Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:19

Nadya schreef:
Charos, dat klinkt goed, zoals jij het met je paard doet, hoor. Knipoog

Die van mij (ook 3 jaar) krijgt over een maandje of wat zijn (test)zadel voor het eerst op en dan ga ik de mijn officiele eerste zadel bestellen, dus dat duurt allemaal nog wel even. Ik heb alle tijd. Aangezien hij totaal niet reageert op zijn bareback pad en het aansingelen, verwacht ik echt geen problemen. Hij is zo relaxt tegenwoordig, dus ik zie er echt naar uit om hem komende zomer rustig in te rijden (bitloos). En in de herfst en winter laat ik hem dan weer met rust tot zijn 4de en dan weer rustig het rijden oppakken.
Ik vind het ook heel belangrijk dat jonge paarden op het land staan in een kudde (die van mij blijft altijd buiten in een kudde in principe), maar ik merk aan mijn paard dat hij het ook heerlijk vindt om grondwerk te doen (2 a 3x per week) en 'te tutten'. Maar ja, hij is ook een echte knuffelkous en dol op aandacht, dus..... Het ene paard is het andere paard niet, he. Knipoog

En goh, weer een nieuwe titel.... Haha!

Toch zijn barebackpads absoluut niet aan te raden om jonge paarden mee in te rijden. Een barebackpad is alleen fijn voor een paardenrug als je niet op de beugels steunt, maar zelf "zit". Steun je wel voor op je beugels dan is het zadel minder prettig voor de paardenrug als een gewoon zadel.

Ik zou dus zeker adviseren om met een gewoon zadel zadelmak te maken en in te rijden en pas als het paard zelf goed over 4 benen loopt, je barebackpad gebruiken.

* edit, ik zie dat ik niet goed gelezen heb Clown je gebruikt een bareback om te laten wennen.. Oke, niets gezegd. *

ikenindi

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:32

mistralmies schreef:
Doe gewoon wat je hart je segt.. het paard zal zelf wel aangeven of hij al wil leren of ng nie Knipoog

nah, dat lijkt me niet he. die van mij is altijd al leergierig geweest en gek op aandach. had ik haar dan met 1 jaar maar in moeten gaan rijden?;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:35

Knipoog Suelza, inderdaad, ik heb mijn paard alleen maar aan het bareback pad laten wennen. Althans, hij heeft er nooit moeilijk over gedaan, dus 'wennen' vind ik in dit geval een iets te groot woord. Daarom ben ik zeer benieuwd hoe hij op een echt zadel gaat reageren.... Zal ook wel meevallen.... Haha! Haha! Haha!

Inrijden doe ik met een boomloos zadel en pas over een paar maanden. We hebben geen haast.....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:39

Nadya schreef:
Knipoog Suelza, inderdaad, ik heb mijn paard alleen maar aan het bareback pad laten wennen. Althans, hij heeft er nooit moeilijk over gedaan, dus 'wennen' vind ik in dit geval een iets te groot woord. Daarom ben ik zeer benieuwd hoe hij op een echt zadel gaat reageren.... Zal ook wel meevallen.... Haha! Haha! Haha!

Inrijden doe ik met een boomloos zadel en pas over een paar maanden. We hebben geen haast.....

Tja en toch wordt inrijden met barebackpad, ook door de kenners, ernstig afgeraden. Dit omdat je de rug onnodig veel gaat belasten omdat het dier nog niet zijn eigen evenwicht heeft gevonden en jouw goed draagt. Je zult dus veel verlichter moeten rijden (zie ook: verlichte zit) en daar is een bareback zadel dus niet voor gemaakt. Je gaat onnodig veel druk geven op de rug, wat je bij een gewoon zadel veel minder heb, doordat je de rug kunt ontlasten mbv het plaatsen van gewicht in de beugels. Tevens geeft het de ruiter ook weinig steun, nu hoeft dat weinig uit te maken, maar bij inrijden zul je toch wel degelijk een goede onafhankelijke zit moeten hebben wil jij je paard niet "storen".

Ik zou je boomloze zadel lekker in de kast leggen, totdat het dier goed onder het zadel loopt. Al is het maar voor behoud van zijn rug en het plezier in het werken...

* edit * zit weer niet op te letten, tis een beetje hectisch geweest. Huis gekocht, al weken blokken voor mijn instructeurs examen... Ik geloof dat ik maar even een week tot rust ga komen, voordat ik weer iets op bokt zet Knipoog

- Keek net in de spiegel, ja mijn hoofd zit er nog Haha! -

Twiggy2008

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:43

ikenindi schreef:
mistralmies schreef:
Doe gewoon wat je hart je segt.. het paard zal zelf wel aangeven of hij al wil leren of ng nie Knipoog

Deze opmerking snap ik niet. Ik denk dat je vooral je verstand moet gebruiken. Je kunt pas vertrouwen op wat je hart zegt, als je er genoeg verstand en kennis van hebt wanneer een paard er lichamelijk en mentaal aan toe is, om rustig ingereden te worden.

Ik heb inmiddels genoeg opmerkingen van (vooral onervaren) mensen/kinderen aangehoord, over of ik al op mijn paard reed (terwijl hij 2,5 jaar was, zwaar overbouwd en mentaal nog te baby-achtig was). Was het hun hart of hun verstand wat ik hoorde? Ik hoorde in elk geval vaak van ze dat zij er niet het geduld voor zouden hebben.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:44

o? dat is nieuw dat ik dat hoor hoor... ik wil ook boomloos in gaan rijden. maar je zegt dat het is omdat het paard nog niet stabiel is...op dat moment ben je naar mijn idee dus te vroeg aan het inrijden;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:50

ikenindi schreef:
o? dat is nieuw dat ik dat hoor hoor... ik wil ook boomloos in gaan rijden. maar je zegt dat het is omdat het paard nog niet stabiel is...op dat moment ben je naar mijn idee dus te vroeg aan het inrijden;)

Nee, dat zeg ik niet. En ja, een paard is onstabiel als je hem gaat inrijden, omdat je zijn hele zelfhouding veranderd door erop te gaan zitten. Door gewicht op zijn rug te krijgen (vaak toch snel 1/6 tot 1/7 van zijn eigen lichaamsgewicht) haal je hem uit balans en zelf je hem dus zeker in het begin zoveel mogelijk op de rug moeten ontlasten.

Waar denk je dat de "verlichte zit" is ontstaan? Die is met een reden bedacht...

Overigens wil ik je ook even uit een droom helpen dat paarden met 4 jaar al stabiel zijn... Ja, ze zijn grotendeels uitgegroeid. Nee, inwendig zijn er nog diverse processen opgang die het ondertreden van het binnenachterbeen nog tegen gaan. Een paard zal zeker een jaar of 5 zijn als dat binnenachterbeen dusdanig sterk is, dat hij goed over 4 benen met het ruitergewicht om kan gaan.

Overigens wilt dat niet zeggen dat wij die eis ook stellen in de basissport... Ik geloof dat ze daar helemaal geen eisen stellen Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:51

ikenindi schreef:
o? dat is nieuw dat ik dat hoor hoor...

Dat is algemeen bekend over de barebackpad...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:51

ik heb het over boomloos zadel;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:52

ikenindi schreef:
ik heb het over boomloos zadel;)

En ik over de barebackpad.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:55

je had het ook over boomloos, en daar ging ik op in;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:55

Suelza schreef:
Overigens wil ik je ook even uit een droom helpen dat paarden met 4 jaar al stabiel zijn... Ja, ze zijn grotendeels uitgegroeid. Nee, inwendig zijn er nog diverse processen opgang die het ondertreden van het binnenachterbeen nog tegen gaan. Een paard zal zeker een jaar of 5 zijn als dat binnenachterbeen dusdanig sterk is, dat hij goed over 4 benen met het ruitergewicht om kan gaan.

Overigens wilt dat niet zeggen dat wij die eis ook stellen in de basissport... Ik geloof dat ze daar helemaal geen eisen stellen Haha!

waar staat dat ik dat denk/zeg?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:58

Misschien lees ik het nu verkeerd, hoor. Maar ik snap iets niet: Een bareback pad en een boomloos zadel zijn niet hetzelfde. Verre van. Ik ga trouwens 'centered riding' doen, mede om mijn onafhankelijke zit nog meer te verbeteren.

De meningen over het inrijden met boomloos zadel zijn verdeeld, geloof ik. Ik ken diverse mensen die hun jonge paard rustig ingereden hebben met een boomloos zadel en dat gaat prima. Daarbij zal ik deze zomer niet langer dan 15 a 20 minuutjes rijden en komende herfst/winter stop ik weer even met rijden. Ik ga boomloos en bouw het allemaal heel rustig op.

Een vriendin van me heeft haar jonge paard bij Emiel Voest ingereden. Dat ging de eerste paar keren ook op een barebackpad (en dat was dan vooral om het paard aan het gewicht van de ruiter te laten wennen. Daarna pas met zadel en zodra dat goed ging begonnen ze met de basishulpen). Haar paard is nu 2 jaar onder het zadel (met rustperiodes ertussen) en dat gaat prima, hoor. Alles met beleid.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:03

Een barebackpad heeft geen beugels hoor, meen dat ik dat bovenaan van iemand las? Juist omdat je met barebackpad de druk alleen maar op de schoft plaats als er beugels aan zouden zitten, hebben ze die achterwege gelaten Haha!

"Een barebackpad is alleen fijn voor een paardenrug als je niet op de beugels steunt, maar zelf "zit". " --> klopt dus niet, zitten geen beugels aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:05

anniee schreef:
Een barebackpad heeft geen beugels hoor, meen dat ik dat bovenaan van iemand las? Juist omdat je met barebackpad de druk alleen maar op de schoft plaats als er beugels aan zouden zitten, hebben ze die achterwege gelaten Haha!

"Een barebackpad is alleen fijn voor een paardenrug als je niet op de beugels steunt, maar zelf "zit". " --> klopt dus niet, zitten geen beugels aan.

Je schijnt ze wel te hebben met beugels, hoor. Ik heb er wel eens eentje op internet gezien met beugels.
Maar een echt goed bareback pad heeft absoluut geen beugels. Dat klopt. Die van mij dus ook niet. Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:06

anniee schreef:

Daar zitten wel degelijk beugels aan! Ik heb er niet zolang geleden een opgehaald in Urk. Die had wel degelijk beugels. Een tijd terug heb ik een jong paard van iemand gereden op een bareback, ook die had beugels.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:07

Nadya schreef:
anniee schreef:

Je schijnt ze wel te hebben met beugels, hoor. Ik heb er wel eens eentje op internet gezien met beugels.
Maar een echt goed bareback pad heeft absoluut geen beugels. Dat klopt. Die van mij dus ook niet. Knipoog

Dat klopt, maar godzijdank verkopen ze ze ook met. Dat scheelt een hoop rugproblemen... Er zijn een hoop mensen die niet weten hoe ze met zo'n zadel om moet gaan en die er bij voorbaat vanuit gaan dat het "gewoon" hetzelfde is als in een Engels zadel. En dat is niet zo...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:08

ikenindi schreef:
je had het ook over boomloos, en daar ging ik op in;)

Nee, ik had het over een bareback... Haha! Was een typfout...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:29

inderdaad suelza, een paard dat ingereden wordt is nooit stabiel, al is hij tien jaar. lopen met een ruiter erop is gewoon moeilijk, er zit een verticaal uitstekend (bovenlichaam) gewicht op, daarmee moet een paard leren omgaan.

overigens mag een 'sterke' pony (ijslander, shet e.d.) maximaal een vijfde (20%) van zijn eigen gewicht dragen, voor bijvoorbeeld een Welsh, Haflinger e.d. is dat 15%, en voor alle rijtypische paarden (New Forest ponies, KWPN paarden) is dat 12 %. natuurlijk kán een paard meer dragen, en er zijn er genoeg die dat met plezier doen, maar over die grenzen heen is het niet gezond meer voor het paard. natuurlijk zijn er meer factoren die meespelen, zoals de kunde van de ruiter (zit en evenwicht), en je moet natuurlijk altijd uitgaan van het optimale gewicht van het paard, het paard moet dus niet te vet zijn of te mager.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:36

Wat is dan het maximale gewicht voor een volwassen KWPN-er van 600 kg? Iets van 75 tot 80 kg?

Hoe moet het dan met mensen die wel 100 kg wegen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:40

Die moeten gewoon niet willen paardrijden! Het paard gaat voor neem ik aan. Ik ken verschillende mensen die eerst aan de lijn zijn gaan doen, voordat ze weer op een paard klommen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:41

Ik ben blij dat ik zo weinig weeg..... Haha! Haha! Haha!
Al kan mijn pony wel wat meer hebben, volgens die theorie.... Knipoog
Dus ik kan rustig blijven dooreten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:47

Pletje123 schreef:
Wat is dan het maximale gewicht voor een volwassen KWPN-er van 600 kg? Iets van 75 tot 80 kg?

Hoe moet het dan met mensen die wel 100 kg wegen?
Dat is hun probleem, niet dat van het paard. Er zijn ook hele leuke koudbloeden, die meer kunnen hebben. En anders moeten ze afvallen of niet meer rijden, ik vind het niet het probleem van het paard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:51

Nou ja.. het kan wel niet het probleem zijn van het paard, maar wat heeft dat dier hierin te zeggen?

Zolang een paard niet kan praten weinig lijkt mij. Het overkomt em gewoon..

Ik vind ook dat iemand die te zwaar is niet op een paardenrug moet gaan zitten, maar het is natuurlijk wel een gevoelig punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:02

Dat is precies het probleem, daarom vind ik dat mensen die 100 kg wegen daarin ook hun verantwoordelijkheid zouden moeten nemen, juist omdat paarden hierin niets te zeggen hebben. Natuurlijk is het een vreselijk gevoelig punt, daarom moet je er ook voorzichtig mee zijn hoe je het brengt. Maar als ik dan een kennis van mij hoor (over iemand die veel te zwaar was en ook nog eens reed als een slager) "Ja maar, ze vindt het zo leuk", dan word ik toch behoorlijk pissig. Het lijkt er soms veel op dat "iets leuk vinden" belangrijker is dan de rug van het paard, belangrijker is dan verantwoordelijkheid nemen en eerlijk zijn over jezelf. Het is ook vaak een stuk ontkenning van het probleem, plus dat toegeven dat je gewoon te zwaar bent, erg moeilijk is, ik kan me dat ook wel voorstellen.
Maar ik heb altijd gevonden, dat als de mens ervoor kiest met paarden om te gaan en er op te rijden, daar een stuk verantwoordelijkheid bij komt kijken.