Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Norway_girl schreef:Kimberly001 schreef:nou ik zeg neit dat ik overal verstand van heb, maar ik weet er wel veel vanaf.
Ik lees nu alleen maar berichten van je waar je jezelf ontzettend loopt te verdedigen, maar als je nu echt iets toe wil voegen in het toppic, waarom deel je je kennis dan niet met ons allen, en leg je uit waarom je totilas wel of geen goed paard vind, technisch gezien.
Kimberly001 schreef:Dit is gewoon het foto moment.
Totilas is gewoon een super goed en mooi paard,
Een paard kan ik 3 jaar veel veranderen,
Als een paard niet met de achterhand er onder is kan hij nooit zijn voor been zo soepel weg gooien.
Op een foto zie je 1 momentjee, en het gaat over het geheel. en niet 1 seconde
Kimberly001 schreef:Mijn mening heb ik al lang gegeven dan ga je maa rlekker terug lezen
bulck schreef:wat jullie bij deze plaatjes vergeten is wel het gevolg na deze beweging. Totilas draagt en heeft verschrikkelijk veel kracht en beheersing in en van zijn lichaam. Dus hier zie je idd een moment dat het diagonaal benenpaar niet overeenstemt. Echter in de volgende beweging zal door de verzameling een opwaartse stuwende beweging volgen, waardoor je dus dat swingende krijgt. Verder moet totilas idd nog iets meer ondertreden bij het verruimen, maar hij heeft én power en is gewoon zo atletisch met een extreme schoudervrijheid en knieactie, dat het gewoon nog een groeiproces is. Verder de foto uit de openingspost vind ik wel appelen met peren vergelijken. Een 6 jarig paard of een GP paard is spreken over een kleuter en een doctoraat student. Een zesjarig paard wordt nog meer in het horizontale evenwicht gereden, hoe meer in training, hoe meer verzameling gevraagt wordt en dus hoe harder ze op de achterhand gereden moeten worden.
Ik ben fan van Totilas, gewoon door zijn verschijning, en zijn prestaties. En ja er zijn nog punten die afgewerkt moeten worden, maar er zijn weinig paarden die aan hem kunnen tippen.
bulck schreef:wat jullie bij deze plaatjes vergeten is wel het gevolg na deze beweging. Totilas draagt en heeft verschrikkelijk veel kracht en beheersing in en van zijn lichaam. Dus hier zie je idd een moment dat het diagonaal benenpaar niet overeenstemt. Echter in de volgende beweging zal door de verzameling een opwaartse stuwende beweging volgen, waardoor je dus dat swingende krijgt. Verder moet totilas idd nog iets meer ondertreden bij het verruimen, maar hij heeft én power en is gewoon zo atletisch met een extreme schoudervrijheid en knieactie, dat het gewoon nog een groeiproces is. Verder de foto uit de openingspost vind ik wel appelen met peren vergelijken. Een 6 jarig paard of een GP paard is spreken over een kleuter en een doctoraat student. Een zesjarig paard wordt nog meer in het horizontale evenwicht gereden, hoe meer in training, hoe meer verzameling gevraagt wordt en dus hoe harder ze op de achterhand gereden moeten worden.
Ik ben fan van Totilas, gewoon door zijn verschijning, en zijn prestaties. En ja er zijn nog punten die afgewerkt moeten worden, maar er zijn weinig paarden die aan hem kunnen tippen.
Animo_Italia schreef:bulck schreef:wat jullie bij deze plaatjes vergeten is wel het gevolg na deze beweging. Totilas draagt en heeft verschrikkelijk veel kracht en beheersing in en van zijn lichaam. Dus hier zie je idd een moment dat het diagonaal benenpaar niet overeenstemt. Echter in de volgende beweging zal door de verzameling een opwaartse stuwende beweging volgen, waardoor je dus dat swingende krijgt. Verder moet totilas idd nog iets meer ondertreden bij het verruimen, maar hij heeft én power en is gewoon zo atletisch met een extreme schoudervrijheid en knieactie, dat het gewoon nog een groeiproces is. Verder de foto uit de openingspost vind ik wel appelen met peren vergelijken. Een 6 jarig paard of een GP paard is spreken over een kleuter en een doctoraat student. Een zesjarig paard wordt nog meer in het horizontale evenwicht gereden, hoe meer in training, hoe meer verzameling gevraagt wordt en dus hoe harder ze op de achterhand gereden moeten worden.
Goed onderbouwd, echter blijft het feit dat dit 9 jarige paard een extreem voorbeengebruik laat zien wat men dus terugziet in de beweging. Dit doet stof opwaaien want het is erg makkelijk gezegd dat het paard niet van achteren naar voren gereden wordt. Onvoldoende ondertredend achterbeen en een ietwat ingezakte lendenenpartij, dus de zg. "hakkentrekker".
Wat is goed? Is het show? Is dit wat men verstaat onder dressuur?
Kimberly001 schreef:ik zeg niet dat het een reden is, maar Mijn mening... ik vind het gewoon een super paard, en iedereen loopt hier zoo moeilyk te doen, als hij bij jou op stal zou staan zou je hem graag uitbrengen hoor
pharagirlke schreef:Laten we hopen van niet Norway GirlDan ga ik echt jumping doen.
Jannepauli schreef:Citaat:Wat is goed? Is het show? Is dit wat men verstaat onder dressuur?
Dat is dus de vraag en zoals ik in een eerdere post al aangaf: de meetlat zijn de relevante regels die de FEI mbt het uitvoeren van de oefeningen heeft vastgelegd.
bulck schreef:Ja maar dat voorbeengebruik is deels natuurlijke aanleg en dus het uitspelen van troeven en deels het resultaat van het trainen. Moest hij achter niet zo sterk zijn, dan kon die nooit in dat kader blijven en met die voorbenen 'gooien'. Die voorbenen kunnen juist door die motor, kracht en lichaamsbeheerdsing, vrijspel krijgen. NU is het enkel nog een punt om die achterhand net iets meer te doen laten ondertreden, maar dat is nog meer afwerken, nog meer balans zoeken en nog meer controle ontwikkelen.
En dit alles krijg je echt niet voor elkaar op een paard dat niet correct opgeleid is.
En ja wat is goed? Dit is topsport op het hoogste niveau, dus als je de basissport wil gelijk stellen krijg je idd knelpunten die vaak uit onwetendheid ontstaan.
En show, deels wel, maar deels ook gewoon het gevolg van alsmaar beter fokken, dus betere paarden met meer kwaliteiten specifiek naar hun doel gericht.