Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
runningkawa schreef:Volgensmij gaat het om alle dingen die niet verstandig zijn om te doen met een jong paard.
De een vind dat rijden, maar de ander vind dat ook onervaren kindjes op een amper zadelmak paard zetten
mistralmies schreef:Doe gewoon wat je hart je segt.. het paard zal zelf wel aangeven of hij al wil leren of ng nie
Charos schreef:Ja ik heb het tegen jou
Je zegt dat de jouwe (nu 4 toch?) ook nog er jong qua geest was, zo te zien is het een erg groot paard. Ik zou er niet voor hebben gekozen om hem in te rijden ook al leert hij heel graag.
runningkawa schreef:het gaat iig nog steeds over paarden, dus iets van de titel klopt nog![]()
mistralmies schreef:Doe gewoon wat je hart je segt.. het paard zal zelf wel aangeven of hij al wil leren of ng nie
Charos schreef:Mijn 3 jarige heeft vandaag voor het eerst een zadel opgehad (letwel ALLEEN opgezadeld) en hij gaf geen kik. Een bit wil ik hem nog niet in zijn mond hangen want hij is aan het wisselen.
Hij heeft nu minstens een jaar de tijd om er goed aan t wennen en zo nu en dan zal ik hem een stukje aan de longeerlijn laten lopen (de hele bak door, geen kleine cirkels, aan een halstertje). Alles rustig aan en ik denk dat ik straks een heel fijn én gezond paard heb om mee te rijden. Als hij 6 jaar is wil ik hem ongeveer voor het eerst meenemen op wedstrijd.
idje schreef:\ikowtje schreef:maar het is ook bewezen dat de meeste paarden op hun 3e geschikt zijn om rustig aan
wat werk te gaan doen, en dat ze dan grotendeels uitgegroeit zijn,
alleen hun pezen nog niet helemaal omgezet zijn in bot, maar nog gedeeltelijk kraakbeen zijn, maar het is dan niet meer schadelijk om al rustig aan met het zadel te beginnen
Je mag hopen dat dat nooit gebeurt, want dan heb je dus een echt zwaar gehandicapt paard!
Aangenomen dat pezen natuurlijk sowieso kunnen verbenen!
Wat jij bedoelt zijn de groeischijven. Die verbenen.
Maar hoe dan ook, bij 2,5 jaar is ieder paard nog een onvolgroeide peuter.
(Ik heb er hier een op stal die als net 6-jarige bij ons kwam en toen 1.55 mat. Daar zijn nog 3 centimetertjes bij gekomen!)
Ik zou er niet aan beginnen met een zo'n jong dier.
ikowtje schreef:ik zeg toch niet dat ik hem nu al in ga rijden.
ik begin rustig met longeren,
1/2 keer per week 5 tot 10 min.
verder wandelen we veel en maken we veel plezier,
ik zeg alleen dat die van mij qua bouw al aardig aan het volgroeien is
en dat van die pezen, tja dat was een foutje :p ik bedoelde natuurlijk de groeischrijven![]()
![]()