DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:15

Tyrza schreef:
In de toekomst moeten ze de wedstrijd even op pauze zetten, zodat de juryleden een mooi lijntje kunnen tekenen om te zien of alles correct is, Kim Knipoog En als het niet duidelijk is, even terugspoelen Haha!
Serieus, het zou héél veel oplossen als een computer de beoordeling van de technische uitvoering op zich zou nemen Ja .
KiWiKo schreef:
dan zie ik liever een LOS paard, met een iets minder dragend achterbeen........... of wat haperingen in de piaf Haha! Haha!
Een LOS paard zal niet haperen in de piaffe Pling
Tyrza schreef:
Ik bedoel ermee te zeggen, dat de meeste piaffes en passages echt niet zo slecht zijn als dat er soms wordt beweerd nav tekeningetjes. Want anders zouden de overgangen, welke een graadmeter zijn van de africhting en ontwikkeling in deze gangen, simpelweg niet correct uitgevoerd worden Knipoog
Die overgangen zijn meestal ook niet zo bijzonder en daarbij is het tegenwoordig heel normaal om in de passage een onderbroken (niet vloeiende) beweging te laten zien; en als de piaffe en de passage slecht zijn, dan is die overgang misschien wel goed, maar het is geen pi/pa overgang .

horseyfries schreef:
Het antwoord Q (je leest nog altijd niet goed blijkbaar), is simpel: ik heb het noch over de voorbenen, noch over de achterbenen, maar over de afdruk naar boven toe van de grond die bewerkstelligt wordt door o.a. die tussenribspieren. Als je heel moeilijk wilt doen dan gaan de voor en achterbenen van de grond dus dan zou het over beide gaan.
Zonder benen is er geen afdruk hoor Knipoog . Dus leg dan eens uit hoe volgens jou die tussenribspieren die betere afdruk bewerkstelligen? Het was bewezen, dus er zal ook wel een verklarende theorie bij dit verhaal horen.
Gaat ondertussen iemand testen of aan Barokke spare-ribs meer vlees zit? Vingers aflikken Clown
horseyfries schreef:
Ik ben helemaal fan geworden van foto's..... Haha!

Hoezo voor de loodlijn?

Hoezo klassiek getraind is het voorbeen niet onderstandig?

NB: laat me heel duidelijk zijn dat ik deze foto's niet plaats om deze combinaties af te kraken, het zijn ieder voor zich topruiters met toppaarden. Het is alleen bedoelt om duidelijk te maken hoe dom het is om te doen of dressuur exacte wetenschap is waarbij je altijd een bepaald eindresultaat krijgt als je op een bepaalde manier traint. Elk paard is anders, heeft zijn eigen moeilijkheden en talenten en er is dus NIEMAND die kan zeggen "als je zo en zo traint gaat je paard zijn voorbeen straks op die manier afrollen en de hoef gaat er zo uitzien", simpelweg omdat de bouw van elk paard anders is, elk karakter is anders en ieder paard heeft zo zijn eigen eigenaardigheden.
Er is een groot verschil tussen een per-ongeluk moment achter de loodlijn, en een paard dat constant achter de loodlijn loopt. Ook is er een verschil in bewust trainen op het voor de loodlijn houden (waarbij ie vast wel eens er achter komt), en bewust achter de loodlijn vragen om daar te trainen.
Verder heeft volgens mij niemand beweert dat LDR training een onderstandig voorbeen veroorzaakt, maar dat piaffe in de LDR houding het gewicht op de voorhand brengt, wat al snel tot een onderstandig voorbeen zal leiden (in DIE houding dus). Er worden verschrikkelijk weinig goede piaffe's getoond op de wedstrijden - LDR gereden, of niet.
horseyfries schreef:
Zowel Art-Uma als QQQQ hebben het over bij LDR teveel gewicht op de voorhand, daardoor een onderstandig voorbeen (Goofy: leer de juiste termen te gebruiken..."onderstandig onderbeen"... tsssss Vork ) en geven op die manier de indruk dat je alleen door LDR training of teveel gewicht op de voorhand een onderstandig voorbeen krijgt. Ik heb met opzet foto's genomen van paarden die juist bekend staan en stonden om hun goede piaffe en dat ze goed gewicht overnamen op de achterhand. Ook bij deze paarden zie je een onderstandig voorbeen wat bewijst dat het met andere dingen te maken heeft dan klassieke training versus LDR.
Duidelijk weer een geval van niet goed gelezen HF Knipoog . Het ging in die discussie over piaffe in de LDR houding!
Goofy44 schreef:
Hoe kan het gewicht op de voorhand groter worden als je bij LDR de hals oprolt, laag en rond of met de neus tegen de borst rijdt ? De effectieve halslengte wordt altijd korter, de massa van de hals en het hoofd verandert niet. Het effect is dan in ieder geval dat het zwaartepunt van het paard een fractie naar achteren gaat. Of het omhoog of omlaag gaat heeft met de hoofd/hals houding op welke plaats te maken. Van die verschuivingen van het zwaartepunt en de massaverdeling over de benen moet je je niet teveel voorstellen....
Je brengt het zware hoofd van boven het zwaartepunt van het paard, naar onder het zwaartepunt.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:35

Tyrza schreef:
Als het achterbeen niet goed draagt, krijg je ook nooit een goede overgang pi/pa/pi. En daar krijg je in de GP ook een apart cijfer voor.
Dat vraag ik me trouwens af, waarom is dit nou zo'n moeilijke overgang, wat maakt het nou zo moeilijk????
Even een foto ter vergelijking met de voorgaande piaffe foto's
Afbeelding
Je zou haast zeggen dat een overgang moeilijk is als er veel verschil wordt gevraagd of als de hulpen dicht bijelkaar liggen. Of dat nou een verzamelings kwestie is vraag ik me af, qua dragen is er een duidelijk verschil tussen de piaffe en de passage.
Goofy44 schreef:
Hoe kan het gewicht op de voorhand groter worden als je bij LDR de hals oprolt, laag en rond of met de neus tegen de borst rijdt ? De effectieve halslengte wordt altijd korter, de massa van de hals en het hoofd verandert niet. Het effect is dan in ieder geval dat het zwaartepunt van het paard een fractie naar achteren gaat. Of het omhoog of omlaag gaat heeft met de hoofd/hals houding op welke plaats te maken. Van die verschuivingen van het zwaartepunt en de massaverdeling over de benen moet je je niet teveel voorstellen....
Verplaatsing van gewicht naar de achterhand heeft voor een deel te maken met arm en gewicht (de wertuigbouwkundige arm dan he) het is maar de vraag of de 'arm' hoofd paard naar zwaartepunt paard korter wordt bij LDR, optisch zit ie wel dichter op de borst, maar of daarmee de arm ook korter is geworden is de vraag. Volgens metingen (Philippe Karl, cadre noir) is het gemeten gewicht hoger bij "achter de loodlijn".

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:39

Persoonlijk vond ik bij mijn eigen paard het verkleinen naar de piaffe niet het moeilijkste. Het moeilijkste is juist het vergroten naar de passage om ritme te houden en de bewegingen te vergroten. Dit is volgens mij het zwaarste deel van de hele pa/pi/pa. Vandaar dat er in de Middentour/Inter II nog wordt toegestaan om enkele passen speling in de piaffe te hbben om het paard toch voorwaarts te houden. Het kan nml al gauw dat het paard stilvalt vanwege de moeilijkheid van de verzameling.

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:
In de toekomst moeten ze de wedstrijd even op pauze zetten, zodat de juryleden een mooi lijntje kunnen tekenen om te zien of alles correct is, Kim Knipoog En als het niet duidelijk is, even terugspoelen Haha!
Serieus, het zou héél veel oplossen als een computer de beoordeling van de technische uitvoering op zich zou nemen Ja

Ja maar dat vonden we ook allemaal tijdens het WK voetbal. Alles nazien door een 3e scheids die achter een tv schermpje zit.

In de dressuur KUN je gewoon niet zeggen: dit is goed en dit is fout. Een computer kan geen harmonie beoordelen, om maar eens wat te noemen.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 08-08-06 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:42

Hier zie je maar hoe een verkeerde indruk je kunt krijgen van een foto!

bij het inrijden van de piaffe..
Afbeelding
enkele seconden later, bij het uitrijden van de piaffe..
Afbeelding

Dus een foto van een piaffe zegt maar heel weinig.

en ik kan het weten, ik heb heel veel "foute" moment gezien (dat krijg je als je camera er 8 per seconde kan maken) die ik meestal meteen weer wis.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:43

En dus is een foto als momentopname niet geschikt om de gehele oefening te beoordelen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:45

Q, had je honger ofzo?? Knipoog

Je beweert zelf dat LDR training de verkeerde spieren en houding traint omdat het volgens jou de voorhand zou ontwikkelen en niet de achterhand doordat er meer gewicht op de voorhand rust. Als je die lijn doortrekt spreek je jezelf ergens tegen: ofwel traint LDR wel de juiste spieren, doet het LDR getrainde paard wel op de juiste manier piaffe als hij hoog is ingesteld daardoor en is hij dus niet onderstandig, ofwel traint LDR de verkeerde spieren, blijft het paard ook hoog ingesteld met teveel gewicht op de voorhand lopen en zou hij dan daardoor ook hoog ingesteld met een onderstandig voorbeen blijven piafferen.
Je kunt niet van twee walletjes eten hé, nu kiezen!

De moeilijkheid van de overgang tussen piaffe en passage zit hem in het feit dat veel paarden een totaal andere techniek hebben voor piafferen en voor passageren. Het is dan moeilijk om naadloos van de ene naar de andere techniek over te schakelen. Welke paarden kunnen dit wel? Paarden die eigenlijk op precies dezelfde manier kunnen piafferen als passageren.
De vraag is of dit nou héél goed is of dat het gemakkelijker is, maar daarom niet beter.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:14

KiWiKo schreef:
maar Kafue, denk je nou werkelijk dat een jury alleen naar het achterbeen kijkt bij een piaffe??? er spelen nog zoveel meer factoren mee voor een goede piaffe.

Ik zie hier bijvoorbeeld foto's voorbij komen van zogenaamde goed gereden piaffes........ en dan zie ik een paard die helemaal strak is in de bovenlijn, veel spanning in de rug.... maar toevallig wel zijn poten op het goede plekje heeft staan Haha!

dan zie ik liever een LOS paard, met een iets minder dragend achterbeen........... of wat haperingen in de piaf Haha! Haha!

Ik denk dat een juist ondertredende achterhand toch heel erg bepalend is voor de verzameling en zonder uiterste verzameling geen juiste correcte piaffe. Ik denk niet perse het achterbeen ik denk meer dat je het plaatje moet zien en die is zo niet compleet. Achterhand uitermate belangrijk. Alle dingen die je noemt oke, die mogen ook niet scoren daarom gaan de punten ook van 0 tot 10/

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 01:01

Deze tekst schreef Goofy44. Hier begrijo ik iets niet helemaal. Het gewicht en de massa van het hoofd verandert inderdaad niet, alleen de plaats van het hoofd en hals veranderen. Het effect is hierbij dat er m.i. als gevolg daarvan toch meer gewicht op juist de voorhand blijft. Als ik het goed lees besschrijf je dat het zwaartepnt van het paard een fractie naar achteren gaat. Dat lijkt erg tegenstrijdig.
Doordat het hoofd niet 'vrij' kan bewegen is het moeilijker voor een paard om daar het juiste en prettige evenwicht te vinden. De meest gekozen foto's hier zijn niet erg fraaie momenten, ik zou ze eerder ongelukkig gekozen noemen. De paarden steunen als het ware wel op het voorbeen en bewegen vanuit het achterbeen, terwijl juist een piaffe dragend dient te zijn op de achterhand.
Hoe kom je tot de conclusie dat het zwaartepunt een fractie naar achter gaat?
Geldt ook voor de laatste zin, wat bedoel je daar mee?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:32

ART_UMA schreef:
Verplaatsing van gewicht naar de achterhand heeft voor een deel te maken met arm en gewicht (de wertuigbouwkundige arm dan he) het is maar de vraag of de 'arm' hoofd paard naar zwaartepunt paard korter wordt bij LDR, optisch zit ie wel dichter op de borst, maar of daarmee de arm ook korter is geworden is de vraag. Volgens metingen (Philippe Karl, cadre noir) is het gemeten gewicht hoger bij "achter de loodlijn".

Het is biomechanisch onmogelijk dat het moment van hoofd-hals toeneemt als hoofd of hals dichter bij de romp van het paard komt. Het biomechanisch moment van hoofd-hals blijft gelijk of wordt kleiner. Als men met "force-plates" de gewichtsverandering over de voorbenen van de voorhand meet, en dit constateert, dan betekent dit dat er nog andere factoren meespelen als je deze hoofd-halshouding aanneemt. Als spieren worden aangespannen/losgelaten in het lijf dan resulteert dat ook in moment-veranderingen en daardoor in een andere gewichtsverdeling over de benen. Dat plaatje wordt in paardrijboeken veel te statisch uitgelegd, in werkelijkheid zit het complexer in elkaar. Op elk moment van de bewegingsafwikkeling verandert de grootte, de richtting en de fase van de krachten die op een punt van het paard inwerken. Het andere aspect wat meespeelt is dat een paard in beweging massa in beweging is. Dat kan enorme impact op de biomechanische momenten die op het paardenlijf werken hebben, zeker op het moment dat een of meer benen de grond raken of een deel van de massa van het paard dragen.

Meten is eenvoudig, het punt is dat je op een goede manier moet meten, zodat je zeker weet dat de juiste conclusies kunnen worden getrokken. Als je het inzicht van de gemiddelde ruiter bekijkt over wat zich allemaal onder de motorkap van het paard afspeelt, dan is dat uitermate beperkt en zelfs heel vaak verkeerd. Als iemand die meet niet weet hoe een paard zijn lijf moet gebruiken en zich vervolgens overlevert aan een ruiter die een paard laat verzamelen en dat vastlegt, dan zegt dat heel weinig. Op die manier kan je wetenschappelijk alles bewijzen en uitleggen, alleen klopt het van geen meter. Dat is "commercieel wetenschappelijk", "politiek wetenschappelijk" dus wetenschap met een knipoog. Haha!:D

Een ruiter is eigenlijk met een ander vak bezig, die rijdt paard. In de meeste gevallen is al het andere veel te moeilijk. Gewoon ieder z'n vak.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:48

Citaat:
Hier zie je maar hoe een verkeerde indruk je kunt krijgen van een foto!

Het is heel eenvoudig om een verkeerde indruk van een foto te krijgen.
Daar hoef je bijna geen moeite voor te doen.
Als je weet hoe een paard beweegt (dat is hele andere kost), dan kun je uit
een foto heel veel afleiden. Het vraagt alleen kennis en ervaring. Dat komt
niet vanzelf aanwaaien. Het is niet de foto die te beperkt is met de informatie
maar de ervaring van degene die naar de foto kijkt en er een conclusie aan
verbindt.

Paardrijden is vooral iets van gevoel en beperkt zich tot het rijden, wat op
zich al moeilijk genoeg is. Het wordt alleen vaak simpel voorgesteld. Uitleggen
en begrijpen wat er onder de motorkap van het paard gebeurt in gang en bij
dressuurbewegingen is andere koek. Dat vraagt andere kennis en ervaring
dan rijden.

Je wordt snel en eenvoudig op het verkeerde been gezet ....

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:29

Een digitale video controle op het juryoordeel kan geen kwaad.
Als het gaat om zuiverheid van de gangen en bewegingen en een correcte beoordeling, dan kan niemand daar een probleem mee hebben.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:39

Goofy44 schreef:
Het is biomechanisch onmogelijk dat het moment van hoofd-hals toeneemt als hoofd of hals dichter bij de romp van het paard komt.

Het andere aspect wat meespeelt is dat een paard in beweging massa in beweging is.

Meten is eenvoudig, het punt is dat je op een goede manier moet meten, zodat je zeker weet dat de juiste conclusies kunnen worden getrokken.
bij het arm verhaal is het maar de vraag of die arm korter is geworden. het gaat om het horizontale plaatje (de resultante) als de beweging van de hals cirkel vormig is. dan is de resultante ter hoogte van de boeg juist maximaal.

ik ben het eens dat de metingen dynamisch (in beweging) eigenlijk interessanter zijn (3D accelatoren?). maar een test wordt altijd opgesteld om een stelling te toetsen. Maak maar eens een goede stelling voor dit geval. Valt nog niet mee.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:44

ART_UMA schreef:
bij het arm verhaal is het maar de vraag of die arm korter is geworden. het gaat om het horizontale plaatje (de resultante) als de beweging van de hals cirkel vormig is. dan is de resultante ter hoogte van de boeg juist maximaal.

Heel interessant je reactie:
- het horizontale plaatje van wat ?
- de resultante van wat ? (moment, kracht, grootte, richting, fase)
- de hals en het hoofd werken niet afzonderlijk, ook andere delen van het paardenlijf werken in op de voorhand
- het zwaartepunt van het hele paard verplaatst zich tov de uitgangspositie (stilstand) relatief weinig.

- het 3D patroon dat het zwaartepunt van het gehele paard - in beweging - doorloopt is een 3D vlinder patroon (butterfly pattern)
- de functie van de ligging van het zwaartepunt van het paard kan bepaald worden met een chaos-functie, of een chaos-oscillator.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:03

Tyrza schreef:
En dus is een foto als momentopname niet geschikt om de gehele oefening te beoordelen.

Deze twee foto's onthullen precies wat er op 2 momenten in deze beweging wordt gedaan.
Je kan uit elk der foto's afleiden in welke fase van de bewegingsafwikkeling het paard zich bevindt.
Je kan niet de gehele oefening op basis van een enkele foto beoordelen.
Je kan aan de hand van een foto voorspellen wat het moment ervoor en het moment er na met grote mate van nauwkeurigheid zal worden (als er geen gekke dingen gebeuren). Het vraagt alleen wat meer kennis en ervaring dan wat het gemiddelde publiek of een jurylid ziet.
Als je de bewegingen en de biomechanica van paarden bestudeert en daarnaast ook paarden rijdt en beoordeelt en dat met elkaar combineert, dan komt er heel wat boven het maaiveld waar je je voordeel mee kan doen. Het probleem is dat het veel tijd en inspanning kost, dus laten de meesten het voor wat het is. Er is een lange leercurve nodig om dit inschatten te leren. Bij de meesten onder ons, schiet dit er bij in en heeft dit beslist geen hoge prioriteit.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:40

Goofy44 schreef:
Heel interessant je reactie:
- het horizontale plaatje van wat ?
- de resultante van wat ? (moment, kracht, grootte, richting, fase)
- de hals en het hoofd werken niet afzonderlijk, ook andere delen van het paardenlijf werken in op de voorhand
- het zwaartepunt van het hele paard verplaatst zich tov de uitgangspositie (stilstand) relatief weinig.

- het 3D patroon dat het zwaartepunt van het gehele paard - in beweging - doorloopt is een 3D vlinder patroon (butterfly pattern)
- de functie van de ligging van het zwaartepunt van het paard kan bepaald worden met een chaos-functie, of een chaos-oscillator.

Stel je een assenstelsel voor met de X horizontaal en de Y vertikaal. De hals heeft (gesimplificeerd) een aangrijpingspunt aan de romp waaromheen de beweging mogelijk is. Heel erg opgericht, is de X component klein, de Y component maximaal.
In LDR zit de hals op/onder de X-as, weliswaar in een bocht en daardoor is de X component korter als met een "natuurlijke" hals draging, maar altijd groter als in de maximaal opgerichte houding.
Dat andere onderdelen ook meewerken is duidelijk, maar hoe ze precies meewerken als gevolg van LDR of juist geen LDR is niet duidelijk. Het is best een ingewikkeld systeem zo'n paard.
Het zwaartepunt van het paard op rust verplaatst zich feitelijk constant, onder de invloed van een ruiter is er daarbij best wel wat mogelijk, zie plaatje: http://www.silverwhistle.co.uk/crimea/R ... ics/12.jpg Duivel

Dat het zwaartepunt als gevolg van beweging en houding verplaatst is duidelijk, dat het een 3D butterfly pattern volgt is voor mij nieuw, zo leer je nog eens wat.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:12

Ik vind dit allemaal ontzettend moeilijk. Ben ik de enige of zijn er meer mensen die eigelijk uberhaupt niet nadenken over kracht = massa * arm en dergelijke. Bij mijn rijden komt uberhaupt geen natuurkunde aan te pas en geen scheikunde en geen biologie ofzo.
Net als autorijden ik ben geleerd MTS motorvoertuigtechnicus al ben ik nu aanbeland in het transport als medeeigenaar van een transportbedrijf, maar ik denk nooit na over wat de ottomotor onder de motorkap doet hoor, ik denk ook niet na over de luchtremen ofzo als ik rijd met de vrachtwagen. Ik ga pas nadenken als er iets vreemds gebeurd.
Zo ook met paardrijden. Ik zie meestal wel als het niet goed is maar vraag me niet waarom dat zou ik niet kunnen vertellen. ben ik de enige hierin.

Ik zie wel dat de piaffe niet correct verzameld is maar vraag me niet waarom. Zo ook met het ldr, extreem rond instellen doe ik niet. En mischien is het beetje ronder ook wel slecht hoor, wie weet zijn alle tegens wel goed. Het enige dat ik kan is voelen en inleven of iets beter gaat en dat gaat het am moment.

Ik vind het overigens wel interessant maar het gaat mij de diep de discussie dan he, net alsof jullie nu in een vreemde taal gaan praten.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:35

Je kan ervan uitgaan dat een ruiter over het algemeen niet of nauwelijks nadenkt over de mechanica van de beweging van zijn paard. Je kan gerust zijn. Pling Pling Pling

Die andere taal stelt heel weinig voor, maar is wel praktisch. De huisarts gebruikt ook een andere taal en die wordt hopelijk begrepen door zijn collega's. Paardrijden heeft ook een eigen taal, die mensen die niet met paarden bezig zijn niet begrijpen. Zo heeft ieder zijn ding.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 09-08-06 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:09

Kafue schreef:
Net als autorijden ik ben geleerd MTS motorvoertuigtechnicus al ben ik nu aanbeland in het transport als medeeigenaar van een transportbedrijf, maar ik denk nooit na over wat de ottomotor onder de motorkap doet hoor, ik denk ook niet na over de luchtremen ofzo als ik rijd met de vrachtwagen.

Haha dat kan Lachen (al begrijp k der nie veel van wat je net geschreven hebt Tong uitsteken ) Maar van de andere kant, de mensen die die motor ontwikkeld hebben, die hebben zich er wel zo in verdiept. Tis maar net waar je interesses liggen, toch Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:06

Dat klopt, mijn intresse ligt wel bij het paardrijden. Vind het heel interessant maar zo met die spieren weer niet.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:05

Ik wil altijd graag het waarom en het hoe weten. Dat er bij paardrijden hulpen gegeven worden is iedereen natuurlijk bekend. Een hulp / aanwijzing moet iets bewerkstelligen en dan is het goed te weten wat er zou moeten gebeuren en waarom. Dat helpt weer bij het zoeken naar de oplossing bij fouten en problemen.
Paardrijden doe je op gevoel en het is een feit dat mensen die daar goed in zijn haast per definitie slecht zijn in het vertellen WAT ze nou voelen en WAAROM ze nou doen wat ze doen. Dat is denk ik bv de rede dat Sally Swift zo goed kan uitleggen hoe je op je paard moet zitten, het ging bij haar niet vanzelf.
Ik denk dat je met alleen gevoel wel ver komt, maar met kennis en gevoel verder. Naast bijna elke topper staat een trainer / coach die vanaf de grond het geheel in de gaten houd, als het goed is heeft zo'n persoon wat meer afstand (helicopter view) en kan daarmee beter de langere termijn / training sturen. Voor mij moet zo'n persoon ook goed kunnen uitleggen waarom en wat er moet gebeuren, met alleen gevoel kom je daarin niet ver. Was het maar mogelijk om dat gevoel over te brengen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:20

Mooi verwoord ART_UMA Lachen Ben het er helemaal mee eens Ja

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:35

Tact schreef:
Een digitale video controle op het juryoordeel kan geen kwaad.
Als het gaat om zuiverheid van de gangen en bewegingen en een correcte beoordeling, dan kan niemand daar een probleem mee hebben.

Zodat het vergeleken kan worden met een geïdealiseerd schilderij van een paar eeuwen oud?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:02

Karl66 --- ik denk dat wat jij suggereert niet bedoeld wordt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:10

Gevoel is ook iets wat niet uit te leggen is, alleen weet iedereen het gek genoeg precies wanneer het goed gaat.
Theorie en praktijk horen bij elkaar, het ene staat niet los van het andere alleen de doelen verschillen.
Heb vaak het idee dat een (top)sporter wiskundig alles wil weten. Speciaal voor Karl, Baucher was denk ik ook zo iemand. Volgens mij had hij, als hij langer had geleef, paarden zelfs op zijn kop ofzo kunnen laten lopen. Berekenend en bewust van iedere beweging en het eventuele effect daarvan.
De gemiddelde ruiter, en dat is de meerderheid van Nl, wil het gevoel. Dat gevoel gaat verder dan de prestatie, dat gevoel heet liefde.
Soms vergeten mensen dat stukje, en ik denk zomaar dat het nou eigenlijk daarom gaat. Doen de paarden het uit liefde, angst, dwang of op verzoek van...
Gevoel is uit te leggen als iemand maar weet waar hij op moet letten, er is zoveel !
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-08-06 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:15

Ik denk paardentango, dat je dit wel heel verkeerd ziet Haha! Haha! de topsporter gaat voor het gevoel........ uiteraard gecomplementeerd met het plaatje....... en de gemiddelde ruiter gaat voor het geschrevenen in het boekje omdat die het gevoel niet kent