Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Citaat:Ben blij dat je realiseert dat je paard meer op de achterhand moet komen, en meer oprichting moet laten zien.![]()
De vraag is natuurlijk: waar is het misgegaan? Waarom NU pas 'meer op de achterhand en opwaarts'?![]()
Ik vind het leuk dat je deze foto's plaatst. Een fantastisch voorbeeld van een combinatie die steeds maar winstpunten krijgt, en eigenlijk niet Z-waardig is.![]()
Je zou haast kunnen zeggen: Z tegen wil en dank.
DaisyB94 schreef:Citaat:Ben blij dat je realiseert dat je paard meer op de achterhand moet komen, en meer oprichting moet laten zien.![]()
De vraag is natuurlijk: waar is het misgegaan? Waarom NU pas 'meer op de achterhand en opwaarts'?![]()
Ik vind het leuk dat je deze foto's plaatst. Een fantastisch voorbeeld van een combinatie die steeds maar winstpunten krijgt, en eigenlijk niet Z-waardig is.![]()
Je zou haast kunnen zeggen: Z tegen wil en dank.
antwoord op de vraag nu pas:
Ik ben nog niet heel lang een combinatie met dit paard en ben hard aan het werk om ons te verbeteren. We zijn heel snel Z geworden ( half jaartje). Al die tijd zijn we bezig met de verzameling en dit vinden we beide moeilijk. Kost tijd en niet Z-waardig.... misschien van de foto's wel maar in het echt hoor ik dit niet gelukkig maaar je hebt ergens wel een punt
Z tegen wil en dank die snap ik niet helemaal...
Misschien bedoel je het goed maar vind het een beetje negatief overkomen wat natuurlijk gewoon mag maar mij wel weer heel onzeker gelijk maakt alsof ik beter kan stoppen met rijden want we '' bakken" er niks van. Zo komt het voor mij over of neem ik dit verkeerd op?
Coeffie schreef:Hallo allemaal,
Af en aan kom ik dit topic steeds tegen en ik vind het heel interessant en leerzaam om mee te lezen. Actief reageren doe ik eigenlijk niet, omdat ik vind dat ik dan zelf ook foto's moet plaatsen voor ik mee ga doen aan de discussie.
Dus nu dan toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Ik wil meer leren hierover en hiervan, dus dat betekent met de billen bloot (figuurlijk dan he...)
Het zijn helaas geen recente foto's, maar wellicht kunnen jullie er iets mee. Mocht er behoefte zijn aan andere foto's dan geef maar aan wat je zou willen zien en dan kijk ik of ik zulke foto's gemaakt krijg...
[ Afbeelding ]
Dit is Wup 2,5 jaar geleden, toen ik hem net een maand of drie had. Wat mij opvalt aan deze oude foto's is dat hij aande voorkant veel bespierder was dan aan de achterkant. Hij lost dingen ook graag aan de voorkant op. De achterkant erbij blijven rijden en actief houden blijft een punt van aandacht.
Wel is dit in een bocht, misschien is een plaatje waar hij wat minder in een bocht zit handiger:
[ Afbeelding ]
Galopje (wel rechte zijde):
[ Afbeelding ]
Hieer gelijk ons grote verbeterpunt. Zijn galop kenmerkt zich door groot, langgerekt en uit elkaar, dat doet hij in de wei als hij aan het spelen is ook. Het is al minder, maar hebben jullie tips en ideeen over hoe de galop compacter en meer gesloten te maken?
En tot slot de meest recente bruikbare foto die ik heb. Dit was tijdens een clinic van Frenk Jespers in oktober 2011.
[ Afbeelding ]
By the way, ik moet echt eens leren om voor me te kijken ipv onder me...
ArGieVai schreef:Hi MensenNa een drukke periode ga ik hier ook maar weer meelezen... Heb nu niet bijgelezen (even een herinnering voor mijzelf: ik was bij pagina 62 achter gebleven).
Bij voorbaat al sorry voor de lange post
Heb vandaag de kans gehad een paar foto's te schieten, helaas niet veel en van redelijk slechte kwaliteit, maar wil ze toch delen omdat ik er best blij mee ben. Zoals een aantal hier weten heeft Maan een erg slechte zomer gehad, waardoor hij eigenlijk ook heel de zomer heeft stil gestaan. Hiervoor trainde wij ongeveer op M niveau. Ik ben nu ruim een maand bezig met conditie opbouwen en met een nieuw (passend) zadel aan de gang gegaan. Op het begin heel erg wennen, meneer is heel anders gaan lopen en ik ben er achter gekomen dat ik op een heel andere manier reed dan dat ik eigenlijk zelf als ideaal beeld zie. Zo had/heb ik de neiging zelf te gaan trekken, waardoor Maan alleen maar enorm sterk wordt. Nu zijn we dus sinds een maandje eigenlijk helemaal opnieuw begonnen, loslaten van voren, ik heb vreselijk gewerkt aan mijn houding (is nog veel aan te doen, maar goed dat is er altijd) en vooral van voor naar achter rijden.
Wat wij nu ongeveer doen qua rijden; ik stap hem ongeveer 5 a 10 minuten los met lange teugel, daarna neem ik de teugels iets aan en ga ik lang & laag voltes en 8'jes stappen, gewoon lekker loswerken. vervolgens doe ik dit ook in draf en pak ik heel langzaam steeds de teugels iets op, elke keer op de "nieuwe" lengte eerst zorgen dat hij los door zijn lijf loopt, en fijn in mijn hand is, voor ik weer een stapje verder ga. Ik merk dat deze rustige aanpak hem echt heel erg goed doe. Ik probeer ook echt zelf ontspannen te blijven, niet pissig te worden als het eens iets minder gaat, en elk inie minie stapje dat beter gaat heel erg belonen.
Ik merk dat Maan steeds losser en zekerder gaat lopen, al zijn we nog verre van M niveau momenteel. Wel pak ik stukjes wijken, schoudervoor en travers mee puur voor het trainen. Hij doet dit ook heel fijn. Wel merk ik duidelijk dat hij niet gewend is zo vanuit zijn eigen lijf te lopen, waardoor dingen af en toe nog wat gammel zijn. Hij zweet bijvoorbeeld nu ook 10 keer meer dan dat hij voorheen deed. Ook merk ik dat hij nog weinig kracht heeft, wat totaal niet erg is natuurlijk, maar wel een punt om lekker mee aan de slag te gaan (nemen ook regelmatig een laag sprongetje mee, of gaan lekker balkjes draven)
De foto's zijn van vandaag, onze 3e achtereenvolgende dag in de bak (oftewel: morgen lekker buitenritje). Hij ging nu alweer zo veel fijner lopen dan bijvoorbeeld eergister, of zelfs ook als gister, dat ik eigenlijk vrij snel ben gestopt.
[ Afbeelding ]
Wat ik zelf zie:
Ik zak hier heel erg in, waardoor ik ook weer meer in mijn oude stoelzit kom te zitten. Ik vind het ook erg lastig om rechtuit te kijken, en moet zeggen dat het vandaag zo lekker ging dat ik eigenlijk vergeten ben op mijn houding te letten (al zijn dat eigenlijk juist de momenten dat je juist MEER op je houding kan letten)
Mijn linker pols heeft een rare "knik". Dit klopt, ik heb een zware blessure aan mijn pols (mag eigenlijk niet eens rijden, maar heb zo weinig gewicht van voor dat ik hier eigenlijk een beetje lak aan heb... Plus, paard wilt zo graag werken momenteel!)
Nu verder met Maan: Ik vind hem hier goed over zijn benen lopen, hij komt veel meer van achter mee dan dat hij eerst deed, en hij lijkt een veel langere en ruimere pas te maken dan voorheen. Ik vind dat het lijkt of hij zijn "onderhals" nog ietwat aanspant, dit zou ik zelf nog wat losser willen zien. Wat ik zelf wel echt twee punten vind waar ik heel trots op ben: De "oor-kant" van zijn hals is het hoogste punt, iets wat hij nooit heeft gehad (zat altijd in het midden zeg maar, hij maakte zich ook extreem lang om onder de druk van het zadel aan weerszijden van de schoft uit te komen), plus hij lijkt zijn rug veel "boller" te maken en zijn kont meer te laten zakken, dit deed hij ook absoluut niet. Het voelt ook veel vloeiender allemaal momenteel. Je ziet wel heel duidelijk dat zowel zijn hals als kont nog heel weinig bespierd is, dit is overigens wel al beter bespierd dan dat het was (was echt een scharminkel geworden).
O ja, de staart, hij was aan het poepen
[ Afbeelding ]
Wat ik zelf zie:
Dit is hetzelfde stuk, een paar meter later. Het klopt dus dat zijn staart nog steeds omhoog staat. Ik zie hier meer spanning, dit is ook richting de "kabouter hoek". Hij lijkt er net niet lekker "doorheen" te lopen, dit is ook gelijk terug te zien bij mij, ik span dan mijn schouders aan (wat eigenlijk averechts werkt). Ik ben mij hier wel van bewust, en wanneer ik dan zelf weer ontspan, ontspant hij meestal ook gelijk.
Nou dat was het wel, eindelijkRespect als jullie het helemaal doorlezen!! Tips, commentaar, kritiek, alles is welkom natuurlijk. Ik hou van dit topic
DaisyB94 schreef:@Bertie nu begrijp ik je beter! Had namelijk het gevoel dat je me uitlachte
pien_2010 schreef:Net als Coeffie lees ik al heel lang mee en omdat ik geen beeldmateriaal van mezelf op BOKT zal zetten vind ik ook niet dat ik recht heb om te reageren op beeldmateriaal van mensen die dat wel doen.
laurenuptown schreef:Op mijn oude verzorg pony, ook al wat oudere foto's (ik ben er te groot voor weet ik.. )
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
bertie schreef:pien_2010 schreef:Net als Coeffie lees ik al heel lang mee en omdat ik geen beeldmateriaal van mezelf op BOKT zal zetten vind ik ook niet dat ik recht heb om te reageren op beeldmateriaal van mensen die dat wel doen.
Wat een onzin!![]()
Natúúrlijk kun je reageren!
Dat je geen beeldmateriaal van jezelf hebt wil toch niet zeggen dat je niet 'ziet', of 'snapt?
Ik heb eerlijk gezegd ook geen beeldmateriaal van mezelf. Ik stam uit het pre-digitale tijdperk. En was 'zelf meestal degene die foto's maakte, dus er is gewoon niets. Stom, achteraf gezien. En jammer.
Gelukkig heb ik wel 'iets' - ik ben IZ, en dat word je ook niet zomaar.
Maar ik heb wel geleerd dat -ook al heeft iemand geen medailles of wat dan ook- iemand wél 'oog' kan hebben, en 'snap'.
Ik kijk uit naar je bijdragen in dit topic!
Sjolvir schreef:laurenuptown schreef:Op mijn oude verzorg pony, ook al wat oudere foto's (ik ben er te groot voor weet ik.. )
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Komt de aloude vraag weer, die we hier keer op keer stellen, wat vind je zelf?
Wat zie je zelf op de foto's?
Aan je paard en aan jezelf?
En stilstaand paard wordt wat lastig.
Eerst jij, dan wij!![]()
laurenuptown schreef:nou ten 1e bij de 2e foto zijn mijn handen zo scheef al ik weetnietwat, en mag ik mijn hakken volgensmij ook wel wat meer uitdrukken, bij de 1e foto kan ik zelf niet veel zien maar ik heb er ook niet veel verstand van dus er zal vast wel heel wat mis zijn met bij het stilstaan ja.. word inderdaad lastig, nu jullie! :p