duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:59

Ik heb ook zo´n vermoeden dat het niet aan de link ligt, maar meer aan de beveiliging hier Knipoog

Volgende keer thuis dus even kijken maar Lachen

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:08

ik kan m wel bekijken hoor! heb een klein stukje gezien....

deukje achter het zadel is er zeker.....
paard zwiept staart bij wissels / appuyement / passage

maar aan de andere kant.... dit is toch topsport en als de spieren niet goed zijn hoe kan een paard deze oefeningen in godsnaam uitvoeren dan?!?!

oh en daarna kan je ook het filmpje van anky met salinero bekijken op datzelfde concours en die heeft een deukje achter het zadel hoor.... du vraag me af wat daar van waar is dan.....
maar salinero zwiept véél minder met zijn staart!!!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:34

CindyUniek schreef:
.... du vraag me af wat daar van waar is dan.....

Dat hangt er vanaf welke waarheid je horen wil Knipoog . Er zijn hierover zoveel theorien dat het aan jou de keuze is voor welke jij gaat.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:53

FILMPJE: Net heb ik het filmpje ook nog eens even bekeken en wat mij opviel al vrij snel is dat het paard wanneer deze moet verzamelen de takt kwijt raakt. Dit zie je twee keer, na ongeveer een minuut en na 2:10, beide keren als het paard moet verzamelen. Daarnaast zie je dat de koten van de voorbenen erg doorzakken en ook daar aan zie je dat het paard niet echt op de achterhand wordt gereden (de hele kur is de kont zelf bijna hoger dan de schoft!). Ook zie je bij de pirouettes in galop dat het paard wel doorspringt achter, maar hier erg moeite mee heeft en ook niet echt draagt achter.

CindyUniek schreef:
@ judje: ow enne dat 'deukje' aan de voorkant, heb je daar ook voorbeelden met gekleurde lijn bij?

Ik zal proberen een aantal foto's te plaatsen met goede en slechte voorbeelden. Heb daarvoor foto's gebruikt uit dit topic, omdat die foto's toch al besproken zijn en ik zelf geen goede foto's heb.
Even een korte theoretische uitleg: wanneer een paard goed van achter naar voren nagevelijk wordt gereden zal deze vanuit de schoft nageven en zal dus vanaf de schoft naar de nek 1 mooie lijn lopen, het paard loopt dan 'aan' de teugel. Wanneer een paard in die houding wordt gereden (dus meer opvangen met de hand, dan er achter bij wordt gereden) zie je vaak een valse knik in de hals en zie je dat de hals pas vanaf wervel 2 of 3 (help me als ik het fout heb) pas in 1 lijn in een boog komt, het paard loopt in deze omstandigheden volgens de nieuwe interpretatie van 'aan de teugel' en niet: 'aan' de teugel zoals in de eerste uitleg. Ik hoop dat je het verschil snapt, want het is lastig uit te leggen.

Maar dan nu echt de foto's. Ook deze waren lastig te vinden, omdat op vele foto's de ruiterhanden het zicht op net voor het zadel belemmeren. (bij 'fout' heb ik het deukje iets overdreven om het echt goed duidelijk te maken)
Met deukje:
Afbeelding
Afbeelding

Zonder deukje:
Afbeelding
Afbeelding
Bij deze foto heb ik expres geen lijntjes getekend, omdat ik denk dat deze voldoende duidelijk is zonder. Juist door het plaatsen van deze foto is ook zichtbaar dat het paard echt niet in die houding wordt gedwongen en zelf vanaf de schoft tot de nek 1 mooie boog laat zien.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:21

okee duidelijk euitleg judje! alleen de foto's doen het bij mij niet!!
de theorie begrijp ik! mijn instructrice zegt het ook wel eens! alleen als ik ero pzit zie ik het verschil niet echt Clown

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:34

super uitleg! Lachen

de laatste foto kon ik niet direkt zien, maar dat is deze:

Afbeelding

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:36

ah ja super nu kan ik ze zien?!?!?!
okee het is mij duidelijk!!!
dankjewel!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:54

Bienotje schreef:
Ik heb ook zo´n vermoeden dat het niet aan de link ligt, maar meer aan de beveiliging hier Knipoog

Je kan de link kopiëren en dan in de commando lijn van de internet explorer zetten.
Als je de internet explorer normaal voor internet kan gebruiken, zou dit ook moeten werken.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:33

Ik kom net dit topic binnen vallen Knipoog Dus het is me nog niet helemaal duidelijk met het deukje gebeuren Knipoog Alleen zo'n deukje word dat niet mede bepaald door het paard zijn front? Het ene paard heeft zijn hals lager zitten dan de ander waardoor oprichting veel moeilijker is.
Dit is mijn nieuwe paardje die ik hier voor de 3e keer aan het longeren was. Wat vinden jullie van dit beeld?? Misschien kan iemand het uitleggen en kan ik er wat van opsteken Knipoog

Afbeelding

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:34

ditchie schreef:
Ik kom net dit topic binnen vallen Knipoog Dus het is me nog niet helemaal duidelijk met het deukje gebeuren Knipoog Alleen zo'n deukje word dat niet mede bepaald door het paard zijn front? Het ene paard heeft zijn hals lager zitten dan de ander waardoor oprichting veel moeilijker is.
Dit is mijn nieuwe paardje die ik hier voor de 3e keer aan het longeren was. Wat vinden jullie van dit beeld?? Misschien kan iemand het uitleggen in jullie opvattingen en kan ik er wat van opsteken Knipoog Persoonlijk vind ik het een fijn beeld geven.

Afbeelding

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:58

Een heel leerzaam topic dit! Ben hem helemaal aan het doorlezen, maar dat duurt nog wel even, want ben nog maar bij pagina 14.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:02

heej ditchie als ik goed heb opgelet, mag judje mij aanvullen Haha!

RA is al verder los van de grond dan LV dus loopt op de voorhand
LA is nog in de lucht terwijl RV al bijna de grond raakt
paslengte voor is ook ruimer dan achter
nek is op lange na niet het hoogste punt
hals loopt ook niet mooi in een boog
deukje achter kan ik niet goed zeggen omdat de foto iets schuin genomen is....
de rest laat ik aan judje over Haha! heb ik het goed gedaan ??:D:D

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:15

Filmpje is ook te vinden als je gewoon zoekt bij youtube, hij staat erg hoog in de lijsten!

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:37

ik heb ook nog wel een paar interessante fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:42

Volg het topic af en toe met een scheef oog, nu even vraag :

kan de deuk achter het zadel bij sommige paarden ook niet een stuk bouw zijn? (naast het feit dat inderdaad veel paarden niet over de rug lopen en daardoor een deuk hebben)

Een paard met een gezonken rug kan volgens mij niet snel daar bol stukje krijgen, wordt wel heel lastig.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:43

CindyUniek schreef:

ik weet er nog niet genoeg van, maar is RA verder los van de grond dan LV ??
volgens mij staat RA nog op de grond en LV is al bijna los..

maar misschien zie ik het verkeerd.
ik vind de foto moeilijk te beoordelen, hij is van heel dichtbij genomen oid..

[edit: ja, sorry Bloos ik zie het nou zelf ook]
Laatst bijgewerkt door _Pansy_ op 25-09-07 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:49

Als je heel goed kijkt zie je wel dat RA verder is. Ja

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:55

Afbeelding
Loopt op de voorhand. Driehoekje voor is groter dan achter + deukje achter het zadel. Ik vind het ook beetje strak ogen, maar dat is persoonlijk Haha!

Afbeelding
Hier hetzelfde, alleen oogt dit weer ontspannen vind ik.

Afbeelding
Doet achter te weining ivm voor. Heel groot verschil in driehoeken. + Deuk achter het zadel

Afbeelding
Vind die een mooi beeld, driehoekjes gelijk, of achter zelfs groter lijkt het. RA drijft RV heel erg mooi weg Lachen Mooie halshouding, alleen neusje zou er (vind ik weer Haha!) iets meer uit mogen komen

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:58

LoveLeandro schreef:
CindyUniek schreef:

ik weet er nog niet genoeg van, maar is RA verder los van de grond dan LV ??
volgens mij staat RA nog op de grond en LV is al bijna los..

maar misschien zie ik het verkeerd.
ik vind de foto moeilijk te beoordelen, hij is van heel dichtbij genomen oid..

Aahh ik begin het te begrijpen gezien de foto Lachen
Ik weet dat er veel werk is aan mijn paardje.. ze had een onderhals toen ze kwam en wilde eigenlijk niet nageven. Veel gestaak.. De vorige eigenaren hadden er veel problemen mee.. ik eigenlijk totaal niet, als ik haar gewoon maar voorwaarts rijd.. Ze is altijd erg terug gereden.. Bedankt voor jullie uitleg Lachen Leuk Lachen THXX

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:20

CindyUniek: dat heb je inderdaad goed uitgelegd! OK dan!

Over die andere foto's: het commentaar dat erbij staat klopt mijn inziens allemaal, alleen is het vrij summier per foto.

Wat mij meteen 'stoort' aan de eerste foto is de valse knik in de hals. Ook zie je op de eerste 2 foto's dat de amazone zelf voorover zit en dat van elleboog tot bit wel 1 lijn is, maar de bovenarmen niet naast haar lichaam hangen.
Op de laatste foto's is dit al beter (denk ook dat op de foto's 1 en 2 wel dezelfde amazone staat, maar volgens mij staan op de foto's 3 en 4 andere amazones).

Op de 2e foto zie je ook dat het paard erg achter de LL loopt, wat je gelukkig bij de andere foto's niet ziet. Ook ogen de 1e en laatste foto inderdaad redelijk strak qua druk in de mond, maar dat is moeilijk te beoordelen en ook naar mijn inziens had bij de 4e foto wel iets meer het neusje eruit gemogen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-09-07 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:22

Ja dit was wat ik zag én kon verwoorden Haha! Zag wel meer, maar dan weet ik niet precies hoe ik het moest zeggen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:41

Sjonge zeg, jullie zijn stevig doorgegaan.
Ik hoef helemaal geen commentaar meer te geven zie ik al Haha!
Jullie doen het prima.

Om nog even terug te komen op Blue Hors Matine:
Prachtig paard, maar imo te veel op de voorhand, veel spanning in het lijf. Jammer.
Ze lijkt erg veel kracht nodig te hebben voor de oefeningen. Veel gezwiep met de staart ook, wat imo toch een uiting van spanning is. Spanning is op zich niet erg.
Bij iedere nieuwe oefening zal het paard spanning vertonen, wanneer een en ander nog niet bevestigd is. Is niet erg.
Maar: ik vraag me af of deze merrie niet beter nog een jaartje doorgereden kan worden op een lager niveau, werken aan de verzameling, dat die haar makkelijk afgaat.Dat ze het talent heeft om GP te lopen is duidelijk, alleen ik zou zo graag zien dat ze het wat makkelijk uit haar mouw schudde.

Maar dat is iets van mij. Ik vind dat je niet moet starten met een paard (in de B bijvoorbeeld) als de basis er niet goed inzit. Wedstrijden zijn al spannend genoeg, voor ruiter en paard, waarom die factor van onzekerheid of alles er wel inzit, er niet uitgehaald? Stressverlaging werkt prestatieverhogend.

Ik ben geen voorstander van zo snel mogelijk maar starten, liever gestart met een 6-jarige met een goede, bevestigde basis, dan met een puber van 4 die sowieso niet erg stabiel is, en waarbij een en ander niet voldoende bevestigd is. Met een goede basis, zou je zonder veel moeite toch redelijk snel de klasses door moeten komen (er van uitgaande dat de jury weet hoe een goed gereden paard eruitziet Knipoog ). De tijdwinst door vroeg starten is redelijk verwaarloosbaar.

Afbeelding
Allereerst vind ik dit een heel gespannen beeld geven. De paslengte voor en achter is niet gelijk, paard loopt op de voorhand, en buigt niet in vanuit de schoft. Het paard lijkt wat zwaar op de hand.

De amazone zou de achterhand meer moeten activeren, rechtop moeten gaan zitten (door haar houding kan het paard niet anders dan op de voorhand vallen). Ze mag iets meer lengte in de hals geven, vooral op de binnenteugel, op het moment dat het binnenachterbeen tot dragen wordt gebracht, zal het paard de rug loslaten, en komt het hoofd als vanzelf naar beneden.
Ook moet ze haar handen rechtop houden, en wat hoger, op deze manier heeft ze te weinig gevoel in haar handen. Verder mag ze haar heupen loslaten, zodat haar kuit meer "aan" het paard komt te liggen, en ze de beenhulpen beter zal kunnen timen.
Als ze haar heupen loslaat, en haar schouders ontspant, zal het paard veel makkelijker de rug kunnen ontspannen en het achterbeen onderbrengen, de amazone zal dan veel beter met de beweging mee kunnen gaan. Nu werkt ze het paard tegen met een zware, dwingende zit.
Afbeelding
Vrijwel hetzelfde commentaar over de zit en inwerking, ook hier mag de amazone meer lengte in de hals geven. Het paard loopt met het neusje achter de loodlijn, hierdoor wordt de onderrug van het paard vastgezet, en kan het paard niet anders dan op de voorhand vallen.
De amazone is door de vrijwel rechte armen, niet in staat tot nageven of het paard aanvoelen. Ze zet haar heupen vast, waardoor ze het paard verhindert de rug los te laten en actief onder te treden.
Deze amazone zou zeer gebaat zijn bij een flink aantal lessen "Centered Riding". Ze lijkt wat angstig en gespannen. Zitlessen alleen lijken me niet voldoende, omdat deze amazone geen vertrouwen lijkt te hebben in het paard, en ook niet in haar eigen rijkunsten.
Afbeelding
Tja... weer zo'n plaatje wat het grote publiek graag wil zien. Maar het paard is niet opgericht vanuit een ondertredende achterhand, en drukt de rug wat weg. Achterhand mag veel actiever ondertreden. Ik vind het hele plaatje wat "braaf". Een paard wat zich vanuit een actieve achterhand en een gekanteld bekken vanuit de schouder omhoog komt, spettert.
En waarom zie ik op dit niveau nog piano handjes?? Niet goed!!
Als het rechter achterbeen er dieper onder zou komen, zou het hele plaatje veranderen.
Afbeelding
Op het eerste gezicht een leuk plaatje, veel impuls, pony oogt energiek.
Helaas een iets weggedrukte rug, wat puur veroorzaakt wordt door de harde handen van de amazone. Zou ze de handen rechtop houden en zelf ook nageven en toestaan ipv dat alleen van de pony te vragen, en haar lichaam ontspannen (de rug van de amazone oogt gespannen) dan zou de pony onmiddelijk de rug loslaten, zich gaan oprichten, dan zou het echt een spetterende combinatie zijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:56

N.a.v. een mailtje.

Afbeelding

- paslengte voor en achter is verschillend, voor grotere paslengte
- linker diagonaal is steunende diagonaal
- linker diagonaal is verbroken: LV steunt volledig, RA met toon op grond verlaat de grond
- linker diagonaal beweegt niet synchroon (been onderdelen gaan niet in fase)
- in dit deel ondersteuningsfase: volle gewicht op LV been
- rechter diagonaal komt nog naar voren in de zweeffase
- afwikkeling beweging hoeven gelijk, vlak voor de landing
- afwikkeling beweging RV en LA is ongelijk (been onderdelen gaan niet in fase)
- paard is nog niet los, niet soepel en gaat nog niet in balans
- paard is nog zoekende naar balans
- het paard wordt door de manier van instellen met de touwtjes beperkt in de vrije bewegingsafwikkeling; het op eigen benen gaan heeft voorrang
- de spanningsdriehoek van de touwtjes resulteert in een teugelspanning vanuit de mond schuin naar achteren en omhoog. De resulterende inwerking van de touwtjes ontneemt de spieren die de hals vanuit de basis moeten dragen in hun juiste werking
- de hals van het paard kan niet optimaal worden gebruikt, voor het vinden naar balans
- de hals wordt verkeerd gebruikt, het nek komt te laag tov de hals, de neus zit achter de loodlijn
- de verkeerde hoofd/hals houding en het gebruik ervan, maken correct gebruik van het lijf niet mogelijk
- de stuwkracht van het paard moet ontwikkeld worden
- de rug, lenden, het bekken moet sterker gemaakt worden, maar ook los en soepel blijven
- wat betreft veiligheid: als er wat gebeurt, kan je de touwtjes niet even lostrekken. De bevestiging van de touwtjes zou ik beslist anders doen.
- pas op met te vroeg en recht inbuigen van het hoofd tov de hals (oorspeeksel klieren op de onderkaak en onder de hals); eerst stelling vragen en paard stelling laten geven
- pas op met verkeerde teugelspanning, de onderkaak wordt niet ontspannen, maar wordt vastgezet. De onderkaak kan daardoor langer lijken dan de bovenkaak met neus.

Bij het paard moeten bepaalde spiergroepen zich nog harmonisch verder ontwikkelen. Het paard kan dan alleen harmonisch en zuiver bewegen en dus alleen dan zuiver los, soepel en ontspannen zijn. Verkeerde instelling, verkeerd longeren, afdwingen van verkeerde houdingen, al jong in de training kan een jong paard bederven.

Dit is een plaatje wat er heel mooi uitziet. Je moet er wel voor blijven zorgen dat wat je met het paard doet ook goed is, anders gaat het beeld dat het paard geeft snel verloren. De punten waar commentaar op gegeven worden, zijn normale punten. Echter als je er niets aan doet of het verkeerd doet, zou dat jammer zijn....

Wat betreft dit topic: het paard gaat niet over de rug.

Suc6
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 25-09-07 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:59

Bij het paard moeten bepaalde spiergroepen zich nog harmonisch verder ontwikkelen. Het paard kan dan alleen harmonisch en zuiver bewegen en dus alleen dan zuiver los, soepel en ontspannen zijn. Verkeerde instelling, verkeerd longeren, afdwingen van verkeerde houdingen, al jong in de training kan een jong paard bederven.

duidelijk! Lachen
heb jij eventueel advies hoe zo'n paard correct te trainen?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:31

Citaat:
Afbeelding

- de paslengte voor en achter is ongelijk
- de fase van de bewegingsafwikkeling van de benen naar voren is ongelijk
- het RA en RV been zitten elkaar in de weg, het RA been verjaagt het RV niet zoals het hoort
- het RV strekt, de hoef onder kantelt nog naar voren omhoog in de beweging (dit geeft aan hoe het strekken RV gedaan wordt)
- de hals en het hoofd kunnen niet door het paard gebruikt worden
- de teugelspanning in beide handen is vrij hoog
- de onderkaak en de nek zijn niet los
- het paard grijpt met het gestrekte voorbeen voor de verticale loodlijn van het hoofd, dit is geen harmonische beweging, dit is geforceerd
- het paard komt van de grond, het gaat echter ten koste van de zuiverheid van de gangen en bewegingen. Indruk maken treedt meer op de voorgrond, dan correcte afwikkeling. Het levert in ieder geval een oranje strik op. Haha!
- het paard gaat niet echt over de rug
- de hals staat op de romp, de keelgang is gesloten, de hals wordt niet gedragen vanuit de achterhand
- losheid en soepelheid met elasticiteit is beter dan kracht
- het RA been komt ver naar voren, niet voldoende naar binnen
- het paard gaat in horizontaal evenwicht, voornamelijk door het tempo
- het paard gaat niet verzameld en opgericht, dat is fake vanuit het LV en RV been, verzameling
betekent ook kortere en verheven gangen, dit is "te" uitgestrekt
- de achterhand naar lende en rug is (nog) onvoldoende ontwikkeld

Deze combinatie kan (nog) fraaier rijden ....

PS: Ik zou me niet focussen op deukjes kijken, je kan dan tot verkeerde conclusies komen ....