[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:49

Dit topic gaat over het 'aan de teugel' gaan van je paard. Niet hoe je erop zit. Natuurlijk kan je dit meenemen in de beoordeling met als commentaar oorzaak->gevolg.

De foto's zijn eigelijk heel moeilijk te beoordelen. De eerste foto is een stilstaand paard, wat te diep komt en achter de loodlijn.
Tweede is ook stilstaand, ziet er naar beneden getrokken uit. Je hebt je handen erg wijd en laag, lijken wel je rusten op je bovenbenen? Op deze manier zet je ze vast.
Derde foto is van veraf, probeerde hem dichterbij te halen maar dat lukte me niet. Ziet er niet actief uit, kan niet eens eruit opmaken welke gang het is?

Heb je wat betere foto's? Rijfoto van het gehele paard, niet te ver?

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:04

Hallo allemaal,

Af en aan kom ik dit topic steeds tegen en ik vind het heel interessant en leerzaam om mee te lezen. Actief reageren doe ik eigenlijk niet, omdat ik vind dat ik dan zelf ook foto's moet plaatsen voor ik mee ga doen aan de discussie.
Dus nu dan toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Ik wil meer leren hierover en hiervan, dus dat betekent met de billen bloot (figuurlijk dan he...)
Het zijn helaas geen recente foto's, maar wellicht kunnen jullie er iets mee. Mocht er behoefte zijn aan andere foto's dan geef maar aan wat je zou willen zien en dan kijk ik of ik zulke foto's gemaakt krijg...

Afbeelding

Dit is Wup 2,5 jaar geleden, toen ik hem net een maand of drie had. Wat mij opvalt aan deze oude foto's is dat hij aande voorkant veel bespierder was dan aan de achterkant. Hij lost dingen ook graag aan de voorkant op. De achterkant erbij blijven rijden en actief houden blijft een punt van aandacht.
Wel is dit in een bocht, misschien is een plaatje waar hij wat minder in een bocht zit handiger:

Afbeelding

Galopje (wel rechte zijde):
Afbeelding
Hieer gelijk ons grote verbeterpunt. Zijn galop kenmerkt zich door groot, langgerekt en uit elkaar, dat doet hij in de wei als hij aan het spelen is ook. Het is al minder, maar hebben jullie tips en ideeen over hoe de galop compacter en meer gesloten te maken?

En tot slot de meest recente bruikbare foto die ik heb. Dit was tijdens een clinic van Frenk Jespers in oktober 2011.
Afbeelding

By the way, ik moet echt eens leren om voor me te kijken ipv onder me...

KarmaWitch

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:29

Van de haflinger krijg ik nog foto's.
Onderste paard heb ik erg weinig foto's van en dit is enige beeld wat ik heb + alle foto's zijn ver weg.
Die bruine pony rijd ik niet meer op.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:10

Citaat:
Ben blij dat je realiseert dat je paard meer op de achterhand moet komen, en meer oprichting moet laten zien. :)

De vraag is natuurlijk: waar is het misgegaan? Waarom NU pas 'meer op de achterhand en opwaarts'? %)

Ik vind het leuk dat je deze foto's plaatst. Een fantastisch voorbeeld van een combinatie die steeds maar winstpunten krijgt, en eigenlijk niet Z-waardig is. :)
Je zou haast kunnen zeggen: Z tegen wil en dank. _O-

antwoord op de vraag nu pas:
Ik ben nog niet heel lang een combinatie met dit paard en ben hard aan het werk om ons te verbeteren. We zijn heel snel Z geworden ( half jaartje). Al die tijd zijn we bezig met de verzameling en dit vinden we beide moeilijk. Kost tijd en niet Z-waardig.... misschien van de foto's wel maar in het echt hoor ik dit niet gelukkig maaar je hebt ergens wel een punt

Z tegen wil en dank die snap ik niet helemaal...

Misschien bedoel je het goed maar vind het een beetje negatief overkomen wat natuurlijk gewoon mag maar mij wel weer heel onzeker gelijk maakt alsof ik beter kan stoppen met rijden want we '' bakken" er niks van. Zo komt het voor mij over of neem ik dit verkeerd op?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:20

Hi Mensen :) Na een drukke periode ga ik hier ook maar weer meelezen... Heb nu niet bijgelezen (even een herinnering voor mijzelf: ik was bij pagina 62 achter gebleven).

Bij voorbaat al sorry voor de lange post :+

Heb vandaag de kans gehad een paar foto's te schieten, helaas niet veel en van redelijk slechte kwaliteit, maar wil ze toch delen omdat ik er best blij mee ben. Zoals een aantal hier weten heeft Maan een erg slechte zomer gehad, waardoor hij eigenlijk ook heel de zomer heeft stil gestaan. Hiervoor trainde wij ongeveer op M niveau. Ik ben nu ruim een maand bezig met conditie opbouwen en met een nieuw (passend) zadel aan de gang gegaan. Op het begin heel erg wennen, meneer is heel anders gaan lopen en ik ben er achter gekomen dat ik op een heel andere manier reed dan dat ik eigenlijk zelf als ideaal beeld zie. Zo had/heb ik de neiging zelf te gaan trekken, waardoor Maan alleen maar enorm sterk wordt. Nu zijn we dus sinds een maandje eigenlijk helemaal opnieuw begonnen, loslaten van voren, ik heb vreselijk gewerkt aan mijn houding (is nog veel aan te doen, maar goed dat is er altijd) en vooral van voor naar achter rijden.

Wat wij nu ongeveer doen qua rijden; ik stap hem ongeveer 5 a 10 minuten los met lange teugel, daarna neem ik de teugels iets aan en ga ik lang & laag voltes en 8'jes stappen, gewoon lekker loswerken. vervolgens doe ik dit ook in draf en pak ik heel langzaam steeds de teugels iets op, elke keer op de "nieuwe" lengte eerst zorgen dat hij los door zijn lijf loopt, en fijn in mijn hand is, voor ik weer een stapje verder ga. Ik merk dat deze rustige aanpak hem echt heel erg goed doe. Ik probeer ook echt zelf ontspannen te blijven, niet pissig te worden als het eens iets minder gaat, en elk inie minie stapje dat beter gaat heel erg belonen.

Ik merk dat Maan steeds losser en zekerder gaat lopen, al zijn we nog verre van M niveau momenteel. Wel pak ik stukjes wijken, schoudervoor en travers mee puur voor het trainen. Hij doet dit ook heel fijn. Wel merk ik duidelijk dat hij niet gewend is zo vanuit zijn eigen lijf te lopen, waardoor dingen af en toe nog wat gammel zijn. Hij zweet bijvoorbeeld nu ook 10 keer meer dan dat hij voorheen deed. Ook merk ik dat hij nog weinig kracht heeft, wat totaal niet erg is natuurlijk, maar wel een punt om lekker mee aan de slag te gaan (nemen ook regelmatig een laag sprongetje mee, of gaan lekker balkjes draven)

De foto's zijn van vandaag, onze 3e achtereenvolgende dag in de bak (oftewel: morgen lekker buitenritje). Hij ging nu alweer zo veel fijner lopen dan bijvoorbeeld eergister, of zelfs ook als gister, dat ik eigenlijk vrij snel ben gestopt.

Afbeelding

Wat ik zelf zie:

Ik zak hier heel erg in, waardoor ik ook weer meer in mijn oude stoelzit kom te zitten. Ik vind het ook erg lastig om rechtuit te kijken, en moet zeggen dat het vandaag zo lekker ging dat ik eigenlijk vergeten ben op mijn houding te letten (al zijn dat eigenlijk juist de momenten dat je juist MEER op je houding kan letten)

Mijn linker pols heeft een rare "knik". Dit klopt, ik heb een zware blessure aan mijn pols (mag eigenlijk niet eens rijden, maar heb zo weinig gewicht van voor dat ik hier eigenlijk een beetje lak aan heb... Plus, paard wilt zo graag werken momenteel!)

Nu verder met Maan: Ik vind hem hier goed over zijn benen lopen, hij komt veel meer van achter mee dan dat hij eerst deed, en hij lijkt een veel langere en ruimere pas te maken dan voorheen. Ik vind dat het lijkt of hij zijn "onderhals" nog ietwat aanspant, dit zou ik zelf nog wat losser willen zien. Wat ik zelf wel echt twee punten vind waar ik heel trots op ben: De "oor-kant" van zijn hals is het hoogste punt, iets wat hij nooit heeft gehad (zat altijd in het midden zeg maar, hij maakte zich ook extreem lang om onder de druk van het zadel aan weerszijden van de schoft uit te komen), plus hij lijkt zijn rug veel "boller" te maken en zijn kont meer te laten zakken, dit deed hij ook absoluut niet. Het voelt ook veel vloeiender allemaal momenteel. Je ziet wel heel duidelijk dat zowel zijn hals als kont nog heel weinig bespierd is, dit is overigens wel al beter bespierd dan dat het was (was echt een scharminkel geworden).

O ja, de staart, hij was aan het poepen :+

Afbeelding

Wat ik zelf zie:

Dit is hetzelfde stuk, een paar meter later. Het klopt dus dat zijn staart nog steeds omhoog staat. Ik zie hier meer spanning, dit is ook richting de "kabouter hoek". Hij lijkt er net niet lekker "doorheen" te lopen, dit is ook gelijk terug te zien bij mij, ik span dan mijn schouders aan (wat eigenlijk averechts werkt). Ik ben mij hier wel van bewust, en wanneer ik dan zelf weer ontspan, ontspant hij meestal ook gelijk.

Nou dat was het wel, eindelijk :+ Respect als jullie het helemaal doorlezen!! Tips, commentaar, kritiek, alles is welkom natuurlijk. Ik hou van dit topic <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:20

@ArGieVai, vind het lekker beeld, fijn dat je andere aanpak vruchten lijkt af te werpen.
Hopelijk kan je nu lekker door blijven rijden, zonder pech en niet fijne zadels.

Onderste foto is hij langer en meer stuwend dan op de bovenste foto, ook draagt hij daar wat minder (logisch als je meer stuwt),
hals inderdaad al op de goede weg, alleen moet hij als je weer wat langer bezig bent met opbouwen, zeker voor het M,
maar ronding gaan maken, doordat je hem meer dragend
krijgt en daardoor hoger in kan stellen en wat meer bij elkaar kunt rijden, zodat hij voor makkelijker weg kan komen.

Lijkt me niet meevallen om hem bij elkaar te rijden, is nogal groot paard (of jij bent heel klein?).
Wat wel fijn is aan zijn bouw is dat hij redelijk wat schoft heeft en daardoor al best aardig toont
(en daarmee stiekum stukje verbloemt dat hij achter er meer bij moet).

Als hij meer gaat dragen achter en zijn rug losser laat en ook meer laat dragen, zou hij meer thv
zijn schoft omhoog kunnen gaan met zijn hals, zonder daarbij zijn onderhals op te zetten, maar
juist mooi zijn hals te ontwikkelen.

bokt is traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggggggggggg

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:39

Inderdaad wat je zelf zegt je zit ingezakt en hebt piano handen misschien dat het daaraan ligt dat de pony boven de loodlijn loopt.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:06

Danitiapuck; blijkbaar heb je niet goed gelezen. Ik heb geen pianohand maar hou mijn pols scheef door een ernstige blessure aan mijn pols. Op de bovenste foto kan je zien dat mijn andere hand gewoon rechtop staat. Daarnaast heb ik mijn "pony" liever wat voor de loodlijn lopen dan er achter.

Sjolvir; dank voor je bericht :) Hij is inderdaad erg groot en lang, een Gelderse van ruim 1.75. Ben het compleet met je eens wat je commentaar betreft, hij zou nog veel meer bijeen mogen komen, en inderdaad veel ronder mogen. Helemaal voor de M. Ben ook niet van plan om in de nabije toekomst te starten (moet gelijk weer in het M, en zie daar eigenlijk een beetje tegenop), gewoon lekker door trainen en kijken hoe hij zich zo verder ontwikkeld! :D
Ik wil hem daar ook echt alle tijd in geven, dat heb ik namelijk in het verleden al eens verkeerd gedaan. Merk trouwens wel dat hij zich belachelijk snel ontwikkeld wat lopen betreft, elke keer krijg ik hem weer een stapje meer aan elkaar en is de aanleuning fijner (misschien ook omdat ik veel minder van hem ben gaan verwachten, en ook op een andere manier van hem vraag). Nu dus goed na blijven denken wat ik van hem vraag en waarom, zodat ik hem niet overvraag of te ver ga in wat ik van hem verwacht.
Haha en dat van zijn schoft is indd een af en toe heel handig puntje, af en toe ook lastig om dan jezelf te beoordelen op video of foto! :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:50

DaisyB94 schreef:
Citaat:
Ben blij dat je realiseert dat je paard meer op de achterhand moet komen, en meer oprichting moet laten zien. :)

De vraag is natuurlijk: waar is het misgegaan? Waarom NU pas 'meer op de achterhand en opwaarts'? %)

Ik vind het leuk dat je deze foto's plaatst. Een fantastisch voorbeeld van een combinatie die steeds maar winstpunten krijgt, en eigenlijk niet Z-waardig is. :)
Je zou haast kunnen zeggen: Z tegen wil en dank. _O-

antwoord op de vraag nu pas:
Ik ben nog niet heel lang een combinatie met dit paard en ben hard aan het werk om ons te verbeteren. We zijn heel snel Z geworden ( half jaartje). Al die tijd zijn we bezig met de verzameling en dit vinden we beide moeilijk. Kost tijd en niet Z-waardig.... misschien van de foto's wel maar in het echt hoor ik dit niet gelukkig maaar je hebt ergens wel een punt

Z tegen wil en dank die snap ik niet helemaal...

Misschien bedoel je het goed maar vind het een beetje negatief overkomen wat natuurlijk gewoon mag maar mij wel weer heel onzeker gelijk maakt alsof ik beter kan stoppen met rijden want we '' bakken" er niks van. Zo komt het voor mij over of neem ik dit verkeerd op?

Je geeft zelf perfect aan waar nog aan gewerkt moet worden. :)
Het zijn punten die in de Z eigenlijk niet meer een punt zouden moeten zijn, maar veel te vaak wél nog een probleem.
In de Z wordt verzameling echt verwacht. Bij dit paard is het niet het geval. Oprichting wordt verwacht, bij dit paard nog een probleem.
Kortom, de combinatie hoort qua dressuurrijden eigenlijk nog niet in de Z thuis.
Ik begrijp dat je inmiddels de punten hebt om Z2 te gaan rijden.
Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Je hebt écht nog een basisprobleem waarmee je gewoon niet in de Z thuishoort. Maar je krijgt wel je punten. Ik baal van juryleden die mensen te hoog punten.

Want jij zit nu met de gebakken peren. En dat bedoel ik met 'tegen wil en dank'. Je bent nog niet Z-waardig (oh, en daar is NIETS mis mee!) maar je wordt door labbekakkerige juryleden zonder ruggengraat de hoogte in geschoten.

Ik gun je best dat je Z bent hoor. :D
Maar als je om je heen kijkt, en luistert, en hoort dat er zo'n groot gat is tussen Z2 en de ZZ-L, dan is dat precies waar ik het over heb. :j

Ik zeg niet dat je fout bezig bent. :(:)
Je hebt je paard nog niet zo lang.
Je zegt dat je nu heel erg met verzameling aan het werk bent.

Eigenlijk is dat gewoon véél te laat, voor een Z-combinatie (niet 'jij' persoonlijk, maar in het algemeen).

Naar verzameling toerijden begint al in de B. Zo simpel is het. Natuurlijk is de B ook voor de mensen die 'niet weten', de starters. Maar toch ..
In de L moet een paard in evenwicht kunnen lopen. In de M moet een paard kunnen schakelen. In de Z moet een paard kunnen verzamelen.

Als ik de plaatjes zie, zie ik eigenlijk een B-paard, nog niet in evenwicht. Op de voorhand, achter de loodlijn, een nakomend achterbeen. Grappig he, als je het zo bekijkt. :j

Maar ondertussen ben je wél Z. Omdat misschien de oefeningen netjes gaan, en die leveren ook punten op. Maar de basis .. daar heb je nog steeds een probleem.

Vat het niet negatief op!
Jij hebt dit paard nog niet zo lang, maar bent al wel Z.
Misschien heb je eerder met een ander paard M gereden, en heb je een Z paard gekocht? Of was je al met een ander paard Z? Of was dit paard M?

Je zegt zelf dat je niet Z-waardig bent met je paard. Hard aan het werk, en zo.

"Z tegen wil en dank" .. we zijn het kennelijk met elkaar eens dat je niet Z-waardig bent als combinatie. Maar je bént wel Z, met punten voor de Z2.
Het is die discrepantie die ik benoem met "Z tegen wil en dank".
Stomme juryleden die teveel punten geven. -:(-

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:00

Ah .. B, of Z ..
Doet me denken aan die keer dat ik proef reed tijdens een jurycursus.
We waren ruim Z, en reden voor de L-juryleden-in-spé.
Nou, het was wel winstpuntwaardig, maar ze vonden het niet meer dan 10 punt erboven. 8)7
Jeetje, wat baalde ik! _O-
Laatst bijgewerkt door bertie op 05-01-13 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:42

Coeffie schreef:
Hallo allemaal,

Af en aan kom ik dit topic steeds tegen en ik vind het heel interessant en leerzaam om mee te lezen. Actief reageren doe ik eigenlijk niet, omdat ik vind dat ik dan zelf ook foto's moet plaatsen voor ik mee ga doen aan de discussie.
Dus nu dan toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Ik wil meer leren hierover en hiervan, dus dat betekent met de billen bloot (figuurlijk dan he...)
Het zijn helaas geen recente foto's, maar wellicht kunnen jullie er iets mee. Mocht er behoefte zijn aan andere foto's dan geef maar aan wat je zou willen zien en dan kijk ik of ik zulke foto's gemaakt krijg...

[ Afbeelding ]

Dit is Wup 2,5 jaar geleden, toen ik hem net een maand of drie had. Wat mij opvalt aan deze oude foto's is dat hij aande voorkant veel bespierder was dan aan de achterkant. Hij lost dingen ook graag aan de voorkant op. De achterkant erbij blijven rijden en actief houden blijft een punt van aandacht.
Wel is dit in een bocht, misschien is een plaatje waar hij wat minder in een bocht zit handiger:

[ Afbeelding ]

Galopje (wel rechte zijde):
[ Afbeelding ]
Hieer gelijk ons grote verbeterpunt. Zijn galop kenmerkt zich door groot, langgerekt en uit elkaar, dat doet hij in de wei als hij aan het spelen is ook. Het is al minder, maar hebben jullie tips en ideeen over hoe de galop compacter en meer gesloten te maken?

En tot slot de meest recente bruikbare foto die ik heb. Dit was tijdens een clinic van Frenk Jespers in oktober 2011.
[ Afbeelding ]

By the way, ik moet echt eens leren om voor me te kijken ipv onder me...

Over het algemeen kijk ik eerst de plaatjes. Lees daarna het eigen commentaar.
Mijn eerste indruk van de plaatjes: Een paard en ruiter in harmonie! *\o/*

Moet je dan nog mekkeren?

Hm .. ja, misschien wel.
Laten we zeggen mekkeren op niveau. :D

Ben ik blij dat je toch een helm bent gaan dragen! Anders had ik commentaar geweigerd!

Eerste foto.
Fantastische aanleuning! Fantastisch op lengte, met een mooie ronde lijn. Voor mij mag het neusje er nét die éne centimeter er meer uit. Het achterbeen kan wat meer toetreden (niet in sync met het voorbeen), en de staart is wat hoog, wat duidt op spanning in de rug. Paard is nog wat op de voorhand, maar de amazone kan al wel mooi in het midden zitten. Een foto die een goed idee geeft van een ontwikkeling die je graag ziet.

Foto 2
hier zie je inderdaad wat je zelf benoemt. Je probeert je paard hier wat meer aan elkaar te rijden (korter in het frame), en dan treedt de achterhand weinig toe.

Foto 3
de galopfoto. Strak. Maar wel opwaarts, en mooi op lengte. Er is dus nog wel iets te mekkeren, maar ik vind dit toch een héél fijn beeld.

Foto 4
Heel interessant!
Gelukkig draag je hier EINDELIJK een helm! <3
JIJ kijkt naar beneden, PRECIES zoals je paard naar beneden kijkt.
Over de benen een veel beter beeld dan de eerste twee foto's. :j
(mekkermode: het kan nog nét een beetje meer hand naar voren - neusje eruit ..)
Advies.. ga eens naar een wedstrijd en kijk. KIJK! Kijk bijvoorbeeld naar de parallel van de zit van de ruiter, en de houding van het paard.
Stel je voor: JIJ kijkt blij de wereld in, omhoog! .. ik weet zéker dat je paard dat óók doet! *\o/*
(maar niet achterover gaan hangen hoor - blegh!)

Ik ben blij met je foto's. Je bent goed bezig. Zo te zien ben je echt aan het gymnastiseren, want ik zie een harmonisch ontwikkeld paard waar ik graag naar kijk. <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:00

Net als Coeffie lees ik al heel lang mee en omdat ik geen beeldmateriaal van mezelf op BOKT zal zetten vind ik ook niet dat ik recht heb om te reageren op beeldmateriaal van mensen die dat wel doen. Ik heb respect voor al die ruiters die wel beeldmateriaal neerzetten.
In een ander topic: "waar is het gebleven", kwam ik dit in mijn ogen fijne filmpje tegen. Dit vind ik heel mooi en correct gereden en commentaar erbij is van Klaus Balkenhol. Dit is in het duits een proef licht (namelijk licht 10) en ik vind dit vele male moeilijker dan onze proeven.
Omdat ik vind dat de amazone zo mooi haar paard in de hand heeft gesteld en wij daar allemaal van kunnen leren plaats ik deze link om toch iets bij te dragen aan dit eerlijke en open topic en niet alleen te consumeren als het ware:
Hier de link: http://www.youtube.com/watch?v=D5KBRmuiSBo

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:03

@Bertie nu begrijp ik je beter! Had namelijk het gevoel dat je me uitlachte

Maar hij is intussen heel erg verbeterd veel meer ondergaan treden schoft eruit rijden en ik let er ook heel erg op dat die niet teveel achter de teugel komt maar dat is nog steeds een groot verbeter punt:p

Maar ik heb hele mooie momenten in de proef waar die mooi draagt waardoor ik daar goede cijfers scoor en ik winst rij. Ik ben het ook wel mee eens dat jury snel winst geven omdat er paarden in het Z rondlopen die nog minder opgericht zijn dan mijn paard op de foto:p

ik zal binnekort een recente foto plaatsen en hopelijk zien jullie dan net als ik verschil!

Ik ben met hem in het L2 begonnen en hij was lang geleden m2. Het was het paard van mn zus en ik heb hem mogen overnemen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:07

ArGieVai schreef:
Hi Mensen :) Na een drukke periode ga ik hier ook maar weer meelezen... Heb nu niet bijgelezen (even een herinnering voor mijzelf: ik was bij pagina 62 achter gebleven).

Bij voorbaat al sorry voor de lange post :+

Heb vandaag de kans gehad een paar foto's te schieten, helaas niet veel en van redelijk slechte kwaliteit, maar wil ze toch delen omdat ik er best blij mee ben. Zoals een aantal hier weten heeft Maan een erg slechte zomer gehad, waardoor hij eigenlijk ook heel de zomer heeft stil gestaan. Hiervoor trainde wij ongeveer op M niveau. Ik ben nu ruim een maand bezig met conditie opbouwen en met een nieuw (passend) zadel aan de gang gegaan. Op het begin heel erg wennen, meneer is heel anders gaan lopen en ik ben er achter gekomen dat ik op een heel andere manier reed dan dat ik eigenlijk zelf als ideaal beeld zie. Zo had/heb ik de neiging zelf te gaan trekken, waardoor Maan alleen maar enorm sterk wordt. Nu zijn we dus sinds een maandje eigenlijk helemaal opnieuw begonnen, loslaten van voren, ik heb vreselijk gewerkt aan mijn houding (is nog veel aan te doen, maar goed dat is er altijd) en vooral van voor naar achter rijden.

Wat wij nu ongeveer doen qua rijden; ik stap hem ongeveer 5 a 10 minuten los met lange teugel, daarna neem ik de teugels iets aan en ga ik lang & laag voltes en 8'jes stappen, gewoon lekker loswerken. vervolgens doe ik dit ook in draf en pak ik heel langzaam steeds de teugels iets op, elke keer op de "nieuwe" lengte eerst zorgen dat hij los door zijn lijf loopt, en fijn in mijn hand is, voor ik weer een stapje verder ga. Ik merk dat deze rustige aanpak hem echt heel erg goed doe. Ik probeer ook echt zelf ontspannen te blijven, niet pissig te worden als het eens iets minder gaat, en elk inie minie stapje dat beter gaat heel erg belonen.

Ik merk dat Maan steeds losser en zekerder gaat lopen, al zijn we nog verre van M niveau momenteel. Wel pak ik stukjes wijken, schoudervoor en travers mee puur voor het trainen. Hij doet dit ook heel fijn. Wel merk ik duidelijk dat hij niet gewend is zo vanuit zijn eigen lijf te lopen, waardoor dingen af en toe nog wat gammel zijn. Hij zweet bijvoorbeeld nu ook 10 keer meer dan dat hij voorheen deed. Ook merk ik dat hij nog weinig kracht heeft, wat totaal niet erg is natuurlijk, maar wel een punt om lekker mee aan de slag te gaan (nemen ook regelmatig een laag sprongetje mee, of gaan lekker balkjes draven)

De foto's zijn van vandaag, onze 3e achtereenvolgende dag in de bak (oftewel: morgen lekker buitenritje). Hij ging nu alweer zo veel fijner lopen dan bijvoorbeeld eergister, of zelfs ook als gister, dat ik eigenlijk vrij snel ben gestopt.

[ Afbeelding ]

Wat ik zelf zie:

Ik zak hier heel erg in, waardoor ik ook weer meer in mijn oude stoelzit kom te zitten. Ik vind het ook erg lastig om rechtuit te kijken, en moet zeggen dat het vandaag zo lekker ging dat ik eigenlijk vergeten ben op mijn houding te letten (al zijn dat eigenlijk juist de momenten dat je juist MEER op je houding kan letten)

Mijn linker pols heeft een rare "knik". Dit klopt, ik heb een zware blessure aan mijn pols (mag eigenlijk niet eens rijden, maar heb zo weinig gewicht van voor dat ik hier eigenlijk een beetje lak aan heb... Plus, paard wilt zo graag werken momenteel!)

Nu verder met Maan: Ik vind hem hier goed over zijn benen lopen, hij komt veel meer van achter mee dan dat hij eerst deed, en hij lijkt een veel langere en ruimere pas te maken dan voorheen. Ik vind dat het lijkt of hij zijn "onderhals" nog ietwat aanspant, dit zou ik zelf nog wat losser willen zien. Wat ik zelf wel echt twee punten vind waar ik heel trots op ben: De "oor-kant" van zijn hals is het hoogste punt, iets wat hij nooit heeft gehad (zat altijd in het midden zeg maar, hij maakte zich ook extreem lang om onder de druk van het zadel aan weerszijden van de schoft uit te komen), plus hij lijkt zijn rug veel "boller" te maken en zijn kont meer te laten zakken, dit deed hij ook absoluut niet. Het voelt ook veel vloeiender allemaal momenteel. Je ziet wel heel duidelijk dat zowel zijn hals als kont nog heel weinig bespierd is, dit is overigens wel al beter bespierd dan dat het was (was echt een scharminkel geworden).

[ Afbeelding ]

Wat ik zelf zie:

Dit is hetzelfde stuk, een paar meter later. Het klopt dus dat zijn staart nog steeds omhoog staat. Ik zie hier meer spanning, dit is ook richting de "kabouter hoek". Hij lijkt er net niet lekker "doorheen" te lopen, dit is ook gelijk terug te zien bij mij, ik span dan mijn schouders aan (wat eigenlijk averechts werkt). Ik ben mij hier wel van bewust, en wanneer ik dan zelf weer ontspan, ontspant hij meestal ook gelijk.

Nou dat was het wel, eindelijk :+ Respect als jullie het helemaal doorlezen!! Tips, commentaar, kritiek, alles is welkom natuurlijk. Ik hou van dit topic <3

Over de benen zijn het geen slechte plaatjes. En ik ben ook blij met de lengte in de aanleuing! *\o/*
Aan de andere kant zie ik ook wel spanning in de aanleuning, die onderhals is wel erg strak. In beide foto's terwijl de tweede foto toch meer lengte laat zien.
De foto's geven hoop. Er is voldoende aanwezig voor een fijne ontwikkeling! *\o/*

Oei, wat is dat met die staart?
Waar komt die spanning vandaan?

Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom je 'oefeningen' doet zoals een travers, als de basisaanleuning nog niet bevestigd is. Het lijkt me vooral belangrijk om aandacht te besteden aan 'fijn bewegen', zonder die spanning in de staart.

Je benoemt zelf de ontwikkelpunten heel goed! <3
Een goede start! Je denkt na, je bent je ervan bewust wat je ziet en wat jouw aandeel is. Daar hou ik van. *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:25

DaisyB94 schreef:
@Bertie nu begrijp ik je beter! Had namelijk het gevoel dat je me uitlachte

GRR!
Ik lach NIEMAND uit.
Ik weet hoe moeilijk paardrijden is.
Ik weet ook dat het onze passie is.

Ik ga voor het paard.
Punt.

Ik kan een paard alleen bereiken via de ruiter.
Via BLIJ rijden!

Ik MOET zeggen wat ik vind als ik iets zie, of lees. Voor het paard.
Maar ik weet OOK dat ruiters altijd hun stinkende best doen.

Dat is een lastige situatie, op het scherp van de snede.

Ik heb ALTIJD respect voor de ruiter, hoe beroerd het ook gaat. Omdat ik weet dat paardrijden een passie is.
Hoe beroerd iets kan zijn, ik probeer altijd 'the slightest try' op te pakken en aan te geven hoe blij ik daarmee ben. Want ik BEN daar blij mee! :j

Weet je waar ik moeite mee heb? Als mensen beter weten, maar niet willen. Dán word ik boos. -:(-
Maar niet weten, en wél willen, dat is toch geweldig? <3

Wat jammer dat je dacht dat ik je uitlach. Ik lach NIEMAND uit. Nooit.

Ik hoop dat mensen FIJN paard kunnen rijden.
En bereid zijn te leren. <3

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:31

bertie schreef:
Oei, wat is dat met die staart?
Waar komt die spanning vandaan?

ArGieVai schreef:

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:36

pien_2010 schreef:
Net als Coeffie lees ik al heel lang mee en omdat ik geen beeldmateriaal van mezelf op BOKT zal zetten vind ik ook niet dat ik recht heb om te reageren op beeldmateriaal van mensen die dat wel doen.

Wat een onzin! :D
Natúúrlijk kun je reageren!
Dat je geen beeldmateriaal van jezelf hebt wil toch niet zeggen dat je niet 'ziet', of 'snapt?

Ik heb eerlijk gezegd ook geen beeldmateriaal van mezelf. Ik stam uit het pre-digitale tijdperk. En was 'zelf meestal degene die foto's maakte, dus er is gewoon niets. Stom, achteraf gezien. En jammer.

Gelukkig heb ik wel 'iets' - ik ben IZ, en dat word je ook niet zomaar.

Maar ik heb wel geleerd dat -ook al heeft iemand geen medailles of wat dan ook- iemand wél 'oog' kan hebben, en 'snap'.

Ik kijk uit naar je bijdragen in dit topic! :j

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:37

Op mijn oude verzorg pony, ook al wat oudere foto's (ik ben er te groot voor weet ik.. )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:42

laurenuptown schreef:
Op mijn oude verzorg pony, ook al wat oudere foto's (ik ben er te groot voor weet ik.. )

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Komt de aloude vraag weer, die we hier keer op keer stellen, wat vind je zelf?
Wat zie je zelf op de foto's?
Aan je paard en aan jezelf?

En stilstaand paard wordt wat lastig.

Eerst jij, dan wij! :D 8-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:50

bertie schreef:
pien_2010 schreef:
Net als Coeffie lees ik al heel lang mee en omdat ik geen beeldmateriaal van mezelf op BOKT zal zetten vind ik ook niet dat ik recht heb om te reageren op beeldmateriaal van mensen die dat wel doen.

Wat een onzin! :D
Natúúrlijk kun je reageren!
Dat je geen beeldmateriaal van jezelf hebt wil toch niet zeggen dat je niet 'ziet', of 'snapt?

Ik heb eerlijk gezegd ook geen beeldmateriaal van mezelf. Ik stam uit het pre-digitale tijdperk. En was 'zelf meestal degene die foto's maakte, dus er is gewoon niets. Stom, achteraf gezien. En jammer.

Gelukkig heb ik wel 'iets' - ik ben IZ, en dat word je ook niet zomaar.

Maar ik heb wel geleerd dat -ook al heeft iemand geen medailles of wat dan ook- iemand wél 'oog' kan hebben, en 'snap'.

Ik kijk uit naar je bijdragen in dit topic! :j

Wat is IZ Bertie?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:53

Sjolvir schreef:
laurenuptown schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Komt de aloude vraag weer, die we hier keer op keer stellen, wat vind je zelf?
Wat zie je zelf op de foto's?
Aan je paard en aan jezelf?

En stilstaand paard wordt wat lastig.

Eerst jij, dan wij! :D 8-)

nou ten 1e bij de 2e foto zijn mijn handen zo scheef al ik weetnietwat, en mag ik mijn hakken volgensmij ook wel wat meer uitdrukken, bij de 1e foto kan ik zelf niet veel zien maar ik heb er ook niet veel verstand van dus er zal vast wel heel wat mis zijn met bij het stilstaan ja.. word inderdaad lastig, nu jullie! :p

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:01

<edit> Ohh.. Sjolvir was me voor! *\o/*
Laatst bijgewerkt door bertie op 05-01-13 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:02

laurenuptown schreef:
nou ten 1e bij de 2e foto zijn mijn handen zo scheef al ik weetnietwat, en mag ik mijn hakken volgensmij ook wel wat meer uitdrukken, bij de 1e foto kan ik zelf niet veel zien maar ik heb er ook niet veel verstand van dus er zal vast wel heel wat mis zijn met bij het stilstaan ja.. word inderdaad lastig, nu jullie! :p

Foto 1 valt af, want je kan maar klein stukje paard zien, dus kunnen we hier weinig zeggen over hoe hij erbij loopt.
Behalve dat hij achter de loodlijn loopt met zijn neus en naar mijn idee er vrij veel spanning op de teugels staat.
Foto 3 sta je stil, dus wordt er niet gereden.
Maar hij staat met 1 achtervoetje naar achteren, dus hij heeft niet gesloten haltgehouden, wat wil zeggen dat de overgang vermoedelijk
niet gereden is met een nageeflijk paard. Wederom neusje achter de loodlijn.
Foto 2 neus duidelijk achter de loodlijn en verkeerde stuk van de hals is bovenste punt en in dit geval ook met veels te veel teugel hulp, waarbij je iets?
Aan het doen bent met je handen wat ik niet kan plaatsen.
Want je wilt hier? rechtdoor? de bocht om?
Dat moet je ook even uitleggen als je een foto plaatst, wat je aan het doen bent.
Je binnenhand heb je heel hoog en bijna over de schoft en je buitenhand hou je van de hals af en heel laag?
Paard lijkt achter stil te staan en staat wijd? Waarbij het beeld van de voorbenen niet klopt.
Maar jij reed hem, dus misschien even uitleggen wat je probeerde en waarom?
Want ik denk dat niet alleen ik het niet snap, maar dat je paard deze hulpen ook niet zal snappen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:03

bertie schreef:
en wat zou je eigen commentaar zijn?
Wat ZIE je, wat zou anders kunnen?
Als er iets anders zou kunnen, waar komt het vandaan, en wat zou je kunnen doen?

wat ik kan doen? daar rekening mee houden.. waar het vandaag komt? niet opletten :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:04

pien_2010 schreef:
Wat is IZ Bertie?

Dat staat voor de kwalificatie jurylid dressuur Z.