Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:59

FaberSmid schreef:
Maar ik persoonlijk zie een paard die doordat hij buiten niet wordt begrenst en alleen binnen druk krijgt, de achterhand naar buiten bengt en niet rechtgsteld is. Vraag me dan ook nog steeds af, hoe de buitenkant opgevangen en begeleid wordt dus begrenst wordt met deze wijze van aan de hand lopen?

Ik zie geen achterhand die naar buiten gaat op deze foto :) Paard is ook niet rechgesteld omdat het de bedoeling was te buigen op de volte.

Op het moment van de foto kon ik nog zo werken met haar op de volte. Na een tijdje had ze door dat ik op de volte geen controle over haar achterhand heb bij dit werk aan de hand. Nu zet ze zodra ik een volte wil gaan doen haar achterhand extreem naar buiten en zijn oefeningen niet meer te doen.

Ik gebruik nu de omheining van de bak om haar van buiten op te vangen. Buitenschouder is te controleren met de buitenteugel.

Werk met lange lijnen is momenteel nog niet mogelijk. Mijn paard heeft een verleden waarbij ze als draver voor de sulky voornamelijk op 1 snelheid werd getraind...heel hard. Bij werken met dubbele lijnen wordt ze heel erg heet en raakt in paniek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:54

fransje23 schreef:
En om toch weer on-topic te komen zoals het oorspronkelijk de bedoeling was even een praktijkfoto. Misschien willen de mensen die de afgelopen tijd zoveel posten er eens op reageren. Er staat over mij en mijn paard genoeg achtergrondinfo in dit topic dus dat geef ik niet opnieuw.

Is dit buiging?
Afbeelding

Zo beoordelend op de foto, zonder de achtergrondinfo (das hierin niet belangrijk)
De buiging die je hier laat zien is geen juiste buiging in "rechtheid"
Je ziet in de bovenlijn dat het paard het doet vanuit de voorhand en niet het bekken op een functionele manier gebruikt deze buiging juist in te zetten en te behouden
waardoor het paard op het buitenvoorbeen "valt"
Als op dit moment de ruiter een begrenzing aan de buitenzijde kan geven en een langzamer tempo, het paard het hoofd minder naar binnen zou vragen ,komt het paard meer in gewicht op de achterhand en dan kán er pas een juiste buiging gekregen worden.
deze is dus niet recht. Paard gaat op deze manier scheef de volte in.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:58

Vorig jaar (toen ik nog erg scheef zat en Sandor ook nog moeilijker rechtsom ging dan nu - achtergrondinfo op blz. 66 in dit topic) zijn onderstaande foto's gemaakt.
Paard is dus normaal naar links gericht en deze bocht rechtsom is lastig voor ons.

Ben benieuwd of er wat aan af te leiden is, of over te zeggen valt.
Het zijn moment opnamen vlak na elkaar, zit geen overgeslagen pas tussen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:00

fransje23 schreef:
Werk met lange lijnen is momenteel nog niet mogelijk. Mijn paard heeft een verleden waarbij ze als draver voor de sulky voornamelijk op 1 snelheid werd getraind...heel hard. Bij werken met dubbele lijnen wordt ze heel erg heet en raakt in paniek.

voor jou extreem moeilijk, dit paard om te scholen naar een dragende gang...
dit vergt enorm veel tijd.
deze paarden zijn gefokt voor de drafsport, dat houd in dat ze met hun achterhand goed moeten kunnen stuwen om snelheid te maken. Mede dankzij hun bouw is het enorm moeilijk dit tot een dragende beweging te maken en vergt echt jaren intensieve training.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:35

[quote="fransje23"]
En om toch weer on-topic te komen zoals het oorspronkelijk de bedoeling was even een praktijkfoto. Misschien willen de mensen die de afgelopen tijd zoveel posten er eens op reageren. Er staat over mij en mijn paard genoeg achtergrondinfo in dit topic dus dat geef ik niet opnieuw.

Is dit buiging?

ik zie hier buiging, zoals eerder is vermeld jammer dat de zetting van de hoef niet zichbaar is, maar moet zeggen dat ik dit niet onprettig vind om naar te kijken de ribben gaan mooi open staan aan de buiten zijde, alleen als ik het goed zie is het hoofd wat laag die zou van mij hoger mogen. zodat de hals in de zelfde lijn gedragen word als de rug.

mol
Laatst bijgewerkt door Scum op 27-04-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto quote verwijderd

Kadankovitch

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:02

Fransje, De waarneming van Nommbrado is op niets gebaseerd aangezien zij de voorhand niet kan waarnemen. Ook het verhaal over het bekken zou ik presoonlijk qualificeren in de groep 'zever in pakskes'. Ik deel de mening van Moll. En geef de foto het voordeeel van de twjfel omdat het geen volledig beeld kan geven, zelfs als de voeen erop stonden. Alleen foto's gemaakt doo een filmploeg zouden echt afdoende zijn: namelijk genomen van verschillende hoeken en van boven.
Maak je niet druk, het gaat wel lukken.
Kunt U haar (?) wel rijden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:21

Kadankovitch schreef:
Fransje, De waarneming van Nommbrado is op niets gebaseerd aangezien zij de voorhand niet kan waarnemen. Ook het verhaal over het bekken zou ik presoonlijk qualificeren in de groep 'zever in pakskes'. Ik deel de mening van Moll. En geef de foto het voordeeel van de twjfel omdat het geen volledig beeld kan geven, zelfs als de voeen erop stonden. Alleen foto's gemaakt doo een filmploeg zouden echt afdoende zijn: namelijk genomen van verschillende hoeken en van boven.
Maak je niet druk, het gaat wel lukken.

kan je niet zien, dat het paard het buitenvoorbeen als leunbeen heeft?
of is 1 achterbeen een standbeen?

Hier een balans filmpje
let goed op de houding en rechtheid van de persoon..
waar komt die vandaan? van het fundament jah, de rechtgerichtheid beginnend in het bekken
http://www.youtube.com/watch?v=lV-iP1jSMlI&NR=1
of is dit "zever in pakskes"

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:34

FaberSmid schreef:
nombrado als volgens u de natuurlijk zo gelijk is, hoe komt het dan dat alle hoeven niet gelijk zijn?

kheb even de hoeven van mijn paarden bestudeerd
nagemeten
toch zijn ze, nadat ze 5 weken geleden bekapt zijn, precies gelijk gegroeid
althans de 2 voorbenen en 2 achterbenen evenredig
dit is naast een gezondheid van het paard zelf denk ik belangrijk. als een paard een hoefzweertje heeft, groeit dat hoefje altijd sneller (mooi he, de natuur *D lost het vanzelf op)
Zou dat ook evenredig zijn aan het juist in balans rijden van je paard? op 4 benen en recht?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:53

Kadankovitch schreef:

Ja, ik kan haar zeker rijden.
Afbeelding

Ik weet dat er nog aan gesleuteld moet worden maar daar zijn we mee bezig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:56

Moll schreef:
fransje23 schreef:

Is dit buiging?

ik zie hier buiging, zoals eerder is vermeld jammer dat de zetting van de hoef niet zichbaar is, maar moet zeggen dat ik dit niet onprettig vind om naar te kijken de ribben gaan mooi open staan aan de buiten zijde, alleen als ik het goed zie is het hoofd wat laag die zou van mij hoger mogen. zodat de hals in de zelfde lijn gedragen word als de rug.

mol

ik zie hier geen buiging :) gped de nek is gebogen, maar de rug absoluut niet
Laatst bijgewerkt door Scum op 27-04-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:59

KiWiKo schreef:

De nek kan je niet zien op de foto :+ Hals is wel gebogen en waarschijnlijk wat teveel naar binnen waardoor ze ook weer makkelijker wegvalt over de buitenschouder.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:04

fransje23 schreef:
Kadankovitch schreef:

Ja, ik kan haar zeker rijden.

Ik weet dat er nog aan gesleuteld moet worden maar daar zijn we mee bezig.

Je ziet hierin hetzelfde onstaan als de foto aan de hand
Door teveel druk en vragen op de binnenhand, wordt het paard achter uit balans gehaald waardoor het binnenachterbeen er onderkomt en het paard scheef op de voorhand de bocht doorgaat.
In dit geval, zou ik, je binnenhand loslaten (heelbewust) je buitenhand aanleuning als ondersteuning, tempo iets lager, en met je zit het paard de volte in rijden, door je buitenbeen iets langer te maken opletten dat je niet naar binnen hangt (is tegenstrijdige hulp)
Laatst bijgewerkt door Scum op 27-04-10 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:09

fransje23 schreef:
KiWiKo schreef:

De nek kan je niet zien op de foto :+ Hals is wel gebogen en waarschijnlijk wat teveel naar binnen waardoor ze ook weer makkelijker wegvalt over de buitenschouder.

d rug kan je des de beter zien :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:20

Azmodania schreef:
Vorig jaar (toen ik nog erg scheef zat en Sandor ook nog moeilijker rechtsom ging dan nu - achtergrondinfo op blz. 66 in dit topic) zijn onderstaande foto's gemaakt.
Paard is dus normaal naar links gericht en deze bocht rechtsom is lastig voor ons.

Ben benieuwd of er wat aan af te leiden is, of over te zeggen valt.
Het zijn moment opnamen vlak na elkaar, zit geen overgeslagen pas tussen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Juist heel mooi om te zien
hoe door inwerking van jou houding, je paard met de juiste buiging keurig
er is niet meer stelling dan buiging, spoort recht in de afdruk een wending in.
als je naar jou houding kijkt, zie je dat je op de juiste manier, door op je buitenbeen leunt (foto2) je paard stimuleerd de wending vanachter goed in te zetten.
in tegenstelling tot voorafgaande foto, is dit paard de enige die juist en in balans en rechtheid de wending maakt.
jij geeft dus op de juiste manier en tijd de juiste aanwijzingen met jou lichaam

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:37

Geachte Nombrado,
In het Engels recht kent men de term: 'You have te have clean hands, whem you go to court ' oftewel je moet zelf zuivere handen hebben als je naar de rechtbank gaat. Ik heb de foto's (twee) van U gezien op Uw site: Zeker geen toonbeeld van lichtheid en van 'achter naar voren gereden zijn'. Het beeld maakt een erg verkrampte indruk; de bitten aaan het hoofdstel van de schimmel zijn schandalig hoog in de mond gehangen ( soms last van tong over het bit???), onrustige staart, en de handen maken de indruk op dat moment met een trekkende actie bezig te zijn. Een reclame plaatje voor Uw bedrijf als instructrice is dit niet. Ik vind dan ook dat U niet dat U op basis daarvan, zo bijzonder geplaatst bent, anderen de les te spellen.
MAAR Perfecte foto's zijn erg moeilijk te maken en iedereen kan daar gemakkelijk kritiek op leveren. Dat heb ik bij deze ook gedaan ter lering. Mijn kritiek is daarom NIET eerlijk, omdat van iedereen de foto's kapot geannaliseerd kunnen worden. Ik deed dat bij U om U iets duidelijk te maken, U meent dat wat U schrijft serieus (net zoals de kritiek op de foto's van Moll), terwijl U moet weten dat de perfecte foto niet bestaat. U eigent zich daar een positie in die U qua foto's, in ieder geval, niet kunt waarmaken: teveel pretentie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:48

Kadankovitch schreef:
Geachte Nombrado,
In het Engels recht kent men de term: 'You have te have clean hands, whem you go to court ' oftewel je moet zelf zuivere handen hebben als je naar de rechtbank gaat. Ik heb de foto's (twee) van U gezien op Uw site: Zeker geen toonbeeld van lichtheid en van 'achter naar voren gereden zijn'. Het beeld maakt een erg verkrampte indruk; de bitten aaan het hoofdstel van de schimmel zijn schandalig hoog in de mond gehangen ( soms last van tong over het bit???), onrustige staart, en de handen maken de indruk op dat moment met een trekkende actie bezig te zijn. Een reclame plaatje voor Uw bedrijf als instructrice is dit niet. Ik vind dan ook dat U niet dat U op basis daarvan, zo bijzonder geplaatst bent, anderen de les te spellen.
MAAR Perfecte foto's zijn erg moeilijk te maken en iedereen kan daar gemakkelijk kritiek op leveren. Dat heb ik bij deze ook gedaan ter lering. Mijn kritiek is daarom NIET eerlijk, omdat van iedereen de foto's kapot geannaliseerd kunnen worden. Ik deed dat bij U om U iets duidelijk te maken, U meent dat wat U schrijft serieus (net zoals de kritiek op de foto's van Moll), terwijl U moet weten dat de perfecte foto niet bestaat. U eigent zich daar een positie in die U qua foto's, in ieder geval, niet kunt waarmaken: teveel pretentie.

je hebt helemaal gelijk :Y)
gezien aan de gedateerde foto's wordt het idd eens tijd voor nieuwe kiekjes!
had ik ook al eens bedacht.

Jeannine

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:02

@ Nombrado Ik ben ondertussen wel heel nieuwsgierig naar je nieuwe kiekjes. Dan kunnen we allemaal eens zien hoe het wel moet ;-) Daar leren we alleen maar van...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:04

Jeannine schreef:
@ Nombrado Ik ben ondertussen wel heel nieuwsgierig naar je nieuwe kiekjes. Dan kunnen we allemaal eens zien hoe het wel moet ;-) Daar leren we alleen maar van...

ja, dat kan ik me voorstellen
ik kijk er zelf ook naar uit *D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:56

nombrado schreef:
Door teveel druk en vragen op de binnenhand, wordt het paard achter uit balans gehaald waardoor het binnenachterbeen er onderkomt en het paard scheef op de voorhand de bocht doorgaat.
In dit geval, zou ik, je binnenhand loslaten (heelbewust) je buitenhand aanleuning als ondersteuning, tempo iets lager, en met je zit het paard de volte in rijden, door je buitenbeen iets langer te maken opletten dat je niet naar binnen hangt (is tegenstrijdige hulp)

Dat op de buitenkant zitten beschreef carola klomp, van groene balans en aqua paardrijden v http://www.groenebalans.nl/
Als ik me niet doe vergissen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:00

FaberSmid schreef:
nombrado schreef:

Dat op de buitenkant zitten beschreef carola klomp, van groene balans en aqua paardrijden v http://www.groenebalans.nl/
Als ik me niet doe vergissen?

geen idee
die website is niet te openen....
ik zeg echter buitenbeen lang en midden boven je paard zitten
wat je veelal ziet, in een volte is dat de ruiter naar binnen hangt als op een motor :D
daarmee duw je het paard weg over de buitenschouder....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:10

Kon de website net nog openen, dit is al de zoveelste keer dat mijn domein die off line doet halen wegens niet betalen?
Deze website is afgesloten om administratieve redenen.

mijndomein

Recht boven paard zitten en binnenbeen "langer" maken door iets meer druk bugel, is wat anders dan naar binnen hangen?
Dat naar binnen hangen zoals u schrijft is niet wenselijk, nt als het naar buiten hangen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:16

nombrado schreef:

ik vind het fijn dat je ziet dat het binnenachterbeen er onder komt, dat was namelijk precies de bedoeling :) :D

Ik probeer haar wel degelijk met mijn zit te sturen. Niet door te hangen, niet door bewust aan allerlei dingen te moeten denken maar door gewoon te kijken waar ik heen wil en verder zo recht mogelijk boven de massa te blijven. Als je goed kijkt waar je heen wilt en rechtzit geef je vrijwel vanzelf de juiste hulp. Gaat in de praktijk natuurlijk niet altijd goed maar we doen een poging :D

Tempoverlaging klinkt mooi maar is in de praktijk voor mijn paard erg moeilijk. Inmiddels hebben we een redelijk normaal arbeidsdraftempo en kunnen we iets terugschakelen maar daar moet nog flink aan verder gewerkt worden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:32

FaberSmid schreef:
Kon de website net nog openen, dit is al de zoveelste keer dat mijn domein die off line doet halen wegens niet betalen?
Deze website is afgesloten om administratieve redenen.

mijndomein

Recht boven paard zitten en binnenbeen "langer" maken door iets meer druk bugel, is wat anders dan naar binnen hangen?
Dat naar binnen hangen zoals u schrijft is niet wenselijk, nt als het naar buiten hangen.

ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen. }:0

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:33

fransje23 schreef:
nombrado schreef:

ik vind het fijn dat je ziet dat het binnenachterbeen er onder komt, dat was namelijk precies de bedoeling :) :D

.
waarom wil je dat dan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:01

Citaat:
ik zeg echter buitenbeen lang en midden boven je paard zitten
wat je veelal ziet, in een volte is dat de ruiter naar binnen hangt als op een motor :D
daarmee duw je het paard weg over de buitenschouder....

Wat is dit???
Dus het gewicht dus toch op de buitenkant, heb ik dat niet eens eerder gelezen Aqua8 rijden of zoiets???

Hieronder een mooi voorbeeld zoals het herhaaldelijk beschreven staat en zoals het eigenlijk zou moeten zijn, het komt uit het boek van Greogor von Romaszkan.Leren Rijden/Reiten lernen.

Afbeelding