Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:25

quadripes schreef:
@cherie: je hebt dus niets begrepen van wat ik heb geschreven... het gaat niet om de paslengte. de paslengte zorgt er nou juist voor dat er gebeurt wat er moet gebeuren op een volte en daardoor kun je je paard in de achterhand trainen. dat effect moet je niet proberen uit te schakelen.

"Het mechanische voordeel zit bij dezelfde hoeksnelheid in de minder scherpe buiging van de gewrichten, waardoor het effectieve buitenbeen iets langer is als het binnenbeen.

Afhankelijk van de gang, zal de strekking of de buiging van de buiten/binnenbenen iets worden aangepast. De effective werkende lengte van het paardenbeen wordt door het verschijnsel dat mechanisch voordeel (mechanical advantage) wordt genoemd veroorzaakt."

kortom: dit is wat je wilt. Dit is namelijk wat we 'trainen' noemen en daarom moet je dit effect niet willen wijzigen, het is nodig.

en nog een keer: omdat het afhankelijk is van de gang, zal een paard dus meer trainingseffect ondervinden van een volte in draf en galop dan van een volte in stap.

alweer een stelling van de klassieke dressuur bewezen: de stap doet niets voor de buigzaamheid van de achterbenen dus niets voor de verzameling en daarom kun je beter zijgangen in draf en galop rijden als je je paard beter op de achterhand wilt krijgen.

Quadripes, dat is nl precies wat we willen, dat trainen van het gehele paard.

Maar het citaat was hier geplaatst om jouw stellige afwijzing dat er verschil is in paslengte op de volte :j

quadripes schreef:
als het paard rechtgericht op de volte gaat, is er geen verschil in paslengte.

En nu het bewezen is, krijgt de brenger van de boodschap de schuld :')

Dus ga gerust door met mijn hoofd figuurlijk af te hakken :7

Het blijft moeilijk om toe te geven dat je "even" het ZELF niet goed begrepen had :Y)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:19

een paard dat rechtgericht op de volte gaat, heeft geen verschil in paslengte. en dat zegt het artikel ook. omdat het ene achterbeen iets anders doet dan het andere - want dat kan het paard namelijk alleen doen als het rechtgericht op de volte gaat, anders gaat het paard inderdaad onregelmatig lopen = verlies van takt (bijvoorbeeld bij sterke inwerking van de binnenteugel, een ruiter die niet mee zit in de beweging, een sterk terugwerkende ruiter enz).

jullie zeggen: er is paslengte verschil, dat moet je opheffen door naar buiten te gaan zitten.

ik zeg: ok dan ga ik er even vanuit dat er paslengte verschil is, wat er dus vrijwel niet is, omdat het rechtgerichte paard zelf al zodanig beweegt dat de takt behouden blijft.

dan zoek ik de verklaring waarom een paard op de volte geen taktverlies lijdt.

nou de verklaring is: het paard stuwt met het ene achterbeen meer dan met het binnenachterbeen, dat gaat dragen.

en dat is nou net wat we willen trainen en wat alleen bereikt wordt door het paard correct op de volte te rijden.

waarmee nog een keer: waarom zou je je druk maken om paslengte verschil en het te willen opheffen door dan juist op de buitenkant te gaan zitten om de binnenkant te ontlasten? dan doe je dus precies hetgeen waardoor het verergerd wordt.

de reden dat het artikel werd geciteerd was om te staven waarom jullie je druk maken om iets, dat eigenlijk iets goeds is, maar dat jullie willen opheffen door naar buiten te gaan zitten en de binnenkant te ontlasten.

en nou jullie weer.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:26

Ik heb geleerd dat door lengtebuiging de binnenkant omhoog komt en de buitenkant van het omlaag. Waarom zou je dan op de binnenkant gaan zitten en daarmee tegen de beweging van het paardenlichaam in drukken. Op de buitenkant zitten vergroot wat mij betreft de balans van het paard, of te wel, helpt het paard om zijn balans op de volte te houden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:38

vur schreef:
Ik heb geleerd dat door lengtebuiging de binnenkant omhoog komt en de buitenkant van het omlaag. Waarom zou je dan op de binnenkant gaan zitten en daarmee tegen de beweging van het paardenlichaam in drukken. Op de buitenkant zitten vergroot wat mij betreft de balans van het paard, of te wel, helpt het paard om zijn balans op de volte te houden.

Het klinkt heel logisch :+ en blijkbaar is het toch fout op meer op de buitenkant van het paard te gaan zitten :+

Ik heb in een boek van Gregor von Romaszkan zitten lezen vanmiddag.
Daarin wordt uitgelegd, dat het toch beter is om meer op de binnenkant te zitten ivm het samenvallen van het zwaartepunt van ruiter en paard.

Een citaat uit dat boek:

"Door de zijwaartse buiging van het paard wordt zijn zwaartepunt naar binnen (in de richting van de buiging) verlegd.
De ligging van het zwaartepunt verandert overeenkomstig massa en ondersteuning van het paard.
Het paard bewaart zijn evenwicht door zijn binnenbenen meer te belasten, met name het binnenachterbeen dat sterker dan het buitenachterbeen wordt gebogen en onder het verlegde zwaartepunt wordt gebracht.
Beweegt het paard zich op een volte (maakt het een wending) en is het overeenkomstig de gebogen lijn gesteld, dan zal het zijn zwaartepunt naar binnen verleggen.Om het evenwicht van zo'n gebogen paard niet te verstoren, moet de ruiter dienovereenkomstig naar binnen gaan zitten.

Nu is één en ander wel afhankelijk van de snelheid waarmee een volte wordt gereden.
En of er contra-stelling wordt gereden, dat maakt het hele verhaal dan ook weer anders.
Met contra-stelling wordt dus wel meer op de buitenkant gezeten.

:+ :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:45

quadripes schreef:
een paard dat rechtgericht op de volte gaat, heeft geen verschil in paslengte. en dat zegt het artikel ook. omdat het ene achterbeen iets anders doet dan het andere - want dat kan het paard namelijk alleen doen als het rechtgericht op de volte gaat, anders gaat het paard inderdaad onregelmatig lopen = verlies van takt (bijvoorbeeld bij sterke inwerking van de binnenteugel, een ruiter die niet mee zit in de beweging, een sterk terugwerkende ruiter enz).

jullie zeggen: er is paslengte verschil, dat moet je opheffen door naar buiten te gaan zitten.

ik zeg: ok dan ga ik er even vanuit dat er paslengte verschil is, wat er dus vrijwel niet is, omdat het rechtgerichte paard zelf al zodanig beweegt dat de takt behouden blijft.

dan zoek ik de verklaring waarom een paard op de volte geen taktverlies lijdt.

nou de verklaring is: het paard stuwt met het ene achterbeen meer dan met het binnenachterbeen, dat gaat dragen.

en dat is nou net wat we willen trainen en wat alleen bereikt wordt door het paard correct op de volte te rijden.

waarmee nog een keer: waarom zou je je druk maken om paslengte verschil en het te willen opheffen door dan juist op de buitenkant te gaan zitten om de binnenkant te ontlasten? dan doe je dus precies hetgeen waardoor het verergerd wordt.

de reden dat het artikel werd geciteerd was om te staven waarom jullie je druk maken om iets, dat eigenlijk iets goeds is, maar dat jullie willen opheffen door naar buiten te gaan zitten en de binnenkant te ontlasten.

en nou jullie weer.

Het verschil in paslengte blijft overeind staan, Quadripes :')

Dus nogmaals een citaat van iemand die het veel beter uit kan leggen dan ik

Het been van een paard beweegt 3D (3 dimensionaal, in drie richtingen x,y,z). In de discussie is aangenomen dat het vlak waarop het paard beweegt, horizontaal is. Met de aanname bereik je dat om het moment dat de hoef de grond raakt er geen verticale component meegenomen hoeft te worden. Daardoor heb je voor het grond contact van een been alleen te maken met 2 componenten, n.l. een bewegingscomponent naar binnen (mediale beweging) en een zijdelingse component (longitudinale beweging) in de lengte richting van het paard. De bewegingen van het paard zijn op het moment dat grondcontact plaatsvindt, het resultaat van deze twee bewegingen (die bij benadering loodrecht op elkaar staan). Als het paard op een kleinere volte komt en daarbij het achterbeen meer onder de massa zet, dan gaat het achterbeen dus meer naar binnen en meer naar voren. Tussen de opeenvolgende ondersteuningspunten bij grondcontact kun je dan een rechte lijn trekken en zoals eerder uitgelegd is het gangenpatroon van de afdrukken van de hoeven tussen de steunmomenten op die manier voorgesteld een figuur die bestaat uit raaklijnen aan een cirkel. (veelhoek).

Nu is de denkfout die wordt gemaakt dat de beweging van het paard tussen de steunpunten een rechte lijn is en dat is niet zo. Het paard maakt een zwaaibeweging naar voren in 3D (in 3 richtingen loodrecht op elkaar). De bewegingscomponent van het paard wordt bij de achterbenen voornamelijk bepaald door het bekken en de gewrichten in de achterhand en in de voorbenen door de synsarcosis van het paard waarmee de voorhand gekoppeld is aan de romp. Daarnaast is er wederkerige interactie van achterhand op voorhand en omgekeerd.
De rug kan op elk moment van een beweging een ander soort 3D beweging maken, t.w. longitudinaal, lateraal en rotatie. Ook deze zijn weer in 3 bewegingsrichtingen voor te stellen.

Anatomisch is de achterhand van een paard breder dan de voorhand. Het paard is een trapezoid voor de vorm van de beweging. Naarmate de beenzetting van beide zijden meer naar het mediale vlak neigt, wordt het paard in de breedte labieler wat betreft het evenwicht.

Als begrepen wordt wat de bedoeling van een volte voor het paard is (dus niet voor de ruiter) dan begrijp je ook wat het effect op de spieren aan de buitenzijde en binnenzijde is.

In de bio-kinematica van 4 benigen, wordt onderscheid gemaakt tussen stappen en passen. Als je die terminologie weer verkeerd gebruikt en overneemt, dan maak je snel denk en conclusie fouten.
Ook zijn de definities in verschillende landen verschillend.

Een paard beweegt mechanisch niet als een tafel op 4 poten. De poten, voor het paard de benen, bewegen niet in een enkel vlak, maar 3D.

Op een volte moet er op het paard of vanuit het paard een kracht naar binnen werken om het paard op een volte te kunnen laten gaan. Omgekeerd werkt er op het paard, afhankelijk van de hoeksnelheid van het paard een kracht naar buiten, door de cirkelvormige beweging. Dat is de reden waarom het paard zijn zwaartepunt naar binnen verplaatst. Als het paard zijn zwaartepunt verplaatst, doet het paard dat met aanpassingen van diverse lichaamssystemen. Die werken geen van alle lineair, maar alle harmonisch.

De lengte van een pas (stap) is in de voorgaande diskussie niet precies aangegeven, ook de pasfrekwentie niet. Het ging om een orde van grootte. Van bijna alle Olympische paarden zijn die gegevens bekend.

De lijnen die je kan trekken tussen de punten waar de benen van dezelfde zijde de grond raken, vormen dus een veelhoek die een cirkel benaderd. Voor de buitenbenen en binnenbenen zijn de verbindingscontouren verschillend. Het zijn twee veelhoeken waarvan de raakpunten ieder een cirkel vormen.

De sporen van een rechtgericht paard op een volte vormen daarmee 2 sporen. Het is ook de definitie van een volte. Als je je gereden voltes controleert, dan kun je daaruit opmaken hoe het met je paard en je rijkunst gesteld is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:56

ART_UMA schreef:
Ik heb het begin en het einde van de post gelezen. Wat mij op valt is dat er erg veel waarde wordt gehecht of de manier van rijden of de aanpak onder de definitie van klassiek of academische rijden valt. Alsof dat een doel op zich is of extra legitimiteit geeft.
Voor sommige is het zelfs zo iets als een "way of life". Enige relatie met een godsdienst lijkt er wel te zijn! Misschien zou je ze zelfs fundamentalisten kunnen noemen. Het gaat om de uitleg van geschriften waarvan de schrijver al lang niet meer leeft en de "boodschap" raakt ondergesneeuwd. Theo Maasen heeft in 1 van z'n conferences een stukje vertaling van de bijbel mooi beschreven: "... en Hij zag dat het goed was" of moet het zijn "... zo is het wel goed". _/-\o_

Persoonlijk lees ik best veel boeken over dressuur, en probeer daar uit te halen wat mij past. De grootste eye opener is voor mij een lezing van Andrew McLean geweest. Je kunt blijkbaar niet snel eenvoudig genoeg en consequent genoeg bezig zijn met je paard. Voor een groot deel is dit africhten! Het heeft nog niets te maken met rijden, sterker nog in den beginne sta je er naast. Het heeft alles te maken met kleine lichte hulpen een betekenis voor het paard geven.
De opvatting "hand zonder been, been zonder hand" komt daarin naar voren en is nog zo'n standpunt waar ik mij erg goed in kan vinden. Steinbrecht brandt Baucher af (ging wel over z'n eerste methode), maar ook daar zie je dan maar dat de tweede methode een betere is en rijkunst niet een statisch gegeven is.

Als je dan op je paard zit, komt het scala om de hoek kijken. Ja het doel is lichte verbinding, verzameling etc. Is het doel nu iets van "dat komt later na hard werken" of is het "het moet nu al, maar wordt steeds beter". Voor mij is dat een beetje het verschil tussen klassiek en academisch (meer frans?). Het model van Philipe Karl spreekt mij dan iets beter aan als het scala:
Afbeelding

In de discussies lijkt het soms wel alsof de oefeningen het doel zijn. Ze zijn wat mij betreft een middel, en hooguit op wedstrijden een doel, omdat de uitvoering daar gescoord wordt. De manier van rijden van een oefening (qua hulpgeving) is voor mij niet zo belangrijk. Belangrijker is dat er geen tegengestelde / tegenstrijdige hulpen worden gegeven.
Tijdens een clinic van Anky is er eens een vraag gesteld over wat zij voor hulpen gaf bij een volte. De vragensteller was duidelijk een instructeur, en gaf eigenlijk al vast richting aan het antwoord wat hij wilde horen: eerst stelling of binnenbeen, wat doet het buiten been. Het antwoord van Anky was, ik trek aan de binnenteugel. Toen (het was een clinic met coctail, dus al weer ff geleden), had ik het idee, wat een onzin, dat antwoord van Anky is voor de grap.
Nu vindt ik dat ze toch gelijk had. Als een paard ontspannen en nageeflijk loopt, er geen weerstanden (lees pijntjes) zijn, dan loopt een paard vanzelf een goede volte. Het kost geen moeite en waarom zou hij het dan anders doen?
Het past toevallig (of niet?) bij een uitspraak van Olivera: "When the horse resists the left rein, try to replace the left rein aid with the left leg." Er staan nog een heleboel mooie uitspraken op: http://www.artisticdressage.com/oliveira-quotes2.html
cherie78 schreef:
De paslengte van een paard is alleen gelijk als het paard rechtuit over een rechte lijn voorwaarts gaat. Bij elke wending, deel van een cirkel, een boog, een cirkel, alle voltes hebben de buitenbenen van het paard een langere paslengte dan de binnenbenen.

Is een beetje simpel bekeken, een kreupel paard kan ook rechtuit lopen. Als je naar het paard kijkt met alle gewrichten (lees mogelijkheden om ze bv links en rechts anders te gebruiken), pas verschillen in hoogte, lengte, plaatsing etc is het haast een wonder dat ze nog vooruit komen.
ART_UMA schreef:
Ik heb het begin en het einde van de post gelezen. Wat mij op valt is dat er erg veel waarde wordt gehecht of de manier van rijden of de aanpak onder de definitie van klassiek of academische rijden valt. Alsof dat een doel op zich is of extra legitimiteit geeft.
Voor sommige is het zelfs zo iets als een "way of life". Enige relatie met een godsdienst lijkt er wel te zijn! Misschien zou je ze zelfs fundamentalisten kunnen noemen. Het gaat om de uitleg van geschriften waarvan de schrijver al lang niet meer leeft en de "boodschap" raakt ondergesneeuwd. Theo Maasen heeft in 1 van z'n conferences een stukje vertaling van de bijbel mooi beschreven: "... en Hij zag dat het goed was" of moet het zijn "... zo is het wel goed". _/-\o_

Persoonlijk lees ik best veel boeken over dressuur, en probeer daar uit te halen wat mij past. De grootste eye opener is voor mij een lezing van Andrew McLean geweest. Je kunt blijkbaar niet snel eenvoudig genoeg en consequent genoeg bezig zijn met je paard. Voor een groot deel is dit africhten! Het heeft nog niets te maken met rijden, sterker nog in den beginne sta je er naast. Het heeft alles te maken met kleine lichte hulpen een betekenis voor het paard geven.
De opvatting "hand zonder been, been zonder hand" komt daarin naar voren en is nog zo'n standpunt waar ik mij erg goed in kan vinden. Steinbrecht brandt Baucher af (ging wel over z'n eerste methode), maar ook daar zie je dan maar dat de tweede methode een betere is en rijkunst niet een statisch gegeven is.

Als je dan op je paard zit, komt het scala om de hoek kijken. Ja het doel is lichte verbinding, verzameling etc. Is het doel nu iets van "dat komt later na hard werken" of is het "het moet nu al, maar wordt steeds beter". Voor mij is dat een beetje het verschil tussen klassiek en academisch (meer frans?). Het model van Philipe Karl spreekt mij dan iets beter aan als het scala:
Afbeelding

In de discussies lijkt het soms wel alsof de oefeningen het doel zijn. Ze zijn wat mij betreft een middel, en hooguit op wedstrijden een doel, omdat de uitvoering daar gescoord wordt. De manier van rijden van een oefening (qua hulpgeving) is voor mij niet zo belangrijk. Belangrijker is dat er geen tegengestelde / tegenstrijdige hulpen worden gegeven.
Tijdens een clinic van Anky is er eens een vraag gesteld over wat zij voor hulpen gaf bij een volte. De vragensteller was duidelijk een instructeur, en gaf eigenlijk al vast richting aan het antwoord wat hij wilde horen: eerst stelling of binnenbeen, wat doet het buiten been. Het antwoord van Anky was, ik trek aan de binnenteugel. Toen (het was een clinic met coctail, dus al weer ff geleden), had ik het idee, wat een onzin, dat antwoord van Anky is voor de grap.
Nu vindt ik dat ze toch gelijk had. Als een paard ontspannen en nageeflijk loopt, er geen weerstanden (lees pijntjes) zijn, dan loopt een paard vanzelf een goede volte. Het kost geen moeite en waarom zou hij het dan anders doen?
Het past toevallig (of niet?) bij een uitspraak van Olivera: "When the horse resists the left rein, try to replace the left rein aid with the left leg." Er staan nog een heleboel mooie uitspraken op: http://www.artisticdressage.com/oliveira-quotes2.html
cherie78 schreef:
De paslengte van een paard is alleen gelijk als het paard rechtuit over een rechte lijn voorwaarts gaat. Bij elke wending, deel van een cirkel, een boog, een cirkel, alle voltes hebben de buitenbenen van het paard een langere paslengte dan de binnenbenen.

Is een beetje simpel bekeken, een kreupel paard kan ook rechtuit lopen. Als je naar het paard kijkt met alle gewrichten (lees mogelijkheden om ze bv links en rechts anders te gebruiken), pas verschillen in hoogte, lengte, plaatsing etc is het haast een wonder dat ze nog vooruit komen.

Art-Uma, je hebt e.e.a. toch niet goed gelezen: de oefeningen zijn ALTIJD het middel om het uiteindelijke doel te bereiken, maar ook om je steeds verder op weg te helpen, al zit je nog zover van dat doel af.
Als ik naar een clinic of een seminair ga van een vakkundig iemand, dan kom ik met een lege rugzak en een open mind, met de bedoeling daar met een volle rugzak vandaan te komen. Ik heb een aantal van Anky's clinics bijgewoond en na alle keren is mijn rugzak LEEG gebleven. Anky heeft met het grootste gemak haar -ooit klassieke- opleiding in de prullebak gegooid en werkt nu met de (ja, schrik niet) de "1-hulp theorie": de hand is de rem, het been is het gaspedaal. Die "Klassiekers" doen onnodig gecompliceerd", aldus Anky. Dus ja, trek je paard op de binnenteugel naar binnen; past goed binnen het "moderne" rijden, of, zoals Professor dat zo mooi kan verwoorden: zij doen aan Polderdressuur!
Kijk, Art-Uma, er is maar 1 soort volte goed en dat is de volte die in de juiste stelling en de juiste lengtebuiging wordt gereden en daar heb je toch echt de samenwerkende hulpen voor nodig.
Ik heb een open mind en wil naar iedereen luisteren die met onderbouwing iets te vertellen heeft, maar daar horen Sjef, Anky en consorten NIET meer bij, om de doodeenvoudige reden dat alle LOGICA ontbreekt!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:44

cherie78 schreef:
Dus nogmaals een citaat van iemand die het veel beter uit kan leggen dan ik
van wie?

cherie78 schreef:
De lengte van een pas (stap) is in de voorgaande diskussie niet precies aangegeven, ook de pasfrekwentie niet. Het ging om een orde van grootte. Van bijna alle Olympische paarden zijn die gegevens bekend.
vertel??

cherie78 schreef:
Voor de buitenbenen en binnenbenen zijn de verbindingscontouren verschillend. ... knip ...De sporen van een rechtgericht paard op een volte vormen daarmee 2 sporen. Het is ook de definitie van een volte. Als je je gereden voltes controleert, dan kun je daaruit opmaken hoe het met je paard en je rijkunst gesteld is.
Is dit niet wat achterhaald? Vroegah werd gezegd dat een paard met buiging en stelling de volte moest lopen, en dat dit evenredig door het paard liep. De rug is een stuk minder beweeglijk als de hals, daar kun je dus nooit de volte mee volgen. De achterhand is breder als de voorhand, waarom zou dan een volte netjes rond zijn als de voor en achterbenen in 1 spoor lopen? Dat lijkt wel erg op de valkuil van mensen, de zoektocht naar symmetrie.
Vanuit het doel van de oefening (volte) is het volgens mij gymnastiseren van het achterbeen, meer onderbrengen, meer dragen van gewicht. Is een plaatsing onder het zwaartepunt, zeg maar meer in richting tussen de voorbenen dan niet een betere?
murphy102 schreef:
Art-Uma, je hebt e.e.a. toch niet goed gelezen: de oefeningen zijn ALTIJD het middel om het uiteindelijke doel te bereiken, maar ook om je steeds verder op weg te helpen, al zit je nog zover van dat doel af.
gelukkig zijn we het daar dan over eens.
murphy102 schreef:
Als ik naar een clinic of een seminair ga van een vakkundig iemand, dan kom ik met een lege rugzak en een open mind, met de bedoeling daar met een volle rugzak vandaan te komen. Ik heb een aantal van Anky's clinics bijgewoond en na alle keren is mijn rugzak LEEG gebleven. Anky heeft met het grootste gemak haar -ooit klassieke- opleiding in de prullebak gegooid en werkt nu met de (ja, schrik niet) de "1-hulp theorie": de hand is de rem, het been is het gaspedaal. Die "Klassiekers" doen onnodig gecompliceerd", aldus Anky. Dus ja, trek je paard op de binnenteugel naar binnen; past goed binnen het "moderne" rijden, of, zoals Professor dat zo mooi kan verwoorden: zij doen aan Polderdressuur!
Hier verschillen we dan toch van mening of interpreteren het anders. Leertheorie (vanaf Pavlov) is een belangrijk onderdeel bij het trainen van dieren. Andrew McLean het heeft het mooi beschreven en het belangrijkste is dat er geen conflicterende hulpen mogen zijn. Een bruikbare hulp is een hulp welke je licht maar ook steeds sterker kunt geven. Been is vooruit, spoor als versterking als er niet genoeg reactie is. Remmen en gas geven doe je dus niet tegelijkertijd! Doe je dat wel, dan stomp je hulpen af. Philip Karl zei er van: Een hulp is niet: doe hetzelfde, nee doe meer! Dat is inderdaad 1 hulp voor 1 reactie. Klassiekers als Baucher hebben het al gemeld, daar kun je het niet mee eens zijn, het zijn dan blijkbaar niet jouw klassiekers, maar wel klassiekers.

Het scala van de dressuur, alle aspecten doen min of meer tegelijkertijd mee. Karl begint met licht in de aanleuning, Anky met flexibel, De Boldt met rechtgericht etc, aan het eind moeten alle aspecten toch gerealiseerd zijn.

murphy102 schreef:
Kijk, Art-Uma, er is maar 1 soort volte goed en dat is de volte die in de juiste stelling en de juiste lengtebuiging wordt gereden en daar heb je toch echt de samenwerkende hulpen voor nodig.
Ik heb een open mind en wil naar iedereen luisteren die met onderbouwing iets te vertellen heeft, maar daar horen Sjef, Anky en consorten NIET meer bij, om de doodeenvoudige reden dat alle LOGICA ontbreekt!

Het systeem van niet tegelijk remmen en gas geven is toevallig het meest wetenschappelijk bewezen onderdeel in leertheorie en is juist stik logisch!
Samenwerkende hulpen kunnen nog steeds, zolang ze maar niet elkaar tegenwerken en een eenduidige betekenis hebben. Binnenbeen op de singel en dat betekent (op een gegeven moment) hol worden om het been heen, kan best samen gaan met buigen van de hals. Fundamenteel is de vraag of een paard dat soepel en ontspannen nageeflijk loopt, nog wel een binnenbeen en buitenbeen nodig heeft? Leertheorie: als je met praten met mensen de aandacht hebt en gaat over op fluisteren, dan verhoog je de mate van aandacht. Bij paarden werkt dat net zo, als je minder hulpen nodig hebt (lichter kunt geven), verhoog je de aandacht. Als je een volte inleid met je binnenteugel en je paard is zo opgeleid dat je geen binnen of buitenbeen meer nodig hebt, is dat toch idealer: het doel waarnaar je streeft!!! Onzichtbare hulpen!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:51

ART_UMA *\o/* *\o/* *\o/* , top uitgelegd!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:57

De citaten komen van bokt, Art_una.

De link naar het bewuste topic wil ik wel geven, als je belangstelling hebt.

Je hebt gelijk, dat een binnenteugel veel effectiever is om een paard de wending in te sturen :+ nagenoeg elk paard reageert hierop in het begin van de opleiding. Dus als het paard zo groen als gras is.
Aan de hand en onder het zadel.

Maar "klassiekers" willen zo min mogelijk aan hoofd/hals gaan frutselen. Hoofd/hals is de balanceerstok van een paard.

Dat sommige hulpen heel onlogisch en tegenstrijdig zijn, kan best. Maar anatomisch en bio-mechanisch uitermate geschikt in de klassieke opvattingen.

Het doel is inderdaad onzichtbare hulpen en het liefst zo weinig mogelijk.

cherie78

setteke schreef:
ART_UMA *\o/* *\o/* *\o/* , top uitgelegd!

Nog een volgeling van Anky en consorten :D :D :D

quadripes

@cherie: ik begrijp nog steeds het belang van die onwaarneembare paslengte voor jullie niet. en ik begrijp ook niet waarom dat het dan belangrijk is om op de buitenzijde te gaan zitten.

vervolgens citeer je nota bene een boek waarin staat dat je op de binnenkant moet gaan zitten om het gebogen paard niet te verstoren...

ik heb veel argumenten aangedragen die onderbouwd worden door en de biomechanica en de klassieke rijkunst, maar ik krijg als antwoord 'het blijft overeind dat de paslengte verschilt'... ja dus?

en daarom moet je op de buitenkant gaan zitten, want dan ontlast je het binnenachterbeen, terwijl dat nou juist het been is wat je wilt belasten om het te trainen?

Needje

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:05

Cherie, Denk je niet dat als je een volte rijdt met constrastelling het juist nog belangrijker is op op binnen te zitten?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:12

@cherie:

het doel van de oefeningen is nou juist het paard te dwingen om verschillende passen te maken (dus met het ene been meer te gaan dragen en het andere meer te gaan stuwen) da's de basis van klassieke rijkunst. maar dit moet wel in takt, dus het moet niet zichtbaar zijn want dan heeft het paard spanning en gaat niet rechtgericht op twee teugels.

(kortom: rijkunstig gezien zijn de passen gelijk, anders is er geen takt mogelijk)

het wordt onderstreept door de biomechanica dat dit klopt en zo werkt.

dan ben je hier toch aan de poten van die klassieke rijkunst en biomechanica aan het zagen, door juist het tegenovergestelde te gaan verklaren?

je moet je dus niet druk maken om paslengte verschil, niet in de biomechanische zin, maar wel in de rijkunstige zin. maar in de rijkunstige zin wordt het paslengte verschil pas duidelijk als een paard onregelmatig gaat en het wordt volgens het artikel niet duidelijk als het paard rechtgericht op de volte gaat.

heb ik het dan zo goed verwoord?

biomechanica is een wetenschap die op eigen manier naar de bewegingen kijkt, maar dan moet je het wel goed interpreteren. rijkunst is iets anders, die is gebaseerd op biomechanica, maar wil een heel ander doel dienen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:19

nombrado schreef:
Professor schreef:
Het paard doet het geweldig in elke situatie.

precies
door "verkeerde" balans van de ruiter komt het paard extreem op de voorhand
paard doet het dus "prima"

Zolang het paard licht in de hand is, en niet op de teugels hangt, loopt het nooit en te nimmer op de voorhand. Want het draagt zijn eigen gewicht nog steeds zelf.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:24

Needje schreef:
Cherie, Denk je niet dat als je een volte rijdt met constrastelling het juist nog belangrijker is op op binnen te zitten?

Nee, juist met contra-stelling is het meer op de buitenkant zitten.

Die binnen-buitenkant is alleen maar om in evenwicht, dus een gezamelijk zwaartepunt te behouden.

Dat op binnen-buitenkant zitten, heeft te maken met het verplaatsen van het zwaartepunt door de zijdelingse buiging en door de middelpuntvliedende kracht.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:32

Mindfields schreef:
Dmv nageeflijkheid verkrijg je juist ruggebruik, en een paard met een weggedrukte rug kan prima nageven, vandaaruit opent hij de schoft en bolt de rug. Simpeler kan niet.

Dan verstaan wij iets anders onder nageeflijkheid.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:34

cherie78 schreef:
Nee, juist met contra-stelling is het meer op de buitenkant zitten...
Dat op binnen-buitenkant zitten...
Duhh 8)7 Ik blijf wel zo goed als mogelijk in het midden zitten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:39

ART_UMA schreef:
cherie78 schreef:
Nee, juist met contra-stelling is het meer op de buitenkant zitten...
Dat op binnen-buitenkant zitten...
Duhh 8)7 Ik blijf wel zo goed als mogelijk in het midden zitten

Ik ook, als er verzameld gereden wordt :j

Zodra er op de volte iets meer snelheid ontwikkeld wordt, is het toch een ander verhaal :)

Met dien verstande natuurlijk, of de ruiter in evenwicht met zijn/haar paard wil blijven.

Ik kan ook achterstevoren op een paard gaan zitten, als een paard "knettergek" is, zit ik ook weer anders.

We proberen het ideaal te benaderen, als de omstandigheden ook meewerken :Y)

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:44

quadripes schreef:
@HappyH: ik geloof toch dat ik heb gezegd dat ik een zithulp geef - ik zeg: dan zeg je met je lijf... dat is toch een zithulp? Je moet alleen licht zitten, want juist bij paarden die de rug wegdrukken moet je heel voorzichtig zijn.

Hoe geef jij dan een zithulp? Door achterover te gaan zitten?

En naar voren weg kunnen : ging over het langmaken in het frame, niet over snelheid of weg rennen voor de hulpen. Dat mag onder geen enkel beding. En dan niet omdat het paard dan ongehoorzaam zou zijn, maar meer omdat je het paard moet geruststellen. En een paard dat ergens voor wegrent, is kennelijk bang. Dus dan moet je daaraan werken ipv het de hulpen opleggen. Als een paard weet wat ie moet doen, wordt ie rustig.

Er is een goede aanvulling gedaan op de snelle paarden die ik over het hoofd had gezien, omdat het voor mij zo vanzelfsprekend is omdat ik met exrenpaarden heb gewerkt:

bij die paarden leg ik het tempo inderdaad ook onder hun normale tempo.... maar... bij deze paarden is het natuurlijke, eigen tempo ook niet in eerste instantie te herkennen, omdat zij ofwel hard gaan vanwege disbalans ofwel omdat zij niet beter weten. In beide gevallen is het onzekerheid of zelfs angst bij deze paarden, waardoor je ook niet met hulpen aan kunt komen.

als ze dan ontspannen en begrijpen dat ze ook wel eens rustig aan mogen draven en vwnw gaan zoeken en gaan reageren op drijvende hulpen, kom je achter hun eigen natuurlijke tempo, dat soms vele malen rustiger is dan dat je eerst gedacht hebt.

Onder "dan zeg je met je lijf" kan ik me heel veel voorstellen. Dus is het me niet helemaal duidelijk wat je precies doet.
Het is wat lastig te verwoorden maar ik zal een poging wagen.
Als ik bijvoorbeeld wil dat het paard tempo terug neemt, kantel ik mijn bekken iets maar blijf wel rechtop zitten en knijp de bilspieren even aan waarna je ze weer ontspant. Je doet dit in de beweging (dus niet verkrampt gaan zitten) en het ontspannen valt samen met de reactie van het paard. Wanneer je een paard meer wilt laten dragen zet ik deze hulp ook in en doseer dit dan aan de hand van de reactie van het paard. Bij overgangen maak ik mezelf lang, vang op met de zit en ontspan/adem uit. Dat is in de regel genoeg, ik geef been om de overgang actief te rijden maar ik begreep dat jij dat ook doet.

Wat je vertelt over de exrenpaarden daar kan ik me wel in vinden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:45

cherie78 schreef:
Needje schreef:

Nee, juist met contra-stelling is het meer op de buitenkant zitten.

Die binnen-buitenkant is alleen maar om in evenwicht, dus een gezamelijk zwaartepunt te behouden.

Dat op binnen-buitenkant zitten, heeft te maken met het verplaatsen van het zwaartepunt door de zijdelingse buiging en door de middelpuntvliedende kracht.

Ik doel met op binnen de kant waar het midden van de volte zich bevind.
Als je een volte rechts rijdt moet je dan niet ten alle tijden gewicht op rechts houden, ongeacht de stelling?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:45

cherie78 schreef:
Ik ook, als er verzameld gereden wordt :j

Zodra er op de volte iets meer snelheid ontwikkeld wordt, is het toch een ander verhaal :)

Met dien verstande natuurlijk, of de ruiter in evenwicht met zijn/haar paard wil blijven.

Ik kan ook achterstevoren op een paard gaan zitten, als een paard "knettergek" is, zit ik ook weer anders.

We proberen het ideaal te benaderen, als de omstandigheden ook meewerken :Y)

:D :+

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:50

Ja, anders trekt je gewicht het paard naar buiten terwijl jij graag wil dat deze naar binnen buigt. Het paard gaat dan namelijk compenseren voor jou gewicht.
Dit is best makkelijk te controleren trouwens; Ga in stap eens 8en rijden. De eerste 2 die stuur je met je zit, en handen zoals je gewoon bent. Daarna stuur je er 1 met zo min mogelijk gebruik van je handen, en met je gewicht duidelijk aan de kant waar je heen wil. Daarna een 8 met je gewicht naar buiten, dus rechtsom gewicht op links, linksom gewicht op rechts. Daarna nog een keer met gewicht op binnen en dan nog een keer met gewicht op buiten. Dan eens goed voelen, puur en alleen voelen, bij welke manier het paard makkelijker draait en welke kant op het paard wich makkelijker laat sturen. 99% zeker dat dat is als je je gewicht op binnen hebt.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:52

Professor schreef:
Wanneer men heel eenvoudig naar rechtswenden wil dan brengt men het gewicht naar rechts, dus zitbeenknobbeltje meer belasten door meer druk in de rechterbeugel te geven.
Dat is dito op een fiets.Dat is nl de zwaartekracht waarmee wij spelen.

Kun je uitleggen waarom je het gewicht naar rechts verplaatst?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:54

Art-Uma, je leest weer niet goed. Nergens hoor je mij zeggen dat IK daar voor sta. Ik vertel slechts dat het "moderne" rijden dat omvat. IK ben van mening dat je voortdurend samenwerkt met hand, zit en benen en dat is het grote verschil met de moderne rijderij.

Needje

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:02

HappyH, dat is al verteld.