Ik moet eerlijk bekennen dat het voor mij best logisch is dat de paslengte van de binnenbenen ietsje korter is dan die van de buiten benen. De cirkel waar de binnenbenen op zitten is immers iets kleiner dan die waar de buitenbenen op zitten omdat ze erhmz, simpelweg verder naar binnen zitten. Als de pas lengte even groot zou zijn zou het paard rechtdoor lopen. Hmmmm, dus dan is bij SB de paslengte wel evengroot omdat sb op een rechte lijn is, ondanks de buiging van het paard.
Overigens, professor of moll, zou u op mijn onderstaande vraag kunnen reageren? Ik ben hier werkelijk erg benieuwt naar.
Airborn schreef:Op het moment dat er een groot verschil zit tussen de lijn van de heupen van de mens en de schouders van de mens zal er een rare spanning op de ruggegraat en rugspieren van de ruiter komen en kan deze nooit meer correct meebewegen met het paard.
Ik vind de lijn van de heupen wel interesant trouwens, professor, wat denkt u hier over? Naar mijn idee draait de buitenheup iets mee in de bocht als het paard gebogen is. Ik heb dit uitgeprobeert en ruiters ook zien uitproberen, en het wel of niet meedraaien vanuit de heup (voornamelijk vanuit de buikspieren) maakte een onwijs verschil in de manier waarop het paard boog. Zonder het meedraaien van de heup bleef het paard op de schouder vallen of over de schouder naar buiten lopen, met het meedraaien van de heup, zonder de been of teugel hulpen verder te veranderen nam het paard zelf een hele mooie stabiele buiging aan, en ontspande veel meer in de bovenlijn.