Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:05

je kan beginners natuurlijk niet verplichten een helm op te doen als ze zelf thuis rijden.

je zou misschien kunnen aangeven dat het wel een goed idee is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:08

Almaz schreef:
@HC: Iedereen die begint met paardrijden is onervaren. De meest levensbedreigende letsel is nu eenmaal een hersenletsel en dan hoeft er niet eens zoveel te gebeuren. Een stoeprandje is al genoeg. En aangezien dat je 9 van de 10 keer op je hoofd valt, Het hoofd is een zwaar lichaamsdeel. Daarom vind ik het veiliger om een cap op te zetten, zodat ik na een val mijn paard weer veilig naar huis kan begeleiden en niet als een ongeleid projectiel naar huis laat gaan. En hoe iemand het ook wendt of keert, met cap is gewoon veiliger.

Spreek voor jezelf, ik ben in het verleden (meer dan 20 jaar geleden) tientallen keren gevallen en nog NOOIT op mijn hoofd. Waar haal je dit soort getallen vandaan?
Laatst bijgewerkt door Waratje op 23-09-08 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:10

Waratje schreef:
Het probleem is inderdaad dat veel mensen vanuit hun eigen referentiekader hun mening ventileren en niet doorhebben dat er ook andere referentiekaders bestaan.

Wat in de ruiterij extreem is omdat deze al decennia sterke groei kent met evenredige afname van het modale niveau.
De meeste ruiters zijn onbewust onbekwaam in de meeste opzicht mbt paardrijden.
Hierdoor is de overóvergrote meerderheid in het geheel niet in staat een gefundeerde mening te vormen over de kleine groep wel inhoudelijk doorgestroomde ruiters.

hc

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:11

Iedereen moet gewoon zelf weten of je een cap op zet of niet,..je weet alleen als er wat gebeurd wat de gevolgen zijn..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:15

en ja wie is nou die groep inhoudelijk wel doorgestroomde ruiters.......

laat ik het zo zeggen,het is je eigen keus.
en ja jullie hebben gelijk een ander heeft daar niks over te zeggen...

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:21

Huertecilla schreef:
Almaz schreef:
@HC: Iedereen die begint met paardrijden is onervaren.

Ah, dus alleen beginners een helm op? en die niet buiten laten?

Dat is een keuzemogelijkheid ja.

hc

Nee, dat heb ik niet gezegd, de woorden worden verdraaid. Ik vind dat onervaren of ervaren ruiters beter een cap kunnen dragen.
Jij/u vond dat het verboden zou moeten worden om zonder voldoende vaardigheid paard te rijden. Vandaar dat ik stel dat iedere ruiter die begint met paardrijden onervaren is, met of zonder cap. Dus niet mijn woorden verdraaien s.v.p.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:23

De_Rick schreef:
je weet alleen als er wat gebeurd wat de gevolgen zijn..

Heb je zó weinig voorstellingsvermogen dan?

Toen ik motorracete kon ik me heel goed voorstellen wat er kon gebeuren en wat de mogelijke gevolgen konden zijn.
Mijn vrouw en ik wisten dat ook heel goed. Zij koos heel bewust en is verongelukt. Mét helm, met rugprotector, met....
Achteraf kreeg ik ook heel veel domme opmerkingen van mensen die geen benúl hebben omdat ze in een andere wereld leven. Wij wisten wél wat de gevolgen konden zijn doch kozen voor wat wíj kwaliteit van leven vinden.
Ónze keuze, ónze consequenties en míj hoor je daar niet over. Wel over meningen van buitenaf daarover.

Tegenwoordig rij ik paard en ervaar dat als onvoorstelbaar veilig. Optomingsloos ongehelmd van een berghelling afdenderen is véél veiliger dan op de brommer het dorp in met wat voor pak ook aan.
Ik heb liever dat mijn zoontje paardrijdt zonder cap dan op de fiets naar school gaat.
Hij rijdt meestal met cap en soms zonder.
Hier van school naar huis http://www.mijnalbum.nl/Foto-UPUOTZAZ.jpg
Geen beginner, over ons eigen pad, op een paard wat een verantwoordlijkheid voelt om hem niet te verliezen. Goed/fout. Nee, wel overdacht.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:25

Snoevie schreef:
en ja jullie hebben gelijk een ander heeft daar niks over te zeggen...

En dat is alles wat SFLJ, Waratje, Oomens, ik en nog wat anderen uitleggen. Welkom.

hc

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:28

Ik rijd altijd met cap, is gewoon veiliger Knipoog haha.
Maar als ik een pony echt vertrouw,
dan zie ik wel even of ik met of zonder cap rijd ! Tong uitsteken

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:31

Ik zou echt niet weten waarom niet.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:33

ik rij altijd met cap...ik vind gewoon zonder cap rijden is spelen met je eigen veiligheid..het is en blijft een paard..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:35

Sheran schreef:

Dat kan, maar ik zou echt niet weten waarom ik een cap op zou zetten op mijn merrie in de bak. En ik weet ook heel goed waarom ik onder andere omstandigheden wel een cap opzet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:36

Waratje schreef:
Sheran schreef:

Dat kan, maar ik zou echt niet weten waarom ik een cap op zou zetten op mijn merrie in de bak. En ik weet ook heel goed waarom ik onder andere omstandigheden wel een cap opzet.

whow, niet zo schreeuwen Tong uitsteken. Je moet het zelf weten hoor!
Maar ik zou niet weten waarom je geen cap op zou zetten. Wat is er de toegevoegde waarde van?

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:40

Een goede vriendin van mij dankt haar leven aan haar cap. Als zij die niet gedragen had, zou ze het niet overleefd hebben. . Daarbij heb ik nog enkele voorbeelden, deze mensen kwamen er gelukkig redelijk af. Natuurlijk is het geen garantie dat je een ongeluk overleeft met cap of BP of wat dan ook, maar de kans dat het letsel minder ernstig is, is zeker reëel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:49

Sheran schreef:
whow, niet zo schreeuwen Tong uitsteken. Je moet het zelf weten hoor!
Maar ik zou niet weten waarom je geen cap op zou zetten. Wat is er de toegevoegde waarde van?

Dat was niet als schreeuwen bedoelt, maar gewoon om duidelijk de omstandigheden aan te geven.
Wat is de toegevoegde waarde om hem wel op te zetten? Het is een extra handeling om hem op en af te zetten. Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:52

Wat ik eigenlijk de grootste voordeel vind, de cap vangt de zweetdruppels op Tong uitsteken Clown Ik heb door een medische aandoening dat ik ontzettend snel zweet. Zonder cap heb ik al die druppels in mijn ogen. Misschien dat ik daarom zo graag dat ding op mijn hoofd heb. Zit het me net te bedenken eigenlijk. Ik dacht, waarom heb ik hem eigenlijk altijd op. Toen schoot me dit eigenlijk als eerste naar binnen.

Typisch eigenlijk...
Laatst bijgewerkt door WinBinChes op 23-09-08 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:53

Sheran schreef:
Wat is er de toegevoegde waarde van?

Kijk en dát kan jij dus nu net niet voor een ander bepalen, je zelfs niet voorstellen want dát is nu net helemaal afhankelijk van de perceptie van een ánder.

Ik verwacht niet dat iemand die helemaal tevreden in een overdekte zandbak te paard rond wil stappen zich voor kan stellen wat ik hier doe.
Dat een helm daaraan in míjn beleving kwalitatieve afbreuk doet is vergelijkbaar met dat een mobiel mee voor míj het vrije eraan elimineert.

Kan jij je dat niet voorstellen? Prima. Neem dan gewoon van mij aan dat het voor míj beiden een essentieel element is van wat voor mij nu net de kern van de beleving is, welke paardrijden voor mij wat extras geeft.

hc

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:58

Huertecilla schreef:
Sheran schreef:
Wat is er de toegevoegde waarde van?

Kijk en dát kan jij dus nu net niet voor een ander bepalen, je zelfs niet voorstellen want dát is nu net helemaal afhankelijk van de perceptie van een ánder.

Ik verwacht niet dat iemand die helemaal tevreden in een overdekte zandbak te paard rond wil stappen zich voor kan stellen wat ik hier doe.
Dat een helm daaraan in míjn beleving kwalitatieve afbreuk doet is vergelijkbaar met dat een mobiel mee voor míj het vrije eraan elimineert.

Kan jij je dat niet voorstellen? Prima. Neem dan gewoon van mij aan dat het voor míj beiden een essentieel element is van wat voor mij nu net de kern van de beleving is, welke paardrijden voor mij wat extras geeft.

hc

Ik snap niet waarom je nu zo aanvallend doet. Wie zegt dat ik me niet zou kunnen inleven in anderen? Maar om het goed te begrijpen moet je toch bereid zijn om naar de meningen van andere te luisteren, en moet je proberen te achterhalen in welk opzicht hun opvattingen verschillen van de jouwe. Daarom vraag ik wat er de toegevoegde waarde van is. Jij vindt zonder cap rijden dus (onderdeel) van de kern van de beleving van het paardrijden? Waar zit hem dat dan in?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:03

Ik zat me eens af te vragen hoe het nou statistisch zit.
Vroeger (oma spreekt Knipoog) reden we met zo´n eenvoudige cap van karton die nauwelijs beschermde. De meesten reden dan ook zonder cap en zelfs op de maneges waar ik reed was het alleen bij de beginners gebruikelijk een cap te dragen, daarna niet meer. Ik reed zelf ook nooit met cap (ben ook in mijn leven nog nooit van een paard gevallen dus zag de noodzaak niet zo*even afkloppen)

Overigens rijd ik nu wél altijd met cap omdat ik ouder en wijzer ben geworden en omdat de hedendaagse caps nu wel duidelijk bescherming bieden.

Maar ik vroeg me dus af of er nu met die veiliheidshelmen echt een verschil was in aantallen hoofdletsel. Ben even gaan zoeken en voila:

jaarlijks circa 9.100 mensen op de Spoedeisende Eerste Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis behandeld worden voor een paardrijblessure... In de periode 2002-2006 nam het aantal paardrijblessures op de SEH-afdelingen met 14% af... De invoering van het veiligheidscertificaat voor accommodaties en het verplichten van het dragen van een veiligheidshelm tijdens wedstrijden lijkt daarmee zijn vruchten af te werpen Bron: http://www.veiligpaardrijden.nl/News.as ... 041&CatID=

14% dan praat je toch over ruim 1200 mensen per jaar minder in het ziekenhuis o.a. door de cap. Overigens staat er ook op die site dat een kwart (!) van de paardrijslachtoffers op de 1e hulp tussen de 10-14 jaar zijn! Dus zeker voor jongeren een goede reden om een cap te dragen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:04

Ik geef dat al aan Sheran.

Verder maakt het míj niet uit, want ik heb geen mening over dat een ander het wél wil.

Het meerendeel van de meningventileerders hier heeft simpleweg geen basis om een mening te vormen over wat ik doe en ervaar.

hc

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:06

oomens schreef:
MISTRAL94 schreef:
Oh wat een grap alsof de betweters van bokt zich een mening op laten dringen door een medebokker ROFL De grap van de eeuw HC Vork

Je kunt hele mooie woorden neer zetten HC (ik ben niet onder de indruk, waarschijnlijk een hoop andere mensen wel) Als jij je paard bij iemand op prive terrein neerzet heb jij je aan de regels te houden ook al zijn dat geen wettelijke regels. Daarbij ben jij vrij om te gaan wanneer die regels jou niet aan staan dus wat doe jij nou moeilijk?

Je bent niet onder de indruk en (want?) je hebt het niet gesnapt.

Wat jij nu zegt staat er namelijk al:
Huertecilla schreef:
Verwar dit en het bovenstaande niet met het afwentelen/beperken van verantwoordelijkheid door organisatoren/ondernemers. Door lid te worden van een vereniging of vergelijkbaar, verklaar jij je akkoord met de regelementen en doe je afstand van jouw beslissingsvrijheid op de betreffende punten; je besluit je daaraan te onderwerpen.
Daar staat dat je - los van de wettelijke regels - je dient te houden aan de regels waarmee je ej akkoord hebt verklaard voordat je je paard ergens stalde, ergens les nam, lid werd van een vereniging etc.

Als jij verder gelezen had dan je neus lang was dan had je terug kunnen vinden dat ik dit al tig keer omschreven heb maar dat er bepaalde mensen graag hun gelijk willen halen en wie drukt hier nu een mening door?

Het kwartje is bij mij gevallen, de naturals zal niets overkomen omdat zij goed kunnen rijden en alles goed in kunnen schatten of er gevaar dreigt ja of nee. Dus daarom is het dragen van een cap overbodig is ook prima Vork Ik vind het prima als ze het wel willen verplichten en zal daar ook niet moeilijk over doen. Zijn ergere dingen op de wereld

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:08

hou eens op met dat geflame zeg. Draagt niets bij aan de discussie.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:09

Nee de overige reacties wel Slapen

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:25

Huertecilla schreef:
Ik vind dat het verboden zou moeten worden om zonder voldoende vaardigheid paard te rijden.

Toen jij voor het eerst op een paard stapte kon je vast meteen al heel goed rijden of niet? Oefening baart kunst, dus voordat je voldoende vaardig bent zal je toch eerst moeten oefenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:26

lautje76 schreef:
14% dan praat je toch over ruim 1200 mensen per jaar minder in het ziekenhuis o.a. door de cap. Overigens staat er ook op die site dat een kwart (!) van de paardrijslachtoffers op de 1e hulp tussen de 10-14 jaar zijn! Dus zeker voor jongeren een goede reden om een cap te dragen.

Kortom prima reden om.... geen paard te rijden.

Er is simpelweg geen rationele reden om paard te rijden.

De motivatie is de beleving. Die beleving is persoonlijk.

´Veiligheid´ is hoe je het ook bekijkt relatief en niet rijden het verstandigste.

Wat het met ´natural´ van doen heeft is me niet duidelijk. Hooguit een illustratie van springen naar conclusies door aannames op basis van een beperkt referentiekader.

hc