[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:59

Fry schreef:
Snackie schreef:
alles behalve :P ik dacht ik doe het wel eventjes zonder zadel, viel tegen!

Haha hoezo dat :')

Omdat hij voorheen altijd gewoon mocht blijven lopen zoals hij liep.
Maar we willen aandraven vanuit achter en met een lage hals, en niet ala sterrenkijker.
En daarbij is hij fel op t been, dus niet wegdraven, maar wegknallen. Dus dan ga ik niet draven, want dan stuiter ik alleen maar :P
Vandaag karren en morgen lekker ohz weer.

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:05

@snackie, wat je kan proberen als je zonder zadel wil rijden, is een halstertouwtje om zijn nek doen. Daarmee kan je zorgen dat je zelf in evenwicht bent en kan je je als het waren op zijn rug 'drukken' (weet er geen beter woord voor). Zo kan je hem aanvoelen zodat je het op een gegeven moment ook zonder touwtje kan. (Met dat touw ga je dus niet enorm onnodig in zijn mond zitten) ik heb het zelf ook met mijn verzorgpaard gedaan, in de tijd dat hij wat last van zijn rug had. Ik merkte dat ik soms echt onnodig in zijn mond zat omdat ik bijv mijn evenwicht verlooor of omdat hij struikelde. Toen met dat touwtje kon ik in 1 beweging dat touwtje vast pakken, zonder dat ik hem erbij hinderde.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:59

Loveuggs
touwtje is een goeie. Ik gebruik die ook wel. Maar nu zat ik er op met het idee we gaan lekker stappen. Maar dan kan ik t toch niet laten :p

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:34

Ik heb zaterdag tijdens de les weer wat foto's laten maken.
Er zitten wel wat "aardige" bij, waar ik best BLIJ van word!

Hier even voor jullie op een rijtje incl. mijn ideeen erover:

Stap.
De aanleuning lijkt in orde, Maestro zoekt mijn hand op. Zijn rechterachterbeen beland nog ergens in China, maar over het algemeen word ik wel BLIJ van dit plaatje.
Je ziet aan zijn hoofd/ogen dat hij goed op mijn hulpen let. Ook ben ik BLIJ verrast met mijn eigen houding. Armen/teugels op 1 lijn.
Afbeelding

Draf.
Niet echt een hele duidelijke foto. Een langzaam tempo in draf, waarbij de benen meer moeten buigen. Hoofd-hals houding ben ik weer BLIJ mee.
Bij mijzelf zie ik spanning in de schouders en ik trek mij rechterhand op naar boven (ik denk dat ik hem op die manier probeer te corrigeren voor het naar buiten waaien :? )
Afbeelding

Galop.
Niet bepaald een mooi moment, hij begint hier op een slagschip te lijken met die lengte.
Meestal valt hij uit de galop (overkruist hij) na een halve volte, hij springt wel mooi aan, maar daarna veranderd in iets als dit.
Ik zelf zit wel redelijk ontspannen, ook mijn arm-teugel is op 1 lijn.
Afbeelding

Meestal doe ik dit:
Ik zet mezelf (vooral armen en handen) vast, waardoor het voor hem bijna onmogelijk word om door te galopperen...
Afbeelding

Halthouden.
Afgelopen weken werd het een soort gevecht om hem netjes stil te zetten. Met dit beeld ben ik dus heel BLIJ.
Hij kruipt net achter de loodlijn, dat is jammer, maar zonder enig verzet (hoofdschudden) en met ontspanning in de bovenlijn ging hij netjes stilstaan *\o/*
Afbeelding

Ik ben benieuwd of jullie vooruitgang zien en wat jullie van ons vinden!

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:43

@LoveUggs:
Bedankt voor je reactie! Er staan een hele hoop nuttige dingen in waar ik mee aan de slag kan (:
Wat je zegt over het niet ontspannen zijn klopt helemaal, ik wil haar ook het liefst eerst ontspannen krijgen zodat ze op mij let ipv de vogeltjes in de heg of die fietser die langskomt.

Vandaag dan eindelijk met mijn nieuwe zadel kunnen rijden, man wat HEERLIJK! Ik had het idee dat Zenna in het begin nog niet echt durfde te ontspannen, ik denk omdat ze nog bang was voor pijn van het zadel oid. Maar opeens begonnen er stukjes te komen waarbij ze heerlijk zakte en ik duidelijk kon voelen dat ze haar rug losliet. Zelfs de rechtergalop spring ze drie keer goed aan (normaal is dat onze 'probleem' galop)! Ik heb ook jullie tips gebruikt dus het zal ook wel een gevolg hiervan zijn. Het zonnetje brak ook net mooi door dus ik heb een half uurtje mogen genieten :D Niet dat het perfect ging, verre van dat, maar er is een klein beginnetje!

Is het goed als ik ook wat foto's probeer te beoordelen? Ik heb geen idee in hoeverre jullie er iets aan hebben hihi.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:44

Kom maar op! Leuk toch?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:57

0_saskia_0 schreef:
@LoveUggs:
Bedankt voor je reactie! Er staan een hele hoop nuttige dingen in waar ik mee aan de slag kan (:
Wat je zegt over het niet ontspannen zijn klopt helemaal, ik wil haar ook het liefst eerst ontspannen krijgen zodat ze op mij let ipv de vogeltjes in de heg of die fietser die langskomt.

Vandaag dan eindelijk met mijn nieuwe zadel kunnen rijden, man wat HEERLIJK! Ik had het idee dat Zenna in het begin nog niet echt durfde te ontspannen, ik denk omdat ze nog bang was voor pijn van het zadel oid. Maar opeens begonnen er stukjes te komen waarbij ze heerlijk zakte en ik duidelijk kon voelen dat ze haar rug losliet. Zelfs de rechtergalop spring ze drie keer goed aan (normaal is dat onze 'probleem' galop)! Ik heb ook jullie tips gebruikt dus het zal ook wel een gevolg hiervan zijn. Het zonnetje brak ook net mooi door dus ik heb een half uurtje mogen genieten :D Niet dat het perfect ging, verre van dat, maar er is een klein beginnetje!

Is het goed als ik ook wat foto's probeer te beoordelen? Ik heb geen idee in hoeverre jullie er iets aan hebben hihi.

Graag gedaan! Toevallig heb ik net ook gelongeerd. Ik longeer met dubbele lijnen, en Gaspard is eigenlijk altijd met bijzet gelongeerd. Vind zelf de bijzet niet fijn, aangezien ik dan vind dat hij gedwongen word aan de teugel te lopen. Wat Gas dan doet is een enorme onderhals opzetten, en zijn hoofd buigen, maar mooi rond word hij niet.
Hij vind de dubbele lijnen nog best moeilijk, soms snapt hij het niet helemaal. Ik heb net een filmpje gemaakt met mijn mobiel, van het stukje draf-> galop -> draf -> galop.
Ik zal eens kijken of ik het zo kan uploaden op de een of andere manier.. (ben mijn snoertje kwijt |o )

Fijn dat het zo lekker ging en kom maar op met die foto's!

(Weet iemand trouwens de website van Hypo plaza..? Waar ik kan zien wat ze in de winkel hebben, ik wil graag zo'n "touw" voor Gas halen, voor het longeren, dat tussen de voorbenen doorgaat en over zijn rug heen. En een nieuw hoofdstel om mee te longeren, maar kan geen 'webwinkel' vinden van de Hypo.. _-:( )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:01

Hebben ze ook niet

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:02

Balen! Dan maar ff zoeken op Divoza en hopen dat ze het bij de hypo ook hebben! (daar kan ik namelijk zelf met mijn scootertje naar toe xD) En anders is de Bokt Markt ook nog een optie.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:08

Oke, komt ie dan!

Over het algemeen vind ik het er vriendelijk en eerlijk uitzien. Het valt me op dat je neigt naar een stoelzit, wat misschien opgelost kan worden met je beugels een gaatje langer? Voor de rest zijn je armen mooi in 1 lijn met je teugels, behalve op foto 2, waar je je buitenhand optilt. Maar dat gaf je zelf ook al aan. Maar werkt het?
Galop ziet er moeizaam uit, klopt het dat hij niet lekker door kan galopperen? Zou het kunnen helpen om een keer het gas wat open te zetten op bijvoorbeeld een lang zandpad of aan de longe?
Trouwens, nu ik beter kijk vind ik foto 2 op de een of andere manier een hele fijn beeld geven, ondanks je buitenhand. Als je kritisch kijkt is het geen perfect plaatje (wat ook helemaal niet raar is, niemand is perfect) maar toch word ik er blij van :)

Corrigeer me maar waar nodig is, leer ik weer van :)

@LoveUggs
Zo'n 'longeerhulp' noemen ze dat volgens mij.. Je kan het ook heel makkelijk met 2 halstertouwtjes namaken door ze aan elkaar te knopen. Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd alleen ik vond het niet geweldig.. Zenna kreeg steeds kleine rukjes in haar mond doordat wanneer ze haar voorbeen naar achteren bewoog, het touw ook naar achteren ging. Ik heb net een pessoa teugel aangeschaft, dus binnenkort daar maar eens mee gaan stoeien (:

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:09

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:13

Veulen, is zoiets voor jou en je paard een optie om eens te testen?
Gewoon om te kijken of allicht iets aan een zadel haar stoort, wat nu zo lijkt te zijn.
[HAR] Ervaring Christ Iberica Plus BBP

(buitenzinnig verhuurt ze volgens mij of zo, dus kan je testen zonder te kopen)

Nefertarie, flink aan het werk geweest zo te zien.
Op zich leuk plaatje erbij.
In galop lijkt het alsof je hem te veel wilt gaan helpen, daardoor iets naar voren gaat zitten en eigenlijk
juist daardoor meer terug werkt, dan dat je zou doen als je meer zou blijven zitten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:26

@ Saskia, Gas is alleen erg groot en grof gebouwd, dus dat met die 2 halstertouwtjes is vrij lastig met hem =$

@ Veulen, Bedankt! Ik wist niet dat die dingen zo duur waren zeg! Even sparen haha, of ook tweedehans kijken.

Ik heb het filmpje van het longeren geupload trouwens!

Zoals ik al zei daarnet, hij moet nog heel erg wennen aan het longeren met dubbele lijnen. Hij snapt het nog niet altijd helemaal. Hij loopt hier dan ook niet nageeflijk, maar wou gewoon het beeld laten zien wat ik altijd met hem doe. Ik vind zijn galop hier niet echt voorwaards, maar in dit geval ben ik er blij mee. Normaal gaat hij als een joekel door die bak heen in galop. Wel vind ik het fijn (zoals dat ik bedoelde), dat hij wel reageerd. Hij is hier ook veel makkelijker terug in draf te halen dan normaal. Wel zie je aan het einde van het filmpje dat hij toch af en toe wat zakt met zijn hoofd. Later kwam de ontspanning trouwens wel, heb er zo nog wel een foto van, maar mijn laptop doet even moeilijk, dus die foto volgt! Ik moet nu eten xD dus geen tijd meer xD

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:29

0_saskia_0 schreef:
Oke, komt ie dan!

Over het algemeen vind ik het er vriendelijk en eerlijk uitzien. Het valt me op dat je neigt naar een stoelzit, wat misschien opgelost kan worden met je beugels een gaatje langer? Voor de rest zijn je armen mooi in 1 lijn met je teugels, behalve op foto 2, waar je je buitenhand optilt. Maar dat gaf je zelf ook al aan. Maar werkt het?
Galop ziet er moeizaam uit, klopt het dat hij niet lekker door kan galopperen? Zou het kunnen helpen om een keer het gas wat open te zetten op bijvoorbeeld een lang zandpad of aan de longe?
Trouwens, nu ik beter kijk vind ik foto 2 op de een of andere manier een hele fijn beeld geven, ondanks je buitenhand. Als je kritisch kijkt is het geen perfect plaatje (wat ook helemaal niet raar is, niemand is perfect) maar toch word ik er blij van :)

Corrigeer me maar waar nodig is, leer ik weer van :)

Super leuk, dank je wel. Ik word blij van jou!
Ik heb juist mijn beugels een gaatje korter gedaan, omdat ik wat snel uit balans raak.
Ter zijner tijd kunnen ze wel weer een gaatje langer.
Het buitenhand optillen idee is een hulp uit de Legerete, de Franse Dressuur methode.
Ik heb dat eens moeten toepassen bij Moon, mijn vorige paard, om de schouder mee te nemen.
Waarschijnlijk doe ik dat dus onbewust, terwijl het niet de bedoeling is.

@sjolvir & Saskia
Ons grootste obstakel....Ik heb moeite met galop uitzitten en ik lijk een oog te hebben voor paarden met een minder goed ontwikkelde galop :o
Die koop ik dan..... :o?
Aan de longe heeft hij er weinig moeite mee. Ik vermoed dat als hij sterker en rechter word, dit zal verbeteren. Hij zal de achterbenen meer moeten gaan buigen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:15

LoveUggs hoe he je de lijn vastgemaakt?
Doordat hij heel gespannen is wordt hij behoorlijk lateraal en strak in de galop. Ik zou dan toch kiezen voor een andere benadering.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:45

Mijn lijnen lopen beiden van het bit, door de onderste ring op de singel heen. Achterste lijn heb ik achter hem langs lopen. Helaas trekt hij zelf de lijn heel strak in galop, maar ik heb ook momenten dat hij heel slap hangt. Ik dacht idd al dat ik zoiets te horen zou krijgen :p. Dat is ook de reden waardoor ik zo'n "longeerhulp" wil proberen. Dan is hij nog vrijer. Ik trek in ieder geval niet zelf bewust aan de lijn. Ik wil hem zoveel mogelijk de 'vrijheid' geven, om toch zelf te zoeken, maar hem wel begeleiden..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:47

Ik doe de lijn aan de buitenkan altijd over zijn rug heen, veel stabieler, omdat zijn achterbenen er niet tegen aankomen. En de lijn zit toch door de longeersingel heen, dus komt hij ook niet te hoog.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:01

Ik heb altijd met de achterste lijn over de rug dat ik dat heel raar longeren vind :=
Naar mijn idee hangt die er dan ook maar wat bij, en Gas wil nog wel eens schrikken en er in galop vandoor gaan (er is ook een kleine schrikreactie in het filmpje te zien waar hij ineens versneld).
Op zo'n moment heb ik met mijn buitenste lijn niet veel te zeggen omdat die dan strak komt te staan en in een bijna 90 graden hoek naar boven zit. Dan kan ik met die lijn doen wat ik wil maar die heeft op zo'n moment geen effect. (Nu heb ik de bak altijd dicht, maar het idee dat hij dan de lijnen uit mijn handen trekt en een been breekt omdat hij op de lijn gaat staan...)
Met de lijn achter zijn achterbenen langs heb ik dat probleem niet. Die blijft op de een of andere manier altijd achter zijn achterbenen. Ook als hij eens ontploft tijdens het longeren en eens de lucht in springt of bokt. Als er dan iets gebeurd kan ik hem wel met die buitenste lijn begrenzen. Ik vind het zelf fijner longeren met die lijn achterlangs, en Gas geeft er geen kik om. =P
Ik heb het dan ook op deze manier geleerd.. Achter het paard langs, dus het kan daar ook mee te maken hebben =P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:05

LoveUggs schreef:
Mijn lijnen lopen beiden van het bit, door de onderste ring op de singel heen. Achterste lijn heb ik achter hem langs lopen. Helaas trekt hij zelf de lijn heel strak in galop, maar ik heb ook momenten dat hij heel slap hangt. Ik dacht idd al dat ik zoiets te horen zou krijgen :p. Dat is ook de reden waardoor ik zo'n "longeerhulp" wil proberen. Dan is hij nog vrijer. Ik trek in ieder geval niet zelf bewust aan de lijn. Ik wil hem zoveel mogelijk de 'vrijheid' geven, om toch zelf te zoeken, maar hem wel begeleiden..

Zo'n longeerhulp lijkt me voor hem ook wel prettiger ja. Wat je ook kun doen met de dubbele longe is de lijn nog door het bit halen en dan tussen de voorbenen vastmaken aan de singel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:11

LoveUggs schreef:
@ Saskia, Gas is alleen erg groot en grof gebouwd, dus dat met die 2 halstertouwtjes is vrij lastig met hem =$

@ Veulen, Bedankt! Ik wist niet dat die dingen zo duur waren zeg! Even sparen haha, of ook tweedehans kijken.

Ik heb het filmpje van het longeren geupload trouwens!

[ Video ]
Zoals ik al zei daarnet, hij moet nog heel erg wennen aan het longeren met dubbele lijnen. Hij snapt het nog niet altijd helemaal. Hij loopt hier dan ook niet nageeflijk, maar wou gewoon het beeld laten zien wat ik altijd met hem doe. Ik vind zijn galop hier niet echt voorwaards, maar in dit geval ben ik er blij mee. Normaal gaat hij als een joekel door die bak heen in galop. Wel vind ik het fijn (zoals dat ik bedoelde), dat hij wel reageerd. Hij is hier ook veel makkelijker terug in draf te halen dan normaal. Wel zie je aan het einde van het filmpje dat hij toch af en toe wat zakt met zijn hoofd. Later kwam de ontspanning trouwens wel, heb er zo nog wel een foto van, maar mijn laptop doet even moeilijk, dus die foto volgt! Ik moet nu eten xD dus geen tijd meer xD

Zou de helft van de bak afzetten, dan kan hij als hij wel hard gaat (wat hij nu dus niet doet) ook niet jou door de hele bak meeslepen.
Hij luisterd netjes, alleen zou ik hem liever even lekker laten doorgaloperen, worden ze vaak lekker los van.
Nu kan hij niet lekker doorspringen in galop.
(hoewel ik best begrijp uit jouw tekst dat je nu juist blij was dat ie niet even lekker door schoot!)
Je longeert zonder zweep zo te zien, je kan een zweep ook gebruiken om je paard te vertellen om die zweep heen te buigen.
Mits je met je zweep bij je paard kan (meest longeer zwepen zijn te kort).

Wat betreft over het paard met je buitenlijn of achterlangs, ik heb hem ook als ik longeer (1 x per jaar :o ) achter het paard langs.
Maar je paard moet daar wel tegen kunnen, sommige paarden vinden dat niet fijn.

(voor de goede orde ik kan totaal niet longeren :+ )

Nefertarie schreef:
@sjolvir & Saskia
Ons grootste obstakel....Ik heb moeite met galop uitzitten en ik lijk een oog te hebben voor paarden met een minder goed ontwikkelde galop :o
Die koop ik dan..... :o?
Aan de longe heeft hij er weinig moeite mee. Ik vermoed dat als hij sterker en rechter word, dit zal verbeteren. Hij zal de achterbenen meer moeten gaan buigen!

Ach, je kiest ze gewoon speciaal zo uit, omdat je er beter in wilt worden en het jezelf niet te makkelijk wil maken.
Het is makkelijker in iets actievere galop dan in langzame galop, die neigt naar 4 tact, die zit namelijk echt voor geen meter.
(weet ik van Sjol), als je paard meer voorwaarts is, dan maken ze grotere sprong en breekt de beweging minder snel af bij het paard,
dus krijg jij meer tijd om mee te zitten met de beweging, waarbij ook dan geldt, dat je wel moet blijven zitten op je achterste
en niet moet gaan proberen te helpen.

Aan de longe doet hij het dus wel goed.. hmmmmm... en zitlesje aan de longe?? Of deel van je les aan de longe galop stuk?
Zodat jij echt kan zitten en iemand anders het tempo voor je onderhoudt?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:15

Als je met dubbele lijnen kunt longeren zou ik dat blijven doen. Daar gaat imo niets boven, je kan er het meeste mee doen. Als je meer lijn geeft kan die ook niet strak komen te staan :) En anders eens gewoon aan de enkele longe, heb je geen hulpteugel voor nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:19

Oh ja, ik heb vandaag ook weer BLIJ gereden op mijn 'wilde' penny hengst :D
Ik heb 3 maanden niet op hem gereden vanwege de slechte bak, en hij is nog niet zo lang onder het zadel.
Hij was dan ook even in de war toen ik op wilde stappen, toen sprong ie er even vandoor. En ik maar vasthouden :+ toch maar losgelaten want hij wilde echt weg.
Maar goed, toen opnieuw opgestapt en dat ging met vasthouden van de baas wel goed. Hij was hartstikke braaf! Ik heb hem goed aan het been gezet en ben met rechtrichten bezig gegaan, hij gooit steeds zijn hals en hoofd opzij om maar niet recht te hoeven zijn en van het contact af te komen dus ik ben op de 2e hoefslag gaan rijden en goed met mijn been naar mijn hand toe gaan rijden. Dat ging al heel snel goed en al snel begin hij de hals te laten vallen eik kon zelfs al richting het nageven. Al krijgt hij daar nog veel spanning. Hij gooit wat met het hoofd omdat hij het nog moeilijk en spannend vind.
Ik heb me voordat ik stopte laten verleiden om hem op veel druk met de hand een keer door te pakken, dat ging ook wel maar daarbij had ik niet been genoeg. Nu kon ik hem veel makkelijker met been doordrukken en zo veel luchtiger houden aan de voorkant. Wel begrenzen maar niet teveel druk zetten. Het voelde ook al niet zo goed.

Maar ik heb super gereden, morgen weer :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:20

Als ik met dubbel longeer, en ik doe hem achter zijn billen langs? Dan ga ik schuin achter hem staan, zodat de lijn niet kan haken op zijn hakken of tegen de beweging ingaan doordat hij op zijn bips steunt.

Liefste lange lijn ik. Heb je dat wel eens geprobeerd?
Word je wel moe van hoor ;) moet je lopen...haha

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:23

Bedankt voor de tips! Dat met door het bit heen ga ik eens proberen.
Ik heb wel altijd de zweep erbij. Die gebruik ik in het begin en als hij reageert leg ik hem weg en longeer ik zo. Ik ga eerst eens dat proberen met door het bit heen en bij de voorbenen bevestigen, voordat ik die hulp aan schaf.. Vind het toch net iets te duur om te kopen, en dat het vervolgens in de kast verdwijt..

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:25

LoveUggs schreef:

Oh oeps, even niet aan gedacht :+ En een slofteugel dan? Ik weet niet of je die toevallig hebt liggen of een keer van iemand kan lenen, maar het zou zonde zijn als je voor 30 euro een teugel koopt die uiteindelijk misschien niet zo fijn blijkt te zijn..

@Nefertarie:
Wat fijn! Daar wordt ik dan weer blij van :)
Dat van je beugels snap ik dan ja, heb ik zelf eerst ook gedaan en toen ik goed mn balans had gevonden weer een gaatje langer idd. Over de galop: denk dan maar, wanneer je ooit een paard koopt met een minder lastige galop kun je dat extra goed uitzitten! Je leert het hier wel van. Wat Sjolvir ook al zei, de galop aan de longe oefenen zodat je alleen even op je zit hoeft te letten