Tyrza schreef:Serieus, het zou héél veel oplossen als een computer de beoordeling van de technische uitvoering op zich zou nemenIn de toekomst moeten ze de wedstrijd even op pauze zetten, zodat de juryleden een mooi lijntje kunnen tekenen om te zien of alles correct is, KimEn als het niet duidelijk is, even terugspoelen

KiWiKo schreef:Een LOS paard zal niet haperen in de piaffedan zie ik liever een LOS paard, met een iets minder dragend achterbeen........... of wat haperingen in de piaf![]()

Tyrza schreef:Die overgangen zijn meestal ook niet zo bijzonder en daarbij is het tegenwoordig heel normaal om in de passage een onderbroken (niet vloeiende) beweging te laten zien; en als de piaffe en de passage slecht zijn, dan is die overgang misschien wel goed, maar het is geen pi/pa overgangIk bedoel ermee te zeggen, dat de meeste piaffes en passages echt niet zo slecht zijn als dat er soms wordt beweerd nav tekeningetjes. Want anders zouden de overgangen, welke een graadmeter zijn van de africhting en ontwikkeling in deze gangen, simpelweg niet correct uitgevoerd worden

horseyfries schreef:Zonder benen is er geen afdruk hoorHet antwoord Q (je leest nog altijd niet goed blijkbaar), is simpel: ik heb het noch over de voorbenen, noch over de achterbenen, maar over de afdruk naar boven toe van de grond die bewerkstelligt wordt door o.a. die tussenribspieren. Als je heel moeilijk wilt doen dan gaan de voor en achterbenen van de grond dus dan zou het over beide gaan.

Gaat ondertussen iemand testen of aan Barokke spare-ribs meer vlees zit?

horseyfries schreef:Er is een groot verschil tussen een per-ongeluk moment achter de loodlijn, en een paard dat constant achter de loodlijn loopt. Ook is er een verschil in bewust trainen op het voor de loodlijn houden (waarbij ie vast wel eens er achter komt), en bewust achter de loodlijn vragen om daar te trainen.Ik ben helemaal fan geworden van foto's.....![]()
Hoezo voor de loodlijn?
Hoezo klassiek getraind is het voorbeen niet onderstandig?
NB: laat me heel duidelijk zijn dat ik deze foto's niet plaats om deze combinaties af te kraken, het zijn ieder voor zich topruiters met toppaarden. Het is alleen bedoelt om duidelijk te maken hoe dom het is om te doen of dressuur exacte wetenschap is waarbij je altijd een bepaald eindresultaat krijgt als je op een bepaalde manier traint. Elk paard is anders, heeft zijn eigen moeilijkheden en talenten en er is dus NIEMAND die kan zeggen "als je zo en zo traint gaat je paard zijn voorbeen straks op die manier afrollen en de hoef gaat er zo uitzien", simpelweg omdat de bouw van elk paard anders is, elk karakter is anders en ieder paard heeft zo zijn eigen eigenaardigheden.
Verder heeft volgens mij niemand beweert dat LDR training een onderstandig voorbeen veroorzaakt, maar dat piaffe in de LDR houding het gewicht op de voorhand brengt, wat al snel tot een onderstandig voorbeen zal leiden (in DIE houding dus). Er worden verschrikkelijk weinig goede piaffe's getoond op de wedstrijden - LDR gereden, of niet.
horseyfries schreef:Duidelijk weer een geval van niet goed gelezen HFZowel Art-Uma als QQQQ hebben het over bij LDR teveel gewicht op de voorhand, daardoor een onderstandig voorbeen (Goofy: leer de juiste termen te gebruiken..."onderstandig onderbeen"... tsssss) en geven op die manier de indruk dat je alleen door LDR training of teveel gewicht op de voorhand een onderstandig voorbeen krijgt. Ik heb met opzet foto's genomen van paarden die juist bekend staan en stonden om hun goede piaffe en dat ze goed gewicht overnamen op de achterhand. Ook bij deze paarden zie je een onderstandig voorbeen wat bewijst dat het met andere dingen te maken heeft dan klassieke training versus LDR.

Goofy44 schreef:Je brengt het zware hoofd van boven het zwaartepunt van het paard, naar onder het zwaartepunt.Hoe kan het gewicht op de voorhand groter worden als je bij LDR de hals oprolt, laag en rond of met de neus tegen de borst rijdt ? De effectieve halslengte wordt altijd korter, de massa van de hals en het hoofd verandert niet. Het effect is dan in ieder geval dat het zwaartepunt van het paard een fractie naar achteren gaat. Of het omhoog of omlaag gaat heeft met de hoofd/hals houding op welke plaats te maken. Van die verschuivingen van het zwaartepunt en de massaverdeling over de benen moet je je niet teveel voorstellen....