[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:47

FahyaFemke schreef:
en bedankt voor het bekijken van de foto's en de lijnen er bij! de voorbenen doen dus veel meer. maar...je ziet toch op de foto met de lijntjes er bijgetekend, dat het linkervoorbeen nog staat, met een 'knik' nog zegmaar, en het rechterachterbeen al afwikkelt. dan gaat achter toch sneller dan voor?

handige truc met de evenwijdige lijnen / 3 hoeken. Maar kan dit bij elk ras zo zijn? b.v. een tuiger of een fries, gaan die voorbenen niet veel heftiger dan de achterbenen? Of dat is ook gewoon trainen dat het gelijk gaat?

Geen dank, we doen wat we kunnen :j Neen, das echt wel bij alle paarden gelijk en eigelijk ook bij elke discipline. Een paard dat hard met de voorbenen zwaait en niet over de rug loopt das dan een beetje té, show dus en ik denk vooral aangeleerd gedrag maar niet echt in balans. Beetje zoals Spaanse pas, wel chique en spectaculair met een hoog showgehalte maar aangeleerd (en daar is op zicht dus helemaal niets mis mee hé dat je een paard trucjes aanleert).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:49

Sjolvir schreef:
Tja, soms moet je een excuus zoeken in iets?? als paard.
Zie in gedachten jou al op een soort vliegend hert, dat de aarde verlaat met prachtige bokkesprongen :+

Maar echt ontspannen rijdt het niet nee.

Ze heeft pas 1x eerder bij me gebokt. Dat was ruim een jaar geleden.. dat was 3x vanuit halt met 4 benen omhoog, de eerste 2x gingen goed maar de 3e x bokte ze schuin en stapte ze na de bok opzij.

*boink* :=

En toen stond ze me heel dom aan te kijken :')

Ohja.. en een keer in een proefje dat ze wegspoot omdat er een deur vrij hard dicht klapte.. en een scheet liet en daarachteraan een bokje gaf in een flink galopje.. maar dat viel wel mee :=

Tis dan echt net een hert ja

Zoiets was het Sjol:

http://www.youtube.com/watch?v=T9bt-DfYGuo

00:10 tot 00:16 zulke grapjes
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-02-12 16:54, in het totaal 2 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:53

S_en_Z schreef:
Oh dear..

Afgelopen week niet veel gereden.. nu paar dagen er weer een beetje op.. maar man o man.. draven gaat goed maar OF ze drukt tegen mn handen aan dat ze meer teugel wil en duikt dan op de voorhand OF ze krult zich op en duikt achter de hand zodat ik helemaal niets meer heb.. bij iedere tempowisseling wil mevrouw eerst niet terug en daarna stuift ze vooruit.. ik kan mijn benen er gewoon echt NIET aan leggen..

Ieder geluidje dat madam hoort geeft genoeg afleiding om er met een "IEEEHH" geluidje vandoor te gaan (onder me uit lopen, aangaloperen en dan galopsprongen maken als een hert.. kin op de borst en het voelt alsof ze WACHT tot ik een keer te hard in het zadel ga zitten zodat ze kan bokken :') )

Het liefst laat ik haar uitgaloperen met een lang teugeltje want het is overduidelijk opgekropte energie en ze reageert verschrikkelijk op andere paarden en ruiters.. er hoeft er maar 1 een beetje te stampen in galop of ze begint al te hupsen dat ze wil bokken en rennen.. maar helaas is het iedere keer zo druk in de bak dat dit gewoon echt niet mogelijk is en in de longeercirkel durf ik haar nog niet te laten lopen met die harde ondergrond..

Voor nu rijd ik zoet, zacht handje.. voorzichtig beentje er aan.. beetje rechtstellen als ze links niet los wil laten en verder vooral voorwaarts willen op mijn tempo van lichtrijden.. want kuiten aan is "IEEEH" _O- de aanleuning is flut.. maar zolang zij haar energie niet kwijt kan laat ze zich ook niet rijden :(

Vreemd paard heb ik maar hoor _O-

Rij jij soms een prestige? :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:13

Dat muziekje onder dat filmpje, arghhh!!!
Snap wat je bedoeld.

Toobs gelukkig niet zo van de bok onder het zadel, meer van de hihaaaaarennnnennnnnn en dan ben ik het kwijt,
links rechts? Toch rechts links, nee ho, nee toch vol gas rechts nee links...besluiteloosheid ten top }>

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:13

Oh ik hoor hier geen geluid.. hahahahahahaha := sorry

Pion, ja die van jou ook al? :=

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:16

Ik heb deze week ook een paar dagen niet kunnen rijden en eum, momenteel doe ik maar staptraining en korte overgangen trainen. :P

Wil dr eerst weer even aan de longe in de longeerring hebben (maarja, die is nu dus bevroren).

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:42

Lizzii schreef:
Bedankt Bertie!

Wat die lessen betreft realiseer ik mij ineens dat ik ooit ( een jaar of 7 geleden) eens een workshop bij je gevolgd heb *\o/*
Bij Inge Teblick in Duffel, Kan dat kloppen?

Ja, dat kan heel goed! :)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:22

bertie schreef:
Lizzii schreef:
Bedankt Bertie!

Wat die lessen betreft realiseer ik mij ineens dat ik ooit ( een jaar of 7 geleden) eens een workshop bij je gevolgd heb *\o/*
Bij Inge Teblick in Duffel, Kan dat kloppen?

Ja, dat kan heel goed! :)

gho wat gaat de tijd snel. Alweer een hele tijd geleden. Ja, die workshop was erg leerrijk ik heb er toen zeker veel van opgestoken -:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:22

Het is erg rustig zeg :)

Is er iemand die kan uitleggen hoe hij zijn paard achterwaarts krijgt/vraagt en hoe hij zijn handen, benen en lichaam houdt voor, tijdens en na het achterwaarts? En belangrijker, waarom op deze manier?

Er wordt weinig over deze oefening nagedacht terwijl hij heel nuttig kan zijn mits op de juiste manier gereden :j aangezien het vaak "mis" gaat met de takt en de AANLEUNING is het misschien wel een leuke nadenkvraag! (en een opstekertje?)

Zal later ook vertellen hoe ik hem doe en waarom :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:25

Ik heb werkelijk geen idee.... :o

Mij is vroeger aangeleerd (en voor m'n gevoel echt al tig jaren geleden dat ik voor het laatst achterwaarts heb gedaan met een paard of pony... := ), dat je wat tegendruk geeft met je beide handen, vervolgens leg je je beide benen wat naar achter, je verplaats je gewicht iets naar voren... Nouja, dit is dus zo aangeleerd op de manege, denk ook niet dat dit de juiste manier is overigens. :n Het waarom weet ik al helemaal niet, heb zelfs nog m'n vraag tekens erbij of een paard dit wel 'snapt'... :=

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:26

Ik twijfel echt zo enorm-mega-gigantisch om hier een foto te plaatsen maar ik vind het een beetje eng :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:29

Mijn paard heeft nog veel moeite met achterwaarts, vooral het kantelen van het bekken. Oefen het vrij vaak, maar voornamelijk aan de hand. Ik zorg eerst dat de overgang naar het halthouden goed is. Als die niet goed is, is het, imo, vrij nutteloos om toch achterwaarts te gaan. Als we goed halthouden ga ik een heel klein beetje verlicht zitten, amper te zien, tegelijkertijd leg ik been ietsjes naar achteren en maak een ophouding. Zodra hij gaat, doe ik niks meer, tot we weer voorwaarts gaan. Hij straft me keurig af als ik iets fout doe. Ik mijn ophouding niet in verhouding met been, kruipt hij met kin op de borst. Is been te veel in verhouding, maakt hij een huppeltje omhoog, want hij mag niet naar voren, maar vindt het teveel been voor achterwaarts :+ Als we voorwaarts moeten, open ik mijn zit, leg been terug op de plek en open hand.

Het verlichte zitten doe ik, juist omdat hij er zoveel moeite mee heeft.
Op pony kon ik achterwaarts op alleen zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:29

Amaryllis schreef:
Ik twijfel echt zo enorm-mega-gigantisch om hier een foto te plaatsen maar ik vind het een beetje eng :o

We bijten niet, we zeiken je niet af en we gaan er allemaal van leren. Komt goed ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:30

He, ja, nu je het zegt, topic was ergens onder in mijn berichten gelandt, tot jij iets postte.
Beken niet te veel te hebben nagedacht, na het schaatsen, maar vooral te hebben ontkreukt.

Achterwaarts..
Toobs...
Op de S#%^^&T aan Doom dag, dan gaat ie gewoon niet, al ga ik op mijn kop staan zet er 10 man voor
met een zweep, gaat ie nog niet... (steekt dan nog net zijn tong niet uit, echte komiek! die Toobs)
Bedenk me ineens dat ik al eeuwigheid het ook niet meer gedaan heb met Toobs.
Aangezien het geen zin heeft achterwaarts te gaan, als hij al niet halt houdt naar mijn zin.
Morgen maar eens kijken of meneer zijn medewerking wenst te verlenen aan het gevraagde.

Sjol... men houdt netjes halt, dus niet in de ho trekken, maar op zit.
Men staat stil en telle 21, 22, 23, 24, dan benen iets naar achteren leggen en gevoelsmatig lichter gaan zitten
(iets naar voren) echter dat is onzichtbaar, is slechts gevoelsmatig (eigenlijk gewoon iets lichter gaan zitten).
Tja, dan gaat ze naar achteren.
Wil je dan weer naar voren, dan ga je weer dieper (weer slechts gevoelsmatig) in het zadel zitten en rechterop,
benen terug op hun normale plek en tallie ho... daar ga je weer voorwaarts.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:33

Ik doe het op dezelfde manier als Marinke, ook zo geleerd op de manege geloof ik?

En Amaryllis: gewoon doen! Ik heb het ook gedaan, ook al wist ik dat het geen goede foto was, het commentaar is toch heel leerzaam want je gaat er anders naar kijken!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:39

Ik heb er een still van uit een filmpje:
Afbeelding

Dit is het hele filmpje (nouja, heel..). Punt wat mij zelf vooral op valt is dat ik scheef zit wanneer ik van de camera weg rij, hoewel dit al sterk verbeterd is (kun je nagaat.. := ).
http://youtu.be/NypMsHSWpWI

Ik rij deze merrie een klein jaar, 2x in de week. Zijn er een aantal keren een paar weken uitgeweest door mijn gezondheid. Merrie was ont-zet-tend scheef toen ik haar begon te rijden, ze was toen wel ingereden maar verder niet veel mee gedaan. Ik heb in de periode april - november om de week les gehad waar wij vooral aan mijn houding hebben gewerkt en de scheefheid van het paard. We staan nu 3 maanden op een nieuwe stal en het rijden gaat nu eindelijk weer wat beter :) Merrie is dragend en moet eind mei veulenen.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:17

Ik lees hier al een tijdje mee en ik vind dat er in dit topic zulke leerzame dingen voorbij komen, vooral omdat alles zo goed in onderbouwd en omdat alles zo positief wordt gebracht! *\o/*

@Amaryllis, jij bent mijn proefkonijn want ik heb nog niet eerder commentaar gegeven in dit topic haha, wat ik zie:

je rijd haar maar 2x in de week? Echt heel netjes wat je bereikt hebt, ik vind nog wel wat in haar eigen houding lopen, hoe is ze bijvoorbeeld als je haar wat lager en ronden wil rijden? volgt ze dan je hand of ben je dan de verbinding kwijt?

Wie weet durf ik hier ooit ook nog wel een filmpje te plaatsen, ik heb vrijdag voor het eerst les gehad van een andere instructrice, was erg wennen en dat is ook te zien op het filmpje..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:44

Amaryllis schreef:

Als er één topic is waar je wél een foto kunt plaatsen zonder afgezeken te worden is het hier wel. :)
We zijn hier mensen van de praktijk. *\o/*
Niet van de roze wolk. _/-\o_

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:58

Hier nog twee foto's van twee weken geleden zag ze nog op de geheugenkaart staan helemaal vergeten anders had ik ze eerder geplaats :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken, ben opzich wel blij maar ook weer niet :+
Ik reed hem op het moment terug maar had hem weer sneller voorwaarts moeten rijden om hem actief te houden.
Lijkt op de tweede foto ook wat op de voorhand tevallen. Vandaar sneller een tempo wisselingrijden.

Achterwaarts ben ik op het moment nog niet echt mee bezig. Ben nu we aan de hand bezig met achterwaarts met het woordje terug.
Voor als ik het onder het zadel ga doen dan heb ik in het begin een stemhulp er bij heb.
Laatst bijgewerkt door R_ali_R op 13-02-12 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:00

Amaryllis schreef:
Ik heb er een still van uit een filmpje:
Afbeelding

Dit is het hele filmpje (nouja, heel..). Punt wat mij zelf vooral op valt is dat ik scheef zit wanneer ik van de camera weg rij, hoewel dit al sterk verbeterd is (kun je nagaat.. := ).
http://youtu.be/NypMsHSWpWI

Ik rij deze merrie een klein jaar, 2x in de week. Zijn er een aantal keren een paar weken uitgeweest door mijn gezondheid. Merrie was ont-zet-tend scheef toen ik haar begon te rijden, ze was toen wel ingereden maar verder niet veel mee gedaan. Ik heb in de periode april - november om de week les gehad waar wij vooral aan mijn houding hebben gewerkt en de scheefheid van het paard. We staan nu 3 maanden op een nieuwe stal en het rijden gaat nu eindelijk weer wat beter :) Merrie is dragend en moet eind mei veulenen.

Ja, het lijkt allemaal een beetje bravig, er gebeurt niet zoveel. Wat op de voorhand, dat blijft dan steeds maar zo. Ik kan me wel voorstellen dat je er tevreden mee bent hoor. :)
Maar het mag best wel wat meer plezier uitstralen. Niet de grond in, maar van de grond af! *\o/*
Je zit inderdaad erg naar rechts, en het zadel ligt ook naar rechts. (voor zover we op dat filmpje kunnen zien). Een goed zadel kan je helpen beter in het midden te blijven zitten, maar het kan óók zijn dat scheef zitten een zadel scheef MAAKT.
Heb je ook een filmpje waar je op de rechterhand rijdt?

Vaak rijdt een combinatie helemaal scheef. ERGENS begint het: scheefheid van het paard, scheefheid van de ruiter, of een zadel dat niet optimaal is. Allemaal factoren die elkaar bevestigen in een heel VERKEERDE ontwikkeling.
Ik kan me voorstellen bijvoorbeeld, dat jij met dit paard veel meer op de linkerhand rijdt, omdat het paard dat aanbiedt. Daarmee bevestig je steeds maar een situatie die steeds schever wordt.
Heb je wel eens op een stopwatch bijgehouden hoeveel tijd je linksom rijdt, of rechtsom?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:05

R_ali_R schreef:
Hier nog twee foto's van twee weken geleden zag ze nog op de geheugenkaart staan helemaal vergeten anders had ik ze eerder geplaats :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken, ben opzich wel blij maar ook weer niet :+
Ik reed hem op het moment terug maar had hem weer sneller voorwaarts moeten rijden om hem actief te houden.
Lijkt op de tweede foto ook wat op de voorhand tevallen. Vandaar sneller een tempo wisselingrijden.

Achterwaarts ben ik op het moment nog niet echt mee bezig. Ben nu we aan de hand bezig met achterwaarts met het woordje terug.
Voor als ik het onder het zadel ga doen dan heb ik in het begin een stemhulp er bij heb.

Hm .. misschien begrijp ik wel wat je bedoelt.
De foto's zijn niet optimaal, maar ik heb niet de indruk dat er een beeld naar voren komt in het vervolg van de bewegingsafloop dat SCHOUDERVRIJHEID laat zien. Kan dat kloppen? :=

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:08

bertie schreef:
Amaryllis schreef:

Als er één topic is waar je wél een foto kunt plaatsen zonder afgezeken te worden is het hier wel. :)
We zijn hier mensen van de praktijk. *\o/*
Niet van de roze wolk. _/-\o_

Ben het met je eens Bertie gewoon plaatsen die foto's, we leren er allemaal van en als iemand je afzeikt gaat gewoon de zweep erover ~~}>
Maaruh ik leef wel op een roze wolk hoor ben tenslotte de volgende anky :')

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:11

Bedankt voor de feedback :)

Ik rij over het algemeen wel heel wisselend op beide kanten, omdat ik juist niet teveel de nadruk op een kant wil leggen. Door veel van kant te wisselen merk ik dat zij makkelijker te rijden wordt, omdat zij (logisch) was vaster raakt wanneer ik teveel de druk op 1 kant leg. Het is ook wel vreemd hoor, een Fries na jaren op van die hittepetit-springers te hebben gereden ;) Dat is ook niet bevordelijk voor je houding, maar anderzijds ook absoluut geen excuus!

Het filmpje is gemaakt door een vriendinnetje die alleen dit stukje had gefilmt. Ik zat er hier pas weer voor de 3e keer op na 3,5 weken niet gereden te hebben door ziekenhuisopname. Geen excuus uiteraard, maar daardoor is het plaatje wel braaf en niet zo flitsend ;) Op de andere hand gaat het altijd veel soepeler en zit ik ook rechter (ook volgens instructrice) maar uiteindelijk is ze wel linksgebogen :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:13

S_en_Z schreef:
Het is erg rustig zeg :)

Is er iemand die kan uitleggen hoe hij zijn paard achterwaarts krijgt/vraagt en hoe hij zijn handen, benen en lichaam houdt voor, tijdens en na het achterwaarts? En belangrijker, waarom op deze manier?

Er wordt weinig over deze oefening nagedacht terwijl hij heel nuttig kan zijn mits op de juiste manier gereden :j aangezien het vaak "mis" gaat met de takt en de AANLEUNING is het misschien wel een leuke nadenkvraag! (en een opstekertje?)

Zal later ook vertellen hoe ik hem doe en waarom :)

Ik lees trouw mee in dit topic, en lees nu drié reacties waarin mensen lichter gaan zitten voor achterwaarts. Ik doe het zelf juist precies andersom. Ik ga zwaarder zitten, denk achteruit, meestal gaat paardlief dan al, als ze dan nog niet gaat, leg ik mijn knieën aan en zeg ik 'terug', en gaat ze dan nóg niet (als mevrouw in een etterbak bui is), neem ik lichtjes de teugels aan. Maar voorover zitten heb ik echt nog nooit van gehoord.. :)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:16

bertie schreef:
R_ali_R schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Hm .. misschien begrijp ik wel wat je bedoelt.
De foto's zijn niet optimaal, maar ik heb niet de indruk dat er een beeld naar voren komt in het vervolg van de bewegingsafloop dat SCHOUDERVRIJHEID laat zien. Kan dat kloppen? :=

Hmmm als ik het gewoon been had gegeven niet nee heb ik ook in de eerste instantie gedaan maar reageerde niet dus toen kreeg meneer een duidelijke hulp en toen was die schoudervrijheid er wel.Maar ik snap wat je bedoelt.