wat je wel kan zien, is dat het paard in de volte goed spoort (rompkanteling goed), buiging is goed, maar meneer piekt met zijn hoofd toch nog even naar buiten om te kijken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ansie schreef:Klopt het dat als de rompkanteling goed is, je tijdens het longeren vanaf het midden, waar je staat, ook meer van de 'bovenkant van de buitenbil' kan zien als het binnenbeen opgetild wordt?
Ansie schreef:Laatste keer dat ik aan het longeren was viel me op dat de billen meer zijn gaan bewegen, van links naar rechts of kantelen in het ritme waarin de achterbenen van de grond af komen, net hoe je het noemt. Daardoor zag ik steeds iets meer van de buitenkant verschijnen als het binnenbeen los kwam omdat de 'binnenbil' zakte/naar beneden kantelde. Kan het niet zo goed uitleggen haha.
Het is trouwens een e-pony dus vandaar dat ik er ook een beetje op kan kijken. Maar het gaat even om dat ritme.
superwoman schreef:murphy102 : bedankt voor je post. Ik herken er veel in bij mezelf en is het fijn dat het netjes onder woorden is gebracht. Maar als het bij de MR om het gas of rem principe gaat, dan kan ik me daar ook in vinden.
.
nombrado schreef:Ansie schreef:Als je het paard in lengtebuiging op de volte zet, zeker een kleinere volte, vind ik het ook wenselijk dat het binnenachterbeen naar het zwaartepunt grijpt, dus naar het midden waar jij als ruiter zit.
ik niet![]()
ik wil dat in een volte het achterbeen nog steeds het spoor volgt van het voorbeen.
pas als ik een paard opzij zet verlang ik het bovenstaande.
Babootje schreef:nombrado schreef:
ik niet![]()
ik wil dat in een volte het achterbeen nog steeds het spoor volgt van het voorbeen.
pas als ik een paard opzij zet verlang ik het bovenstaande.
Daar ben ik het wel mee eens. Een volte rijd je nog steeds recht, maar wel met lengtebuiging. Waarbij het binnenachterbeen het spoor volgt van het buitenvoorbeen.
Voor het wijken moet hij meer "scharen" (zoals ik dat dan weer noem).
Ansie schreef:Hihi nu snap ik het niet meer, binnenachterbeen toch in het spoor van binnenvoorbeen op de volte? Anders krijg je wat ik probeer te doen, meer naar het midden.Scharen is idd wat anders dan het achterbeen dieper onderbrengen in lengtebuiging. Onder scharen versta ik dat het paard zonder lengtebuiging 'overschenkeld'. Benen kruisen en worden naast het zwaartepunt neergezet.
nombrado schreef:Hier een hele oude foto (8 jaar geleden)
wat je wel kan zien, is dat het paard in de volte goed spoort (rompkanteling goed), buiging is goed, maar meneer piekt met zijn hoofd toch nog even naar buiten om te kijken
[ Afbeelding ]
pien_2010 schreef:superwoman schreef:murphy102 : bedankt voor je post. Ik herken er veel in bij mezelf en is het fijn dat het netjes onder woorden is gebracht. Maar als het bij de MR om het gas of rem principe gaat, dan kan ik me daar ook in vinden.
.
Superwoman nu schrijf je iets tegenstrijdigs op. Het gas en rem principe zoals Murphy beschreef is iets dat je veel ziet. Namelijk paard wordt naar voren "gejaagd", met de hand tegen gehouden want hand fungeert als rem en dat wordt dan vele male herhaalt. Dat is niet goed voor het paard want die wordt daar niet fijn van integendeel want blokkeert en het tegendeel levert het op en de ruiter gaat dan verkrampen iets dat je gewoon waar kunt nemen om ons heen en als je dit zelf doet als ruiter kunt voelen.
Wel is het zo dat je een actieve achterhand nodig hebt om paard fijn aan de hulpen te krijgen of anders gezegd om de halve ophouding fijn door te laten komen wat alleen maar kan als "brug" gesloten is. Daarvoor is het zinvol om overgangen te rijden. Je begint dan met kuit druk te drijven en je verende weerstand biedende hand (zit doet ook mee) vangt dan de opgewekte energie op en door na te geven (let op is niet los te laten maar is ontspannen) gaat die energie weer naar achteren en dat herhaal je. Door ook nog de hele ophouding erbij te pakken, dus vanuit draf overgang maken naar halt houden (de brug blijft gesloten) kun je dan ook weer vlot en fijntjes weg draven vooraf gegaan door de halve ophouding. Wellicht dat je dit bedoelt met gas en rem principe ( vandaar) maar zo is het niet zoals Murphy het bedoelt of zoals ik het lees bij haar. Dat is allemaal veel rij kunstiger en gevoeliger en wordt er niet geremd of tegengewerkt van voor. Want daar gaat het juist zo vaak fout.
Die halve ophouding is gewoon heel essentieel wil je juist en correct rijden. Vandaar dat ik op je reageer.
horseyfries schreef:. als ik zie hoe Edward Gal binnen een jaar een nieuw paard aan het lopen heeft dan denk ik dat hij heel wat beter weet wat hij doet dan iemand waarvan we nooit enig resultaat gezien hebben.
nombrado schreef:Op deze foto (halfbroertje van mijn Nombrado) zie je dat het paard het achterbeen niet in het spoor kán zetten omdat de ruiter naar binnen en achterhangt wat er voor zorgt dat het paard bijna over de buitenschouder gaat wegvallen. Je ziet ook de achterkant soort van uitzwaaien . Veel ruiters proberen dit dan via de hand weer te herstellen. Paard wordt daardoor (zit ruiter) teveel op de voorhand gereden , dit zie je aan het achterbeen wat al opgetild gaat worden en het voorbeen wat nog draagt.
[ Afbeelding ]
pien_2010 schreef:horseyfries schreef:. als ik zie hoe Edward Gal binnen een jaar een nieuw paard aan het lopen heeft dan denk ik dat hij heel wat beter weet wat hij doet dan iemand waarvan we nooit enig resultaat gezien hebben.
Je zegt het goed. Zijn paard loopt en gaat niet.
Dat HF is wat we tegenwoordig veel zien. Dat bepaalt ook onze kijk en dat wat we goed vinden of niet, want het correcte zien we veel minder zelfs bij onze "voorbeeld" ruiters. En dat is erg jammer.
horseyfries schreef:Hoe mensen die klassiek rijden erbij komen dat wij paarden naar voren zouden "jagen" is me ook een raadsel, als ik zo mijn Fries reed was zijn achterbeen in Timboektoe gebleven en had hij nooit Grand Prix gelopen.
Het is zo duidelijk dat die mensen niet weten waar ze over praten dat ik eigenlijk niet eens behoefte heb om ertegen in te gaan, net als die opmerking over schenkelgangers. Het is toch praten tegen een muur.