Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:10

pien_2010 schreef:
Dat knikkende hoofd hoeft mijn inziens NIET opgelost te worden want paard liep ECHT GOED schrijft Aillill. Dus vooral zo GOED laten lopen zou ik zo zeggen want veel paarden lopen echt NIET goed.

Ik hoor je zo ook wel hoor :D . Maar als je het op zou willen lossen, zou ik niet weten hoe. Trouwens, misschien loopt het paard wel goed, maar zou de ruiter wat minder "zwaar" kunnen gaan zitten ofzo. Nogmaals, ik zou het niet weten, maar het oog wil ook wat toch?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:14

pien_2010 schreef:
Dat knikkende hoofd hoeft mijn inziens NIET opgelost te worden want paard liep ECHT GOED schrijft Aillill. Dus vooral zo GOED laten lopen zou ik zo zeggen want veel paarden lopen echt NIET goed.

je kan het ook anders bekijken
moet je nagaan, hoe fantastisch het paard nog beter gaat lopen, als de ruiter mooi in balans en het middelpunt mee veert :+

Overigens is deze houding wel veel minder erg, dan een lijf die helemaal vastgezet is.
Enige is, dat de ruiter uiteindelijk wel last van haar/zijn lichaam gaat krijgen (slijtage)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:34

Vur :D , terug lezend komt het inderdaad anders over als bedoeld.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:36

pien_2010 schreef:
Vur :D , terug lezend komt het inderdaad anders over als bedoeld.

Ok, geen probleem.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:41

Om nog even terug te komen op wat ik zei over de leerpsychologie Nombrado en dat mensen soms denken op gevoel dat iets op een bepaalde manier werkt, heb ik een perfect voorbeeld gevonden uit dit topic. Murphy omschreef de samenwerkende hulpen uit de klassieke dressuur. In het Engels noemen ze dit "circle of aids", ik weet niet hoe dit in het Nederlands heet.
murphy102 schreef:
De halve ophouding wordt gegeven ter attentie van ..., ter correctie van .... is verzameling-verhogend (energie van achterenuit wordt vóór opgevangen en door de halve ophouding terug getransporteerd -via een losse swingende rug- naar het achterbeen, waardoor de energie wordt omgezet in draagkracht).

Vooropgesteld dit: ik zou dolgelukkig zijn als ik dit gevoel voor elkaar krijg met mijn paard, wat dat betreft dus helemaal eens met wat zij schrijft dat je dat moet willen. Alleen is het volslagen onmogelijk dat het zo werkt als Murphy denkt. Als ik namelijk een halve ophouding geef voor
1. Ter attentie van
2. Ter correctie van
3. Verhoging van verzameling
dan zou mijn paard werkelijk een genie zijn als hij begrijpt wanneer ik 1, 2 of 3 bedoel. Dat kan een paard eenvoudigweg niet begrijpen.
Als ik de aandacht van mijn hond wil zeg ik haar naam, als ik wil dat ze gaat zitten zeg ik zit en als ik wil dat ze gaat liggen zeg ik af. Stel dat ik hiervoor 1 signaal zou gebruiken in plaats van 3 verschillende signalen dan zou mijn hond dat echt niet meer begrijpen en dat doet ook helemaal niemand die honden africht.

Het kan ook zijn dat de ophoudingen van Murphy prima werken, maar het kan niet anders dan dat zij dan toch echt heel subtiel drie verschillende "halve" ophoudingen geeft, noem het voor mijn part een kwart ophouding, een halve ophouding en een driekwart ophouding. Maar een en dezelfde ophouding voor drie verschillende dingen dat kan gewoonweg niet. Als je alleen maar rijdt geen enkel probleem als je denkt dat het zo werkt. Maar als je lesgeeft is het wel belangrijk dat je kunt uitleggen wat je precies doet voor 1. attentie van je paard, 2. Correctie van je paard en 3. Verzameling, want voor drie verschillende dingen heb je toch echt drie hulpen nodig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 21:46

kan zijn, maar die ik werk niet met halve ophoudingen
als een paard helemaal reageert op mijn zit, kan ik de verzameling voor elkaar krijgen met bovenbeen, onderbeen (kuit) en bekken.
onderbeen zegt voorruit, bekken ook, bovenbeen zegt terug....die 3 hulpen zorgen ervoor dat het paard de verzameling in gaat. Als dat voor elkaar is, stop ik met al deze hulpen en laat hem zelf de verzameling doen waarin ik hem zo min mogelijk stoor in de beweging en hem ondersteun met zit en been.

wb honden? die reageren wel degelijk op lichaamstaal
niet alleen stem....ben jaren bezig geweest met Klaas Wijnberg (hondenfluisteraar) en die werkt met signalen en gezichtsuitdrukkingen. Eigenlijk de signalen die honden onderling gebruiken, neemt hij daarin mee
er is nooit druk, maar een samenwerking...Hij de leider , maar er blijft wel plek voor het eigen hond zijn..., dat vind ik het mooie van deze methode. Er is plek voor het individu, maar ook voor samen, waarbij de roedelleider de rol op zich neemt de rest veiligheid te bieden. Spelenderwijs leer je de hond via signalen , zit, af, maar ook hier....zonder enig geschreeuw (wel gaaf hoor)

Je merkt overigens met rijden (tenminste ik) als je wat langer hetzelfde paard rijd, dat alles als vanzelf gaat. Alsof ze gedachte kunnen lezen. Zou me overigens niets verbazen dat je dit soort energie ook op elkaar af kan stemmen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:05

Inderdaad de hond leert via signalen. Bij goede africhters zijn die subtiel, maar het blijven signalen. Ik zeg ook niet dat een hond niet kan reageren op lichaamstaal. Ik zeg alleen maar dat je nooit precies hetzelfde signaal kunt gebruiken voor drie verschillende gedragingen.

Wat betreft je laatste opmerking dat is goed en het resultaat van goed training zou ik zeggen. Maar als ik bij jou kom lessen en jij alleen maar zegt als je langer hetzelfde paard rijdt dan gaat alles vanzelf en kan je paard gedachten lezen dan vrees ik het ergste voor mijn rijkunst. :+
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 20-12-12 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 22:16

haha, ik heb altijd honden , als ik al denk park, staan ze al naast me te springen ....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:21

nombrado schreef:
haha, ik heb altijd honden , als ik al denk park, staan ze al naast me te springen ....

Ach als jij bijvoorbeeld onder de douche staat kun je zo hard als je wilt park denken maar ik weet zeker dat je honden dan die gedachten niet kunt lezen. ;)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 01:48

horseyfries schreef:
Ok, maar nu even de volgende denkpiste: het is idd zo dat een paard meer gewicht moet dragen op het binnenachterbeen, maar dat kan ook door het paard te laten sporen. Immers, als het paard buigt op de volte, dan beschrijft het binnenachterbeen de kortste cirkel en zal het daardoor het binnenachterbeen het diepste onder brengen (maar recht naar voren en niet zijdelings!!). Ook dan is het meer dragend.

Vind dit ook weer interessant om over na te denken, en heb nog eens het beginfilmpje bekeken want daar werden wel wat voltes in gereden. Daarin zie je soms twee sporen, soms ook iets schuin. Maar dat lijkt juist te zijn als het paard niet helemaal mooi in verticaal evenwicht blijft en iets schuin gaat hangen in de bocht, waardoor de binnenheup wat lager komt te hangen en het paard dus wel moet compenseren door het been schuin te zetten. Dit is in mijn ogen dus eerder een fout en zijn er stukken dat ze het correct doet, waarbij het paard mooi in zowel horizontaal als verticaal evenwicht door de volte loopt, en dan zie je het paard ook op twee sporen lopen.

Dus mijn suggestie zou zijn om te kijken of die mensen die dat binnenachterbeen tussen de voorbenen plaatsen, dat doen door het binnenachterbeen meer te activeren en de schouder te verplaatsen (correct volgens mij) of dat dat gebeurt doordat het paard iets schuin gaat hangen (niet correct volgens mij).

Het paard in de beginpost gaat bijna zonder lengtebuiging door de volte, en idd de stukken waar het achterbeen naar het midden wordt gezet komt de verticale as in het gedrang.

Dan ik maar eens met de billen bloot..
Op het volgende plaatje zie je dat een paard in lengtebuiging plus achterbeen richting het midden helemaal niet naar binnen hoeft te vallen:
Afbeelding

Zelfs eerder wat naar buiten:
Afbeelding
je ziet dat ik dat weer wat corrigeer door de schouders met beide handen weer naar binnen te plaatsen.

En hier van de achterkant, achterbeen komt weer naar het midden, voorbenen blijven de richting van de volte op gaan:
Afbeelding

Let ook op de staartdracht, dat geeft mooi weer dat het paard van kop tot staart in buiging is volgens mij.

Nou maak me aub niet af maar misschien dat het zo met plaatjes wat duidelijker is wat ik bedoel.. en nu kruip ik in afwachting in een hoekje :o

Ze heeft trouwens witte achtervoetjes dus vandaar dat de achterbenen korter lijken :+

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 02:28

Interessant, heel interessant ...
Hermelientje, er kunnen 2 redenen zijn waarom jij deze quoot plaatst:
* óf jij vindt dat het topic inkakt en hoopt op humoristische wijze dit weer leven in te blazen.
* óf jij valt nu gigantisch door de mand. En dit laatste denk ik eerlijk gezegd.
Als je nl. klassiek op een bepaald niveau hebt gereden zou jij weten dat een paard precíes begrijpt of het 1,2,3 of ja zelfs 4 is! Alles hangt af van de graad van africhting van je paard.

Ik heb jouw posten toch altijd wel serieus genomen, was het lang niet altijd eens, maar nu vraag ik mij toch echt af of jij wel werkelijk enig begrip hebt van de rijtechniek, want met bovenstaande toon jij aan dat jij de Halve ophouding dus helemaal níet begrijpt.
Wellicht Modern gevormd, goed gebekt hier op Bokt, enige kennis ja, maar begrip van die kennis duidelijk niet.

Ik zal het je uitleggen en geen zorgen, míjn leerlingen begrijpen heel goed wat de Halve Ophouding (H.O.) doet, dat voelen ze in de praktijk en geeft hen zichtbare verbeteringen aan hun paarden.

In de Moderne Rijderij rijdt men aan de hand van het Stop&Go-principe, het rem óf gas-principe.
Aangezien de MR Schenkelgangers geeft, móeten zij wel met schrikreflexen werken, omdat de hulpgeving waarmee men in de KR werkt níet doorkomt, bij paarden zo gereden, door het gebrek aan correct ruggebruik.
Bij Schenkelgangers staat de brug immers open.
Om díe reden zien wij bij die paarden ook niet de lichtheid, ongedwongenheid en harmonie die we wel bij klassiek gereden paarden zien. Geen vergelijk mogelijk dus, maar dat zeg ik niet voor het eerst, geloof ik.

Dan nu de hulpgeving bij de KR:
Ik zal een korte uitleg geven om e.e.a. duidelijk te maken.
Binnen de KR werken wij aan de hand van:

1. Overeenstemmende hulpen. Hulpen die dus in overeenstemming met elkaar worden gegeven en nooít tegenstrijdig met elkaar.
Voorbeeld: op een voorwaarts drijvende hulp zal een hand dit toestaan, meegaan met de beweging van de mond van het paard. Dus nooit terugwerken!
2. Regelende hulpen. Hier betreft het 't doseren:
Een te grote, te zware hulp zal gecorrigeerd moeten worden met de hand (en evt. zit), steeds afh. van de mate waarin de hulp gegeven is en afh. van de graad van africhting v.h. paard.
3. Samenwerkende hulpen:
Deze ondersteunen elkaar: zo ondersteunt het been de zit (kruis aantrekken) en vervolgens wordt deze "ondersteund", opgevangen door de hand, waar immers alles SAMEN KOMT(!).
De hand geeft vervolgens DIRÉCT na = Halve Ophouding. Wat zijn de gevolgen hiervan? Kunnen velerlei zijn:
- stuwkracht wordt omgezet in draagkracht, veerkracht; er ontstaat Schwung: paard maakt verhevener passen.
- deze kan "herstellend" zijn, bijv. de aanleuning
- deze kan "attenderend" zijn
- en deze kan een verandering, een verkorting van de gang, verzameling zijn!
Allemaal afhankelijk van de graad van africhting v.e. paard.
Het gaat om de harmonie tussen drijvende en op- (aan-)houdende hulpen.

Dit, beste Hermelientje, zijn geen 3 afzonderlijke hulpen die achter elkaar worden gegeven (zoals bij MR), maar dit zijn samenwerkende hulpen, dus in SAMENSPEL met elkaar.
Voorwaarde is een gevoelvolle záchte ruiterhand van een ruiter met een goed ontwikkeld rijkunstig gevoel.
Dít ruitergevoel leer je alleen te ontwikkelen door vele, vele paarden te rijden onder begeleiding op een eerlijke manier, dus van achteren naar voren, niet andersom.
Dit leer je m.i. níet door krachttrainingen te doen in een sportschool of op een flexbal, daar leren we vooral spierballen kweken.
Rijkunstig gevoel en een onafhankelijke zit leer je te ontwikkelen door te rijden, te rijden, te rijden. En regelmatig zonder beugels, ongeacht je niveau.

Even over de H.O. (Halve Ophouding).
De H. O. is níet de helft van een hele ophouding. Dat onderscheid is enorm!
De hele ophouding wordt gebruikt vanuit elke gang naar het Halthouden, alleen dán.
Indien nodig kan deze herhaald worden, denk aan galop-halt.
Het betreft hier dus 2 totaal verschillende hulpgevingen, zelfs oefeningen kun je zeggen met een totaal ander doel.
De H.O. wordt wel vooraf gegaan aan de hele oph.
Ook de hele oph. wordt niet alleen met de hand gegeven, dan zou de hand werken als een handrem.
Bovendien zou een paard zich dan geheel op de voorhand storten, hetgeen dus ook veelal te zien is in de MR.
Een paard wordt er niet beter van, van een rem in de mond, zijn overgangen niet en het gehele paard wordt zo niet verbeterd, nog los van het feit wat het voor een paard betekent in die gevoelige mond!

De Halve Ophouding: (worden ook vaak herhaald gegeven)
Alleen paarden die in de hand gesteld zijn en dus geheel ontspannen (losgemaakt door de losmakende oefeningen), die in aanleuning gaan, gehoorzaam aan alle hulpen (zit, been en hand) en dus al in een bepaald evenwicht gaan (dus ruggangers), ... laten de H.O. door!
Het zijn de inwerkende zit en been met de direct daarop volgende nagevende hand die de verzameling verhoogt, verbetert, Hermelientje. De energie wordt nl. terug getransporteerd agv deze Halve Ophouding naar het achterbeen.
Een ruiter met rijkunstig gevoel zal de hand openen op het moment dat het achterbeen afzet om van de grond te komen.
Dát is het moment van versterkte draagkracht (verder onder het lichaam dragend) en veerkracht, tijdens het zweefmoment dus, waardoor de achterhand zal dalen. Om die reden is m.n. de schouderbinnenwaarts een zeer belangrijke oefening.

Dus nogmaals, de Halve Ophouding dient ter:
1. attentie, om alert te maken
2. ter verbetering van de aanleuning
3. ter verkorting van de gangen
4. ter verbetering van de verzameling (zónder H.O. geen correcte verzameling).

Jonge ruiters, maar ook beginnende ruiters zouden op deze wijze weer moeten leren rijden.
Want dit leert men niet in de MR, omdat het biomechanisch niet uitvoerbaar is. Daarom daar alleen rem of gas.
Even nog een voorbeeld van de tegenstrijdigheid in de MR, achterwaarts gaan:
Men trekt de paarden achteruit, de stangen staan op hoogspanning. Men pushed en schopt met beide benen achter de singel. Er is geen impuls. Paarden gaan vaak "door de knieën" door achteruit te racen om zich zo te onttrekken.
Hoezo tegenstrijdig? Gas én Handrem! Tot op het hoogste niveau.

Het spijt mij te moeten zeggen, Hermelientje, maar in het vervolg kijk ik toch met andere ogen naar jouw posten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:34

Ansie schreef:
horseyfries schreef:
Ok, maar nu even de volgende denkpiste: het is idd zo dat een paard meer gewicht moet dragen op het binnenachterbeen, maar dat kan ook door het paard te laten sporen. Immers, als het paard buigt op de volte, dan beschrijft het binnenachterbeen de kortste cirkel en zal het daardoor het binnenachterbeen het diepste onder brengen (maar recht naar voren en niet zijdelings!!). Ook dan is het meer dragend.

Vind dit ook weer interessant om over na te denken, en heb nog eens het beginfilmpje bekeken want daar werden wel wat voltes in gereden. Daarin zie je soms twee sporen, soms ook iets schuin. Maar dat lijkt juist te zijn als het paard niet helemaal mooi in verticaal evenwicht blijft en iets schuin gaat hangen in de bocht, waardoor de binnenheup wat lager komt te hangen en het paard dus wel moet compenseren door het been schuin te zetten. Dit is in mijn ogen dus eerder een fout en zijn er stukken dat ze het correct doet, waarbij het paard mooi in zowel horizontaal als verticaal evenwicht door de volte loopt, en dan zie je het paard ook op twee sporen lopen.

Dus mijn suggestie zou zijn om te kijken of die mensen die dat binnenachterbeen tussen de voorbenen plaatsen, dat doen door het binnenachterbeen meer te activeren en de schouder te verplaatsen (correct volgens mij) of dat dat gebeurt doordat het paard iets schuin gaat hangen (niet correct volgens mij).

Het paard in de beginpost gaat bijna zonder lengtebuiging door de volte, en idd de stukken waar het achterbeen naar het midden wordt gezet komt de verticale as in het gedrang.

Op het volgende plaatje zie je dat een paard in lengtebuiging plus achterbeen richting het midden helemaal niet naar binnen hoeft te vallen:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
je ziet dat ik dat weer wat corrigeer door de schouders met beide handen weer naar binnen te plaatsen.

En hier van de achterkant, achterbeen komt weer naar het midden, voorbenen blijven de richting van de volte op gaan:
[ Afbeelding ]

Let ook op de staartdracht, dat geeft mooi weer dat het paard van kop tot staart in buiging is volgens mij.

Nou maak me aub niet af maar misschien dat het zo met plaatjes wat duidelijker is wat ik bedoel.. en nu kruip ik in afwachting in een hoekje :o

Ze heeft trouwens witte achtervoetjes dus vandaar dat de achterbenen korter lijken :+

Het is natuurlijk niet helemaal duidelijk te zien, maar ik heb de indruk dat op de eerste foto er twee sporen te zien zijn, daar zie je ook dat het paard mooi evenredig gebogen is. In de tweede foto zie je het achterbeen zoals vermeld richting midden gaan, maar dan vind ik de stelling ook meer dan de buiging, en hangt hij iets teveel in de buitenschouder, dus dat zou ik als "fout" bestempelen als je dat niet met opzet vraagt.

Op de laatste foto is de lijn van hoofd/hals niet te zien, maar ook daar bestaat de indruk dat de schouder teveel naar buiten komt, het lijkt op dezelfde lichaamshouding als foto 2, meer stelling dan buiging.

Murphy, ik ben blij dat je je lange uileg niet geplaatst hebt als dit je korte is.....

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:00

Ja ik zie wat je bedoelt, op foto 1 zie je dat het hoofd in het midden van de borst blijft, op de 2e foto is het hoofd meer richting het binnenvoorbeen, dus te veel stelling denk ik ja.
Voor mijn gevoel moet ik wel echt bewust naar de buiging vragen om plaatje 1 voor elkaar te krijgen, dus beetje schoudervoor denken, overigens hoef ik daarvoor het paard niet aan het hoofd te trekken dus de verbinding blijft heel licht. Enkel tempo niet te hoog leggen, met gebruik van een beetje ophouding, achterbeen op het juiste moment vragen meer onder te stappen en schouders plaatsen. Dit paard is nog echt in de balans- en gymnastiekfase. Dus qua buiging wissel ik nog wel wat af met scherper en minder scherp, grotere en kleiner voltes, of zelfs meer richting sbw of travers op de volte. Ook voor mij een goede oefening om te leren voelen wanneer welk been onder gezet wordt en voor het paard om wat krachtiger en buigzamer te worden in de achterbenen. Dit alles op een tempo dat het paard ook kan blijven dragen en niet in een houding gewrikt wordt met een te hoog tempo.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 11:46

Hermelientje schreef:
nombrado schreef:

Ach als jij bijvoorbeeld onder de douche staat kun je zo hard als je wilt park denken maar ik weet zeker dat je honden dan die gedachten niet kunt lezen. ;)

kga het eens proberen...kweet bijna zeker dat ie dan even voor de douche komt *\o/*

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 11:53

Ansie schreef:
horseyfries schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Stoer, dat je je foto's plaatst hoor 8-)
Onderstaand moet je niet zien als afbranden, maar meer om je te leren zien, wat er niet klopt aan deze plaatjes:

je kan op deze 3 foto's duidelijk zien, dat er geen sprake is van vanachter naar voor ook in een volte inwerken. je doet dit met je hand, paard doet zijn hoofd de kant op die je vraagt met hand, (binnenhand) vervolgens valt het paard op de buitenschouder (bijna alle foto's) er is geen sprake van over 4 benen een volte in rijden, maar puur vanuit de voorhand ingezet. Om niet "om te vallen" zet het paard zijn binnenachterbeen meer onder de massa, maar blijft nog steeds zijn oefening uitvoeren vanuit de voorhand.
Dit heeft in mijn ogen niets te maken met lengte buiging, maar wel met het teveel belasten van buitenschouder/been en het scheef sporen , geen wending vanachter in gezet.

Ook zie ik, dat je in bijna elke wending naar binnen "hangt" Begin daar eens mee om meer boven je paard te blijven zitten en je gewicht buitenbeen houd . Je zal zien, dat het paard dan veel minder geneigd is op de buitenvoorbeen te vallen. (in feite duw je hem nu ook met je zit naar buiten)
Geef hem aan de binnenzijde ruimte bij je bekken, om hem beter zijn rompkanteling te kunnen doen en hem daar te ondersteunen.
en dan weer de foto's plaatsen 8-)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:05

Ja zonder foto's blijft het toch wat lastiger oordelen. En ik wil liever leren, dus dan maar eens 'kwetsbaar' opstellen ;).
Lastig hoor, ik begrijp wat je bedoelt met van achter naar voor rijden, dat is heel moeilijk bij dit paard. Er zit nu nog te veel stuwing in het achterbeen waardoor er te veel naar de buitenschouder gestuwd wordt. Ze is oneerbiedig gezegd een 'opknapper', was behoorlijk stug in de hele bovenlijn, met name strakke rug, meer onderhals dan bovenhalsspier, weinig buiging in de achterbenen en wat 'zwaar' op de voorhand. Het is zo moeilijk om 'ergens' te beginnen.. wat pak je als eerst aan enz. In het begin was het kantelen van de kaak echt een probleem, ze kon niet goed van achter naar voor in buiging, want dan gooide ze haar kaak eruit, dat is nu zo goed als weg tenzij er spanning ontstaat dan gaat het vanuit de strakke rug ook weer fout naar voren toe. Dus ze is al een stukje rechter dan toen we begonnen, ook durft ze nu los te laten, doordat het vertrouwen er is dat ze niet door ruiterhanden vastgezet wordt in de kaak. Foto's zijn van een aantal maanden geleden, volgens mij is er nu al weer wat verbetering t.o.v. deze foto's. Van achter naar voor begint nu beter te lukken. Buiging in achterbenen is ook al beter. Ook die rompkanteling waar je het over hebt, dat zie ik idd tijdens het longeren. Het kan dus zijn dat als ik er op zit dat tegen houd met mijn zit. Ze heeft een heel fijn werkwillig karakter dus daardoor hebben we nu toch al wat stappen in de goede richting gezet. Het duurt gewoon 'lang' maar ik ben heel blij met de kleine dingen die steeds beter blijven gaan, ook omdat ik haar waarschijnlijk niet optimaal kan begeleiden daar ik zelf nog lerende ben. Bedankt voor je uitleg! Nu maar weer ontopic verder anders moet ik straks naar het beoordelingstopic..
Mijn bedoeling van deze foto's was om het wel/niet sporen op de volte eens in beeld te brengen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:13

murphy102 schreef:
Interessant.

Hermelientje, er kunnen 2 redenen zijn waarom jij deze quoot plaatst:
* óf jij vindt dat het topic inkakt en hoopt op humoristische wijze dit weer leven in te blazen.
* óf jij hebt het niet goed begrepen. En dit laatste denk ik eerlijk gezegd.
Als je nl. klassiek op een bepaald niveau hebt gereden zou jij weten dat een paard precíes begrijpt of het 1,2,3 of ja zelfs 4 is! Alles hangt af van de graad van africhting van je paard.

Ik zal het uitleggen, míjn leerlingen begrijpen heel goed wat de Halve Ophouding (H.O.) doet, dat voelen ze in de praktijk en geeft hen zichtbare verbeteringen aan hun paarden.

In de Moderne Rijderij rijdt men aan de hand van het Stop&Go-principe, het rem óf gas-principe.
Aangezien de MR Schenkelgangers geeft, móeten zij wel met schrikreflexen werken, omdat de hulpgeving waarmee men in de KR werkt níet doorkomt, bij paarden zo gereden, door het gebrek aan correct ruggebruik.
Bij Schenkelgangers staat de brug immers open.
Om díe reden zien wij bij die paarden ook niet de lichtheid, ongedwongenheid en harmonie die we wel bij klassiek gereden paarden zien. Geen vergelijk mogelijk dus, maar dat zeg ik niet voor het eerst, geloof ik.

Dan nu de hulpgeving bij de KR:
Ik zal een korte uitleg geven om e.e.a. duidelijk te maken.
Binnen de KR werken wij aan de hand van:

1. Overeenstemmende hulpen. Hulpen die dus in overeenstemming met elkaar worden gegeven en nooít tegenstrijdig met elkaar.
Voorbeeld: op een voorwaarts drijvende hulp zal een hand dit toestaan, meegaan met de beweging van de mond van het paard. Dus nooit terugwerken!
2. Regelende hulpen. Hier betreft het 't doseren:
Een te grote, te zware hulp zal gecorrigeerd moeten worden met de hand (en evt. zit), steeds afh. van de mate waarin de hulp gegeven is en afh. van de graad van africhting v.h. paard.
3. Samenwerkende hulpen:
Deze ondersteunen elkaar: zo ondersteunt het been de zit (kruis aantrekken) en vervolgens wordt deze "ondersteund", opgevangen door de hand, waar immers alles SAMEN KOMT(!).
De hand geeft vervolgens DIRÉCT na = Halve Ophouding. Wat zijn de gevolgen hiervan? Kunnen velerlei zijn:
- stuwkracht wordt omgezet in draagkracht, veerkracht; er ontstaat Schwung: paard maakt verhevener passen.
- deze kan "herstellend" zijn, bijv. de aanleuning
- deze kan "attenderend" zijn
- en deze kan een verandering, een verkorting van de gang, verzameling zijn!
Allemaal afhankelijk van de graad van africhting v.e. paard.
Het gaat om de harmonie tussen drijvende en op- (aan-)houdende hulpen.

Dit, zijn geen 3 afzonderlijke hulpen die achter elkaar worden gegeven (zoals bij MR), maar dit zijn samenwerkende hulpen, dus in SAMENSPEL met elkaar.
Voorwaarde is een gevoelvolle záchte ruiterhand van een ruiter met een goed ontwikkeld rijkunstig gevoel.
Dít ruitergevoel leer je alleen te ontwikkelen door vele, vele paarden te rijden onder begeleiding op een eerlijke manier, dus van achteren naar voren, niet andersom.
Dit leer je m.i. níet door krachttrainingen te doen in een sportschool of op een flexbal, daar leren we vooral spierballen kweken.
Rijkunstig gevoel en een onafhankelijke zit leer je te ontwikkelen door te rijden, te rijden, te rijden. En regelmatig zonder beugels, ongeacht je niveau.

Even over de H.O. (Halve Ophouding).
De H. O. is níet de helft van een hele ophouding. Dat onderscheid is enorm!
De hele ophouding wordt gebruikt vanuit elke gang naar het Halthouden, alleen dán.
Indien nodig kan deze herhaald worden, denk aan galop-halt.
Het betreft hier dus 2 totaal verschillende hulpgevingen, zelfs oefeningen kun je zeggen met een totaal ander doel.
De H.O. wordt wel vooraf gegaan aan de hele oph.
Ook de hele oph. wordt niet alleen met de hand gegeven, dan zou de hand werken als een handrem.
Bovendien zou een paard zich dan geheel op de voorhand storten, hetgeen dus ook veelal te zien is in de MR.
Een paard wordt er niet beter van, van een rem in de mond, zijn overgangen niet en het gehele paard wordt zo niet verbeterd, nog los van het feit wat het voor een paard betekent in die gevoelige mond!

De Halve Ophouding: (worden ook vaak herhaald gegeven)
Alleen paarden die in de hand gesteld zijn en dus geheel ontspannen (losgemaakt door de losmakende oefeningen), die in aanleuning gaan, gehoorzaam aan alle hulpen (zit, been en hand) en dus al in een bepaald evenwicht gaan (dus ruggangers), ... laten de H.O. door!
Het zijn de inwerkende zit en been met de direct daarop volgende nagevende hand die de verzameling verhoogt, verbetert, Hermelientje. De energie wordt nl. terug getransporteerd agv deze Halve Ophouding naar het achterbeen.
Een ruiter met rijkunstig gevoel zal de hand openen op het moment dat het achterbeen afzet om van de grond te komen.
Dát is het moment van versterkte draagkracht (verder onder het lichaam dragend) en veerkracht, tijdens het zweefmoment dus, waardoor de achterhand zal dalen. Om die reden is m.n. de schouderbinnenwaarts een zeer belangrijke oefening.

Dus nogmaals, de Halve Ophouding dient ter:
1. attentie, om alert te maken
2. ter verbetering van de aanleuning
3. ter verkorting van de gangen
4. ter verbetering van de verzameling (zónder H.O. geen correcte verzameling).

Jonge ruiters, maar ook beginnende ruiters zouden op deze wijze weer moeten leren rijden.
Want dit leert men niet in de MR, omdat het biomechanisch niet uitvoerbaar is. Daarom daar alleen rem of gas.
Even nog een voorbeeld van de tegenstrijdigheid in de MR, achterwaarts gaan:
Men trekt de paarden achteruit, de stangen staan op hoogspanning. Men pushed en schopt met beide benen achter de singel. Er is geen impuls. Paarden gaan vaak "door de knieën" door achteruit te racen om zich zo te onttrekken.
Hoezo tegenstrijdig? Gas én Handrem! Tot op het hoogste niveau.

Bedankt Murphy,
Weer een “pareltje” toegevoegd aan mijn theoretische dressuur aanwijzing mapje. Het is ook herkenbaar voor mij wat je beschrijft.

Ik denk dat het probleem is dat veel ruiters weinig of nooit de werking van de correcte halve op houding hebben ervaren. Volgens mij komt dat omdat het ook een smal koord is waarop je balanceert. Namelijk zo gauw werk je (met de beste bedoelingen) van voor naar achteren in plaats van achter naar voor. Juiste instructie maakt mij daarop alert iedere keer weer.
Ik heb mogen ervaren dat wat jij schrijft werkt, namelijk als paard goed met brug gesloten gaat dan komt de subtiele halve op houding zo fijn door en helpt het paard om goed te blijven gaan door de opgewekte energie van achter naar voor en weer naar achteren te verplaatsen, of maakt het paard alert er komt een overgang aan of een andere oefening. Als “het geheel” klopt dan zit ik met een brede grijns op mijn paard en dan voel ik de blijheid van hoe simpel kan paardrijden zijn. Onder mij voel ik dan een blij paard die mooi zachte verende verbinding aan neemt en zelfs op subtiele zit of kuit of hand hulp een super reactie geeft.
Maar het is een koord waarop ik nog balanceer komende van de moderne rijderij en het gaat niet altijd of gelijk fijn en goed, steeds vaker gaat het wel goed gelukkig. Als het niet goed gaat dan voel ik dat ik de halve op houding niet kan geven, want de brug staat open. Ik voel dan ik rijd van voor naar achteren, heb blokkade in mijn lijf en ben zelf dus niet los enz. Dat is niet fijn want inmiddels weet ik hoe een juist gaand paard moet voelen en daar streef ik iedere dag naar.
Ik denk dat daarin bij veel van ons het probleem zit namelijk we rijden zonder dat we dat willen, met besef in ons hoofd van de juiste theorie, niet goed onze paarden. Teveel zitten we aan die voorkant te prutsen, te weinig geven we gedoceerd onze kuit hulpen en rijden we van achteren naar voren, of we hebben blokkades in ons lijf, zitten net niet in balans enz. Te weinig worden we daarop gecorrigeerd door onze instructeurs. Ik schrijf dit zo op want voor anderhalf jaar geleden had ik nog nooit de werking van de halve op houding gevoeld. Nu voel ik dat het heel vaak goed gaat maar helaas nog niet altijd. Het ligt altijd aan mij, als paard niet gaat en vaak is het heel subtiel net niet goed wat ik doe.
Goede instructie die op dat moment zegt: “Pien hand sluiten, schouder los, je werkt van voor naar achteren enz”, maken mij ook meer en meer alert als ik zonder instructie rijd hoe ik mijn paarden moet rijden. Maar het is een proces het omschakelen van modern naar correct rijden. Het paard goed laten gaan is zo eenvoudig als je weet hoe het moet, maar voordat je zover ben en dat zeg ik vanuit eigen ervaring heb je goede instructie nodig (en dat heb ik nu eindelijk na al die jaren) die heel kritisch op de juiste momenten ingrijpt.

Dus Murphy bedankt voor het op een rij zetten van deze voor mij zo herkenbare theorie. :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:15

Ansie schreef:
Ja ik zie wat je bedoelt, op foto 1 zie je dat het hoofd in het midden van de borst blijft, op de 2e foto is het hoofd meer richting het binnenvoorbeen, dus te veel stelling denk ik ja.
Voor mijn gevoel moet ik wel echt bewust naar de buiging vragen om plaatje 1 voor elkaar te krijgen, dus beetje schoudervoor denken, overigens hoef ik daarvoor het paard niet aan het hoofd te trekken dus de verbinding blijft heel licht. Enkel tempo niet te hoog leggen, met gebruik van een beetje ophouding, achterbeen op het juiste moment vragen meer onder te stappen en schouders plaatsen. Dit paard is nog echt in de balans- en gymnastiekfase. Dus qua buiging wissel ik nog wel wat af met scherper en minder scherp, grotere en kleiner voltes, of zelfs meer richting sbw of travers op de volte. Ook voor mij een goede oefening om te leren voelen wanneer welk been onder gezet wordt en voor het paard om wat krachtiger en buigzamer te worden in de achterbenen. Dit alles op een tempo dat het paard ook kan blijven dragen en niet in een houding gewrikt wordt met een te hoog tempo.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar zo zie je ook hoe snel het kan "fout gaan" met te denken dat het binnenachterbeen naar midden altijd goed is. Op jouw foto's zie je dat het gewicht dan misschien wel eerder verplaatst naar de buitenschouder, dan dat het meer gewicht op het binnenachterbeen teweeg brengt. En dat maakt mij dus huiverig, zoals je zegt wordt dit heel veel gedaan en ook heel veel geroepen, dat als je dat doet het altijd goed is, maar dat klopt dus niet. Een paard heeft zoveel mogelijkheden om gewicht en energie een andere kant op te laten gaan dan je bedoelt, het blijft een heel lastig iets (wat zeker niet van nature door het paard altijd maar goed gedaan wordt dus ;) )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:22

Ansie schreef:
Ja zonder foto's blijft het toch wat lastiger oordelen. En ik wil liever leren, dus dan maar eens 'kwetsbaar' opstellen ;).
Lastig hoor, ik begrijp wat je bedoelt met van achter naar voor rijden, dat is heel moeilijk bij dit paard. Er zit nu nog te veel stuwing in het achterbeen waardoor er te veel naar de buitenschouder gestuwd wordt. Ze is oneerbiedig gezegd een 'opknapper', was behoorlijk stug in de hele bovenlijn, met name strakke rug, meer onderhals dan bovenhalsspier, weinig buiging in de achterbenen en wat 'zwaar' op de voorhand. Het is zo moeilijk om 'ergens' te beginnen.. wat pak je als eerst aan enz. In het begin was het kantelen van de kaak echt een probleem, ze kon niet goed van achter naar voor in buiging, want dan gooide ze haar kaak eruit, dat is nu zo goed als weg tenzij er spanning ontstaat dan gaat het vanuit de strakke rug ook weer fout naar voren toe. Dus ze is al een stukje rechter dan toen we begonnen, ook durft ze nu los te laten, doordat het vertrouwen er is dat ze niet door ruiterhanden vastgezet wordt in de kaak. Foto's zijn van een aantal maanden geleden, volgens mij is er nu al weer wat verbetering t.o.v. deze foto's. Van achter naar voor begint nu beter te lukken. Buiging in achterbenen is ook al beter. Ook die rompkanteling waar je het over hebt, dat zie ik idd tijdens het longeren. Het kan dus zijn dat als ik er op zit dat tegen houd met mijn zit. Ze heeft een heel fijn werkwillig karakter dus daardoor hebben we nu toch al wat stappen in de goede richting gezet. Het duurt gewoon 'lang' maar ik ben heel blij met de kleine dingen die steeds beter blijven gaan, ook omdat ik haar waarschijnlijk niet optimaal kan begeleiden daar ik zelf nog lerende ben. Bedankt voor je uitleg! Nu maar weer ontopic verder anders moet ik straks naar het beoordelingstopic..
Mijn bedoeling van deze foto's was om het wel/niet sporen op de volte eens in beeld te brengen.

zo te horen een lastig project idd.
Wat ik altijd doe, bij paarden die eigenlijk (door omstandigheden) niet geleerd hebben vanachteruit te werken (lees onderhalsspier ontwikkeling) is aan de longe...liefst halstertje. Geen druk op de longeerlijn en het paard zo ruim mogelijke volte om je heen te vragen, zonder aan het hoofd te komen.
Dan een extreem laag tempo vragen. liefst in draf...je zal zien dat ze eerst dit weer vanuit de onderhals proberen op te lossen, het hoofd vaak extreem naar buiten kijkt of naar binnen...allemaal laten gaan en niet aan het hoofd komen. Let daarbij op wanneer je paard spoort op die volte, aan welke kant meer of minder.
Doe dit in het begin hooguit 5 minuutjes in draf interval. De achterhandspieren gaan echt branden , dus ontspannen stap tussendoor in eigen tempo is goed.
Uiteindelijk moet je een paard zien gaan bewegen, die spoort , beide hand, het hoofd en hals verlengde is van het lijf..en het liefst af en toe met het neusje stofzuigend over de grond (in het langzame tempo)
je paard zal zichzelf vanzelf recht werken.
Dit kan zeker 2 weken duren voor je dit voor elkaar hebt (misschien wel langer, afhankelijk van hoe de voorgeschiedenis is.
Je zal merken, dat je paard er rechter, maar ook sterker van wordt.
Ik heb met een paard gewerkt, die op de rechterhand met zijn achterhand compleet buiten het spoor van de voorhand liep aan de longe. zo scheef was hij. Na 1 maand, had hij zich op deze manier helemaal recht gewerkt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:26

horseyfries schreef:
Ansie schreef:

Ik begrijp wat je bedoelt, maar zo zie je ook hoe snel het kan "fout gaan" met te denken dat het binnenachterbeen naar midden altijd goed is. Op jouw foto's zie je dat het gewicht dan misschien wel eerder verplaatst naar de buitenschouder, dan dat het meer gewicht op het binnenachterbeen teweeg brengt. En dat maakt mij dus huiverig, zoals je zegt wordt dit heel veel gedaan en ook heel veel geroepen, dat als je dat doet het altijd goed is, maar dat klopt dus niet. Een paard heeft zoveel mogelijkheden om gewicht en energie een andere kant op te laten gaan dan je bedoelt, het blijft een heel lastig iets (wat zeker niet van nature door het paard altijd maar goed gedaan wordt dus ;) )

Ja dat is idd heel lastig, ik denk dat het probleem als volgt is:
Dat het paard (hier in draf) op de buitenschouder valt is het gevolg van het ondertredende binnenachterbeen wat toch nog net wat stuwing over de diagonaal naar buiten geeft. Dit komt dus niet per se door het te diep ondertreden, maar vanwege wat stuwing of wanneer de buiging niet in overeenstemming is met de mate van ondertreden, dan stappen ze sneller naast het zwaartepunt.
Misschien is het op dit moment dus nog niet te verwachten dat dit paard in draf die draagkracht op kan brengen, in stap mogelijk beter en in draf zonder ruitergewicht.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:33

nombrado schreef:
Ansie schreef:

zo te horen een lastig project idd.
Wat ik altijd doe, bij paarden die eigenlijk (door omstandigheden) niet geleerd hebben vanachteruit te werken (lees onderhalsspier ontwikkeling) is aan de longe...liefst halstertje. Geen druk op de longeerlijn en het paard zo ruim mogelijke volte om je heen te vragen, zonder aan het hoofd te komen.
Dan een extreem laag tempo vragen. liefst in draf...je zal zien dat ze eerst dit weer vanuit de onderhals proberen op te lossen, het hoofd vaak extreem naar buiten kijkt of naar binnen...allemaal laten gaan en niet aan het hoofd komen. Let daarbij op wanneer je paard spoort op die volte, aan welke kant meer of minder.
Doe dit in het begin hooguit 5 minuutjes in draf interval. De achterhandspieren gaan echt branden , dus ontspannen stap tussendoor in eigen tempo is goed.
Uiteindelijk moet je een paard zien gaan bewegen, die spoort , beide hand, het hoofd en hals verlengde is van het lijf..en het liefst af en toe met het neusje stofzuigend over de grond (in het langzame tempo)
je paard zal zichzelf vanzelf recht werken.
Dit kan zeker 2 weken duren voor je dit voor elkaar hebt (misschien wel langer, afhankelijk van hoe de voorgeschiedenis is.
Je zal merken, dat je paard er rechter, maar ook sterker van wordt.
Ik heb met een paard gewerkt, die op de rechterhand met zijn achterhand compleet buiten het spoor van de voorhand liep aan de longe. zo scheef was hij. Na 1 maand, had hij zich op deze manier helemaal recht gewerkt.

Wat grappig en heeel herkenbaar om dit te lezen! Dat is zo ongeveer het proces wat we nu al doorlopen hebben en waar ik nog steeds veel aandacht aan besteed. Inderdaad heel rustig tempo en kijken naar waar die benen heen gaan. Dat vergt van mij ook veel werk vanaf de grond, ik ben constant aan het boetseren, beetje buikspier, beetje schouder weg als ze naar binnen valt, beetje meer achterbeen, zo ben ik bezig met longeren. Maar daardoor komt ze wel goed in balans en wordt steeds rechter zonder te hoeven compenseren met het hoofd, je ziet dan ook dat ze steeds vloeiender is gaan lopen en zelfs wel wat swung te ontdekken is op sommige momenten.
Daarom wil ik dus ook nooit met een vaste bijzet werken.. zeker niet bij deze paarden! Overigens heeft dit paard zich in het verleden door vastzetten met longeren laten vallen, zo in paniek door de dwang. Met dank aan geweldige instructie destijds.. :x
Laatst bijgewerkt door Ansie op 21-12-12 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:35

Afbeelding
hier een plaatje waarop je ziet, dat de ruiter door het "naar binnenhangen" (rechterkant heup lager) in feite het rompkantelen wat een paard nodig heeft te wenden, tegenhoud.

wat je dus in voltes en wendingen goed moet realiseren en het paard ruimte daar geven (anders lopen ze over de buitenschouder weg)
Ik zocht een foto van mijzelf, maar die kan ik (door comp crash) even niet zo snel vinden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:40

beetje lastig te zien op deze foto. maar je ziet dat dit paard (die trouwens zo scheef was) heel mooi een lengtebuiging voor elkaar krijgt en blijft sporen in de wending.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:44

haha , buiging in een sprong
ploing
Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:46

murphy102 : bedankt voor je post. Ik herken er veel in bij mezelf en is het fijn dat het netjes onder woorden is gebracht. Maar als het bij de MR om het gas of rem princiepe gaat, dan kan ik me daar ook in vinden.
Helaas heb ik een paar ruiters hier in de buurt, die volgens mij met veel beendruk werken en gelijktijdig (teveel) opvangen, waardoor het paard niet meer soepel beweegt. Wel zijn deze ruiters in de basissport best succesvol zijn. (Hun instructrice (dezelfde) btw, zie ik wel graag rijden en heeft wel "losse" paarden.)
Ik wil in geen geval dezelfde kant op als hen... Lekker losse paarden is voor mij echt heel belangrijk, daarbij heb ik het idee dat zij veel en hard werken op het paard en ik niet :P .