichten om gelukkig te zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:58

lautje76 schreef:
Iemand kan besluiten dat jouw beleving niet overeenkomt met zijn beleving en dan heb je dus een andere mening. Dat is dé manier waarop een mening wordt gevormd. In elk aspect van het leven. Het gaat namelijk altijd over belevingen, feiten zijn nooit objectief.

Nee, dan heb je een andere beleving. Geen grond voor een mening over de beleving van een ander. Geen grond voor een meningsverschil over de beleving van de ander.
Je hebt geen énkele grond om iets te kunnen vinden over de toegevoegde waarde van wel/geen valhelm in de beleving van een ander.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:02

lautje76 schreef:
Dat jij vindt dat iemand jouw beleving moet respecteren is een ander verhaal. Dat kan je vinden. Dat is jouw mening. Degene die jouw mening niet respecteert denkt daar waarschijnlijk anders over Haha!

Wat ik schrijf betreft het respecteren van andere belevingen, andere persoonlijke keuzes.

Wie dat/die niet respecteert is autocratisch.

Waarom is het recht op vrije meninguiting een groot goed? Omdat iedereen dan maar mag wat roepen of omdat de grónd is dat ieder mens recht heeft op een eigen beleving? Op een eigen kwaliteit van leven?

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:18

volgens mij gaat de discussie al niet meer over het wel/niet dragen van een cap.

ik snap wel waarom het op maneges moet,maar niet waarom het bij voltige ineens niet hoeft.
zoals hier op onze manege.