Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Appelmoes_11 schreef:Ik vraag me ook af wie er bedacht heeft dat er met constante aanleuning (druk) gereden moet worden? Dat gaat toch nergens over?
Arabesk schreef:Wijken voor druk is 'een' methode om een paard iets te leren. Dan neem je een negatieve prikkel weg. Je kunt ook een paard leren te reageren op iets en dan een positieve beloning geven.
Dat bitloos DUS ook wijken voor druk is, is niet per definitie zo. Maar dat lijkt zo,omdat Parelli NH de bekendste 'alternatieve' methode is en hij werkt veel met wijken voor druk. Als clickertraining het meest populair zou zijn, zouden de bitlozen uitgemaakt worden voor circustrainers op bokt.
Je kunt een paard zelfs op stem leren links of rechts te gaan en te stoppen etc, net zoals de husky's voor de slede. Die hebben helemaal geen bitje of halstertje om.
Appelmoes_11 schreef:Dat bedoelde ik dus, dat het in de gemiddelde binnenbak niet nodig zal zijn om je paard met constante druk te rijden. Bij mij in de bak lopen meestal geen stieren of vijandige ridders, dus ik pak mijn teugels ook alleen op als ik iets wil vragen, meestal hangen ze gewoon door. Mijn pony loopt dus min of meer in de aanleuning op het gewicht van een touwhalster en doorhangende teugels.
Arabesk schreef:Appelmoes_11 schreef:Dat bedoelde ik dus, dat het in de gemiddelde binnenbak niet nodig zal zijn om je paard met constante druk te rijden. Bij mij in de bak lopen meestal geen stieren of vijandige ridders, dus ik pak mijn teugels ook alleen op als ik iets wil vragen, meestal hangen ze gewoon door. Mijn pony loopt dus min of meer in de aanleuning op het gewicht van een touwhalster en doorhangende teugels.
Ja mijn idee ook hoor.![]()
Ik vind aangenomen teugels je paard lichamelijk en geestlijk opsluiten. Dan moet ik 'm gaan vertellen hoe hij moet lopen, volgens mij weet hij dat zelf ook wel
Zipsy schreef:Tendance schreef:Ik denk nooit, dat we met zekerheid kunnen zeggen, hoe het paard zich voelt, zo lang we zelf geen paard zijn geweest. En aangezien ik niet in reïncarnatie geloof....
Kijk, voel, beleef en luister naar je paard en hij vertelt je alles wat je wil weten.... Daar hoef je niet voor te reïncarneren.
Zipsy schreef:Tendance, weer het laatste woord. Je hebt het laatste woord van mij gekregen. Ik wil echt niet verder met jou in discussie treden aangezien je een gigantisch bekrompen geest hebt.
Arabesk schreef:Huertecilla schreef:Directe teugelvoering is een escalatieniveau.
Euh watte?
Arabesk schreef:De hersenen van een paard zijn zo groot ongeveer als een walnoot. Nog een wonder dat ze in staat zijn hun eigen lijf te besturen én af en toe wat te leren.
Billy schreef:Jullie hebben wel verrekt grote walnoten waar jij vandaan komt...
Huertecilla schreef:Danique_G schreef:Doe eens lief tegen elkaar!![]()
Vrede op aarde, maar op bokt.nl alleen al zijn we een eind..
en een bit of prikband is lief?
Wees eens gewoon áárdig in plaats van dwangmatig.
Geef je paard een reden om vrijwillig mee te werken ivp voor ´want anders...´.
Niet ´wijken voor´ maar ´gaan naar´![]()
Je krijgt wat je beloont![]()
Dat is nog veel leuker ook om te doen dus win-win.
Huertecilla schreef:Dat was/is wel degelijk zinvol. Letterlijk klassiek zelfs.
Net als een pijnmogelijkheid met scherp bit en scherpe sporen.
Dat is echter kadaverdiscipline en mogelijkheid tot prikkelescalatie in veldslagen, bij stierenhoeden of andere inherent extreem gevaarlijke risicosituaties met prikkelescalaties van buitenaf.
Het punt is dat dit veldslagrijden voor de hobbylól ethisch niet acceptabel is.
Wederom net als de rolverdeling van man en vrouw en hoe die met elkaar omgaan anno nu niet meer is als 500 jaar terug.
De ruiterij loopt gewoon ruim een eeuw achter met de bio-ethiek.