[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:16

R_ali_R schreef:
Ben het met je eens Bertie gewoon plaatsen die foto's, we leren er allemaal van en als iemand je afzeikt gaat gewoon de zweep erover ~~}>
Maaruh ik leef wel op een roze wolk hoor ben tenslotte de volgende anky :')

Pfff! Volgens mij sta jij met beide rijlaarzen op stevige grond. *\o/*
En ben jij de volgende Anky? Dat ga ik vast niet meer meemaken.. :n
Jammer! _O-

R_ali_R

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:19

hahaaha kan altijd dromen toch :Y)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:25

amaryllis leuk dat je je filmpje geplaatst hebt!!
wat ik zie, je linkerschouder hangt wat lager, en je sta moment gaat in een knik. zo zie ik ook dat je scheef zit.
en inderdaad even veel rechtsom rijden als linksom, misschien nog meer rechtsom juist omdat dat de moeilijk kant is. Ik zelf rijd dan niet op tijd, maar op aantal voltes b.v. 2 voltes de ene kant op, van hand veranderen, 2 voltes de andere kant op.
maar lees ondertussen dat je dat al doet, super! Is naar mijn mening heel belangrijk vooral met een scheef paard, dat je alle oefeningen op beide handen even veel doet. En naar mijn idee dan toch iets meer op de moeilijke kant om die spieren te trainen, wat op te rekken zogezegd. Maar of dat per se juist is weet ik eigenlijk niet. Ik wordt vanzelf verbeterd hier :j

Ohja en het achterwaarts, doe ik dus ook door mijn gewicht wat meer op mn schaambeen te leggen.. dus overdreven gezegd ga ik wat naar voren zitten; tegen de voorwaartse richting in van het paard, ook knijp ik licht wat met mijn knieën (moet je voorstellen als een hond achter je staat en tussen je benen door wilt glippen, dan doe je je benen bij elkaar/gaan de knieën naar elkaar en zou ook vanzelf je bovenlichaam wat naar voren gaan: dus op het paard je gewicht meer op het schaambeen). benen wat naar achter (waarom is dat eigenlijk precies, om het duidelijk te houden voor het paard dat dát achterwaarts is, en benen op normale plaats = voorwaarts?), en ik wil dan eigenlijk niks aan het hoofd vragen. Maar of dat laatste dus echt moet/mag weet ik niet. ik hoor het graag :j

sodeletuut leuk dat jij even een andere er in gooit. Ik zelf denk, dat je het je paard zo kan aanleren als jij wilt natuurlijk.. eerst leerde ik ook diep zitten. maar omdat ik meer ging rijden met : bekken kantelen (openen) om voorwaarts(er) te gaan, en ik las over het tegen de beweging in te gaan zitten om te vertragen..leek het mij handig om dat ook in de halt - en het achterwaarts te houden. want als ik dieper zou gaan zitten, zouden mijn bekken dus zo kantelen alsof het lijkt of ik voorwaarts wil. Ingewikkeld :+
maar ik doe dus bijna het zelfde als wat jij doet alleen kantelen onze bekken geloof ik de andere kant op (ik kantel em naar voren, dus meer op mn schaambeen zitten, en jij kantelt em denk ik naar achter omdat je zwaarder gaat zitten:meer op je billen:dus meer op je zitbeenknobbels?)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:30

S_en_Z schreef:
Het is erg rustig zeg :)

Is er iemand die kan uitleggen hoe hij zijn paard achterwaarts krijgt/vraagt en hoe hij zijn handen, benen en lichaam houdt voor, tijdens en na het achterwaarts? En belangrijker, waarom op deze manier?

Er wordt weinig over deze oefening nagedacht terwijl hij heel nuttig kan zijn mits op de juiste manier gereden :j aangezien het vaak "mis" gaat met de takt en de AANLEUNING is het misschien wel een leuke nadenkvraag! (en een opstekertje?)

Zal later ook vertellen hoe ik hem doe en waarom :)

Ik ga lichter zitten, beetje naar voor en leg mijn been wat meer naar achter. En hierbij denk ik achterwaarts. Als er 1 ding is dat mijn paard het beste kan dan is het wel achterwaarts gaan.
Ik heb het hem eerst geleerd via grondwerk, nadien pas onder het zadel.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:31

kun je dat uitleggen, hoe je dat met grondwerk hebt aangeleerd: voorbereidend op de hulpen voor onder het zadel?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:35

R_ali_R schreef:
Hier nog twee foto's van twee weken geleden zag ze nog op de geheugenkaart staan helemaal vergeten anders had ik ze eerder geplaatst :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken, ben op zich wel blij maar ook weer niet :+
Ik reed hem op het moment terug maar had hem weer sneller voorwaarts moeten rijden om hem actief te houden.
Lijkt op de tweede foto ook wat op de voorhand tevallen. Vandaar sneller een tempo wisselingrijden.

Achterwaarts ben ik op het moment nog niet echt mee bezig. Ben nu we aan de hand bezig met achterwaarts met het woordje terug.
Voor als ik het onder het zadel ga doen dan heb ik in het begin een stemhulp er bij heb.

Hm .. misschien begrijp ik wel wat je bedoelt.
De foto's zijn niet optimaal, maar ik heb niet de indruk dat er een beeld naar voren komt in het vervolg van de bewegingsafloop dat SCHOUDERVRIJHEID laat zien. Kan dat kloppen? :=
Citaat:
Hmmm als ik het gewoon been had gegeven niet nee heb ik ook in de eerste instantie gedaan maar reageerde niet dus toen kreeg meneer een duidelijke hulp en toen was die schoudervrijheid er wel.Maar ik snap wat je bedoelt.

Nah ..
je kunt natuurlijk wel zeuren over nek hoogste punt, en zo. Maar het plaatje ziet er zo slecht nog niet uit. Een beetje meer dit, en een beetje meer dat, en het plaatje kan er zomaar anders uit zien. Als uitgangspunt voor een beetje meer hier of daar is er al! +:)+
Nu dan nog dat beetje hier, en daar. _O-
Zo gemakkelijk is dat niet, dat weet ik wel :+
Nét dat beetje meer de wereld in, nét dat beetje 'leuk'.. Nét dat beetje lef..
Nee, niet gemakkelijk.
En toch .. het ligt al wel op de loer, bij jou. Nét dat beetje .. +:)+
Goed hoor! :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:38

Sodeletuut schreef:
S_en_Z schreef:
Het is erg rustig zeg :)

Is er iemand die kan uitleggen hoe hij zijn paard achterwaarts krijgt/vraagt en hoe hij zijn handen, benen en lichaam houdt voor, tijdens en na het achterwaarts? En belangrijker, waarom op deze manier?

Er wordt weinig over deze oefening nagedacht terwijl hij heel nuttig kan zijn mits op de juiste manier gereden :j aangezien het vaak "mis" gaat met de takt en de AANLEUNING is het misschien wel een leuke nadenkvraag! (en een opstekertje?)

Zal later ook vertellen hoe ik hem doe en waarom :)

Ik lees trouw mee in dit topic, en lees nu drié reacties waarin mensen lichter gaan zitten voor achterwaarts. Ik doe het zelf juist precies andersom. Ik ga zwaarder zitten, denk achteruit, meestal gaat paardlief dan al, als ze dan nog niet gaat, leg ik mijn knieën aan en zeg ik 'terug', en gaat ze dan nóg niet (als mevrouw in een etterbak bui is), neem ik lichtjes de teugels aan. Maar voorover zitten heb ik echt nog nooit van gehoord.. :)

Waarom denk je dat je je zwaar moet maken?

Ik kan je wel vertellen waarom er vaak ietsjes naar voren gezeten wordt: daardoor wordt de druk van de zit opgevangen door de bovenbenen. Dit zorgt ervoor dat de rug ontlast wordt waardoor het paard makkelijker achterwaarts kan gaan.

Ietsjes kantelen en gewicht op je bovenbenen brengen ipv kaarsrecht zitten is overigens niet voorover zitten. Het is gewoon lichtjes je gewicht verplaatsen :)

Ben wel benieuwd naar waarom jij zwaar zit (ik zeg niet dat je het goed of fout doet overigens hoor)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-02-12 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:43

R_ali_R schreef:
Hier nog twee foto's van twee weken geleden zag ze nog op de geheugenkaart staan helemaal vergeten anders had ik ze eerder geplaats :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken, ben opzich wel blij maar ook weer niet :+
Ik reed hem op het moment terug maar had hem weer sneller voorwaarts moeten rijden om hem actief te houden.
Lijkt op de tweede foto ook wat op de voorhand tevallen. Vandaar sneller een tempo wisselingrijden.

Achterwaarts ben ik op het moment nog niet echt mee bezig. Ben nu we aan de hand bezig met achterwaarts met het woordje terug.
Voor als ik het onder het zadel ga doen dan heb ik in het begin een stemhulp er bij heb.

Hey, is dat in Geesteren aan de Vinckenweg? ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:43

FahyaFemke schreef:
kun je dat uitleggen, hoe je dat met grondwerk hebt aangeleerd: voorbereidend op de hulpen voor onder het zadel?

Methode die het meest gebruikt wordt:

Je loopt er dan naast, halster met touwtje om en een dressuurzweep in je handen, dan laat je het paard eerst halthouden waarbij je met de zweep zijn hele lijf aanraakt zodat ie er geen onnodige angst voor heeft.Wanneer dit goed gaat, ga je halt houden en je houd de zweep voor de borst, zegt het commando "terug" en tikt het dier aan met de zweep op de borst.Dit doe je heel zachtjes en zonder druk, met je halster en touw doe je niets.Als het dier een pasje achterwaarts gaat, dan belonen en weer voorwaarts gaan en het op een ander punt doen.Als dat goed gaat leren ze de associatie "terug" met het achterwaarts gaan te maken waardoor het makkelijker aangeleerd word onder het zadel.Overigens kun je als het paard het eenmaal begrijpt de hulp gaan verfijnen.Dan kun je de zweep voor de borst houden en het commando terug geven en dat is voor het dier vaak al genoeg hulp om achterwaarts te gaan.Op een gegeven moment kun je het dan ook zonder zweep.

Ik ben overigens niet zo begonnen, maar heb wel het commando terug en om aangeleerd zodat ik haar niet onnodig in de poetsplaats om haar as hoef te draaien ;) Ik heb het wel hetzelfde aangeleerd, maar vooral door tikjes te geven met mijn hand op haar borst en belonen voor het "terug" gaan.

Onder het zadel snapte ze er de eerste 2 x niet zoveel van, maar na 3x in een week afentoe een pasje terug viel het kwartje en ze doet het zo fijn dat we nog niet 1x lager dan een 8 hebben gekregen := Ik heb geen gebruik gemaakt van omstanders. Alleen aangemoedigd :=

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:46

Ik doe nog steeds veel grondwerk met behulp van clickertraining. Maar dat kan ik niet zomaar in 123 uitleggen. Kweet niet of ik hier reclame mag maken maar je kan altijd eens een kijkje nemen op de website van ingeteblick.be

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:54

bertie schreef:
R_ali_R schreef:
Hier nog twee foto's van twee weken geleden zag ze nog op de geheugenkaart staan helemaal vergeten anders had ik ze eerder geplaatst :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken, ben op zich wel blij maar ook weer niet :+

Hm .. misschien begrijp ik wel wat je bedoelt.
De foto's zijn niet optimaal, maar ik heb niet de indruk dat er een beeld naar voren komt in het vervolg van de bewegingsafloop dat SCHOUDERVRIJHEID laat zien. Kan dat kloppen? :=
Citaat:
Hmmm als ik het gewoon been had gegeven niet nee heb ik ook in de eerste instantie gedaan maar reageerde niet dus toen kreeg meneer een duidelijke hulp en toen was die schoudervrijheid er wel.Maar ik snap wat je bedoelt.

Nah ..
je kunt natuurlijk wel zeuren over nek hoogste punt, en zo. Maar het plaatje ziet er zo slecht nog niet uit. Een beetje meer dit, en een beetje meer dat, en het plaatje kan er zomaar anders uit zien. Als uitgangspunt voor een beetje meer hier of daar is er al! +:)+
Nu dan nog dat beetje hier, en daar. _O-
Zo gemakkelijk is dat niet, dat weet ik wel :+
Nét dat beetje meer de wereld in, nét dat beetje 'leuk'.. Nét dat beetje lef..
Nee, niet gemakkelijk.
En toch .. het ligt al wel op de loer, bij jou. Nét dat beetje .. +:)+
Goed hoor! :j

Bedankt Bertie,
klopt er is nog heel wat te verbeteren maar ik ben wel blij met hoe het nu is en hoeveel verbetering we eigenlijk hebben gemaakt.
De beetjes die nog moeten komen komen er wel alleen daar gaat wat tijd overheen.
Ik ben allang blij hoebeel ik bereikt heb in een korte tijd er zitten stukje zoals dit bij maar ook dat hij wat meer op de achterhand komt en dan zwefen we *\o/* .

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:55

Joolien schreef:
R_ali_R schreef:
Hier nog twee foto's van twee weken geleden zag ze nog op de geheugenkaart staan helemaal vergeten anders had ik ze eerder geplaats :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken, ben opzich wel blij maar ook weer niet :+

Hey, is dat in Geesteren aan de Vinckenweg? ;)

nee :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:57

ah oke. ja dat is dus puur op je stem.
ik hoopte op dat er op de punten werd gewerkt zoals je onder het zadel ook zou doen.

zo leer ik veel paarden al voor ik er op ga, dat als ik 'stap' zeg en we voorwaarts moeten gaan, ze wat druk voelen op de plaats waar straks je been zit. Ik wandel eerst met ze ipv er op, zodat ze ook wennen aan de handen bij de hals en de hulpen aan het hoofd. zoals hier:
Afbeelding
al zit mijn rechterhand hier even niet op de plaats, maar zo begrijpen jullie hoe ik het bedoel :j

juist dat uitleggen is het leukste hier vind ik lizzii, zo leert iedereen er van :j
Daarom vroeg ik ook een uitleg op die achterwaarts aan de hand, maar ik hoopte op wat anders haha.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:02

S_en_Z , een dui delijke uitleg :) Alleen als je het met behulp van een zweep wil aanleren , zou ik niet aantikken aan de borst maar eerder aan de zuikant van je paard ter hoogte van de plaats waar je been zou komen te liggen bij het achterwaarts gaan dus als je erop zit. Als je nadien deze oefening doet onder het zadel vervang je gewoon je de zweep door je been.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:13

FahyaFemke,

Wat ik prettig werken vind om een paard het achterwaarts aan te leren is actief stappen en dan naar halt. Bij correcte halt: (dus nageeflijk zonder rukken, plukken en klemmen van benen) Eerst knieen stukje terug leggen zodat je je kuiten terug legt. Verbinding houden op de teugels maar geen ophoudingen of kneepjes of vastzetten. Dan gewicht op de bovenbenen brengen (dus ietsjes "voorover"), lichte druk op de teugel + kuiten aan de buik + commando terug. Als het paard achterwaarts wil gaan direct hand ontspannen en voor iedere pas even belonen.

Dit uitbouwen. Naarmate het paard fijn blijft steeds minder gewicht op de bovenbenen brengen (dus bijv bij eerste 1 of 2 passen en dan voorzichtig rechter gaan zitten zodat je de hulpen kunt verfijnen. Uiteindelijk heb je dan geen lichte druk meer nodig en is aanleuning bieden en benen terug voldoende.

Het belangrijkste is dat de hand het paard niet hindert omdat je dan het achterbeen blokkeert en het paard terugwerkt in de mond terwijl je wil dat het bekken kantelt en daalt en de kaak gewoon ontspannen blijft en je een fijne aanleuning houdt. Wat er zeker niet mag missen aan het achterwaarts is de activiteit. Een paard hoeft niet hard achterwaarts te stappen maar moet wel zijn achterbeen optillen, terugtillen en neerzetten. Actief blijven dus.

Die activiteit kun je alleen opwekken door je overgang draf - halt stap -halt correct te rijden. Gebrek aan activiteit (en ook teveel aan ruiterhand) kun je terugzien aan een slepend achterbeen en/of te diep achter de teugel gaan met het hoofd. De billen komen dan omhoog ipv dat ze gaan dalen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-02-12 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:15

Lizzii schreef:
S_en_Z , een dui delijke uitleg :) Alleen als je het met behulp van een zweep wil aanleren , zou ik niet aantikken aan de borst maar eerder aan de zuikant van je paard ter hoogte van de plaats waar je been zou komen te liggen bij het achterwaarts gaan dus als je erop zit. Als je nadien deze oefening doet onder het zadel vervang je gewoon je de zweep door je been.

Ik ben geen zwepenmens en heb eigenlijk nooit problemen gehad met paarden aanleren van AW die commando terug niet zo goed kennen. Ik ken deze methode omdat ik het veel toegepast heb zien worden.

Wat ik het belangrijkste vind ohz:

Belangrijkste is dat je contact hebt met het paard, dat hij zich laat rijden. Als ze zich laten rijden is AW geen probleem. Paarden die zich niet laten rijden en in overgangen en tempowisselingen al tegen je benen of handen aan lopen hikken zijn nog niet toe aan AW aanleren. (dat is de ervaring die ik heb)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:16

Lizzii schreef:

precies mijn gedachte!

daarom vroeg ik naar een uitleg :j

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:18

-
Laatst bijgewerkt door annet155 op 13-02-12 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:19

Ik gebruik ook geen zweep met het achterwaarts leren maar mijn hand leg hem tegen zijn borst en geef een beetje druk. Nu ligt mijn hand niet meer tegen zijn borst maar hou ik hem ervoor en zeg dan terug dit bouw ik af zodat ik het straks alleen op stem kan doen.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:21

Ben ook geen zwepenmens, klinkt ook zo naar, maar zolang je een zweep gebruikt als hulpmiddel bvb als verlenging van je hand of been dan heb ik er helemaal geen probleem mee.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:24

ja maar dit gaat allemaal over het gewone achterwaarts aanleren... ik hoopte dat er ook iemand werkte zoals lizzii uitlegt: geef dan de hulp vanaf de grond..al aan op de plaats waar je straks je been legt.

Maar blijkbaar doet bijna iedereen het hetzelfde :D Is voor mij ook de manier hoor, op mijn stem dus. het commando wordt uiteraard eerst uitgelegd en bevestigd vanaf de grond, want dan kun je druk op de borst geven. Daarna vanuit het zadel je commando geven.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:29

Ik sta naast mijn paard, met mijn gezicht richting haar lichaam, ter hoogte van de schouder. Ik leg mijn hand op de plek waar normaal mijn been ligt en druk zachtjes en zeg 'terug' (op een vaste toon 'tuuuuuh-rug'). Hierbij voer ik geen druk uit op het touw. Als ze terug gaat, loop ik een pasje mee terwijl ik haar beloon. Ik herhaal de hulp voor de volgende stappen. Ik hoop zo dat ze de stemhulp in combinatie met de druk aan het achterwaarts koppelt en dat ik daar later profijt van heb onder het zadel :D Nu zijn we nog niet toe aan achterwaarts onder het zadel :n

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:33

Agossie schreef:
Owkeeej... :oo

Agossie
(ik gok) S_en_Z
Wendy_Chewie
JoycexLynn12
R_ali_R
FahyaFemke
Yelly
(ik gok) Calimero_

Dat zijn er al 8! Ik denk dat ik Yamcha ook even een pb stuur, want die wil misschien ook wel.

Hoe weet je dat nou? :+
Nee maar ik zou inderdaad maar al te graag mee willen doen! Ik heb eigenlijk meer dan 5 jaar lang les gehad van dezelfde instructrice en dat was gewoon zoo anders. Nou heb ik nog geen les gehad. Maar aan alle commentaren te zien dan. Ik heb vaak het idee dat de meeste mensen plezier in het rijden en wedstrijdgericht rijden niet samen kunnen doen. Het moet beslist zo en zo en als het niet gaat zijn ze boos. Zelf betrap ik me hier ook vaker op. Terwijl het eigenlijk totaal nergens op slaat. Ik zou zo graag eens niet op een negatieve manier les willen krijgen (je doet dit fout en je doet dat fout en dit kan beter) maar juist op een positieve manier en juist erg blij en trots zijn als het wel goed gaat.

Ben bang dat alleen zodra de workshops er zijn ik geen pony meer heb |(

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:35

calimero: hoezo??

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:41

Om een heel lang verhaal kort te maken.
Financieel wil het niet meer lekker.