[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:28

LU, even wat dingen die mij opvielen nav de filmpjes van je vriendin.

- Je zegt 'denk aan je handen'. Je kan veel beter zeggen wat de amazone met haar handen moet doen, eraan denken verandert namelijk niets aan de situatie. Breng over wat je van haar wil.
- Ze valt enorm achterop het zadel. Hoewel ze op zich niet hard gaat zitten, klapt ze imo wel veel te hard in de rug omdat ze zo ver achterop de lepel zit.
- Ik heb het gevoel dat je je wat verkijkt op het 'actieve' achterbeen. Het is een fries, die lijken al snel vrij actief. Ze is ook wel snel genoeg wat zeker goed is, maar ze trekt het been nu achter zich, naar de staart ipv onderzetten naar voren. Kan ook zijn dat ik me daarop verkijk.
- Wat is de meerwaarde van het door gaan zitten voor de overgangen? Paard laat zich op geen enkele manier los, ruiter kan niet zitten en zoekt steun op de teugels. Laat ze dan maar gewoon blijven lichtrijden, doorzitten komt wel als het paard haar ook wil laten zitten...Zelfde in een later filmpje met aangalopperen. Paard moet rustig draven en ontspannen, kan en mag je dat wel verwachten als de ruiter er zo op zit? Aangalopperen kan prima vanuit lichtrijden, hulp is hetzelfde. Als je het paard dan minder stoort en je overgang vanuit meer rust kunt rijden...waarom niet.
- Bij het terugrijden vergeet je volgens mij iets heel belangrijks, de zithulp....Je geeft aan dat ze moet loslaten (goed!) en dat ze been eraan moet houden (ook goed) maar dan ben je dus wel vooruit aan het rijden ;) Duidelijk aangeven dat ze ook het bekken terug moet kantelen en haar bovenbeenspier moet aanspannen. (zonder 'diep' te gaan zitten en dat soort dingen want dat leidt, zeker bij dit soort ruiters, tot nog meer druk achterop de rug en dat is juist het deel dat het paard omhoog moet durven brengen in de overgang).
- De onrust in de aanleuning in het laatste filmpje vind ik heel verklaarbaar. Een paard beweegt hals en hoofd in stap, deze amazone houdt haar handen echter stil...Paard loopt dus iedere pas tegen het bit aan en kruipt er dan maar achter om dat te voorkomen. Gewoon meegaan met de beweging zal al een heel stuk schelen.
- Persoonlijk (maar dat is mijn manier, hoeft niet die van anderen te zijn!) vind ik het schakelen op deze manier geen enkele meerwaarde te hebben. Paard trekt de rug strak, stuwt, en zodra ze been geeft wordt dat nog erger. Ik wil zelf een paard dat eerst loslaat, door het lijf beweegt en ga van daaruit pas schakelen, eerst heel klein omdat ze moeten leren in het verruimen los te blijven laten en dan steeds wat groter. Je leert ze imo nu de verkeerde manier van bewegen aan.
- Ik vind het echt rot om te zeggen, maar ondanks alle goede bedoelingen zou ik met deze amazone eerst gaan werken met zitlessen op een ander paard. Ze zit dit paard echt in de rug en ze steunt aan de teugels (waarom denk je dat het paard zo wegvlucht me aangalopperen? Is dat alleen onbalans of er misschien een stukje angst voor wat de ruiter gaat doen in de galop mee kunnen spelen?).

Nou, veel om over na te denken. Onthoud dat het alleen maar mijn kijk op een en ander is, ik weet dat je er serieus mee bezig bent vandaar dat ik ook de moeite neem om wat uitgebreider te reageren. Heel veel succes!

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 07:45

0000, bedankt! Heb hier heel veel aan! Is ook heel duidelijk! :j
Ze heeft heel veel spanning in de handen, en neemt het liefst de teugels strak aan. We zijn vorige week begonnen met het loslaten van de teugels. Ontspannen in de hand. Je hoort mij idd steeds zeggen: denk aan je handen. Hiermee bedoel ik dat ze haar hand netjes moet dragen, ontspannen en recht moet houden. Ze moet voor zichzelf na kunnen gaan of ze haar schouders, ellebogen, handen en polsen ontspant. Vorige week zei ik wat ze in haar hand moest veranderen. Gister zei ik heel simpel dat ze aan haat handen moest denken. Laat haar zelf maar even kijken wat er veranderd moet worden.

Het doorzitten.. Beweging van het paard aanvoelen.. Rust erin krijgen, leren lang en zwaar te maken. Ik heb het gister niet gezien maar in de filmpjes zag ik ook de spanning in handen maar vooral ook in haar benen. Ze steunt te veel in de beugels. Ze heeft geen ander paard ter beschikking om Te leren zitten.. Miss een idee om aan de longeerlijn te nemen, en beugels eraf?

Het liefst zou ik het paard even zelf rijden om te voelen hoe ze is. Vooral in de overgang draf- galop..
De laatste keer dat ik er even op mocht heel even mogen draven en ze liep bij mij erg fijn.. Maar het is niet haar paard.. Durf dan ook niet te vragen of dat mag.. :+ maar zo zou ik wel beter voor mijn vriendin kunnen inschatten wat goed voor haar én goed voor het paard is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:26

Ik kán het niet laten. Zaterdag een paar plaatjes geschoten van Anne_mieke en Eelkje. Heb geen tijd gehad om ze uit te zoeken maar deze sprong er uit.

Afbeelding

Annemieke moest hier net een stuk "de motor aanzetten".. en wat een power kreeg ze terug! Handjes en voetjes blijven verbeterpuntjes, maar wat
begint Eelkje met sprongen vooruit te gaan zeg (letterlijk). Ik vond haar hier mooi over de rug bewegen. Wat me opvalt is dat Eelkje steeds meer de rug
laat deinen en steeds minder "hol" is, ook in de draf. Er worden dus buikspiertjes gebruikt en de bovenlijn komt steeds losser.. 2 toppertjes!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 24-06-13 08:38, in het totaal 2 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 08:36

Dat noem ik nog eens OPWAARDS! _/-\o_ *\o/*

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:47

*\%/* Ik ben zoooo trots op mn knolletje... Na een blessuretijd van een jaar en na 8 jaar een compleet andere rijtechniek aangemeten te krijgen :P
Handjes en beentjes (zit int algemeen mag verbeterd worden, benen meer stil sowieso) maar verder super super trots..... en natuurlijk dankzij lessen van S_en_Z <3

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:41

Wat een knap paard! En wat ziet het er goed uit!! <3

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:45

michelle___ schreef:
Wat een knap paard! En wat ziet het er goed uit!! <3

Thnx :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:07

Even gauw een reactie op de fotos van loveuggs. Wat mij meteen opvalt is dat je vriendin balans mist waardoor ze de ene keer achterover valt, de andere keer weer voorover etc. Vaak gaat dat samen met een paard die heel wisselend in het tempo is. Misschien eens raadzaam om eerst daar eens mee aan de gang te gaan. Constant tempo en balans van de ruiter.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 10:17

Dankje Jolien! Ik zou het haar zeggen, en dan nemen we het mee!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:41

LU heb de filmpjes gezien en wil hier graag even op reageren

Citaat:
In het begin vrij actief beengebruik. Vervolgens wat minder. Ze mocht van mij pas vanuit een rustig drafje aangaloperen. Zoals te zien is gaat ze daar heel diep, aanvullen met been, en dan gaat het tempo omhoog. Daar word aan gewerkt. Zien jullie mijn vriendin haar handen? Dat gebeurd er dus wanneer Zara te hard gaat, en ze haar niet terug in tempo krijgt. Spanning, en vast zetten. Dan de galop. Het aangaloperen gaat heel snel hier, maar wel meteen actief. De keren erop ging ze eerst idd heel hard draven. Wat ook te zien is is hoe lang, en moeilijk het is (voor mijn vriendin) om haar op een normaal tempo terug te krijgen. Daar gaat ze dan ook trekken en vergeet ze los te laten. Ze weet hier zo te zien ook niet of ze moet doorzitten of lichtrijden.

Vooral dat eerste stukje wil ik even op reageren... de filmpjes waar het paardje vrij vlak is is de rug redelijk "recht". Wel een hoop spanning, vooral als je vriendin telkens achterop de lepel zit (daardoor lijkt het paard afentoe zelfs onregelmatig in de passen.. dus zachtjes zitten is echt wel een must) Geen "actief" been maar dat kan ook niet aangezien de bovenlijn van het paard niet los is..

Bij dit filmpje zeg je "in het begin vrij actief beengebruik".. maar.. ik zie enkel een paard die hakjes trekt en met holle rug draaft.. Waarom focus op "aan de teugel"..? Waarom niet eerst lekker neusje omlaag naar voren..? Eerst ontspanning in de combi.. daarna voorwaarts neerwaarts wanneer dit bereikt is.. dan stukjes opnemen en meer schakelen aan de zit en niet aan het bit...

Snap niet zo goed wat je bedoeling is.. sorry.. -O-

Dit bedoel ik.. links is het 1e filmpje.. de rechtse is waar je de opmerking plaatst waar t achterbeen vrij actief zou zijn.. (ik heb expres het moment gepakt van het neerkomen omdat daar de rug echt niet hol hoort te zijn..)
Afbeelding

2x spanning.. maar links is redelijke strakke rug maar toch enigszins recht.. en rechts is echt aangetrokken rugspieren.. Je wil dat activiteit komt vanuit het aantrekken van de buikspieren als het achterbeen naar voren moet treden zodat de rugspieren juist mooi los en lang worden zodat voor het oog de rug "gebold" word.. en niet andersom.. anders gaat t paardje echt stuk of krijg je een hert...
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 24-06-13 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:17

LU, ik ben het grotendeels eens met de opmerkingen van mijn voorgangers. Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat je duidelijk ziet dat de amazone nog niet kan zitten, laat staan rijden. Ze kan de beugels niet onder de bal van haar voet houden, zit tegen de beweging in en houdt zich nog vast aan de teugels. Je kunt wel zeggen "handen/armen los" maar dat gaat niet omdat ze zich nog vasthoudt aan de teugels Dit is nu typisch een combinatie waarbij je met de amazone aan de slag moet gaan met leren zitten (om met de woorden van Swaab te spreken: eerst leren zitten om te kunnen voelen). Ze zit het paard alleen maar in de weg zo en als het paard nog erg jong is, is het helemaal al problematisch "groen op groen" zoals we dat dan plegen te noemen is al helemaal geen goede combi. Dus ik zou zeggen: begin bij 1 en dan bij a en stuur de amazone op zitles.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:20

Over Swaab gesproken.. ik kan woensdag niet bij zijn clinic zijn... baal ik vreselijk van :(

Babs, ik denk dat LU zelf ook te groen is om groen op groen les te geven. :x

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:27

S_en_Z, bedankt! De bedoeling was om aan de galop te werken, niet zo zeer aan de teugel. (ik vond het in het begin totaal geen goed plan dat ze een 4 jarige ging rijden dat net onder het zadel was, neemt natuurlijk niet weg dat ik haar niet wil helpen!) Hiervoor vond ik het belangrijk dat t paard gewoon actief was, en op eigen benen kon lopen. Maar ook loslaten voor haar in de hand. Ze weet trouwens dat ik dit op bokt heb gezet, maar dit vertel ik haar maar niet zo :+ Ben al blij dat ze nu wat van me aan neemt, en me om hulp vraagt. Voorheen was het altijd gemaar...

Babootje, is het een idee haar eens aan de longeerlijn te nemen? Zodat ze zich alleen bezig kan houden met leren zitten en aanvoelen van het paard? Beugels eraf, zodat ze geen steun kan zoeken in de beugels, en teugels aan een losse verbinding. Sturen hoeft ze dan toch niet. (paard kan nogal in paniek raken als de andere paarden voor haar uit beeld zijn, dus vandaar wel met teugels. Mocht ik haar dan niet houden...)

In hoeverre noem je iemand groen? Hoe kan ik haar dan het best vertellen dat ze zitlessen moet nemen? Ik kan haar helpen wat betreft de galop, en wat betreft aan de teugel en activiteit. Zitles kan ik heel misschien een klein beginnetje aan doen, maar verder dan dat kleine beginnetje... Ja daarvoor ben ik 'te groen'.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:39

Sorry lu maar ik zou dr adviseren om gewoon echt les te nemen bij een instructrice.. Als t paard nog zo groen is (en zij ook) zou t zonde zijn om er nu foutjes in te rijden en daar later tegeaan te lopen/ die er weer uit moeten rijden.. Wat ze verder voor dr eigen balans kan doen is bijv veel zonder zadel rijden, voorwaarts aan het been maken en proberen om te ontspannen als combinatie.. Dat hele aan de teugel enz, zijn ze blijkbaar niet aan toe, al helemaal niet zonder (goede begeleiding)..

Sapulcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:39

@ S_en_Z

Dat vind ik nou een mooie houding! :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:42

Saintelette schreef:
Sorry lu maar ik zou dr adviseren om gewoon echt les te nemen bij een instructrice.. Als t paard nog zo groen is (en zij ook) zou t zonde zijn om er nu foutjes in te rijden en daar later tegeaan te lopen/ die er weer uit moeten rijden.. Wat ze verder voor dr eigen balans kan doen is bijv veel zonder zadel rijden, voorwaarts aan het been maken en proberen om te ontspannen als combinatie.. Dat hele aan de teugel enz, zijn ze blijkbaar niet aan toe, al helemaal niet zonder (goede begeleiding)..

Ik snap het hoor! :+
Moet alleen even goed nadenken over hoe ik dat tegen haar moet gaan zeggen. :j

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:46

Misschien haar toch gewoon dit laten lezen? :j
Ik denk dat we hier allemaal weten hoe confronterend (en vervelend) het kan zijn wanneer je hier ergens op gewezen wordt waarvan je stiekem dacht dat het best goed was, maar dan ga je wel kritisch(er) naar jezelf kijken (en doe je er daarna dus ook iets mee)..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:47

LoveUggs schreef:
Babootje, is het een idee haar eens aan de longeerlijn te nemen? Zodat ze zich alleen bezig kan houden met leren zitten en aanvoelen van het paard? Beugels eraf, zodat ze geen steun kan zoeken in de beugels, en teugels aan een losse verbinding. Sturen hoeft ze dan toch niet. (paard kan nogal in paniek raken als de andere paarden voor haar uit beeld zijn, dus vandaar wel met teugels. Mocht ik haar dan niet houden...)

In hoeverre noem je iemand groen? Hoe kan ik haar dan het best vertellen dat ze zitlessen moet nemen? Ik kan haar helpen wat betreft de galop, en wat betreft aan de teugel en activiteit. Zitles kan ik heel misschien een klein beginnetje aan doen, maar verder dan dat kleine beginnetje... Ja daarvoor ben ik 'te groen'.

Je kunt niet iemand "aan de teugel" leren rijden als ze nog helemaal niet kan zitten. Je kunt haar beter helpen te leren zitten door haar inderdaad aan de longe te nemen. Beugels uit zou ik zelfs nog niet doen, omdat ze zo weinig balans heeft en dan zou ze alleen maar gaan knijpen met haar benen om zich zittend te houden, terwijl ze moet ontspannen. Beugelriem om de hals om zich bij onbalans aan vast te kunnen pakken en paard bijzetten met een bijzetteugel. Maar dit moet je eigenlijk niet eens met een 4 jarige willen doen. Daarom vind ik ook dat ze eigenlijk dit paard niet zou moeten rijden.
De amazone is niet zomaar "groen" dat wil zeggen dat ze het paard nog niets kan leren, maar zelfs "groener dan groen" dat wil zeggen dat ze het door haar onbalans ook nog eens erg in de weg zit.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:48

Sapulcher schreef:
@ S_en_Z

Dat vind ik nou een mooie houding! :D

van wie?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:51

Ik ga het haar gewoon maar vertellen. Is wel het beste denk ik. :j
Wil haar graag helpen, en dat doe ik op die manier toch ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:54

michelle___ schreef:
Mag ik ook weer even m'n fries laten zien ookal heb ik geen helm op! Morgen heb ik een nieuwe haha! :D
Hij ging vandaag heel fijn, maar ik hoop dat jullie een paar verbeterpuntjes voor me hebben;

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik moet vooral op m'n benen letten en me hakken uitdrukken! :)

Ik vind het er al heel fijn uit zien. Let wel op je binnenhand, die neig je wat omhoog te tillen en wat streng te worden. Verder vind ik het paard op de laatste foto nog wat opdrukken uit de onderhals en te ver voor de loodlijn komen, ik zie hier liever lengte en ronding in de hals. Natuurlijk zal ze dit niet zomaar doen, maar probeer eerst in de galop wat meer in tempo en lengte te rijden, dan van achteruit wat te laten doorsluiten zodat ie aan de voorkant vanzelf wat korter wordt zonder zich weg te drukken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:57

LoveUggs schreef:

Dat denk ik wel. Een meer ervaren verzorg- bijrijdpaard zou een betere keuze voor haar zijn. Wil ze dat niet, zou je haar kunnen adviseren om in ieder geval te investeren in goede instructie. En ja, dat kost wel geld. Maar op deze manier doorgaan, zal het niet goed aflopen vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:58

Babootje schreef:
LoveUggs schreef:

Dat denk ik wel. Een meer ervaren verzorg- bijrijdpaard zou een betere keuze voor haar zijn. Wil ze dat niet, zou je haar kunnen adviseren om in ieder geval te investeren in goede instructie. En ja, dat kost wel geld. Maar op deze manier doorgaan, zal het niet goed aflopen vrees ik.

Idd, groen op groen is gewoon niet te doen. Jouw vriendin gaat niet veel leren van dit paard en andersom en dat is zonde!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:02

LoveUggs schreef:
S_en_Z, bedankt! De bedoeling was om aan de galop te werken, niet zo zeer aan de teugel. (ik vond het in het begin totaal geen goed plan dat ze een 4 jarige ging rijden dat net onder het zadel was, neemt natuurlijk niet weg dat ik haar niet wil helpen!) Hiervoor vond ik het belangrijk dat t paard gewoon actief was, en op eigen benen kon lopen. Maar ook loslaten voor haar in de hand. Ze weet trouwens dat ik dit op bokt heb gezet, maar dit vertel ik haar maar niet zo :+ Ben al blij dat ze nu wat van me aan neemt, en me om hulp vraagt. Voorheen was het altijd gemaar...

Lieve meid, wellicht lees je mijn post niet goed. Wanneer het paard volgens jou actiever beweegt komt dit voort uit zich vast zetten in de rugspieren. Die rugspieren moeten juist MINDER doen om ruiter en zichzelf te dragen.

Dat je het niet ziet is echt niet erg, maar het bewijst wel dat je nog veel te leren hebt voor je haar écht kunt helpen. (We moeten allemaal nog veel leren en zijn nooit uitgeleerd.. Maar als je iemand iets wil leren moet je het wel écht bevestigd kunnen zien...)

Ik zou haar adviseren zitles te nemen van een echte instructrice. Al denk ik dat een groen paard niet fijn uit te zitten is op zitles hoor.. of wat de anderen zeggen, een "leermeester" zoeken :j

Je kan haar beter adviseren dan zelf saampjes "rotzooien" :* is echt niet onaardig bedoeld

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:20

S_en_Z schreef:
Over Swaab gesproken.. ik kan woensdag niet bij zijn clinic zijn... baal ik vreselijk van :(

Waar wordt die clinic eigenlijk gehouden Sam? (Zou stiekem best wel willen gaan kijken). Is het open voor publiek? :D