pien_2010 schreef:[
Als je rijdt op de voor hem gemakkelijke kant kun je stelling af wisselen met contra stelling. Iedere keer maar paar pasjes zodat hij het niet door heeft en dat beetje bij beetje uitbouwen.
Daarnaast zou je heel voorzichtig super zachtjes kunnen stretchen stukje links en rechts. Als je paardje zo scheef is zou ik proberen in stap te wijken. Want dan richt je recht. Dus zeker niet hoog in tempo rijden want daar wordt hij alleen maar schever van.
Tevens wending om de voorhand links en rechts.
Dat zijn mijn tips. Succes ermee.
Dit advies klopt niet en ik kom er op terug. Hier bedoel ik natuurlijk ipv stretchen het woord flexen. Je zou kunnen stretchen, voorwaarts neerwaarts kort en niet te diep kunnen afwisselen met flexen.
Wat is flexen. Je zet het paard stil. Door de nek. Je geeft zacht druk met b.v. je binnen been en dat begeleid je met zachte binnenhand waardoor je jouw paard naar kant van binnenhand/ been laat kijken. Dus met stelling heb je amper buiging in de nek, nu vraag je wel buiging. Met licht vallende stelling hals beginnen en dan met been en begeleidende hand doorvragen. Zacht alles uitvoeren. Dat wissel je dan af met andere kant en bijvoorbeeld weer kort stukje voorwaarts neerwaarts. Dit alles zeer rustig.
Geen knik natuurlijk bij de derde wervel want dat werkt averechts want dat is de valse knik die we nogal eens voorbij zien komen op foto's en filmpjes. Door de nek betekent ook echt correct door de nek. Als je dat niet kunt rijden dan is het beter om niet te gaan flexen.
Sorry dat ik dit fout heb uitgelegd.