Tendance schreef:Ik heb ook geleerd, dat constante aanleuning iets anders is, dan druk.
Niet alleen leren. Leren is theorie.
Ik heb een licht contact, en soms wat zwaarder, dat is omdat mijn paard soms meer contact wil. Maar het is niet van mij druk zetten tot ie "nageeft" dat is wijken voor druk. En dat is idd nogal onvriendelijk bit gebruik.
Vind het alleen wel jammer dat er op een eerdere post van mij over nageeflijkheid niet werd ingegaan?
Citaat:
Er is imo al weinig gemeenschappelijk wat definities betreft. Nageeflijkheid wordt nogal verward met wijken voor druk. Druk zetten op de mond tot het paard het zat is en het hoofd naar beneden doet: druk weg. Echter heeft dat helemaal niets te maken met nageeflijkheid.
Nageeflijkheid is behalve fysiek ook geestelijk: het paard stelt zich open voor de ruiter. Het spant de buikspieren aan, kantelt het bekken waardoor de achterhand wordt ondergebracht, laat de bovenlijn los, ontspant in nek, kaak en rug, en gevolg daarvan is dat hij de onderkaak tegen het bit legt, en zo in de hand gesteld is.
Zonder bit kan het paard prima de buikspieren aanspannen en de bovenlijn loslaten, en volledig gericht zijn op de ruiter. Hierbij wordt wel heel vaak vergeten dat dan de ruiter zich open moet stellen voor het paard, de ruiter moet ook gericht zijn op het paard. Het is oneerlijk imo om wel nageeflijkheid van het paard te vragen, maar niet naar je paard te (willen) luisteren.
Kennis is wel degelijk belangrijk en ik begrijp het enorme gebrek eraan dan ook niet. Hoe kun je van je paard verwachten zich volledig voor je open te stellen, maar het niet nodig vinden je in je paard te verdiepen?
Als iemand het hele begrip nageeflijkheid niet begrijpt, en het verwart met wijken voor druk, zou die persoon helemaal geen teugels in handen mogen krijgen.
Bitten en welke optoming dan ook, hebben geen bal met controle te maken. De controle zit hem in de goodwill van je paard, en in wat jij doet om die goodwill te verdienen, en in je bewust zijn van wat je beloont 
Controle is ook het verkooppraatje van LDR........ en wat ben ik blij dat het ook anders kan, want als het zo moet, stop ik accuut met rijden.