[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:06

pien_2010 schreef:
[

Als je rijdt op de voor hem gemakkelijke kant kun je stelling af wisselen met contra stelling. Iedere keer maar paar pasjes zodat hij het niet door heeft en dat beetje bij beetje uitbouwen.
Daarnaast zou je heel voorzichtig super zachtjes kunnen stretchen stukje links en rechts. Als je paardje zo scheef is zou ik proberen in stap te wijken. Want dan richt je recht. Dus zeker niet hoog in tempo rijden want daar wordt hij alleen maar schever van.
Tevens wending om de voorhand links en rechts.

Dat zijn mijn tips. Succes ermee.

Dit advies klopt niet en ik kom er op terug. Hier bedoel ik natuurlijk ipv stretchen het woord flexen. Je zou kunnen stretchen, voorwaarts neerwaarts kort en niet te diep kunnen afwisselen met flexen.
Wat is flexen. Je zet het paard stil. Door de nek. Je geeft zacht druk met b.v. je binnen been en dat begeleid je met zachte binnenhand waardoor je jouw paard naar kant van binnenhand/ been laat kijken. Dus met stelling heb je amper buiging in de nek, nu vraag je wel buiging. Met licht vallende stelling hals beginnen en dan met been en begeleidende hand doorvragen. Zacht alles uitvoeren. Dat wissel je dan af met andere kant en bijvoorbeeld weer kort stukje voorwaarts neerwaarts. Dit alles zeer rustig.
Geen knik natuurlijk bij de derde wervel want dat werkt averechts want dat is de valse knik die we nogal eens voorbij zien komen op foto's en filmpjes. Door de nek betekent ook echt correct door de nek. Als je dat niet kunt rijden dan is het beter om niet te gaan flexen.
Sorry dat ik dit fout heb uitgelegd.

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:10

Geeft niet! Op de vorige pagina heb ik geschreven hoe het vandaag ging en wat ik gedaan heb! Ging heel goed in elk geval!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:01

soeraya schreef:
Over drukverdeling gesproken heb ik sinds gister de fairfax singel.. en ik ben echt zó verbaasd over wat een stomme singel kan doen..

Die zou ik nog wel eens willen proberen. Vind het alleen zo duur om te kopen en als het dan niet werkt...

Veulen84 schreef:
Lastig hoor Veulen,
Paarden die zo extreem gevoelig zijn hebben vaak ook wel last van andere (lichamelijke) problemen. Heb je al eens laten onderzoeken of er hormonaal iets aan de hand zou kunnen zijn?

Er is een behoorlijk hoeveelheid lichamelijke tests gedaan. Daar komt niks uit. De grootste lichamelijke afwijking die ze heeft is een springknie en 2 oude littekens. Van de springknie heeft ze geen last. 1 litteken zit op de punt van d'r oor en de ander precies op d'r schoft.

Air schreef:
Veulen84: Gok dat ze een breder kussenkanaal dan fijner vindt, dat al geprobeerd?

Ja, we hebben het zelfde model zadel gepast. Met een breder kanaal, die kwam echt te dicht op d'r rug te liggen. Liep ze in eerste instantie goed mee, maar na half rondje galop zat ze vast.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:10

0_saskia_0 schreef:
Hallo allemaal!
Ik heb wat foto's van tijdens het longeren, waar ik graag jullie meningen over zou horen.

Zenna is een bijna 5-jarige WPBR Welsh pony, en ik rij haar nu bijna een jaar. Ze heeft een tijd lang met een zadel gelopen wat niet helemaal lekker lag, maar gelukkig komt morgen een nieuw zadel! Ze is van zichzelf vrij rillerig en ehm, zeg maar erg temperamentvol. Hierdoor bouwt ze eigenlijk altijd veel spanning op, wat ik weer moeilijk vind om af te laten vloeien. Hier misschien tips voor?

Sorry trouwens voor de bagger kwaliteit van de foto's, camera van mn telefoon werkte niet echt mee.

[img]http://i49.tinypic.com/wagkf6.jpg[img]
De eerste foto. Dit is haar favoriete houding om in te lopen (helaas). Dus door het hele lichaam erg gespannen, wat vooral te zien is aan de staart, hals en het 'uit elkaar lopen'. Wel een enigszins actief achterbeen.

[img]http://i45.tinypic.com/33pgci9.jpg[img]
Dan de tweede foto. Hier ontspant ze al een stuk meer en laat ze haar hals mooi vallen, ze zoekt contact en is mooi rond vanuit de schoft. Ondanks dat ze hier wel vrij lang wordt in haar lichaam lijkt het of haar achterbenen wel goed onder de massa worden gezet. Is misschien ook lastig te beoordelen van deze foto.
Maar dan toch weer die gespannen staart.. Of zie ik het verkeerd en is dit juist een ontspannen gedragen staart?

Leuk paardje. Maar inderdaad veel spanning, ze lijkt op de foto ook met veel dingen bezig te zijn... Maar is ze ook met jou bezig?
De tweede foto lijkt inderdaad beter. Maar ze gebruikt d'r rug nog niet erg, en inderdaad die staart. Heeft er een osteopaat of masseur naar de rug van je paard gekeken?

Ik zie niet helemaal hoe je de touwtjes hebt lopen. Maar ik gok tussen de benen en dan naar die hogere ring? Als ik het goed zie, dan kan die laatste nog 1 ring naar beneden. Dat zou ik voor de oefening lekker doen. Daarna lekker veel verzamelen en uitstrekken in draf en galop. Doe maar is gek, hoe meer jij met haar energie speelt. Hoe meer je het ook leert te volgen en te controleren.
Verder zou ik ook wat volte vergroten en verkleinen. Balkjes draven kan ook. Of nog leuker (en goeie oefening). Klein sprongetje van een cm of 20/30. Moet ze net iets meer over de rug.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:18

Feit:

Paardrijden is NIET makkelijk :P

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:28

alles behalve :P ik dacht ik doe het wel eventjes zonder zadel, viel tegen!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:28

Snackie schreef:
alles behalve :P ik dacht ik doe het wel eventjes zonder zadel, viel tegen!

Haha hoezo dat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:50

mooney schreef:
Joolien ik heb nog een vraag over jouw methode van longeren. Ik hoor heel veel positieve berichten over longeren op deze manier, maar toen ik het probeerde kreeg ik er een heel naar gevoel bij.
Naar mijn idee ontstond er een soort zaagbeweging door de los-vast verbinding die ontstaat bij het optillen van de voorbenen. Dus na twee rondjes heb ik er weer een andere contructie van gemaakt, want aan zagen heb ik echt een hekel.
Stel ik me dan aan (of heb ik het toch verkeerd bevestigd)?

Dat kan in het begin gebeuren ja, het is ook even zoeken tussen de afstelling hoe strak. Je moet ook niet meteen willen dat je pony helemaal laag loopt maar in stapjes. Als longeur heb je er ook een aandeel in, jij bepaald hoe actief je pony is en kun daarmee ook met longeren aan de slag. Ook grotere voltes, kleinere voltes.
Deze manier van longeren is het uitnodigen om de hals te laten vallen maar daar moet je wel wat voor doen :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:59

LoveUggs schreef:
Geeft niet! Op de vorige pagina heb ik geschreven hoe het vandaag ging en wat ik gedaan heb! Ging heel goed in elk geval!

Het geeft wel want het is belangrijke dressuur methodiek die voor ons allen bruikbaar kan zijn vandaar de correctie en het feit dat ik de moeite neem om het zo goed mogelijk uit te leggen binnen dit topic. Jij vormde de aanleiding van mijn post maar dit soort problemen komen we natuurlijk allemaal tegen of kunnen we tegen komen.

Fijn dat het vandaag goed ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:00

Morgen ga ik me weer op een paard wagen, 2 hengsten. Eentje ken ik nog niet en eentje heeft 3 maanden stilgestaan := We gaan het zien :D

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:25

nou hier komt mijn foto, ik weet dat ik geen cap op heb! Het filmpje is het niet waard om te plaatsen :o
Ik heb het zweetdeken nog op hier maar je kunt in ieder geval zijn benen en hals/hoofd zien en mijn houding.

Afbeelding

Hij heeft weinig ruimte tussen zijn hals en wang (als je weet wat ik bedoel). Ik heb het laatste half jaar de gewoonte gekregen om mijn rechter hand hoger te houden dan mijn linker, dit kun je ook heel duidelijk zien. Kan dit daar mee te maken hebben? Ik vind zijn achterbenen aardig actief vergeleken hoe hij normaal loopt, hij is nogal stijf met zijn achterbenen. Hij loopt wel op de voorhand, als je "v'tjes" probeert te zien is die groter tussen zijn voorbenen.

Ik weet eigenlijk niet wat ik nog meer kan vertellen :o

Lancettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:28

Ik zou graag ook mee willen praten, maar neem aan dat ik niet zomaar foto's kan neerdroppen :D
Beoordelen op anderen gewenst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:34

Lastig te zien met zo'n deken haha. Ik ben benieuwd naar het filmpje, je mag m ook prive sturen hoor als je daar behoefte aan hebt :)

Ik vind de hoofdhalshouding niet zo bijzonder, hij is niet tegen de hand of iets maar hij is ook niet nageeflijk. Het zal voor hem een prima houding zijn maar verder gebeurd er niet zo veel :)
Het scheef houden van je hand kan komen doordat je paard scheef is. Dat zijn de meeste paarden althans :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:38

Lancettt schreef:
Ik zou graag ook mee willen praten, maar neem aan dat ik niet zomaar foto's kan neerdroppen :D
Beoordelen op anderen gewenst?

Je mag foto's plaatsen, maar dan wel met eigen commentaar. Het is ook leerzaam om mee te blijven praten maar dat is je eigen ding natuurlijk :)

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:43

Bedankt Joolien, Het was de bedoeling om gisteren met de les een goed filmpje te maken maar dit is mislukt :( Het filmpje wat ik heb is wat wazig en het was ook meer even rijden omdat hij niet stil wou staan voor de foto's :+ Ik wil hem er wel op zetten maar het voegt denk ik weinig toe :o

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:43

0_saskia_0 schreef:
Hallo allemaal!
Ik heb wat foto's van tijdens het longeren, waar ik graag jullie meningen over zou horen.

Zenna is een bijna 5-jarige WPBR Welsh pony, en ik rij haar nu bijna een jaar. Ze heeft een tijd lang met een zadel gelopen wat niet helemaal lekker lag, maar gelukkig komt morgen een nieuw zadel! Ze is van zichzelf vrij rillerig en ehm, zeg maar erg temperamentvol. Hierdoor bouwt ze eigenlijk altijd veel spanning op, wat ik weer moeilijk vind om af te laten vloeien. Hier misschien tips voor?

Sorry trouwens voor de bagger kwaliteit van de foto's, camera van mn telefoon werkte niet echt mee.

[ Afbeelding ]
De eerste foto. Dit is haar favoriete houding om in te lopen (helaas). Dus door het hele lichaam erg gespannen, wat vooral te zien is aan de staart, hals en het 'uit elkaar lopen'. Wel een enigszins actief achterbeen.

[ Afbeelding ]
Dan de tweede foto. Hier ontspant ze al een stuk meer en laat ze haar hals mooi vallen, ze zoekt contact en is mooi rond vanuit de schoft. Ondanks dat ze hier wel vrij lang wordt in haar lichaam lijkt het of haar achterbenen wel goed onder de massa worden gezet. Is misschien ook lastig te beoordelen van deze foto.
Maar dan toch weer die gespannen staart.. Of zie ik het verkeerd en is dit juist een ontspannen gedragen staart?

Lastig is dat als ze zo snel zo gespannen worden.. Je kunt er dan ook al snel niet meer echt fijn mee werken en daarbij vanuit spanning aanspanning krijgen / vragen is niet een fijne manier en voor het paard ook niet prettig. Altijd werken vanuit de ontspanning.. Oké je paardje mag wel actiever etc. en de 2e foto is al een veel fijner beeld maar toch ook nog steeds spanning, laat zich nog neit fijn los in de rug wat ook erg lastig is. Je ziet het inderdaad ook aan de staartdracht dat ie wat gespannen oogt.

Maar probeer je pony lekker ontspannen te krijgen, kost heel veel tijd en heel veel geduld. Als ze tijdens het werk (rijden, longeren, what ever) ook maar een pasje even lekker helemaal ontspant belonen! En spanning niet afstraffen, probeer zelf hééél rustig te blijven en vooral je geduld bewaren (hoe frusterend het soms ook kan zijn). Praat tegen der, beloon der als ze ook maar iets ontspant, aai der keer door de manenkam etc. Lastig zo'n rillerige pony, maar de sleutel is naar mijn mening toch het wederzijdse vertrouwen. Zij moet leren volledig op jou te vertrouwen en dat ze jou 'ontspannenheid' eigenlijk over neemt, maar tegelijk moet je haar ook het vertrouwen geven zodat ze erna kan zoeken dus niet krampachtig worden of zelf bang dat ze toch weg schiet. :P

Succes!

Babootje schreef:
Nou dat is toch al wel een vooruitgang Marinke

Ja viel me laatst ook al iets op, maar vandaag ook vast weten te leggen en even 'testen' of die het weer doet. Ben er echt super blij mee! Merk ook dat hij het onder het zadel ook steeds meer en beter op gaat zoeken en het steeds makkelijker word om gewoon actief te rijden, zonder dat ie het tempo omhoog gooit of zich er weer uit drukt etc. :)

Vond het zo grappig om te zien, hij deed echt super z'n best! Terwijl die gewoon lekker gek mocht doen eigenlijk.. :')

Oef inderdaad lastig zo met deken op lauraatjxx...

Hihi succes Jolien!!! :))

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:49

Het lijkt er wel op dat hij scheef is, in galop door de volte valt hij erg naar binnen en gaat hij als een plankje door de hoeken. Dit doet hij vooral rechts om. Wat raar dat je zulke dingen onbewust doet, want ik heb dit nooit gedaan :+

Ik zal zo snel mogelijk een filmpje laten maken die wel lukt, zonder deken! Het is tenslotte super weer nu :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:52

Wat gaan jullie snel zeg! Ik wou nog even iedereen bedanken die coomentaar had gegeven!
Ik blijf wel meelezen, vind het erg leerzaam! :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:11

Jullie gaan me tandje te snel af en toe.

Veulen na je hele berg zadels, zou ik ook overwegen goed naar singel te kijken.
En ook al lijken zadels bij je paard te passen qua maatvoering en drukmeting, toch steeds problemen, dat is eigenlijk wel apart.
Heeft jouw paard niet heel snel last van spieren/plaatsen waar eigenlijk niet meer dan voor andere paarden acceptabele druk op komt en dat ze daardoor zo reageerd op al de geprobeerde zadels?
Vind het echt klinken alsof ze ergens pijn heeft en daardoor zo strak wordt.

Nou ben ik niet een thermografie fan, maar in dit geval zou het misschien wel wat kunnen zeggen, of dat hoop je dan, nieuwsgierig of daar iets uit zou komen en wat dan en of je er wat mee zou kunnen.
Opname voor het rijden (liefst als er al klachten zijn, dus niet net als je vandaag weer nieuw zadel er op hebt dat past) en na het rijden met klachten.
Gewoon voor de nieuwsgierigheid.

En dan nog een andere optie, klachten niet aan het zadel gerelateerd, maar aan iets anders.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:27

@ Veulen en @ Marinke:
Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee :D De touwtjes had ik hier inderdaad vrij hoog, niet de aller bovenste ring boven de schoft maar 1 daarnaast. Ik zal de volgende keer kijken hoe het gaat als ik ze aan de laagste ring doe.

Morgen komt dan eindelijk mijn nieuwe zadel! Kan ik eindelijk lekker aan de slag zonder steeds last te hebben van een slecht passend zadel.
Jullie adviseren dus om haar zoveel mogelijk bezig te houden, en vooral zelf rustig blijven.

Ik ga er morgen mee bezig! Hopelijk wordt het net zulk prachtig weer als gisteren en vandaag, dan ben ik zelf meteen al veel relaxter haha.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:32

@pien_2010: het feit dat het MIJ niet uitmaakte was omdat ik vandaag enkel met die stelling en buiging gewerkt heb. Je verteld me nu in elk geval wel wat nieuws! Haha, maar iedereen maakt weleens een foutje. Ik heb er in elk geval wel wat aan! =D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:39

Dank je Marinke :P

Och Laura, dan maar een andere keer :D

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:41

Daarom Jolien, ik kan hier nog genoeg leren en lezen, er is natuurlijk geen haast bij :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 01:08

@saskia, het is idd al gezegd.. Ik vind je paardje er totaal niet ontspannen uit zien =$ (klinkt dat hard..? Niet zo bedoeld in elk geval!) Ook vind ik niet dat ze de achterhand eronder heeft, en deze dus niet onder de massa zit.. Mijn advies: heel veel schakelen, en overgangen maken. Ook aan de longeerlijn kan dit heel goed. Ik doe het ook met mijn bijrijdpaard. In het begin reageerd hij niet op mijn stem, later wel. En als hij dit doet, dan laat ik hem steeds aan draven en weer stappen. En aangaloperen en weer draven. Het terugnemen duurt vaak wat langer, maar zodra hij dan weer draaft, laat ik hem een kwart volte doordraven en weer aan galoperen. Op die manier komt de aandacht van je paard bij jou, en word ze actiever. Ik weet niet of die van jou goed op je stem commando's reageerd, maar ik vind het persoonlijk erg handig. Als je op die manier veel kan schakelen, en haar dus actief krijgt, kan ze op een gegeven moment gaan ontspannen, en zakt ze op de juiste manier wat met dat neusje. Dan krijg je ook de aanleuning die je graag wilt hebben. Je paard kan nog zo mooi aan de teugel lopen, maar als het niet actief is heb je er vrij weinig aan.. Je komt er vast wel! Maar ik denk dat als je haar wat actiever maakt dat het er dan al veel fijner uitziet. Er zit trouwens een verschil tussen actief en actief he! Haha.. Je hebt actief in de zin van: Oh hij loopt lekker door! En je hebt actief van: We zijn aan het werk, en mijn paard reageerd als ik iets vraag.. Maar actief is ook dat als jij je paard vraagt in een rustiger tempo te gaan lopen, dat je paard daar blijft lopen tot je wat anders vraagt.
Wat ik dan voor jou aan raad is continu van tempo veranderen (ook als je erop zit). Pasje harder, arbeidstempo, weer een pasje harder, pasje langzamer. Elke keer als je paard doet wat je vraagt, weer wisselen van tempo. Je houd er een heel erg actief paard aan over!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 01:37

Sjolvir schreef:
Jullie gaan me tandje te snel af en toe.

Veulen na je hele berg zadels, zou ik ook overwegen goed naar singel te kijken.
En ook al lijken zadels bij je paard te passen qua maatvoering en drukmeting, toch steeds problemen, dat is eigenlijk wel apart.
Heeft jouw paard niet heel snel last van spieren/plaatsen waar eigenlijk niet meer dan voor andere paarden acceptabele druk op komt en dat ze daardoor zo reageerd op al de geprobeerde zadels?
Vind het echt klinken alsof ze ergens pijn heeft en daardoor zo strak wordt.

Nou ben ik niet een thermografie fan, maar in dit geval zou het misschien wel wat kunnen zeggen, of dat hoop je dan, nieuwsgierig of daar iets uit zou komen en wat dan en of je er wat mee zou kunnen.
Opname voor het rijden (liefst als er al klachten zijn, dus niet net als je vandaag weer nieuw zadel er op hebt dat past) en na het rijden met klachten.
Gewoon voor de nieuwsgierigheid.

En dan nog een andere optie, klachten niet aan het zadel gerelateerd, maar aan iets anders.

Thermografie hebben we ook gehad... Geweldig vond ik dat. Zag dingen die ik nooit in me paard zag. Voor het rijden alleen iets te warm bij de oren/nek. Na het rijden over de rug, schouders, hals en broek... Conclusie, zadel probleem. Masseur voor en na het rijden laten voelen ook. Die vond het vooral vreemd dat ze weg gaat met mooi gebolde rug, dat lang volhoud... Maar bij bepaalde bewegingen dus stopt. Toen was het bij het wijken. Vanavond was het bij de galop.

Wat dan meteen weer zegt, ja weer niet blij. Na galop zat er toch een slag in. Wat ik gisteren al meende te voelen en te zien. Ben zonder zadel verder gereden. Na 10 minuten liep ze weer goed. En dan is ze totaal niet gevoelig. Ik zit dan echt niet super netjes en stabiel. Prima joh, oren naar voren en gaan.
Donderdag komt er iemand anders. Op mijn verzoek neemt ie ook wat singels en pads mee. Kijken of we daar wat mee kunnen.