Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:34

Heb je wel gelijk in Robsi.
Zoals er al gezegd is, over smaak valt niet te twisten. Het blijft lastig, zeker omdat verschillende mensen met verschillende meningen, verschillende kijk hebben op hoe de ruitersport in hun ogen goed òf fout is.
Lastig hoor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:38

De enige norm is in feite de richtlijnen van de FEI-dressuur die aangeven hoe een bepaalde oefening uitgevoerd moet worden. Voldoen paard en ruiter aan die norm dan is het prima.
En zo niet dan kun je je afvragen of een jury niet voor de betovering van spektakel en uitstraling gevallen is en de meetlat even vergeten zijn. Och, het zijn ook maar mensen.

Ik vind het een interessant paard met veel potientieel. De tijd zal leren hoe de jeugdige overmoed wat bijgesteld kan worden - we wachten het rustig af. *D

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:34

Saskia505 schreef:
Kimberly001 schreef:
JAa vind je het gek, mensen moeten hun bek dicht houden als ze niet weten tegen wie ze het hebben

Erg brutaal hoor, en dat nog wel terwijl je nog slechts 16 bent. :=

en dat mensen hier rond deze leeftijd zomaar bepalen dat iemand geen basiskennis heft, is niet brutaal, hahaha laat me niet lachen

Saskia505

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:03

Kimberly.. Lieverd, je bent zestien jaar. Het is onmogelijk dat je het maximum aan kennis hebt over de dressuursport. Ook al rijd je de sterren van de hemel. Je bent nog kind.
En dat is wat ze bedoelen met puppy. Je hebt nog niet het vermogen om dingen te bekijken als een volwassene.

Maar daar is helemaal niets mis mee, maar je moet niet zo brutaal reageren. Bokt is er niet voor om te laten zien wat je wel allemaal niet durft te zeggen en om te beweren hoeveel kennis je hebt.
Wat men bedoeld met niet in balans is dat het voorbeen veel meer actie heeft dan het achterbeen, maar deze beweging zou ook nooit met het achterbeen gemaakt kunnen worden. Wat inhoudt dat het voorbeen dus te extreem is.

Daarnaast wil ik mensen die hier zeggen dat Totilas het schoolvoorbeeld van oprichting is, er op wijzen dat Totilas in de verzamelde draf en in de uitgestrekte draf, in de romprichting niet bergopwaarts is.
Hij heeft front en het voorbeen komt groot uit de schouder, maar bekijk foto's eens goed en probeer als het ware onder het zadel te kijken. Dan zul je zien dat het kruis te hoog is en de romprichting iets neerwaarts.

Wat over de leeftijd van Totilas wordt gezegd, vind ik overigens bullshit. Totilas wordt op Grand Prix niveau gepresenteerd, dus zijn ruiter vind dat hij er klaar voor is.
Hij doet niet zo extreem omdat hij nog weinig ervaring heeft of jong is. Ik vrees er juist voor dat het in de loop der jaren nog extremer gaat worden als hij meer kracht heeft.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:42

Saskia505 schreef:
Kimberly.. Lieverd, je bent zestien jaar. Het is onmogelijk dat je het maximum aan kennis hebt over de dressuursport. Ook al rijd je de sterren van de hemel. Je bent nog kind.
En dat is wat ze bedoelen met puppy. Je hebt nog niet het vermogen om dingen te bekijken als een volwassene.

Maar daar is helemaal niets mis mee, maar je moet niet zo brutaal reageren. Bokt is er niet voor om te laten zien wat je wel allemaal niet durft te zeggen en om te beweren hoeveel kennis je hebt.
Wat men bedoeld met niet in balans is dat het voorbeen veel meer actie heeft dan het achterbeen, maar deze beweging zou ook nooit met het achterbeen gemaakt kunnen worden. Wat inhoudt dat het voorbeen dus te extreem is.

Daarnaast wil ik mensen die hier zeggen dat Totilas het schoolvoorbeeld van oprichting is, er op wijzen dat Totilas in de verzamelde draf en in de uitgestrekte draf, in de romprichting niet bergopwaarts is.
Hij heeft front en het voorbeen komt groot uit de schouder, maar bekijk foto's eens goed en probeer als het ware onder het zadel te kijken. Dan zul je zien dat het kruis te hoog is en de romprichting iets neerwaarts.

Wat over de leeftijd van Totilas wordt gezegd, vind ik overigens bullshit. Totilas wordt op Grand Prix niveau gepresenteerd, dus zijn ruiter vind dat hij er klaar voor is.
Hij doet niet zo extreem omdat hij nog weinig ervaring heeft of jong is. Ik vrees er juist voor dat het in de loop der jaren nog extremer gaat worden als hij meer kracht heeft.

ge-wel-dig uitgesproken, heel goed verwoord!
Ja ik ben pas 14, weet er niet alles vanaf, maar vind in grote lijnen precies dat wat hier staat :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:07

Ik vind het eigenlijk nogal denigrerend dat bericht :o Iig die eerste alinea.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:17

Dat is helemaal niet denigrerend bedoeld. Iedereen is jong geweest en iedere volwassene weet dat je als kind zijnde niet alles kan weten. Dat is logisch en dat heeft iedereen gehad. Toch. ;)

Edit: Die eerste alinea heb ik getypt omdat Kimberly schreef dat mensen hier hun 'kop dit moesten houden' en vind dat ze wél alles weet.

Edit 2: Heb het even nagekeken en ze schreef dat mensen hun bek dicht moesten houden. Nou sorry.. maar dat vind ik eventjes iets te ver gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:56

mocht je het tegen mij hebben Kimberly, dan zal ik je alvast vertellen dat ik in de categorie Mevrouwen val voor jou!

Puppiegedrag zeg!!

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:29

Saskia505 schreef:

Ik wil ook helemaal niet zeggen dat ik overal verstand van heb, maar dit is een discussie en ik geef mijn mening, en dan word er beweerd dt ik geen kennis heb, en dat over dat balans snap ik echt wel. ik heb mijn pony opgeleid naar het ZZ-licht, dus ik weet er best veel vanaf, maar als mensen mijn mening niet willen horen moeten ze geen discussie openen.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:49

Wat wil je nou dan dat ik zeg? Oh sorry ik heb me vergist, je hebt Z2 gereden met je pony en je weet er dus heel erg veel vanaf?

Maar goed, we laten het hierbij maar rusten. :D

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:52

Kimberly: Jij hebt ieder recht om je in de discussie te mengen. Maar 'dan moet je je bek houden' is toch geen niveau!? Dat is geen manier van discussiëren. Je laat jezelf zó ontzettend kennen op deze manier. ;)

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:53

nee zeggen dat iemnd er geen verstand van heeft wel dan.

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:55

nou ik zeg neit dat ik overal verstand van heb, maar ik weet er wel veel vanaf.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:50

Om nog even terug te komen op Totilas, ik vind het een prachtig paard met potentieel MAAR mij is geleerd dat het paard in verzameling moet zakken in de achterhand en meer van de grond moet komen voor. Het valt mij op dat in de huidige dressuursport dit bijna niet terug te vinden is. Een gespannen piaffe op de plaats wordt beter gevonden dan een goede en correcte piaffe qua houding van het paard die wel enigzins naar voren gaat. Uiteraard bedoel ik met enigzins ook echt een heel klein beetje anders val je in een verzamelde draf.
Blijf zeggen dat ik Totilas prachtig vind en EG een goede ruiter, maar iets minder actie voor en iets meer zakken achter heeft mijn voorkeur.

Marjolein.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:38

Kimberly001 schreef:
nou ik zeg neit dat ik overal verstand van heb, maar ik weet er wel veel vanaf.

Ik lees nu alleen maar berichten van je waar je jezelf ontzettend loopt te verdedigen, maar als je nu echt iets toe wil voegen in het toppic, waarom deel je je kennis dan niet met ons allen, en leg je uit waarom je totilas wel of geen goed paard vind, technisch gezien.

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:08

Toch kan Totilas wel "normaal" lopen...die mooie draf is de zg. "tweede draf". Ik denk dat we ons een beetje hebben laten misleiden door foto's die op het verkeerde moment genomen zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:11

@Animo: ja, op foto 1 gaat ie best lekker. Op 2 niet. Het lijkt nog even en hij slaat zijn eigen tanden uit zijn mond!

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:14

Toch valt me het op dat ie tijdens het losrijden en op alle foto's die ik zie, zijn oortjes er lekker op heeft staan en los door z'n vege lijfje beweegt...
De foto waarop hij zijn voorbeen zo hoog wegzet is ook weer een momentopname, heb hem wel extremer zien doen...
Kwestie van wat men mooi vindt. Of het goed is...weet ik niet, hardlopen schijnt ook slecht voor je kniegewrichten te zijn zo lang je spieren en banden niet sterk genoeg zijn om de schokken op te vangen. Tja...

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:06

De eerste foto is Gribaldi! :+

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:11

Weet je het heel zeker? Ik zit te kijken en te kijken en de aftekeningen op de voetjes lijken mij hetzelfde!

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:24

Ja dat weet ik heel zeker, dat is typisch Gribaldi. Nu ik zo naar de aftekeningen kijk lijken die inderdaad bijna hetzelfde. Dus om het te bewijzen hierbij maar een standfoto van Gribaldi.
Afbeelding

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:29

Wow, wat en verschil tussen de foto's. Het is maar goed dat ik geen jury ben want dan zouden ze niet volgens het 2 plaatje lopen er is duidelijk aan de hoofd-hals houding te zien dat er zoveel voorwaartse drang vanuit de achterhand tegengehouden worden aan de voorkant dat het paard zich zo gaat verheffen. Nee geef mij totilas maar als 6 jarige toen vond ik hem nog leuk.

Natuurlijk blijven de foto's moment opnames en zou je de hele proef moeten zien om een duidelijk beeld te kunnen scheppen, maar ik blijf er bij dat die verheven draf geen gezicht is bij zulke paarden want het is geen gangenpaard.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:32

Saskia505 schreef:
Ja dat weet ik heel zeker, dat is typisch Gribaldi. Nu ik zo naar de aftekeningen kijk lijken die inderdaad bijna hetzelfde. Dus om het te bewijzen hierbij maar een standfoto van Gribaldi.
Afbeelding

Op bovenste aktiefoto zie je geen sneb?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:33

Saskia505 schreef:
Ja dat weet ik heel zeker, dat is typisch Gribaldi. Nu ik zo naar de aftekeningen kijk lijken die inderdaad bijna hetzelfde.

Bevestigd dus alleen maar weer mijn mening dat ik Totilas gewoon niet graag zie en dat het dus ook weinig te maken heeft met de ruiter.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:34

zipje71 schreef:
Op bovenste aktiefoto zie je geen sneb?

Kan je ook net niet zien?