[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:39

annagerds schreef:

Van de week had ik deze foto's geplaatst.
Vind ik al een fijn beeld geven, is alleen niet echt op gereageerd. Zou graag willen weten wat jullie vinden aan tips waar ik iets mee kan.
Ik moet voor me uit kijken ipv naar beneden en paardje ben ik nu aan het terug rijden vaak(wel dat ze actief blijft maar dat ze niet over haar tempo loopt). En de achterhand er meer onder, wat lastig is gezien ze wat ovrbouwd is.

Net een paar foto's van training laten maken.
Wou filmpjes laten maken maar reden nog 5 andere in de bak dus schoot niet op. Zag je meer andere dan ons :+
Rijdt met nieuwe laarzen die nog niet ingezakt zijn en dus nog pijn doen met rijden. Is soms ook te zien aan mn kapstokjes.
Vanaf eind december zijn we pas dressuurmatig echt bezig(voorheen recreatief hobbelen).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je goed hoe kort haar nek is en hoe moeilijk het dus is om haar niet opgekropt te laten lopen.
Ik wil haar wel rond hebben maar wel met het neusje eruit.
Afbeelding

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:56

@_Amigo: ik vind de foto's er ook wat strak uitzien, maar ik heb het idee dat het eigenlijk alleen komt omdat het wat meer actiever moet. Niet sneller maar het achterbeen ietsjes meer actie zegmaar.

@Marlis: op die foto's heb ik de teugels te lang, misschien dat ik daarom mijn handen hoog ga houden? Het komt ook omdat hij best wel een beetje hangt van voren, dan lijkt (en is ook gedeeltelijk natuurlijk zo) dat ik zijn hoofd draag :+ Gisteren had ik les en toen had ik op het einde een heel lichte verbinding, heerlijk! Maar voordat ik hem zo ver heb dan zijn we al 3 kwartier verder haha!
Jouw paard vind ik een beetje op de voorhand lopen en soms steekt hij zijn neusje wel een beetje ver eruit. Misschien moet je meer voorwaarts rijden van achter naar voren?

@KarinvdM: hij kukelt niet helemaal voorover als ik mijn handen naar voren steek maar ik heb ook niet echt een lichte verbinding. We werken daar heel erg hard aan, ik denk dat het alleen lukt door kilometers maken :) zijn achterbenen moeten sterk worden om dat lange lijf een beetje aan elkaar te kunnen krijgen en dat lukt alleen door oefenen oefenen, toch?

KarinvdM

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:20

Dat klopt Sanne en bij zo'n grote is dat wat moeilijker en duurt het wat langer. :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:28

[quote="___Sanne"]@Marlis: op die foto's heb ik de teugels te lang, misschien dat ik daarom mijn handen hoog ga houden? Het komt ook omdat hij best wel een beetje hangt van voren, dan lijkt (en is ook gedeeltelijk natuurlijk zo) dat ik zijn hoofd draag :+ Gisteren had ik les en toen had ik op het einde een heel lichte verbinding, heerlijk! Maar voordat ik hem zo ver heb dan zijn we al 3 kwartier verder haha!
Jouw paard vind ik een beetje op de voorhand lopen en soms steekt hij zijn neusje wel een beetje ver eruit. Misschien moet je meer voorwaarts rijden van achter naar voren?

quote]
Dat ze op de voorhand loopt klopt. Is al veel minder maar doet ze nog wel.
Vind het zelf ook erg lastig om de achterhand er meer onder te krijgen gezien ze ook wat overbouwd is(wat niet weg gaat gezien ze dit jaar 10 wordt).
Neusje wil ik er juist uit, ze heeft een erg korte hals en vind het anders richting en opkroppen gaan wat ik absoluut niet wil. Heb dan liever iets meer het neusje eruit.
We rijden haar nu veel terug en weer actief naar voren voor het been om haar zo actief te maken voor het been en van achter. Actief van achter is ze op zich wel maar ze wilt dan te snel over haar eigen tempo lopen wat dus niet de bedoeling is.

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:36

_Esther_87_ schreef:
annagerds schreef:
Hoi allemaal !
Morgen ga ik voor het eerst weer naar mijn verzorgpaardjes sinds November.
En mijn andere vriendinnetje (die ook verzorgt) wil liever niet op haar verzorgpaardje.
Na een hoop gedoe ga ik toch maar op haar paardje.
Maar nu heb ik 1 probleempje, ik wou graag mijn verzorgpaardje aan de teugel
oefenen.
Graag zou ik tips willen om het neusje van Brillie (haar verzorgpaardje) ook naar beneden te krijgen.

Zouden jullie me kunnen helpen ?

Groetjesss :wave: :wave: :wave:

alvast bedankt

Lees de topics eens goed door. Ik denk dat je dan zal merken dat 'aan de teugel' niet iets is dat je even gaat oefenen. Het is iets dat je kado krijgt als je je paard correct en netjes rijdt....Bedenken hoe je de neus omlaag gaat krijgen heeft dan ook geen zin. Dat is namelijk heel gemakkelijk, dan houd je er gewoon een snoepje onder....komt ie vanzelf omlaag. Maar dat heeft natuurlijk niets met rijden te maken, en juist dat rijden, dat netjes rijden dat proberen we in dit topic uit te leggen.

Eén ding wat je absoluut nodig hebt als je goed wilt leren rijden, is hulp. Les van iemand met veel ervaring en een goed oog. Iemand die kan zien wat jij voelt, en jou op die manier kan sturen naar het goede gevoel. Als je dat eenmaal een paar keer gevoeld hebt....Dan wil je niet meer anders!

Ik zou gewoon lekker relaxed rijden met je verzorgpaarden. Niet te moeilijk willen, gewoon wat sturen, de conditie rustig opbouwen, veel bochtjes maken en verder vooral niet te veel eraan 'prutsen' aan de voorkant. Gewoon lol maken dus. En als je dan wat serieuzer dressuur wil gaan rijden, zoek hulp. Niemand hier heeft het alleen geleerd, ik heb zelf nog steeds vaak les (en volgens mij de rest ook) en dat is hard nodig ook.

Hallo daar!
Zoon dag heb ik er ook van gemaakt.
Het was erg geslaagt.
Ik dacht eerst dat wij vrij zouden rijden.
Uiteindelijk bleek dat een les niet doorging
en dus wou de instructeur wel een lesje geven.
Daarbij heb ik dus hulp gekregen .
En toen heb ik het neusje meerdere malen naar benenden gekregen.
Nu alleen nog kijken hoe ik hem eraan hou.
Bedankt voor de tips !

Nog fijne paasdagen !

Groetjesss :wave: :wave: :wave:

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 00:42

Zo, dit keer eerst alles in word geschreven zodat ik niet alle tekst in 1 keer kwijt ben :’)

__Sanne, wat een prachtig paard! Ook nog even in het topic gespiekt. De eerste foto vind ik hem wat op de voorhand vallen en lijkt hij zwaar te worden in de hand. Zal ook wel een hele klus zijn om zo’n lang paard op achter te krijgen. Daarom vind ik de tweede foto niet gek. Afijn, eerst verder met de eerste. Wat er lijkt te gebeuren is dat jij aandrijft waar hij op reageert maar vervolgens op de voorhand valt. Kan niet beoordelen hoe jou ophouding op dat moment is. Want het kan zijn dat jij natuurlijk net na het klikken van de foto loslaat. Misschien werd hij ook een beetje overvallen door het been, kan het niet goed beoordelen. Wat ik positief aan jouw zit vind is dat je benen op ‘actief’ staan en je handen geven een lichte verbinding met mogelijkheid tot toestaan, dat vind ik een goed uitgangspunt. Wat ik wel heel jammer vind is dat de rest van je lichaam (zit, rug en schouders) weer een beetje onderuit gezakt zijn. Een paard neemt altijd die niet actieve houding mee in zijn eigen houding. Op beide foto’s heb je binnenhand iets naar achter, heeft niet enorm veel invloed zo te zien. Lijkt ook niet bewust te gebeuren. Meer uit een soort automatisme.

Op de tweede foto loopt hij al wat beter. Voor deze foto geld het zelfde qua houding. En weer de binnenhand die iets te ver naar achteren is. Contact lijkt weer iets zwaarder maar is al verbeterd.

Het geheel vind ik ontspannen, vind hem ook mooie bewegingen hebben. Maar wel zwaar contact en een ruiter die hem qua zit daar iets meer in moet begeleiden. Ik ben benieuwd hoe hij over een half jaartje is!

_Amigo, Erg gespannen. Wat ik zie is dat jij hem aandrijft maar jij je handen te vast waardoor die energie niet goed doorkomt (oooo wat klinkt dit heerlijk zweverig :+ ) De bewegingen zijn erg stijf, evenals de rug, nek, hals en kaak van deze pony. Hij buigt niet lekker door hals en nek, doordat jij je binnenhand naar achter doet word dit ook nog eens versterkt. Hij spant zijn buikspieren niet aan. Qua beenhouding, tenen iets meer naar binnen. Jij lijkt iets naar binnen te vallen (?) Kan het niet onwijs goed zien… En goed na voren blijven kijken, is veel belangrijker dan het lijkt! Ik heb zelf, dat als ik voor mij uitkijk dat je ook automatisch minder in de mond prutst. Dus denk aan je benen en handen en kijk naar voren. Dan zal het beeld er al heel anders uitzien! Dit vind ik ook van je tweede foto. De derde lijkt hij iets losser te zijn doordat jij ook losser bent in je handen. Zij bewegingen mogen veel langer en mag meer op achter.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:05

Heb nog een foto gevonden waar ik de eerste keer op een jong beestje zit, van 2 maanden geleden.. Animo om die te beoordelen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:44

Natuurlijk! :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:26

Oké, daar komt ie.. Dit is dus de eerste keer dat ik op dit beestje zit, terwijl ik zelf het rijden nog niet eens zo heel lang geleden weer heb opgepakt.. Krijg nu om de week priveles, en heb hier dus ook les. (Heb inmiddels 5 lessen op CJ gehad, hoop dat ik snel nieuwe foto's kan laten maken, ben zelf al heel benieuwd of ik andere dingen zie)

Voor de zekerheid: Ik was hier niet bezig met 'aan de teugel' rijden, dit is zijn eigen houding/doet ie zelf. Ik was nog heel erg aan het zoeken, wilde hem zo min mogelijk in de weg zitten. Toch denk ik dat ik zelfs wat punten hieruit kan halen, dus ga mijn doen doen mezelf te 'beoordelen'
Afbeelding
Nek is niet hoogste punt, maar neusje er wel uit. Paard stapt niet actief (weet alleen niet meer hoe ik dat zag? Ik moest dit nl wel doen..) Handen open, armen niet netjes ontspannen tegen lichaam. Teugels hadden wat korter gemogen. Ik houd mijn rechterhand iets hoger, heb ik laatste twee lessen ook telkens gehoord, maar waarom ik dat doe weet ik ook niet? Maar ook hier dus een fractie hoger..
Uhm, verder kan ik er eigelijk niks van maken, hoop jullie wel, of zie je heel andere dingen misschien?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:02

Ga als je blief verder met hem NIET aan de teugel te rijden. Ik zie dit liever als al die paarden die achter de teugel lopen, en/ of met de neus heel erg diep of die met veel druk worden gereden. Vaak word er dan ook nog opgemerkt "probeer paardje naar beneden te rijden". Ik gruw van dat zinnetje. Nee dan zie ik dit veel liever. Dit is een stuk eerlijker en beter voor je paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:10

eens, als jij goed rijdt zal je paard zelf naar je hand toekomen. verbinding aan je teugels houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:23

Ik vind dit er echt vriendelijk uitzien :j vooral zo doorgaan :j

En bij zo een puppie kan de nek nog helemaal niet het hoogste punt zijn :) is niks erg hoor :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:16

Oké, fijn om te horen! En nek hoogste punt heb ik van hier, dus gelukkig niet tijdens de les met dit beestje: weet ik dat we op de goede weg zitten!
KT: volgens mij heb ik voor dit moment de teugels nog wel goed, maar als ik wat meer ga vragen (aandraven, actiever maken) dan zijn ze al te lang. Ik heb nu pas begrepen wat ik 'verkeerd' doe. Ik denk vriendelijk te rijden met open hand (gaat onbewust), maar ik zet mijn armen dus wel vast dan. Zeker in draf.. Mijn instructeur legde me uit dat ik mijn hand gesloten moet houden (kan ook nog gevaarlijk zijn zo, als paard schrikt klapt je vinger zo de verkeerde kant op..) maar mijn armen zijn van het paard: die gaan mee met de beweging van het paard.. die moeten dus helemaal los zijn.. Dat was dus echt een hele omschakeling, en daar heb ik de dag erna met Maroc mee geoefend: en wat een verschil in voelen!

Bedankt voor jullie reacties!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:41

juist, als je paard actiever wordt zal ie wat korter worden en dat merk je direct in je teugellengte, die moet je dan dus aanpassen, en niet je armen teruggaan brengen omdat je verbinding houden wil [veelgemaakte oplossing] vandaar iid die tip

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:42

Dat ziet er uit als ontspanning!!! Zo hoort het te zijn mensen! Gewoon zelf GOED gaan zitten en als je alles goed hebt (Paard is los in de rug, nek- Goed passend zadel o zo belangrijk! En zelf goed zitten) Komt het pard vanzelf naar jou toe en vertrouwd hij je in zijn mond.

Zoo moet het gewoon zijn:D

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:43

Bedankt voor de reacties! Fijne commentaren allemaal!
@Danique_G: het klopt dat mijn houding veel beter kan, daar let ik altijd wel op tijdens het rijden, ik doe m'n best :P En ik gaf toen inderdaad te veel mee als hij reageert op mijn been en dan op de voorhand wil vallen. Vooral in de galop heb ik dat nu nog steeds, dan worden de teugels te lang en laat ik me voorover trekken, steeds weer zie ik: de teugel weer te lang en te ver voorover! Maar ik ben me er wel bewust van :)

Marlis schreef:
Dat ze op de voorhand loopt klopt. Is al veel minder maar doet ze nog wel.
Vind het zelf ook erg lastig om de achterhand er meer onder te krijgen gezien ze ook wat overbouwd is(wat niet weg gaat gezien ze dit jaar 10 wordt).
Neusje wil ik er juist uit, ze heeft een erg korte hals en vind het anders richting en opkroppen gaan wat ik absoluut niet wil. Heb dan liever iets meer het neusje eruit.
We rijden haar nu veel terug en weer actief naar voren voor het been om haar zo actief te maken voor het been en van achter. Actief van achter is ze op zich wel maar ze wilt dan te snel over haar eigen tempo lopen wat dus niet de bedoeling is.

Dat snap ik, liever eruit dan opgekropt vind ik ook. En (semi)overgangen maken zal wel veel helpen inderdaad :)

@Marocje: ik vind het heel moeilijk om stap te beoordelen...Stap is ook de moeilijkste gang zegt mijn instructeur altijd. Je beugels zien er iets lang uit, het lijkt net of je tenen in de beugels kan doen omdat ze zo lang zijn (misschien maar 1 gaatje hoor maar ik zeg ook maar wat ik zie). Verder vind ik het er best prima uitzien zo!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:47

Dit dan? (:

Foto van begin december 2011. (:
Was een van de eerste keren na de stop van 2 maanden rijden.
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:30

Je beugels mogen wel 2 gaatjes langer...En vind dat de pony erg streng loopt.

Zie liever neuse er voor uit en lekker relax.

Vind het geen relax plaatje

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:36

Wat bedoel je met streng Maralyn?

Het beeld is gelijk aan de eerste foto's die je in dit topic plaatste Change, je pony loopt op de voorhand en het geheel toont niet erg actief.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:52

Het lijkt namelijk alsof haar armen en handen op slot zijn, en dat hij soort van trekt omdat zij vasthoud.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:04

Ik denk dat het trekken reuze meevalt, kijk maar hoe het bit in de mond ligt...

Verder ben ik het met Karin eens, je pony lijkt echt een beetje de grond in te gaan. Je kan hier ook mooi zien dat het achterbeen al helemaal opgetild is, terwijl het voorbeen nog van de grond moet komen. Hij steunt dus te veel en te lang op het voorbeen.
Als je kijkt naar jouw handen en de neus van je paard, die wijzen ook helemaal omlaag. Qua hoogte vind ik de houding van het hoofd wel goed, maar ik zou graag zien dat de hele hals meer op lengte komt. Er moet ruimte komen in het lijf om te swingen, om echt te gaan bewegen. Nu zorgt het ronde ervoor dat de pony wat voor over komt, geen ruimte heeft om het voorbeen voldoende weg te zetten en dus ook geen ruimte krijgt om achter meer te dragen.
Ik denk dat je vooral niet te voorzichtig moet rijden, meer naar voren. Laat de neus er maar eens uitkomen, niet te bang zijn dat het plaatje niet netjes genoeg is. Gewoon lekker aan het werk.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:46

_Esther_87_ schreef:
Ik denk dat het trekken reuze meevalt, kijk maar hoe het bit in de mond ligt...

Verder ben ik het met Karin eens, Ooooo pije pony lijkt echt een beetje de grond in te gaan. Je kan hier ook mooi zien dat het achterbeen al helemaal opgetild is, terwijl het voorbeen nog van de grond moet komen. Hij steunt dus te veel en te lang op het voorbeen.
Als je kijkt naar jouw handen en de neus van je paard, die wijzen ook helemaal omlaag. Qua hoogte vind ik de houding van het hoofd wel goed, maar ik zou graag zien dat de hele hals meer op lengte komt. Er moet ruimte komen in het lijf om te swingen, om echt te gaan bewegen. Nu zorgt het ronde ervoor dat de pony wat voor over komt, geen ruimte heeft om het voorbeen voldoende weg te zetten en dus ook geen ruimte krijgt om achter meer te dragen.
Ik denk dat je vooral niet te voorzichtig moet rijden, meer naar voren. Laat de neus er maar eens uitkomen, niet te bang zijn dat het plaatje niet netjes genoeg is. Gewoon lekker aan het werk.

Ooooo
Dankje! We rijden heel veel lang en laag nu, voor nog meer ontspanning en daarna loopt hij er ook veel uit met zn met zijn neusje, en het is ook nog eens goed voor zijn rug! Ik zal binnekort nog een aantal foto's plaatsen van hoe het er nu ee n beetje aan toe gaat. Door veel overgangen enso te maken komt zijn achterhand er ook steeds beter onder heb jij
hieernog.tipsr

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:49

*hier nog tips voor.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:15

Change3x schreef:
*hier nog tips voor.

Tips voor de achterhand bedoel je? Heel veel overgangen rijden, maar wel correcte overgangen! Daar heb je echt wel hulp bij nodig hoor, dat is namelijk hartstikke moeilijk...iedere week wordt daar nog een groot deel van mijn eigen les aan besteed. In een overgang terug moet je paard leren rond te worden over de bovenlijn, de hals iets te tillen waardoor ruimte ontstaat om het bekken te kantelen en terug te komen op het achterbeen.
Let op ik zeg niet dat je de hals zelf op moet tillen of het hoofd omhoog moet gaan houden hoor, maar een paard kan niet van voor en van achter tegelijk zakken! Op het moment dat je een paard gaat sluiten moet je dus wel ruimte geven om voor omhoog te komen.
Wat je vaak ziet is dat men een vloeiende overgang denkt te rijden, maar wat er dan gebeurt is dat het paard steeds trager en trager gaat draven en dan in stap valt. In plaats daarvan wil je juist dat je paard korter gaat draven maar wel ritme behoud, en vanuit die korte gedragen passen gaat stappen. En eerst is dat maar één pasje, maar het worden er steeds meer en je paard wordt er zoveel fijner en sterker van.

Verder is (vloeiend recht en diagonaal dus met de juiste beenzetting) achterwaarts gaan ook een goede oefening.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:35

Dankjewel! Jah, zeker weten! In het Z hebben ze er zelfs nog moeite mee, dus zo zie je maar! Ik ga hier morgen rustig mee aan de slag en dan komt het vast vanzelf steeds iets meer. Bedankt! :j