Nadya schreef:Charos, dat klinkt goed, zoals jij het met je paard doet, hoor.![]()
Die van mij (ook 3 jaar) krijgt over een maandje of wat zijn (test)zadel voor het eerst op en dan ga ik de mijn officiele eerste zadel bestellen, dus dat duurt allemaal nog wel even. Ik heb alle tijd. Aangezien hij totaal niet reageert op zijn bareback pad en het aansingelen, verwacht ik echt geen problemen. Hij is zo relaxt tegenwoordig, dus ik zie er echt naar uit om hem komende zomer rustig in te rijden (bitloos). En in de herfst en winter laat ik hem dan weer met rust tot zijn 4de en dan weer rustig het rijden oppakken.
Ik vind het ook heel belangrijk dat jonge paarden op het land staan in een kudde (die van mij blijft altijd buiten in een kudde in principe), maar ik merk aan mijn paard dat hij het ook heerlijk vindt om grondwerk te doen (2 a 3x per week) en 'te tutten'. Maar ja, hij is ook een echte knuffelkous en dol op aandacht, dus..... Het ene paard is het andere paard niet, he.
En goh, weer een nieuwe titel....
Toch zijn barebackpads absoluut niet aan te raden om jonge paarden mee in te rijden. Een barebackpad is alleen fijn voor een paardenrug als je niet op de beugels steunt, maar zelf "zit". Steun je wel voor op je beugels dan is het zadel minder prettig voor de paardenrug als een gewoon zadel.
Ik zou dus zeker adviseren om met een gewoon zadel zadelmak te maken en in te rijden en pas als het paard zelf goed over 4 benen loopt, je barebackpad gebruiken.
* edit, ik zie dat ik niet goed gelezen heb