[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:01

Yamcha schreef:
Ik wil nog even ingaan op het verhaal van die valse knik, waarom ik dat zo belangrijk vind om dat te corrigeren.

In principe wil je je paard van achter naar voor gereden hebben, dat betekent in eerste instantie dat je je voorwaartse hulpen waarborgt, en er dus idd een tik of spoor bijgeeft als ze je been negeren, en dat doe je omdat je paard op al je hulpen móet reageren. Dat is gewoon een gehoorzaamheidsding, maar het houdt je paard ook alert, voorkomt sloffen, en daarmee krijg je dus een actief paard.
Die zweep kwam even voorbij, en daar is ie dus voor. Niet om te straffen en niet om je paard over de kling te jagen, wel om een stuk gehoorzaamheid te waarborgen. Dat geldt ook voor het terugvallen naar een langzamere gang, dat mag je paard gewoon niet uit zichzelf doen, dat gebeurt alleen op jouw commando. En dat is omdat je wilt kunnen schakelen, je wilt tempowisselingen kunnen doen om je paard alert te maken op jouw hulpen, na verloop van tijd moet je doorzitten, en dat moet allemaal kunnen terwijl je paard gewoon in de gang blijft die jij hebt aangegeven. Je paard moet het tempo lopen dat jij hebt aangegeven, en dat is om sloffen en een beetje lekker makkelijk lopen in wat het paard zelf wel lekker makkelijk vindt te voorkomen.

Om de vrijheid van het binnenachterbeen en te schouder te geven en te waarborgen, geef je je binnenhand mee, opzij en naar voren, nooit naar achteren, en je ontspant je binnenbeen, dat moet lang zijn en los, geen spanning, geen ingeknikte heupen, een lang en los been. Dan heeft je paard alle ruimte om dat achterbeen te gaan plaatsen, en als jij je eerdere beenhulpen en de gehoorzaamheid van je paard op die hulpen hebt gewaarborgt, zal het paard dat ook gaan doen, de buikspieren gaan aanspannen (die worden immers nu niet meer geblokkeerd) het achterbeen plaatsen, en het effect daarvan is dat het paard de bovenlijn los wil laten, en je krijgt tegelijk een bepaalde spanning in dat lijf, waardoor hij naar je hand komt zoeken.

Maar als je goedvindt dat je paard inknikt, dan krijg je dat never nooit voor elkaar, want je krijgt die spanning er niet in. Dus valse knik, gelijk je handen naar voren, en been erbij, geen reactie: tik. Direct en onmiddellijk, en daar moet je niet lief in wíllen zijn. En daar jaag je je paard in het begin wel even van in de stress, want dan moeten ze opeens wat gaan doen, en gehoorzaam worden, maar wat je ermee krijgt is een paard dat aan je hulpen staat, attent en actief is, niet sloft, maar goed door het lijf loopt, en dat is het behoud van je paard.

En als je nu een paard hebt die snel reageert op je beenhulpen en naar voren spurt op het moment van aanleggen kuit maar die door het toestaan van de hand en het veroorzaken van spanning juist doorknikt en juist nog dieper in de krul gaat. Wat doe je dan? Want volgens mij sla je nog wat over op een veelvoorkomend probleem.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:03

Komt binnen vallen.

@yamcha: jij schreef:Dat geldt ook voor het terugvallen naar een langzamere gang, dat mag je paard gewoon niet uit zichzelf doen, dat gebeurt alleen op jouw commando.

Maar wat nou als je paard net dat stukje kracht mist? Bv in de galop en hij valt terug, dan ga ik mijn paard echt geen schop of tik verkopen omdat hij terugvalt in gang maar probeer het gewoon nog een keer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:04

@ s en z doorrijden!!! nog meer naar voren en vooral niet je been eraf! dit is een eerste vluchtreactie van je paard vooral niet aan toe geven :n zo was de bruine van mij in t begin en er van af blijven is het stomste wat je kan doen
r ali r , ook dan mag en moet je gewoon soms eens even duidelijk maken dat er doorgegalopeerd dient te worden, altijd stoppen als de grens is bereikt is never nooit verder komen ,soms een klein stukje erover zoeken en daarna lekker naar de draf en uitbundig belonen!! *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:06

knollentuin schreef:
wb het fotomoment ben ik het even niet met je eens, iedere ruiter [ok misschien de manegeruiters niet] maar de ruiter die dressuurmatig bezig is hoort aan eke beenzetting te kunnen zien of een paard in stap draf of galop is en welke galop dan. maakt ook niet uit op welk moment een foto geklikt wordt, ben t met je eens dat een foto onvoordelig uit kan pakken, bv in galop op t binnenvoorbeen, iedereen kent die fotos, maar niemand zal ze plaatsen,ook ik niet.
ik ben benieuwd naar nieuwe filmpjes zonder spierpijn <<)

Ik heb er wel eens 1 geplaatst geloof ik :+ Dat is echt een raar moment om naar te kijken :j

Ja ik ook :D Want meestal nemen we de camera mee als het de dag ervoor heel lekker ging en ik aan veel heb kunnen werken. En dat pakt zelden goed uit :') Kan hem niet in de auto laten liggen want de accu's lopen snel leeg (oud barrel op videobandjes) Maar hoop wel dat het snel een keer lukt, want ik ben zelf ook wel benieuwd of die fijne dagen er net zo uit zien als ze voelen :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:15

knollentuin schreef:
@ s en z doorrijden!!! nog meer naar voren en vooral niet je been eraf! dit is een eerste vluchtreactie van je paard vooral niet aan toe geven :n zo was de bruine van mij in t begin en er van af blijven is het stomste wat je kan doen
r ali r , ook dan mag en moet je gewoon soms eens even duidelijk maken dat er doorgegalopeerd dient te worden, altijd stoppen als de grens is bereikt is never nooit verder komen ,soms een klein stukje erover zoeken en daarna lekker naar de draf en uitbundig belonen!! *\o/*

Probleem is dat die van mij in zo'n geschetste situatie dan juist op de voorhand gaat rennen en kop tussen de voorbenen gooit, tot ze ontploft en met 4 benen de lucht in gaat of aangalopeert en ineens links of rechtsom schiet.

Ik mocht haar juist NIET laten doorrennen over het tempo van 1 van mijn instructrices als ze zo reageert omdat ik haar dan de grond in laat lopen. Moet op het moment van doorknikken tijdens het naar voren rijden haar juist terug zetten in tempo en dmv (kleine) ophouding zorgen dat ze de neus eruit drukt (gevolgd door toestaan en wat weerstand bieden op de hand) en DAN weer wegrijden en wanneer ze rond wordt belonen.

Waarom zou ze dit zeggen? (vnl. een ouder probleem overigens.... maar ben gewoon nieuwsgierig waarom jullie het juist dan anders doen.)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 04-04-12 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:24

R-ali-R: Daar komt dan wel even het puntje van rekening houden met je paard, dan stel je die galop maar even uit, totdat ze in draf sterk genoeg zijn, en als je zeker weet dat dat goed is, dan ga je die galop aanpakken. Maar ik zou dan beginnen met korte stukjes, en zélf terugnemen, en zélf aanspringen. Jij houdt de leiding. Maak het risico dat ze zelf terugvallen niet te groot, door gelijk een hele volte te willen galopperen, 4 sprongen is ook goed, toch? Liever 4x lekker doorgesprongen met correcte takt en activiteit dan een hele volte waarbij je steeds het paard in die galop moet houden, dan is de verleiding voor jezelf om been te blijven geven en je paard te gaan babysitten veel te groot. En dan ben je je activiteit kwijt, en krijg je van die uitelkaargevallen rommel, waarbij de ruiter elke pas been geeft. Uitbouwen kan altijd, en je merkt vanzelf ook dat het makkelijker gaat, en dan kun je meer gaan vragen. Maar als ie terugvalt, skup erbij, want dat mag ie gewoon niet, en believe me, dat proberen ze twee keer, en de derde keer wachten ze heus niet af.......

S_en_Z: handen naar voren, en er niet in meegaan, sowieso. Dan ga je tempowisselingen rijden, overgangen, en alles zonder handen, op een gegeven moment komt je paard uit dat sloffen, en wordt actief, en dat is ook het moment waarop ze naar de hand gaan zoeken. En dan ga je die teugel nog even wat langer laten dan ideaal is, en je daagt je paard uit, door je open binnenhand en je actieve rijden om die onderkaak tegen het bit te gaan leggen, en je hand te willen meenemen, want dat moet je echt goed bevestigen, en als je dan weer oppakt, heb je het risico dat ze idd weer inknikken, en dat willen we niet.

En op dat moment moet je dan zelf alert zijn dat je niet gaat baysitten, niet bij elke pas been geven, je blijft je overgangen rijden, en dan dus ook niet vallen in draf, maar je eerste drafpas is een actieve drafpaas, en je laatste stappas is ook actief, progressief willen rijden, ofwel: rij blij! :D
Dus actief blijven, elk moment moet je paard attent en alert zijn, sloffen is er gewoon niet bij. Ook niet bij instappen en uitstappen. Niet je been eraf, eraan blijven rijden!

S_en_Z schreef:
Ik mag haar juist NIET laten doorrennen over het tempo van 1 van mijn instructrices als ze zo reageert omdat ik haar dan de grond in laat lopen. Moet op het moment van doorknikken tijdens het naar voren rijden haar juist terug zetten in tempo en dmv (kleine) ophouding zorgen dat ze de neus eruit drukt (gevolgd door toestaan en wat weerstand bieden op de hand) en DAN weer wegrijden en wanneer ze rond wordt belonen.

Dat is imo dus echt uitlokken van een valse knik en babysitten. Ik liet haar wel even doorrennen, tot ze zélf komt zoeken naar de hand. De momenten van kop in de lucht en de grond inlopen horen er soms even bij, dat is niet erg (voor haar blijkbaar wel). Soms moet dat even, omdat je naar een punt toewil. Maar te lief zijn, en te makkelijk (wat dit dan is) zorgen dat je een houdinkje krijgt, en dat is doodzonde, want jij kan véél meer dan dat, en je wilt ook veel meer, en Zya kan ook meer.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:33

Yamcha schreef:
S_en_Z schreef:
Ik mag haar juist NIET laten doorrennen over het tempo van 1 van mijn instructrices als ze zo reageert omdat ik haar dan de grond in laat lopen. Moet op het moment van doorknikken tijdens het naar voren rijden haar juist terug zetten in tempo en dmv (kleine) ophouding zorgen dat ze de neus eruit drukt (gevolgd door toestaan en wat weerstand bieden op de hand) en DAN weer wegrijden en wanneer ze rond wordt belonen.

Dat is imo dus echt uitlokken van een valse knik en babysitten. Ik liet haar wel even doorrennen, tot ze zélf komt zoeken naar de hand. De momenten van kop in de lucht en de grond inlopen horen er soms even bij, dat is niet erg (voor haar blijkbaar wel). Soms moet dat even, omdat je naar een punt toewil. Maar te lief zijn, en te makkelijk (wat dit dan is) zorgen dat je een houdinkje krijgt, en dat is doodzonde, want jij kan véél meer dan dat, en je wilt ook veel meer, en Zya kan ook meer.

Dat kan. Maar dat verklaart voor mij niet waarom ze dan na een paar keer herhalen op de hele hals rond wordt de nek wél hoogste punt komt én neus voor de loodlijn én ze de hand accepteert zonder er tegenaan te blijven kauwen en trekken en doorknikken..? Van achter blijft ze actief en ze blijft voorwaarts, in het wegrijden voel je de schouder "omhoog" komen.

Wanneer ze echt opkrult zoals ze vorig jaar deed dan voel je de ruglijn lang worden en het achterbeen uitzwaaien (te lang naar achter en weinig ondertreden) en dan gooit ze haar gewicht juist meer op de voorhand.

Het verschil is echt overduidelijk..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 04-04-12 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:38

Ik kan me dat echt nauwelijks voorstellen, en kauwen (moet geen hard boos kauwen zijn, maar knabbelen) is gewoon niet zo verkeerd, en ze mag best iets trekken, zij moet jouw hand mee willen nemen naar voren en naar beneden. En dat moet je voelen in je hand, als je niks in handen hebt, heb je een valse knik, dat kan niet anders, aanleuning voel je.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:38

nou dat wil ik dan wel eens zien :D
weet je ik snap de insteek van je juf ik gebruik m ook bij zommige paarden ,maar die hebben een ander beeld en een andere bouw dan jouwes, zoals jij je verhaal doet is je paard gewoon niet aan je been, niet onvoorwaardelijk, en als je verder wil, en dat wil jij moet je door kunnen schakelen, en als t zo is dat ze dat zo simpel doet na een paar keer, doe je dat dan altijd als je aan t rijden bent en ze gaat in dr comfort zone? dat zou ik nl wel doen, al is het een dage simpel, daar hoort wel het juiste lichaamsgebruik bij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:59

Je voelt niets als ze opkrult als het laatste stukje dat ik omschrijf. Maar in die oefening voel je wel degelijk aanleuning. :+ Eerst een paar keer een kauw naar 1 kant en een rukje aan je hand en daarna voel je gewoon dat ze haar hoofd draagt en dat er een stabiele verbinding is (die je overduidelijk voelt) en met iedere drafpas neemt ze je hand iets mee naar voren.

KT.

Ze is juist heel makkelijk aan mijn been. Het nichtje van mijn vriend rijd er als 11 jarige vanuit halt zo een voorwaartse draf mee weg zonder sporen.

Heen en weer schakelen is het probleem niet TENZIJ je wil remmen op je hand... als ik haar terugrijd naar bijna stap en ik wil mijn kuit aanleggen doet ze op het moment van dat ik aan wil leggen al naar voren gaan.

Het nadeel is alleen dat ze van veel schakelen en overgangen makkelijk "heet" wordt. Ik hoef maar iets teveel kuit te geven en te laat met haar mee te gaan in tempo (als ik bijv aan het lichtrijden ben) dan schiet ze al in middendraf onder me vandaan waardoor ik haar uit balans haal, grove stoelzit..voeten naar voren en DAN panikeert ze omdat ik EN teveel inwerk in haar mond EN achterin de lepel land.

Ik wissel veel.. als ze het fijn aanneemt rijd ik voor de afwisseling een rondje halsstrekken (als in neus tot de knieen in actief tempo).. Stappen, oppakken.. aannemen.. en indien ze weer fijn voelt of stukje uitschuiven of even iets anders doen zoals wijken, schoudervoor, voltes verkleinen vergroten. Op voltes opnemen en aannemen, wijken op volte. Halsstrekken op volte.. enz..

Alleen wordt mijn been geven vaak verward met mijn "op de tenen" lichtrijden. En met doorzitten probeer ik mijn rug bol te maken en mijn kont naar voren te duwen. Maar ik heb het gevoel dat ik veel opvang en enkel af kan vloeien als mijn voeten wiebelen. Ik kan mijn kuiten niet "aansluiten" want dat ziet zij als drijven.

Bij Zya is het probleem dat ze wel de hand wil accepteren, zolang deze niet "forceert" ik mag wel weerstand bieden maar ik moet daarin wel met haar meeveren. Maar als ik "druk" geef als in mijn bovenarm aanspannen. Dan gooit ze zich eruit en slaat ze op de vlucht.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:06

ok aan het been en aan t been zijn , zijn twee verschillende dingen.. hier bedoel ik mee een paard dat snel wegtrekt voor t been hoeft niet aan t been te zijn. klinkt gek ,maar ik ga het je proberen uit te leggen.
een gevoelig paard zal snel voor een been naar voren gaan, de ruiter wordt dan voorzichtig en houd zn been er meer af, dat zie ik bij jou in t flimpje ook je been gaat er steeds af. ik vind dat je been eraan hoort te liggen altijd met je kuit langs je paard, komt er niet af plakt aan je paard, hoe hard je paard ook gaat dat been hoort daar met als t zadel op zn rug. wat je dan nog extra drukt of verschuift met je kuit zijn je hulpen.
jij zegt als ik kuit geef schiet ze zo vooruit dat ik achterover kukel dan heb jij dus meerdere problemen . a- je paard is te sensibel aan je been of b- je hulp is te groot en jij moet leren doseren c- je eigen balans is niet goed en je coordinatie werkt nog niet voldoende in samenhang met je gegeven hulp.
voor mij is een paard dat naar voor schiet als ze kuit voelt niet aan t been , voorwaarts ja, actief nee.
dan je paard wordt heet met schakelen =goed! hou ik van, veel fijner mee tewerken dan trage dieren,valkuil is dat je te zuinog gaat rijden en dan mis je de boot...
dan terug op hand...wie? waar wat? nooit terug op hand!! [al gebeurd t iedereen wel eens en er ook wel een duidelijke grens aangegeven mag worden mits overdacht]

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:29

S_en_Z schreef:
knollentuin schreef:
wb het fotomoment ben ik het even niet met je eens, iedere ruiter [ok misschien de manegeruiters niet] maar de ruiter die dressuurmatig bezig is hoort aan eke beenzetting te kunnen zien of een paard in stap draf of galop is en welke galop dan. maakt ook niet uit op welk moment een foto geklikt wordt, ben t met je eens dat een foto onvoordelig uit kan pakken, bv in galop op t binnenvoorbeen, iedereen kent die fotos, maar niemand zal ze plaatsen,ook ik niet.
<<)

Knollentuin, het leuke van dit topic is dat juist de foute foto's bewust worden neergezet zodat we er met zijn allen van kunnen leren. Ik heb bewust de keuze gemaakt om helemaal geen foto's op BOKT te plaatsen maar heb wel veel respect voor mensen die dat wel doen en zelfs nog foute foto's laten zien. Daar leren we van met zijn allen. Dus hierin ben ik het niet met je eens :+

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:30

Het gaat om een foto van Knollentuin in een rechtergalop, waarvan gezegd werd dat paard linksom ging, en de galop werd ook niet herkend :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:36

idd pien! deze post heeft een voorgeschiedenis.. op de inhoud van jouw post sluit ik me ook aan. maaar geef toe de meeste mensen selecteren echt wel wat ze posten

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:27

Knollentuin: Maar wat nou als het paard daardoor in de staak gaat omdat het nog te moeilijk voor hem is? Wat als dat stukje erover net teveel is?
Dan ben je toch te ver gegaan en een negatieve ervaring rijker.

Ik snap het best en als ik denk dat het paard me in het otje neemt ben ik zeker niet zo lief en wordt er dan ook gewoon door gegallopeerd. Maar als het paard het lichamelijk nog niet aan kan vindt ik het not done.

Yamcha: ben het met je eens zo ben ik nu ook bezig. eerst de stap dan de draf en dan de gallop

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:44

het hoeft maar net een pas of twee te zijn,niet as een dolle vooruit duwen ,nee het eruitstapmoment gaan herkennen als ruiter en dat even uitstellen-kanttekening-dan moet je dus wel kunnen voelen wanneer t paard eruit gaat stappen en daarop gedoseerd kunnen reageren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:26

knollentuin schreef:
idd pien! deze post heeft een voorgeschiedenis.. op de inhoud van jouw post sluit ik me ook aan. maaar geef toe de meeste mensen selecteren echt wel wat ze posten

Sorry Knollentuin, niet goed gelezen, maar dit topic gaat soms zo hard. Ik snap goed dat de meeste mensen (zou ik ook doen) selectief zijn maar veel plaatjes heb ik gezien in dit topic die bewust neergezet waren van "zo moet het niet" en dat is inderdaad ook leerzaam heb ik ontdekt. Sorry voor het niet goed lezen nogmaals.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:26

geeft niet hoor pien, logisch dat je over dingen heen leest :) t gaat idd erg snel

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:06

Het heeft even geduurd maar op aanraden van S_en_Z heb ik hier een paar foto's van mij en Zantos:
Afbeelding
Afbeelding
Zantos is 1.80 m groot. We hebben nu 6 wp's in de B dressuur, ik heb hem vanaf vorig jaar augustus :)
Mijn eigen commentaar over de foto's is: teugels korter (het is al beter dan in het begin maar hij mag nog iets minder op de voorhand valt en daar werken we dus ook hard aan) en soms zit ik te ver achterover. Wij zijn aan het trainen in het naar de hand toe rijden zonder dat hij zwaar wordt, wat we allebei nogal moeilijk vinden...Hij loopt nu al steeds stukken heel fijn, maar soms wordt hij wat te zwaar op de hand en wil hij naar voren duiken, ik drijf hem dan naar voren en probeer dan van voren weer een ophouding te maken en dan weer drijven enzovoort.
Ben benieuwd wat jullie vinden! Meer foto's staan in mijn topic: [RIJ-ITP] Zantos in het Zonnetje (v. Kennedy)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 15:27

Welkom Sanne!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:45

:wave:

Ik plaats dan ook maar even een foto...
Afbeelding
Ik heb het idee dat hij hier fijn aan het lopen is :j
De 'bobbel' achter zijn kaak is wss. een opgezwolle klier, daar heeft hij al een tijdje, ben ermee naar de DA gewest en die zei dat het vanzelf weg gaat.

Ik kan het niet zo goed zien vanaf een foto... Vind het paard van Sanne wel ontspannen lopen! :j Lijkt wel wat te hangen op de 2e foto?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:02

@sanne: vind het een fijn beeld om naar te kijken. Paardje lijkt goed los in het lijf en je hand wel op te zoeken. Alleen stoor ik mij aan je handhouding, vind dat je ze te hoog houdt waardoor het lijkt alsof jij je paard draagt.

@amigo: vind het geen fijn beeld om naar te kijken persoonlijk. Plaatje oogt erg strak/gespannen en je arm(re) houdt je vreemd. Maarja het is maar 1 foto dus kan ook een moment opnamen zijn. Heb je niet nog meer foto's of een filmpje?

Zo dat was hoe ik het eruit vind zien. Maar geef eerlijk toe moet zelf ook nog super veel leren. En kan het dus mis hebben.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:12

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:31

In de draf vind ik dat hij actiever mag van achter, meer op de achterhand mag hij komen.
ik weet hoe moeilijk het is, mijn haf loopt ook vaak nog net teveel op de voorhand, is ook nog wat overbouwd dus nog lastiger.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:31

Ik vind de foto's van Sanne niet een heel fijn beeld geven. Het ziet er wat zwaarmoedig uit en ik denk dat als je een keer je handen plots naar voren steekt dat je paard voorover kukelt.

De foto van Amigo vind ik ook wat strak ogen en de pony loopt waar de amazone hem met haar blik naartoe rijdt, naar beneden en dus op de voorhand.