Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoyalMemory

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:49

;) :))

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:43

Starbreeze schreef:
Gisteren nog wat filmpjes van WF gekeken en dan met name over de galop omdat we daar gisteren een dipje mee hadden vond ik, maar ik wil blijkbaar teveel. Ik wil hem dat gelijk in de (diepe) stretch in galop want dat kan hij wel en is ook al een paar keer gelukt, maar daar wilde hij niet aan.

De paarden in de filmpjes van Will galopperen eigenlijk in eerste instantie in de arbeidshouding en gaan van daaruit naar de stretch (kort!). Hij geeft ook aan dat je dan beter de draf eerst kunt trainen want daarmee bouw je spieren op die je nodig hebt in de galop.

Iemand met dezelfde ervaring?

Ja, ik :) Mijn paard begint nu pas stukken echt te stretchen in galop. Zijn draf is beter dan zijn galop dus op zich is het ook wel logisch. Ik ben bij hem ook in arbeidshouding begonnen en van daaruit stukjes laten stretchen. Verloor hij teveel sprong, dan pakte ik hem weer iets op, reed hem wat bij van achteren en liet hem van daaruit weer stretchen.

Mijn andere paard vind de galop juist weer makkelijker, maar die heeft dan ook een betere galop dan draf (spring gefokt). Het is dus echt per paard verschillend, dat merk ik ook aan de paarden die ik nu voor anderen rij.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:50

Ik moet echt nog aan mijn geduld werken :):)

Hoe pakt Timo de werkhouding nu op? Ik merk dat mijn paard het heel gemakkelijk doet, en wat me ook opvalt is dat ik eerst mijn handen breed moest zetten om hem te laten stretchen, dat hoeft nu niet meer, sterker nog hij doet het makkelijker wanneer ik ze op de plaats houdt :)

Hij zakt ook heel makkelijk naar de diepe stretch, hij ziet dat echt als een beloning volgens mij. Hierdoor is hij ook wat rustiger als ik de werkhouding vraag, omdat hij weet dat die maar kort gevraagd wordt en dat hij daarna weer diep mag stretchen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 16:07

Starbreeze schreef:

Hoe pakt Timo de werkhouding nu op? Ik merk dat mijn paard het heel gemakkelijk doet, en wat me ook opvalt is dat ik eerst mijn handen breed moest zetten om hem te laten stretchen, dat hoeft nu niet meer, sterker nog hij doet het makkelijker wanneer ik ze op de plaats houdt :)

=Aanleuning....

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:29

Starbreeze schreef:

Geniet van het moment ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:57

Ja dan vergeet ik weer hoeveel we eigenlijk bereikt hebben in korte tijd en ga het dan al normaal vinden omdat het steeds zo goed gaat. Zo'n klein dipje moet ik gewoon niks om geven, komt vanzelf goed.

Fijn om te horen Simpelman, en het leuke is dat het idd vanzelf gekomen is :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:34

Ik ben net terug van 2 wkn Italie en heb vanaf de zijlijn wel meegelezen. Ik heb er gisteren weer voor het eerst opgezeten. Ze was in die twee weken zeker niet slechter geworden , behalve dat ze zwaar hengstig was en wat afgeleid was.
Ik merk ook dat mijn teugel te kort wordt. Ik heb een speciale teugel ( extra dik leer met stops), omdat ik verminderd gevoel in mijn vingers heb. Ik krijg er geen sperriem tussen. Ik ga morgen even proberen of ik met een slof als teugel kan rijden, zodat ik kan uitproberen of ze dan nog makkelijker in de diepe stretch komt.

Het valt mij op dat mijn paard makkelijker onder het zadel stretcht dan aan de longe.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:36

Ankem, dat is bij die van mijn ook zo. Denk dat het toch te maken heeft met verfijnder inwerken.

Vanmiddag komt mijn nieuwe zadel. Joepie! Dit is boomloos en tijdens het testen was het heel fijn. Nu hopen dat dat nog steeds zo is :=

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:41

RoyalMemory schreef:
Ankem, dat is bij die van mijn ook zo. Denk dat het toch te maken heeft met verfijnder inwerken.

Vanmiddag komt mijn nieuwe zadel. Joepie! Dit is boomloos en tijdens het testen was het heel fijn. Nu hopen dat dat nog steeds zo is :=

Die van mij ook :D (heb je toevallig ook een Ghost besteld? :) )
Als mijn zadel binnen is, kan ik dan ook eindelijk wat serieuzer bezig met het stretchen. Aan de longe wil paard al best goed naar beneden dus hopelijk ohz ook. Hij strecht in draf wel veel dieper dan stap.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:14

Dat was bij ons in eerste instantie ook Thirzanaomi, de stap vond ik het moeilijkst. Maar dat lukt nu wel volledig :)

Veel plezier met je nieuwe zadel RoyalMemory!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:23

Wha, wat grappig, ik wacht ook op mijn Ghost! En daarna lekker beginnen met stretchen.. Heb er al een tijdje niet opgezeten door zadelproblemen..

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:39

Ja, Ghost!! :D

Jullie namen kwamen me ergens al bekend voor :o

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:50

Starbreeze schreef:
Dat was bij ons in eerste instantie ook Thirzanaomi, de stap vond ik het moeilijkst. Maar dat lukt nu wel volledig :)

Mooi! Dan komt dat hier vast ook wel goed.
Galop vindt paardlief nog moeilijker. Hij redt het niet eens om een rondje over de hoefslag te galopperen in de bak. Maar ik denk dat als zijn bovenlijn sterker wordt, ook dat wel een keer komt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:51

Ja dat is wat Will ook aangeeft in zijn filmpjes, laat die galop maar achterwege en train eerst de bovenlijn door de draf :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:42

Vanmorgen tussen de buien door even gereden. Nu met slof als teugel. Twee knopen erin en het uiteinde van de teugel om mijn rechterduim en dan gaat het prima.
Ze kwam direct helemaal in de diepe stretch en toen ze daar was, kwam ze wat tegen. Ik vermoed het zadel, omdat die heel anders op haar rug kwam te liggen. Ze werd narrig en dreigde met bokken. Ik ben er af gegaan en heb de prolite onder het zadel gelegd om hem iets meer te liften.Toen eerst even gelongeerd en toen weer onder het zadel. Nu was het goed.
We hebben fijn gereden. Ze lift mij helemaal omhoog, waardoor ik ook heel anders kom te zitten. Hoger en alles voelt onder me meer opgevuld. Kan nu eindelijk mijn been laten afhangen vanuit mijn heup. Ze is niet meer zo mooi op haar rug, dat zat altijd in een soort kuil.

Draf ging nu ook veel beter in de stretch. Normaal was ze altijd heel loperig in draf. Nu kreeg ik haar er bijna niet in en kosten een paar rondjes draven haar zichtbaar moeite. Volgende keer toch maar even een zweepje erbij. Ik rijd voorlopig nog maar even met de slof. Waarschijnlijk kwam zij ook met de kortere teugel het bit tegen, waardoor ze niet dieper wilde zakken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 13:19

Dat bokken komt vaak voor bij paarden die hun rugvrijheid ontdekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:27

Ik heb vandaag ook even met een slof (als teugel) gereden. Ga even kijken of ik hem een beetje kan inkorten want deze is wel erg lang en ik ben bang dat ze erin gaat staan.

De stretch en het contact houden met een langere teugel gaat beter. Mijn paard blijft kijkerig, maar al met al merk ik dat ze toch steeds iets makkelijker ontspant. Vanmorgen langs de vleesstieren gehobbeld met de hals horizontaal en de neus iets voor de loodlijn. Gelukkig deden de stieren goed mee en bleven op hun plek staan. Soms komen ze nl heel nieuwsgierig naar het hek gerend om te kijken en dat vindt mijn paard niet grappig :+ .

Verder heb ik tijdens het rijden af en toe het idee dat ze zich een beetje gaat vervelen en daardoor maar lekker in het rond gaat lopen kijken. Ik probeer haar steeds weer uit te nodigen tot stretchen, maar vanmorgen schrok ze van een opvliegende duif en daarna is het eigenlijk wel een beetje gedaan met de ontspanning. Zodra ze dan haar hals laat vallen, gaat ze snel aandraven, dribbelen, hoofd omhoog, kijken. Uiteindelijk lukte het om haar in draf toch nog naar een mooie stretch te krijgen en toen ben ik meteen maar gestopt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:55

Simpelman schreef:

Wat adviseer je Simpelman? Ik heb geen zin in vliegles en ben niet een grote held :o

[***] ik heb gekeken wat ik nodig had aan lengte zodat ze helemaal in de diepe stretch kon komen. Daaronder heb ik twee knopen gelegd. Onder die knopen hing nog een lus en die heb ik om mijn rechterduim gehangen. Toen kon ik er goed mee rijden zonder het gevaar dat ze er in zou gaan staan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 14:59

ankem schreef:
Simpelman schreef:

Wat adviseer je Simpelman? Ik heb geen zin in vliegles en ben niet een grote held :o

In mijn ervaring zijn dat geen bokken bedoeld om je er af te gooien maar gewooneen uiting van "je lekker voelen".
Ik reageer dan door te zeggen dat ik dat niet zo waardeer op deze manier.
Wanneer je paard rijdt moet je niet bang zijn een keer te vallen :D en als je ontspannen bent dan val je ook niet zo gauw.
Je paard snapt zelf ook al lang dat je zult gaan vallen als hij het te bont maakt, daarom val je nooit....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:18

Dat is nog wel een uitdaging voor me. We zijn een kleine twee jaar geleden samen op straat onderuit gegleden tijdens een buitenrit. Was al niet een held, maar sindsdien nog minder.
Maar goed, van mijn al mijn angsten maak ik tegenwoordig uitdagingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:32

Lijkt me lastig ankem. Ben het met simpelman eens, maar kan mij ook voorstellen dat je gevoel je in de weg zit.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:40

Heeft ook nog een andere reden... Ik heb daardoor wat sneller last van angstgevoelens dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:46

Oh dan is het helemaal een uitdaging! Dapper van je +:)+ .

Heb jij een vos gehad of gereden?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:00

[***] schreef:
Oh dan is het helemaal een uitdaging! Dapper van je +:)+ .

Heb jij een vos gehad of gereden?

Thanks! Wedstrijdrijden was ook zo'n angst van me. Die uitdaging ben ik weer aan gegaan, soort van therapeutisch, en dat gaat nu goed.
Ik heb geen vos gehad. Ik heb hiervoor ruim vijf jaar een Fries gehad, die helaas op haar 14e is overleden aan koliek. Nu sinds een kleine vier jaar een kwpn merrie van bokker zooist onder mijn hoede, maar dat is een donkerbruine. Ze is nu 23 jaar, topfit en net prestatiemerrie geworden :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:07

Starbreeze schreef:

Hij zakt ook heel makkelijk naar de diepe stretch, hij ziet dat echt als een beloning volgens mij. Hierdoor is hij ook wat rustiger als ik de werkhouding vraag, omdat hij weet dat die maar kort gevraagd wordt en dat hij daarna weer diep mag stretchen.

Herkenbaar! Die van mij pakt direct de diepe stretch als ik hem dat toesta. Ik hoef het niet eens te vragen.

Hoe lang rijden jullie in de werkhouding? Die van mij doet dat nu eigenlijk moeiteloos. Ik begin in de stretch en dan rijd ik hem in werkhouding. Een paar rondjes met slange voltes, 8tjes, beetje wijken en schouder voor. En dan weer naar een diepe stretch. Dat redt hij een kwartiertje en dan wordt de fijne luchtige aanleunig minder te worden en begint hij wat zwaarder im de hand te worden. Zodra ik dat voel stop ik. Nog een paar rondjes in de stretch, waarbij hij het lieftst in de diepe stretch loopt (wat ben ik blij met dat sperriempje)