Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:42

Ik zeg nergens dat je hem tot 4 in het land moet gooien. Ik zou zeggen tot 3 in de opfok, dan een winterseizoen naar stal. Heleboel dingen leren: poetsen, voetjes geven, meelopen aan halster, trailermak maken, hoefsmid, wandelen en zelfs longeren. Maar NIET erop. Aan al die andere dingen kun je ze ook VEEL eerder laten wennen, maar ik ben wel van mening dat een jong ding voornamelijk moet opgroeien in de opfok, met sociaal contact en heel veel lopen en dat je een 1,5, 2 of 2,5 jarige nog niet naar je (pension)stal moet halen om hem daar 20 uur of meer binnen te zetten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:48

Nee mijn 3-jarige kan inderdaad niet in de toekomst kijken en daarom wordt hij ook nog niet bereden. Ik gooi hem zeker niet tot zn 4e het land op.
Hij staat gewoon bij huis en komt elke dag in de hand, ik verwacht dat tegen de tijd dat hij eraan toe is ik er gewoon op kan kruipen en weg rijd.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:51

Tja, helaas kan dat niet overal. Ik MOEST die van mij met 2,5 naar stal halen omdat ze geen 3 jarigen op stal willen ivm ruimtegebrek e.d. En voor 1 seizoen groepshuisvesting voor de winter ergens anders vind je bijna niet, omdat alle groepen al gevormd zijn en je enorme vechtpartijen kunt krijgen, waarbij de paarden niet wegkunnen...

Die van mij is dus november naar huis gekomen en gaat in april dag en nacht naar buiten met mijn andere paard en nog wat jonge dieren...

mistralmies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:53

Doe gewoon wat je hart je segt.. het paard zal zelf wel aangeven of hij al wil leren of ng nie Knipoog

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:53

Nou dat zijn dan toch ook allemaal goede oplossingen? Het is niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen ofzo, hoor.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:56

runningkawa schreef:
Volgensmij gaat het om alle dingen die niet verstandig zijn om te doen met een jong paard.
De een vind dat rijden, maar de ander vind dat ook onervaren kindjes op een amper zadelmak paard zetten

Zal ik dan niet beter de topictitel aanpassen? Want op dit moment gaat dus zo'n beetje alles offtopic, als het niet over hetgeen gaat dat in de titel staat Clown

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:57

mistralmies schreef:
Doe gewoon wat je hart je segt.. het paard zal zelf wel aangeven of hij al wil leren of ng nie Knipoog

Nou dat lijkt me onverstandig, mijn 3-jarige is heel leergierig en zal er wss geen punt van maken als ik hem ga rijden. Of het verstandig is om nu al op zo'n jeugdig dier te klimmen is een 2e.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:59

mijne was ook nog heel jong qua geest.
Maar vond het heerlijk om dingen te doen/leren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:01

En is dat verstandig lichamelijk gezien?? Puur het rijden dan he.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:04

heb je het tegen mij??? Bloos

want snap je vraag nl niet Sigaar

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:06

Ja ik heb het tegen jou Lachen

Je zegt dat de jouwe (nu 4 toch?) ook nog er jong qua geest was, zo te zien is het een erg groot paard. Ik zou er niet voor hebben gekozen om hem in te rijden ook al leert hij heel graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:11

Van mij mag je elles Tong uitsteken
Het is zo af en toe offtopic, maar het gaat iig nog steeds over paarden, dus iets van de titel klopt nog Tong uitsteken Clown

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:12

Charos schreef:
Ja ik heb het tegen jou Lachen

Je zegt dat de jouwe (nu 4 toch?) ook nog er jong qua geest was, zo te zien is het een erg groot paard. Ik zou er niet voor hebben gekozen om hem in te rijden ook al leert hij heel graag.

oke Knipoog

Nee in mei pas word hij 4.
Het valt heel erg mee hij is 1.67 wat zie jij bij echt inrijden?
Het vragen is eigenlijk nu ongeveer gekomen. Want we deden aan parelli dus veel vragen en presteren deden we niet. Het was bitloos en ook gewoon voor de lol.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:16

runningkawa schreef:
het gaat iig nog steeds over paarden, dus iets van de titel klopt nog Tong uitsteken Clown

Ja, zo lust ik er nog wel een Tong uitsteken
Ik heb de titel wat algemener gemaakt, kunnen jullie gewoon verder-beppen Haha!

Anoniem

Re: Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:17

Dank je Elles Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:03

Nou Wino wordt in Mei 4 en heeft al een behoorlijke bespiering. Daar heb je erg de neiging op elke dag meet aan het trainen te gaan. Ik rijdt hem 3 a 4 keer in de week. Dat is meer dan genoeg. Zijn spieren zijn verder ontwikkelt dan hijzelf en weet soms niet wat hij er mee moet doen. Juist daarom doe ik rustig aan. Ik wil hem niet kaopt jagen omdat hij er al zo volwassen eruit ziet. Als je naar hem kijkt denk je dat hij het allemaal wel aankan, maar het tegendeel is waar.
Hij weet helemaal niet wat hij met de dikke spieren moet doen. Het gaat dan ook vaak niet goed. Dan gebruikt hij zijn spieren verkeerd. Nu kan ik daar goed op inspringen dankzij mijn instructrice, maar als je hem gewoon door zou trainen rijdt je hem helemaal kapot. Nu is het gelukkig geen rennerig en schrikkerig typ dus hij is het ook niet nodig.

Kijk en luister naar je paard. Mijn paard blij als ik op stal kom en is blij als hij aan slag kan. Als dat niet zo is ben je al te ver gegaan

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:06

dan ben ik niet te ver gegaan Haha!
Mijn Falkie is nog super happy in beide gevallen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:26

mistralmies schreef:

nou dat is dan fijn, want mijn veulen komt altijd hinnikend aandraven als ik bij het land kom, en vindt bijv. bekappen erg interessant. rijden zou hij geen probleem mee hebben, ik denk dat ik er zó op kan gaan zitten.
wat je hier zegt gaat dus echt niet op. onze paarden zijn afhankelijk van ons en van de beslissingen die wij nemen. een paard dat op zijn tweede wordt ingereden denkt heus niet: nee ik ben nog te jong, ik krijg vast slijtage'. bij een goede band met de mens zal het net zo makkelijk gaan als met een vierjarige met diezelfde band. een paard denkt zelf niet na over wat goed voor hem is (enkele instinctieve zaken als het eten van giftige planten daargelaten), dat moeten wij mensen voor hem doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:34

Mijn 3 jarige heeft vandaag voor het eerst een zadel opgehad (letwel ALLEEN opgezadeld) en hij gaf geen kik. Een bit wil ik hem nog niet in zijn mond hangen want hij is aan het wisselen.

Hij heeft nu minstens een jaar de tijd om er goed aan t wennen en zo nu en dan zal ik hem een stukje aan de longeerlijn laten lopen (de hele bak door, geen kleine cirkels, aan een halstertje). Alles rustig aan en ik denk dat ik straks een heel fijn én gezond paard heb om mee te rijden. Als hij 6 jaar is wil ik hem ongeveer voor het eerst meenemen op wedstrijd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:43

Charos schreef:
Mijn 3 jarige heeft vandaag voor het eerst een zadel opgehad (letwel ALLEEN opgezadeld) en hij gaf geen kik. Een bit wil ik hem nog niet in zijn mond hangen want hij is aan het wisselen.

Hij heeft nu minstens een jaar de tijd om er goed aan t wennen en zo nu en dan zal ik hem een stukje aan de longeerlijn laten lopen (de hele bak door, geen kleine cirkels, aan een halstertje). Alles rustig aan en ik denk dat ik straks een heel fijn én gezond paard heb om mee te rijden. Als hij 6 jaar is wil ik hem ongeveer voor het eerst meenemen op wedstrijd.

puur even leeftijdsgericht klinkt dat prima. tuid zat, je paardje heeft nog jaren genoeg! zoiets heb ik met mijn jonkie ook in de planning, rijden komt er misschien niet eens van want hij is niet groot, maar dan toch in het tuig...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:47

Charos, dat klinkt goed, zoals jij het met je paard doet, hoor. Knipoog

Die van mij (ook 3 jaar) krijgt over een maandje of wat zijn (test)zadel voor het eerst op en dan ga ik de mijn officiele eerste zadel bestellen, dus dat duurt allemaal nog wel even. Ik heb alle tijd. Aangezien hij totaal niet reageert op zijn bareback pad en het aansingelen, verwacht ik echt geen problemen. Hij is zo relaxt tegenwoordig, dus ik zie er echt naar uit om hem komende zomer rustig in te rijden (bitloos). En in de herfst en winter laat ik hem dan weer met rust tot zijn 4de en dan weer rustig het rijden oppakken.
Ik vind het ook heel belangrijk dat jonge paarden op het land staan in een kudde (die van mij blijft altijd buiten in een kudde in principe), maar ik merk aan mijn paard dat hij het ook heerlijk vindt om grondwerk te doen (2 a 3x per week) en 'te tutten'. Maar ja, hij is ook een echte knuffelkous en dol op aandacht, dus..... Het ene paard is het andere paard niet, he. Knipoog

En goh, weer een nieuwe titel.... Haha!

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:32

idje schreef:
ikowtje schreef:
maar het is ook bewezen dat de meeste paarden op hun 3e geschikt zijn om rustig aan
wat werk te gaan doen, en dat ze dan grotendeels uitgegroeit zijn,
alleen hun pezen nog niet helemaal omgezet zijn in bot, maar nog gedeeltelijk kraakbeen zijn, maar het is dan niet meer schadelijk om al rustig aan met het zadel te beginnen

Je mag hopen dat dat nooit gebeurt, want dan heb je dus een echt zwaar gehandicapt paard!
Aangenomen dat pezen natuurlijk sowieso kunnen verbenen!
Wat jij bedoelt zijn de groeischijven. Die verbenen.
Maar hoe dan ook, bij 2,5 jaar is ieder paard nog een onvolgroeide peuter.
(Ik heb er hier een op stal die als net 6-jarige bij ons kwam en toen 1.55 mat. Daar zijn nog 3 centimetertjes bij gekomen!)

Ik zou er niet aan beginnen met een zo'n jong dier.
\

ik zeg toch niet dat ik hem nu al in ga rijden.
ik begin rustig met longeren,
1/2 keer per week 5 tot 10 min.
verder wandelen we veel en maken we veel plezier,
ik zeg alleen dat die van mij qua bouw al aardig aan het volgroeien is
en dat van die pezen, tja dat was een foutje :p ik bedoelde natuurlijk de groeischrijven Clown Bloos Tong uitsteken

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:52

nou om het hier even samen te vatten je kunt dus al veel doen met een jong paard maar wel alles met mate

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:46

amen hihihi

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:46

ikowtje schreef:
ik zeg toch niet dat ik hem nu al in ga rijden.
ik begin rustig met longeren,
1/2 keer per week 5 tot 10 min.
verder wandelen we veel en maken we veel plezier,
ik zeg alleen dat die van mij qua bouw al aardig aan het volgroeien is
en dat van die pezen, tja dat was een foutje :p ik bedoelde natuurlijk de groeischrijven Clown Bloos Tong uitsteken

'qua bouw aan het volgroeien' zegt niets. neem bijv. Welshponies of shetjes. die zien er als driejarige al behoorlijk 'uitgezwaard' uit. toch groeien ook die door tot een jaar of 6-7. het uiterlijk zegt niets over de staat van de groeischijven in dat geval. ik zeg niet dat je verkeerd bezig bent ofzo hoor, alleen dat je wel moet weten waarnaar je kijkt in zo'n geval, en dat is niet naar het uiterlijk van het paard. geen enkel paard is volgroeid voor zijn 5,5 jaar, ook al oogt hij nog zo volwassen. overigens is het geen probleem om vóór die leeftijd dus te beginnen, aangezien de laatste volgroeiende platen o.a. bij de atlas zitten, en verder betreft het dan de wervelkolom, wat wel weer een puntje is om in de gaten te houden. niet laten inrijden door een zwaarder persoon, en vooral correct (laten) inrijden, om verkeerde groei te voorkomen.