Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:46

Hier een hele oude foto (8 jaar geleden)
wat je wel kan zien, is dat het paard in de volte goed spoort (rompkanteling goed), buiging is goed, maar meneer piekt met zijn hoofd toch nog even naar buiten om te kijken
Afbeelding

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:04

Klopt het dat als de rompkanteling goed is, je tijdens het longeren vanaf het midden, waar je staat, ook meer van de 'bovenkant van de buitenbil' kan zien als het binnenbeen opgetild wordt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 14:04

Op deze foto (halfbroertje van mijn Nombrado) zie je dat het paard het achterbeen niet in het spoor kán zetten omdat de ruiter naar binnen en achterhangt wat er voor zorgt dat het paard bijna over de buitenschouder gaat wegvallen. Je ziet ook de achterkant soort van uitzwaaien . Veel ruiters proberen dit dan via de hand weer te herstellen. Paard wordt daardoor (zit ruiter) teveel op de voorhand gereden , dit zie je aan het achterbeen wat al opgetild gaat worden en het voorbeen wat nog draagt.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 14:08

Ansie schreef:
Klopt het dat als de rompkanteling goed is, je tijdens het longeren vanaf het midden, waar je staat, ook meer van de 'bovenkant van de buitenbil' kan zien als het binnenbeen opgetild wordt?

um...ik kijk eigenlijk naar hoe de benen sporen....moet ik eens op letten. maar volgens mij blijft het recht...(als ik er technisch over nadenk)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:12

Laatste keer dat ik aan het longeren was viel me op dat de billen meer zijn gaan bewegen, van links naar rechts of kantelen in het ritme waarin de achterbenen van de grond af komen, net hoe je het noemt. Daardoor zag ik steeds iets meer van de buitenkant verschijnen als het binnenbeen los kwam omdat de 'binnenbil' zakte/naar beneden kantelde. Kan het niet zo goed uitleggen haha.
Het is trouwens een e-pony dus vandaar dat ik er ook een beetje op kan kijken :D . Maar het gaat even om dat ritme.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 14:37

Ansie schreef:
Laatste keer dat ik aan het longeren was viel me op dat de billen meer zijn gaan bewegen, van links naar rechts of kantelen in het ritme waarin de achterbenen van de grond af komen, net hoe je het noemt. Daardoor zag ik steeds iets meer van de buitenkant verschijnen als het binnenbeen los kwam omdat de 'binnenbil' zakte/naar beneden kantelde. Kan het niet zo goed uitleggen haha.
Het is trouwens een e-pony dus vandaar dat ik er ook een beetje op kan kijken :D . Maar het gaat even om dat ritme.

de kracht hoort eigenlijk te komen van de hamstinggroep. als die sterk genoeg zijn zie je nagenoeg niet de ene bil omhoog komen. maar wel een soort swingen
je kan op deze foto aan het achterbeen zien welke spierengroep dat is
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:36

superwoman schreef:
murphy102 : bedankt voor je post. Ik herken er veel in bij mezelf en is het fijn dat het netjes onder woorden is gebracht. Maar als het bij de MR om het gas of rem principe gaat, dan kan ik me daar ook in vinden.
:P .

Superwoman nu schrijf je iets tegenstrijdigs op. Het gas en rem principe zoals Murphy beschreef is iets dat je veel ziet. Namelijk paard wordt naar voren "gejaagd", met de hand tegen gehouden want hand fungeert als rem en dat wordt dan vele male herhaalt. Dat is niet goed voor het paard want die wordt daar niet fijn van integendeel want blokkeert en het tegendeel levert het op en de ruiter gaat dan verkrampen iets dat je gewoon waar kunt nemen om ons heen en als je dit zelf doet als ruiter kunt voelen.
Wel is het zo dat je een actieve achterhand nodig hebt om paard fijn aan de hulpen te krijgen of anders gezegd om de halve ophouding fijn door te laten komen wat alleen maar kan als "brug" gesloten is. Daarvoor is het zinvol om overgangen te rijden. Je begint dan met kuit druk te drijven en je verende weerstand biedende hand (zit doet ook mee) vangt dan de opgewekte energie op en door na te geven (let op is niet los te laten maar is ontspannen) gaat die energie weer naar achteren en dat herhaal je. Door ook nog de hele ophouding erbij te pakken, dus vanuit draf overgang maken naar halt houden (de brug blijft gesloten) kun je dan ook weer vlot en fijntjes weg draven vooraf gegaan door de halve ophouding. Wellicht dat je dit bedoelt met gas en rem principe ( vandaar :P ) maar zo is het niet zoals Murphy het bedoelt of zoals ik het lees bij haar. Dat is allemaal veel rij kunstiger en gevoeliger en wordt er niet geremd of tegengewerkt van voor. Want daar gaat het juist zo vaak fout.

Die halve ophouding is gewoon heel essentieel wil je juist en correct rijden. Vandaar dat ik op je reageer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:45

nombrado schreef:
Ansie schreef:
Als je het paard in lengtebuiging op de volte zet, zeker een kleinere volte, vind ik het ook wenselijk dat het binnenachterbeen naar het zwaartepunt grijpt, dus naar het midden waar jij als ruiter zit.

ik niet ;)
ik wil dat in een volte het achterbeen nog steeds het spoor volgt van het voorbeen.
pas als ik een paard opzij zet verlang ik het bovenstaande.

Daar ben ik het wel mee eens. Een volte rijd je nog steeds recht, maar wel met lengtebuiging. Waarbij het binnenachterbeen het spoor volgt van het buitenvoorbeen.
Voor het wijken moet hij meer "scharen" (zoals ik dat dan weer noem).

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:57

Nombrado ik denk idd dat ik dat swingen bedoel. Het ziet er een beetje uit als deinen als je het aan de achterkant zou zien denk ik. Zal nog eens opletten op de hamstringspieren.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:07

Babootje schreef:
nombrado schreef:

ik niet ;)
ik wil dat in een volte het achterbeen nog steeds het spoor volgt van het voorbeen.
pas als ik een paard opzij zet verlang ik het bovenstaande.

Daar ben ik het wel mee eens. Een volte rijd je nog steeds recht, maar wel met lengtebuiging. Waarbij het binnenachterbeen het spoor volgt van het buitenvoorbeen.
Voor het wijken moet hij meer "scharen" (zoals ik dat dan weer noem).

Hihi nu snap ik het niet meer, binnenachterbeen toch in het spoor van binnenvoorbeen op de volte? Anders krijg je wat ik probeer te doen, meer naar het midden.

Scharen is idd wat anders dan het achterbeen dieper onderbrengen in lengtebuiging. Onder scharen versta ik dat het paard zonder lengtebuiging 'overschenkeld'. Benen kruisen en worden naast het zwaartepunt neergezet.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:24

Wat gezellig dat je weer meedoet Murphy. ;)
Had je gezien dat er een filmpje was geplaatst van Carl Hester met Valegro?

Ik ontken nergens dat er zoiets is als een zeer effectieve halve ophouding. Het filmpje van vur met Laura B. en Balkenhol demonstreert dat voortreffelijk. Ik denk persoonlijk dat die halve ophouding een signaal is wat je je paard hebt aangeleerd en waarmee je je paard meer op het achterbeen zet. Je zegt dus in feite "stuw minder" en "draag meer" en als je paard dat goed geleerd heeft dan zal hij dat doen. Dat vind ik dus super. Alleen de uitleg die je er aan geeft met al die verschillende dingen die het paard eruit zou opmaken die stinkt wetenschappelijk gezien. Het is gewoonweg niet mogelijk om precies dezelfde hulp te gebruiken voor allerlei verschillende dingen. Als het toch werkt dan kan dat maar door twee dingen komen.
Ten eerste: Je geeft eigenlijk toch heel subtiel net iets andere hulpen, dan kan een paard het inderdaad net iets anders opvatten.
Ten tweede: Je geeft altijd exact dezelfde hulp, dan zijn wat jij aandacht vragen, en op het achterbeen zetten en corrigeren en meer verzamelen noemt in feite hetzelfde ding.

Dat het effect van een halve ophouding (of een beenhulp) groter en/of meer efficient kan worden tijdens de ontwikkeling van een paard is evident. Je wilt toch toe naar steeds subtielere hulpen. Maar als jij vier keer exact dezelfde beenhulp geeft verwacht je toch ook niet dat je paard dat opvat als vier verschillende dingen?

Verschillende responsen geven op precies hetzelfde verzoek en ook nog weten wanneer welke respons moet worden gegeven dat kan een paard eenvoudigweg niet. Iedereen mag van mij geloven wat hij of zij wil, of je nou gelooft dat een paard telepathische gaven heeft of dat een paard in staat is om op vier manieren te reageren op dezelfde prikkel, het blijft wetenschappelijk gezien geloven in iets dat niet bestaat. Er zijn mensen die geloven dat President Obama een buitenaards wezen is dus wat dat betreft kun je mij niet meer laten schrikken met wat je gelooft. Maar ik benader dingen zelf liever logisch, dan snap ik ze tenminste en dan is er nog een kans dat mijn paard het ook kan snappen.

Wat je verder schrijft Murphy over het go/ho systeem heeft met je uitleg over de halve ophouding helemaal niets te maken en maakt de discussie nodeloos ingewikkeld. Maar ik ben het zeer met je eens dat de praktijk vaak niet laat zien wat de theorie verkondigt. Als het resultaat van go/ho is dat je met de stang erop een hele proef moet rijden dan gaat er iets goed mis volgens mij. Maar of dat fouten zijn in de uitvoering of de africhting dat weet ik niet. Ik zie ook genoeg klassieke topruiters die problemen hebben, maar daarom veroordeel ik niet opeens alles wat ze doen. En zoals ik al zei ik ben persoonlijk erg voor logisch nadenken en wat dat betreft modern, maar gecombineerd met een dosis klassieke kennis.

@Ansie
Ben het eens met wat er gezegd wordt over de foto's en het (teveel) stelling vragen. Maar als er veel verbetering is dan ben je toch gewoon "goed" bezig daar gaat het toch om. En als je er dan over nadenkt wat je aan het doen bent kan het alleen maar beter worden. En inderdaad sporen wil zeggen binnenachterbeen in spoor van binnenvoorbeen.

@Nombrado
Heb jij nou niet toevallig net die foto geplaatst waar Horseyfries naar op zoek was, wel op twee sporen maar niet noodzakelijkerwijs met het hoofd recht voor het lichaam. :+ Of herinner ik me dat fout dat we het daar over hadden. Mooie foto's trouwens.

Nou ik ga denk ik eens Podhajsky aanschaffen eens kijken hoe hij een en ander beschrijft en uitlegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:48

Ansie schreef:
Hihi nu snap ik het niet meer, binnenachterbeen toch in het spoor van binnenvoorbeen op de volte? Anders krijg je wat ik probeer te doen, meer naar het midden.Scharen is idd wat anders dan het achterbeen dieper onderbrengen in lengtebuiging. Onder scharen versta ik dat het paard zonder lengtebuiging 'overschenkeld'. Benen kruisen en worden naast het zwaartepunt neergezet.

Ha, ha, dat was mijn eerste gedachte ook :j . Ik begrijp er nu niets meer van. Hetgeen Babootje omschrijft is nog extremer dan wat wij doen volgens mij?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:25

Hermelientje, ik denk dat we langs elkaar heen praten als jij nl. zegt dat jij altijd "exact dezelfde hulp geeft".
Dat doe ik ook, min of meer (dosering verschilt van moment tot moment), maar de ene situatie staat nooit gelijk aan de andere, omdat het werk tussen paard en ruiter een eeuwig durend dynamisch proces is.
Dus geen elke hulp geeft exact hetzelfde antwoord, uitkomst, gevolg.
In het ene antwoord is het paard bijv. meer losgelaten dan in het andere antwoord. Dat betekent dus dat je nooit hetzelfde antwoord op eenzelfde gegeven hulp kán krijgen.
Ik vraag me dan echt af of jij ooit gevoeld hebt wat een halve ophouding doet en welk daaruit voort vloeiende reactie het paard geeft. Als dat wel zo zou zijn, dan denk ik nl. niet dat jij dit zou zeggen.
Ik bedoel dit niet als kritiek, Hermelientje. Ik denk alleen dat wij over verschillende zaken praten.

Zoals jij het benadert, benader je het puur technisch, alsof het om tandwielen of zo gaat.
Ik benader het rijtechnisch. Zit daar verschil in?
Ja, heel veel verschil, want ik neem altijd de staat van ontspanning, aanleuning, takt, verzameling enz. daarin mee.
Elke situatie is steeds weer aan verandering onderhevig, soms veel, soms weinig.
Om die reden heb ik niet zoveel met wetenschap, maar juist wél met logica.
De logica is voor mij een gevolg van het gevoel wat het paard doet op jouw vraag of bijv. jouw halve ophouding.
Ik denk dus niet dat je een technicus bent op een paard, maar eerder een fysiotherapeut.
Wat is het verschil? Het gevoelsgebeuren.
Wetenschap wordt bestudeerd vanaf de grond, vanaf een bureau evt.
Als de wetenschapper nu én paardenarts is én (klassiek) ruiter op hoog niveau, dan wordt het voor mij weer een heel ander verhaal.

Daarom haal ik steeds weer de MR erbij, want die ruiters posten hier ook veel.
Een beetje MR en een beetje van KR kan m.i. niet.
De één staat (werkt) aan de voorkant van de brug, de ander staat aan de achterkant van de brug en wil er via een draaiende motor overheen. Het zijn 2 uitersten, die m.i. niet samengaan.
Snappen we het nog?
pien_2010 heeft mijn boodschap begrepen in haar post aan Superwoman.

Pas geleden zag ik een clinic van Edward Gal in Engeland en gaf hij uitleg over zijn trainingsmethode.
Hij was alléén maar bezig om met de hand het tempo van Sisther terug te brengen.
Hij zei ook: "Al kost het 1500x om dit te doen (remmen met de hand) dan moet dat". Dat was ook zo'n beetje wat hij de gehele clinic herhaalde. De resultaten waren bedroefend.
Kijk, dat vind ik zo jammer, want het doorsnee sensibele paard van nu zál je dus zo moeten rijden kennelijk, volgens de MR.
Dat noemt men dan simpel: hand is rem, been is gas.
Dat bestrijd ik. Het is zo jammer dat er een hele (wedstrijd-rijdende) generatie nu zo opgroeit, terwijl het echt veel gemakkelijker kan, maar dan wél aan de hand van de samenwerkende, overeenstemmende en regelende hulpen.
We praten dan echter wel over 2 verschillende zaken en daarmee zijn we nog steeds ontopic. Er is MR en er is KR. De keuze maakt ieder voor zich vanuit zijn eigen belang.

Het gaat er mij niet om om jou en een aantal anderen hier te bekeren. Dat heeft helemaal geen zin, je gelooft immers toch zoals je het aangeleerd krijgt.
Waarom ik reageer is vooral op de vele "zoekende" ruiters die hier op Bokt hun informatie willen vinden (zo merk ik ook aan de vele PB's).
En dan vind ik het belangrijk dat men zélf leert nadenken over datgene wat er geschreven wordt en dat men niet zomaar alles voor zoete koek aannneemt.

setteke

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:34

Er staat trouwens een heel stuk in de Bit over LDR (door Karin Retera), hoe het op de juiste manier moet. Ik ga het zo eens even lezen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:39

setteke schreef:
Er staat trouwens een heel stuk in de Bit over LDR (door Karin Retera), hoe het op de juiste manier moet. Ik ga het zo eens even lezen.

Wellicht kun je het scannen en hier plaatsen? Ben daar wel benieuwd naar en heb geen Bit.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:40

Met alle respect, Setteke, maar als ik van iemand géén hoge pet op heb is het wel van Karin Retera. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:40

nombrado schreef:
Hier een hele oude foto (8 jaar geleden)
wat je wel kan zien, is dat het paard in de volte goed spoort (rompkanteling goed), buiging is goed, maar meneer piekt met zijn hoofd toch nog even naar buiten om te kijken
[ Afbeelding ]

Ik begrijp je uitleg bij deze foto eerlijk gezegd totaal niet. Je hebt het over een volte, het ziet er eerder uit alsof het paard op de hoefslag(en) loopt, je hebt het over goede buiging, als dit al een volte zou zijn zou er buiging naar rechts te zien moeten zijn en die is nergens te bekennen, en dat het paard het hoofd de andere kant op heeft staan is ook al niet zo'n best teken als dit een volte moet zijn.

Als iemand mij deze foto zou laten zien zonder enige uitleg, zou ik zeggen dat het een matige poging tot renvers is eerlijk gezegd.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:43

Murphy, het blijft jammer hoe bijzonder denigrerend je praat over andere mensen en tegen andere mensen. "Snappen we het nog"?
Misschien snap je zelf minder dan je denkt en ontwikkel je jezelf daardoor totaal niet, als ik zie hoe Edward Gal binnen een jaar een nieuw paard aan het lopen heeft dan denk ik dat hij heel wat beter weet wat hij doet dan iemand waarvan we nooit enig resultaat gezien hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:49

pien_2010 schreef:
superwoman schreef:
murphy102 : bedankt voor je post. Ik herken er veel in bij mezelf en is het fijn dat het netjes onder woorden is gebracht. Maar als het bij de MR om het gas of rem principe gaat, dan kan ik me daar ook in vinden.
:P .

Superwoman nu schrijf je iets tegenstrijdigs op. Het gas en rem principe zoals Murphy beschreef is iets dat je veel ziet. Namelijk paard wordt naar voren "gejaagd", met de hand tegen gehouden want hand fungeert als rem en dat wordt dan vele male herhaalt. Dat is niet goed voor het paard want die wordt daar niet fijn van integendeel want blokkeert en het tegendeel levert het op en de ruiter gaat dan verkrampen iets dat je gewoon waar kunt nemen om ons heen en als je dit zelf doet als ruiter kunt voelen.
Wel is het zo dat je een actieve achterhand nodig hebt om paard fijn aan de hulpen te krijgen of anders gezegd om de halve ophouding fijn door te laten komen wat alleen maar kan als "brug" gesloten is. Daarvoor is het zinvol om overgangen te rijden. Je begint dan met kuit druk te drijven en je verende weerstand biedende hand (zit doet ook mee) vangt dan de opgewekte energie op en door na te geven (let op is niet los te laten maar is ontspannen) gaat die energie weer naar achteren en dat herhaal je. Door ook nog de hele ophouding erbij te pakken, dus vanuit draf overgang maken naar halt houden (de brug blijft gesloten) kun je dan ook weer vlot en fijntjes weg draven vooraf gegaan door de halve ophouding. Wellicht dat je dit bedoelt met gas en rem principe ( vandaar :P ) maar zo is het niet zoals Murphy het bedoelt of zoals ik het lees bij haar. Dat is allemaal veel rij kunstiger en gevoeliger en wordt er niet geremd of tegengewerkt van voor. Want daar gaat het juist zo vaak fout.

Die halve ophouding is gewoon heel essentieel wil je juist en correct rijden. Vandaar dat ik op je reageer.

Ik bedoelde met gas en rem, dat ik die niet tegenlijk gebruik. :o
Dus niet naar voren jagen en opvangen achter elkaar. Maar wanneer ik een halve ophouding maak, geef ik niet gelijktijdig been. Ook bij bijv het halthouden gebruik ik geen been, maar mijn zit en indien nodig mijn hand.
Het rijden gaat me wel redelijk af, maar het onder woorden brengen soms niet. Soms weet ik zelf niet precies wat ik doe, omdat ik het op gevoel doe....
Laatst bijgewerkt door superwoman op 21-12-12 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:49

horseyfries schreef:
. als ik zie hoe Edward Gal binnen een jaar een nieuw paard aan het lopen heeft dan denk ik dat hij heel wat beter weet wat hij doet dan iemand waarvan we nooit enig resultaat gezien hebben.

Je zegt het goed. Zijn paard loopt en gaat niet.

Dat HF is wat we tegenwoordig veel zien. Dat bepaalt ook onze kijk en dat wat we goed vinden of niet, want het correcte zien we veel minder zelfs bij onze "voorbeeld" ruiters. En dat is erg jammer.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:51

nombrado schreef:
Op deze foto (halfbroertje van mijn Nombrado) zie je dat het paard het achterbeen niet in het spoor kán zetten omdat de ruiter naar binnen en achterhangt wat er voor zorgt dat het paard bijna over de buitenschouder gaat wegvallen. Je ziet ook de achterkant soort van uitzwaaien . Veel ruiters proberen dit dan via de hand weer te herstellen. Paard wordt daardoor (zit ruiter) teveel op de voorhand gereden , dit zie je aan het achterbeen wat al opgetild gaat worden en het voorbeen wat nog draagt.
[ Afbeelding ]

Ook begrijp ik niet hoe je op deze foto zou kunnen concluderen dat het achterbeen niet in het spoor van het voorbeen kan, hier lijkt het mij juist wel dat het paard op twee sporen loopt. Uitzwaaien zie ik niet, zelfs geen "soort van".
Dat het achterbeen al iets verder is dan het voorbeen is nu een typisch voorbeeld van het ongelijk voor en achter zijn, wat al meerdere malen is genoemd, is wetenschappelijk vastgesteld dat dat een normaal natuurlijk bewegingspatroon is, waarbij sommige paarden sneller achter zijn, en sommige sneller voor.

Je kunt niet elke ruiter die zo'n paard heeft daar maar klakkeloos de schuld van geven. Integendeel, ga zelf maar eens op verschillende paarden rijden (jij doet het toch goed vind je zelf?) en video dat, en speel dat dan later echt moment voor moment af. Misschien dat je dan gaat beseffen dat de wijsheid van honderden jaren geleden, ondertussen iets bijgesteld dient te worden.

Ken je niet het verhaal van de eerste foto's die snel na elkaar genomen konden worden, toen men erachter kwam dat de galop er heel anders uitzag dan men altijd gedacht had?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:54

pien_2010 schreef:
horseyfries schreef:
. als ik zie hoe Edward Gal binnen een jaar een nieuw paard aan het lopen heeft dan denk ik dat hij heel wat beter weet wat hij doet dan iemand waarvan we nooit enig resultaat gezien hebben.

Je zegt het goed. Zijn paard loopt en gaat niet.

Dat HF is wat we tegenwoordig veel zien. Dat bepaalt ook onze kijk en dat wat we goed vinden of niet, want het correcte zien we veel minder zelfs bij onze "voorbeeld" ruiters. En dat is erg jammer.

Pfff Pien, alsjeblieft zeg! Hij gaat goed, loopt goed, stapt goed, draaft goed, galoppeert goed. Ga alsjeblieft geen leuke discussie weer verpesten met dat soort flauwigheden, net als Murphy constant meent te moeten "constateren" dat moderne ruiters alleen maar het stop en go principe gebruiken en geen enkel paard daarvan gedragen loopt en allemaal schenkelgangers zijn. Als ze wist wat het woord schenkelganger inhield dan was ze daar allang mee gestopt.

Vind je dat jouw paard gaat en niet loopt, en dus beter gaat dan die van Edward?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:55

murphy102 schreef:
Snappen we het nog?
pien_2010 heeft mijn boodschap begrepen in haar post aan Superwoman.

Bedankt he -:(-
een beetje vriendelijker mag ook :n

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:56

Hoe mensen die klassiek rijden erbij komen dat wij paarden naar voren zouden "jagen" is me ook een raadsel, als ik zo mijn Fries reed was zijn achterbeen in Timboektoe gebleven en had hij nooit Grand Prix gelopen.
Het is zo duidelijk dat die mensen niet weten waar ze over praten dat ik eigenlijk niet eens behoefte heb om ertegen in te gaan, net als die opmerking over schenkelgangers. Het is toch praten tegen een muur.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:59

horseyfries schreef:
Hoe mensen die klassiek rijden erbij komen dat wij paarden naar voren zouden "jagen" is me ook een raadsel, als ik zo mijn Fries reed was zijn achterbeen in Timboektoe gebleven en had hij nooit Grand Prix gelopen.
Het is zo duidelijk dat die mensen niet weten waar ze over praten dat ik eigenlijk niet eens behoefte heb om ertegen in te gaan, net als die opmerking over schenkelgangers. Het is toch praten tegen een muur.

Ik vind je post erg fijn om te lezen en herken er veel in. Please go on :j
Dat ik de post over het jagen blijkbaar niet begreep, is het fijn dat het volgens jou ook helemaal niet zo is. Had het ook niet zo gezien namelijk :o