Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:23

riegje schreef:
Babootje schreef:
Thnx Marinke. Wat ik ook een beetje bedoel is dat men vaak vergeet om beelden in een context te plaatsen.
Voorwaarts neerwaarts met zijn neus naar de grond in ontspanning is een mooi doel. Maar dat kan nog niet (op een goede manier) met een paard dat daar achter nog niet sterk genoeg voor is.

Laatst kwam ik op een topic terecht van een meisje dat foto's plaatste van een clinic. Leuk paard, leuke amazone. In een linkje had ze een topic geplaatst van "waar ze vandaan kwamen". En ojee, ze had even een kleine periode netjes begeleid door haar instructrice een slof gebruikt. Ik had het topic gelezen, zag de foto's van de combinatie en begreep best waarom de slof even was ingezet. En het resultaat was prima. Spieren op de juiste plek, amazone betere houding en zit. En de slof was niet meer nodig. Maar een bak bagger dat zij over zich heen kreeg omdat ze de slof had gebruikt.... De snelle weg, je kent hem wel. Men hoort het woord "slof" en vindt dan dat het paard daar geestelijk niet meer overheen komt. Vergeten dat de langzame weg soms tot onherstelbare rugproblemen kan leiden. Vreselijk vermoeiend...

ik weet toevallig welk topic je bedoelt.
En ik ben het niet met je eens, Waarom dit meisje zo nodig een slof moest gebruiken.
Ik vraag het me namelijk af. Ze was nog niet zo ver. Dus kreeg ze het niet voor elkaar.
Nou dat vind ik een slechte redenatie om er een slof aan te hangen.
En het is niet zo dat ik pertinent tegen een slof ben.
Ik baal alleen van het gemak waarmee het wordt gebruikt.

riegje schreef:
en dat geneuzel over geestelijke schade maak jij ervan. Er is niemand die dat überhaupt maar suggereerde.

Die suggestie heb ik wel gelezen. Dat meisje werd zo ongeveer bij haar enkels afgezaagd.
En jouw conclusie van "het meisje was nog niet zover" is jouw conclusie. Meisje was blijkbaar wel zover, want het resultaat is ernaar. Wat ik ervan heb gezien in dat topic was keurig gebruik van de slof (was bijgezet aan zijkant en stond niet strak). Deze reactie is overigens precies wat ik bedoel, helaas...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:48

Babootje schreef:
Ik heb die ook aan den lijve ondervonden. Ik plaatste in augustus dit filmpje van onze (net) 4 jarige in een ander vergelijkbaar topic en kreeg behoorlijk negatief commentaar. [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V
Nu kan ik best tegen kritiek, maar ik vind het altijd jammer dat alles afgemeten wordt aan een ideaalplaatje compleet met streepjes en lijntjes van voor en achter de LL etc etc. Maar niet aan de context van de fase waarin een combinatie zich bevindt. Want er zijn er natuurlijk genoeg, die die fase nooit hebben ervaren.
Natuurlijk is het niet perfect, natuurlijk is er spanning want les op ander terrein. Maar dat mijn dochter vervolgens min of meer mishandeling werd verweten, tja....
Heeft ertoe geleid dat ik filmpjes maar PB aan bijv. Knollentuin. Ik heb zeker wat aan haar feedback.

DF, daarmee bedoel ik jou ook niet persoonlijk. Maar bokt in het algemeen. Ik ga ervan uit dat je dat snapt.
We hebben ons paard bij het inrijden even een slof omgedaan. Voor de veiligheid, want een ongeleid projectiel op een stal waar meer mensen de bak moeten delen. Serieus commentaar gehad dat het paard de rest van zn leven hierdoor schade zou hebben opgelopen....

Misschien moet je dan eens nadenken voordat je zelf commentaar geeft, in mijn ogen ben jij iemand die vaak onnodig onaardig en hard commentaar geeft op andermans filmpjes.

Ik snap echt volledig dat het vervelend is om commentaar te krijgen, zeker als het ook nog niet een filmpje van jezelf is, maar van je dochter.

Je leest denk ik wel lang genoeg mee om volledig te verwachten dat je commentaar gaat krijgen op dit filmpje? Het staat zo ongeveer haaks op alles wat hier in dit topic belangrijk wordt gevonden (en dan heb ik het niet over streepjes en lijntjes), dus misschien begrijp ik gewoon niet helemaal wat je dan verwacht?

riegje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:11

@Babootje als iemand weinig ruimte heeft voor een andermans idee of filosofie ben jij het wel.
Dus ik begrijp niet dat nu in je wiek bent geschoten doordat er commentaar op je dochter kwam.
Had je dit misschien niet een beetje kunnen voorzien.
Juist in dit topic? denk aan bijv. het wel of niet achter de LL.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:13

Jonges, moet 't zo grimmig en persoonlijk allemaal?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:20

Als meelezer waardeer ik de berichten van Babootje en deel ik vaak haar mening.
In dit soort topics zie je duidelijk de verschillende kampen en aan de reacties op elkaar of in andere (foto)topics wie vriendjes zijn van elkaar en wie niet.
De hulptroepen worden al snel ingevlogen, lijkt het. ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:28

Electra63 schreef:
In dit soort topics zie je duidelijk de verschillende kampen en aan de reacties op elkaar of in andere (foto)topics wie vriendjes zijn van elkaar en wie niet.

Ik onderschrijf dit commentaar voor 100%

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:33

Een poging om terug on topic te gaan en een serieuze vraag van mij :o

Ik ben momenteel het goede boek van Ernest van Loon weer eens aan het lezen "Ruiters & rechters".

Hij schrijft zelf al dat het weerstand zal oproepen en die voel ik inderdaad ook. Rondom bladzijde 126 schrijft hij over de corrigerende weerstandbiedende hand. Mijn vraag is of jullie die gebruiken? De corrigerende weerstandbiedende hand wordt volgens hem gebruikt bij verreden paarden die niet nageven en er juist tegenin gaan. Deze paarden kan je leren na te geven door je handen zo te gebruiken dat ze een bijzetteugel nabootsen. Niet trekken maar wel vastzetten. Desnoods vastzetten op het zadel.

Bij niet verreden paarden gebruikt hij de "gewone" weerstandbiedende hand. Zover ben ik nog niet in het boek. Maar zelf zeg ik vaak dat in niet met een weerstandbiedende hand (wil) rij(den). Ik begrens wel. Dat is imo wat anders. Een weerstandbiedende hand associeer ik met (veel?) druk op het bit geven tot het paard nageeft. Terwijl ik liever het paard eerst losmaak, recht maak en ontspan zodat het "vanzelf" nageeft. Althans dat probeer ik :P Bij een weerstandbiedende hand ben ik bang dat het paard achter de teugel (en loodlijn) gaat lopen en geen aanleuning durft te nemen.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en (verschillende :D ) meningen :)
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 14-12-16 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:35

Kadankovitch schreef:
Electra63 schreef:

Ik onderschrijf dit commentaar voor 100%

Ik ook...

En respect voor Kadankovitch voor zijn openheid en het delen van kennis en kunde!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:39

Jennyxx schreef:

Ik ben momenteel het goede boek van Ernest van Loon weer eens aan het lezen "Ruiters & rechters".

Hij schrijft zelf al dat het weerstand zal oproepen en die voel ik inderdaad ook. Rondom bladzijde 126 schrijft hij over de corrigerende weerstandbiedende hand. Mijn vraag is of jullie die gebruiken? De corrigerende weerstandbiedende hand wordt volgens hem gebruikt bij verreden paarden die niet nageven en er juist tegenin gaan. Deze paarden kan je leren na te geven door je handen zo te gebruiken dat ze een bijzetteugel nabootsen. Niet trekken maar wel vastzetten. Desnoods vastzetten op het zadel.

Bij niet verreden paarden gebruikt hij de "gewone" weerstandbiedende hand. Zover ben ik nog niet in het boek. Maar zelf zeg ik vaak dat in niet met een weerstandbiedende hand (wil) rij(den). Ik begrens wel. Dat is imo wat anders. Een weerstandbiedende hand associeer ik met (veel?) druk op het bit geven tot het paard nageeft. Terwijl ik liever het paard eerst losmaak, recht maak en ontspan zodat het "vanzelf" nageeft. Althans dat probeer ik :P Bij een weerstandbiedende hand ben ik bang dat het paard achter de teugel (en loodlijn) gaat lopen en geen aanleuning durft te nemen.

Ik heb een merrie gehad die, als je je handen zo zou vast zette, zich gewoon achterover gooide. :) Heb er wel eens een andere ruiter op gehad die haar er "even door zou rijden" want ik moest "gewoon mijn hand blijven houden tot ze toe gaf" ... :) Die lag dus bijna samen met haar. Toen ze omhoog kwam als waarschuwing (en dan stond ze echt kaarsrecht) vond ruiter dat "gewoon blijven tegen houden" toch niet meer zo'n goed idé. Gek hoe snel mensen van gedachte veranderen. :) Dus die corrigerende weerstand biedende hand zou ik heel voorzichtig mee om springen...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:40

Electra63 schreef:

Flauw... en ook grappig dat jij ook als hulptroep snel komt aanvliegen :)) :))

Ik reageer al een tijdje niet meer, omdat ik de sfeer niet prettig meer vind en ik vind de schrijfsels niet zo interessant meer. Ik lees altijd wel even mee in dit topic, maar ik reageer alleen even omdat ik me echt oprecht verbaas.

Heeft Babootje zelf dan niet door dat ze niet altijd even aardig reageert op foto's en filmpjes? Plus dat ze ook nog een vrij duidelijke mening heeft op het rijtechnische vlak, als je dan zo'n filmpje plaatst, dan komt daar commentaar op. Ik vind het commentaar wat ik gelezen heb nog aardig netjes en niet persoonlijk, maar ik heb niet alles gelezen.

En doe nou niet alsof het commentaar niet 100% keer erger zou zijn als Simpelman bijvoorbeeld eens een filmpje zou posten, daar zou iedereen als aasgieren op af vliegen en er geen stukje van heel laten, zelf al zou hij rijden als Charlotte Dujardin := :)) :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:42

Wellicht als men nu gewoon op houdt met op de man te spelen dat het topic weer een stuk aangenamer wordt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:45

Ayasha schreef:
Jennyxx schreef:

Ik heb een merrie gehad die, als je je handen zo zou vast zette, zich gewoon achterover gooide. :) Heb er wel eens een andere ruiter op gehad die haar er "even door zou rijden" want ik moest "gewoon mijn hand blijven houden tot ze toe gaf" ... :) Die lag dus bijna samen met haar. Toen ze omhoog kwam als waarschuwing (en dan stond ze echt kaarsrecht) vond ruiter dat "gewoon blijven tegen houden" toch niet meer zo'n goed idé. Gek hoe snel mensen van gedachte veranderen. :) Dus die corrigerende weerstand biedende hand zou ik heel voorzichtig mee om springen...

Van Loon schrijft hierover dat het paard dan eerst met bijzetteugels gelongeerd moet worden, zodat het weet wat er van hem verwacht wordt en het niet gevaarlijk wordt onder het zadel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:49

Dat ze weten wat van hen verwacht wordt betekent niet dat ze niet gevaarlijk zullen worden. Merrie in kwestie wist op dat punt heel goed wat verwacht werd... Ze had alleen schijt aan "dwang" en ze wist heel goed dat zij 500kg woog. :) Die heeft ook menig hoofdstel enz stuk getrokken trouwens. Dat was een paard dat ik nooit bij zette... Die hielp zich zelf mee in de vernieling als dat "nodig" was in haar mening.
Schrijven is prachtig maar in praktijk zal je het toch per individueel geval moeten bekijken. Zeker bij verreden paarden... Die hebben al eens de neiging om op een punt te komen dat ze "schoon genoeg hebben" van elke zeiker op hun rug en die zijn vaak juist een stuk reactiever dan een niet verreden paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:06

Ernest van Loon een fijnzinnig paardenman met een humor à la Carmiggelt.

Hij heeft het naar mijn mening over twee verschillende dingen.
Het corrigeren van een paard dat geleerd heeft dat het zijn voordeel kan halen door tegen de hand te gaan en het rijden van een nageeflijk paard.

In het eerste geval is het verstandig er een vakman/vrouw bij te halen om dit op te lossen.
In het tweede geval is de weerstand die geboden wordt een weerstand in de beweging, de hand gaat minder soepel mee met de noodzakelijke bewegingen van het hoofd.
Ruiter en paard onderhouden contact met elkaar, het paard heeft aanleuning genomen en de ruiter volgt de mond.
Dit in tegenstelling tot wat we meer en meer zien, de zg "stille hand" een hand die letterlijk stil staat.
Een rijkunstig stille hand beweegt met het paardenhoofd mee.
Stille gefixeerde hand > stille rug.
Wanneer de hand niet meebeweegt met de behoefte van het paard dan zal het paard zijn rug aan moeten spannen om zijn hoofd stil te kunnen houden.
Het is dat wat het verschil is dat je kunt voelen bij een paard dat achter de loodlijn gaat en een paard dat in aanleuning voor de loodlijn gaat.
Het eerste zet dus zijn rug vast om achter het bit te kunnen blijven, reden waarom een paard nooit achter de loodlijn gereden mag worden, nooit :) .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:29

Electra63 schreef:

Ja valt op he? Als hongerige wolven... :+ ik kan er niet mee zitten :Y)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:04

Jennyxx schreef:

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en (verschillende :D ) meningen :) [quote//]

Van Loon schrijft hierover dat het paard dan eerst met bijzetteugels gelongeerd moet worden, zodat het weet wat er van hem verwacht wordt en het niet gevaarlijk wordt onder het zadel.

Ik ben van 1979les van Ernest van Loon gehad. Ik heb zelfs de allerlaatste les van hem gekregen, voordat hij het ziekenhuis in ging waar hij getroffen werd door een "natuurramp" [zoals hij dat zelf noemde; zijn beide benen werden afgezet]. Mensen die in die jaren geregeld bij meneer van Loon kwamen konden mij zien zitten op de rand de bak in de stal Goossens. Naast dat hij mijn mentor en voorbeeld is en blijft was hij ook een tweede vader en een zeer goede vriend. Ik denk dat ik mag zeggen dat ik hen ken van haver tot gort.

U moet vooral het doel voor ogen houden waarvoor meneer van Loon dit boek geschreven heeft. Hij verteld het duidelijk in de inleiding: voor die ruiters wiens hippische thermometer onder het rillige nulpunt is gedaald [of iets van die strekking]. Hij zou u, zoals u beschrijft te rijden, waarschijnlijk helemaal geen 'corrigerende weerstand-biedende hand' laten toepassen. En zelf geen weerstand-biedende hand ! Dat laatste zou eerder voor die ruiters zijn die gedurende het werk geregeld een paard zouden hebben dat hen te sterk werd in de hand. Iemand die dat wist op te lossen, kwam niet in die fase.
En achter de loodlijn is niet gelijk aan achter de teugel. Dat laatste is eerder een 'state of mind'. Dat probleem ligt aan de ruiter zelf.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:22

Simpelman schreef:
Het eerste zet dus zijn rug vast om achter het bit te kunnen blijven, reden waarom een paard nooit achter de loodlijn gereden mag worden, nooit :) .

Ik kan met absolute stelligheid beweren dat meneer van Loon deze mening nooit was toegedaan !!!
Hij was zeker geen voorstander van onnodig diep en langdurig achter de loodlijn rijden, maar hij was er wel van overtuigd dat er situaties waren die het achter de loodlijn rijden 100 % rechtvaardigden. Dat is in zijn boek ook duidelijk te zien aan de voorbeeld foto's die hij ruimschoots verstrekt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:38

U spreekt nu dus voor mijnheer van Loon.
Dat U van mening bent dat het achter de loodlijn rijden niet onjuist is had ik al eerder opgemerkt, mede aan de hand van de door U geplaatste eigen foto's.
Dit komt waarschijnlijk voort vanuit Uw filosofie dat er niet één rijkunst is maar dat alles kan en alles goed is.

Ik stelde U eerder de vraag te omschrijven welk overduidelijk verschil er in het pardenlichaam voelbaar is wanneer U bijvoorbeeld een overgang maakt van draf naar stap of v.v.. met een paard voor, op of achter de loodlijn.
U bent helaas het antwoord hier op schuldig gebleven maar, wanneer U het antwoord voor Uzelf gevonden hebt, dan zult U begrepen hebben waarom het rijden achter de loodlijn onjuist is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:47

Ah fijn Simpelman, u bent er weer. We wachten nog op die info om uw facebook te bekijken.

Ook ik heb ruiters en rechters voldoende bestudeerd om te weten wat Kadankovitch bedoelt. En eerlijk gezegd kan er over uw vraag, als men ze juist wil beantwoorden, een heel boek geschreven worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:49

Het antwoord kan echt heel bondig zijn, probeer het maar uit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:56

Babootje schreef:
Electra63 schreef:

Ja valt op he? Als hongerige wolven... :+ ik kan er niet mee zitten :Y)

Ik denk dat er een hele hoop mensen nog meelezen in de hoop dat dit topic weer een leuke wending gaat nemen ;) en die dit soort hypocrisie gelijk opvalt.

Ik snap het gewoon echt niet. Je plaatst zelf vaak hard commentaar op foto's en filmpjes van mensen die een andere mening dan jijzelf zijn toegedaan. Precies hetzelfde als wat je nu anderen verwijt, in een post die je trouwens net zelf plaatst.
Terwijl het in jou geval ook nog gaat over een niet zo lekker uitziend filmpje en drie vrij normale, prima onderbouwde commentaren die daarop kwamen. Absoluut geen afzeik-reltopic, waarin je helemaal afgemaakt wordt. (ik denk even aan de topics van Murosch...)

Begrijp me niet verkeerd, van mij hoeft helemaal niemand filmpjes of foto's te plaatsen, absoluut niet zelfs. Maar als iemand dat dan wel doet, dan beïnvloed dat natuurlijk wel het beeld wat je van iemand hebt.

Ik ben nu eigenlijk inhoudelijk wel heel benieuwd, vind je de filmpjes die je geplaatst hebt zelf wél fijn? Of vind je gewoon dat het nog een work-in-progress is en dat het commentaar te hard is voor een zich ontwikkelend duo?

Als je het tweede vind, dan zou ik dat in gedachten houden bij andere mensen waarop je commentaar geeft. Om heel eerlijk te zijn, heb je (voor bokt :D ) ontzettend aardig commentaar gekregen.
Dit is een weg die jij ok vind (met alle potentieel negatieve effecten die dat heeft) en anderen proberen liever een andere weg (met alle potentieel negatieve effecten die die weg weer heeft ;) ). Je zal altijd commentaar krijgen uit het andere kamp, soms is dat nuttig, soms niet. Je weet dat als je wat plaatst.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 01:05

Wauw er kwam even wat los.. Babootje en Riegje ik ben wel benieuwd om welk topic dit dan ging? Via pb? :)

Tja en je hoeft het ook niet altijd eens te zijn met elkaar of vriendjes te zijn van, ik ben het bv. ook niet altijd eens met Babootje maar waardeer haar inbreng wel degelijk! Ook sta ik wel altijd open voor haar tips, heb al wel eens vaker hele nuttige tips gehad van der gehad. Kwestie van niet bij voorbaat al een oordeel geven, goed lezen wat de ander nou eigenlijk bedoelt te zeggen en daar over na gaan denken. Kom je dan tot de conlcussie dat je het er niet mee eens bent of niet voor jou gaat werken, prima? Maar misschien kom je ook tot nieuwe inzichten en heb je er wel wat aan.

En op bokt word inderdaad bij voorbaat al vaak op dingen geroepen, vooroordelen zonder daadwerkelijk te kijken. Heb bv. zelf wel een hekel eraan als slof als 'redmiddel' word gebruikt, vorm van schijn controle. Verkeerd ingezet dus. Maar als die correct word gebruikt, met een goede waarom erachter dan heb ik er eigenlijk geen moeite mee. Dan geld voor mij een ieder moet doen wat bij hem/haar past en waar die zich goed bij voelt. De een zal dan een slof pakken, een ander een elastiek, weer een ander een chambom of gogue. Zolang je maar goed weet wat en waarom en het correct ingezet word. Echter is dat juist vaak wat er onbreekt, maar om bij voorbaat dus al te roepen dat het verkeerd is. Nahh niet zo netjes.

@ Babootje ik snap overigens wat je bedoelt dat het dan niet helemaal eerlijk commentaar is, vandaar zou ik ook zorgen dat je het goed onderbouwd waarom iets wel of niet lukt of waarom jullie het zus of zo doen. Vaak ontbreekt het ook aan kennis en ervaring (zoals je zelf ook al zei). En wel gewoon blijven posten hoor! :) (Zo, ga nu even je filmpjes bekijken waar je het over had, ben wel nieuwsgierig geworden nu :o )

@ Jennyxx het ligt heel erg aan het paard, de mate van druk hangt daar ook van af. Zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig. Wil niet zeggen dat je dan gaat lopen (terug) trekken. Onder een weerstandbiedende hand versta ik een hand die gewoon weerstand bied, een hand die dus als het ware zegt tot hier en niet verder. Een meegaande hand gaat mee in de beweging van het paard, een weerstand biedende hand zegt eigenlijk op een bepaald punt; "Ok verder gaan we niet". Zo gauw het paard dan los laat is de hand ook weer los en meegaand en trekt dan dus niet terug! Vaak word het verkeerd toegepast en zie je ruiters gaan trekken. Timing is {zoals alles met paardrijden} ook hierin weer ontzettend belangrijk! Ik denk overigens niet dat EvL letterlijk bedoelt hand vast zetten op het zadel, maar begrijp wel wat hij bedoelt op een bepaald punt ga je gewoon niet verder mee met het paard maar zo gauw het paard dan los laat en terug komt naar de hand toe moet de hand gelijk weer meegaand zijn.

Vind dat simpelman het wederom weer heel goed weet te omschrijven! :j Sluit ik mij bij aan.

@ Kandankovitch ik vind het even lastig om je te volgen in het laaste stukje. Kun je misschien voorbeelden geven in welke situatie hij een ruiter een corrigerende weerstandbiedende hand zou laten toepassen en wanneer een weerstand biedende hand?? Je hebt vast wel voorbeelden waarbij hij dat eens een ruiter heeft laten toepassen toch? En het te hard worden in de hand is dat een beetje het zelfde als wat ik denk en ook probeer te omschrijven met zo zacht als mogelijk maar hard als nodig, als het paard dus heel stug en hard in de mond is en ook daadwerkelijk erg sterk word dat je dan als ruiter soms ook net even wat harder in je hand bent dan je {voor het ideaal} eigenlijk zou willen? Juist om het daarna dus te (kunnen) verbeteren en lichter te maken?

Goed een voorbeeld; een jong paard die pakt het bit aan 1 kant vast om onder hetgeen wat de ruiter op dat moment vraagt onderuit te komen. Toch zal het ooit die druk van de ruiter op het bit moeten gaan accepteren. Ruiter vraagt op dat moment niks onredelijks, is zacht en meegaand in de hand en vraagt bijvoorbeeld gewoon alleen heel iets het hoofd naar binnen. Iets wat het paard lichamelijk prima aankan (last van gebit of iets anders dan uiteraard uitgesloten). Goed paard voelt een lichte inwerking op het bit en vind dit misschien wat 'onprettig' of 'onwennig' waarop hij de reactie heeft; "Vast pakken / tegen in gaan". Je kan dan als ruiter zijnde meegaan en er aan toe geven, maar de volgende keer dat je dan het hoofd van het paard heel licht naar binnen vraagt zal het paard weer diezelfde reactie geven. Wat zal EvL de ruier dan aanraden te doen? Ervan uit gaande dat dit paard op dat moment gewoon in licht contact, netjes gereden word, verder prima reageert op zit en beenhulpen alleen dus tegen die ondersteunende hulp via de teugel ingaat. Gaan er hier dan ook voor het gemak even vanuit dat de ruiter een prima rijkunsig niveau en ruitergevoel heeft.

[Alles hierboven overigens in beweging, waarbij men ook gebruik maakt van ondersteunende zit en beenhulpen! Wanneer een weerstand biedende hand word ingezet werken dus de zit en beenhulpen ook mee om het juiste van het paard gedaan te krijgen (net iets actiever of juist net even wat meer buiging of wat er ook maar nodig is op dat moment)]

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 01:27

_Marinke_ schreef:
Wauw er kwam even wat los.. Babootje en Riegje ik ben wel benieuwd om welk topic dit dan ging? Via pb? :)

Goed een voorbeeld; een jong paard die pakt het bit aan 1 kant vast om onder hetgeen wat de ruiter op dat moment vraagt onderuit te komen. Toch zal het ooit die druk van de ruiter op het bit moeten gaan accepteren. Ruiter vraagt op dat moment niks onredelijks, is zacht en meegaand in de hand en vraagt bijvoorbeeld gewoon alleen heel iets het hoofd naar binnen. Iets wat het paard lichamelijk prima aankan (last van gebit of iets anders dan uiteraard uitgesloten). Goed paard voelt een lichte inwerking op het bit en vind dit misschien wat 'onprettig' of 'onwennig' waarop hij de reactie heeft; "Vast pakken / tegen in gaan". Je kan dan als ruiter zijnde meegaan en er aan toe geven, maar de volgende keer dat je dan het hoofd van het paard heel licht naar binnen vraagt zal het paard weer diezelfde reactie geven. Wat zal EvL de ruier dan aanraden te doen? Ervan uit gaande dat dit paard op dat moment gewoon in licht contact, netjes gereden word, verder prima reageert op zit en beenhulpen alleen dus tegen die ondersteunende hulp via de teugel ingaat. Gaan er hier dan ook voor het gemak even vanuit dat de ruiter een prima rijkunsig niveau en ruitergevoel heeft.

[Alles hierboven overigens in beweging, waarbij men ook gebruik maakt van ondersteunende zit en beenhulpen! Wanneer een weerstand biedende hand word ingezet werken dus de zit en beenhulpen ook mee om het juiste van het paard gedaan te krijgen (net iets actiever of juist net even wat meer buiging of wat er ook maar nodig is op dat moment)]

Sorry, ik liet me even gaan :+ . Dit was een al een heel lang durende irritatie, door de betreffende post gingen echt al mijn haren overeind. Maar nu ik me uit de meeleesstand heb laten verleiden, zal ik weer braaf inhoudelijk gaan posten :D

Ik vind het heel lastig om op zo'n theoretisch casus te reageren omdat het er allemaal vanaf hangt. Je sluit natuurlijk in je post heel netjes allemaal dingen uit :D maar in de praktijk blijkt vaak dat toch dat het paard een goede reden heeft voor echt vastzetten of tegenwerken. Dus mijn vraag is eigenlijk bij elk puntje: is dat echt zo? Vraagt de ruiter echt niet onredelijks, is de ruiter echt zacht en meegaand? Heeft de ruiter echt duidelijk de hulp en de reactie voor stelling aangeleerd? etc etc. Als het een klein momentje is van stelling vragen waarop je weerstand krijgt (bijv. doordat paard net aan de andere kant iets interessanters ziet), dan hou ik mijn vraag gewoon vast, krijg ik reactie = los en braaf.
Als het een constanter probleem is, dan is er meestal iets onderliggend aan de hand. De crux is dan om dat onderliggende probleem te vinden en op te lossen en dat is dan gelijk de hele crux van het paardrijden :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 01:37

Hihi Sanne83 zit zelf ook vooral in meeleesmodus hoor. En ach soms is het ook goed als er dingen uitgesproken worden. :)

Natuurlijk in de praktijk hangt er heel veel van af, vandaar dat ik dus ook het e.e.a. uitsluit in dit voorbeeld. Puur om even tot een specifiek iets te komen en niet iets waar er heel veel aan de hand kan zijn. In de praktijk voel en zie je ook als de ruiter te kort komt, daar moet dan aan gewerkt worden zonder dat het paard op de kop krijgt. Maar mij gaat het er in dit geval dus echt even om dat verder alles netjes en correct gebeurd en toch dat het paard dus op dat moment tegen de teugelhulp inkomt. Jij zegt dus weerstand bieden. Ben heel benieuwd of een EvL dat bv. de ruiter op zo'n moment ook zal instrueren. :)