Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:20

chanel1985 schreef:
Zo kwam het bij mij wel over (niet alleen door je laatste maar deze was de druppel), maar zand errover.

Ik ben misschien een beetje gevoelig over dit onderwerp maar ik doe mijn best om af te vallen, ga sinds januari naar een diëtiste en ben nu 9 kilo afgevallen. Wat ik zelf al heel goed vind maar blijkbaar is dit voor sommige mensen niet snel genoeg (in mijn omgeving) . Dan doe je er iets aan en dan is het nog niet goed.
Ik denk dat je dan wel kan begrijpen dat ik dan bijna uit mijn vel spring.

Ik weet donders goed dat ik niet altijd even tactisch mensen benader, maar ik kan het niet helpen. Zo ben ik geboren en heb echt wel geprobeerd alles subtieler over te brengen naar mensen, maar heb gemerkt dat ik dan alleen maar mezelf in de weg zit om een ander een plezier te doen en zo word ik niet gelukkiger, ik heb dus geaccepteerd dat ik een **** mens ben.

Maar even weer on-topic,

ooit heb ik via funniest home video's op televisie een filmpje gezien van een dikke vrouw die op haar schimmel wilde stappen maar dat beest zakte bij iedere poging door zijn benen... en dat was zoooooo grappig... *zucht*

Wie heeft dit toen ook gezien en wat vind je daar van?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:22

Mindim schreef:
Anoukie schreef:
En het leven is toch echt zoveel mooier en leuker als je anderen niet veroordeelt, maar eerst eens naar jezelf gaat kijken voor je wat over een ander denkt of zegt :).

Wie zegt dat ik dat niet doe? En doe jij het wel?

Niemand zegt dat, maar jij voelt je aangesproken :). En ik streef ernaar om dat te doen, ben zeker niet roomser dan de paus ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:23

Ik heb dat idd ook gezien, snapte de humorfactor er ook niet van. Ze hebben vaker van dat soort 'grappige' filmpjes met te zware ruiters die op een te rank paardje stappen. Of van katten in het zwembad gooien en lachen dat het beestje niet kan zwemmen, vreselijk.

dromertje2

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:30

Die filmpje daar kan kan ik ook niet om lachen, ik vind by the way dat er wel een max is wat een paard kan dragen, alleen vind ik dat je niet kan veralgemenen, en dat het afhangt van paard tot paard.

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:31

Mindim schreef:
Zoewieso schreef:
Cardio helpt ook maar voor een klein percentage om af te vallen, dat heeft te maken met het stress hormoon. Hardlopen maakt het stress hormoon aan en van dat hormoon kom je aan. Dat heeft allemaal te maken met vroeger toen wij nog allen in grotten leefden. Slechts een klein percentage van de mensheid valt af van het stress hormoon.

Met kracht training verbrand je het meeste vet. Omdat dan het groeihormoon erbij komt kijken.

Beste voedingspatroon is meerdere malen op een dag kleine porties te eten, nog VOOR dat je een hongergevoel krijgt, want dan ben je al te laat.

Ben ik niet met je eens over het cardiogedeelte. Niet iedereen komt trouwens aan van stress, ik val er enorm van af.

Dat zei ik, slechts een klein percentage valt af van stress. Dus daarom zou jij van cardio ook afvallen.

Lees dit maar even :

Dit is het vetopslag-hormoon cortisol, ook wel het stress-hormoon genoemd.

Heb jij ooit ervaren dat stress je dik maakt?
1% van de mensen valt juist af als ze stress hebben doordat ze geboren zijn met andere genen, maar verreweg de meeste mensen krijgen problemen met hun gewicht door stress.

Ben jij ooit zwaarder geworden op momenten dat je zorgen had, last had van stress, of niet goed in je vel zat?

Het is een 'overlevingsmachanisme' dat we hebben geërfd van onze voorvaderen...

Een stress-situatie = een situatie van gevaar en daarop stelt je lichaam zich in. 10.000 jaar geleden waren stress-situaties namelijk levensbedreigend, je had bijvoorbeeld stress omdat je moest vluchten voor een leeuw. Ons lichaam is in al die jaren slechts 0,01% veranderd ten opzichte van het lichaam van onze voorvaderen, daarom reageert ons lichaam fysiologisch gezien nog precies hetzelfde als toen, met de aanmaak van dezelfde hormonen.

Omdat we van oorsprong moesten overleven tijdens en na een situatie van stress, gaat je lichaam tijdens en na stress zijn overtollige vetreserves zo lang mogelijk bewaren, één van de functies van het vetopslag-hormoon cortisol.

Tegelijkertijd wil je lichaam eventuele verloren energie bijvullen en geeft je lichaam een signaal af om te gaan eten..

Stress leidt dus niet alleen tot directe vet-opslag het geeft je hersenen tevens het signaal dat je moet eten, je krijgt honger!

Heb je ooit last gehad van vreetbuien nadat je stress had gehad? Of op momenten dat je even niet goed in je vel zat? Het had te maken met het stress-hormoon cortisol.

Het probleem is dat je dus heel gezond kunt eten, maar als je (zonder dat je het door hebt) teveel stress-hormonen in je lichaam aanmaakt, kan je nooit afvallen.

Dus ook met hardlopen ( want je rent ) maak je het stress hormoon aan.

Kracht trainingen waarbij het groeihormoon word aangemaakt daar val je het meest van af.

Waarom denk je dat Body builders en dergelijke zoveel calorieën eten en toch super strak in hun vel zitten? Vanwege dat groeihormoon dat het vet verbrand.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:38

wat een heerlijk prutsmuts over gewicht

BMI kun je wat mij betreft ook in de vuilnisbak gooien
ik heb een nogal stevig bottenstelsel, als kind staken mijn knieen al enorm uit en verder ben ik ook niet erg fijntjes gebouwd
zet daar een willekeurig slank gebouwde vrouw naast en ik ben gewoon grof
mijn polsen zijn breder , mijn schouders zijn breder, heupen helaas ook
als ik dan die fijne poppemiekes zie, zo heb ik er nooit uit gezien
als kind deed ik aan wedstrijdturnen, ik kon super goed salto's enzo springen, was sterk gebouwd maar elegant ben ik nooit geweest
ik woog op mijn 16de al 65 kilo en ik was echt slank, deed veel aan sport

dan wat betreft een paard kan dragen, dat verschilt per dier, daar kan je ook geen meetlat op zetten
een arabier van 1.50 kun je onmogelijk vergelijken met een haflinger van die maat
verder is een paard met korte rug veel sterker als eentje met een lange, als het tegen zit ook nog weke rug

ik heb 3 zwangerschappen door gereden tot bijna het eind
nou, dat was dan ook niet goed want allemaal extra gewicht op de verkeerde plaats

en dan kom je op het gebruik
wat is zwaarder voor een paard?
een endurance rit van 120 km met een lichte ruiter, een springparkoers van 1.20 met en gewone ruiter of een stapritje buiten met een ruiter die wat te zwaar is
en zo kan ik het lijstje nog vele kanten heen brengen

gelukkig heb ik gezonde paardjes en hou ik ze goed in de gaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:43

vanitymay schreef:
Hmm Electra: en uitsluiten van allerlei activiteiten, discriminatie en afzeiken van deze groep helpt dan in welke richting? Of de jeugd aan eetproblemen en een laag zelfbeeld helpen is de oplossing omdat..??

Tsjongejonge net 14 pagina's doorgelezen en het is nog steeds hetzelfde gezeur, alles wordt er nog steeds bijgehaald. Een laag zelfbeeld heeft de jeugd vaak toch wel, en niet alleen de jeugd, heb inmiddels genoeg profielen gezien van mensen die beweren dat ze overgewicht hebben die dat totaal niet hebben. Daar heeft dit niks mee te maken, ook niet met discriminatie, afzeiken en uitsluiten. Het gaat hier puur om HET WELZIJN VAN HET PAARD, te dikke ruiters moeten gewoon niet gaan paardrijden. Punt. Iemand boven de 80 kilo komt niet op mijn paard, ook al is dat een stevige kruising KWPN x tuiger. Heb in het verleden wel degelijk gemerkt dat zij last kan hebben van gewicht, ook van het mijne, ook al ben ik nooit zwaarder geweest dan 75.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:46

Mindim schreef:
JessAndHope schreef:
Heey, ik kom net binnenvallen!!!

Zelf vind ik mezelf echt veel te zwaar en ben al heel lang bezig met af te vallen. Helaas kan ik zeer weinig aan lichaamsbeweging doen en daarom is het ontzettend moeilijk om af te vallen. Sinds kort rijd ik weer (heb 3 jaar lang niet gereden en m'n paardje als grasmaaier gehad omdat ik te bang was om te rijden na een val) en ik heb gelukkig een groot paard en ik weet dat ze me met gemak kan dragen.

Ik denk dat als je je al ergens bewust van bent, het in ieder geval al goed is :j Dan volgt de rest vanzelf.

Mag ik vragen waarom je zeer weinig aan lichaamsbeweging kunt doen?

Ik heb reuma en de minste of geringste inspanning zorgt er al voor dat ik ontzettend veel pijn krijg.
Zo ben ik vanochtend naar stal gelopen met de kinderwagen en de hond... 20min lopen, ik weet nu al dat ik morgen met moeite mijn bed uit kom en gelijk twee tramadol achterover meot slaan om de dag door te komen.

Even gezellig naar de sportschool gaan zit er dus niet in helaas, ik probeer zo veel mogelijk te doen met een minimale belasting voor mijn spieren, maar dit zorgt er helaas ook voor dat het afvallen nou niet zo vlot gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:46

annemarie79 schreef:
Hoi lieve allemaal
Ik heb mezelf net geregisteerd om hier op te kunnen reageren.
Ik als dik persoon heb hier zeker een mening over.
Ik hem heel mijn leven zeer aktief paard gereden.
Wedstrijden eigen paarden alles.
Maar sinds mijn huwelijk en mijn 3 zwangerschappen ben ik zeker 40 kilo aan gekomen.
Maar nu het paardenbloed weer gaat kriebelen en we waarschijnlijk binnen kort een huis met paardenbak en stallen gaan kopen.
Wil ik voor MEZELF en dus echt niet voor anderen die kilo's kwijt raken voor dat ik op een paarden rug klim.
Dit omdat ik met dit lichaam niet in staat ben om zo te rijden en te genieten als voor die tijd.
Ook heb ik besloten dat mijn toekomstige paard een fries of een tinker word.

Ik ben nu in 2.5 maand 20 kilo afgevallen dus we zijn op de helft.
Maar ik weet zeker als die 40 kilo eraf zijn en ik ga weer zo rijden dat ik nog meer verlies.

Dus mijn eind conclusie is eigenlijk doe wat je wilt geklest word er toch.
Als je paard er geen last van heeft en jij zelf niet moet je het gewoon doen.

elke beweging is tenslotte erg goed voor je.

Is een beetje met elkaar in tegenspraak, gezien het feit dat jij zo aan het afvallen bent (waar ik overigens alleen maar bewondering voor heb, superknap).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:35

Moderatoropmerking:
Ik heb weer enkele berichten verwijderd. Ditmaal over het al dan niet hebben van een leeg profiel en de reden daartoe. Als je vragen hebt over wie iemand is en je dat niet uit het profiel kunt halen dan kun je ook altijd een PB'tje sturen.

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:45

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:46

Zo te zien is dit een amerikaans filmpje. Dat soort taferelen zie je vaak genoeg ook in toeristen oorden. Hele zware amerikanen op kleine ezeltjes. Dat soort werk.

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:47

Ik geloof niet dat het alleen daar gebeurt, maar ook hier in NL

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:55

nou, dit neemt niemand toch serieus?
deze vrouw is fysiek niet eens in staat om op een paard te komen, laat staan rijden

verder praten we hier niet meer over normaal wat extra overgewicht maar over iemand die zo zwaar is dat ze lichamelijk zwaar beperkt is in haar beweging

in dit geval arm paardje want kwa bouw is dit dier natuurlijk totaal niet in staat haar te dragen
zou ze al op een paard passen , zou ze op een belgisch trekpaard gehezen dienen te worden

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:54

Colway schreef:
Blue_Eyes schreef:
de een zal met een gewicht van 80 kg bij die lengte echt te zwaar zijn voor haar skelet, een ander is wat grover van botwerk en is dan keurig op gewicht. Maar gemiddeld genomen zit je dan op een BMI van 24,4, waar tussen 18 en 25 gewoon een gezond gewicht is. Dus niks mis mee. Je kunt ook al beginnen te miepen voor er iets aan de hand is.

Zware botten bestaan niet, dat scheelt max 1.5 - 2kg....

en miepen voor er iets aan de hand is? Ja ik denk dat dat goed is...Een grens stellen voor je ellende kan verwachten, niet dat je daarmee alle ellende uit de wereld helpt, maar ieder beetje ellende dat he kan voorkomen is winst

Ik zeg ook niet dat het aan het gewicht van de botten ligt, maar wel aan iemands bouw. De een is gewoon breder van bouw dan de ander. Ik heb een vriendin van 1.85, die weegt 72 kilo en moet ook echt niet meer wegen, die is gewoon lang en tenger. Ik heb ook een vriendin van 1.78 die al gauw 85 kilo weegt, schat ik, maar niet dik is. Die is gewoon breed, heeft brede schouders, brede heupen, grote boezem. Alles aan haar is groot en grof. Maar dik is ze zeker niet.
En daarom zeg ik dat je niet moet miepen voor er iets aan de hand is. Ja, als die lange dunne vriendin 80 kilo zou wegen, zou ze te dik zijn. Maar als die andere 80 kilo zou wegen, zou haar gezicht invallen en zou ze er ongezond uitzien omdat dat gewoon niet bij haar bouw past.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:58

nou die bestaan wel inderdaad,
bij ons in de paardensport winkel vroeg iemand een keer naar maat 50 en toen zij onze verkopen dat diegene niet meer op een paard moest gaan zitten ...
dat vind is dus ook geen porum om zoiets te zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:03

Zoewieso schreef:
Dat zei ik, slechts een klein percentage valt af van stress. Dus daarom zou jij van cardio ook afvallen.

Lees dit maar even :

Dit is het vetopslag-hormoon cortisol, ook wel het stress-hormoon genoemd.

Heb jij ooit ervaren dat stress je dik maakt?
1% van de mensen valt juist af als ze stress hebben doordat ze geboren zijn met andere genen, maar verreweg de meeste mensen krijgen problemen met hun gewicht door stress.

Ben jij ooit zwaarder geworden op momenten dat je zorgen had, last had van stress, of niet goed in je vel zat?

Het is een 'overlevingsmachanisme' dat we hebben geërfd van onze voorvaderen...

Een stress-situatie = een situatie van gevaar en daarop stelt je lichaam zich in. 10.000 jaar geleden waren stress-situaties namelijk levensbedreigend, je had bijvoorbeeld stress omdat je moest vluchten voor een leeuw. Ons lichaam is in al die jaren slechts 0,01% veranderd ten opzichte van het lichaam van onze voorvaderen, daarom reageert ons lichaam fysiologisch gezien nog precies hetzelfde als toen, met de aanmaak van dezelfde hormonen.

Omdat we van oorsprong moesten overleven tijdens en na een situatie van stress, gaat je lichaam tijdens en na stress zijn overtollige vetreserves zo lang mogelijk bewaren, één van de functies van het vetopslag-hormoon cortisol.

Tegelijkertijd wil je lichaam eventuele verloren energie bijvullen en geeft je lichaam een signaal af om te gaan eten..

Stress leidt dus niet alleen tot directe vet-opslag het geeft je hersenen tevens het signaal dat je moet eten, je krijgt honger!

Heb je ooit last gehad van vreetbuien nadat je stress had gehad? Of op momenten dat je even niet goed in je vel zat? Het had te maken met het stress-hormoon cortisol.

Het probleem is dat je dus heel gezond kunt eten, maar als je (zonder dat je het door hebt) teveel stress-hormonen in je lichaam aanmaakt, kan je nooit afvallen.

Dus ook met hardlopen ( want je rent ) maak je het stress hormoon aan.

Kracht trainingen waarbij het groeihormoon word aangemaakt daar val je het meest van af.

Waarom denk je dat Body builders en dergelijke zoveel calorieën eten en toch super strak in hun vel zitten? Vanwege dat groeihormoon dat het vet verbrand.

Van alleen krachttraining val je niet af, tenminste niet zoveel dan wanneer je zowel krachtraining als cardiotraining doet. Dan verbrand je het meeste vet.

Bodybuilders eten vooral veel eiwitten voor weefselopbouw en koolhydraten om energie te leveren. Wanneer je te weinig koolhydraten neemt, kan je tijdens een pittige training aardig beroerd worden. Dan heb je nog snel werkende koolhydraten en langzaamwerkende. En wat je eet verschilt dan weer tussen duur en krachtsport.

Het groeihormoon zorgt niet alleen voor vetverbranding maar ook voor spieropbouw, vandaar dat bodybuilders dit ook in synthetische vorm tot zich nemen.

Duursporters (hardlopers en fietsers bijv) zijn vaak nou niet zwaar hoor, dus ergens in je theorie gaat het mis.

Van stress krijg je een adrenalineshot, wat zorgt dat je afvalt, als je echter over een langere periode stress hebt, kan de cortisol zijn werk doen, maar op korte termijn neemt vooral de adrenaline de overhand. Zo ook met duursport, das te kort om de cortisol zijn werk te laten doen, maar lang genoeg voor de adrenaline.

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:17

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:40

joenohoe schreef:
vanitymay schreef:
Hmm Electra: en uitsluiten van allerlei activiteiten, discriminatie en afzeiken van deze groep helpt dan in welke richting? Of de jeugd aan eetproblemen en een laag zelfbeeld helpen is de oplossing omdat..??

Tsjongejonge net 14 pagina's doorgelezen en het is nog steeds hetzelfde gezeur, alles wordt er nog steeds bijgehaald. Een laag zelfbeeld heeft de jeugd vaak toch wel, en niet alleen de jeugd, heb inmiddels genoeg profielen gezien van mensen die beweren dat ze overgewicht hebben die dat totaal niet hebben. Daar heeft dit niks mee te maken, ook niet met discriminatie, afzeiken en uitsluiten. Het gaat hier puur om HET WELZIJN VAN HET PAARD, te dikke ruiters moeten gewoon niet gaan paardrijden. Punt. Iemand boven de 80 kilo komt niet op mijn paard, ook al is dat een stevige kruising KWPN x tuiger. Heb in het verleden wel degelijk gemerkt dat zij last kan hebben van gewicht, ook van het mijne, ook al ben ik nooit zwaarder geweest dan 75.

80 kilo? Het is natuurlijk je eigen keuze en het is goed dat je een max gewicht in stelt voor je eigen paard. Maar op die van mij mag er toch echt wel meer :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:15

joenohoe schreef:
vanitymay schreef:

_/-\o_

Ik word echt helemaal gestoord van alle rotsmoesjes hier.
Het gaat er trouwens niet eens echt om of je te dik bent ja of nee. Het gaat erom of je te zwaar bent voor het paard waar je op wil rijden.

Ik ben 1,78m en ik weeg zo'n 69 kg. Ik kan makkelijk op een leuke KWPN'er van 1,65m.
Zet je me op een ranke arabier van 1,53m, dan ben ik vele malen te zwaar voor het dier. Maar waarom zou ik daar in vredesnaam een probleem van maken?

Zeven jaar geleden woog ik 95 kilo. Denk je nou echt dat ik op een paard sprong? Absoluut niet :n
Ik had het echt geweldig leuk gevonden om te rijden, maar ik wilde het die paarden echt niet aan doen.
Het ging niet om mijn plezier, maar om het welzijn van het paard.
Als je dat als ruiter met overgewicht niet inziet, ben je behoorlijk egoistisch bezig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:34

Moderatoropmerking:
Ik heb weer even een hoop off-topic verwijderd. Als je vragen hebt over iemands profiel of paard doe dat dan per PB :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:30

joenohoe schreef:
vanitymay schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens. Het welzijn van het paard voorop.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:59

Luister niet naar de tips van Zoewieso wat betreft afvallen, er klopt weinig van haar redenaties. Een vreemde mix van juiste informatie, onzin, en foute conclusies (zoals haar redenatie dat cardio niet, en krachttraining wél goed is voor vetverbranding).
Ik ben trouwens (humaan) fysiotherapeut.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:17

Yvettee_4 schreef:
ik gok dat er nu mensen thuis achter hun computertje zitten te denken, van oo god, ik mag niet meer paardrijden, ik moet eerst afvallen want volgens half bokt ben ik te zwaar om nog langer op een paard te rijden?

Ik ben te zwaar voor mijn lengte,in sommige ogen van jullie veel te zwaar.......maar bovenstaande denk ik geen minuut.
Ik rijd mijn tinker alleen recreatief 1 a 2 x {soms zomaar weer 4x}in de week,merk totaal geen verschil dan dat ik bv 10 kilo lichter was aan hem.
Zolang hij nog heel graag mee de hort op gaat en ik hem zie genieten van onze ritjes rijd ik hem.
Mocht hij op wat voor manier dan ook aangeven mij niet meer te willen dragen zal ik hem laten staan.

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:18

Kuggur schreef:
Luister niet naar de tips van Zoewieso wat betreft afvallen, er klopt weinig van haar redenaties. Een vreemde mix van juiste informatie, onzin, en foute conclusies (zoals haar redenatie dat cardio niet, en krachttraining wél goed is voor vetverbranding).
Ik ben trouwens (humaan) fysiotherapeut.

Filmpje gezien?

Deze jongeman ken ik persoonlijk en hij praat zeker geen onzin.