DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:25

weet je wat het gekke is, op het moment dat het om theorie al dan niet gestaafd met tekeningen gaat...... dan stop ik met lezen Haha! Haha! ik heb de laatste twee pagina's even vluchtig doorgelezen, maar niet echt gelezen....

Doe mij maar praktijk Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:23

In de toekomst moeten ze de wedstrijd even op pauze zetten, zodat de juryleden een mooi lijntje kunnen tekenen om te zien of alles correct is, Kim Knipoog En als het niet duidelijk is, even terugspoelen Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:27

euh, mevrouw van Grunsven......... wilt u even een pasje terug doen...... we hebben het niet goed genoeg kunnen zien Haha! Haha! Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:37

En de combinaties die niet aanspreken mogen meteen op FFWD Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:38

Citaat:
Je blauwe lijn gaat naar de verkeerde knie, waardoor het oogt dat het staande achterbeen meer in de sprong buigt dan ie echt doet. Mijn bezwaar is hier dan ook voornamelijk dat te weinig buiging in het achterbeen zit om te dragen (wat consistent is met het door jou ook aangeduide gebrekkige ondertreden). Als deze achterbeenstand puur door voorwaartse beweging komt, dan is er wel een behoorlijke voorwaartse beweging op dit moment.

Het "hurken" of het "zitten" achter wordt door de blauwe lijnen mooier voorgesteld dan het is. Als de bedoeling is "lichtheid" in de voorhand, dan betekent dat bijna geen massa dragen door de voorhand.
Probeer je eens voor te stellen dat een paard op dat ene achterbeen in deze stand, op deze foto elevatie vanuit de achterhand moet bewerkstelligen. Dat is onmogelijk ..... Als het wel gebeurt, dan kan dat alleen door een reactie via het grondcontact van een voorbeen en/of door energie naar voren in beweging.

En meisjes: digitale video onthult alles. Haha! Haha! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:50

We kunnen er wel grappig omgaan doen maar ik vind persoonlijk wel een kern van waarheid in het verhaal van goofy zitten.
De piaffe is een beweging in behoorlijke verzameling en daarvoor moet de achterhand ondertreden teneinde om meer gewicht te kunnen dragen. Logische gevolg van de zittende achterhand is dat de voorhand vrij komt om te rijzen en minder gewicht draagt.
Ik leg dat mischien een beetje komisch uit,
De piaffe is de verzamelde draf op de plaats. Bij deze oefening worden de benen diagonaalsgewijs opgetild en neergezet in een verende draf, waarbij het paard op één plaats blijft. De piaffe is een van de zwaarste en moeilijkste dressuuroefeningen. Het paard moet zijn vier benen even hoog optillen om als het ware van de ene stap in de andere te springen. Daarbij wordt de achterhand omlaag gebracht.
Het trainen van een piaffe met een meer richting LDR zal de lossigheid ten goede komen. Deze foto is gemaakt tijdens een wedstrijd waarin de piaffe in de normale klassieke verzamelde en opgerichte houding meot worden gereden. Dat de verzameling niet optimaal is te zien aan het niet helemaal gaan zitten zal heus in uitdrukking zijn gekomen in het puntenscore en voor de ruiter in kwestie een punt zijn om mee verder te werken en te verbeteren. Uiteindelijk zijn de wedstrijden de graadmeter om te kijken hoe ver je bent in je training.
Okee niet optimaal hier maar daar kan aan gewerkt worden.

Een jury moet iets direct zien, en die zien het ook wel direct hoop ik. Licht er mischien aan vanuit welke hoek je kijkt vandaar soms die belachelijk grote verschillen in punten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:53

Vanaf welke hoek je dit als jury bekijkt is inderdaad een grote bepalende factor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:54

maar Kafue, denk je nou werkelijk dat een jury alleen naar het achterbeen kijkt bij een piaffe??? er spelen nog zoveel meer factoren mee voor een goede piaffe.

Ik zie hier bijvoorbeeld foto's voorbij komen van zogenaamde goed gereden piaffes........ en dan zie ik een paard die helemaal strak is in de bovenlijn, veel spanning in de rug.... maar toevallig wel zijn poten op het goede plekje heeft staan Haha!

dan zie ik liever een LOS paard, met een iets minder dragend achterbeen........... of wat haperingen in de piaf Haha! Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:58

Als het achterbeen niet goed draagt, krijg je ook nooit een goede overgang pi/pa/pi. En daar krijg je in de GP ook een apart cijfer voor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:03

tuurlijk moet het achterbeen goed dragen........ maar als ik (met mijn beperkte kennis) kijk, zie ik liever een los paard die iets minder draagt dan in de tekeningen die moeten laten zien hoe het moet Haha! Haha! De kracht om correct te dragen komt vanzelf als de lossigheid gewaarborgd blijft....... in mijn bescheiden visie is dit de makkelijkste weg naar een goed gereden Pi/PA/Pi.

en als ik sommige foto's in dit topic zie, die mensen bejubelen als een corecte Piaffe........ dan denk ik .............. nope Haha! Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:14

Ik bedoel ermee te zeggen, dat de meeste piaffes en passages echt niet zo slecht zijn als dat er soms wordt beweerd nav tekeningetjes. Want anders zouden de overgangen, welke een graadmeter zijn van de africhting en ontwikkeling in deze gangen, simpelweg niet correct uitgevoerd worden Knipoog

Ik sta geheel achter je mening, Kim Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:16

Goofy44 schreef:
Mijn reactie was vriendelijk bedoeld, in die zin, dat je je eigen mening niet onderuit moet halen met de bewijslast je zelf aanvoert. Je kan dan beter je mond houden of blijven bluffen (blaffen). Haha! Haha!

Ik had het over het volgens jullie altijd onderstandige voorbeen, vervolgens begin jij over het achterbeen om iets te bewijzen over dat voorbeen?? Dat is pas een staaltje van bluffen (blaffen)!
Iedereen die regelmatig naar dressuur kijkt, of het nu in het echt of op video is kan zien dat er heel veel paarden problemen hebben met:
- onderstandig voorbeen
- niet diep genoeg ondertreden van het achterbeen
- kleven aan de grond
- niet diagonaal blijven
- geen ritme blijven houden
enz.enz.

Wat dus gewoon wil zeggen dat de piaffe een stikmoeilijke oefening is waardoor je dat soort dingen heel veel tegenkomt, of ze nu klassiek of LDR gereden worden. Ik vind het dus klinkklare onzin dat er enkele malen beweert wordt dat een onderstandig voorbeen in de piaffe door LDR veroorzaakt wordt.
Verder noemt er iemand een barok paard als voorbeeld. Barokke paarden hebben veel meer aanleg voor de Pi-pa tour in het algemeen en je kunt je wederom afvragen waarom dat zo is. Hebben die van nature al meer ontwikkelde tussenribspieren omdat ze ronder geribt zijn?

Het antwoord Q (je leest nog altijd niet goed blijkbaar), is simpel: ik heb het noch over de voorbenen, noch over de achterbenen, maar over de afdruk naar boven toe van de grond die bewerkstelligt wordt door o.a. die tussenribspieren. Als je heel moeilijk wilt doen dan gaan de voor en achterbenen van de grond dus dan zou het over beide gaan.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:31

Voor de duidelijkheid Anky is een voortreffelijke amazone.
De ruiter /amazone op je foto staat - voor mij - niet ter discussie.
Of het paard XYZ of ABC getraind is voor de beoordeling van de kwaliteit is niet belangrijk.

HF
- Jij hebt het over een onderstandig voorbeen.
- Je laat een foto zien (ruiter is onbelangrijk, gaat om discussie), waarbij het voorbeen in de Piaffe
volgens jou voortreffelijk staat. (dus recht omlaag).
- De foto laat in samenhang van hetgeen je vertelt geen goed Piaffe moment zien, het paard is al vertrokken en in die beweging staat het voorbeen loodrecht.
- Logisch gevolg, het voorbeen stond bij meer ondertreden van de achterhand in een andere positie.
- Uit de stand en de bewegingsafwikkeling, kan iemand die een beetje weet hoe een paard beweegt, afleiden hoe het voorbeen gestaan moet hebben.
- Deze stand van het voorbeen in relatie tot de stand van het achterbeen laat geen Piaffe zien op de plaats, dat kan niet. Daarom is het plaatje van niet onderstaand voorbeen bij een Piaffe verkeerd gekozen.

Het plaatje is daarom ongelukkig gekozen, door iemand die PRO-LDR is.
Als jij dat wilt promoten, moet je met goede voorbeelden komen.
Elke dressuurbeweging bekijk en beoordeel ik in context (in samenhang).
Mijn indruk is dat veel mensen kennelijk niet weten waarop eea beoordeeld wordt.
Overgangen vanuit een beweging onthullen alles.

Aan de bewegingsafwikkeling van een paard zie je wat er goed of verkeerd is.
Daar heb je wat jaren praktijkervaring voor nodig om dat te ontwikkelen.
Je haalt dat niet uit een boek.

Een onderstandig voorbeen kom je bij tal van verschillende trainingsvormen tegen.
Het wordt meestal door heel iets anders veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 08-08-06 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:37

Ik ben helemaal fan geworden van foto's..... Haha!

Hoezo voor de loodlijn?

Afbeelding

Hoezo klassiek getraind is het voorbeen niet onderstandig?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NB: laat me heel duidelijk zijn dat ik deze foto's niet plaats om deze combinaties af te kraken, het zijn ieder voor zich topruiters met toppaarden. Het is alleen bedoelt om duidelijk te maken hoe dom het is om te doen of dressuur exacte wetenschap is waarbij je altijd een bepaald eindresultaat krijgt als je op een bepaalde manier traint. Elk paard is anders, heeft zijn eigen moeilijkheden en talenten en er is dus NIEMAND die kan zeggen "als je zo en zo traint gaat je paard zijn voorbeen straks op die manier afrollen en de hoef gaat er zo uitzien", simpelweg omdat de bouw van elk paard anders is, elk karakter is anders en ieder paard heeft zo zijn eigen eigenaardigheden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:41

HF: Leer de goede foto's er tussenuit te halen om je punt te maken.

Zoals eerder gesteld: dat onderstandige onderbeen heeft in de meeste gevallen geen ruk met LDR te maken. Dat komt heel ergens anders door.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:49

Ja hoor, vertel maar weer wat er volgens jou nu weer aan mankeert, ik kan niet wachten.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:58

Goofy44 schreef:
HF: Leer de goede foto's er tussenuit te halen om je punt te maken.

Zoals eerder gesteld: dat onderstandige onderbeen heeft in de meeste gevallen geen ruk met LDR te maken. Dat komt heel ergens anders door.

Zowel Art-Uma als QQQQ hebben het over bij LDR teveel gewicht op de voorhand, daardoor een onderstandig voorbeen (Goofy: leer de juiste termen te gebruiken..."onderstandig onderbeen"... tsssss Vork ) en geven op die manier de indruk dat je alleen door LDR training of teveel gewicht op de voorhand een onderstandig voorbeen krijgt. Ik heb met opzet foto's genomen van paarden die juist bekend staan en stonden om hun goede piaffe en dat ze goed gewicht overnamen op de achterhand. Ook bij deze paarden zie je een onderstandig voorbeen wat bewijst dat het met andere dingen te maken heeft dan klassieke training versus LDR.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:05

Hee ik maakte een slippertje: onderstandig voorbeen. Haha! Haha! Haha!
Hoe kan het gewicht op de voorhand groter worden als je bij LDR de hals oprolt, laag en rond of met de neus tegen de borst rijdt ? De effectieve halslengte wordt altijd korter, de massa van de hals en het hoofd verandert niet. Het effect is dan in ieder geval dat het zwaartepunt van het paard een fractie naar achteren gaat. Of het omhoog of omlaag gaat heeft met de hoofd/hals houding op welke plaats te maken. Van die verschuivingen van het zwaartepunt en de massaverdeling over de benen moet je je niet teveel voorstellen....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 08-08-06 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:06

Is dat paard op de eerste foto dan echt in de piaffe ??? Ik ben het inderdaad het je eens dat het paard achter de loodlijn is , maarja een moment opname he !!! Hoewel ik een groot fan ben van deze combinatie ( simpel politie paard in de hoge dressuur) is achter de loodlijn natuurlijk wel een grove fout !!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:08

en plotseling waren we het eens....
Heb jij de onderzoeken van Hilary Clayton gelezen over de functie van de tussenribspieren tijdens pi/pa?

Nee, andafries, dat is passage. Er staat ook niet dat hij in piaffe is, alleen dat het paard achter de loodlijn loopt, waar dezelfde meneer nu heel hard over loopt te blazen.... Tong uitsteken

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:12

De resultaten van die onderzoeken ken ik ja. Voor mij niets nieuws onder de zon. Er vallen geen kwartjes/euro's, dat is al lang uitgekauwde kost, als je weet hoe het onder de motorkap van het paard werkt.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:15

Gelukkig had ik het toch goed gezien was al even bang dat ik het verschil tussen piaffe en passage niet meer kon herkennen. Had zeker weer eens niet goed gelezen ik dacht dat jullie het over de piaffe hadden . Misschien is hij juist door deze foto (misser ) wel zo tegen het achter de loodlijn zijn Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:33

ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij is het een gewone verzamelde draf Haha! Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:33

Hahaha ja dat zou ook kunnen natuurlijk: hij zag zichzelf en zag dat het niet goed was....
zo had ik het nog niet bekeken...

Goofy, wat moet het fijn zijn alwetend te zijn. Nieuwsgierig geworden door je onderschrift en denkende dat jouw paard dan wel het toppunt van bekwaamheid moet zijn ging ik naar je profiel.....
Heb je geen paard, alleen maar boeken??? Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:35

KiWiKo schreef:
ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij is het een gewone verzamelde draf Haha! Haha!

Dat mocht ie willen, dat zou betekenen dat de passage beter was dan dit.... Haha! Nope!