Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:07

Ronnie26 schreef:
En tja wat schiet je ermee op om dik te zijn?

Dat is leuk joh (!)

Maar inderdaad, ernstig overgewicht is ongezond, voor de rest is het jouw mening (dat het er niet uit ziet)

Harm01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:04

Yamcha schreef:
crabbybitch schreef:
Als ik jou post zo lees yamcha,zijn het gewoon jou problemen met anderen die wij moeten aanpakken.Vind je het echt zo raar dat er maar weinig mensen op dit topic overblijven??
Je oordeelt over iedereen behalve over jezelf!!
Jij als moddie????Ik heb op dit hele bokt nog geen mod gezien die zo ongenuanceerd is dan jij!!!
Jij slaat werkelijk finaal de plank mis hier!!Jij wilt gewoon niet begrijpen wat een ander zijn of haar beweegredenen zijn om te rijden..de enige mening die telt is de jouwe!!
Ik denk dat het heel verstandig zou zijn als jij je eigen topic start...samen met andere bokkers die heel bewust bezig zijn met hun paarden...en maak het lekker besloten ,want een discussie heeft toch geen zin!
Dan houden wij gewoon de rest van bokt voor onszelf..gewoon de idioten die niet weten wat ze doen en hun paarden verknallen..
gegroet!
Wist je al dat ik 48 kilo weeg en 1,60 lang ben, en dus niet mijzelf zit te verdedigen? Mss belangrijke informatie voor je. Het zet mijn reactie ook in een ander daglicht. Het punt is dat hier voornamelijk (o.a. door Harm) onverantwoordelijke ruiters die te zwaar zijn voor hun paard worden aangevallen, terwijl juist mensen als Snoevie, of Amanda, of Anoukie, of Qimm er aardig bewust mee omgaan. Maar dat zijn wel de mensen die door dat soort opmerkingen gekwetst worden. Ik heb niks tegen discussie, wel tegen kwetsende opmerkingen die kant nog wal raken.

Nou waarschijnlijk heb ik er wel heel wat mee losgemaakt hier, want er word eindelijk gediscussieerd over het feit dat sommige mensen gewoon veel te zwaar zijn om op een paard of te rijden.
En dan heb ik heb het nog niet eens over overgewicht gehad want dat is voor ieder persoonlijk en heel erg afhankelijk van leeftijd en lengte van de desbetreffende persoon.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:29

KingMarco schreef:
Dus Ronnie als ik het goed lees, moet ik afvallen omdat jij het er niet uit vind zien en vatzig vind.
We mogen niets "ongezonds" meer eten, omdat we een kilootje meer wegen.

En wat nu als ik met toch wel aardig wat kilootjes teveel gewoon super in me vel zit ? En gewoon alles nog kan doen wat me lief is. Me paard heeft er absoluut geen problemen mee.
Voor wat en wie moet ik 2 van me hobby's laten staan dan ? Enkelt en alleen omdat de buitenwereld dat vind ? En niet omdat het medisch niet verantwoord is, maar gewoon omdat het "geen gezicht"is ?

Dan ga ik toch echt heel hard denken, waar gaan we toch heen met deze wereld. Ik ben opgevoed met dat ik vooral mezelf moet zijn en alle andere wezens om me heen in hun waarde moet laten.

Ow nee hoor van mij hoef je helemaal niks. Heb ik gezegt dat je wat MOET dan? Ik heb mijn MENING gegeven.
En sorry als ik mensen daarmee kwets.. zo denk ik er gewoon over.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:32

Qimm schreef:
Ronnie26 schreef:
En tja wat schiet je ermee op om dik te zijn?

Dat is leuk joh (!)

Maar inderdaad, ernstig overgewicht is ongezond, voor de rest is het jouw mening (dat het er niet uit ziet)

hihi wist niet dat het leuk was om dik te zijn Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:37

Slapen ik ga me niemeer in deze discussie mengen Lips are sealed

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:54

Mensen die willen afvallen moeten dit voor hunzelf doen en iet voor een ander, want dan wordt het nooit wat!!!! Ik heb toen de keuze gemaakt om een gezonder leven te hebben!!! Maar had ook zeer ernstig overgewicht en wist dat ik zo geen 80 zal worden!!! Gelukkig was verder alles goed bij mij geen hoog cholesterol o.i.d., waar ik ook niet bang voor was, want ik at en eet over het algemeen erg gezond. Door het vele lijnen in mijn leven{vanf mijn 6e jaar}, is mijn stofwisseling totaal verknald!!!
Een reden waarom ik ook zeg, zet je kinderen NOOIT op dieet!!!
Let op dat ze goed eten, gezond, ontzeg ze niet alles, want het wordt alleen erger en erger, ik ebn daarvan net als een groep anderen het goede voorbeeld.
Veel dieten, verstoord de stofwisseling en daar wordt je dik van!!!
En dit zuig ik niet uit mijn duim maar is bewezen!!

Gelukkig zijn er mensen die nadenken bij wat ze doen m.b.t. onze grootste hobby en ik vind het helemaal niet verkeerd als je vind dat iemand te zwaar is voor een paard/pony dit op een normale manier zegt!!! Dat is beter dan die priemende ogen en gepraat achter je rug!!! Dan pas ben je eerlijk!!!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:00

ik heb deze toppic niet helemaal gelezen.
maar heb in de bit ook een artikel gelezen en het stond kortgeleden nog in de krant..

ik ben 1 meter 83 en weeg nu 70 kilo
en heb een 5jarige kwpner van 1.70. met een niet te lange rug..
kan dat wel?

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:02

XUlyssesX: waarom zou dat niet kunne? Ik vind 70 kilo niet
zwaar voor zo een groot paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:03

welja joh het is hartstikke leuk om zwaar te zijn.........en het allerleukste zijn dan nog de mensen die soms op een wat rottige manier hun mening naar buiten brengen.......ja hiep hiep hoi!

nee even serieus..........ieder mag vinden wat hij vind,alleen soms kan dat wel op een meer tactische manier gebracht worden.

*edit: bedankt Yamcha,eindelijk iemand die ziet dat de mensen die hier meepraten en zwaarder zijn ook verantwoordelijk bezig zijn.(de meesten dan,niet allemaal)

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:28

Ronnie26 schreef:
XUlyssesX: waarom zou dat niet kunne? Ik vind 70 kilo niet
zwaar voor zo een groot paard.

owkej want er is nogal veel gezeur de laatste tijd over ruitergewichten dus ik dacht maar even vragen

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:55

Ik ben eigenlijk wel geintreseerd over de zogenaamde lijst ??
Waar op staat met welk gewicht op welk paard te rijden heb dr nu meerdere malen wat over gehoord wil hem nu eigenlijk wel eens zien ben wel benieuwd wat dr op staat
heeft iemand de link ? url ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:19

Hard zoeken in dit topic Haha!

Ik wet alleen dat er een richtlijn bestaat van max 15 % van het gezonde lichaamsgewicht van het paard(voor een normaal paard)
En 20 % voor de sterkere rassen met een "korte" rug.

Zelf vind ik dit en goede richtlijn.

Een zwaar paard zoals een shire, kan dus ook een zwaar persoon dragen, etc.
Maar een shet wordt vaak overbalast! (want hij is zó sterk Boos! )

Wel moet je bij jonge paarden goed opletten. Een ongetrainde rug kan natuurlijk nog niet zoveel aan.

Das mijn mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:21

@ Harm: Je hebt idd iets losgemaakt...
@ Snoevie: graag gedaan, hoor!!! Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:51

Harm01 schreef:

Nou waarschijnlijk heb ik er wel heel wat mee losgemaakt hier, want er word eindelijk gediscussieerd over het feit dat sommige mensen gewoon veel te zwaar zijn om op een paard of te rijden.

Jij hebt het hele topic nog niet gelezen geloof ik, het is bladzijden lang hier over gegaan en we draaien non-stop in het zelfde circletje

ittheclown schreef:
Waar op staat met welk gewicht op welk paard te rijden heb dr nu meerdere malen wat over gehoord wil hem nu eigenlijk wel eens zien ben wel benieuwd wat dr op staat

Citaat:
in een vroegere Bit heeft ooit een lijstje gestaan;
kleine warmbloed, haflinger, arabier, fries (!) max 70 kg
grote warmbloed, fjord, tinker max 90 kg
shire max 110 kg
Het lijken mij redelijke uitgangspunten.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:08

Oef, dan zit ik goed met mijn shire!!!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:10

tinker maximaal 90 kg ? licht dat dan ook niet aan de stokmaat van de tinker ? je hebt ze ook van 130 daar zou ik echt niet iemand van 90 kilo opzetten denk ik

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:12

Wanneer is een warmbloed groot of klein, dat staat er dan weer niet bij.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:15

Qimm schreef:
Harm01 schreef:

Jij hebt het hele topic nog niet gelezen geloof ik, het is bladzijden lang hier over gegaan en we draaien non-stop in het zelfde circletje

ittheclown schreef:

dit lijstje daar stonden ook leeftijden van de paarden en die verschilden allemaal dus ik vind ze niet kloppe
shire max 110 kg
Laatst bijgewerkt door XUlyssesX op 18-11-06 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:20

Ja dan kan mijn Haf mij ook nog wel aan, als bovenstaand lijstje klopt!

Ik heb niet alle 74 pagina's gelezen, dat vond ik iets te gortig worden. Maar je merkt toch zelf wel aan je paard of hij je aan kan of niet (qua gewicht). Dus als je 85 kilo weegt en op een iel arabiertje rijdt, en je merkt dat hij niet lekker onder je loopt, ga je daar niet mee door neem ik aan. Dan ga je OF wat aan je gewicht doen, net zo lang tot je paardje je weer kan dragen. OF je gaat op een ander paardje rijden, wat meer de bouw heeft om iemand met jou postuur te kunnen dragen.

Ik vind dat op veel manege's te weinig gekeken wordt naar het postuur van de ruiter en de grens van de paarden. Enige tijd geleden zat op een manege waar ik regelmatig kom een hele forse vrouw (niet alleen in omvang,maar ook nog eens groot) op een betrekkelijk klein en iel paardje. Op grote paarden zou ze bang zijn, ze wilde graag op een kleiner paardje. Je zag gewoon dat het paardje bijna door zn hoeven ging onder dit gewicht. Komt daar nog eens bij dat deze ruiter nog niet heel lang rijdt, waardoor ze regelmatig eens "uit de maat" gaat bij het lichtrijden. Gaan we het nog niet eens hebben over het doorzitten! En dan ben je in mijn ogen gewoon verkeerd bezig als ruiter, maar ook als manegehouder!

Even voor de duidelijkheid: het voorbeeld over iemandvan 80 kilo op een arabje is een FICTIEF voorbeeld. So don't shoot me!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:36

Ik vind het wel een redelijke tabel, eigenlijk.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:41

Citaat:
dit lijstje daar stonden ook leeftijden van de paarden en die verschilden allemaal dus ik vind ze niet kloppe
shire max 110 kg

Ik vind dit ook een goede tabel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:48

70 kilo is niet veel. Helemaal niet als je bijvoorbeeld een wat langere man bent (ik noem maar wat) Dan is zelfs 90 kilo een beetje krap aan. Wat dus ook inhoudt dat de meeste mannen maar beter niet op een paard kunnen stappen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:51

Britty schreef:
Ja dan kan mijn Haf mij ook nog wel aan, als bovenstaand lijstje klopt!

Ik heb niet alle 74 pagina's gelezen, dat vond ik iets te gortig worden. Maar je merkt toch zelf wel aan je paard of hij je aan kan of niet (qua gewicht). Dus als je 85 kilo weegt en op een iel arabiertje rijdt, en je merkt dat hij niet lekker onder je loopt, ga je daar niet mee door neem ik aan. Dan ga je OF wat aan je gewicht doen, net zo lang tot je paardje je weer kan dragen. OF je gaat op een ander paardje rijden, wat meer de bouw heeft om iemand met jou postuur te kunnen dragen.

Ik vind dat op veel manege's te weinig gekeken wordt naar het postuur van de ruiter en de grens van de paarden. Enige tijd geleden zat op een manege waar ik regelmatig kom een hele forse vrouw (niet alleen in omvang,maar ook nog eens groot) op een betrekkelijk klein en iel paardje. Op grote paarden zou ze bang zijn, ze wilde graag op een kleiner paardje. Je zag gewoon dat het paardje bijna door zn hoeven ging onder dit gewicht. Komt daar nog eens bij dat deze ruiter nog niet heel lang rijdt, waardoor ze regelmatig eens "uit de maat" gaat bij het lichtrijden. Gaan we het nog niet eens hebben over het doorzitten! En dan ben je in mijn ogen gewoon verkeerd bezig als ruiter, maar ook als manegehouder!

Even voor de duidelijkheid: het voorbeeld over iemandvan 80 kilo op een arabje is een FICTIEF voorbeeld. So don't shoot me!!

Was dat maar zo! of de meeste (van hun) hebben geen gevoel óf zijn niet anders gewent óf het paard is vervelend en "moeilijk"

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:55

Qimm schreef:
70 kilo is niet veel. Helemaal niet als je bijvoorbeeld een wat langere man bent (ik noem maar wat) Dan is zelfs 90 kilo een beetje krap aan. Wat dus ook inhoudt dat de meeste mannen maar beter niet op een paard kunnen stappen...

Als dat is onderzocht, zou ik daar geen moeite mee hebben.
Dan zou dat idd betekenen dat veel mannen niet op een warmbloed moeten stappen.

Ik denk dus wel dat het ook om de graad van rijden en bespiering van het paard gaat.
In het bit zal men ook wel de gemiddelde ruiter nemen die niet super geweldig kan rijden, maar wel normaal mee kan gaan.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:08

Qimm schreef:

als je heel lang bent en daardoor ook veel weegt ben je toch een stuk soepeler dan iemand die klein en heel dik is, dan lijkt soepel meebewegen met je paard me toch wat lastiger wat toch ook erg belangrijk is. als jij in dat zadel zit te 'bonken' met je volle gewicht kan een paard een stuk minder hebben.
dan denk ik dat je toch makkelijker een grote man op een paard zet dan een klein dik iemand ook al wegen ze even veel.
(nu zeg ik niet dat alle dikkere mensen niet soepel zijn hoor)