- Je zegt 'denk aan je handen'. Je kan veel beter zeggen wat de amazone met haar handen moet doen, eraan denken verandert namelijk niets aan de situatie. Breng over wat je van haar wil.
- Ze valt enorm achterop het zadel. Hoewel ze op zich niet hard gaat zitten, klapt ze imo wel veel te hard in de rug omdat ze zo ver achterop de lepel zit.
- Ik heb het gevoel dat je je wat verkijkt op het 'actieve' achterbeen. Het is een fries, die lijken al snel vrij actief. Ze is ook wel snel genoeg wat zeker goed is, maar ze trekt het been nu achter zich, naar de staart ipv onderzetten naar voren. Kan ook zijn dat ik me daarop verkijk.
- Wat is de meerwaarde van het door gaan zitten voor de overgangen? Paard laat zich op geen enkele manier los, ruiter kan niet zitten en zoekt steun op de teugels. Laat ze dan maar gewoon blijven lichtrijden, doorzitten komt wel als het paard haar ook wil laten zitten...Zelfde in een later filmpje met aangalopperen. Paard moet rustig draven en ontspannen, kan en mag je dat wel verwachten als de ruiter er zo op zit? Aangalopperen kan prima vanuit lichtrijden, hulp is hetzelfde. Als je het paard dan minder stoort en je overgang vanuit meer rust kunt rijden...waarom niet.
- Bij het terugrijden vergeet je volgens mij iets heel belangrijks, de zithulp....Je geeft aan dat ze moet loslaten (goed!) en dat ze been eraan moet houden (ook goed) maar dan ben je dus wel vooruit aan het rijden

- De onrust in de aanleuning in het laatste filmpje vind ik heel verklaarbaar. Een paard beweegt hals en hoofd in stap, deze amazone houdt haar handen echter stil...Paard loopt dus iedere pas tegen het bit aan en kruipt er dan maar achter om dat te voorkomen. Gewoon meegaan met de beweging zal al een heel stuk schelen.
- Persoonlijk (maar dat is mijn manier, hoeft niet die van anderen te zijn!) vind ik het schakelen op deze manier geen enkele meerwaarde te hebben. Paard trekt de rug strak, stuwt, en zodra ze been geeft wordt dat nog erger. Ik wil zelf een paard dat eerst loslaat, door het lijf beweegt en ga van daaruit pas schakelen, eerst heel klein omdat ze moeten leren in het verruimen los te blijven laten en dan steeds wat groter. Je leert ze imo nu de verkeerde manier van bewegen aan.
- Ik vind het echt rot om te zeggen, maar ondanks alle goede bedoelingen zou ik met deze amazone eerst gaan werken met zitlessen op een ander paard. Ze zit dit paard echt in de rug en ze steunt aan de teugels (waarom denk je dat het paard zo wegvlucht me aangalopperen? Is dat alleen onbalans of er misschien een stukje angst voor wat de ruiter gaat doen in de galop mee kunnen spelen?).
Nou, veel om over na te denken. Onthoud dat het alleen maar mijn kijk op een en ander is, ik weet dat je er serieus mee bezig bent vandaar dat ik ook de moeite neem om wat uitgebreider te reageren. Heel veel succes!