TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:18

carmenmisty1 schreef:
Ik ben er niet tegen als je weet wat je doet maar ik rijd altijd met bit anders kan ik het paard niet houden als er wat gebeurd maar goed ieder zijn keus.

Wat een onzin.... Als een paard echt gaat, dan gaat hij. Met of zonder bit. Daar zal jij als mensje weinig aan kunnen veranderen.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:26

Danique, paard in valse knik en niet op de achterhand bij de academische rijkunst????? Heb ik nog niet ervaren ben geen enkele leraar... Spijtig dat je dit zo ervaren hebt...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:09

Hmm ik ben er niet zo van onder de indruk, zie ze maar een beetje hupsen op de voorhand. Daarnaast vind ik de academische rijkunst juist een voorbeeld van hoe je een bit niet moet gebruiken.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:50

Huppen op de voorhand? Hebben wij dezelfde academische rijkunst voor? Heel de rijkunst is gebaseerd op de achterhand! En trouwens die kunst heb je ook in bitloze versie ;) bij de bornehoeve in belgie?

Raineri

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:56

Ik vrees dat wij dezelfde rijkunst voor ogen hebben.
Weet ik, ik vind academische rijkunst met een kaptoom dan ook wel een verbetering, alsnog is het... totaal niet mijn manier van rijden, maar dat zou kunnen omdat de academische rijkunst en ik totaal andere ideeën hebben. Hoewel, de academische rijkunst als zijtak van de klassieke rijkunst word beschouwd.
Volgensmij worden alle paarden bij de academische rijkunst eerst met een kaptoom opgeleid.

Bij het gedeelte van de kaptoom vind ik de paarden nog wel aardig lopen (hoewel ik het niet eens ben met de ideeën). Ik vind bijvoorbeeld, dat de eigenaresse van de site sincerita haar paarden nog wel leuk rijd voor de academische rijkunst, maar ik geloof dat zij ook niet meer volledig daar mee bezig is..

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:05

Wat zijn uw ideeën dan? Je maakt me nieuwgierig :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:54

Twiggy2008 schreef:
carmenmisty1 schreef:
Ik ben er niet tegen als je weet wat je doet maar ik rijd altijd met bit anders kan ik het paard niet houden als er wat gebeurd maar goed ieder zijn keus.

Wat een onzin.... Als een paard echt gaat, dan gaat hij. Met of zonder bit. Daar zal jij als mensje weinig aan kunnen veranderen.

De rem van het paard is de bereidheid om te stoppen :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:58

Zipsy schreef:
Huppen op de voorhand? Hebben wij dezelfde academische rijkunst voor? Heel de rijkunst is gebaseerd op de achterhand!

Nee, dat is een misvatting.
Zonder begrenzing aan de voorzijde is er niets.
Idem signalen voor verschillende manieren van wenden, buigen, stellen.

Juist bij het rijden op alleen een stang zoals bij de Hoge School van Versailles is het opnemen van de teugels, het opheffen van de zwaartekracht op het bit al een ontgrenzend, voorwaards signaal.
´Het bit aangetrokken door alleen de zwaartekracht´ is een cruciale begrenzing aan de voorzijde.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:01

Ik was eerder niet zo onder de indruk van het bitloze gebeuren totdat ik gewoon een poging ging wagen een week terug :) heb nogal ruzie met mijn paard (maakt zich sterk/spanning/bitvastpakke/bokken)... Omdat ik haar al door de medische molen had gehaald o.a. ook de tandarts vond ik bitloos het overwegen waard... Vriendin van me heeft een vriendelijk bitloos hoofdstel dus waarom niet dacht ik..

Mijn conclussie geen ruzie meer met mijn paard *\o/* gewoon fijn ontspannen, en het lijkt wel of ze me dankbaar is nu we geen ruzie meer hebben lijken we wel echt vriendjes te worden (paar weken terug wilde ik haar nog verkopen( ... Ik zeg voor mijn paard geen bit meer :) ...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:32

Huertecilla schreef:

Ja, klopt. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:32

Franka1986 schreef:
Ik was eerder niet zo onder de indruk van het bitloze gebeuren totdat ik gewoon een poging ging wagen een week terug :) heb nogal ruzie met mijn paard (maakt zich sterk/spanning/bitvastpakke/bokken)... Omdat ik haar al door de medische molen had gehaald o.a. ook de tandarts vond ik bitloos het overwegen waard... Vriendin van me heeft een vriendelijk bitloos hoofdstel dus waarom niet dacht ik..

Mijn conclussie geen ruzie meer met mijn paard *\o/* gewoon fijn ontspannen, en het lijkt wel of ze me dankbaar is nu we geen ruzie meer hebben lijken we wel echt vriendjes te worden (paar weken terug wilde ik haar nog verkopen( ... Ik zeg voor mijn paard geen bit meer :) ...

Gaaf verhaal, zeg.... :)

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:46

Franka1986 schreef:

wat lees ik nou franka ! :P haha goed beziggg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:53

Appelmoes_11 schreef:
Ik vraag me ook af wie er bedacht heeft dat er met constante aanleuning (druk) gereden moet worden? Dat gaat toch nergens over? Ik heb gewoon de cruise control op mijn pony geïnstalleerd. :)

Hier neem je aan dat constante aanleuning hetzelfde is als druk, waarom?

Ik heb ook cruise control op mijn paard geïnstalleerd, maar ik heb het idee dat wij heel verschillende definities hanteren :j

Huertecilla schreef:

Dat is altijd zo, of je met bit of zonder rijdt maakt daarvoor niet uit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:58

Ik heb ook geleerd, dat constante aanleuning iets anders is, dan druk.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:18

Haha ja goed heh jaleesa maar die maflinger is me meer dan dankbaar :P dus bitje gaat er bij haar nier meer in. Dacht dat ze niet meer te remme zou zijn nouw dat gaat nog gemakkelijk hoor :) ze luister netjes naar de hulpies :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:33

Tendance schreef:
Ik heb ook geleerd, dat constante aanleuning iets anders is, dan druk.

Niet alleen leren. Leren is theorie.

Ik heb een licht contact, en soms wat zwaarder, dat is omdat mijn paard soms meer contact wil. Maar het is niet van mij druk zetten tot ie "nageeft" dat is wijken voor druk. En dat is idd nogal onvriendelijk bit gebruik.

Vind het alleen wel jammer dat er op een eerdere post van mij over nageeflijkheid niet werd ingegaan?
Citaat:
Er is imo al weinig gemeenschappelijk wat definities betreft. Nageeflijkheid wordt nogal verward met wijken voor druk. Druk zetten op de mond tot het paard het zat is en het hoofd naar beneden doet: druk weg. Echter heeft dat helemaal niets te maken met nageeflijkheid.
Nageeflijkheid is behalve fysiek ook geestelijk: het paard stelt zich open voor de ruiter. Het spant de buikspieren aan, kantelt het bekken waardoor de achterhand wordt ondergebracht, laat de bovenlijn los, ontspant in nek, kaak en rug, en gevolg daarvan is dat hij de onderkaak tegen het bit legt, en zo in de hand gesteld is.
Zonder bit kan het paard prima de buikspieren aanspannen en de bovenlijn loslaten, en volledig gericht zijn op de ruiter. Hierbij wordt wel heel vaak vergeten dat dan de ruiter zich open moet stellen voor het paard, de ruiter moet ook gericht zijn op het paard. Het is oneerlijk imo om wel nageeflijkheid van het paard te vragen, maar niet naar je paard te (willen) luisteren.
Kennis is wel degelijk belangrijk en ik begrijp het enorme gebrek eraan dan ook niet. Hoe kun je van je paard verwachten zich volledig voor je open te stellen, maar het niet nodig vinden je in je paard te verdiepen?

Als iemand het hele begrip nageeflijkheid niet begrijpt, en het verwart met wijken voor druk, zou die persoon helemaal geen teugels in handen mogen krijgen.

Bitten en welke optoming dan ook, hebben geen bal met controle te maken. De controle zit hem in de goodwill van je paard, en in wat jij doet om die goodwill te verdienen, en in je bewust zijn van wat je beloont :D
Controle is ook het verkooppraatje van LDR........ en wat ben ik blij dat het ook anders kan, want als het zo moet, stop ik accuut met rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:41

Leren is ook doen. Ik heb nooit in mijn beginjaren theorie gelezen en daaruit geleerd. Ik heb geleerd door te doen.
Theorie en leren hoeven niet hetzelfde te betekenen.

Verder denk ik er hetzelfde over als jij!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:39

Yamcha schreef:
Er is imo al weinig gemeenschappelijk wat definities betreft. Nageeflijkheid wordt nogal verward met wijken voor druk.

Dat ligt een beetje ingesloten in het woord ´nageeflijk´.

Een simpel woord wat de lading ´welwillend weerstandsloos het ruitersignaal opvolgen´ zou beter zijn.

Citaat:
Druk zetten op de mond tot het paard het zat is en het hoofd naar beneden doet: druk weg. Echter heeft dat helemaal niets te maken met nageeflijkheid.

Het resluteert wel in een ´weersatndsloos´ alleen door wijken voor pijn of het bewsut zijn daarvan door het aanleren met P+ en R- met pijn.

Citaat:
Nageeflijkheid is behalve fysiek ook geestelijk: het paard stelt zich open voor de ruiter.

De welwillendheid ipv slaafheid.
Begrijpen versus kunstje uitvoeren.

Citaat:
Bitten en welke optoming dan ook, hebben geen bal met controle te maken. De controle zit hem in de goodwill van je paard, en in wat jij doet om die goodwill te verdienen, en in je bewust zijn van wat je beloont :D

Of zónder fysieke optoming.
Kijk wederom eens naar de betekenis van toom, optomen en breidelen, van optomingsloos en ongebreideld ;)
Ongebreideld werkt in twee opzichten letterlijk alleen met de bereidheid; het werkt alleen op basis van de bereidheid want er is geen toom, het werkt allleen als die bereidheid er is.
Hoefstaren aan snaarstrakke beteugeling aan een pijnlijk! bit werkt ook zonder bereidheid. Dat is een kwestie van genoeg druk geven. Dat is ook een potentiële plofsituatie want als er genoeg externe stressfactor is, zoals een vallend kabletje uit een monitor 8)7 , is er ook geen bereidheid op een dwangmiddel. Dat is de levensgevaarlijke!!!! ´controle´-illusie van het teugeldenken.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:45

Ik voel me constant echt heel dom als jij iets zegt Huertecilla , Ik begrijp, op enkele stukjes na helemaal niks van wat er staat :=

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:09

MaritAriel schreef:
Ik voel me constant echt heel dom als jij iets zegt Huertecilla , Ik begrijp, op enkele stukjes na helemaal niks van wat er staat :=

Ik ook :+ Ben helemaal niet thuis in die breidel plus p woorden enzo :o?

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:15

nederland word steeds slimmer! :+ *kuch kuch*

bij deze meld ik mij ook als niet begrijpende... :))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:33

sanne_shelly schreef:
MaritAriel schreef:

Ik ook :+ Ben helemaal niet thuis in die breidel plus p woorden enzo :o?

De zwakste schakel is.... de ruiter.

Bezoek gerust mijn site. Dat is gratis een stuk kennis ter leringh ende vermaeck.
Maak er gebruik van, of niet.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:47

Huertecilla schreef:
De zwakste schakel is.... de ruiter.

Bezoek gerust mijn site. Dat is gratis een stuk kennis ter leringh ende vermaeck.
Maak er gebruik van, of niet.

Ik lees elke dag een stukje op je site, erg intressant :j !

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:47

jornymarlou schreef:
nederland word steeds slimmer! :+ *kuch kuch*

bij deze meld ik mij ook als niet begrijpende... :))

_O-
Was al bang dat ik de enige was.......

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:17

Ik ook :') Snap het ook niet zo goed... je site zal ik zeker gaan bekijken! als ik weer helemaal nuchter ben